Malinois!?

göoi

Belgi hän ei kuulemma sovi ensimmäiseksi koiraksi, mutta onko se teidän omistajien mielestä totta? Mulla on kokemusta koirista (myös belgeistä), mutta koskaan ei oo omaa koiraa ollu... Koko ikäni hoitanu naapurien koiria ja pyöriny kisa-piireissä. Mutta voisinko siis otta malin/tervun?

21

5967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ´´´´´´´´´´

      Riippuu itse ihmisestä, kuinka kyvykäs koiranomistaja hän on. Järki ei luista monilla koiranomistajilla, vaikka heillä on ollut koiria useita elämän aikana. Älyllä ja järjellä voidaan päätellä, kuinka koira ajattelee, eli kuinka koiraa tulee käsitellä. Jos tiedät koirista riittävästi, mikään ei estä sinua hankkimasta vaativaa rotua.

    • Zoenn

      Belgianpaimenkoira, varsinkaan malinois, ei sovellu ensimmäiseksi koiraksi. Ko. koira tarvitsee hyvin hyvin paljon liikuntaa (tunti päivässä hihnalenkillä ei riitä) ja aktiviteettia, ja palveluskoirarotuna se tulee osata vähintäänkin peruskouluttaa, ja lisäksi sen kanssa olisi suositeltavaa harrastaa jotain jotta se voi olla onnellinen. Koiran (etenkään belgianpaimenkoiran) kanssa ei pärjää pelkällä "järjenkäytöllä", vaan hyvä omistaja ymmärtää koiran luontaista käytöstä, on johdonmukainen ja hankkii jatkuvasti tietoa asiantuntijoilta.

      • rauhaa ja taitoa

        Belkeistä löytyy koiria moneen lähtöön, on teräviä, hyberaktiivisia, rauhattomia, rauhallisia, dominoivia, rohkeita, arkoja, sosiaalisia, epäsosiaalisia, mukavia ja vähemmän mukavia. Moni asia selittyy perimällä, mutta hyvin moni käytöspiirre myös varhaiskasvatuksella/koulutuksella. Hektisestä koirastakin saa rauhallisen ja varman koiran oikealla ja rauhoittavalla kasvatuksella. Pentua pitää kohdella hyvin, oikeastaan hellästi ja pelkästään kannustavasti. Rauhaton ote tuottaa rauhattoman koiran. Siksi belgin omistajalta edellytetään aikuisuutta ja tervettä luonnetta. Belgi ei sovi oikuttelevien kusipäiden koiraksi. Ei tosin mikään muukaan rotu. Rotuna belgi on todellisuudessa helpoimmasta päästä, koska se oppii paljon ja nopeasti. Rodun hankaluuden korostajat/päivittelijät eivät ymmärrä asioita ja siksi vääristelevät ja liioittelevat faktoja. Belgi on helppo koira.


    • göoi

      Tuosta ylemmästä niin ajattelin aloittaa siis TOKOa ja AGILITYä...

    • huolissan

      Näinpä erikoisen näyn päiväkävelyllä kun nuori nainen koulutti belggariansa piiskan kanssa, jäin pohtimaan että olisiko sittenkin pitänyt tehdä eläinsuojeluilmoitus..vai onko tavallista että koiraa koulutetaan piiskan viuhuessa ja sivallusten saatellessa???kun olin kävellyt kauemmas eikä näköyhteyttä enää ollut kuulin kuinka koira ulvoi kipua..olisiko "vahingossa" osunut. siis onko tämmöinen koulutustyyli kuinka normaalia????

      • ei normaalia >:-(

        Sairasta: laitonta !


      • tässä faktaa...

        Tässä sulle faktaa kun olet noin tietämätön. Normaalia ja suositeltavaa. Kyseessä kevyt "kukkakeppi", jolla koiran asentoa ohjataan ja korjataan seuraamisliikettä harjoiteltaessa. Kepillä ei lyödä, vaan vain ohjataan koiran asentoa oikeaksi. Käytössä kaikissa osaavissa koirakouluissa, joissa tehdään tasokkaita toko-suorituksia.
        Jos lähdet poliisille soittelemaan niin varaudu siihen, että joudut itse vankilaan väärän ilmiannon vuoksi. Väärän ilmianto ja väärän valan sukulainen ja rangasitus on röyhkeimmissä tapauksissa aina vankeustuomio. Eka kerralla ehdollisena, mutta toisella kerralla häkki heilahtaa.


      • huolissa
        tässä faktaa... kirjoitti:

        Tässä sulle faktaa kun olet noin tietämätön. Normaalia ja suositeltavaa. Kyseessä kevyt "kukkakeppi", jolla koiran asentoa ohjataan ja korjataan seuraamisliikettä harjoiteltaessa. Kepillä ei lyödä, vaan vain ohjataan koiran asentoa oikeaksi. Käytössä kaikissa osaavissa koirakouluissa, joissa tehdään tasokkaita toko-suorituksia.
        Jos lähdet poliisille soittelemaan niin varaudu siihen, että joudut itse vankilaan väärän ilmiannon vuoksi. Väärän ilmianto ja väärän valan sukulainen ja rangasitus on röyhkeimmissä tapauksissa aina vankeustuomio. Eka kerralla ehdollisena, mutta toisella kerralla häkki heilahtaa.

        en puhu kepistä, vaan piiskasta, ruoskasta! sekö on normaalia koirankoulutusta. itsellänikin on koira enkä piekse koiraani!


      • korkeakoulujuuu
        tässä faktaa... kirjoitti:

        Tässä sulle faktaa kun olet noin tietämätön. Normaalia ja suositeltavaa. Kyseessä kevyt "kukkakeppi", jolla koiran asentoa ohjataan ja korjataan seuraamisliikettä harjoiteltaessa. Kepillä ei lyödä, vaan vain ohjataan koiran asentoa oikeaksi. Käytössä kaikissa osaavissa koirakouluissa, joissa tehdään tasokkaita toko-suorituksia.
        Jos lähdet poliisille soittelemaan niin varaudu siihen, että joudut itse vankilaan väärän ilmiannon vuoksi. Väärän ilmianto ja väärän valan sukulainen ja rangasitus on röyhkeimmissä tapauksissa aina vankeustuomio. Eka kerralla ehdollisena, mutta toisella kerralla häkki heilahtaa.

        siis kyseessä ei ollut kukkakeppi, vaan patukka, jonka päässä oli luultavasti nahkaremmi, eli RUOSKA, piiskaksi myös kutsuttu. tämä heilautti ruoskaa aina välillä ilmaan ja kuului oikein napsaus kun ilmassa rasahti. että silleen .lue kunnolla ennenkuin alat noin kovasti väittämään normaaliksi. minusta ei näyttänyt normaalista eikä suositeltavalta, vaan päinvastoin näytti pahalta ja kun näköyhteys oli katkennut myös kuului koiran ulvahdus... että näinkö korkea-koulutetaa`n?? tuskimpa poliisit linnaan laittaa tai syytettä nostaa jos joku ON HUOLISSAAN koirasta jota "koulutetaan" RUOSKALLA ja saman olen nähnyt lenkillä jolloin hakkasi koiraa päähän fleksillä!!!


    • huolissan

      niinpä ajattelinkin. tiedän nyt missä tämä naikkonen koiraansa kouluttaa, niin soitampa polliisit kattomaan ensi kerran treenejä.

      • ´´sillä lainna

        Hyvä että toimit :-) Annat poliisille vain sen akan tuntomerkit, jolloin poliisi voi tunnistaa hänet helposti. Kaikki malinoissit herättävät kyllä poliiseille huomiota, kun he tästä tapauksesta kuulevat, sillä malinois on helposti tunnistettava koirarotu. Toivottavasti pollarit tavoittavat kyseisen henkilön ja löytävät tältä samalla piiskan matkasta.


    • ei enää huolissa

      jaa, no olkoon sitten. koiraa vain käy sääliksi mutta eihän suomessa koirankaan puolia pidä kukaan.

    • 2xmalikka

      Mun eka (v. 89)ja toka koirani oli malikka Koulutin ja kisasin koirieni kanssa. Ihanimmat koirat mitä mulla tähän asti on ollut. Onneksi kasvattaja myi ekaksi koiraksi. Nyt toisessa rodussa käytyäni palaan maliin takaisin. Sama kasvattaja ja pentu tulee parin viikon päästä =)

      • pp1122

        mistä saisin kivan malinoisin tyttö? Onko malinoisi suojeluskoira tai "kellertava noutaja"?


    • laine.erika

      Itselläni on kaksi malinoissia ja toinen on umpi hullu ja toinen todella kiltti. mutta ne ei ole ensi koiraksi. perheemme kavereilla oli ollut cocell panieleita eka ja ottivat seuraavaksi malin voi voi koira vie omistajaa kuin tuuli siementä...

    • _________________-_

      Kannattaa kanssa muistaa että eri verilinjoissa on oikeasti huimia eroja.

    • Karttsi

      Itse en omista puhdasta belgiä, vaan sekarotuisen jossa n. puolet belgiä ja sen huomaa. Pennussa siis groenendalia, ja mielestäni erittäin lepsu ollut kouluttaa. :) Hyvin pehmeä, ja jos vähänkään korottaa ääntään (en siis huuda ja raivoa, vaan korostan) niin koira hyvin "nöyrä". Eli pentu kasvatettu hyvin pehmein ottein.

      Ja kyllä, tiedän että puhdasrotuinen eroaa sekarotuisesta.

    • sofi

      Itse olen sitä mieltä, ettei mistään rodusta voi sanoa, ettei ensimmäiseksi koiraksi. Se riippuu niin ihmisestä. Voihan joku olla keskiverto koiranomistajaa erittäin paljon taitavampi kouluttamaan ja voi hyvinkin soveltua minkä tahansa rodun omistajaksi. Tiedän myös monia koiranomistajia, joille ei malia missään nimessä, vaikka olisivat omistaneet kymmenen koiraa ennen sitä.

      Monet kuitenkin arvioivat kouluttaja taitonsa todella yli, joten suosittelen, että otat jonkun vähemmän vaativan rodun.

      • Karttsi

        Mutta tässäpä teille jotka käskette ottaa helpomman rodun: miten koskaan oppii kouluttamaan haastavampaa rotua jos ei sellaista itselleen hanki? Tätä olen miettinyt usein.

        Ja hyvältä kasvattajalta saa varmasti vinkkejä ja neuvoja, kuinka kannattaa taikka pitää kasvattaa! En sanoisi koskaan, että harkitse helpompaa rotua..


    • muikelo

      Itse jouduin luopumaan ensimmäisestä belgistäni, itse olen ollut pienestä pitäen koirien kanssa tekemisissä ja tulin loistavasti toimeen belggarin kanssa, ongelmaksi muodostuikin se ettei koira, ja silloinen puolisoni tulleet toimeen ja heidän "ristiriitansa" repivät myös parisuhdetta stressin lisääntyessä. Koira aivan mahtava mammanmussukka mutta eka kertalaiselle puolisolleni liikaa :( En itse suosittelisi ensimmäiseksi koiraksi, ellei aivan oikeasti ole valmiuksia vastata koiran tarpeisiin niin henkisellä kuin fyysisellä puolella, kyseessä kuitenkin älykäs ja energinen rotu.

      • fagfsgadgfsgas

        Jouduit luopumaan koirastasi ??? Ei hitto, mistä näitä koirien kierrättäjiä oikein tulee ! Miksi hommasit koiran, jos saatat joutua luopumaan siitä vain puolisosi takia ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1253
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe