GalleriaviestitTäynnä kirjoitusvirheitä

Tyhmäkkeet

Ärsyttää sellaiset kirjoittelijat joiden viesteissä vilisee kirjoitusvirheitä. Onks ne kännissä vai heikkolahjaisia vai kumpaakin?:(

75

174

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suljettu vierailta

Sulje pääsy minä-sivuillesi! Ei tule vääriä eikä suoria.

• Rauhoittumista vaan

Älykköjä ne on, etkö tiedä, etkö ymmärrä? Kirjoitusvirheet, ja älyllisyys eivät ole missään tekemisissä keskenään. Ne ovat tyystin erillisiä ilmiöitä.

Mikä niissä nyt ärsyttää? Mua ei ärsytä tippaakaan, kunhan jotensakkin selvää saa. Aika yksinkertainen pitää olla, jollei selkoa saa. Se on todella harvinaista, että niin paljon olis kirjoitusvireheitä, ettei selkoa sais.

• Tyhmäkkeet

Sellainen kirjoittaja antaa kuvan itsestään ettei lainkaan kiinnosta millaista tekstiä kirjoittaa toiselle. Mitä varten ylipäätään pitää kirjoitella jos teksti on pelkkää höpöhöpöä ja virheitä vilisee?
        Kyllä yhden virheen vielä ymmärtää ja kaksikin, mutta kun niitä on joka kolmannessa sanassa niin ei sellaista huvita edes lukea. Ja ressukat odottaa vielä vastausta. Onks niillä niin paljon niitä naisia joille ne kirjoittaa ettei ehdi oikolukea;D

• heh ?
        Tyhmäkkeet kirjoitti:

Sellainen kirjoittaja antaa kuvan itsestään ettei lainkaan kiinnosta millaista tekstiä kirjoittaa toiselle. Mitä varten ylipäätään pitää kirjoitella jos teksti on pelkkää höpöhöpöä ja virheitä vilisee?
        Kyllä yhden virheen vielä ymmärtää ja kaksikin, mutta kun niitä on joka kolmannessa sanassa niin ei sellaista huvita edes lukea. Ja ressukat odottaa vielä vastausta. Onks niillä niin paljon niitä naisia joille ne kirjoittaa ettei ehdi oikolukea;D

HEH;; ÄLÄ IHMEESSÄ LUE ?!
        jaaaa muuten, miksi luet niitä jos noin ärsyttää, oletko kuitenki utelias näkemään asian virheitten keskeltä ?

• -tiina
        Tyhmäkkeet kirjoitti:

poista galleria sivus niin ei tartte ärsyyntyä eikä kuulua kenenkään kirjoittaja gigolon haaremiin mutta sinänsä helpottavaa huomata sun tekstiä lukiessa että pienet ne on murheet sullakin näköjään toiveissa on että vähenee kun lähtö lähenee kiirettä pukkaa en ehdi oikolukukea mutta voit sivuuttaa =))))

• Lempi Ikä- Ikäläinen
        Tyhmäkkeet kirjoitti:

hunksiko se sulle tuhmia kirjuuttaa?

• Lempi Ikä- Ikäläinen kirjoitti:

hunksiko se sulle tuhmia kirjuuttaa?

Vaan minä en gallerioihin kirjoittele.
        Vaikka kuinka kaivataan.:)
        H.

• ...

No joo

Mä nyt olen vanha oikolukia. Siis oikolukenut tekstejä töissä.

En kirjoittele gallerioihin, nettiin kyllä muuten, oikeinkin paljon. Ja mua tympii omat kirjoitusvirheeni aina.

Tää nykyaika kun vaan on tällaista. Tietokoneiden yleistyttyä aikanaan, ja netinkin tultua käytännössä kaikkien saatavile, kirjoittaminen on muuttunut. Ennen paukutettiin kirjoituskonetta tai latomakonetta. Isotöistä hommaa. Ja jos virhe tuli yhdessä lyönnissä etittiin jotain korjauslakkaa tai alettiin kirjoittamaan koko juttu alusta. Ja just printtihommissa, juttu luettiin moneen kertaan läpi, ennen julkaisemista.

Nykyään toimittajat kirjoittavat juttunsa, ei sitä oikolueta kirjain kirjaimelta. Etenkin sanomalehdissä välillä älyttömästi kirjoitusvirheitä. Ne tehdään kiireaikataululla, jokapäivä on lehti painettava. Aikanaan ladottiin käsin toisten tekstejä, ja se siis vielä oikoluettiin ennen painoon viemistä. Nyt teksit on suoraan toimittajien kirjoittamia. Voi olla hyväkin toimittaja, mutta se ei tarkoita sitä, että se olisi hyvä konekirjoittaja.

Ja nettiin kun selaimeen suoraan kirjoittaa, en mäkään oikolue kirjoituksiani. Sitä kun saa asiansa väännettyä, sitä vain painaa entteriä ja sinne meni. Ja kuten olen narissut. En pidä nykyisestä nettiläppäristäni. Tässä kehno näppäimistö. Etenkin J- kirjain ei tahdo toimia. Ja sitten näppis on oikeasti liian pieni minulle, kun isot sormet. Sitä vaan pieneen koneeseen ai mahdu kunnollisen kokoinen näppis.

Lähettäkää rahaa, ostan sitten Mäkin.

Kännisiä ja heikkolahjaisia netissä kyllä riittää. Eikai täälaiselle palstalle kukaan selvinpäin edes viitsi kirjoittaa. Lahjoista ei isompaa kommentoitavaa, sain synttärilahjaksi kävelykepin. :DDDD

Niin siis. Mulle kirjoittaminen on tärkeää hommaa, monistakin syistä. Mä saan mietityksi asioita kirjoitellessani. Ja toisaalta tällainen nettikirjoittelu on hyvää treeniä. Opettelen kirjoittamista. Siis sisältöä ja rakennetta. katos, on muistelmat työn alla. Sen projektin jälkeen tarkoitus kirjoittaa muutakin. ei mun kirjoituksia kukaan ala kustantamaan, ei niitä kukaan siis ostaisi. Mutta asioissa muita puolia. Sanotaan nyt vaikka niin. Ku mä palan krematoriossa, melko moni vittumainen ihminen lukee kauhulla muistelmiani. Niihin kun isketään sitten asiat nimien kans näkyville.

Mutta nyt siis, enenpi anonyyminä.

Älä ota liikaa pulttia ihmisten kirjoitusvirheistä. OK, olen mäkin jonkun kerran korppikselle kuittaillut asiasta. Mutta se oikeasti on kehno kirjoittamaan. Älyttömästi kielioppivirheitä, yhdyssanat miten sattuu, pilkut ja muut välimerkit puuttuu, ihan tavallisia kirjoitusvirheitä jne. Ja kutsuu itseään kirjailijaksi :DDD

=DW=

• ...

Hah.

Lukaisin äskeisen tekstini. Aivan järkyttävästi virheitä. Ei tota olisi missään tapauksessa painokoneelle asti saanut päästää. Mutta jokin suoli24- keskustelupalsta, eipä tuo mitään haittaa, ei ainakaan mua itteeni.

Alkoi tuntumaan, myös N- kirjaimen näppylässä vikaa. Kovin usein tuntuu puutuvan. Ja yks asia tietenkin on, mulla omintakeinen nelisormi tekniikka. Pikkasen vikaa kummassakin kädessä, ei vakavaa, mutta kuitenkin.

Mun aikana oppikoulussa ei opetettu konekirjoitusta. Konekirjoitusta oli kansalaiskoulussa. Siinä mentiiin kyllä mäkeen. Mä en tunne ketään, kansalaiskoulun aikaista kaveria, jotka edes osaisivat laittaa tietokoneen päälle. Sen sijaan kaikki entiset luokkakaverit on opiskelleet pitemmälle a käyttävät tietsikoita päivittäin, jotkut paljonkin. Eli se homma kusi täydellisesti.

Silloin kai ajateltiin, että duunareista tulee konekirjoittajattareita. Kukaan ei osannut ennustaa tulevaisuutta. Ope kyllä joskus puhui tietämyskoneista, mutta ei se oikein osannut selittää asiaa. Sekun ei ollut ikinä sellaista nähnytkään missään.

Oikolukemisiin !

=DW=

• Irtonäppis

"Sitä vaan pieneen koneeseen ai mahdu kunnollisen kokoinen näppis."

Hanki irtonäppis. Mullakin on tässä A4:sen kokoinen läppis, mutta irtonäppis, oikein ergonominen, ja iso näyttö. Huomenna kun lähden tilitoimistoon, nappaan läppiksen mukaan. Piuhat irti ja menoksi. Mutta kun töitä tehdään, silloin iso näppis ja näyttö on poikaa.

• ...
        Irtonäppis kirjoitti:

Hanki irtonäppis. Mullakin on tässä A4:sen kokoinen läppis, mutta irtonäppis, oikein ergonominen, ja iso näyttö. Huomenna kun lähden tilitoimistoon, nappaan läppiksen mukaan. Piuhat irti ja menoksi. Mutta kun töitä tehdään, silloin iso näppis ja näyttö on poikaa.

Joop.

On mulla vielä asiallinen työasema. Iso ruutu ja piirtopöydät ja erikoishiiri ja kunnollinen näppäimistö. Siis graafinen työasema, kuvankäsittelyä ja sensellaista varten hankittu. Ja aina ollut nettikone erikseen. Ei parane sotkea työkonetta ja nettikonetta keskenään. Ei voi ottaa riskiä, että työkoneeseen saa viruksen.

Noh, en mä juurikaan töitä nykyään tee, eli nettikone alkanut olemaan tärkeämpi, just kirjoitteluhommien takia. Tai hommien ja hommien. Mutta mä siis en kirjoita kovalevylle, kirjoitan netin yli. Vähän vaikeaselkoinen juttu. Mutta koneet kun ei ole kestäviä, tulin tulokseen, että ei kannata omaan koneeseen kerätä materiaalia. Laittaa isoille servuille, joissa raidit kunnossa.

Mutta kun niitten roudaaminen mökille on hankalaa, läppäri paljon helpompi napata kainaloon. Mulla oli mieluisa läppäri enen, mäkki, siitä vaan poksahti kovalevy ja sitten ostin tämän. Halvalla >:/

Mulla tuolla kaapissa useampikin läpykkä. Jotka kaikki parempia kuin tämä. Niissä vaan jotain pikkuvikoja, ne ei toimi :DDDDD Vanhan läppärin korjaaminen ei kannata nykyään. Jonkin emolevyn vaihdon hinnalla saa uuden läpykän.

Mutta jos niitä lahjoituksia alkais joskus tulemaan, ostan heti proMäkin.

=DW=

• <<<<
        Irtonäppis kirjoitti:

Mulla irtonäppis ainkin mökkikoneella on vanha, pitää painaa napakasti että saa kirjaimet näkyviin, aika usein jää kirjaimia pois kun en muista tarkastaa jälkeä.
        En itse tartu kenenkään kirjoitusvirheisiin, pääasia että saa selvää, vaikka ei saisikaan niin ei se mikään maailmanloppu ole.

• Korppiksen kaveri

Korppis on kertonut lukihäiriöstään ja, että hän ei ole kirjailija. Mikä mättää sekö, että hän nauraa sinulle.

• ...
        Korppiksen kaveri kirjoitti:

Korppis on kertonut lukihäiriöstään ja, että hän ei ole kirjailija. Mikä mättää sekö, että hän nauraa sinulle.

Ei kun se.

Sekun on riidanhaastaja, alkoi aikoinaan vittuileen mulle kaikista mun kirjoituksista. Pelkkä häirikkö mun mielestä. Ja kun meininki siis on sen puolelta ollut sellaista kuin on ollut, mä sitten, ihan tasa-arvon takia vittuilen sille, Jos sattuu huvittamaan.

Eihän täällä asiakeskusteluja ole juuri koskaan, pelkkää huuhaata, toisten haukkumista, portaalin haukkumista. Ihmeen riitaisia ihmisiä, palstasta riippumatta.

Noo, portaali on alasajossa, kaitpa tämä menee pikapuoliin konkurssiin. Mutta netti laaja paikka. On niitä muitakin foorumeita, kuin joku sisäsiittoinen suoli24. Mä vaan vanhana Sirkuslaisena seurailen tilanteitten kehittymistä. Ja onhan täällä, satunnaisesti hyvääkin keskustelua. Mutta melkein aina käy, kuten tävi tässäkin ketjussa. pelkäksi mustilaisten räyhäämiseksi tämäkin muuttui. Olisi ollut mahdollisuuksia kehittää aloituksesta paljonkin asiaa, mutta kun ei näytä kiinnostavan, sitten se ei näytä kiinnostavan.

Ai niin, mä en juuri lue korppiksen kirjoituksia nykyään, se vaan aina vittuilee jollekkin. Tympee tyyppi :DDD

=DW=

• 31
        Korppiksen kaveri kirjoitti:

Lukihäiriö on lukihäiriö, ei se tuota huonoa kieltä vaan pelkästään kirjoitusvirheitä. Taitamaton kielenkäyttökään ei kiusaa silloin, kun kirjoittaja ei pidä itseään muita taitavampana.

• .--.
        31 kirjoitti:

Lukihäiriö on lukihäiriö, ei se tuota huonoa kieltä vaan pelkästään kirjoitusvirheitä. Taitamaton kielenkäyttökään ei kiusaa silloin, kun kirjoittaja ei pidä itseään muita taitavampana.

Ei se kaikkia oppimattomuuden mukanaan tuomia virheitä selitä, osan, vain.

• ...
        .--. kirjoitti:

Ei se kaikkia oppimattomuuden mukanaan tuomia virheitä selitä, osan, vain.

Pitää kompata.

Mulla tulee paljon enenpi kirjoitusvirheitä kännissä :DD

Mutta lukihäiriö on lukihäiriö, jotkut vaan ei opi lukemaan tai kirjoittamaan. Ja kuten edellä jankutettu, mulla itellä lukemaan oppiminen oli hankalaa. Ja toisaalta, mä opin lukemaan jotenkuten venäjää, mutta en ikinä kirjoittamaan.

Eli on mullakin lukihäiriön poikasta. Se vaan ilmenee, miten ilmenee.

Siks kai mäkin innostuin kirjoitteleen tähän ketjuun. Ikinä ei pidä tehdä pätelmiä ihmisestä vain yhden ominaisuuden mukaan. Kaikkihan tuntee jonkun talkkarin tai hitsarin, joka ei ole käynyt kouluja paljoa mitään, mutta jotka on tosi viisaita. Ja sama tietenkin toisinpäin, joillain suunnilleen tohtorinhattu, mutta tyhmiä kuin saappaat :DDD

=DW=

• Olemisen olennainen

Tyhmä! Kaikkien joukossa saattaa olla ns. "ylilahjaisia". Kuka minkäkin hallitsee. Älä korota itseäsi muiden yläpuolelle - vaarallista - oman itsesi vuoksi.
      Takaisin tulee - elämä kuittaa!

• ...

Ja sivumennen vielä

Sun aloituksessa puuttui otsikosta piste ja välilyönti
      Ja itse tekstistä kolme pilkkua.
      Ja tarkalleen ottaen "kumpaakin" olisi pitänyt kirjoittaa "kumpiakin".

Että niinkuin tiedoksi.

=DW=

• &&&

En tiedä, kenelle vastasit alkulauseella...Ja sivumennen vielä... enkä viitsi moisen asian takia kahlata ketjua. Sinulle kerron, että kirjoitetaan OIKOLUKIJA, siis j-kirjaimella, tiedoksi vaan entiselle "oikolukialle".
        Toinen asia on, että otsikossa EI KOSKAAN käytetä pistettä.

Minä en ole entinen enkä nykyinenkään oikolukija, mutta kirjoitan paljon, milloin mitäkin ja minnekin ja taatusti tarkastan tekstini ennen sen lähtöä näppäimiltäni. Ei minulla niin kiire ole, ettenkö joutaisi tarkistamaan ja toisaalta, kunnioitan lukijaa niin paljon, että en halua kenenkään lyövän itsekseen arpaa, mitä mikäkin sana tarkoittaa.
        Ehkä tämä foorumi vain on jonkun mielestä niin samantekevä, että yksi lysti, millaista tekstiä tänne suoltaa, sisällön tai oikeinkirjoituksen suhteen. Minulle on kunnia-asia, että voin harmittelematta itse lukea virheetöntä tekstiäni.
        Lukihäriö onkin sitten asia erikseen, sitähän me emme voi tietää, jos kirjoittajalla sellainen on ja teksti on siksi täynnä kirjoitusvirheitä.

• ...
        &&& kirjoitti:

En tiedä, kenelle vastasit alkulauseella...Ja sivumennen vielä... enkä viitsi moisen asian takia kahlata ketjua. Sinulle kerron, että kirjoitetaan OIKOLUKIJA, siis j-kirjaimella, tiedoksi vaan entiselle "oikolukialle".
        Toinen asia on, että otsikossa EI KOSKAAN käytetä pistettä.

Minä en ole entinen enkä nykyinenkään oikolukija, mutta kirjoitan paljon, milloin mitäkin ja minnekin ja taatusti tarkastan tekstini ennen sen lähtöä näppäimiltäni. Ei minulla niin kiire ole, ettenkö joutaisi tarkistamaan ja toisaalta, kunnioitan lukijaa niin paljon, että en halua kenenkään lyövän itsekseen arpaa, mitä mikäkin sana tarkoittaa.
        Ehkä tämä foorumi vain on jonkun mielestä niin samantekevä, että yksi lysti, millaista tekstiä tänne suoltaa, sisällön tai oikeinkirjoituksen suhteen. Minulle on kunnia-asia, että voin harmittelematta itse lukea virheetöntä tekstiäni.
        Lukihäriö onkin sitten asia erikseen, sitähän me emme voi tietää, jos kirjoittajalla sellainen on ja teksti on siksi täynnä kirjoitusvirheitä.

Niin.

Olen kai ohimennen mainiinut, elen enepi lukija kuin kirjoittaja.

Ja toisekseen. Oikolukja on oikea muoto, ei ole olemassa oikolukukonetta, muuten kun mikkisoftan retoriikassa. Ja kai olen mainiinut, että mulla kehno näppis just, nimenomaan J- kirjain ei tahdo toimia. Tästä just kyse, joutavasta riitelemisestä , asia ohittaen.

Mutta kyllä otsikossa piste pitää olla, jos kyseessä kaksi virkettä. Aina virkkeiden välisssä pitää piste olla, oli otsikko, ingressi tai leipäteksti. juusii?

Persuulleen mene sun "kunnia-asiasi" Koska olet väärässä, se siitä.

Oletko muuten ikinä miettinyt kappalejakoa ja rivinvaihtoa kappaleitten välillä? Sulla ensimäiset kaksi asiaa eri asiaa oli tungettu samaan kappaleeseen. Seuraavassa kappaleessa yhteen olikin niputettu jo neljä eri asiaa yhteen pötköön

Eikä lausetta päätetä kolmella pisteellä, yksi riittää...........

Eikä keskellä tekstiä käytetä VERSAALIA....

Sitäpaitsi, ainakin yksi pilkku puuttui.................

Että se niinkuin siittä "virheettömästä" teksistä sitten.

=DW=

• //
        ... kirjoitti:

Niin.

Ja toisekseen. Oikolukja on oikea muoto, ei ole olemassa oikolukukonetta, muuten kun mikkisoftan retoriikassa. Ja kai olen mainiinut, että mulla kehno näppis just, nimenomaan J- kirjain ei tahdo toimia. Tästä just kyse, joutavasta riitelemisestä , asia ohittaen.

Mutta kyllä otsikossa piste pitää olla, jos kyseessä kaksi virkettä. Aina virkkeiden välisssä pitää piste olla, oli otsikko, ingressi tai leipäteksti. juusii?

Oletko muuten ikinä miettinyt kappalejakoa ja rivinvaihtoa kappaleitten välillä? Sulla ensimäiset kaksi asiaa eri asiaa oli tungettu samaan kappaleeseen. Seuraavassa kappaleessa yhteen olikin niputettu jo neljä eri asiaa yhteen pötköön

=DW=

Ihan hyvällä, sinuna en muita oikeinkirjoituksessa opettaisi!

• &&&
        ... kirjoitti:

Niin.

=DW=

Missä kohtaa minä päätin lauseen kolmella pisteellä? Mistä puuttui pilkku? Kukaan vähänkään kirjoittamisesta jotain tietävä ja ymmärtävä ei kirjoita otsikkoa, jossa on kaksi virkettä, missä olet sellaisia nähnyt? Teillä päin ilmestyvissä paikkakunnan ilmaisjakelulehdessä, arvelen.

Siis, "oikolukja" on oikea muoto?

No, niin, olkoon. Sinä väität, että "elet" "enepi" lukija kuin kirjoittaja. Kirjoitustesi määrästä päätellen ei ihan voi olla samaa mieltä, mutta olkoon.
        Sinä esiinnyt suurena kirjoittajana, siitä ei ole epäilystäkään, mutta minä olen niin helläluontoinen, että annan sinun kellua siinä illuusiossa.

PS. Hiukan liikaa käytät enteriä, mutta tuleepahan sillä tavoin ainakin ilmaa kirjoitukseen.
        Se "siittä".

• ...
        // kirjoitti:

Ihan hyvällä, sinuna en muita oikeinkirjoituksessa opettaisi!

Justhan mä selitin, mä luen paremmin kuin kirjoitan. Ja aloitus oli niin täynnä virheitä, että eip ois kannattanut alkaa asiasta keuhkoamaan ollenkaan.

Ka mä siis en oikolue omia kirjoituksiani, jos kirjoitan selaimella netin huuhaapalstoille. Asiakirjoitukset, siis kaikki virallisemmat, oikoluetan aina muilla ihmisillä.

Sekun on niin, että ihminen ei huomaa kuitenkaan omia virheitään, muitten kyllä. Ja mä todellakin huomaan virheet teksteissä erittäin hyvin. Joskus jopa omistanikin. Mutta varsinaisen oikolukemisen pitää tegdä joku aivan muu, kuin tekstin kirjoittaja.

Ja perusjuttu ku on, että nettiteksi on jotain ihan muuta kuin kaunokirjallisuus. Siksi aloitus tympäisi virheineen. LOL.

=DW=

Muista äänestää Ihmisten Puoluetta!

• gunnari vaan ,,,,
        ... kirjoitti:

Justhan mä selitin, mä luen paremmin kuin kirjoitan. Ja aloitus oli niin täynnä virheitä, että eip ois kannattanut alkaa asiasta keuhkoamaan ollenkaan.

Ka mä siis en oikolue omia kirjoituksiani, jos kirjoitan selaimella netin huuhaapalstoille. Asiakirjoitukset, siis kaikki virallisemmat, oikoluetan aina muilla ihmisillä.

Sekun on niin, että ihminen ei huomaa kuitenkaan omia virheitään, muitten kyllä. Ja mä todellakin huomaan virheet teksteissä erittäin hyvin. Joskus jopa omistanikin. Mutta varsinaisen oikolukemisen pitää tegdä joku aivan muu, kuin tekstin kirjoittaja.

Ja perusjuttu ku on, että nettiteksi on jotain ihan muuta kuin kaunokirjallisuus. Siksi aloitus tympäisi virheineen. LOL.

=DW=

Kannattaako arvostella, opettaa ja moittia tän ikäsiä ihmisiä, meillä suurimmalla osalla on jo aivoissa dementian alku, joten on myös HAHMOTUS häiriö, ei sairaat ihmiset huomaa virheitä, vaikka kirjain puuttuu, hän kuten minäki luen silti sanan oikein ja ymmärän mitä tarkottaa.
        Lukihäiriö on myös hamotushäiriö, sille ei tän ikäset ihmiset VOI yhtikäs mitään enään.
        Suosittelen pilkun-nussijaa lopettamaan suomen kielen opetukset tähän.

• #%&¤@
        ... kirjoitti:

=DW=

Väitäksä että joku muka olis huolinut sut joskus töihin? Arvaa uskonko?;DDDDDDDDDDD
        Paras että sä seniliytes kanssa pysyisit poissa nettipalstoilta. Sun järjenjuoksus on havaittu jo aikoja sitten #¤%&#, vai onks sulla aivovamma?

• &&& kirjoitti:

Missä kohtaa minä päätin lauseen kolmella pisteellä? Mistä puuttui pilkku? Kukaan vähänkään kirjoittamisesta jotain tietävä ja ymmärtävä ei kirjoita otsikkoa, jossa on kaksi virkettä, missä olet sellaisia nähnyt? Teillä päin ilmestyvissä paikkakunnan ilmaisjakelulehdessä, arvelen.

Siis, "oikolukja" on oikea muoto?

No, niin, olkoon. Sinä väität, että "elet" "enepi" lukija kuin kirjoittaja. Kirjoitustesi määrästä päätellen ei ihan voi olla samaa mieltä, mutta olkoon.
        Sinä esiinnyt suurena kirjoittajana, siitä ei ole epäilystäkään, mutta minä olen niin helläluontoinen, että annan sinun kellua siinä illuusiossa.

PS. Hiukan liikaa käytät enteriä, mutta tuleepahan sillä tavoin ainakin ilmaa kirjoitukseen.
        Se "siittä".

Me pilkunviilaajat

Meitä on jo kolme, Sinä DW ja minä. Meillä kaikilla on taipumus käyttää pilkkuja oikea määrä mutta väärissä kohdissa. Ovathan pilkut tärkeät ja tekevät pitkät virkkeet helpommin luettaviksi, mutta väärissä kohdissa vaan vaikeuttavat sitä.
        Onhan sääntöjä, mutta ne ovat niin monimuotoiset, ettei vanha duunari niitä enää opi. On muutenkin suomenkieli vaikea kaikkine eri taipumisineen.

Virheetöntä tekstiä on ilo lukea, mutta ei sitä voi toisilta edellyttää, kun ei itsekään osaa oikein kirjoittaa.

• Taivaan alla...

Niin, kunhan itse ensin näyttäisit mallia virheettömästä kirjoittamisesta, mutta kun et itsekkään osaa, mutta toisia pilkkaat.

Ensinnäkin, heikkolahaisuus ei ole missään tekemisessä kirjoittamisen osaamisen kanssa. Tiedän korkeasti kouluttautuneita, joilta tekstin tuotto ei onnistu, on todella naurettavan tökeröä. Huipputapaus on yks neurologi, joka on alallaan arvostettu erikoisosaaja, mutta hänen epikriisit ovat kerrassaan karmeita. Kynällä vielä lopuksi korjailee. Mutta lauserakenteet kuin ekaluokkalaisella.

Mutta muuten asiansa osaava tyyppi ja hyvä tehtävässään. Tunnen monia nuoria ihmisiä, jotka ovat hyvin lahjakkaita. Tutkimuksen mukaan korkeakoulutasoisia lahjakkuudeltaan, mutta kirjoittaminen ei suju, ei sitten millään.

Et sitten ole koskaan kuullut "LUKI- KIRJOITUSHÄIRIÖISISTÄ". Se on häiriö, jolla ei ole minkään valtakunnan yhteyttä enempää heikkolahjaisuuteen, kuin lahjakkuuteenkaan. Mutta jostain syystä hyvin lahjakkaita luki-kirjoitushäiriöisiä tunnen monin verroin enemmän, kun heikkolahjaisia. Itse asiassa heikkolahjaisia en tunne yhtään.

Heikkolahjainen voi kirjoittaa monta kertaa paremmin, kuin luki- kirjoitushäiriöinen.

Oletkos sinä jotenkin hakemassa seurustelukaveria vai miksi olet niin äksyyntynyt? Toinen samanlaisista ongelmista kärsivä voi kiinnostua. Mikään ei ole mahdoton tämän taivaan alla.

• Tyhmäkkeet

No jos miehet kirjoittelee yrittääkseen tehdä muhun vaikutuksen niin ei ainakaan millään töhertelytuherteluteksteillä saa tehtyä muuta kuin närkästyttävän vaikutuksen. Pitäis kai itsekin kirjoittaa samanlaista apukoulutasoista tekstiä niin saisivat maistaa omaa lääkettään:/

• hip huraa!

Hyvä aprilipäivää viisake!

• Renkaat

Kesärenkaitten allelaittopäivä. Kuka uskalias vaihtaa kesärenkaisiin?

• Mies ilman naista

20.04.2011 vaihdatan/ostan uudet kesärenkaat.

• Minua ne riemastuttaa ja antaa jonkinlaisen tunteen kuulumisesta johonkin ryhmään joka on samanlainen kun minäkin.
      Olen suorastaan ihastunut sanaa pihvalo.

• he

Parhaiten palstoille sopisi normaali seurustelu muoto.Minä olen ainakin ,niin ymmärtänyt.Ei keljuilua,viestit vain ymmärrettäviä,eikä jonninjoutavia panetteluja..Ethän anna periksi,vaikka elämä potkiikin pahasti päähän. Ehkä juuri nyt tuntuu tosi pahalta,mutta kun oikein ajattelet niin tulevaisuus lupaa hyvää .Sumuisten kyyneltenkin läpi aurinko jaksaa paistaa....Toivoisin huolet ja murheet purkakaa palstoille,joku aina jeesaa....

• lejanna*

En suoraansanoen suurinpiirtein ymmärrä, kumpi sinulle on tärkeämpää, se, mitä sanotaan, vai se, miten sanotaan.
      Vielä koskaan ei ainakaan minua, kuten tuskin ketään muutakaan ole tekstin kirjoitusvirheet estäneet tajuamasta sen sisältöä.

Meitä ihmisiähän on joka junaan. Toinen taitaa oikeinkirjoituksen toista paremmin, jollakin on taas joku muu, oma alansa, jolla hän saattaa olla yliveto.

Eihän kirjoitustaito ole kuin murto-osa ihmisen kyvyistä, mitä erilaisimmista.
      Alkuaikoina, vuosia sitten, minäkin nyysäsin nenä ruudussa, josko olin tehnyt suuriakin virheitä. Nyt niistä viis välitän, elämässä on tärkeämpääkin, kun nipottaa, kuinka virheetön olen. Jokaisella meistä on omat heikkoitemme, jos vaikka toisten aliarvioiminenkin olisi yksi sellainen.

Itse huomaan, että minulle ainakin tulee sinne tänne virheitä, mutta sen kus tulkoon, jos jonkun yöunet sillä menevät, niin jättäköön toki lukematta, tuskin siinä mitään häviää.

Heikkolahjainen saatan olla hyvinkin, en kännikala, vaikkei tänne tarvi tehdä edes puhalluskoetta päästäkseen tekemään kirjallisia luomuksiaan.

.

• 1943

Jokaiselle jotain. Ajattele kuinka tylsää elämäsi olisi, jos virheet puuttuisivat. Nyt saat tutkia merkki merkiltä ja panna muistiin virheet. Minä en niihin kiinnitä mitään huomiota. Tässä näppäillessä virheitä tulee, mutta eikun eteenpäin. Eipäs ryvetä lillukanvarsissa.

• Tyhmäkkeet

Mä tarkoitan nyt omaan henkilökohtaiseen galleriaani kirjoitettuja viestejä. Siis se on sama kuin joku kirjoittaisi kirjeitä, jotka olis ihan hutaisemalla kirjoitettuja.
        Sähköiset viestit ovat nykyajan kirjeitä. Ja kun ei edes ole kuvaa, muuta kuin piirretty "peruspää", niin vaikea siinä on sisäistää sellaista ihmistä. Eihän siitäkään haittaa olisi vaikka palstallekin kirjoitettaisiin vähemmän virheellistä tekstiä, mutta tuonne galleriaan en välitä saada hutaisuja. Jos sen laittaisi kiinni, niin kukaan ei voisi kirjoittaa mulle Eihän sitä koskaan tiedä vaikka joku sielunkumppani sattuisi eksymään sinne, vaikka toiveajattelua varmaan onkin.

• meeriamanda

Naurattamaan välillä pistää kun joku tuohtuneena kertoo kuinka kansakoulussa jo opittiin yhdyssanat , pilkut ja pisteet. Hyvä heille jotka ne oppivat, minä olen käynyt useita muitakin kouluja ja yhä vaan ovat tiellä tietymättömillä :)

Lukihäiriönikin tuli esille vasta aikuisiällä, se selvitti itselle paljon miksi se opiskelu oli väliin niin hankalaa. Opettelin paljon ulkomuistiin oppimista ja se ei ollut kielioppi!:))

• ...

Sivusta.

Mä en ite meinannut oppia lukemaan mitenkään. En tajunnut tavaamisen ja sanojen merkitystä. Asia helpottui siinä vaiheessa, kun alettiin lukemaan suoraan. Yllätyksekseni osasin lukea.

Toisekseen, mä toluktan montaakin kieltä. Mutta kaikki menee treenillä ja korvakuulolla. Minkään kielen kielioppia en osaa. Hah, keskikoussakin sijaluokkakokeessa mulla oli lunttilappu, joopajoo "onomatospeettisen, elikkäs matkintasanat..." :D Ja muuten, mä en tahdo oppia ulkoaopettelemalla yhtään mitään. Muisti kyllä oikeinkin hyvä, mutta mä en perkele muista pankkikortin tunnuslukua tai yhtään puhelinnumeroa.

Mutta siis olen oikolujianakin hommaillut, muitten duuien ohessa. Ja lukenut älyttömästi koko ikäni, siis sen jälkeen kun opin lukemaan. Mä kyllä kiinnitän huomiota oikeinkirjoitukseen, aina, vähän kuin ammattitauti.

Lukihäiriöt hokataan nykyään jo kouluaikoina, ennen kai pidettiin vain tyhmänä, jos ei oppinut lukemaan. Tossa parikin tapausta, että ei meinanneet oppia lukemaan. Niille oli ties mitä terapioita ja tukiopetuksia. Mun aikoina jäi luokalla ja pantiin aasinhattu päässä nurkkaan, jos ei oppinut >:/

Ai niin, siis oppimisesta. Mulla kun tuo ulkoa opettulu on pirun hankalaa ollut ja on. Hah kansakoulussa piti luntata kertomataulu, vaikka matikka olikin hyvin hanskassa. Ennen vanhaan kun piti kaikki opetella ulkoa. Hitto, kemian kaavatkin. Nykyään järkevämpää elämä. Jos kaipaa jotain matikan yhtälöä, netti auki. Internetti on täydellinen lunttilappu huonomuistiselle.

=DW=

• SauliAdam

Tykkäsin opiskellessani äidinkielestä, jota en koskaan ole oikeaoppisesti pystynyt hallitsemaan. Minulla on myös lukihäiriö. Olen pärjännyt virheineni ja kohosin työssä päämäärääni. Puhetyötäisenä ei kirjoitusvirheet eikä yhdyssanat häirinneet. Yhdyssanat ovat yleisesti vaikeita hallita.

• meeriamanda
        ... kirjoitti:

Sivusta.

Mä en ite meinannut oppia lukemaan mitenkään. En tajunnut tavaamisen ja sanojen merkitystä. Asia helpottui siinä vaiheessa, kun alettiin lukemaan suoraan. Yllätyksekseni osasin lukea.

Toisekseen, mä toluktan montaakin kieltä. Mutta kaikki menee treenillä ja korvakuulolla. Minkään kielen kielioppia en osaa. Hah, keskikoussakin sijaluokkakokeessa mulla oli lunttilappu, joopajoo "onomatospeettisen, elikkäs matkintasanat..." :D Ja muuten, mä en tahdo oppia ulkoaopettelemalla yhtään mitään. Muisti kyllä oikeinkin hyvä, mutta mä en perkele muista pankkikortin tunnuslukua tai yhtään puhelinnumeroa.

Mutta siis olen oikolujianakin hommaillut, muitten duuien ohessa. Ja lukenut älyttömästi koko ikäni, siis sen jälkeen kun opin lukemaan. Mä kyllä kiinnitän huomiota oikeinkirjoitukseen, aina, vähän kuin ammattitauti.

Lukihäiriöt hokataan nykyään jo kouluaikoina, ennen kai pidettiin vain tyhmänä, jos ei oppinut lukemaan. Tossa parikin tapausta, että ei meinanneet oppia lukemaan. Niille oli ties mitä terapioita ja tukiopetuksia. Mun aikoina jäi luokalla ja pantiin aasinhattu päässä nurkkaan, jos ei oppinut >:/

Ai niin, siis oppimisesta. Mulla kun tuo ulkoa opettulu on pirun hankalaa ollut ja on. Hah kansakoulussa piti luntata kertomataulu, vaikka matikka olikin hyvin hanskassa. Ennen vanhaan kun piti kaikki opetella ulkoa. Hitto, kemian kaavatkin. Nykyään järkevämpää elämä. Jos kaipaa jotain matikan yhtälöä, netti auki. Internetti on täydellinen lunttilappu huonomuistiselle.

=DW=

Äläs nyt, minäkin opei kaavoja ns. ´ulkomuistiin´ oli plus ja miinuksineen kauhistus, vaan jakeluun meni kuin noi yhtälötkin.
        Se kaava on sisäistettävä , sit ei o hätää. Lasken aina ihan kokeillakseni yo-kokeissa olevia tehtäviä... kolme menee sutjakkaasti, neljäs takkuaa ja viidettä ...ei tietoo!
        Opiston käyneenä minulla on ´lähes´ sama oppimäärä kuin yo:lla, ei vain matikkaan riitä.
        Siihen tietty ammattiopinnot, mut harmittaa jollaintapaa, etten tajua ...!
        Mä osaan kuin vettä valaa kertomataulun, Käskyt katekismuksesta, evankelistat raamatusta, tiettyjä mittoja muutellen meitin mittoihin jne...nyt on nyt ...ei tarvi enää päässään pitää, katso netistä.

• ...
        meeriamanda kirjoitti:

Äläs nyt, minäkin opei kaavoja ns. ´ulkomuistiin´ oli plus ja miinuksineen kauhistus, vaan jakeluun meni kuin noi yhtälötkin.
        Se kaava on sisäistettävä , sit ei o hätää. Lasken aina ihan kokeillakseni yo-kokeissa olevia tehtäviä... kolme menee sutjakkaasti, neljäs takkuaa ja viidettä ...ei tietoo!
        Opiston käyneenä minulla on ´lähes´ sama oppimäärä kuin yo:lla, ei vain matikkaan riitä.
        Siihen tietty ammattiopinnot, mut harmittaa jollaintapaa, etten tajua ...!
        Mä osaan kuin vettä valaa kertomataulun, Käskyt katekismuksesta, evankelistat raamatusta, tiettyjä mittoja muutellen meitin mittoihin jne...nyt on nyt ...ei tarvi enää päässään pitää, katso netistä.

Kompataan.

Sisäistäminenhän on jutussa ydin. Mutta tosiaan oli karmeeta, kun piti jossain historian kokeessa muistaa jotain veetun vuosilukuja ulkoa. Se vei mielenkiintoa kouluja kohtaan, vaikka ihan hyvin pärjäsinkin. Siis kaikessa, mikä ei vaatinut ulkoa muistamista. Joopajoo, lukio loppui silloin, kun muutamissa aineissa oli ysiä ja taas uskonnossa ja historiassa neloset >:/

No opistotasoinen koulutus mullakin nykyään on. Iteasiassa hain parikin kertaa ammattikorkeaan, kun ei yliopistoon voinut oikein hakea, siis kun ei ole ylioppilas. Ja vieläkin kiinnnostaa monet jutut, menee vain enenpi harrastusten puolelle. Tai miten sen nyt ilmaisisi.

Oppimisjutut on yksilöllisiä. Itellä edelleen niin, että en opi ulkoa yhtään mitään. Siis pakolla. Ja mulla on kyllä hyvä muisti muuten, mutta tossa onkelma. Aikanaan skolessa pärjäs hyvin ne, jotka oppi helposti ulkoa asioita.

Tota, pakko kertoa, siis lukutaidosta. Mulla yks hyvä lapsuuden kaveri. Se oppi lukeen nelivuotiaana kun sen isoa siskoa oli kotona opetettu. Huvittavaa asiassa se, että kun se oli istunut vastapuolella pöytää, se oppi ensin lukemaan ylösalaisin :DD

Toi juttu on ihan totta. Ja mainitaan nyt sellainenkin, tunnen yhden naisen, joka pirulauta kirjoittaa kaikki kirjeensä peilikirjoituksena. Sitä en tiedä, miten se sitten oli sen oppinut. Mutta hupaisan näköistä tekstiä Oikein kaunista kaunokirjoitusta, mutta takaperin:DD

Eikun siis asiasta. Kaikki tekee kirjoitusvirheitä, turha niitä liikaa on uijottaa, Tärkeintä, että edes osaa ilmaista asiansa otensakin ymmärrettävästi muille. Ja mä jätän lopullisen vastuun siis lukijalle. Ei kaikki ymmärrä, vaikka kuinka suuren piikkilankakerän avulla koittaa tulkuttaa.

=DW=

• ma..ejk.
        ... kirjoitti:

Kompataan.

Sisäistäminenhän on jutussa ydin. Mutta tosiaan oli karmeeta, kun piti jossain historian kokeessa muistaa jotain veetun vuosilukuja ulkoa. Se vei mielenkiintoa kouluja kohtaan, vaikka ihan hyvin pärjäsinkin. Siis kaikessa, mikä ei vaatinut ulkoa muistamista. Joopajoo, lukio loppui silloin, kun muutamissa aineissa oli ysiä ja taas uskonnossa ja historiassa neloset >:/

No opistotasoinen koulutus mullakin nykyään on. Iteasiassa hain parikin kertaa ammattikorkeaan, kun ei yliopistoon voinut oikein hakea, siis kun ei ole ylioppilas. Ja vieläkin kiinnnostaa monet jutut, menee vain enenpi harrastusten puolelle. Tai miten sen nyt ilmaisisi.

Oppimisjutut on yksilöllisiä. Itellä edelleen niin, että en opi ulkoa yhtään mitään. Siis pakolla. Ja mulla on kyllä hyvä muisti muuten, mutta tossa onkelma. Aikanaan skolessa pärjäs hyvin ne, jotka oppi helposti ulkoa asioita.

Tota, pakko kertoa, siis lukutaidosta. Mulla yks hyvä lapsuuden kaveri. Se oppi lukeen nelivuotiaana kun sen isoa siskoa oli kotona opetettu. Huvittavaa asiassa se, että kun se oli istunut vastapuolella pöytää, se oppi ensin lukemaan ylösalaisin :DD

Toi juttu on ihan totta. Ja mainitaan nyt sellainenkin, tunnen yhden naisen, joka pirulauta kirjoittaa kaikki kirjeensä peilikirjoituksena. Sitä en tiedä, miten se sitten oli sen oppinut. Mutta hupaisan näköistä tekstiä Oikein kaunista kaunokirjoitusta, mutta takaperin:DD

Eikun siis asiasta. Kaikki tekee kirjoitusvirheitä, turha niitä liikaa on uijottaa, Tärkeintä, että edes osaa ilmaista asiansa otensakin ymmärrettävästi muille. Ja mä jätän lopullisen vastuun siis lukijalle. Ei kaikki ymmärrä, vaikka kuinka suuren piikkilankakerän avulla koittaa tulkuttaa.

=DW=

San vaan et justiinsa näin, kukin on hyvä tavallaan!

• rauhotonu vanha olet

" PILKUN NUSSIJAKO " taas heräsi, olikko välillä lomalla vai miksi olit niin hiljaa ?

• voit rauhottua

-- toi oli tarkotettu alotuksen tekijälle ----

• meeriamanda
        voit rauhottua kirjoitti:

-- toi oli tarkotettu alotuksen tekijälle ----

kiitos ;) Niin arvelinkin. Pitää niin tarkoin katsoa ettei muka vastaa väärin...ja sittenkin vastaa, harva vain korjaa virheensä. Ylävitonen sinulle...läps!

• heh,,,

Eikö alottajalla ole muuta sanottavaa, kuin virheet ja pilkut, ota pieni pipo pois päästäsi, ja ota lääkkeesi se helpottaa !
      Pieni on maailmasi !

• Ottamatta kantaa kommenttien aiheisiin, niin haluaisin että lopettaisimme jo tuon lääke- "vitsin".
        Se on jo niin saastanan vanha että etoo.
        Eikä tuo "pieni maailmakaan" enää innosta.
        Mieluummin pelkkä mollaus ja herja, kiitos.
        "huumori" on aina hauskaa, mutta se pitää osata.
        H.

• pillerinpyöräyttäjät

Terveellisempää on tietää sairautensa, ja popsia tarvittavat pillerit.
        Paljon vaarallisempaa on olla tutkittamatta vaivansa, se voi olla jopa perin kohtalokasta.

• Auttaisit hieman!

Tavoitteesi suuntaista kehitystä auttaisi jos erittelisit ärsytyksesi aiheet tyypeittäin.

- näppäilyvirheet
      - kirjoitusvirheet ( välinpitämättömyys tai taidon puute )
      - kielioppivirheet ( koulutustaso, viitseliäisyys tms. )

Erittely auttaisi meitä humalaisia, heikkolahjaisia moukkia edes yrittämään säädyllisempää kilkuttelua kanssaihmisen ( -ten ) mielenrauhan vuoksi.
      Tuskin olet ainoa jonka henkinen tasapaino järkkyy mainitsemiesi sikamaisuuksien vuoksi.

Anna apua kehittymiseen!

• Minulle kirjoittavat vain kivat, fiksut ihmiset, murteillakin, en laske kirjoitusvirheitä. En edes kiinnitä niihin huomiota, miksi ärsyyntyisin kavereitten kirjoituksista.
      Turun murre on parasta ja haastavinta luettavaa. :)

• meeriamanda

Minä väliin kirjoitan niin sanottua puhumakieltä, siihenkin joku puuttuu....eihän tää palsta mikään suomenkielen taituruus voi olla?
      Kukin näyttää itestään mitä haluaa, mulle on ihan sama kuijaa otetaan, kunhan ymmärtää mitä tarkoitan.
      Ei täälä mitään päättötehtävää suoriteta, ne on tehty ajat sitten, edit näppylää, mahdollisuutta minäkin toivoisin tuskin saadaan?
      Koulutus...niin...millä alalla? Jatkakaa te pilkun nusaajat, minen niille edes pistettä anna!

• tulisilla'''

Voi voi kun sulla on suuret murheet, kuinka kestät taakkas alla?

• demeter

Mua ei haittaa väärin kirjoittaminen jos vain ymmärrän, mitä tarkoitetaan. Aina en ymmärrä, enkä varmasti osaa itsekään kirjoittaa ymmärrettävästi, vaikka tahtoisin.
      Lievän hahmotushäiriön vuoksi olen aina joutunut tekemään paljon työtä tekstini eteen, mikä tekee siitä vähän väkinäistä, tylsääkin. Toisaalta se voi auttaa siinä ettei tule niin helposti ylilyöntejä. Tiedä häntä.

Murre tekee minustakin tekstin keveäksi ja hauskaksi, en vain itse ole minkään murteen taitaja. "Mutta ei tehrä siitä ny numeroo"...

• ...

Murteista.

Olisikin paljon parempi, että ei olisi murteita, olisi yksi, selkeä yleiskieli. Mä nyt olen asustellut vähän siellä ja täällä. Ja aina on pitänyt opetella paikallinen murre, että tulee junttien kanssa juttuun. Se on rasittavaa. Lisäksi syntyy älyttömästi väärinkäsityksiä. Sanoilla ja asioilla erilaisia merkityksiä eripuolilla.

En nyt muista, oliko se tällä palstalla taannoin, keskustelua tsadin slangista. Noh, oli miten oli, helpoin keino hankkia mustasilmä Pohjois- Pohjanmaalla on mennä paikalliseen esson paariin vokottelemaan tsadislangilla paikallisia emäntiä :DDD

Ne on ne kulttuurierot kans.

Mä tosiaan en enää paljon välitä, miten kirjoitan tai puhun. Olen ottanut savolaistyyppisen asenteen. Kaikki vastuu jätetään lukialle tai kuulijalle. Helpottanut elämää paljon. Kun ei ne ihmiset ennenkään tajunneet mun jutuista yhtään mitään, vaikka kuinka koitti selevittää asiaa.

=DW=

• bessie*

Puhutkohan nyt vastoin parempaa tietoasi?

Ihan hyvinhän täällä tulee juttuun omalla murteellaan, vaikka asustelisi tai muuten vain liikkuisi siellä sun täällä? Ikinä en ole joutunut mitään murretta opettelemaan, mutta jotain on tarttunut itsestään. Joskus on ehkä jonkun sanan (puhujan tarkoittama) merkitys pitänyt kysymällä varmistaa.
      Pelkällä stadin slangin puhumisella ei varmaankaan saa turpiinsa missään. Yleensähän sitä oikein puhumalla puhuvalle naureskellaan täälläkin. Juttuhan on niin, ettei kukaan oikeasti puhu stadin slangia kuin korkeintaan muutaman hassun irtosanan. Nekin ihan "perustellusti" - korvataan pitkä ja hankala sana lyhyellä ja sujuvalla kuten spora, tms..

Olisikohan niin, että yleiskieltä puhutaan aika paljonkin, ja varsinkin täällä pääkaupunkiseudulla?

• ...

Varmasti tulee turpiin.

Ja toisekseen, ei tsadissa paljoa yleiskieltä kuule, kaikki vaan lässyttää jotain suomelta kuulostavaa. Suurin osa jostain muualta muuttaneita. Osa ei edes puhu suomea ja pieni murtoosa vääntää sisukkaasti slangia. Slangi on kuolemassa oleva, hmm murre. Sen puhujat kuolevat sukupuuttoon. Yksinkertaisesti siksi, että niitten puhetta ei enää juuri kukaan ymmärrä.

Ja taas korostan, slangia puhuvat tsadilaiset on mun mielestä erilunkia porukkaa, kyllä niitten kanssa aina pärjää, osaavathan se puhua suomeakin tarpeen vaatiessa.

Ai niin, olen ollut kirjoilla tsadissa parisenkymmentä vuotta, vaikka asunut välillä paljon muuallakin. Ja nuorempana tuli kierreltyä enenpi.

Ja lisäksi. Harvempi saa niin hienot röhönaurut aikaan pöndellä, kun joku on asunut aikansa tsadissa, ja sitten menee sinne esson paariin sönkkäämään slangiaan. Ja sitten sillä on se mustasilmä. Perusstadilainen kun ei matkustele kuin kalliosta sporalla stokkalle, ei ne käy ikinä missään muualla.

Mutta meni vähän sivuun aloituituksesta. Kyllä mä jotenkuten ymmärrän, mitä joku hunkki tai freedu lässyttää täällä. Ja se on sitä, mille kaikki muut joko nauraa, tai tulee vaivautuneiksi. Typertää erikoisuuden tavoittelua. Paljon tympeämpää, kuin joittenkin kirjoitusvirheet.

=DW=

• pysy ikäisissäsi....
        ... kirjoitti:

Varmasti tulee turpiin.

Ja toisekseen, ei tsadissa paljoa yleiskieltä kuule, kaikki vaan lässyttää jotain suomelta kuulostavaa. Suurin osa jostain muualta muuttaneita. Osa ei edes puhu suomea ja pieni murtoosa vääntää sisukkaasti slangia. Slangi on kuolemassa oleva, hmm murre. Sen puhujat kuolevat sukupuuttoon. Yksinkertaisesti siksi, että niitten puhetta ei enää juuri kukaan ymmärrä.

Ja taas korostan, slangia puhuvat tsadilaiset on mun mielestä erilunkia porukkaa, kyllä niitten kanssa aina pärjää, osaavathan se puhua suomeakin tarpeen vaatiessa.

Ai niin, olen ollut kirjoilla tsadissa parisenkymmentä vuotta, vaikka asunut välillä paljon muuallakin. Ja nuorempana tuli kierreltyä enenpi.

Ja lisäksi. Harvempi saa niin hienot röhönaurut aikaan pöndellä, kun joku on asunut aikansa tsadissa, ja sitten menee sinne esson paariin sönkkäämään slangiaan. Ja sitten sillä on se mustasilmä. Perusstadilainen kun ei matkustele kuin kalliosta sporalla stokkalle, ei ne käy ikinä missään muualla.

Mutta meni vähän sivuun aloituituksesta. Kyllä mä jotenkuten ymmärrän, mitä joku hunkki tai freedu lässyttää täällä. Ja se on sitä, mille kaikki muut joko nauraa, tai tulee vaivautuneiksi. Typertää erikoisuuden tavoittelua. Paljon tympeämpää, kuin joittenkin kirjoitusvirheet.

=DW=

Hesassa ja aidot hesaklaiset puhuvat STADIN -slangia jota itse et osaa. Mikset muuta pois sieltä kun noin kitiset? Olet todella pahasti häiriintynyt, nuorelta tuon esiintymisen uskoisi vaan ei vanhalta ukolta!

• Kipeetä hei baby;)))
        ... kirjoitti:

Varmasti tulee turpiin.

=DW=

Minähän lässytän omalla slangillani mitenkä paljon haluan;))) Se lässytänkö Hunkzille, Teolle tai Handelle ja millä tavoin...ei kuulu sinulle yhtään. Meillä kato on oma historiamme myöskin tällä kirjoituspalstalla niinku jokaisella muuallakin...sillee snadisti toisinaan jopa tsennataan toisiamme jopa rivien välistä...tsennaaks..ja toisinaan taas ei;))) mut ei välii....sitä sä et taas snajjaa koskaan....;))) jäät silllee kliffasti niinku out....

Tsau:Friidu

• bessie*
        ... kirjoitti:

Varmasti tulee turpiin.

=DW=

Sen verran haluan tarkentaa, että kun kirjoitin "yleensähän sitä oikein puhumalla puhuvalle nauretaan täälläkin", niin se "täälläkin" tarkoitti, että täällä stadissa.
        (Tai oikeastaan asun nykyään Espoossa). Kirjoitin taas kerran hyvin huolimattomasti.
        En siis missään nimessä tarkoittanut, että täällä palstalla.

• ...
        pysy ikäisissäsi.... kirjoitti:

Hesassa ja aidot hesaklaiset puhuvat STADIN -slangia jota itse et osaa. Mikset muuta pois sieltä kun noin kitiset? Olet todella pahasti häiriintynyt, nuorelta tuon esiintymisen uskoisi vaan ei vanhalta ukolta!

Sekun on

Tsadilaisilla paha tuo alemmmuusskompleksi, Typerää puhua keinotekoista kieltä. Mutta eihän sitä typerykset voi tajuta :D

=DW=

• demeter

Etkös sä taannoin todennut, että ihmiset on perseestä, DW ? Olet niinkuin Sartren linjoilla. Sehän totesi "helvetti on toiset ihmiset".

Näkijät on väsyvää lajia. Pinnallisemmat pärjää aina paremmin, ainakin näennäisesti. Mutta saavutus on kai sekin, että pystyy elämään omillaan, ripustautumatta sellaisiin ihmisiin, joiden taholta ei tule vastakaikua.
      Mä olen aika tyytyväinen tähän nykyvaiheeseen: kun ei odota mitään, voikin saada paljon.

• ...

Joop.

En ole lukenut Sartrea, jonkin verran vanhoja filosofeja kylläkin.

Toi olikin hieno ilmaus, täytyy joskus perehtyä asiaan tarkemmin.

Mulla sellainen propleemi, että mun pitää omistaa kirja. Haeskelin usemmankin vuoden, sillain hiljakseen Aristoteleen "Runousoppia".divareista. Sitten tympiinnyin ja kävin hakemassa sen kirjastosta lainaan. Noiista ei oteta jokavälissä painoksia, eikä sattunut sopivaa divaria vastaan. Kyllä niitä jossain on, olen varma. Seuraiilen etsintöjen etenemistä.

Ja joop. ölövinä olemalla pärjää kyllä paremmin, vaikka vituttaahan se näinkin aina välillä. Eikä aina jaksa olla ölövinä.

Ihmiset tosiaan mun mielestä on lähtökohtaisesti anuksesta. >:/

=DW=

• ihmet-ellen
        ... kirjoitti:

Joop.

Mulla sellainen propleemi, että mun pitää omistaa kirja. Haeskelin usemmankin vuoden, sillain hiljakseen Aristoteleen "Runousoppia".divareista. Sitten tympiinnyin ja kävin hakemassa sen kirjastosta lainaan. Noiista ei oteta jokavälissä painoksia, eikä sattunut sopivaa divaria vastaan. Kyllä niitä jossain on, olen varma. Seuraiilen etsintöjen etenemistä.

Ja joop. ölövinä olemalla pärjää kyllä paremmin, vaikka vituttaahan se näinkin aina välillä. Eikä aina jaksa olla ölövinä.

=DW=

Asetatko itsesi muiden ylä- vai alapuolelle?

Miksi?

• demeter
        ... kirjoitti:

Joop.

=DW=

Mistä olet katsellut tuota runousoppia ? Mun kaveri löysin Platonin Valtion netistä, siis antikvaari.fi. Mä taas löysin Neil Postmanin "Lyhenevä lapsuus" huutonetistä.
        No kai sä kanavat tunnet. ..
        Eiks sitä kirjaston kirjaa voi kopioida tai skannata ? Mä kopioin kerran C G Jungin "Job saa vastauksen" eikä siihen mennyt kuin yksi iltapäivä.

Mä en voi mitään, mutta mua kyllä naurattaa toi sun ihmisviha - tulee nimittäin mieleen mun yks kaveri, joka julisti ihmisvihaansa vähän joka paikassa. Eikä se sen enempää ihmisiä vihannut kuin muutkaan. Sitä rupes vaan tympiin, kun kaikki aina hehkutti ja sanoi, että "pitävät ihmisistä"... Ei kai ihmisviha sen enempää kuin ihmisrakkauskaan ole mikään staattinen olotila.

• demeter
        demeter kirjoitti:

Mistä olet katsellut tuota runousoppia ? Mun kaveri löysin Platonin Valtion netistä, siis antikvaari.fi. Mä taas löysin Neil Postmanin "Lyhenevä lapsuus" huutonetistä.
        Eiks sitä kirjaston kirjaa voi kopioida tai skannata ? Mä kopioin kerran C G Jungin "Job saa vastauksen" eikä siihen mennyt kuin yksi iltapäivä.

Mä en voi mitään, mutta mua kyllä naurattaa toi sun ihmisviha - tulee nimittäin mieleen mun yks kaveri, joka julisti ihmisvihaansa vähän joka paikassa. Eikä se sen enempää ihmisiä vihannut kuin muutkaan. Sitä rupes vaan tympiin, kun kaikki aina hehkutti ja sanoi, että "pitävät ihmisistä"... Ei kai ihmisviha sen enempää kuin ihmisrakkauskaan ole mikään staattinen olotila.

toi vastaus oli siis tarkoitettu DW:lle...

• ...
        ihmet-ellen kirjoitti:

Asetatko itsesi muiden ylä- vai alapuolelle?

Miksi?

Yläpuolelle.

Minä kun olen jeesuksen reinkarnaatio, omasta mielestani, vaikka pakana olenkin :DDD

=DW=

Muista äänetää Ihmisten Puoluetta!

• ...
        demeter kirjoitti:

Runousoppi.

Mä en, yllättävääkin kai, juurikaan osta netistä mitään. Ja kirjojen kanssa, mu pitää saada hypistellä niitä, haistaa kirjan haju, kaikkea sellaista emotianaalista meinkiä. Ja mun pitää ehdottomasti omistaa kirja. Luin nuorena kotikylän kirjasto ns. "läpi". Sitten aloin kiertään divareita, liityin kirjakerhoihin jne.

Jossain vaiheessa ilmeni, mulla suurempi scifi- kokoelma kuin tavallisessa kirjastossa, reili 600 kirjaa. Ja sitten muut päälle, ja niitä on aikaslailla. Syvät Lundiat, kirjat kahdessa rivissä ja loput kasoissa lattialla. Lisää ongelmaa, noin tilojen takia, tuottaa, että vaimo lukee vieläkin enenpi kuin mä. Se onneksi käyttää kirjastoakin.

Noh, meni sivuun asiasta.

Mun ihmisviha on siis kyllästymistä typeryksiin. Hitto, aina jostain ilmaantuu joku tomppeli puhumaan paskaa, vailla mitään osaamista, tietoa, koulutusta.. Se vaan alkaa uhoamaan jotain täysin typerää :DDD

Mä siis olet tavanut, en sano tuntenut, eri asia. älyttömästi ihmisiä. Ja väkiselläkin, niissä mukana todella loistavia tyyppejä, joista pidän valtavasti. Mutta suurin osa on mun kokemuksien mukaan likipitäen idiootteja. No jos jollain Einsteinillä oli älykkyys 160, jollainhan sen täytyy sitten olla se 40, että keskiarvoksi saadaan sata :DD

Ja se mua just nyppii ihmisissä, että ne ei tavallaan itse tiedosta millaisia ovat. Lahjakkuuksia monenlaisia, mutta niin on typeryksiäkin.

Mä siis suoranaisesti vihaa ihmisiä, mä olen vaan tympiintynyt melkein kaikkiin.

Ja seuraavaksi sitten joku Osrami alkaa uteleen, miksi roikun näin hanakasti tällaisilla huuhaa-nettipalstoilla. No siksi, että tämä on tapa tietyllä tavalla seurustella imisten kanssa a vaihtaaa ajatuksia. Saa joskus kiintoisaa pohdittavaa, ajanvietettä, pääsee purkamaan mietteitään, kaikkea sellaista. Ainiin, ja riiteleen mustilaisten kanssa:DDD

Mulla on runousoppi edelleen silleen katteluksessa. En hae sitä mitenkään aktiivisesti, mutta samallapa se tule filosofiahylly aina käytyä läpi divarissa, kuin scifihyllykin. Iteasiassa koitan vältellä kirjakauppoja, mulla liikaa hinkua tunkea niihin.

En lue nykyään kovin paljoa, silloin, kun kiinnostuu jostain. Mutta toisaalta, mä luen hirvittävästi netistä läppärillä, milloin mistäkin. Yks syy on ikänäkö. Tietsikalla kun voisuurentaa tekstiä helposti. Vaimo oli testaillut IPadia, jokin sellainen kai pitäisi hankkia. Mutta ku siis tietokoeen hypistely ja haju on eri asia, kuin kirjan hypistely ja haju.

=DW=

• henrjii

Voinko auttaa
      Millälailla ärtymyksesi ilmenee

• Mua taas

..vituttaa sellaiset rasistit, jotka ei tee työtään, mitkä on ottanut vastaan tai hoidettavaksi !

Suomalaisessa koulutusjärjestelmässähän näitä vilisee pilvin pimein.

• ,,,,,,,,,,

Minua puolestaan ketuttaa, että nuoriso venyy luokissa kuin räkä, pelaten parhaassa tapauksessa pelejä takarivissä. Maassa, jossa on ilmainen koulujärjestelmä, ei sitä älytä kunnioittaa.

Koulut ja kouluruoka maksullisiksi, eiköhän meno muuttuisi.

• Uneton on!
        ,,,,,,,,,, kirjoitti:

Minua puolestaan ketuttaa, että nuoriso venyy luokissa kuin räkä, pelaten parhaassa tapauksessa pelejä takarivissä. Maassa, jossa on ilmainen koulujärjestelmä, ei sitä älytä kunnioittaa.

Koulut ja kouluruoka maksullisiksi, eiköhän meno muuttuisi.

Ja mua hatuttaa se kun nukuttais mutta uni ei tuu, ei sit niin millään.

• .
        Uneton on! kirjoitti:

Ja mua hatuttaa se kun nukuttais mutta uni ei tuu, ei sit niin millään.

Sama täällä, koitakko pikku napsia, onko se auttanu unettomuuteen ?

• Unetonko vieläkin?
        . kirjoitti:

Sama täällä, koitakko pikku napsia, onko se auttanu unettomuuteen ?

Napsin tuossa unettavaa sarjaa tv:stä, eiköhän nyt nukuta, ja jos ei niin sit vaan kukutaan.
        Lähden yrittämään, öitä.

• moi,,
        Unetonko vieläkin? kirjoitti:

Napsin tuossa unettavaa sarjaa tv:stä, eiköhän nyt nukuta, ja jos ei niin sit vaan kukutaan.
        Lähden yrittämään, öitä.

ÖITÄ , mä kohta otan pienen, hiukan vielä vietän aikaani täällä sätissä !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 617
      10651
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      10
      3319
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      228
      2230
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      23
      2043
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      2
      1442
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      49
      1154
    7. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1140
    8. 176
      1034
    9. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      59
      999
    10. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      77
      959
    Aihe