Lapsilisät

+ tt tuki

Mitä tapahtuu työn kannustavuudelle? Tätä voisi kysyä kaikilta puolueilta jotka kannattavat sitä että toimeentulotuessa ei otettaisi jatkossa huomioon lapsilisiä tukea vähentävinä tuloina.
Onkohan poliitikoilla pysyneet laskimet ollenkaan käsissä kun tällaisia on ehdoteltu. Jos siis lapsilisät tulevat nykyisen toimeentulon päälle tämä tarkoittaa että kaksilapsinen toimeentulotuella elävä perhe saa 210, kolmilapsinen 350, nelilapsinen 512€ jne. riihikuivaa rahaa nettona nykyisten korvausten lisäksi.
Koska jo nyt työstä saatu hyöty verrattuna työttömän tuilla elämiseen on kovin kapea varsinkin pienituloisissa perheissä tai perheissä joissa vain toinen on töissä tarkoittaa tämä sitä että työssäkäyvän hyöty palkasta voi olla jatkossa mitätön tai jopa täys 0 verrattuna sossun tuella eläviin.

Nykytuilla esim. kolmilapsinen kahden huoltajan perhe saa toimeentulotukea n.1500€ vuokran, sähkön, päivähoito- sairaskulujen lisäksi. Siis huom lisäksi!
Jatkossa tämä käteen nettona saatu tulo vapaaseen käyttöön olisi 1850€!

Kyllä sitä aika hyvät tulot saa kolmilapsisella perheellä olla jos itse maksaa vuokrat tai lainanmaksut ja edellämainittujen muiden kulujen jälkeen jää tuo 1850€ käteen. Toisinsanoen vain hyvilla palkkatuloilla voi saavuttaa tilanteen jossa palkasta jää käteen enemmän kun sosiaaliavustuksilla elämisellä. Tullaan tilanteeseen jossa alle 2000€ palkalla ei ole mitään merkitystä.
Tilanne vain kärjistyy mitä enemmän lapsia perheessä on.

Esim. viisilapsinen perhe saa lapsilisiä 880€ ja jos jatkossa tämä tulee tt tuen päälle niin tämän perheen tulot kasvavat siis suoraan nettona tuo 880€/ kuussa. Melkoinen "palkankorotus" työttömille lapsiperheille sanoisin minä.

Yksinhuoltajilla lapsilisien korotus toimeentulotukeen olisi vielä dramaattisempi koska yh saa lapsilisään yh korotuksen joka on 46.60 per lapsi. Kaksilapsinen yh saa lapsilisiä tällä hetkellä yht. 303€, kolmilapsinen yht. 490€, nelilapsinen yh. 700€ jne. Jos nämä tulevat toimeentulotuen päälle jatkossa niin mikä kuvittelette olevan ero esim. tuloissa yh:n kohdalla joka käy töissä ja jonka palkka on vaikka 1800€ brutto ja yh joka elää täysin tuilla?
Työstä saatu hyöty on aivan mitätön euroissa. Kyllä varmaan jokainen odottaa että esim. kokopäivätöistä saatu hyöty pitäisi olla enemmän kun esim. 100€ ero kuussa verrattuna tuilla elämiseen.

Tässä pieni laskelma esim. kolmen lapsen yh:n tilanteesta:
palkka 1800€ brutto, nettona verojen ja sosiaali- eläkekulujen jälkeen 1430€, lisäksi tuloina asumistuki 400€, lapsilisät yh-korotuksella 490€ sekä elatusapu kolmesta lapsesta yht. 447€. Tulot ovat yhteensä 2767€ ja siitä yh itse maksaa vuokran 900€, sähkön 40€, sairaskuluja 40€ ja lasten harrastukset 40€ ja työmatkat 40€. Päivähoitomenoa en laske koska todennäköisesti ne olisivat erittäin pienet tämän tuloisella eli leikitään että kaikkik lapset ovat kouluikäisiä. Eli tulot miinus menot ovat 1710€ eli käteen jää 1710€.

Työtön toimeentulotuella elävä yh kolmella lapsella saa edellämainittujen kulujen, (vuokra, sairaskulut, lasten harrastusmenot, sähkö) lisäksi tällä hetkellä elämiseen 1200€. Jos lapsilisiä ei otettaisi huomioon tt laskelmissa jatkossa niin tämä työtön yh saisi edellämainittujen kulujen lisäksi tt tukea 1200 490 eli 1690€ nettona käteen. Ero siis työttömän ja kokopäivätyössä palkkatyötä tekevän yh:n välillä olisi n. 20€ työssäkäyvän hyväksi. Kävisitkö itse koko päivätöissä jos saisit vain 20€ enemmän kun joku toinen joka makaa kotona?

(Itse asiassa ero työssäkäyvän hyväksi voisi olla vielä pienempi kun tuo 60€ eli pyöreä nolla sillä laitin kulut jotka hyväksytään sossussa aika alakanttiin. Tosiasiassa yh voisi saada kolmelle lapselle enemmän kun 40€/kk lasten harastuksiin ja enemmän kun 40€ sähköön ja sairaskuluihin saa sen verran mitä niitä todellisuudessa on eli jos on enemmän kun 40€ kuussa niin sitten saa enemmän.)

3

208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työn iloa vaan

      Etpä tullut laskelmassasi laskeneeksi paljonko nämä valtavia tukia nostavat tt-perheet kuluttavat. Ei ehkä ihan samaa luokkaa kuin yhden lapsen huoltaja tai parisuhteessa olevat palkansaajat ilman lapsia. Itse kolmen lapsen yh:na : palkka osa-aikatyöstä nettona vähemmän kuin liiton päiväraha, asumistukea en saa koska bruttotulot (palkka laskennallinen päiväraha jota ei joka kuukausi tule) ovat niin isot, kolmesta lapsesta kahdesta en saa lapsilisiä koska he opiskelevat, toisen tulot riittävät juuri asumiseen ja matkoihin joten avustan ruuassa ym. Viimeisestä lapsesta saa n sen mahtavan 150 kuussa yh-korotuksineen. Minä en saa edes sitä 20 euroa kuussa enemmän kuin se joka makaa kotona, mutta minulla on jalka oven raossa työmarkkinoille, miten mahtaa olla sillä joka makaa kotona?

    • oikeutta!

      Lapselliset maksakoon itse kakaransa. Älkää tehkö niitä, jos ei ole varaa elättää, ei tämä mikään Afrikka ole.
      Lapsilisät kuuluisi jakaa maksettavaksi niile joilla niitä on.

    • jo 30 vuotta töissä

      Olen ikäni ollut töissä ja elättänyt perhettä (vaimo tilapäisissä töissä ja paljon jo työttömänä - ikä! - ja 4 lasta alle 18 w). Nyt 53-vuotiaana ja sairasloman jatkuessa totetan, että minun palkallani (netto 1900 €) on miltei sama olenko töissä vai kotona.
      Ero on niin pieni, että jos toisen auton voi laittaa pois ja säästää bensassa ja vaatteissa niin totta on, että työnteko ei kannata. Ainakaan jollei siitä nauti.

      Siispä koetan pitkittää sairaslomaa ainakin kesän yli ja nauttia vapaasta. Jatkossa voisin harkita vaikkapa "opiskelua" toimeentulotukea, josko se olisi ainakin vuodeksi kahdeksi mielekkäämpi yhdistelmä !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe