Belgi hän ei kuulemma sovi ensimmäiseksi koiraksi, mutta onko se teidän omistajien mielestä totta? Mulla on kokemusta koirista (myös belgeistä), mutta koskaan ei oo omaa koiraa ollu... Koko ikäni hoitanu naapurien koiria ja pyöriny kisa-piireissä. Mutta voisinko siis otta malin/tervun?
Malinois!?
21
6441
Vastaukset
- ´´´´´´´´´´
Riippuu itse ihmisestä, kuinka kyvykäs koiranomistaja hän on. Järki ei luista monilla koiranomistajilla, vaikka heillä on ollut koiria useita elämän aikana. Älyllä ja järjellä voidaan päätellä, kuinka koira ajattelee, eli kuinka koiraa tulee käsitellä. Jos tiedät koirista riittävästi, mikään ei estä sinua hankkimasta vaativaa rotua.
- Zoenn
Belgianpaimenkoira, varsinkaan malinois, ei sovellu ensimmäiseksi koiraksi. Ko. koira tarvitsee hyvin hyvin paljon liikuntaa (tunti päivässä hihnalenkillä ei riitä) ja aktiviteettia, ja palveluskoirarotuna se tulee osata vähintäänkin peruskouluttaa, ja lisäksi sen kanssa olisi suositeltavaa harrastaa jotain jotta se voi olla onnellinen. Koiran (etenkään belgianpaimenkoiran) kanssa ei pärjää pelkällä "järjenkäytöllä", vaan hyvä omistaja ymmärtää koiran luontaista käytöstä, on johdonmukainen ja hankkii jatkuvasti tietoa asiantuntijoilta.
- rauhaa ja taitoa
Belkeistä löytyy koiria moneen lähtöön, on teräviä, hyberaktiivisia, rauhattomia, rauhallisia, dominoivia, rohkeita, arkoja, sosiaalisia, epäsosiaalisia, mukavia ja vähemmän mukavia. Moni asia selittyy perimällä, mutta hyvin moni käytöspiirre myös varhaiskasvatuksella/koulutuksella. Hektisestä koirastakin saa rauhallisen ja varman koiran oikealla ja rauhoittavalla kasvatuksella. Pentua pitää kohdella hyvin, oikeastaan hellästi ja pelkästään kannustavasti. Rauhaton ote tuottaa rauhattoman koiran. Siksi belgin omistajalta edellytetään aikuisuutta ja tervettä luonnetta. Belgi ei sovi oikuttelevien kusipäiden koiraksi. Ei tosin mikään muukaan rotu. Rotuna belgi on todellisuudessa helpoimmasta päästä, koska se oppii paljon ja nopeasti. Rodun hankaluuden korostajat/päivittelijät eivät ymmärrä asioita ja siksi vääristelevät ja liioittelevat faktoja. Belgi on helppo koira.
- göoi
Tuosta ylemmästä niin ajattelin aloittaa siis TOKOa ja AGILITYä...
- huolissan
Näinpä erikoisen näyn päiväkävelyllä kun nuori nainen koulutti belggariansa piiskan kanssa, jäin pohtimaan että olisiko sittenkin pitänyt tehdä eläinsuojeluilmoitus..vai onko tavallista että koiraa koulutetaan piiskan viuhuessa ja sivallusten saatellessa???kun olin kävellyt kauemmas eikä näköyhteyttä enää ollut kuulin kuinka koira ulvoi kipua..olisiko "vahingossa" osunut. siis onko tämmöinen koulutustyyli kuinka normaalia????
- ei normaalia >:-(
Sairasta: laitonta !
- tässä faktaa...
Tässä sulle faktaa kun olet noin tietämätön. Normaalia ja suositeltavaa. Kyseessä kevyt "kukkakeppi", jolla koiran asentoa ohjataan ja korjataan seuraamisliikettä harjoiteltaessa. Kepillä ei lyödä, vaan vain ohjataan koiran asentoa oikeaksi. Käytössä kaikissa osaavissa koirakouluissa, joissa tehdään tasokkaita toko-suorituksia.
Jos lähdet poliisille soittelemaan niin varaudu siihen, että joudut itse vankilaan väärän ilmiannon vuoksi. Väärän ilmianto ja väärän valan sukulainen ja rangasitus on röyhkeimmissä tapauksissa aina vankeustuomio. Eka kerralla ehdollisena, mutta toisella kerralla häkki heilahtaa. - huolissa
tässä faktaa... kirjoitti:
Tässä sulle faktaa kun olet noin tietämätön. Normaalia ja suositeltavaa. Kyseessä kevyt "kukkakeppi", jolla koiran asentoa ohjataan ja korjataan seuraamisliikettä harjoiteltaessa. Kepillä ei lyödä, vaan vain ohjataan koiran asentoa oikeaksi. Käytössä kaikissa osaavissa koirakouluissa, joissa tehdään tasokkaita toko-suorituksia.
Jos lähdet poliisille soittelemaan niin varaudu siihen, että joudut itse vankilaan väärän ilmiannon vuoksi. Väärän ilmianto ja väärän valan sukulainen ja rangasitus on röyhkeimmissä tapauksissa aina vankeustuomio. Eka kerralla ehdollisena, mutta toisella kerralla häkki heilahtaa.en puhu kepistä, vaan piiskasta, ruoskasta! sekö on normaalia koirankoulutusta. itsellänikin on koira enkä piekse koiraani!
- korkeakoulujuuu
tässä faktaa... kirjoitti:
Jos lähdet poliisille soittelemaan niin varaudu siihen, että joudut itse vankilaan väärän ilmiannon vuoksi. Väärän ilmianto ja väärän valan sukulainen ja rangasitus on röyhkeimmissä tapauksissa aina vankeustuomio. Eka kerralla ehdollisena, mutta toisella kerralla häkki heilahtaa.siis kyseessä ei ollut kukkakeppi, vaan patukka, jonka päässä oli luultavasti nahkaremmi, eli RUOSKA, piiskaksi myös kutsuttu. tämä heilautti ruoskaa aina välillä ilmaan ja kuului oikein napsaus kun ilmassa rasahti. että silleen .lue kunnolla ennenkuin alat noin kovasti väittämään normaaliksi. minusta ei näyttänyt normaalista eikä suositeltavalta, vaan päinvastoin näytti pahalta ja kun näköyhteys oli katkennut myös kuului koiran ulvahdus... että näinkö korkea-koulutetaa`n?? tuskimpa poliisit linnaan laittaa tai syytettä nostaa jos joku ON HUOLISSAAN koirasta jota "koulutetaan" RUOSKALLA ja saman olen nähnyt lenkillä jolloin hakkasi koiraa päähän fleksillä!!!
- huolissan
niinpä ajattelinkin. tiedän nyt missä tämä naikkonen koiraansa kouluttaa, niin soitampa polliisit kattomaan ensi kerran treenejä.
- ´´sillä lainna
Hyvä että toimit :-) Annat poliisille vain sen akan tuntomerkit, jolloin poliisi voi tunnistaa hänet helposti. Kaikki malinoissit herättävät kyllä poliiseille huomiota, kun he tästä tapauksesta kuulevat, sillä malinois on helposti tunnistettava koirarotu. Toivottavasti pollarit tavoittavat kyseisen henkilön ja löytävät tältä samalla piiskan matkasta.
- ei enää huolissa
jaa, no olkoon sitten. koiraa vain käy sääliksi mutta eihän suomessa koirankaan puolia pidä kukaan.
- 2xmalikka
Mun eka (v. 89)ja toka koirani oli malikka Koulutin ja kisasin koirieni kanssa. Ihanimmat koirat mitä mulla tähän asti on ollut. Onneksi kasvattaja myi ekaksi koiraksi. Nyt toisessa rodussa käytyäni palaan maliin takaisin. Sama kasvattaja ja pentu tulee parin viikon päästä =)
- pp1122
mistä saisin kivan malinoisin tyttö? Onko malinoisi suojeluskoira tai "kellertava noutaja"?
- laine.erika
Itselläni on kaksi malinoissia ja toinen on umpi hullu ja toinen todella kiltti. mutta ne ei ole ensi koiraksi. perheemme kavereilla oli ollut cocell panieleita eka ja ottivat seuraavaksi malin voi voi koira vie omistajaa kuin tuuli siementä...
- _________________-_
Kannattaa kanssa muistaa että eri verilinjoissa on oikeasti huimia eroja.
- Karttsi
Itse en omista puhdasta belgiä, vaan sekarotuisen jossa n. puolet belgiä ja sen huomaa. Pennussa siis groenendalia, ja mielestäni erittäin lepsu ollut kouluttaa. :) Hyvin pehmeä, ja jos vähänkään korottaa ääntään (en siis huuda ja raivoa, vaan korostan) niin koira hyvin "nöyrä". Eli pentu kasvatettu hyvin pehmein ottein.
Ja kyllä, tiedän että puhdasrotuinen eroaa sekarotuisesta. - sofi
Itse olen sitä mieltä, ettei mistään rodusta voi sanoa, ettei ensimmäiseksi koiraksi. Se riippuu niin ihmisestä. Voihan joku olla keskiverto koiranomistajaa erittäin paljon taitavampi kouluttamaan ja voi hyvinkin soveltua minkä tahansa rodun omistajaksi. Tiedän myös monia koiranomistajia, joille ei malia missään nimessä, vaikka olisivat omistaneet kymmenen koiraa ennen sitä.
Monet kuitenkin arvioivat kouluttaja taitonsa todella yli, joten suosittelen, että otat jonkun vähemmän vaativan rodun.- Karttsi
Mutta tässäpä teille jotka käskette ottaa helpomman rodun: miten koskaan oppii kouluttamaan haastavampaa rotua jos ei sellaista itselleen hanki? Tätä olen miettinyt usein.
Ja hyvältä kasvattajalta saa varmasti vinkkejä ja neuvoja, kuinka kannattaa taikka pitää kasvattaa! En sanoisi koskaan, että harkitse helpompaa rotua..
- muikelo
Itse jouduin luopumaan ensimmäisestä belgistäni, itse olen ollut pienestä pitäen koirien kanssa tekemisissä ja tulin loistavasti toimeen belggarin kanssa, ongelmaksi muodostuikin se ettei koira, ja silloinen puolisoni tulleet toimeen ja heidän "ristiriitansa" repivät myös parisuhdetta stressin lisääntyessä. Koira aivan mahtava mammanmussukka mutta eka kertalaiselle puolisolleni liikaa :( En itse suosittelisi ensimmäiseksi koiraksi, ellei aivan oikeasti ole valmiuksia vastata koiran tarpeisiin niin henkisellä kuin fyysisellä puolella, kyseessä kuitenkin älykäs ja energinen rotu.
- fagfsgadgfsgas
Jouduit luopumaan koirastasi ??? Ei hitto, mistä näitä koirien kierrättäjiä oikein tulee ! Miksi hommasit koiran, jos saatat joutua luopumaan siitä vain puolisosi takia ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391