Ryanairille uusi lisämaksu

RYRYR

Halpalentoyhtiö Ryanairin jo ennestään mittava lisämaksuvalikoima kasvaa jälleen. Yhtiö ottaa ensi viikon maanantaina käyttöön eräänlaisen Euroopan unionin vastaisen maksun.

Maksu on kaikille Ryanairin asiakkaille pakollinen. Lisämaksua kerätään 2 euroa lennolta, eli meno-paluusta lisäkuluja kertyy 4 euroa.

Yhtiö kertoi keskiviikkona, että maksun tarkoituksena on kompensoida Euroopan unionin kuluttajalakien lentoyhtiölle aiheuttamia kustannuksia. EU:n säädösten mukaan lentoyhtiö on vastuussa matkustajien majoitus- ja ruokakuluista, jos lentokone ei nouse ilmaan esimerkiksi luonnonilmiöiden tai maapalveluiden lakon seurauksena.

Ryanair on luvannut alentaa tai poistaa lisämaksun, jos Euroopan komissio muuttaa lakeja.

http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Ulkomaat/1194672827387/artikkeli/taas uusi kulu ryanair ryhtyy perimaan anti-eu-lisamaksua.html

28

2693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Windy?

      No voi voi, että ihan 2 euroa lisää maksua. Kohtahan tässä ei enää ole kellään varaa matkustaa. Tämähän tarkoittaa nyt sitä, että seuraava lentoni Ryanilla voi jo maksaa yli 10 euroa

    • EU:sta poiiis

      Ihan reilua tietenkin laittaa kuluttaja maksamaan EU:n säädökset..

      • Ei koskaan Ryanilla

        Heh, kukapa ne muukaan maksaisi?


      • -joonatan-

        Kyseinen säännös on nimenomaan kuluttajan edun mukainen. Itse mielellään investoin 2-4 euroa siihen, että unioni takaa oikeuteni mikäli lento ei lähde.


    • SaaMistäMaksaa

      Ryani saa aika rauhassa heitellä noita lisämaksuja, ennen kun ruvetaan edes kutittelemaan muiden yhtiöiden hintoja. Ei haittaa tippaakaan, jouluksi taas Ryanairilla kotiin!

    • Ei tunnu 2€ korotus missään kun vertaa muitten lentoyhtiöitten hintoihin. Lentoja tulee vuodessa perheeltä 12-24kpl. Mielummin maksan 89€ 2-4€ kun seuraavaksi halvimman joka on 230€.

      Ehdottomasti kannatan vaikka pientä korotusta.

      Kyllä laittaa vieläkin puistattaan tammikuusta egyptistä suomeen paluu air finlandilla 15h odotuksen jälkeen kolmen pienen lapsen kans kun tarjottiin vesipullo. Mellakat aiheutti osan kaaoksesta,mutta kyllä ryan ja finnairi on tähän asti 7h odotuksen jälkeen tarjonnu ruuan ja juoman. Ei voi kun ihmetellä.

      Ja siis ihmettelijöille niin ruokaakin oli,mutta niitä sai sitä mukaa terminaalissa kun lentoyhtiö suostui tarjoamaan ettei jää ilman ne keille ateriat kuului. Ainoastaan kuponkia vastaan sai.

      Vois sanoa että silloin otti päähän ja kovaa. Eka ja vika kerta kun vaihdan ryania mihinkään :D

      • Toisenlainen kokemus

        Taitaakin olla sitten niitä harvoja kertoja, kun Ryanair on tarjonnut odottelijoille yhtään mitään. Itse joutunut istumaan useamman tunnin koneessa, ja ainoastaan vettä sai (vasta pyynnöstä) - lopulta kone ei lähtenyt sinä iltana mihinkään ja porukka päästettiin takaisin terminaaliin. Siellä oltiin eka yö ja seuraava jouduttiin olemaan hotellissa omaan laskuun kun eivät pystyneet aikaisemmin järjestämään korvaavaa lentoa. Ei puhettakaan että oltaisiin saatu ruokaa tai muutakaan. Kivahan se on että halvalla pääsee, mutta kun ongelmia tulee niin niihin ei turhan paljoa apua heru.


      • Toisenlainen kokemus
        Toisenlainen kokemus kirjoitti:

        Taitaakin olla sitten niitä harvoja kertoja, kun Ryanair on tarjonnut odottelijoille yhtään mitään. Itse joutunut istumaan useamman tunnin koneessa, ja ainoastaan vettä sai (vasta pyynnöstä) - lopulta kone ei lähtenyt sinä iltana mihinkään ja porukka päästettiin takaisin terminaaliin. Siellä oltiin eka yö ja seuraava jouduttiin olemaan hotellissa omaan laskuun kun eivät pystyneet aikaisemmin järjestämään korvaavaa lentoa. Ei puhettakaan että oltaisiin saatu ruokaa tai muutakaan. Kivahan se on että halvalla pääsee, mutta kun ongelmia tulee niin niihin ei turhan paljoa apua heru.

        Ja heti täytyy itseään korjata: kyse oli waxalla Ryanairin kohdalla ilmeisesti useamminkin kohdatusta ilmiöstä tossa että tarjotaan ruokaa ja juomaa 7h odotuksen jälkeen, pitäis siis olla tarkempi eikä viitata omassa kirjoituksessa vain yhteen - my bad. :)


      • kolme kertaa ryanair

        kaikki saa valita ihan itte alkaako hommiin alhaisella palkalla, ei kenenkään ole pakko. tottakai kannatetaan. kilpailullisuus on nykyaikaa. miksi maksais enempää mitä pitää samasta matkasta.


      • as87f
        kolme kertaa ryanair kirjoitti:

        kaikki saa valita ihan itte alkaako hommiin alhaisella palkalla, ei kenenkään ole pakko. tottakai kannatetaan. kilpailullisuus on nykyaikaa. miksi maksais enempää mitä pitää samasta matkasta.

        Onkohan ihan kaikilla kuitenkaan sitä samaa vaihtoehtoa kuin sinulla joka olet vissiin syntynyt kultalusikka perseessä? Monella tuossa firmassa työskentelevällä Puolalaisella ei kauheasti niitä muita vaihtoehtoja ole, mutta lennä sinä tuolla paskayhtiöllä jos ei muuhun ole varaa.


      • ds9f078
        kolme kertaa ryanair kirjoitti:

        kaikki saa valita ihan itte alkaako hommiin alhaisella palkalla, ei kenenkään ole pakko. tottakai kannatetaan. kilpailullisuus on nykyaikaa. miksi maksais enempää mitä pitää samasta matkasta.

        Onneksi en ole niin köyhä että tarttis lennot valita vain hinnan perusteella... Kerrotko vielä, että mitä tuo "kilpailullisiis" viestissäsi tarkoittaa vai ootko vaan niin idiootti ettet osaa suomen kieltä kirjoittaa?


    • Juu enemmänkin kokemusta vuosien aikana eri firmoista. Mutta loppupeleissä se on raha joka ratkaisee ja sillä mennään millä halvimmalla pääsee. 7h se on yleensä kaikilla ja kyllä meillä on ryanairi ruuat ja juomat maksanu mukisematta.

      Onhan niitä ongelmia ollu sekä matkalaukkujen sekaannuksissa ja ollu eri puolella maailmaa kun itte.
      Joskus istuttu koneessa 9h ja siirretty yöksi terminaaliin ja uuden yrityksen jälkeen liukuportaat ei syystä tai toisesta sopinu ja 4h lisäodottelua.

      Joskus ei saanu laskulupaa ja laskeutu väärälle kentälle ja oltiin 200km väärässä paikassa ja piti itte hoitaa perille. Vähän jäin kyllä katteleen että mitä vit,mutta nooh. Kerrankos sitä eletään. Matkailu avartaa :D

    • Kyllä silti pidän huippuna kun lennettiin evakuointikoneella egyptistä suomeen mellakoitten takia kun air teki stopin ja hajos moottorivikaan.
      Silloin kun lähdettiin matkalle niin kaikki maassa oli hyvin ja rauhallista.
      Tarkotus oli olla pidempään ja oli menopaluut hoidossa ja maksettu. Mellakoitten takia oma lento peruttiin ja jouduttiin tuleen kyseisellä evakuointilennolla ja maksaan 6x320€ ylimääräistä.
      Oma paluulippu saatiin vaihdettua,mutta matkatoimisto ei suostu vaihtamaan kun kyseiseen maahan. Varmaan mennään uudestaan ja jäädään sinne kun pelkkä meno kaikilla :D

    • Haasteessa mielekk..

      Moi, en ole lentobisnesalalla, mutta jo 10 vuotta ihmetellyt "miten voi lennot Suomesta Euroopan eri kaupunkeihin olla halvempia kuin bussikyyti Helsingistä Kuopioon"? Olisi kiva kuulla vähän alan sisäpiiristä, miten tempun tekevät.
      Noilla Ryanin hinnoilla Finnair olisi ollu nahkurin orsilla jo 15 vuotta, kun nykyisillä reilusti kalliimmillakaan hinnoillakaan eivät osaa pärjätä ilman porua ja parkua.
      Tosin luin lehdestä jutun Ryanin pampusta, joka on kovan luokan tekijä, käsitin että on hyvin kustannustietoinen ja pyrkii rikkomaan alan ansaintalogiikkaa oman näköisekseen. Mikä paljolti meinaa työntekijöiden aseman massiivista heikentämistä. Ok, tätä polkuahan meidän sinivalkoiset siivetkin pyrkii luovimaan, tuoreet irtisanomiset ja vanhemmat ulkoistukset ja jne. jokavuotiset hässäkät, joita ei ihme kyllä tänä vuonna ole ollut, niin ensi viikko tulee.. hyviä keväitä!

    • siviililentäjä

      Halpalentoyhtiöt ovat hyvin kustannustehokkaita eli ne käyttävät yleensä muita kuin pääkenttiä, jolloin lentoasemamaksut ovat alhaiset tai niitä peritä lainkaan, kuten eräissä tapauksissa on käynyt. Koneiden kierto on erittäin tehokasta, henkilökunnan palkka on huomattavasti alhaisempi kuin kansallisilla lentoyhtiöllä, lentohenkilökunta ei yövy viiden tähden hotelleissa, jos joutuu yöpymään lainkaan muualla kuin kotikentällä, maapalvelut on supistettu minimiin eli ei konttoreita, matkustajat tsekkaavat itse itsensä sisään, tiskillä yleensä lisämaksu. Koneitten huolto ostetaan sieltä, mistä halvimmalla saadaan. Kaikki tarjoilu koneessa maksaa ja siitä saadaan myös voittoa. Istuimiin ja laukkuhyllyihin on myyty mainostilaa jne.

      Olettaisin myös, että matkustajakoneiden kuljettamat rahtihinnat ovat halvempia kuin "tavallisilla" lentoyhtiöillä, joten niiden rahdin määrä voi olla suurempi.

      Busseihin verrattuna: Helsinki-Kuopio-siivu taitaa viedä runsaat seitsemän tuntia ja maksimissaan kyydissä on n 50 henkeä. Lentokone ehti samassa ajassa tehdä usean lennon kyydissään monta kertaa suurempi määrä ihmisiä eikä tietääkseni esim. jonkun halpalentoyhtiön pilotin ja suomalaisen bussinkuljettajan palkassa ole hirvittävän suurta eroa.

      Tässä nyt muutamia kohtia. Joku enemmän tietävä voi täydentää.

    • Yualle

      Abrillia :)

      • Desiree`;;

        Luulen että myös esim Hahnissa on parkkimaksuista koostuva raha aika suuri. Siellä seisoo tuhanisa autoja parkissa jatkuvasti ja siitä kertyy aika iso summa.
        Suomessa tämä halpalentobisnes on kuitenkin vasta valtaamassa markkinoilta tilaa ja siksi Ryan hinnoittelee lennot erittäin halvaksi ja sehän on meidän viisaiden matkustajien etu. Muualla euroopassa noin 30% lennoista lennetään halpayhtiöillä. Kyllä hinnat pikkuhiljaa on nousussa. Vielä 2-3 vuotta sitten lensin usein Hahn-Tre hintaan 0,01. Olen laskenyt että olen säästänyt hyvän henkilöauton hinnan käyttämällä Ryanairia.


    • Masa.

      Rayanairin hinnat vain näyttää halvoilta. Aika usein menee yli Finnairin hintojen kun laskee kaikki matkakulut mukaan. Kannattaa vertailla esim. halvatlennot.fi sivuston avulla.
      Pääsiäiseksi Lontooseen oli Rayanairillä matkalaukun kera 136 eur ja Finnairilla 164 eur. Helsinkiläisenä tähän muut matkakulut päälle (Tampereelle, Stansted ym ym) Lisäksi Rayanairin aikataulu on älyttömän huono.
      Ei oikein innosta.

      • njmfnmfj49o4npfvfvii

        finnair ei lennä sua kuin heti lähtöinä lähelle samaan hintaan kuin raija.Paas varaten edes reilu par viikkoa ennen ja puhu sit uudestaan,eikä kukaan sesonkina halval lennä


    • NNkkka

      Tottakai aina kannattaa vertailla hintoja ja ostaa sitten halvin lento. Kokemukseni mukaan Ryanair on lähes aina halvin. Viime viikolla katselin lentoja pääsisäiseksi jonnekin - ihan minne vain. Kohteellaei ollut niinkään merkitystä, ennemminkin hinnalla. Tilanne oli se, että Finnairin, Blue1:n, Lufthansan, Air Balticin jne. halvimmat meno-paluut olivat tässä vaiheessa jo jokaiseen kohteeseen vähintään 500 euroa. Ryanairilta sain lennot Edinburghiin meno-paluu 86 eurolla kaikkine mksuineen. Ihan kiva, koska en ole koskaan käynyt Skotlannissa. Todettakoon kuitenkin, että myös Ryanairilla muihin kohteisiin pääsisäislennot olivat jo vähintään 150 euroa.

    • ythgut767601

      lennot maksavat lähes saman verran kuin muuallakin kun lisää kaikki piilomaksut. Törkeää. ruoka on maksullista vesi maksaa, lentoemäntä on lyhyt, lihava ja ruma kierosilmä. palvelu huonoa ja kallista. voiko pahemmaksi mennä.

      • Nyt ollaan asian

        ytimessä. Finnairilla ja muilla busineshintaisilla lentoyhtiöillä lentävä saa kaiken maksutta, kauniin lentoemännän kaikki palvelutkin.

        Luvassa on "taivaallinen"37 orgasmi?


      • buvru993å

        veeär se vasta huono firma onkin,tunnin junamatka maksaa enemmän kuin ryanil tunnin lento(ainakin 7 lennon kokemuksel)aina myöhäs ja tarjoilu maksullinen


    • BOBBYSGIRL

      Tulin juuri Ibizalta takas Tukholmaan.
      Lippuhinta 160kr ( noin 16 euroa) edestakasin .

      Tosin kallis verrattuna kahteen aikaisempaan reissuuni : Edinburgh 75kr , Sardinia 110 kr.

      RyanAir on parasta mitä matkailulle on ikinä tapahtunut!!!!!!

    • Njjja

      Toukokuussa menossa viikon lomalle Italiaan. Ryanairin meno-paluu Tampere-Pisa-Tampere maksoi alle 100 euroa sisältäen kaikki maksut ja myös ruumaan menevät matkalukut mennen tullen.

      Ihan mahtavaa.

    • rynkky11111

      joo, aikaisemmin oli hyvinkin edullista tehdä kiertomatkoja ja/tai käyttää jatkolentoja, mutta nykyisin kaikenlaisten lisämaksujen takia ei oikein kiinnosta kun kustannukset kohoavat huimasti. Siis ei olkein enää viitsi nähdä vaivaa kun muutenkin ryanin jatkolennoissa piilee ainainen vaara myöhästymisiin ja jokatapauksessa pitkiin lentoasemilla norkoiluihin. Luulisin että nuo maksut kaiken kaikkiaan syö halukkuutta lentoihin ja sitä kautta vähentää Ryanairin tuloja?

      • Ajattelen paljon

        positiivisemmin. Kun ketjutan kiertomatkan niin, että viivyn kulllakin paikkakunnalla pari kolme päivää, ei tule ongelmia. Junannuksen aikoihin ohjelmassa reitti Tampere-Oslo-Dublin-Eindhoven ja sieltä maateitse Bremen josta paluu Tampereelle. Neljä lentoa yhteensä 103 euroa kaikkine kuluineen. Kallis?


    • Halpis ok

      Ihan edullista. Nuo siirtymiset syö kyllä aika paljon sekä aikaa että miestä. Mutta jos jaksaa niin mikä ettei - ja jos asuu Tampereella tai on helpompi yhteys Tampereelle kuin Vantaalle.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4295
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1681
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1497
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1304
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      51
      1207
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1126
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      66
      1083
    Aihe