Autot pakkomielteenä

Ninokettu

Elikkäs meillä on puolivuotias kettuterrieriuros, joka on nyt ottanut kiikariin ohi kulkevat autot kun käydään lenkillä.
Jännittyy heti/rupeaa kiskomaan hihnassa, kun auton ääni lähestyy ja kun auto on liki kohdilla, niin alkaa autoa kohti syöksyily. Ja kun auto loittonee niin koirakin rentoutuu sitten (ainakin osittain).

Mitä helekuttia minä teen?
Onko tuossa terrissä vaan niin paljon virtaa että se kanavoi sen autoihin, vai mitälie.
Jos yrittää vain kävellä ohi, kompastelen koiraan kun se töytäilee jaloissa. Paremmin menee, jos pysähtyy kun auto tulee, ja kiskasee hihnaa aina kun yrittää syöksähtää, mutta tuokin auttaa vain vähän. Ei vaikutusta jos kieltää. Se on niin "omissa maailmoissaan", ei reagoi minuun mitenkään.
Ja jos sen ottaa kiinni niin, että pitää käsillä aloillaan, saattaa näykkiä että "perkele päästä irti". Mikä ei tietenkään oo kovin kivaa. Toisaalta purisin minäki jos olis jotai mielenkiintosta ja ei pääsis liikkumaan ollenkaan...

Oon yrittäny olla rinta rottingilla ja cesar millanin tapaan rauhallisen itsevarma, mutta on se kyllä, että kun kymmenes auto menee ohi ja yrität pitää piskin kurissa, niin alkaa minultakin pikkuhiljaa hermot palaa. Ja koira tietysti huomaa kun turhaudun ja kiskoo kahta kauheemmin.

Välillä tekis mieli potkasta se auton alle ite :D

Onko se vaan että koira ei pidä minua laumanjohtajana vai mitä.
Kotona se kyllä kuuntelee ja rauhallisilla teillä kulkee jopa nätisti vierellä.

5

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suosittelen ehdottom

      http://www.foxterrier.fi/

      Rotuyhdistyksen keskustelupalstalta löytyy muistaakseni vastaan lainen keskustelu, kannattanee kysellä rodun asiantuntijoilta eikä altistua tämän palstan puskahuutelijoille.

    • nakumaija

      Aivan tyypillistä kettuterrierin käytöstä. Oma koirani ei voinut sietää ohi ajavia autoja eikä myöskään pyöräilijöitä, joilla roikkui joku kassi sarvessa :-)
      Jos housunlahkeet vipatti pyöräilijällä, koira kävi kiinni ja repi housunlahkeesta, ellei huomannut ajoissa asiaa.

      Kettuterrieri vihaa kissoja, lintuja ja kaikkea äkkinäistä outoa liikehdintää ulkona, sisällähän koira on kuin enkeli, sisään saa tulla kuka vain tuntematonkin, hän on kaikille ystävällinen

      • viiia35

        No ei ole minun kaksi kettuterrieriäni ollut tuollaisia..eli ei ole tyypillistä jahdata autoa..tutun labbis teki samaa kylläkin eli enemmän opetus ja virikekysymys kuin rodusta kiinni.

        Ja minulla oli lintuja kotonakin toki niiden vapaana ollessa tarkkailin koiraa myös ettei vahinkoa tule. Antoi linnut olla rauhassa mutta pelkäsin refleksinomaista reagointia jos linnut laskeutuu kuonolle. Siksi usein lennätin lintuja koiran ollessa toisessa huoneessa.
        Myös kissojen kanssa kettiksiä on kuten tutullani.

        kettikset omaa saalistusviettiä mutta se ei estä vapaanpitoakaan sillä koiran saa koulutettua kuuntelevaiseksi ja kontaktia ottavaksi.


    • konnektor

      Kärsivällisyyttä! Miun vinttikoira oli kanssa lähdössä aina kaiken liikkuvan perään. Samalla lailla vaan menin "rinta rottingilla". Pitihän se hihna pitää lyhyenä, ettei saanut liikaa voimaa hyökkäyksiinsä, iso koira. Paljon käytin myös kieltoa, jo etukäteenkin. Sit kun rupesi hieman kuuntelemaankin, joskus jopa palkkasin. Siis tein niinpäin, että ensin kielsin, ja jos totteli, sai palkan. Miksi näinpäin tein? No siksi, ettei totteleminen jää siihen, onko nami mukana vai ei. EI! on käsky, jolla keskeytetään koiran toiminta. Se muuten kannattaa harjoitella pentuna kuntoon. Parhaimmillaan se on silloin, kun koira vasta tuijottaa autoa. Kättäkin voi siinä kohottaa tehostamaan kieltoa. Nyt vuosikkaana se koiran hupsutus on jo taakse jäänyttä, voimme hihna löysällä kulkea tien vartta, vaikka autot suhahtelevat ohitse. Eikähän se koira liikkuvaa vihaa, siis kysymyksessä on riistavietti.

    • viiia35

      No minä koulutin tutun labbiksen samasta tavasta pois.

      Kettis on innostuva rotu ja nyt pentu joka kaipaa virikkeitä. Ja toimii pennun lailla.

      Omalla kohdallani tein labbiksen kera ensin metsälenkin(liiat energiat pois) ja sitten aloin treenaan mutta minulla oli jo vanhempi koira. Ja aina kun veti käännyin toiseen suuntaan (tai pysähtyminen vain)kunnes oppi hihnakäyttäytymisen. Ja sitten kadulle treenaan kun jo osasi mennä remmissä. Ja varoin viestimästä remmin kautta. No se lyhysesti

      mutta asiaan sinulla on kettis joka on pentu ja utelias ja valmis toimiin..voisi riittää ihan vain tekemällä itsesi mielenkiintoisemmaksi kuin ohikiitävät autot eli ota vinkulelu mukaan ja kun auto tulee ennen kuin pentu huomaa sitä vinkautat lelua ja kehut kontaktista. Unohtaa autot.

      Kontaktiin voi ottaa myös makupalunkin avulla. jolloin huomio keskittyy sinuun. Kettis innostuu ja herpaantuu nopeasti eli mielenkiinto ja johdonmukaisuus sekä se miten saat ymmärtämään pennun mitä haluat on se a ja o. Kontaktiin otto tapahtuu vain kun autoa näkyy hieman niin ettei vielä reagoi siihen. Ajoitus tärkeää

      Kettis on minusta helppo koulutettava kun asiat tekee lyhyesti ei puurtaen ja mielenkiintoisiksi. En näkisi ongelmaa tuossa johtajuudessa niinkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2048
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1952
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      148
      1558
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1217
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1184
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe