Fyysikko HY:stä Aaltoon

FM vai DI

Olen opiskellut Helsingin yliopistolla 4 vuotta fysiikkaa sekä sivuaineina matikkaa ja kemiaa. DI-opinnot ovat ruvenneet houkuttamaan teknillisyytensä, työmarkkinoiden(??) ja palkan suhteen. Ajattelin hakea teknillisen fysiikan koulutusohjelmaan. Tykkään laitteista ja koneista ja yliopiston labrakurssit ovat olleet mielenkiintoisia.

1. Työllistyyko teknillisen fysiikan DI?
2. Onko teknillisen fysiikan alan työt laitteiden ja teorian ja ongelmanratkaisun yhdistelmää? Minkälaisia töitä nuo DI:t tekevät?
3. Saanko hyväksiluettua paljonkin yliopistokursseja?
4. Jos olen luonnontieteiden kandi - nyt siis melkein - voinko aloittaa DI-tutkinnon opinnot heti syksyllä?

Kiitokset vastauksista. Odotan minkälaisia tahansa innolla:)

11

1110

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työtön fyysikko

Älä hae noihin koulutusohjelmiin, opiskele ekana tai ohessa joku ammatti! Itse menin tähän ansaan eli suoritin akateemisen tutkinnon (di), vaikka välillä se ei maistunut oikein. Koko ajan vaan hoettiin, että "kädet on sitten töitä kun valmistutte, kun sitten meiltä lähtee 50 % seuraavan viiden vuoden aikana eläkkeelle."

Juu, tässä sitä ollaan, kesäkuussa tulee 8 vuotta valmistunut eikä alan hommia ole näkynyt. Vähän koulutusta vastaavaa työtä tehnyt noin 1½:n vuoden ajan, sit muita hommia. Ajatus on ollut pyrkiä duunarihommiin kun e vaikuttaa ainakin tässä vaiheessa kiinnostavilta. Teoriassa hyvä mut käytännössä ei kuitenkaan onnistu: "ethän sä oikeesti täällä viihdy viikkoa pidempään, meillä ammattimiehiäkin työttömänä" jne....

Eli käytännössä on ylikoulutettu mut ei sit kelpaa kuitenkaan ruohoa leikkaamaan mistään pihalta kun ei ole riittävää koulutusta!!!! Oppisopimusta olen kanssa etsiä ja kysellä, ala olisi sellainen jossa voisi hyödyntää ex-koulutusta. Akateeminen tutkinto on paha stigma ja siitä ei pääse edes eroon!!!!!

Kaikki virastot pompottelee toiselle luukulle, kukaan ei ota vastuuta tästä asiasta. Sit ministeritasolla asti raavitaan päätä ja surkutellaan että meillä on työttömiä ja niille pitäisi keksiä töitä!! Työuria pitäisi pidentää mutta kun en pääse edes alkuun!!!!!!! Tosi hieno olotila kertakaikkiaan!

• Asiamies Eero

Oletko nyt ihan varma, että olet lukenut fyysikoksi kun tuntuu tuota mielipidettä löytyvän? Aloittajahan ei puhunut yleisesti akaatemisista tutkinnoista mitään vaan TFY:stä. Se, että olet lukenut jossain DI:ksi ei vielä tee fyysikkoa.

En kyllä itse ainakaan muista, että kukaan olisi opiskeluaikana tuolla tefyllä joutunut erityisemmin opiskelijoille vakuuttelemaan, että töitä on alalta, kun se "ala" ei ole fyysikon hommissa mikään erityisen spesifi. Olisi mukava tietää, mikä tuo koulutusta vastaava työ oli mihin pääsit joksikin aikaa.

Henk. kohtaisesti en kyllä ole ongelmia työllistymisen kanssa kohdannut näin akateemisilla työmarkkinoilla.

• akateeminen250000
        Asiamies Eero kirjoitti:

Oletko nyt ihan varma, että olet lukenut fyysikoksi kun tuntuu tuota mielipidettä löytyvän? Aloittajahan ei puhunut yleisesti akaatemisista tutkinnoista mitään vaan TFY:stä. Se, että olet lukenut jossain DI:ksi ei vielä tee fyysikkoa.

En kyllä itse ainakaan muista, että kukaan olisi opiskeluaikana tuolla tefyllä joutunut erityisemmin opiskelijoille vakuuttelemaan, että töitä on alalta, kun se "ala" ei ole fyysikon hommissa mikään erityisen spesifi. Olisi mukava tietää, mikä tuo koulutusta vastaava työ oli mihin pääsit joksikin aikaa.

Henk. kohtaisesti en kyllä ole ongelmia työllistymisen kanssa kohdannut näin akateemisilla työmarkkinoilla.

Fyysikkojen tarpeeksi arvioitiiin taloussanomien selvityksessä 110/vuosi. Siitä sitten vaan vertailemaan koulutusmääriin.

• Asiamies Eero
        akateeminen250000 kirjoitti:

Fyysikkojen tarpeeksi arvioitiiin taloussanomien selvityksessä 110/vuosi. Siitä sitten vaan vertailemaan koulutusmääriin.

Tämän selvityksen haluaisin kyllä nähdä, olisko vaikka linkkiä tarjota?

Ymmärrän luvun, jos se tarkoittaa kotimaan uusiin akateemisiin ns. fyysikon paikkoihin työllistyviä. Varsinainen fysiikantutkimus Suomessa on kuitenkin pienialaista ja hankalasti työllistävää (näyttöä pitää olla rajusti näihin paikkoihin pääsemiseksi). Eiköhän suurin osa tefyläisistä kuitenkin löydä työpaikan ihan akatemian ulkopuolelta kuten teollisuudesta, konsulttihommista jne.

Tarkkoja tietoja työllistymisestä ei minulla ole. Varmastikin tätä on joskus selvitelty...pitäisi etsiä jostain.

• akateeminen250000
        Asiamies Eero kirjoitti:

Ymmärrän luvun, jos se tarkoittaa kotimaan uusiin akateemisiin ns. fyysikon paikkoihin työllistyviä. Varsinainen fysiikantutkimus Suomessa on kuitenkin pienialaista ja hankalasti työllistävää (näyttöä pitää olla rajusti näihin paikkoihin pääsemiseksi). Eiköhän suurin osa tefyläisistä kuitenkin löydä työpaikan ihan akatemian ulkopuolelta kuten teollisuudesta, konsulttihommista jne.

Tarkkoja tietoja työllistymisestä ei minulla ole. Varmastikin tätä on joskus selvitelty...pitäisi etsiä jostain.

Juu tokihan linkki löytyy:

http://www.taloussanomat.fi/uutinen/2009/05/18/nailla-aloilla-on-sinulle-toita/200912493/243

klikkaile sinne kolmannelle "yliopistopohjainen"-sivulle.

• akateeminen250000
        Asiamies Eero kirjoitti:

"Tarkkoja tietoja työllistymisestä ei minulla ole. Varmastikin tätä on joskus selvitelty...pitäisi etsiä jostain. "

En tiedä kannattaako. Eiköhän siihen voi luottaa, että DI LL ja TkK LL varmasti työllistävät.

• myöhästyit

Tkk:lle voi hakea aikaisemman kandin pohjalta suoraan suorittamaan
      ylempää DI-tutkintoa. Ainut vaan että se hakuaika tältä vuodelta loppui
      jo joskus helmikuussa....

• tällänenkaveri

Kyllähän töitä löytyy tfy:ltä paremmin kuin HY:ltä, tai ainakin löytyy muitakin vaihtoehtoja tutkijan lisäksi. Etenkin kun ydinvoiman määrä kasvaa tulevaisuudessa niin luulisi töitä löytyvän. Ja muutenkin tfy:ltä valmistuu ihmisiä ihan normaaliehin teollisuusyrityksiin.

• FM vai DI

No nyt on haettu Aaltoon ja siellä tfy:lle ykkösenä.

Mutta mihin teknillisen fysiikan DI työllistyy? Esimerkkejä? Omaa kokemusta? Työllistyykö ollenkaan?

• DI + LL

Työllistyminen on kohtuullisen hyvää kun panostaa opiskeluun ja työntekoon jo opintojen alkuvaiheessa. Moni aalto-yliopiston tutkimuslaboratorio ja yrityksetkin palkkaavat opiskelijoita mielellään kesätöihin ja sitä kautta voi päästä työuran alkuun. Jos ei ole työkokemusta niin silloin tuijotetaan opintosuorituksia eli huonoilla papereila valinnanvaraa on vähemmän. Diplomityön on perinteisesti saanut tehdä palkalla yritykseen tai laboratorioon ja lähes aina on tarjottu työtä diplomityöpaikasta.

Kannattaa hankkia hyvä pohja fysiikasta tai sitten matematiikasta ja panostaa ns. erikoistöihin (kai niitä vielä on..?). Ohjelmointi ja tietotekninen osaaminen on koko ajan tärkeämpää kuten myös kielitaito jne.

Lukuisat kurssikaverit ovat menestyneet erittäin hyvin ja he ovat sijoittuneet tutkijoiksi ja tuotekehittäjiksi Nokialle, ABB:lle, Vaisalaan, Fortumiin jne ja jotkut ovat ulkomailla professoreina ihan kunnon yliopistoissa tai tutkimuskeskuksissa.

Oma ratkaisu oli kuitenkin opiskella lääkäriksi diplomi-insinöörin tutkinnon jälkeen ja siihen olen ollut tyytyväinen.

• akateeminen250000

Enää kaikista diplomi- tai kanditöistä ei makseta palkkaa tai muutakaan korvausta, että perinteet ovat sitten muuttuneet.

Onnittelut onnistuneesta uranvalinnasta. Kateeksi käy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      320
      7600
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      176
      1853
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1382
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1251
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      56
      1181
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe