Elikkä kysyisin missä vaiheessa olette laittaneet vauvan nukkumaan muussa asennossa kuin tuossa alkuun suositellussa kylkiasennossa? Kierähtäähän se väkisinkin esim.selälleen kun taidot karttuvat. Meillä käynyt näin monesti kun lapsi nyt kaksi kuukautta vanha. Lähinnä utelen siitä mahallaan nukuttamisesta kun olen kuullut että nukkuvat rauhallisesti siinä asennossa. Olen kokeillut lattialla makuullelaittoa pieneksi hetkeksi ja osaa kyllä liikuttaa päänsä sivulle ja jaksaa hengitelläkin ainakin sen kokeilun ajan. Kertokaapa miyen muilla menee tai on mennyt nämä asentohommat.
Missä asennossa nukkumaan
16
803
Vastaukset
- yks äiti
Minä odottelisin, että pahin kätkytkuolemariski-ikä (olipas sanahirviö) menee ohi ennenkun vatsallaan nukuttaisin. Toiset nukuttaa vatsallaan heti, mutta meillä nyt 1v. lapsi nukkui vatsallaan vasta kun itse vatsalleen halusi kääntyä. Siitä, olisiko vauva nukkunut rauhallisemmin vatsallaan en tiedä. Minä en henk.koht.halunnut ottaa mitään riskiä, joten nukutin vauvan kyljellään.
Meillä nukutaan selälleen, poika 2,5kk ja on nukkunnu melkeempi vähä yli kuukauden nyt selälleen. Alussa nukku kyljelleen ku oli kapaloitu mut nyt ku liikkuu jo sen verta paljon nii kellahtaa väkisinki kyljeltä selälle. Mahalleen olen nukuttanu vain nuo päiväunet, mutta aina menen katsomaan hengittäänkö se vielä :) Kun olne huomannu että mahalleen nukutaan pitempiä pätkiä ku selälleen.. ei meil kyl yöllä heräillä pahemmin enää :)
- 3 pojan ja 1 tytön ä
Meillä on nyt nukuttu 3 yötä vatsallaan (poika 2kk) ja nukkunut joka yö 7h putkeen ja syötön jälkeen nukahtanut taas takaisin. poika ei vain nukkunut levollisesti kyljellään tai selällään vaan ähisi ja tuhisi ja heräili 2h välein ja kerran kun oli todella levoton laitoin vatsalleen niin rauhoittui heti. neuvolassa kyselin sitten tästä vatsallaan nukuttamisesta niin vastaus oli hyvin ympäripyöreä ja loppuun lause "itse olen kaikki lapseni vatsallaan nukuttanut"... Toki itse vähän väliä kurkin ja kuuntelen että kaikki hyvin, joten vaikka vauva nukkuukin hyvin niin itse kukun vähän väliä hereillä... ;)
- mammakamma
Tämä on tietysti tällainen ikuisuuskysymys. Vatsallaan nukuttaminenhan ei aiheuta kätkytkuolemaa, mutta tilastollisesti on pystytty osoittamaan, että kätkytkuoleman kokeneet nukkuivat vatsallaan useammin kuin selällään. On arveltu, että vatsallaan nukkuva lapsi nukkuu sikeämmin. Myös selällään tai kyljellään nukkuva vauva voi kuolla kätkytkuolemaan. Vatsallaan tai selällään, yhtäkaikki kätkytkuolema on hyvin harvinainen tapahtuma.
Lasta suositellaan nukuttamaan joko selällään tai kyljellään - molemmat ovat ihan yhtä "oikeita" tapoja. Virallisestihan suositus on, että kun vauva osaa selältään (tai kyljeltään) itse mennä johonkin asentoon, ei sitä tarvitse korjata. Eli esim. jos vauva kierähtää vatsalleen nukkuessan, häntä ei tarvitse kääntää takaisin selälleen.
Käytännössä hyvin moni nukuttaa lastaan vatsalleen virallisista ohjeista huolimatta ihan vastasyntyneestä asti. Kukaan ei voi sinulle sanoa, mikä on oikein, vaan jokainen vanhempi tekee omat ratkaisunsa ja elää niiden kanssa. Itse olen nukuttanut lapseni kaikki selälleen oman mielenrauhani vuoksi, mutta en pidä vatsallaan nukuttamista mitenkään omituisena. - fisutt
Itse nukutin vauvaa kyljellään niin kauan, kunnes oppi liikkumaan sen verran, että kierähti selälleen. Kyljelleen laitoin aina vaunujen tai sänkyn reunaa vasten. Ja siis sen jälkeenkin laitoin vielä jonkin aikaa kyljelleen nukkumaan, mutta kiertähti sitten selälleen jos kierähti. Meillä vauva oli todella kova puklailemaan niin en olisi selällään kyllä uskaltanut nukuttaa. Mahallaan alkoi nukkumaan sitten kun oppi itse mahalleen kääntymään, silloinkin nukutin selälleen, mutta vauva kiertähti sitten itse mahalleen.
Nyt muksu on 14kk ikäinen ja hyvin usein nukkuu öisin mahallaan ja vielä jalat koukussa vatsan alla. Hupaista katsottavaa :) - ei kyljellään
Pitää nyt kyllä korjata että nykyään pikkuvauvan suositeltu nukkumisasento on selkäasento! Varmaankin siksi ettei siitä voi vahingossa mihinkään kierähtää.
- 18+11
Nopeasti nuo suositukset sitten muuttuu. Esikoista odottaessani neuvolasta saamissani lappusissa suositeltiin kyljellään nukuttamista ja tyttö on nyt 11kk...
- edelleen.
Lapsi on nyt 1v9kk ja edelleen lasken hänet nukkumaan kyljelleen. Alkuun nukutin kyljelleen niin, että vaihdoin toiselle kyljelle aina seuraavalla kerralla nukkumaan laskiessa. Puppua ei ole se, että tämä vaikuttaa kallon mallin muodostumiseen. Selällään nukuttaminen näkyy lapsen pään mallissa. Vatsalleen en ole nukuttanut lastani koskaan. Siitä saaka kun lähti liikkeelle pyörii toki väkkäränä itse ympäriinsä sängyssä.
- ei kyljellään
Noh, lapseni on puolivuotias ja alusta asti kaikissa neuvolasta ja sairaalasta saaduissa lappusissa ja esitteissä on painotettu että selällään nukutetaan. Ei se muuten kallon muotoon vaikuta, koska pieni vauva kääntää luonnostaan pään aina ihan sivulle siinä selkäasennossa (näin ainakin meillä). Vähän isompana vasta alkoi pitää toisinaan keskiasennossa nukkuessa.
Onkohan eri alueilla eri suositukset? Me asumme Helsingissä.- nipa-
Selällään nukuttaminen vaikuttaa kallon muotoon, sillä meidän 5kk pojalla on aivan litteä takaraivo. Kukaan ei siis varoittanut minua, että näin voi käydä. :/
Nyt nukutetaan kyljellään mutta kääntyy selälleen aina jossain vaiheessa. Toivottavasti pää muotoutuu vielä.
- täällä näin
Itse asun Jyväskylässä, ja täällä ainakin ohjeistetaan nukuttamaan nimenomaan kyljellään.
- Haahuii
Oulussa neuvovat kylkiasentoon laittamaan. Että otappa näistä sitte selvää..
Itsellä tulee vaan pelko tuosta selälleen laittamisesta että mitenkä vauva tajuaa kääntää päätään jos tulee puklaus? Ehkä turhaa huolta sekin. Omien kokemusten mukaan ainakin vähän isompi vauva nukkuu makoisasti mahallaan ja somasti pylly pystyssä. - äitylinenen
Lapsi nyt 6 kk ja laitetaan sänkyyn kylkiasentoon ja siitä hän sitten kierähtää selälleen ja jotenkin yön aikana onnistuu menemään poikittain pääosaan :D
Pienempänä nukutettiin välillä mahallaan ja välillä selällään. Nykyään poika onneksi itse osaa mennä hyvään asentoon nukkumaan. - kätilö/sh
Kommenttina tähän kylki- vai selkäasennossa nukuttamiseen. Virallinen suositus on, että vastasyntynyttä lasta ei suositella nukutettavan vatsalleen. On makuasia (ja kätilöstä riippuvaa) ohjeistaako nukuttamaan kyljelleen vai selälleen. Tajuissaan oleva vauva ei tukehdu pukluun, vaikka nukkuisi selällään. Joten makuasia tämä kyljellään vai selällään nukuttaminen.
- perhepeti?
Eikös perhepeti ehkäise kätkytkuolemia? Eli miksi ette nukuta vauvaa viereen jos pelkäätte? Vauvahan tarvii emon läheisyyttä alkuun ihan juuri esim. hengityksen ja lämmön säätelyyn.. Meillä nukutettiin kyljellään. Sitten halusi nukua selällään ja nyt isompana kun kääntyy niin välillä nukkuu masusillaan.
- ,sjdfg
Esikoinen nukutettiin aina kylelleen, mutta kakkonen on tullu kotiin pääsyn jälkeen nukutettua mahalleen kun nukkuu paremmin niin... esikoinen nukkuu nykyään mahallaan, ennen vaikka olisi selälleen nukuttanu (4-8kk iäsä) niin kääntyi nopeasti takasin kylelleen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.4203134SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis842436Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj792046Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis1251768- 1431657
Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi71321- 731289
Raiskaukset loppumaan?
Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön2951108Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!
Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li161097Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki1021049