Excel tiedoston luku alusta loppuun

Excel henskeli

Olen vasta muutaman päivän syventynyt Excelin saloihin, niin ajattelin kysyä onko
Excelillä(makro) mahdollista tehdä taulukon läpilukua ja samalla ohjema muuttaa taulukoossa olevia tietoja?

Jos edellinen mahdollista, laittaisin kyseisen toiminnon automaattiseksi ajoksi(mikäli myös se on mahdollista)

Jos Excelillä ei voi lukea Excel tiedostoa läpi, niin onko ehdotuksia millä keinolla se onnistuisi?

Kiitos ehtotuksista.

11

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koodaamalla voi tehdä melkein mitä vaan jos vain osaa....

      • Epäilevä Meedio

        niin, sinä osaat?
        Pitää hakea aapinen jostakin, jos luulet sen onnistuvan.

        Itse olen vääntänyt 30 vuotta ohjelmia, Cobolista (IBM) lähtien nykyajan Pc hömpötyksiin, niin jospa sekin Excel koodi onnistuu, jos luulet sen ainakin teoriassa oleb mahdollista?

        Jostain syystä epäilen, ettei Excelin makroilla siihen pysty,

        Terkkuja


    • en luule vaan tiedän, että onnistuu...
      laita mallitiedostoa ja mitä pitää tehdä niin koodataan...

      • Epäilevä Meedio

        No nii Kunde. Tämä helppo, jos osaa.

        Taulukko, josta tähän laitoin kaksi kenttää Pvm ja Output Pvm

        Pvm________OutPvm
        01.02.2011_|_ Suoritettu
        03.03.2011_| _Suoritettu|
        10.04.2011_|_
        15.05.2011_|_
        Ohjelma lukee ylläolevaa taulukkoa ja aina kun kohtaa rivin, jossa elettävä
        päivä on sama kuin taulukon Pvm arvo, päivitetään OutPvm -kenttään 'Suoritettu'


      • Epäilevä Meedio kirjoitti:

        No nii Kunde. Tämä helppo, jos osaa.

        Taulukko, josta tähän laitoin kaksi kenttää Pvm ja Output Pvm

        Pvm________OutPvm
        01.02.2011_|_ Suoritettu
        03.03.2011_| _Suoritettu|
        10.04.2011_|_
        15.05.2011_|_
        Ohjelma lukee ylläolevaa taulukkoa ja aina kun kohtaa rivin, jossa elettävä
        päivä on sama kuin taulukon Pvm arvo, päivitetään OutPvm -kenttään 'Suoritettu'

        ihan perusjuttu toi olikin...
        vastaavia etsi ja siirrä koodipäykiä löytyy kymmenittäin ko. foorumilla mun tekemänä...
        pannaan nyt loopilla (etsi komento parempi jos paljon dataa). Haulla hae etsijasiirrä ja haejasiirrä kirjoittajana kunde löytyy sitten tehokkaampaa versiota

        moduuliin...

        eli etsii ja kuittaa sarakkeessa C olevat päiväyksett solussa G1 olevan päivämäärän mukaisesti tehdyksi. Voit laittaa soluun kaavaksi esim =TÄMÄ.PÄIVÄ()

        Sub Päivitä()
        Dim vika As Long
        Dim solu As Range
        On Error Resume Next
        vika = Range("C65536").End(xlUp).Row
        For Each solu In Range("C1:C" & vika)
        If CDate(solu) = CDate(Range("G1")) Then
        solu.Offset(0, 1) = "Suoritettu"
        End If
        Next
        End Sub


      • Epäilevä Meedio
        kunde kirjoitti:

        ihan perusjuttu toi olikin...
        vastaavia etsi ja siirrä koodipäykiä löytyy kymmenittäin ko. foorumilla mun tekemänä...
        pannaan nyt loopilla (etsi komento parempi jos paljon dataa). Haulla hae etsijasiirrä ja haejasiirrä kirjoittajana kunde löytyy sitten tehokkaampaa versiota

        moduuliin...

        eli etsii ja kuittaa sarakkeessa C olevat päiväyksett solussa G1 olevan päivämäärän mukaisesti tehdyksi. Voit laittaa soluun kaavaksi esim =TÄMÄ.PÄIVÄ()

        Sub Päivitä()
        Dim vika As Long
        Dim solu As Range
        On Error Resume Next
        vika = Range("C65536").End(xlUp).Row
        For Each solu In Range("C1:C" & vika)
        If CDate(solu) = CDate(Range("G1")) Then
        solu.Offset(0, 1) = "Suoritettu"
        End If
        Next
        End Sub

        Ok, kiitos. Pitää kokeilla. Kysyn lisää, koska osaat ja on halpaa.


      • Epäilevä Meedio
        Epäilevä Meedio kirjoitti:

        Ok, kiitos. Pitää kokeilla. Kysyn lisää, koska osaat ja on halpaa.

        Moro, koodisi toimii (tietysti).

        Range("C65536")


      • Epäilevä Meedio kirjoitti:

        Moro, koodisi toimii (tietysti).

        Range("C65536")

        1.
        65536 riviä ennen versiota 2007 taulukossa ja olikos se 1048576 riviä versiosta 2007 ettiäpäin....
        joten makro lähtee vikalta riviltä ylöspäin tsekkaamaan ekaa tyhjää... toki voi mennä alaspäin vaemmalle tia oikealle yhtähyvin...

        2.
        päiväystä ei voi ihan noin tehdä, koska se vaatii uudellenlaskennan taulukossa ja vaatisi tietenkin päiväyksen kirjoittamisen(solusn sisältö pitää muuttua).
        Mutta valinnan muutostapahtumalla se voidaan tehdä, Tosin silloin päiväys tulee jo solun aktivoituessa ja ei vaadi edes enterin painallusta....

        ko. taulukon moduuliin...
        nyt solu A1, jos tarttee lisää soluja niin esim. lisäykset tyyliin Intersect(Range("A1"),Range("K1;"), Target)


        Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
        If Not Intersect(Range("A1"), Target) Is Nothing Then
        Target = Date
        End If
        End Sub


        3.
        reilut 10 vuotta sitten pidin muutaman ohjelmointi, CAD/CAM ja tietotekniikkakurssin. Nykyään kun asustelen Thaimaassa niin ei ole oikein mahdollisuuksia pitää kursseja. Toki jos kiinnostusta olisi niin kuukauden tehokurssin voisi duunata...
        aikanaan ajattelin tehdä onlinekurssia, mutta aikapula oli rajoitteena ja erään aikuiskoulutuksen nulja suhtautuminen asiaan, Toki jos useammalla olisi tarvetta ja maksuhalukkuutta kurssista voisin semmosen onlinenäkin järjestääkin. Nykyään tosi hyviä opetussovellutksia olisi käytössä sekä testejä
        Taisin olla 10 v sitten aikaani edellä...
        nykyään vain ylläpidän edes hiukan taitojani vastaamalla foorumeille ;-)

        Keep EXCELing
        @Kunde


      • Epäilevä Meedio
        kunde kirjoitti:

        1.
        65536 riviä ennen versiota 2007 taulukossa ja olikos se 1048576 riviä versiosta 2007 ettiäpäin....
        joten makro lähtee vikalta riviltä ylöspäin tsekkaamaan ekaa tyhjää... toki voi mennä alaspäin vaemmalle tia oikealle yhtähyvin...

        2.
        päiväystä ei voi ihan noin tehdä, koska se vaatii uudellenlaskennan taulukossa ja vaatisi tietenkin päiväyksen kirjoittamisen(solusn sisältö pitää muuttua).
        Mutta valinnan muutostapahtumalla se voidaan tehdä, Tosin silloin päiväys tulee jo solun aktivoituessa ja ei vaadi edes enterin painallusta....

        ko. taulukon moduuliin...
        nyt solu A1, jos tarttee lisää soluja niin esim. lisäykset tyyliin Intersect(Range("A1"),Range("K1;"), Target)


        Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
        If Not Intersect(Range("A1"), Target) Is Nothing Then
        Target = Date
        End If
        End Sub


        3.
        reilut 10 vuotta sitten pidin muutaman ohjelmointi, CAD/CAM ja tietotekniikkakurssin. Nykyään kun asustelen Thaimaassa niin ei ole oikein mahdollisuuksia pitää kursseja. Toki jos kiinnostusta olisi niin kuukauden tehokurssin voisi duunata...
        aikanaan ajattelin tehdä onlinekurssia, mutta aikapula oli rajoitteena ja erään aikuiskoulutuksen nulja suhtautuminen asiaan, Toki jos useammalla olisi tarvetta ja maksuhalukkuutta kurssista voisin semmosen onlinenäkin järjestääkin. Nykyään tosi hyviä opetussovellutksia olisi käytössä sekä testejä
        Taisin olla 10 v sitten aikaani edellä...
        nykyään vain ylläpidän edes hiukan taitojani vastaamalla foorumeille ;-)

        Keep EXCELing
        @Kunde

        สวัสดี,
        tuo oli mielenkiintoista, asut Thaimaassa. ( kellon aikaa hämmästelinkin) Itse olen tykästynyt maahan.
        Johtuen pitkälti pojan sitoutumisesta Thaimaahan ja Aasian maihin.
        Itselläni muutaman kuukauden projekti Suomessa, paikassa missä työkalut sidottuja.
        Joten Exceliä voin käyttää, mutta kun vieras alue niin se on tällaista.
        No, eipä se taida hassumpi juttu ollakaan, joten pitää ponnistella....


      • Epäilevä Meedio kirjoitti:

        สวัสดี,
        tuo oli mielenkiintoista, asut Thaimaassa. ( kellon aikaa hämmästelinkin) Itse olen tykästynyt maahan.
        Johtuen pitkälti pojan sitoutumisesta Thaimaahan ja Aasian maihin.
        Itselläni muutaman kuukauden projekti Suomessa, paikassa missä työkalut sidottuja.
        Joten Exceliä voin käyttää, mutta kun vieras alue niin se on tällaista.
        No, eipä se taida hassumpi juttu ollakaan, joten pitää ponnistella....

        Kyllä EXCEL on todella hyvä ohjelma.

        Itse käyttelen sitä eri CAD/CAM ohjelmien kanssa laskentaan ja tekstinkäsittelyynkin se on parempi kuin fu**** WORD (koska Exceliin voi hakea Word objektikirjaston ja käyttää lähes kaikkkea mitä worsisäkin voi tehdä) ja asettelut ihan eri luokkaa kuin WORDissä.
        Access ja Excel runnaa loistavasti.
        Ainut mitä en ole lokeilluton Officepaketissa on Powerpoint. En tiedä oikein mihin sitä nyt tarvitsisin kun kaikkea voin Excelillä tehdä.

        Kurisioottina mainittakoon, että suoritin ko. aikuiskoulutuskeskuksessa ATK ammattitutkinnon huvikseni, mutta hylsy tuli kun ei ollut näyttöä, että osaan tehdä joukkokirjeitä. Tosin ihmettelin näitten muitten eri ohjelmien käyttöä rajapintojen kautta kriteeriä, mitä kukaan muu kurssitoveri ei pystynyt osoittamaan ja silti heidän tutkintonsa meni läpi ....

        Silloin tein 2 eri firmaan sovellutukset tilauksesta työmääräimiin/lähetteisiin ja siirrot laskutusohjelmiin ja tein hommat Excelillä. Koodia oli pari mapillista...
        No ei ollut näyttöä joukkokirjeistä tosiaankaa!
        Oli näytöt hiukan kovenpaa luokka kuin joukkokirjeen teko!
        Sitten ja uusinnassa esitin joukkokirjeet 5 eri tavalla ja edelleen ilman WORDIA ja menihän se läpi. Tentattiin, miksi en käytä WORDIA ja kerroin, mitä vi**** mä sillä teen sotkemassa asioita kun ne voi hoitaa paljon fiksummin muilla ohjelmilla ja malliksi esitin sitten vielä WORDin oikoluvun EXCELissä - hehehe

        mutta kivahan sitä oli pompottaa mua...
        terveisiä vaan JMS:lle


    • Excel henskeli

      Ok kiitos.

      Laitan ehtoommalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      169
      3100
    2. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      139
      2097
    3. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      109
      2036
    4. Mikä on hän on ammatiltaan?

      Vai tiedätkö mitä kaivattusi tekee työkseen?
      Ikävä
      89
      1807
    5. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      83
      1596
    6. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      24
      1572
    7. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      227
      1120
    8. Uskotko että kohdataan vielä?

      Kysymys otsikossa, aloitukseen ei muuta lisättävää.
      Ikävä
      71
      1100
    9. Miksi homous puhuttaa konservatiiveja vuodesta toiseen?

      Kysymykseen on vastattukin Kansanlähetyksen osalta: "Miksi sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat konserv
      Luterilaisuus
      271
      1089
    10. Oletko tutustunut muihin

      Samalla tavalla kuin häneen?
      Ikävä
      74
      958
    Aihe