Koulu-uintiongelma

Oikeuden puolustaja

Murrosiässä SUURIN TODELLINEN SYY oppilaiden poisjääntiin koulu-uinneista on näkösuojien puuttuminen, vaikka sukupuoli onkin sama. Tätä asiaa ei pidä vähätellä, koska oman kehon häveliäisyys kuuluu murrosikään. Väliseinät suihkuissa muuttaisivat jo merkittävästi tilannetta. Väliseinien ulkopäätyihin lisäksi ripustin pyyhkeelle.
--------------------------------------------------------------------
Otteita lapsen oikeuksien yleissopimuksesta: (Nämä oikeudet ovat lainvoimaisia)

Tässä sopimuksessa kaikki alle 18-vuotiaat tulkitaan lapsiksi.

Artikla 12: Lapsella on oikeus ilmaista omat mielipiteensä kaikissa itseään koskevissa asioissa ja ne ON OTETTAVA HUOMIOON lapsen iän ja kehitystason mukaisesti.
(Ne on myöskin toteutettava, jos kyseessä on lainmukainen oikeus.)

Artikla 16: Lapsella on OIKEUS YKSITYISYYTEEN, kotirauhaan ja kirjesalaisuuteen. Hänen kunniaansa tai mainettaan ei saa halventaa.
(Tämä kohta ei sisällä kaikkia yksityiskohtia)

Tässä kuitenkin joitakin yksityiskohtia:
OIKEUS YKSITYISYYTEEN: Jokaisella on tarvittaessa oltavaa omaa rauhaa ja yksityisyyttä erityisesti omaa kehoa koskevissa asioissa. Ketään ei voi pakottaa riisuuntumaan tai esiintymään vastentahtoisesti muiden läsnä ollessa.
Jokaisella on oikeus olla halutessaan yksin, peseytyä itsenäisesti ja nukkua omassa sängyssä.

Alastomuus siis kuuluu myös yksityisyyden suojan piiriin, joten ketään EI SAA PAKOTTAA riisuuntumaan alasti muiden oppilaiden ja/tai liikunnanopettajan nähden missään, vaikka sukupuoli olisikin sama.

Jos peseytyminen ei ole mahdollista ilman, että joutuu riisuuntumaan alasti muiden läsnä ollessa, siihen EI VOIDA VELVOITTAA KETÄÄN, vaan jokaisella on täysi oikeus itse päättää siitä.

Uimahalleissa monet murrosikäiset peseytyvät ja saunovatkin uima-asuissa vastoin järjestyssääntöjä, koska mitään muutakaan suojausta ei ole. Jos esim. opettaja valvoo, että oppilaat peseytyvät ilman uima-asua, osa oppilaista jää tulematta uimahalliin siihen saakka, kunnes ovat sinut oman kehonsa kanssa.

Jos uimahalli/opettaja ei pysty järjestämään halukkaille oppilaille näkösuojaa, on heillä periaatteessa oikeuskin jättää koulujen uintikerrat väliin.

Monissa uimahalleissa ei kuitenkaan puututa murrosikäisten peseytymiseen uima-asu yllä edellä mainituista syistä.

Saunaan ei kyllä pitäisi kenenkään mennä uima-asussa, koska kloori höyrystyy kuumassa, ja se voi aiheuttaa vaaratilanteita herkille. Mutta mikä estäisi saunaan menon suihkun jälkeen pyyhe ympärillä - ei kai mikään. Toisaalta saunan voi jättää kokonaan väliinkin.

75

9853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 65789765

      Joo, Ite aina lintsaan uimatunnit. En oo varmaankaan käynnyt uimassa 5. vuoteen.

      • varhainen murrosikä

        Samaa mieltä, varsinkin kun mulla alko murrosilä jo 7 vuotiaana nii joskus 10-11 v mul oli ainoona luokaltani rinnat ja kaikki muut tuijottivat halveksuvasti. Rinnakkaisluokan tyttö jolla oli myös hyvin edellä kehitys sai omnt pukukopin liikkatunneilla koska hän oli niin pitkällä murrosiässä ja hänellä oli naisope. Mulla oli mies ope enkä voinut kertoa murrosiän yksityisasioita kuin terveydenhoitajalle.


      • kiesus
        varhainen murrosikä kirjoitti:

        Samaa mieltä, varsinkin kun mulla alko murrosilä jo 7 vuotiaana nii joskus 10-11 v mul oli ainoona luokaltani rinnat ja kaikki muut tuijottivat halveksuvasti. Rinnakkaisluokan tyttö jolla oli myös hyvin edellä kehitys sai omnt pukukopin liikkatunneilla koska hän oli niin pitkällä murrosiässä ja hänellä oli naisope. Mulla oli mies ope enkä voinut kertoa murrosiän yksityisasioita kuin terveydenhoitajalle.

        OMAN PUKUKOPIN? VÄHÄN SELKÄRANKAA, NÖSSÖT!


      • Poikaa14
        varhainen murrosikä kirjoitti:

        Samaa mieltä, varsinkin kun mulla alko murrosilä jo 7 vuotiaana nii joskus 10-11 v mul oli ainoona luokaltani rinnat ja kaikki muut tuijottivat halveksuvasti. Rinnakkaisluokan tyttö jolla oli myös hyvin edellä kehitys sai omnt pukukopin liikkatunneilla koska hän oli niin pitkällä murrosiässä ja hänellä oli naisope. Mulla oli mies ope enkä voinut kertoa murrosiän yksityisasioita kuin terveydenhoitajalle.

        Aika nossömäistä tollanen, uiminen on todella tärkeä taito vielä hauskaakin. eikä itse murrosikäisenä haittaa että muut tuijottaa kun riisuudun . Antaa vaa kattoo eise muhun vaikuta


      • holmespamputtaapohjaan
        Poikaa14 kirjoitti:

        Aika nossömäistä tollanen, uiminen on todella tärkeä taito vielä hauskaakin. eikä itse murrosikäisenä haittaa että muut tuijottaa kun riisuudun . Antaa vaa kattoo eise muhun vaikuta

        Noku noi on noita: help help mulla on 2cm karvaton pikku pippeli!
        Vinkkinä jos tuntuu että meinaa alkaa seisomaan nii kylmään suihkuun XD


      • Anonyymi
        Poikaa14 kirjoitti:

        Aika nossömäistä tollanen, uiminen on todella tärkeä taito vielä hauskaakin. eikä itse murrosikäisenä haittaa että muut tuijottaa kun riisuudun . Antaa vaa kattoo eise muhun vaikuta

        Ai ei vai


      • Anonyymi
        kiesus kirjoitti:

        OMAN PUKUKOPIN? VÄHÄN SELKÄRANKAA, NÖSSÖT!

        Olisiko sulla selkärankaa jos kaikki tuijottaa ja supisee.


    • !!Raivona asiasta!!

      Toi on nii totta!!! Tollee ton pitäs olla ja miks kouluissa ei voi olla silleen että ne jotka tahtoo mennä uimaan menevät sinne ja toine puoli joka uimaan ei tahdo, on normaalilla liikuntatunnilla, onko se muka niin vaikeeta opettajien ymmärtää...? Joo, se vois kaatua siihen että on yksi liikunta ope, mutta oppilaatha osaa itsekseenkin liikkua ja eihän siihen tarttis kuin jonkun apuopen valvomaan meininkiä. -> Tässä olis niin yksinkertanen ehdotus, että on ne tyhmiä, kun rääkkäävät oppilaita!!! ja vielä se, että:

      PITÄS OLLA LAKI JOKA SANOO KOULU-UINNIN OLEVAN VAPAA -EHTOISTA!!!

      ja muutenkin: mikä virka sillä uinnilla on, loppuen lopuksi se on ihan sama mitä liikuntaa se on, kunhan liikku ja osallistuu!!!

      • Eliisa_o2

        Uintia on siksi että osaa hengenpelastustaitoja. Hyvä uintitaito pitäisi olla jokaisella. Se on myös erinomainen kuntomuoto.

        On tyhmää ajatella että uinti olisi vapaaehtoista. Sama asia kuin vaatisi esim. pesäpallon olevan pakollista vain osalle. Liikunta on asia jota tarvitaan tulevaisuudessa paljon enemmän kuin arvaatkaan, eikä opettajan tehtävä ole antaa oppilaille mielipahaa tai traumoja, ei vahingossa eikä tahallisesti.

        Itse pidän uintia tärkeänä osana liikuntaa ja jos joillakin oppilailla on ongelmia uimisen/riisuutumisen suhteen, annetaan tälle tukiopetusta, sovitaan aika kahdestaan opettajan kanssa. Meillä ei koululiikunnasta pääse läpi jos uinticoopperia ei ole suorittanut hyväksytysti.


      • terter

        Niin ja sitten hukkuu mökkirantaan. Kokoko koulun tulisi varmaan mielestäsi olla vapaaehtoista?


      • Anonyymi
        Eliisa_o2 kirjoitti:

        Uintia on siksi että osaa hengenpelastustaitoja. Hyvä uintitaito pitäisi olla jokaisella. Se on myös erinomainen kuntomuoto.

        On tyhmää ajatella että uinti olisi vapaaehtoista. Sama asia kuin vaatisi esim. pesäpallon olevan pakollista vain osalle. Liikunta on asia jota tarvitaan tulevaisuudessa paljon enemmän kuin arvaatkaan, eikä opettajan tehtävä ole antaa oppilaille mielipahaa tai traumoja, ei vahingossa eikä tahallisesti.

        Itse pidän uintia tärkeänä osana liikuntaa ja jos joillakin oppilailla on ongelmia uimisen/riisuutumisen suhteen, annetaan tälle tukiopetusta, sovitaan aika kahdestaan opettajan kanssa. Meillä ei koululiikunnasta pääse läpi jos uinticoopperia ei ole suorittanut hyväksytysti.

        Ei saatana ei nyt vittu mitään tukiopetusta voida antaa siitä että on vaikka oman kehon kanssa ongelmia minulla itellä on ja teidän kaikkien ota vaan ne vaatteet pois ei käy järkeen ei omaa kehon kuvaa vain sormia napsauttamalla vaihdeta!!!nyt järki hommaan!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saatana ei nyt vittu mitään tukiopetusta voida antaa siitä että on vaikka oman kehon kanssa ongelmia minulla itellä on ja teidän kaikkien ota vaan ne vaatteet pois ei käy järkeen ei omaa kehon kuvaa vain sormia napsauttamalla vaihdeta!!!nyt järki hommaan!!!

        Niinpä minun mielestäni kaikilla pitäisi olla oikeus päättää ja niinhän onkin


      • Anonyymi
        Eliisa_o2 kirjoitti:

        Uintia on siksi että osaa hengenpelastustaitoja. Hyvä uintitaito pitäisi olla jokaisella. Se on myös erinomainen kuntomuoto.

        On tyhmää ajatella että uinti olisi vapaaehtoista. Sama asia kuin vaatisi esim. pesäpallon olevan pakollista vain osalle. Liikunta on asia jota tarvitaan tulevaisuudessa paljon enemmän kuin arvaatkaan, eikä opettajan tehtävä ole antaa oppilaille mielipahaa tai traumoja, ei vahingossa eikä tahallisesti.

        Itse pidän uintia tärkeänä osana liikuntaa ja jos joillakin oppilailla on ongelmia uimisen/riisuutumisen suhteen, annetaan tälle tukiopetusta, sovitaan aika kahdestaan opettajan kanssa. Meillä ei koululiikunnasta pääse läpi jos uinticoopperia ei ole suorittanut hyväksytysti.

        Ne voi kyllä opettaa ihan vaikka vapaa ajalla tai uima koulussa joka on vapaa ehtoinen


      • Anonyymi
        Eliisa_o2 kirjoitti:

        Uintia on siksi että osaa hengenpelastustaitoja. Hyvä uintitaito pitäisi olla jokaisella. Se on myös erinomainen kuntomuoto.

        On tyhmää ajatella että uinti olisi vapaaehtoista. Sama asia kuin vaatisi esim. pesäpallon olevan pakollista vain osalle. Liikunta on asia jota tarvitaan tulevaisuudessa paljon enemmän kuin arvaatkaan, eikä opettajan tehtävä ole antaa oppilaille mielipahaa tai traumoja, ei vahingossa eikä tahallisesti.

        Itse pidän uintia tärkeänä osana liikuntaa ja jos joillakin oppilailla on ongelmia uimisen/riisuutumisen suhteen, annetaan tälle tukiopetusta, sovitaan aika kahdestaan opettajan kanssa. Meillä ei koululiikunnasta pääse läpi jos uinticoopperia ei ole suorittanut hyväksytysti.

        Mulla itellä on oman kehon kanssa ongelmia ja koulu-uinti ahdistaa. Eikö tytöt ja pojat vois uida erikseen? Voisko uimacoopperin suorittaa omalla ajalla? Ja se on noloa mennä opelle tukiopetukseen, ei se auta aiheuttaa vasn traumoja puhua itsestä ja omasta kehosta opettajan kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saatana ei nyt vittu mitään tukiopetusta voida antaa siitä että on vaikka oman kehon kanssa ongelmia minulla itellä on ja teidän kaikkien ota vaan ne vaatteet pois ei käy järkeen ei omaa kehon kuvaa vain sormia napsauttamalla vaihdeta!!!nyt järki hommaan!!!

        Joskus ulkonäköpaineet voivat johtaa jopa anoreksiaan.


    • lex koulutus

      Miksi naurahdin? koska olet ottanut laista vain ne kohdat mitkä itseäsi kiinnostaa.

      15 §
      Opetussuunnitelma
      Opetuksen järjestäjän tulee hyväksyä tässä laissa tarkoitettua opetusta varten opetussuunnitelma. Opetussuunnitelma hyväksytään erikseen suomenkielistä, ruotsinkielistä ja saamenkielistä sekä tarvittaessa muulla kielellä annettavaa opetusta varten

      ja uinti kuuluu liikunnan opetussuunnitelmaan. Ja okei myönnän että ei uinti koululiikunnassa ollut suosikkini mutta olen harrastanut kilpauintia ja tämä sai puolustamaan tätä, sitäpaitsi jotkut eivät edes opi uimaan muutakuiin koulun avulla.

      • Jalaa

        Sama täällä, naurattaa tollanen keuhkoominen asiasta. Itekkään en kouluaikoina pitänyt uinnista hirveesti. Nykyään käyn joka viikko uimassa, ja kevyesti menee se 1500 m. Jonkinlainen uimataito on kuitenkin hyvä omata.


      • Oikeuden puolustaja

        Nyt on syytä erottaa kaksi eri asiaa: uiminen ja vastentahtoinen alastomana esiintyminen muiden nähden herkässä murrosiässä.

        Sama asia koskee myös liikuntatuntien jälkeisiä yhteissuihkuja kouluissa. Tosin monet murrosikäiset jättävät ne kokonaan väliin.

        Erityisesti herkässä murrosiässä olevat voivat olla erittäin haavoittuvaisia oman kehonsa suhteen, koska kehon kuva ja seksuaalisuus ovat vasta kehittymässä, eikä silloin haluta toisten tirkistelevän eikä vertailevan oman kehonsa eri kehitysvaiheita. Luokkatoverit voivat olla todella ilkeitä toisilleen, ja pienikin huomauttelu, varsinkin intiimiasioista, voi traumatisoida herkän oppilaan jopa loppuiäksi. Tilanne pahenee vielä entisestään, jos nuorella on intiimialueen kehityshäiriöitä tai joillakin pojilla herkästi esiintyviä, tahattomia erektioita suihkutilanteissa.

        Juuri tällaiset seikat voivat aiheuttaa oppilaille voimakkaita pelon, ahdistuksen ja nöyryytyksen tunteita, jos he joutuvat olemaan alastomina toistensa nähden, varsinkin luokkatovereiden.

        Oman kehonsa hyväksyminen ei tapahdu pakolla, vaan jokaiselle on annettava oma, yksilöllinen kehitys- ja kasvurauha, jotta vältyttäisiin tahallaan aiheutetuilta ahdistavilta ja nöyryyttäviltä tilanteilta ja mahdollisten traumojen syntymisiltä.

        Oman kehonsa hyväksyminen ja sopeutuminen yhteisalastomuuteen tapahtuu kyllä suurimmalle osalle oppilaan omasta toimesta murrosiän edetessä tai sen jälkeen, jos intiimialueet kehittyvät normaalisti, eikä oppilasta ole traumatisoitu toisten oppilaiden toimesta.

        Mitä tulee koulujen opetussuunnitelmiin, niin niissäkään ei saa rikkoa lasten oikeuksia, vaan niitä on kunnioitettava kaikissa tilanteissa.

        Liikunnan opetusta voidaan tarvittaessa eriyttää oppilaslähtöisesti, jolloin oppilaiden eritystarpeet on otettava huomioon.

        Opetusta voidaan eriyttää sisältöjen valinnalla, vaihtelevilla työtavoilla ja opetusmenetelmillä sekä opetusjärjestelyiden avulla. Intimiteettisuoja on yksi niistä.


      • rtyry
        Oikeuden puolustaja kirjoitti:

        Nyt on syytä erottaa kaksi eri asiaa: uiminen ja vastentahtoinen alastomana esiintyminen muiden nähden herkässä murrosiässä.

        Sama asia koskee myös liikuntatuntien jälkeisiä yhteissuihkuja kouluissa. Tosin monet murrosikäiset jättävät ne kokonaan väliin.

        Erityisesti herkässä murrosiässä olevat voivat olla erittäin haavoittuvaisia oman kehonsa suhteen, koska kehon kuva ja seksuaalisuus ovat vasta kehittymässä, eikä silloin haluta toisten tirkistelevän eikä vertailevan oman kehonsa eri kehitysvaiheita. Luokkatoverit voivat olla todella ilkeitä toisilleen, ja pienikin huomauttelu, varsinkin intiimiasioista, voi traumatisoida herkän oppilaan jopa loppuiäksi. Tilanne pahenee vielä entisestään, jos nuorella on intiimialueen kehityshäiriöitä tai joillakin pojilla herkästi esiintyviä, tahattomia erektioita suihkutilanteissa.

        Juuri tällaiset seikat voivat aiheuttaa oppilaille voimakkaita pelon, ahdistuksen ja nöyryytyksen tunteita, jos he joutuvat olemaan alastomina toistensa nähden, varsinkin luokkatovereiden.

        Oman kehonsa hyväksyminen ei tapahdu pakolla, vaan jokaiselle on annettava oma, yksilöllinen kehitys- ja kasvurauha, jotta vältyttäisiin tahallaan aiheutetuilta ahdistavilta ja nöyryyttäviltä tilanteilta ja mahdollisten traumojen syntymisiltä.

        Oman kehonsa hyväksyminen ja sopeutuminen yhteisalastomuuteen tapahtuu kyllä suurimmalle osalle oppilaan omasta toimesta murrosiän edetessä tai sen jälkeen, jos intiimialueet kehittyvät normaalisti, eikä oppilasta ole traumatisoitu toisten oppilaiden toimesta.

        Mitä tulee koulujen opetussuunnitelmiin, niin niissäkään ei saa rikkoa lasten oikeuksia, vaan niitä on kunnioitettava kaikissa tilanteissa.

        Liikunnan opetusta voidaan tarvittaessa eriyttää oppilaslähtöisesti, jolloin oppilaiden eritystarpeet on otettava huomioon.

        Opetusta voidaan eriyttää sisältöjen valinnalla, vaihtelevilla työtavoilla ja opetusmenetelmillä sekä opetusjärjestelyiden avulla. Intimiteettisuoja on yksi niistä.

        Krooh, pääsitpähän saarnaamaan tasoisellesi yleisölle.


      • Anonyymi
        Jalaa kirjoitti:

        Sama täällä, naurattaa tollanen keuhkoominen asiasta. Itekkään en kouluaikoina pitänyt uinnista hirveesti. Nykyään käyn joka viikko uimassa, ja kevyesti menee se 1500 m. Jonkinlainen uimataito on kuitenkin hyvä omata.

        Koulu uinti on vähän eri asia


    • 1211212

      Kaikki jotka lintsaavat uimatunnit pelkäävät että luokkalaiset/tutut/kaverit nauraa sen pienelee kyrvälle!

      • natalia-anastasia

        1211212: Entä sitten? Ei kukaan voi sille mitään ettei oo täydellinen keho. Että välttää naurunalaseks joutumisen on ihan hyvä syy lintsata.


    • karvatonposliini

      ei ne sille kyrvälle naura vaan jos ei oo karvoja. mul ei oo , myiskö joku mulle muutaman.

    • Azusa89

      Ei minustakaan mitään huippukivaa ollut mennä koulusta uimaan, mutta vähän oli pakko.

      Ymmärrän kyllä, jos koulu-uinnit tuntuvat hankalilta. Pari ideaa:
      1. Jos et halua muiden näkevän, mene sivummalle suihkuun. Yleensä uimahalleissa on suihkuja myös syrjemmällä tai verhojen ja kulmien takana. Tai viivyttele niin kauan, että muut ovat jo menneet uimaan/saunaan :D
      2. Jos uimahalliin meneminen ahdistaa tosi paljon, voi kysyä opettajalta (jos ei liikunnanopettajalta niin joltain muulta sitten), että voisiko uimatunnit suorittaa jollain muulla tavalla, koska sinusta uimatunnit ovat ahdistavia. Varmaan riippuu ihan ihmisestä, miten ne suhtautuvat asiaan. En tiedä voisiko uimisen suorittaa vaikka yksin vapaa-ajalla tai vastaavaa, mutta voisihan sitäkin kysyä.

    • Onneksi ajat loppu

      Mitä väliä jos joku näkee mulkun? Tai että seisoo? Tai että on pieni muna? Kaikki jotka kiusaa ovat tyhmiä ja niillä on joku ongelma, jota he peittää kiusaamalla muita. Samoin netissä. Leviää suuri määrä paskatietoa yksityishenkilöistä, monia loukkaa, toiset eivät jaksa kiinnostua saati lukea noita törkyjä. Ei sillä, kyllä meillä yläasteella opettaja PAKOTTI suihkuun liikunnan jälkeen ja tuli JÄLKI-ISTUNTOA jos ei käynyt suihkussa!!!

      Mut ei sillä, olihan uinnin aikana kiva kattoa luokan tyttöjä bikineissä ;) kertaakaan en oo lintsannut uinteja.

    • -.-

      No meillä pojat ottaa kuvia ja vertailee sit ni on kiva mennä joo -.-

      • Tyttönen

        Meilläkin on pakko käyä suihkussa, mutta koska tunnit ovat viimeiset, niin lähden nopeasti kotiin ennen kuin ope näkee. Jos se näkee niin se pakottaa käymään suihkussa. Uinnissakin on sama homma.


      • <33

        sairasta. minusta suihkussa ei ole pakko käydä.


    • Niiiiiiiiiiiiin.

      Siis ihan sairasta oikeesti joku KOULU-UINTI. Kuka nyt haluaa mennä ITSEÄÄ NÄYTTELEMÄÄN??! Mun mielestä SIITÄ PITÄIS OLLA KAIKILLE OIKEUS KIELTÄYTYÄ, ILMAN SYITÄ UTELEMATTA. meinaan kyllä silloin kun muut ui, VOI TEHDÄ ITSE JOTAIN MUUTA. EI TODELLAKAAN KETÄÄN SINNE PAKOTETA!!KOULUN kanssa LUOKKARETKELLE TAI YÖKOULUUN ? Ja on hauskaa? Ei vittu en ymmärrä sellasii ihmisii! Ainut kiva on SE, kun saa olla kotona tai missä haluaaa.....Ja koulun biologia puhutaa jostain synnytyksistä ja seksistä ON sairasta. Mähän EN todellakaan tarvi niitä tietoja mutta silti niistä phuutaan!!

      • uuuuuuuuuuuuuuu

        Entä sitten, että sä et ymmärrä. Joku voi olla eri mieltä, toi ehdottomuutesi on naurettavaa


      • Anonyymi
        uuuuuuuuuuuuuuu kirjoitti:

        Entä sitten, että sä et ymmärrä. Joku voi olla eri mieltä, toi ehdottomuutesi on naurettavaa

        Sä oot naurettava


      • Anonyymi
        uuuuuuuuuuuuuuu kirjoitti:

        Entä sitten, että sä et ymmärrä. Joku voi olla eri mieltä, toi ehdottomuutesi on naurettavaa

        vähä myöhäsä, mutta puhuja oli selvästi sarkastinen


    • liikkaope on PERVO!

      epistä, että joutuu näyttämään muille intiimi alueensa! Sehän on jokaiselle ihan oma asia! Kyllähän naisten vessoissakaan ei tarvisi olla ovia; kaikki samaa sukupuolta! Ja hei tosi kivaa mennä uimahalliin pylly veressä, ku ei voi käyttää tamponiakaan kun se roikkuu

    • jokukirjoittaja

      Itsekkin olen lintsannut uimakerroilta, vain sen takia koska en halunnut toisten nähdä vartaloani, pidän itseäni nimittäin lihavana ja en uskalla oikein näyttäytyä uimapuvussakaan ):

    • gnfgnhxd

      Lälläslää meidän ei ole pakko uida ylä-asteella jos ei halua. Voi mennä kävelylle. Ala-asteella oli tosin pakko uida.

    • avuton13234

      Auttakaa!!!
      Oon 6.lk:lla ja koulu-uinnit ahdistaa. Sen takia koska pojat naureskelevat ja myöhemmin kiusaavat asialla. En ole ylipainoinen, mutta minulla on vähän läskiä mahassa ja muualla ja se ahdistaa minua. Osaan uida hyvin, mutta minua ahdistaa koulu-uinnit. Auttakaa! mitä voin tehdä?

    • 22+3

      ^Sama mut ei kiinnosta vittuakaan. Vedän turpaan jos nauravat t: 9lk pakollinen vitun uinti -_-

    • eitihwke

      Olen hyvä uimari, mutta en mennyt silti koulun kanssa uimaan

    • uinti heiterrrr

      oi voi.... vihaan koulu uintia joutuu koht sinne taas...PS. luokan pojat on sairaita pervoja!!!!!

      • Pakottajat

        Meilläkin on huomenna koulu uinti musta ei oo mitää pahaa siinä mutta se ku meijän luokan pojat tolläävät persettä nii se on ahistavaa ei koulu voi pakottaa että tyttöjen ja poikien on näytettävä itseään toisille vähissä vaatteissa


    • Voi vlttu ei vois

      Itseasiassa Koulu-uinnit eivät saisi olla pakollisia, Miksei he saa käydä Uimassa ne vaikka Vanhempien kanssa vapaa-ajalla? Vanhemmat vahtivat, ja kirjoittavat vaikka jonkun liikunnanopettajan antamaan lappuun että koulu-uiniti suoritettu. Olisi todella helppoa, Itselläni on läskiä ja sellaisia jänniä arpia mahassa, en kehtaa mennä koko luokan toisen luokan eteen näyttäytymään, pystyn kyllä vanhempien ihmisten joita en tunne edessä olla, koska he ovat kypsiä ja ei hauku ketään ulkonäö perusteella.

    • Eihelvettikunolotti

      Ei vittu torstaina ku oli uintia liikuntatunnilla, yhellä meiän luokkalaisella seiso ku oltiin uimahallin puolella. Kaikki vaa tuijotti sitä hiljaa ja sillä oli kunnon pokerinaama XD

    • Nauran teille

      Helvetti mitä nynnyjä te lissut olette. -.- Varmaan saan vitusti dislikejä mun viestiin mutta se vaan todistaa miten idiootteja olette :D Joku voi kertoa mitä pahaa voi surata jos pesytyy julkisessa tilassa? Absolutely fucking NOTHING!! Ette kai te kotonakaan suihkussa käy kun peilissä kyttää joku... -_-'

      • Alonso

        :DDD Vitun retu


      • Anonyymi

        No koulu uinti on vittu vähän eri asia ku kotona🖕


    • 9v poika

      vittu meiksä antaa opelle ennen uintii 20€ ja se uskoo et mul on menkat ja et en voi tulla uimaan

    • Me tytöt

      Oot poika ja ope luulee et sul on menkat :p läppä ^^^^^

    • makes.people.laugh

      Erittäin vitutt4vaa, kun koulussamme ei edes ole uintia! Joten olkaa tyytyväisiä, että saatte edes tuota "opetusta".

    • AhmadShakurMohammed

      muna oli siel ja ma imin sita likasa en mene takaisi ei ei ei ei mita ikina

    • impotenttihomo

      Mikä vittu siinä on että ei voi mennä uimaan koulussa? Ei sitä pientä pippeliä pidä muiden eteen välttämättä heiluttelemaan pidä mennä. Menkää vaikka pyyhe päällä suihkuun jos noin pahat erektio-ongelmat teillä on. Jumalauta tätä nykynuorisoa. Miten ajattelitte intissä pärjätä samalla meiningillä?

      • Ruuuuuuuuuut

        Koska silloin ollaan yleensä teini-iän loppusuoralla ja aletaan pikkuhiljaa hyväksyä oma keho. Ja kukaan on tuskin niin tyhmä enää silloin, että alkaa nälvimään jostain kehon erilaisuudesta.

        Ite olin kiusattu koulussa ja näyttäytyminen kiusaajien edessä alasti oli todella nöyryyttävää, koska he nauroivat hiljaa, supattelivat ja osoittelivat minua, koska minulla oli pahoja arpia keskivartalolla ja reisissä (moottoripyöräonnettomuus lapsena). Ja kyllä, se satutti. Edelleen minulla on vaikeuksia hyväksyä kehoni ja nauttia esim. seksistä.

        Yläasteella sitten lintsasinkin joka ikisen uimatunnin.


      • Anonyymi

        Turpa kiinni


      • Anonyymi

        Intti ikäisenä on vähän eri asia ku teininä


    • Kjelfb

      Jos totta puhutaan, mitään ei ole pakko tehdä paitsi kuolla, joten jätä menemättä vain koulu-uinteihin, jos sinusta siltä tuntuu. Ei siinä mielestäni tarvise paljoa selitellä mitään. That's it!

    • fdsfsdfsd

      Aina sama juttu... onko se niin vaikeaa vaan menemättä sinne? itekkin niin tein ylä-asteella

    • naked naked

      Määki lintsasin kaverin kanssa aina uinnit koko yläasteen ajan. Yks syy oli ihan helvetin kiero ja paska liikunnanope! Ja toiseks se että ei vaan suoraan sanoen huvittanut mennä uimaan luokkalaisten kanssa... Viimeksi oon käynyt uimahallissa uimassa ala-asteella koska oli pakko,ja sillo oli pakko olla alasti kaikkien nähen.. Yläasteella liikunnanopettaja uhkas tiputtaa liikunnannumeroo jos en ui.. Ei haitannu,koska ei kiinnostanu mitä joku katkeroitunu ämmä pistää päättötodistukseen liikunnan numeroks. Mä osaan uida,mä liikun paljon,käyn salilla yks paska numero ei tee musta huonompaa liikkujaa. Onneks tuo painajainen loppu melkee vuos sitte,ja se liikunnanopettaja riivas meit 3lk aina 9lk asti...

    • kaikki uimaan

      Ehkä huvittavin vieskiketju, mitä v'hään aikaan tullut luettua - avauksen tekijä sieltä naurettavimmasta päästä.

      Joo...tuossa iässä varmaan kaikki murrosikäiset ovat enemmän tai vähemmän epävarmoja omasta kehostaan. Siispä aika loogista, että kaikki sinne yhteissuihkuun menevistä yrittää peitellä itseään enemmän kuin kuikeloida muiden pieniä tai isoja pippeleitä tai rintoja. Ellei joukossa ole homoja tai lesboja niin mitään ongelmaa ei pitäisi olla eikä välttämättä, vaikka näitä olisikin.

      Kuten joku aiemmin viittasi niin uinninopetus kuuluu opetussuunnitelmaan ihan niin kuin kaikki muukin opetus ja pyrkimys on siihen, että kaikki oppilaat oppisivat opetussuunnitelmaan sisälletyt asiat. Jos ei osaa uida, niin silloin erityisesti pitäisi mennä uimatunneille. On varmaan vanhempana hienoa katella hukkuvaa vanhusta, lasta tai parhaassa tapauksessa omaa kaveria, joka vajoaa parin metrin syvyyteen vailla mahdollisuutta selviytymiseen, kun rannalla on vain porukka luusereita, joilla ei ole uimataitoa, sukellustaitoa saati vesipelastustaitoja.

      Kyllä kaiken pitäisi tähdätä siihen, että mahdollisimman nuorena ihmiset oppisi hyväksymään itsensä sellaisena kuin ovat. Tuo, että suihkujen väliin asennettaisiin väliseinät/verhot yms näköesteet toiseen suihkuun nähden ja muutenkin ylenpalttinen yksityisyyden suojaaminen ei voi johtaa kuin huonoihin asioihin. Tuolla linjallahan meno on kohta kuin jenkeissä, jossa se on alastomuuden suhteen kyllä ihan hirveetä. Miten sitä sitten vanhempana uskaltaa mennä julkiseen suihkuun, jos on tottunut koko elämänsä ajan siihen, että suihkussa voi olla yksin.

      Jos oman pippelin suojaaminen homojen katseilta tärkeys menee uimataidon oppimisen eteen niin ei ole aivan kaikki laatikot oikeassa järjestyksessä siellä pääkopassa. Itsensä ylimitoitetulla suojaamisella kukaan ei saavuta koskaan mitään. Kohtalainenkin perusuimataito sen sijaan voi olla useammankin elämän arvoinen arvoinen.

    • natalia-anastasia

      Mäkin lintsasin kaikki uimatunnit yläasteella vaan siks, koska en halunnu, että kiusaajat näkee mun kehon. Ois tullu vaan uusia haukkumisen aiheita.
      Olin niin ovela, että hankin lävistyksen. Ainakin oli sitten lupalappu, ettei saa uida :D!

    • Uuä

      Meijän koulussa uiminen oli vapaaehtosta., vaihtoehtosesti sai mennä kävelylle :)

    • joku.

      Meillä saa päättää meneekö uimaan vai kuntosalille

    • Uimakyvytön..

      Mun syyni koulu-uintien vihaamiselle on se, että en juurikaan osaa uida, max. 50m ja voimat ihan loppu, vaikka muuten olenkin hyväkuntoinen. Uintitaktiikka on vaan täysin väärä..

    • paska ihminen

      Itse en yleensä halua mennä uimatinneille sillä olen 14 vuotias ja en osaa uida ollenkaan ja muut luokkalaiseni jotai hiton suomen mestareita uinnis aika noloo mulle

    • hfhfhf

      Aloittaja yleistää omat täysin subjektiiviset käsityksensä koskemaan kaikkia. Mistä muka tiedät, että teinit jättäisivät uimahousut päälle juuri tuon takia?

      Muuta mormoniyhteisöön, tollo.

    • tuskahikivaluu

      Voi vitun velliperseet jos ette halua mennä tunnille niin älkää menkö tunnille. Mitä väliä jollain peruskoulun liikunnalla?

    • 8lk 5vuotta uimari

      Itse menen aina koulu-uinteihin koska oon hyvä uimaan. Muistan kun viime vuonna vaihdoin koulua ja kun tuli ekat tunnit, tytöt nauro sille et mul on pienet tissit (jep, aika hauskaa hihhih) Mut se nauru kyl hyyty siin vaiheessa kun päästiin ite radalle.....

      Ekaks lämmittelykierros. Jokainen sai uida eri radoilla 4 ihmistä kerrallaan päästä päähän. Ehdin uimaan sen ennenkuin suurin osa oli ehtinyt edes puoleenväliin.

      Porukka tais olla aika vakuuttunu koska kun tuli viestien aika, alko joku outo kilpailu musta. Heti ekana huudetaa "MARIANNA MEILLE" :D muahaha

      Ja kuinka ollakkaan, ryhmä missä olin voitti. Alkuun oltii 4kierrosta jäljessä mutta mut pistettii uimaa kahesti joten tadaa, voitto kaks kierrosta edellä :)

      Kun palattiin suihkuihi nii haukut tisseistä oliki vaihtunu kyselyiks siitä kauanko olin harrastanu uintia :D

      • Chlorine

        Hyvä sä! T, toinen uimari


    • uimavaipankäyttäjä

      KÄYTTÄKÄÄ KÄTTÄ TAI UIKKAREITA PENIKSEN EDESSÄ. Ite kävin koulu uimassa ala asteella, kun pakotettiin. Pidin UIKKAREITA ite suihkussa, ja ennen kuin menin uimaan, niin laitoin paperia uimahousujen alle.

    • ggrry

      Miksei mulle koskaan tullut koulussa mieleen koko asia.

    • Kulttuurin.kääntöpuoli

      Uimahallien pitäisi tehdä suihkukoppeihin suihkuverhot tai -ovet. Ketään ei voi pakottaa olemaan alasti julkisella paikalla muiden ihmisten nähden.

      Jos sinua oppilaana häiritsee kyseinen asia, kerro opettajallesi rohkeasti, miksi et halua tulla uimaan. Kannattaa myös ehdottaa uimahallin henkilökunnalle suihkuverhojen hankintatoiveesta.

    • Anonyymi

      Vittu relatkaa koulu uinnit on kivaa

    • Anonyymi

      Tässä viesti kaikille opettajille että vaikka moni tykkää koulu-uinneista niin on myös varmaan enemmän ihmisiä jotka EI tykkää. Kenen mielestä on ollut joskus hyvä idea laittaa omasta kehosta epävarmat lapset uimaan alasti sinne kaikkien näkeville kuin myös suihkussakin. Suihku tiloissa voisi olla vaikkapa väliseinät ja naulakko omille pyyhkeille. KIITOS

    • Anonyymi

      Eipä tuo alasti suihkussa/saunassa olo ole itteä koskaan uimahallissa haitannu. Ehkä vaan olen tottnut siihem kun olen jostain ekaluokasta lähtien ollut uimahallilla vähintään sen 3-4 kertaa viikossa ja nykyään käytännössä joka päivä, joskus kahdestikin päivässä.

    • Anonyymi

      Meen 5lk ja oon päättänyt etten ui kertaakaan ensivuonna. En, en vaikka mikä tulisi!

    • Anonyymi

      Tämä on myös 100000000 kertaa karmaisevampaa kun oon trans

    • Anonyymi

      JUMALAUTA LIIKUNTAOPETTAJAT!
      Jos oppilas ei halua uida niin sitten se EI HALUA UIDA!!! Siitä ei tehdä isoa asiaa!
      Huono esimerkki:
      Oppilas: mä en halua mennä koulu uinteihin!
      Ope: jumalauta perkele kyllä osallistut!
      Oppilas: en saatana me uimaan!
      Ope: arvosanasi laskee jos et tuu...
      Oppilas: et voi tehdä niin
      Jnejnejne
      Hyvä esimerkki:
      Oppilas: en halua osallistua koulu uinteihin.
      Ope: okei sit, mee vaikki lenkille

      TÄLLÄ haluan sanoa että jos ei halua mennä uimaan niin sitten ei halua.
      Simple is that - like you say in English

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      307
      2786
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      105
      2178
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      81
      1631
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      187
      1508
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1328
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1225
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1086
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      921
    Aihe