Tummennuskalvot..apua!!

Anne

APUA!!
Autona Ford Puma ja ongelmana takaikkuna.
Kalvot ovat muistaakseni merkkiä SunGuard, sain sivuikkunat todella siististi asennettua mutta nyt kupera takaikkuna tuottaa ongelmia.
Olen yrittänyt lämmitellä kalvoa föönillä mutta ei se vain tahdo istua, nousee "vekkejä" jatkuvasti.

Olisiko jollain hyvää kikkaa/neuvoa miten saisin kalvon siististi asennettua.

Kiitos vastauksista etukäteen.

*Anne*

16

6713

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeesustelija

Kaveri pitämään ylhäältä kalvoa tiukasti kiinni ja sinä työnnät hitaasti ja varovast lastalla, viivottimella, tms. kalvoa alaspäin. Muista laittaa ikkuna täyteen saippuavettä ensin.

• Autoilija

Meidän autoon laitettiin kalvot mainostoimistossa. Sai valita muistaakseni 8:sta eri tummuusvaihtoehdosta sopivimman ja jälki on priimaa! Hintaa tuli tosin n.300 euroa mutta kyllä kannatti. Kalvot tuli kaikkiin ikkunoihin paitsi tuulilasiin. Edessä on sitä kaikkein vaaleinta. Katsastuksessa eikä poliisiratsiassa ole kalvoista huomautettu. Suosittelen!

• GM autoilija

Ei niitä kalvoja saa etusivulaseihin Suomessa laittaa, jos olet todellakin kalvottanut ne niin lähes 100 % varmuudella joudut ne poistamaan jossakin vaiheessa !!! Ja jos kalvotat uudelleen ja jäät kiinni niin rikesakko rapsahtaa välittömästi !

• Autoilija
        GM autoilija kirjoitti:

Ei niitä kalvoja saa etusivulaseihin Suomessa laittaa, jos olet todellakin kalvottanut ne niin lähes 100 % varmuudella joudut ne poistamaan jossakin vaiheessa !!! Ja jos kalvotat uudelleen ja jäät kiinni niin rikesakko rapsahtaa välittömästi !

No eipä ne poliisisedät mitään huomauttaneet ja toista vuotta ne siinä kerkesivät olemaan... Auto on jo uudella omistajalla, hän saa päättää haluaako niitä kalvoja pitää ollenkaan.

• Kalvottaja
        GM autoilija kirjoitti:

Minä taas olen täysin erimieltä asiasta. Täällä käy eräs ammattikalvottaja asentelemassa kalvoja ikkunoihin niin kyllä se vaan sanoo että on laillisia etusivulaiseihin laittaa. Eli olen 100% varma että ei joudu poistamaan niitä. Että näin on näppylät.
        Itsekkin tummennuttanut lasit samalla äijällä niin olen saanut ajella kohta 5 vuotta ilman mitään ongelmia.

• GM autoilija
        Kalvottaja kirjoitti:

Minä taas olen täysin erimieltä asiasta. Täällä käy eräs ammattikalvottaja asentelemassa kalvoja ikkunoihin niin kyllä se vaan sanoo että on laillisia etusivulaiseihin laittaa. Eli olen 100% varma että ei joudu poistamaan niitä. Että näin on näppylät.
        Itsekkin tummennuttanut lasit samalla äijällä niin olen saanut ajella kohta 5 vuotta ilman mitään ongelmia.

Onpas teillä ollut todellinen Hannu Hanhen tuuri...tiedän nimittäin että kaikissa autoissa joissa tummennuskalvot ovat olleet etusivuikkunoissa on pitänyt välittömästi poistaa ! Olen sitäpaitsi soittanut eri katsastusasemille ja kysynyt asiasta, ja kaikki sanoivat jyrkästi ETTÄ ETUSIVULASEIHIN EI SUOMESSA SAA LAITTAA MINKÄÄNLAISIA TUMMENNUKSIA !!! Jos ette usko niin soittakaa itse lähimmälle katsastusasemalle niin kuulette miten asian laita on !!! Lisäksi AKE:n sivustolla on asiaa koskeva pykälä...jossa sanotaan täsmälleen samalla tavalla, että ETUSIVULASEIHIN EI SAA LAITTAA TUMMENNUSKALVOJA ! Joten raapikaa nyt äkkiä kalvonne pois etusivuleista !

• kenellä
        GM autoilija kirjoitti:

Onpas teillä ollut todellinen Hannu Hanhen tuuri...tiedän nimittäin että kaikissa autoissa joissa tummennuskalvot ovat olleet etusivuikkunoissa on pitänyt välittömästi poistaa ! Olen sitäpaitsi soittanut eri katsastusasemille ja kysynyt asiasta, ja kaikki sanoivat jyrkästi ETTÄ ETUSIVULASEIHIN EI SUOMESSA SAA LAITTAA MINKÄÄNLAISIA TUMMENNUKSIA !!! Jos ette usko niin soittakaa itse lähimmälle katsastusasemalle niin kuulette miten asian laita on !!! Lisäksi AKE:n sivustolla on asiaa koskeva pykälä...jossa sanotaan täsmälleen samalla tavalla, että ETUSIVULASEIHIN EI SAA LAITTAA TUMMENNUSKALVOJA ! Joten raapikaa nyt äkkiä kalvonne pois etusivuleista !

...on kalvot ja kenellä ei. mitä tuut tänne aukomaan suutas.se ei sulle kuulu vaikka maalataan kaikki lasit mustaks sisältä ja ulkoa.

• Miku
        kenellä kirjoitti:

...on kalvot ja kenellä ei. mitä tuut tänne aukomaan suutas.se ei sulle kuulu vaikka maalataan kaikki lasit mustaks sisältä ja ulkoa.

Siinäpä sitten ajelet tummilla etulaseilla kesät talvet. Selittele siinä sitten, kun mahdollisessa kolaritilanteessa et saa centtiäkään korvauksia kun vakuutustarkastaja tai vastapuoli äkkää kalvotetut lasit!

• Tuunaritäti
        Miku kirjoitti:

Siinäpä sitten ajelet tummilla etulaseilla kesät talvet. Selittele siinä sitten, kun mahdollisessa kolaritilanteessa et saa centtiäkään korvauksia kun vakuutustarkastaja tai vastapuoli äkkää kalvotetut lasit!

Tutulle sattui kolaritilanne, jossa auto tuli kuskin puolen kylkeen. Kylki paskaksi, lasit (myös kuskin lasi) meni "säpäleiksi", mutta pysyi koossa eli yhtenä KALVOJEN ansiosta!! Ja korvaukset/uusi auto vaan tuli.
        Myös samallainen tilanne oli kalvoituksessa. Opelin takalasi tuli alas, mutta pysyi koossa (ei pirstaleita ympäriinsä), koska siinä oli kalvo kiinni!!

Ja se on totta ETTEI ETULASEISSA SAA OLLA MINKÄÄNLAISIA TUMMENNUKSI!!!!

• voi
        kenellä kirjoitti:

on se kyllä perkelettä!!!!!

• Autoilija
        GM autoilija kirjoitti:

Varsinkin sinä "GM autoilija" älä jaksa enää jaksa jauhaa samaa asiaa. Kai niillä poliiseillakin on maalaisjärki käytössä, eikä meidänkään auton etusivulasit mitkään mustat olleet... Auton sisäpuoli oli sen verran "hämärä" tummien takalasien takia että oli melko mahdoton edes sanoa oliko etusivulaseissa kalvoa vai ei, koska se oli niin vaaleeta.

• Miku

Ei sitä millään föönillä kannata lämmitellä vaan kunnon kuumailmapuhaltimella niin että kalvo lämpenee melkeen sulamispisteeseen ja sitte vaan painelet jollain _pehmeällä_ ja _pyöreäreunaisella_ lastalla.

• KJS

GTI Magazinessa takalasin kalvotus tehtiin niin, että kalvo levitettiin ensin lasin ulkopuolelle, leikattiin muotoonsa ja sitten lämmitettiin kuumailmapuhaltimella ja paineltiin pehmeällä pyyhkeellä muotoonsa. Sitten vain kalvo varovasti rullalle ja asentamaan sisäpuolelle. Näin se lyhykäisyydessän meni, mutta kuitenkin itse teetin homman, koska jos yhdet kalvot pilaa niin toiset maksaakin jo sen verran että ois melkein kannattanut teettää.

• Tuunaritäti

Pese (astianpesuaine vesi seos)lasi ulkopuolelta, laita kalvo ja leikkaa se muotoonsa. Kostuta takalasi sisäpuolelta ja laita kalvo siihen. Pehmeä reunaisella lastalla ns. silitä kalvon alta kohti reunoja saippuavettä pois. Kalvo jää osasta kohdasta ns. rypylle, varsinkin jos lasi on kupera. Kuumailmapuhaltimella kuumenna ja samantien lastalla oikaise kalvoa. Jos kalvon keskelle/reunoille jää hieman ilmakuplia, ne poistaa helpoimmin kun aurinko on kuumentanut ikkunan, "puhkaisee" neulalla, ja painaa. Eli pienien kohtien takia ei kannata koko kalvoa repiä irti.

Tässä on ns. kohda kohdalta esitetty. Ja nämä tiedot ovat ammattilaiselta ("paremmalta puoliskoltani"), joka tekee työkseen tummennuksia useampien vuosien kokemuksella!!!

Lykkyä tykö!!!

• soihtu

yleensä kalvo kutistetaan ikkunan ulkopuolella! ite en ainakkaan puhko kalvoa millään terillä ! enkä ole huomannu että muutkaan niin tekee! mut voinhan olla väärässä!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5160
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      2347
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      262
      2342
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2339
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1574
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1438
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      49
      1028
    8. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      996
    9. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      929
    10. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      927
    Aihe