Työtön vai kotiäiti?

Työtön vai kotiäiti?

(Pistän viestin tänne perhe-etuuksiinkin...)

Hei,

Olen valmistumassa, mutta työpaikasta ei ole vielä mitään tietoa. Olen myös parhaillaan vanhempainvapaalla, joten työnteko olisi ajankohtaista vasta, kun vanhempainvapaa päättyy.

Jos vanhampainvapaan jälkeen jään hoitamaan lastani kotiin saan kotihoidontuen ja mahdollisen kuntalisän. Jos taas olen työtön työnhakija, niin saan peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea riippuen siitä täyttyykö työssäoloehto.

Jos toiveissani on kuitenkin jäädä lapsen kanssa kotiin, niin saan kotihoidon tukea 315,54 168,86=484,40 euroa plus mahd. kuntalisä kuukaudessa. Jos taas olen työtön työnhakija saan 30,62*21,5=658,33 euroa/kk. Saan kunnallisen päivähoitopaikan lapselleni ilmaiseksi, koska mies on myös opiskelija ja tulomme ovat pienet.

Onko tosiaan niin, että saan huomattavasti enemmän työttömänä kuin kotiäitinä? Ja kaiken tämän lisäksi voin lapseni viedä päiväkotiin muutamaksi tunniksi syömään lounaan ja sen jälkeen hakea kotiin, jossa tuon ikäisen paikka vielä on?

Onko systeemi näin järjetön, että työtön saa enemmän vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

Mikä minulle siis on edullisin vaihtoehto valmistumisen jälkeen, kun työpaikkaa ei ole tiedossa ja tarkoitus ei töihin vielä ole mennäkään vaan hoitaa lasta kotona? Jos minulle työtä tuona aikana tarjottaisiin enkä sitä vastaan ottaisi, niin saisin jonkin karenssiajan ja työttömyysturva lakkautettaisiin, vai? Onko tuolla tapauksessani merkitystä, koska silloinhan voisin irtisanoa lapsen päivähoitopaikan ja hakea kotihoidontukea ja olla myös virallisestikin kotiäiti.

1

780

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "kotiäidiksi"

Samat pohdinnat on täällä meneillään. Löysin tämän liiton sivuilta usein kysytyistä.
      Jhl "17. Miten kotihoidontuki vaikuttaa päivärahaani ja voinko saada samanaikaisesti ansiosidonnaista päivärahaa sekä kotihoidontukea?
      Jos kotihoidontuki on myönnetty ansiopäivärahan hakijalle, kotihoidontuki vähennetään hakijan päivärahasta.
      Eli henkilö voi saada samanaikaisesti ansiopäivärahaa ja kotihoidontukea. Kunnallista lisää ei vähennetä."

Eli voisiko joku nyt ystävällisesti "suomentaa" tämän ja kertoa mkiten käytännössä toimitaan?
      Laitanko kotihoidontukihakemuksen ja lisäksi hakemuksen liitolle? pitääkö joka tapauksessa ilmoittautua työvoimatoimistoon?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2437
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1607
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1346
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    8. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1034
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe