Onko luonnonnoitia paikalla?

C&J

Itse olen ns. eklektinen pakana, en sovi mihinkään uskontokuntaan - en ole suomenuskoinen, enkä liioin wicca. Olen vähän tässä etsinyt itseäni ja uskontoani, ja tulin tulokseen, että olen yksinkertaisesti luonnonnoita. Onko muita eklektisiä pakanoita tai luonnonnoitia liikkeellä? :)

16

528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Galderas

      Alkuaikoina nimesin itseni wiccaksi hiukan turhankin nopeasti (näin wanhempana ja wiisaampanahan tuon voi tunnustaa) ja roikuskelin aikani jossain välimuodossa, kunnes päädyin siihen, että olen voimakkaanpuoleisesti wiccaan suuntautuva eklektikko - eli yhdellä sanalla sanoen "noita".

      Eli onhan meitä ainakin muutama liikkeellä.

    • C&J

      Velho777, luonnonnoituushan on periaatteessa uskonnollinen suuntaus. En tahso kutsua itseäni noidaksi, koska noita en ole. Luonnonnoita taas viittaa siihen uskontokuntaan, joka kutsuu itseään luonnonnoituuden harjoittajiksi.

    • fennris

      Luonnonnoituus kuulostaa roolipelitermiltä. En vetäisi heti kovin kovia johtopäätöksiä taikuuden luokittelun osalta, tähänastisten kokemusteni pohjalta kaikki kuuluu samaan paskaan.

      Mutta aiheeseen enemmälti liittyen, kyllä, täältä löytyy vielä yksi ekliktinen pakana, mutten tiedä miten hyvin termi 'noita' tähän sopii, koska se on taas enemmälti uskonnollinen suuntaus, vaikka tuonpuoleisen kanssa näpertelenkin. Miten vakaumuksesi löysit?

      • fennris

        Pyytäisin velhoa pysymään aihepiirissä ja pitämään henkilökohtaiset ongelmasi minua kohtaan mieluummin yksityisissä viesteissä. En vieläkään ymmärrä, mistä tuo hyökkäävyytesi on peräisin, kerroin vain omakohtaisen kokemukseni aiheesta, mikä on tietääkseni melko suotavaa topicin tekijän alkuperäisen viestin perusteella. Kenties itse sitten olet saavuttanut täydellisen valaistumisen tämän magiantietämyksen suhteen?

        Noituus ja shamanismi tosin pohjaa enimmäkseen henkien ja jumalten kautta maailmaan vaikuttamiseen sen sijaan, että hallittaisiin jotain määrittelemätöntä mahtia, mikäli kyseisen toiminnan harjoittajiin on uskominen. Tällöin liikutaan nimenomaan uskonnollisella pohjalla.


    • C&J

      Velho777, en tarvitse sinun valistustasi ja minun maailmankatsomukseni kieltämistä, joten vastaa alkuperäiseen viestiini tai älä kirjoita tänne ollenkaan.

    • C&J

      No just nimenomaan noitaahan mä EN ole esittänyt? Kuka alko vaahtoomaan jostain noita-paskasta? Sinä! Minä sanoin etten koe mitenkään itseäni noidaksi! Voi herranjestas sulla on henkisiä ongelmia.

    • Galderas

      Voi jessus... onko pakko vain jatkaa provosoimista? Olkaa nyt jompikumpi "se aikuisempi" ja jättäkää vastaamatta.

    • Witchling

      Tällähän tapellaan keskenään kuin kristityt konsanaan. :D

      Itselläni ei ole uskontoa, mutta pakanaksi luokittelen jos on pakko.

    • Darkheart

      Alkuaikoina käytin itsestäni nimitystä Wicca, mutta kun opin tuntemaan noituuden, luonnon, jumalattaren ja jumalan paremmin nimitin itseäni Elämäntapa-noidaksi, ja niin teen edelleen.

      En halua koskaan kuulua mihinkään uskontokuntaan, koska se mielestäni rajoittaa liikaa. Muovaan oman "uskontoni" ja näillä mennään niin kauan kun sydänkäyrä näyttää viivaa.

      "Rukoilen kristityn puolesta, että hänestä tulisi parempi kristitty, ja muslimin puolesta, että hänestä tulisi parempi muslimi.Uskon vakaasti, että jumala tulee kysymään ja kysyy jo nytkin, mitä oikeastaan olemme, toisin sanoen mitä teemme; ei hän kysy nimitystä, jota itsestämme käytämme. Hänelle merkitsevät teot kaikkea, usko ilman tekoja ei ole mitään. Hänelle ovat teot uskoa ja usko tekoja."
      - Mahatma Gandhi -

    • Tiedon haluinen

      Minua mietityttää se, että uskon vahvasti yhteen Jumalaan, mutta haluasin olla myöskin luonnonnoita. Edellyttääkö luonnon noituus, että uskoo myös jumalatareen? Voinko olla luonnonnoita joka uskoo ainoastaan yhteen Jumalaan?

      • Jokainen toki määrittää itse tavan miten uskoa asioihin ja siten uskominen yhteen Jumalaan(miespuoliseen) saakin tuntua oikealta. Haluan omalta kohdaltani kuitenkin valaista näkemystä miksi uskoa myös Jumalattareen. Ajattelen, että elämä jatkuakseen ja pysyäkseen tasapainossa tarvitsee maskuliinisen ja feminiinisen voiman eli Jumalan ja Jumalattaren. Uskon, että luonnossa on vahvahvasti läsnä molempien "kädenjälki" ei olisi yhtä ilman toista. Itse kunnioitan useampiakin näkemyksiä ja Jumaluuksia. Vaikka eräs Jumalatar onkin minulle läheisin ja "pääosassa". Tutki mitä arvoja haluat edustaa ja toimi sen mukaan. Elä mieti liiaksi millä "kaavalla" joku muu sen tekisi. :)


    • suden-piiri

      Luontopakanaksi luokittelen itsenikin - noin ylimalkaan. Käytän mieluummin sellaisia termejä kuin uskomus tai okkultismi sillä sana uskonto tuntuu liian suljetulta ja dogmaattiselta. Eli aloittajalle; kyllä meitä on muitakin jotka jaamme kanssasi samankaltaisen ajatusmaailman. Ja meitä saattaa olla jopa enemmistö suomalaisista, kristinopin pakkosyötöstä ja valtionkirkosta huolimatta.

    • feri

      Ferissä ajatellaan, että me kaikki (kaikki materia mitä näemme) olemme syntyneet tähtijumalattaresta (star goddess). Joskus tähtijumalatarta kutsutaan nimellä God Herself ja tämä nimi on siksi tärkeä, että se sisältää molemmat sukupuolet. Hän ei siis ole Jumalatar eikä Jumala, vaan kaikki. Hän on meissä, me olemme osa häntä, hänen valtavaa olemustaan joka matkaa ja laajenee avaruuden halki synnyttäen aina uutta omasta itsestään.

    • luonnonnoita123

      Olen luonnonnoita, uskon Isä Jumalaan ja Äiti Maahan. Äiti maa synnyttää ja luo meille luonnon kaikki rikkaudet, joista saamme nauttia, kun taas Isä Jumala suojelee ja lepää lempeänä yllämme suuressa henkisessä tietoisuudessaan.

      Suurin voimanlähteeni elämässä on luonto, ja sen tarjoamat mahdollisuudet. Luonnosta löytyy kaikki mitä ihminen tarvitsee. Sieltä löytyy ruoka, vesi, lääkkeet ja vaatetus, mitä muuta ihminen elääkseen kaipaa? Olen luopunut materialistisesta maailmankuvasta niin hyvin kuin osaan, vaikka siitä luopuminen on nykyaikana erittäin vaikeaa.

      Noituus sinänsä ei kovin hyvin kuvaa enää sitä, mitä se tarkoittaa. Noita on viisas ihminen, joka osaa kulkea sopusoinnussa luonnon kanssa, ja joka esim. osaa käyttää luonnon antimia parantamiseen. Noituudessa ei ole mitään yli-luonnollista, noita osaa käyttää omaa energiaansa muiden hyväksi. Kristinuskon saapuessa maailmaamme on noidat leimattu pahoiksi ja ilkeiksi, vaikka suurin osa luonnonnoidista tavoittelee vain ykseyttä luonnon kanssa, ei mitään muuta. Noidalla ei ole valtaa langettaa päällesi kirouksia tai muuta epämiellyttävää, eikä noita sitä edes tekisi vaikka osaisikin.

      Elän omituisessa maailmassa. Olen rikkonut elämäni raja-aitoja ja tällä hetkellä todellisuuteni on ihan erilainen kuin monilla muilla. Huomaan vanhemmiten erakoituvani, en hae enää ihmisten seuraa, koska en ole muista enää riippuvainen. Onnellisimmillani olen kun saan olla aivan yksin, hoidella eläimiä, keräillä kasveja tai vain kuunnella maan hengitystä.

    • miehäsevaa

      Näyttäisit olvat oikealla polulla, mutta ihminen on silti laumaeläin, eikä lauman hylkäämistä voi suositella kellekkään.

    • johan66

      En luonnonnoidista tiiä, mutta itse olen kiinnostunut pohjolan eri muinaisjumalisyta ja hengistä ja monien kysymysten ja silkan mielenkiinnon saattelemana päädyin islantilaisen, (suomessa osan vuotta elävän) Saga Kjartansdottirin sivuille os. toinenulottuvuus.fi. Sinne on myös 0700 alkuinen palvelunumero olemassa.

      Kävin hänen nettisaitillaan ja uskaltauduin soittamaan tälle naiselle. Huikee hintahan näihin palvelunumeroihin on, mutta kaippa sitä hullumpiinkin kotkotuksiin on euroja työntänyt, kuin tämä, joten se siitä.

      Soittooni vastasi ystävällinen ja todella hyvin suomea taitava nainen, jonka kanssa keskustellessa huomasin jotenkin rauhoittuvani alkujännityksestä huolimatta ja tuntui jo siltä, kuin jo tuntenut hänet aiemminkin. Hänen kyky puhua minulle ja visioida asioita minusta ja minulle, perustui juuri jonkinlaiseen pohjoisen mytölogian henkimaailmoihin, maahisiin, luonnonhenkiin ja jumalolentoihin, joita islannissa on ja niihin paikallinen väestö uskoo täysin ja pitää aivan jokapäiväisinä, luonnollisina asioina.

      Hän puhui näistä olennoista ja hengistä nimillä ja painotti usein, että vain pohjoisen kansat, jotka näillä pohjoisilla leveysasteilla elävät, omaavat kaikki synnynnäisesti yhteyttä pohjolan henki -ja jumal-maailmaan, ilman, että itse asiaa sen kummemmin tajuavatkaan. Tajusin ja ymmärsin puhelun aikana joitakin asioita myös itsestäni. Ymmärrän nyt ehkä paremmin, miksi ajattelen, tunnen tai toimin, niinkuin toimin ja näin jonkinlaisen syy-yhteyden juurikin em. seikkojen vuoksi.
      Meillä kaikilla kansoilla on omat pakanajumalamme, henkemme, maahisemme, voimahahmomme, auttajamme, henki-oppaamme. Kaikki kiteytyy jotenkin luontoon, kosmokseen, tilaan ja ympäristöömme, mutta ennenkaikkea luontoon, joka on osa meitä.

      Kallishan tuo numero on, mutta sain monia aspekteja ja vastauksia kysymyksiini ja tietysti käytännön vinkkejä ja ohjausta solmukohtiin elämässäni.. Mielenkiintoinen tyyppi kaikenkaikkiaan. Pidän tätä naista enemmänkin tietäjänä, kuin ennustelijana, meedioina tai noitana.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 151
      4305
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3904
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2671
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1531
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe