talon äänieristys

alkupohtija

Hakukone ei auttanut joten kysyn täällä. Mietimme talojen äänieristystä käytännössä. Rakennamme kaupunkialueelle ,jossa luonnollisesti autoja ja melua on. Vaikka maaseudun rauhaa ei toki kaupunkialueelle saa niin talon suhteen voi tehdä valintoja. Mikä on hiljaisin /äänieristävin talo:

Hirsi (270lamelli)
harkko (500mm)
Perinteinen puutalo 270 mahdolliset lisäeristykset(polyuretaani yms)
onko näiden välillä suuria eroja?

4

535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 22

      Ainakin siporex (seinät 375, yläpohja 200) talo on oman kokemuksen mukaan erittäin hyvin ääntä eristävä. Suunnitteluaikana harkittiin säästöä tekemällä yläpohja siporexin sijaan kipsilevy. Lähistöllä on kuitenkin rautatie, joka olisi voinut saada levyt notkumaan resonanssissa. Tuo ratkaisu vei loputkin katumelusta, koska siitäkin osa tulisi yläpohjan kautta.

      Muita en osaa verrata, mutta tuo sipon ja puutalon ero on hyvin suuri sipon hyväksi. Polyuretaanieristeisten Makrotalojen äänieristystä olen kuullut moitittavan. Se johtuu varmaan myös siitä, että eristettä on tarvinnut sen hyvän lämmöneristyskyvyn takia vähän.

    • konnari, rakenne
    • fdgsdfggh

      Massiivinenkaan seinärakenne ei välttämättä auta koska Ikkunat on pahin äänilähde ero on desibeleissä (logaritminen asteikko) todella paljon.. Eli ei isoja ikkunoita melun puolelle ja nelinkertaiset lasit. Ja suunnittelu muutenkin melun mukaan eli aputilat meteliä vasten on tehokkain melun torjuja. Massiivisissakin betonitaloissa melu saattaa yllättää koska äänet kantautuvat ikkunoiden läpi.

      • vino katto

        Yllättää voi moni muukin paikka. Itse olen asunut tiiliverhoillussa paritalossa ja siinä heikoin lenkki tuntui olevan yläpohja, etenkin OH vino katto. Seinät puolestaan pitivät ääntä selkeästi paremmin kuin 70-luvun puutalossa (jossa kuului normaali puhekin sujuvasti ulos/sisään). Eli ei kannata tuijottaa pelkkien ulkoseinien & ikkunoiden äänenpitävyyttä.

        Mutta kyllä näitä ratkaisuja löytyy. Mm. Vantaan lentomelualueilla on vissiin käytössä 2x kipsilevyt puutalojen sisäpinnoilla (myös katossa, tärkeä pointti erit. 1½ kerroksisissa ratkaisuissa) paksummat lasit ikkunoissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4633
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe