Matkani Albaniaan...

äiti Teresa

Yllätyin Albanian erilaisuudesta ja alkuperäisyydestä. Maata ei raha ole vielä pilannut, vaikkakin siellä on kova rakennusbuumi meneillään.
Ihmiset olivat ystävällisiä ja vieraan varaisia. Tirana on suuri kaupunki ja liikenne
sen mukainen. Nähtävää ja koettavaa kaupungissa on paljon. Kävimme myös
äiti Teresan muistomerkillä. Durres ja Saranda ovat ihania rantaloma paikkoja.
Saradaa matkatessa menee aikaa, mutta on matkan arvoinen, koska myös
maisemat ovat huikaisevan kauniita vuoristossa.
Asuimme yksitysmajoituksessa melkein Tiranan keskustassa. Talo oli aito
50-luvun albaanialainen talo nykyajan mukavuuksin, kuten suihku ja vesi wc.
Aamulla heräsimme kukon kiekumiseen. Emäntä oli laittanut kahviaamiaisen
mandariinipuiden ja viiniköynösten katveeseen. Joten palvelu pelasi.
Talo oli somasti muurien sisällä, joten jos halusi olla vain rauhassa, niin
siihen oli hyvät mahdollisuudet. Voimme matkaa Albaniaan.

6

1607

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mukavia muistoja

Olin itsekin viime vuonna yllättynyt Albanialaisten vieraanvaraisuudesta ja siitäkin, että turistilta ei yritetty edes takseissa huijata turistilisää. Toivoisin, että saisivat ympäristönsä siivottua - valitettavasti yhtä suurta kaatopaikkaa tuntui kaupunkien ympäristö olevan. Ja lienee turha toivoa, etteikö iso raha ja massaturismi aika pian löydä Albanian vielä rakentamattomat upeat rannat. Sitä ennen sinne kannattaa suunnata omatoimiselle matkalle, maa on tosiaan turvallinen ja vierasta autetaan kaikin tavoin. Ja apua kyllä suunnistamisessa ja mm. pikkubussien reiteissä ja aikatauluissa (?) tarvitaankin ;-)

Saranda on Kreikan ja Korfun saaren läheisyyden takia eri kehitystasolla kuin muut Albanian kaupungit, mutta mainitsen vielä erityisesti Vloren, josta löytyy myös ihania rantoja sekä vilkas ja elävä pääkatu, jota palmut keskustassa reunustavat.

• norde 68

itse tulin juuri sieltä päi ja rakennusbuubi siellä näyttää todellakin olevan meneillään.itse pidin vlorea ja durresia liian suurina kaupunkeina ,mutta tirana oli pääkaupungiksi ihan ok.ehdottmasti suosittelen pogradec :sia (pidin siitä enemmän kuin makedonian ohridista)ja himare vaikutti sopivan rauhalliselta paikalta.
      valitettavast5i loma taas loppui kesken ja monta paikkaa jäi näkemättä.
      Italia oli aika syvältä,mutta kävin siellä ainoastaan roomassa,napolissa ja barissa.

• tenula

Hei Äiti Teresa.
      Miten hankitte yktityismajoituksen?
      Oliko tuttavantuttavia vai ilmoitus lehdessä?

• äiti Teresa

Löytyy albaniaan.fi kautta. Siellä on Leilan sähköpostiosoite, josta voi tiedustella ja voi pyytää kuvia talosta.

• Timppa1980

• Elluballu

Olin viime kesänä Albaniassa ja aivan ihastuttava. Ihmiset olivat kohteliaita ja tuli kiitettävää asiakaspalvelua, mitä muualta ballkani alueen maista ole saanut. Lensin ensin Kreikan saarelle Korfuun, jossa olin kolme päivää, sieltä pääsin puolessa tunnissa Sarandaan (Albanian kaupunki) laudalla joka meni muutaman kerran päivässä, eikä ollut kallis. Sarandassa kiereskelin hotelleja kunnes sopiva löytyi maksoimme avomiehen kanssa 30e/yöstä vaikka meitä oli kaksi ja keskustassa hotelli merinäköaloineen. Oli tosiaan kesäkuu, heinäkuussa hinnat varmasti korkeammat kun turistirysä. Albaniassa oli turistela, mikä yllätti, mutta ei tosiaan Suomesta näkynyt yhtäkään. Niin uusi kohde suomalaisille. Albanian voisin verrata Kroatiaan ja Kreikkaan. Suosittelen käymään Ksamilissa turkoosin väristä vettä ja mahtavia rantoja. Taxit edullisia ja bussit oli lähes ilmaisia, joita meni jatkuvasti. Yllätyin kuinka hyvin englantia puhuttiin jokapuolella, erityisesti nuoriso ja nuoret aikuiset. Näkemisen arvoinen paikka suosittelen ennenkuin hinnat katossa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      315
      2888
    2. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      56
      2655
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      120
      1712
    4. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      118
      1440
    5. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      146
      1390
    6. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1283
    7. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      149
      1238
    8. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      69
      1090
    9. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      1079
    10. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70