Työttömän avustukset/etuudet

kittykat

Kai peruspäivärahan saajakin voi hakea matka- ja muuttoavustusta? Ohjeissa puhutaan vain työmarkkinatuen saajista ja muutosturvan piiriin kuuluvista...mutta työmarkkinatuki ja peruspäiväraha ovat ainakin saman suuruisia, joten siinä mielessä rahallisesti ei ole eroa...

Entä onko palkkatuen saamiselle jokin aikaraja, joka täytyy olla ensin työttömänä ennen kuin sitä voi edes harkita?

5

406

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kela

Hei,

Kiitos kysymyksestäsi!

Matka-avustusta voi saada vain työmarkkinatuen saaja. Matka-avustuksen tarkoituksena on tukea työmarkkinatukeen oikeutetun henkilön työllistymistä. Matka-avustuksen myöntämisestä päättää työ- ja elinkeinotoimisto, mutta matka-avustuksen maksaa Kela. TE-toimisto antaa matka-avustuksen saamisedellytyksistä sitovan työvoimapoliittisen lausunnon, jonka perusteella Kela antaa hakijalle päätöksen.

Palkkatuen osalta kysymykseesi vastaa TE-toimisto.

Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

• kittykat

Kiitos vastauksesta. En vain tajua, mikä järki tässä on. Minulla on ihan sama tilanne kuin silloinkin kun sain työmarkkinatukea, paitsi että työssäoloehtoni täyttyy. Miksi siis olen huonommassa asemassa peruspäivärahan saaneena, kun yhtä lailla minunkin on vaikea lähteä muuttamaan vaikkapa sijaisuuden vuoksi pääkaupunkiseudulle? Vai katsotaanko, että työssäolon täytyttyä minulla menee rahallisestikin paremmin...en näe työllistymistilannettani juurikaan sen paremmaksi peruspäivärahalla, vieläpä kun tällainen avustus ei ole mahdollinen. Kaiken lisäksi haluaisin juurikin töitä nykyisen työssäkäyntialueeni ulkopuolelta, joten nuoren työttömän sinnikkyyttä taas koeltellaan.

• tyokkari

Hei.

Kiitos kysymyksestäsi myös TE-toimiston puolesta!

Kirsi Kelasta on vastannut kysymykseesi matka-avustuksen osalta.
      Muiden liikkuvuusetuuksien ja palkkatuen osalta sinun kannattaa ottaa yhteys paikalliseen työ- ja elinkeinotoimistoon.

terveisin Teppo työkkäristä

• Duuri ja Molli

Mitkä seikat pl. 200 päivän täyttyminen vaikuttavat ansiopäivärahan korotusosan poissulkemiseen työvoimapoliittisessa koulutuksessa ollessa ?

• tyottomyyskassat

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Korotettua ansio-osaa voidaan ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan maksaa sellaisen työllistymistä edistävän palvelun ajalta, josta on sovittu TE-toimiston kanssa työllistymissuunnitelmassa. Korotettua ansiopäivärahaa voidaan maksaa palvelun ajalta enintään 200 päivää, kuten mainitsitkin. Jos 200 päivää täyttyy, päivärahaa maksetaan 500 päivän enimmäismaksuajan puitteissa ilman korotusosaa.

Muu tilanne, jossa korotusosaa ei voida maksaa, on esimerkiksi sellainen, jossa palvelusta ei ole sovittu työllistymissuunnitelmassa.

Työvoimapoliittisen koulutuksen lisäksi työllistymistä edistäviä palveluita ovat
      mm. omaehtoinen opiskelu, työkokeilu työpaikalla, työelämävalmennus, työharjoittelu ja työ- ja koulutuskokeilu.

Ystävällisin terveisin,

Tiina työttömyyskassasta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2815
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2703
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      16
      1580
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1570
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1412
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1267
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1229
    Aihe