mulla todettiin tänään munasarjakysta. lääkäri antoi ymmärtää et ehkäisy pois ja heti jos lapsia meinaa saada. olen 22v ja jotenkin pöllämystynyt tilanteesta. onko täällä ketään saman diagnoosin saanutta?
munasarjakysta
48
115333
Vastaukset
- Nainen 48
Kyllä täältä ainakin yksi löytyy. Lapsia yritetiin nuorempina, mutta ei niitä tullut. Koskaan ei tutkittu kumpaakaan, mutta lieneekö syy sitten ollut siinä munasarjakystassa. Se poistettiin 7 vuotta sitten, kun sain siitä oireita. Toinen munasarja poistettiin kokonaan ja toinen osittain. Kuukautiset eivät tule enää kuin keltarauhashormonin avulla. Ja kuukautisethan pitää olla, koska kohtu on jäljellä.
Toivon sulle onnea matkaan!- MonaLisa
Joopa joo.. Minulla myös kystiset munasarjat. olen vasta 22v ja nyt syön terolutin kuukautisten aikaansaamiseksi ja clomifeeniä munasolun tuottamiseksi... kannattaa jättää ehkäisy heti pois. olen ollut ilman ehkäisyä yli kaksi vuotta tuloksetta!!!
- Pia
Kävin mieheni kanssa lääkärin vastaanotolla ja samalla lääkäri tutki minut, että onko aikojen saatossa munasarjoihin tullu poikkeavuuksia. No, nyt sitten löyty vasemmasta munasarjasta jonkin verran kystaa, joka johtuu Clomifeneista. Lääkäri sanoi, että se on merkki siitä, että vasen munasarja on ovuloinut ja Clomifenit ovat näin "purreet". Olen kyllä tuntenut pistävää kipua usein vasemman munasarjan kohdalla. Lääkäri vakuutti, että kysta paranee itsestään aikojen saatossa, "on kuin ripuli". Itse kuitenkin säikähdin asiaa ja vieläkin mietin onko asia todella näin. Lääkärin sana, mun sanaa vastaan..hmm? No nyt Clomit ovat olleet tauolla kuukauden ja lääkäri kirjoitti uuden reseptin samalle lääkkeelle, jota alan sitten taas syömään, kun se "luonnolliset kuukautiset alkavat. Eilen sitten kävi niin, että ne alkoivat ja olin kyllä todella yllättynyt, koska yleensä niitä on saanut odotella kuukausia hormonilääkitysten jälkeen. Nyt kuitenkin epäilyttää hiukan aloittaa Clomikuuri tämän kystisyyden takia...Kait lääkäriin pitäs sitte luottaa..? Tämä kyseinen lääkäri on kyllä pätevä ja korkea virkainen, mutta silti.. Syksyllä aloitetaan ICSI-hoito. Lapsettomuutta takana 2½ vuotta. Vikaa sekä minussa, että miehessä.
Olisi kiva kuitenkin kuulla vielä teidän mielipiteitänne tästä kystajutusta. Kiitoksia vaivan näkijöille jo etukäteen! =) - Linda
Kun lopetin ehkäisyn ja aloimme yrittämään kolmatta lasta, löydettiin minulta vasemmalta
8 cm halk. oleva kysta.
Se aiheutti sen,että joka toinen ovulaatio saattoi
jäädä pois.
No olimme 2,5 v ilman ehkäisyä ja sitten yksi
kaunis kesäkuun päivä huomasin olevani raskaana.
Neiti on nyt 4 v. Eli minulle kerrottiin,ettei
kysta estä raskautta,mutta saattaa vaikeuttaa/ hidastaa raskaaksi tulemista.
Eli älkää heittäkö toivoa.- panic
onko mahdollisesti kenelläkään ilmennyt koskaan tämän tyyppisiä oireita; vasemmassa munasarjan seudulla tuntuu ajoittain niinkuin vihlasuja,mitään yhdyntä tms.kipuja ei oo,kun vaan nämä oudot vihlasut!voisko olla joku muu kun kysta vai voisko joku kertoo oireista,pelottaa hieman.huom.vihlasut on niin kuin pientä kk-kipua...onko kystalla vaikutusta kuukautiskiertoon?
- Liian myöhäistäkö?
panic kirjoitti:
onko mahdollisesti kenelläkään ilmennyt koskaan tämän tyyppisiä oireita; vasemmassa munasarjan seudulla tuntuu ajoittain niinkuin vihlasuja,mitään yhdyntä tms.kipuja ei oo,kun vaan nämä oudot vihlasut!voisko olla joku muu kun kysta vai voisko joku kertoo oireista,pelottaa hieman.huom.vihlasut on niin kuin pientä kk-kipua...onko kystalla vaikutusta kuukautiskiertoon?
Itse hakeuduin jokin aika sitten gynekologille juuri samanlaisten oireiden vuoksi: vasemman munasarjan kohdalla oli arkuutta, vitsatessa tuntui polttelua ja särky sätelili välillä jopa alaselän puolelle. Olin jättänyt pillerit pois noin neljä kuukautta aikaisemmin (29 v. ja pillereitä olen syönyt yli 10 vuotta). Ensin tutkittiin rutiininomaisesti klamydia ym. sukupuolitaudit. Ultrassa sitten huomattiin, kuinka vasen munasarja oli paisunut pienen greipin kokoiseksi, sisällä oli iso kysta joka lääkärin mukaan venyttää munasarjaa ja voi pidemmän päälle jopa surkastuttaa sen. Lääkäri kielsi kaiken sellaisen rasituksen, jonka seurauksena kysta voisi itsestään puhjeta (raskaiden tavaroiden kantaminen, äkilliset riuhtovat liikkeet ym). Mikäli suuri kysta repeää, nestettä valuu vatsaonteloon, ja pahimmassa tapauksessa voi kuulemma olla myös sisäisen verenvuodon vaara. Nyt odotan leikkausaikaa sairaalaan, kysta leikataan/tyhjennetään nukutuksessa, toivon mukaan pian. Olen jo melkein hermoraunio, en edes tiedä, miten tilanne vaikuttaa hedelmällisyyteeni...
Nuorempana minulla jäin kuukautiset pois parin vuoden ajaksi, ja syy oli lopulta polykystiset munasarjat: Molemmat munasarjat olivat täynnä pieniä vaarattomia(?) rakkuloita. E-pillerit toivat kuukautiset takaisin ja tilanne tasoittui. Silloin tällöin munasarjoja ultrattiin, ja viime vuosina tilanne olikin jo ihan hyvä. Kunnes nyt siis tilanne on tämä. Pelkään jopa että kyseessä olisi endometrioosi.
Oma gynekologini säikäytti minut kyllä täydellisesti, onkohan tilanne todellakin näin vakava? 30 vuotta on kohta mittarissa. Venytinkö sittenkin lasten tekemistä liian pitkälle? Mitä jos se on liian myöhäistä...? - panic
Liian myöhäistäkö? kirjoitti:
Itse hakeuduin jokin aika sitten gynekologille juuri samanlaisten oireiden vuoksi: vasemman munasarjan kohdalla oli arkuutta, vitsatessa tuntui polttelua ja särky sätelili välillä jopa alaselän puolelle. Olin jättänyt pillerit pois noin neljä kuukautta aikaisemmin (29 v. ja pillereitä olen syönyt yli 10 vuotta). Ensin tutkittiin rutiininomaisesti klamydia ym. sukupuolitaudit. Ultrassa sitten huomattiin, kuinka vasen munasarja oli paisunut pienen greipin kokoiseksi, sisällä oli iso kysta joka lääkärin mukaan venyttää munasarjaa ja voi pidemmän päälle jopa surkastuttaa sen. Lääkäri kielsi kaiken sellaisen rasituksen, jonka seurauksena kysta voisi itsestään puhjeta (raskaiden tavaroiden kantaminen, äkilliset riuhtovat liikkeet ym). Mikäli suuri kysta repeää, nestettä valuu vatsaonteloon, ja pahimmassa tapauksessa voi kuulemma olla myös sisäisen verenvuodon vaara. Nyt odotan leikkausaikaa sairaalaan, kysta leikataan/tyhjennetään nukutuksessa, toivon mukaan pian. Olen jo melkein hermoraunio, en edes tiedä, miten tilanne vaikuttaa hedelmällisyyteeni...
Nuorempana minulla jäin kuukautiset pois parin vuoden ajaksi, ja syy oli lopulta polykystiset munasarjat: Molemmat munasarjat olivat täynnä pieniä vaarattomia(?) rakkuloita. E-pillerit toivat kuukautiset takaisin ja tilanne tasoittui. Silloin tällöin munasarjoja ultrattiin, ja viime vuosina tilanne olikin jo ihan hyvä. Kunnes nyt siis tilanne on tämä. Pelkään jopa että kyseessä olisi endometrioosi.
Oma gynekologini säikäytti minut kyllä täydellisesti, onkohan tilanne todellakin näin vakava? 30 vuotta on kohta mittarissa. Venytinkö sittenkin lasten tekemistä liian pitkälle? Mitä jos se on liian myöhäistä...?kävin nyt sitten lääkärillä ja munasarjan kohdat paineltiin.kyllä siellä jotai muljui,,nyt sitten on kohta jatkotutkimukset.pelottaa erittäin paljon.minulle lääkäri sanoi ettei sille välttämättä edes tehdä mitään ja että ei ole vaarallinen..olen jo lapsen saanut,toinen suunnitelmissa.parempi vissiin pitää kiirusta..
tunteeko kystan itse kun munasarjan kohtaa painelee jos kerta oli sinulla joka viestiini vastasit,niin noin suuri??
olo tuntuu tämän takia haaskalta ja alavatsaa joka päivä nyppii.ja joudun pakostakin nostelemaan raskaita esineitä.. - minullakin
panic kirjoitti:
Heippa, oon 6v lapsen äiti ja mulla ollut parin viime kk aikana kovia yöllisiä kipukohtauksia n 4 kertaa...tuntuu että taju lähtee, koskee, tärisyttää ja tuntunu vaikeelta hengittää...tänään ultrassa selvisi oikeassa munasarjassa kysta ja pieni "verilammikko", odottelen vielä kokeiden tuloksia. Juuri nyt ei tehdä asialle mitään. Aivan hölmistynyt olo, miten niin ei tehdä, tuleeko niitä kohtauksia vielä lisää??? Onko kokemuksia?
- se kenelle vastasit:)
minullakin kirjoitti:
Heippa, oon 6v lapsen äiti ja mulla ollut parin viime kk aikana kovia yöllisiä kipukohtauksia n 4 kertaa...tuntuu että taju lähtee, koskee, tärisyttää ja tuntunu vaikeelta hengittää...tänään ultrassa selvisi oikeassa munasarjassa kysta ja pieni "verilammikko", odottelen vielä kokeiden tuloksia. Juuri nyt ei tehdä asialle mitään. Aivan hölmistynyt olo, miten niin ei tehdä, tuleeko niitä kohtauksia vielä lisää??? Onko kokemuksia?
no minulle selvisi noin pari kuukautta sitten vihdoinkin mikä munasarjojani vaivasi.eli kivut sun muut mistä epäilyksiä heitin aiemmassa kirjotuksessani.
munasarjojen vaivat johtuivat niskastani! jänteet olivat niin kireinä että kipu säteili alavatsaan,kaikkiin paikkoihin! ainoastaan yhdyntäkivuilta säästyin,mikä oli jo silkka ihme.lääkäri sanoi että vaiva hellittäisi stressin poistuttua ja ilmojen lämmettyä.eli näinkin voi olla!
nuo yölliset kohtauksesi sen sijaan laittoi miettimään että olisiko kystakivun lisäksi ollut unihalvaus? niitäkin minulla oli joskus,samat oireet.stressit sun muut laukaisevat,erilaiset pelot.katso kun olet kystastasi selvinnyt,saatko vielä noita kohtauksia,niistä kannattaa mainita nimittäin mahd.kumppanille. - pitääpä seurailla
se kenelle vastasit:) kirjoitti:
no minulle selvisi noin pari kuukautta sitten vihdoinkin mikä munasarjojani vaivasi.eli kivut sun muut mistä epäilyksiä heitin aiemmassa kirjotuksessani.
munasarjojen vaivat johtuivat niskastani! jänteet olivat niin kireinä että kipu säteili alavatsaan,kaikkiin paikkoihin! ainoastaan yhdyntäkivuilta säästyin,mikä oli jo silkka ihme.lääkäri sanoi että vaiva hellittäisi stressin poistuttua ja ilmojen lämmettyä.eli näinkin voi olla!
nuo yölliset kohtauksesi sen sijaan laittoi miettimään että olisiko kystakivun lisäksi ollut unihalvaus? niitäkin minulla oli joskus,samat oireet.stressit sun muut laukaisevat,erilaiset pelot.katso kun olet kystastasi selvinnyt,saatko vielä noita kohtauksia,niistä kannattaa mainita nimittäin mahd.kumppanille...joo, no taipuisuutta unihalvaukseen myös..ja stressihän tässä on ollut viime aikoina mieletön...ärsyttävää painontunnetta kuitenkin koko ajan vatsassa, herättelee öisin..tosin eilen kyllä "ronkittiin" aikalailla...kuin sul meni unihalvauskohtaukset sitten ohi? Vai säännöllisemmällä unirytmillä ja elämällä..
- Nimetön
pitääpä seurailla kirjoitti:
..joo, no taipuisuutta unihalvaukseen myös..ja stressihän tässä on ollut viime aikoina mieletön...ärsyttävää painontunnetta kuitenkin koko ajan vatsassa, herättelee öisin..tosin eilen kyllä "ronkittiin" aikalailla...kuin sul meni unihalvauskohtaukset sitten ohi? Vai säännöllisemmällä unirytmillä ja elämällä..
menevät ohi itsellään.mutta turvallisuuden tunnetta lisäämällä,jos sitä puuttuu,tulee unihalvauskin helpommin,sellaisille jolla niitä on esiintynyt kerran,tulee varmasti uusintakin.
minulla olivat kurjia kyllä,mutta loppuivat kyllä elämän tasaantuessa.eivät muuten vaadi lääkärin apua!
paitsi jos on joka ikinen yö,kannattaa harkita lyhyeksi aikaa esim.zopinox-lääkettä,mikä auttoi lyhessä ajassa.seuraile nyt kuitenkin esim kuukausi,et kuinka saat unenpäästä kii ja onko jotain erityisiä pelkoja minkä takia kohtausia voisi mielestäsi tulla. - Minä74
Liian myöhäistäkö? kirjoitti:
Oma gynekologini säikäytti minut kyllä täydellisesti, onkohan tilanne todellakin näin vakava? 30 vuotta on kohta mittarissa. Venytinkö sittenkin lasten tekemistä liian pitkälle? Mitä jos se on liian myöhäistä...?Heippa!
Et todellakaan ole yksin, minut leikattiin Tyks:sissä torstaina 15.9, viiden vuoden taistelun jälkeen. Minulle yritettiin lämpöpallohoitoja, endometrioosia poltettiin jne jne...kaikki tuloksetta. Minulla oli samanlaisia kipuja kuin sinullakin, mutta alaselkäni oli aivan hirveässä kunnossa, kuukautiskivut kestivät kolme viikkoa kuukaudesta...työtä ei tahtonut saada, eihän kukaan halua sairasta työntekijää.
Aamuisin heräsin polttoihin, ensin sattui alaselkä ja sitten kipu säteili vatsaan, seuraavaksi juostiinkin vessassa. Tuntui, että kipu täytti elämäni. Yhtenä aamuna lähdin auton kanssa asioille, pakko kun oli, kunnes tuli kipukohtaus, tuuperruin rattiin ja ajoin metsään, onneksi jalkani oli noussut kaasulta, auton keula meni kasaan, mutta minä selvisin ehjänä...onneksi. Se oli ns.lopullinen pysäytys, ja rupesin taistelemaan oikeuksistani potilasturvaan ja hoitoaikoihin vedoten.
Pinna tiukkeni koko ajan, olin pahalla tuulella, valitin, kitisin kuin pikkulapsi.
Vuodot tulivat ja menivät miten sattui, säännöllisyydestä ei voinut puhua. Tulehdusarvot, eli leukosyytit alkoivat kohota radikaalisti nyt viimeisen kahden viikon aikana, juoksin verikokeesta toiseen. Kunnes vihdoin viimein sairaanhoitaja huomasi, että tulehdusarvot nousevat heti ns.puolivälikierron jälkeen, ja jatkavat nousua aina kuukautisiin asti. Sitten tuntui kun lääkärit olisivat heränneet. Minut otettiin pikaisesti sairaalaan, operoitiin ja tuomio oli selvä. Munasarjan sisällä vasemmalla puolella oli iso kysta, joka käyttäytyi "ilmapallon" tavoin, eli suureni kierron mukaan ja pienini taas takaisin. Munasarjani olivat todella ärtyneessä tilassa, kohtu oli tulehtunut, eikä mitään muuta tehtävissä kuin kohdun poisto, munasarjankin poistamista he harkitsivat, mutta se ei jokatapauksessa ole enää toimintakelpoinen, niinpä minä elän ja olen oikean munasarjan armoilla.
Olen huomannut että periksi ei saa antaa missään nimessä, muuten kukaan lääkärit eivät ota sinua vakavasti. Luin kertomuksesi ja tunnistin itseni, kipuineen kaikkineen.
Yritä jaksaa ja älä anna periksi! Minua hoitanut lääkäri tajusi tilanteen vasta, kun räjähdin hänen silmilleen. Itkeminen ei auta, käsketään mennä psykiatrille, anelu ei auttanut(tunsin olevani säälittävä), vasta sana vasten sanaa sai havahtumista aikaan. Tsemppiä, toivottavasti tämä helpottaa ja auttaa sinua toimimaan ja jaksamaan.
Tiedätkö,kivut ovat poissa ainakin vielä... - marsu
panic kirjoitti:
moi!Mulla todettiin kysta vasemmassa munasarjassa eilen.Ja mulla se on ainakin vaikuttanut kuukautisiin, jo 21 päivää myöhässä.
Kivut on just sellasia vihlovia ja tulee esille jos käyn istumaan tai yritän olla sukupuoliyhdynnässä.Oon 20 ja kyllä se raskaaksi tuleminen pelottaa kun lapsia en vielä kuitenkaan haluaisi ja sitähän ei sitten tiedä onnistuuko se myöhemmin.Onko kukaan ehdottan että sulla vois olla kohdun ulkopuolinenraskaus? - kysta vaan
Minä74 kirjoitti:
Heippa!
Et todellakaan ole yksin, minut leikattiin Tyks:sissä torstaina 15.9, viiden vuoden taistelun jälkeen. Minulle yritettiin lämpöpallohoitoja, endometrioosia poltettiin jne jne...kaikki tuloksetta. Minulla oli samanlaisia kipuja kuin sinullakin, mutta alaselkäni oli aivan hirveässä kunnossa, kuukautiskivut kestivät kolme viikkoa kuukaudesta...työtä ei tahtonut saada, eihän kukaan halua sairasta työntekijää.
Aamuisin heräsin polttoihin, ensin sattui alaselkä ja sitten kipu säteili vatsaan, seuraavaksi juostiinkin vessassa. Tuntui, että kipu täytti elämäni. Yhtenä aamuna lähdin auton kanssa asioille, pakko kun oli, kunnes tuli kipukohtaus, tuuperruin rattiin ja ajoin metsään, onneksi jalkani oli noussut kaasulta, auton keula meni kasaan, mutta minä selvisin ehjänä...onneksi. Se oli ns.lopullinen pysäytys, ja rupesin taistelemaan oikeuksistani potilasturvaan ja hoitoaikoihin vedoten.
Pinna tiukkeni koko ajan, olin pahalla tuulella, valitin, kitisin kuin pikkulapsi.
Vuodot tulivat ja menivät miten sattui, säännöllisyydestä ei voinut puhua. Tulehdusarvot, eli leukosyytit alkoivat kohota radikaalisti nyt viimeisen kahden viikon aikana, juoksin verikokeesta toiseen. Kunnes vihdoin viimein sairaanhoitaja huomasi, että tulehdusarvot nousevat heti ns.puolivälikierron jälkeen, ja jatkavat nousua aina kuukautisiin asti. Sitten tuntui kun lääkärit olisivat heränneet. Minut otettiin pikaisesti sairaalaan, operoitiin ja tuomio oli selvä. Munasarjan sisällä vasemmalla puolella oli iso kysta, joka käyttäytyi "ilmapallon" tavoin, eli suureni kierron mukaan ja pienini taas takaisin. Munasarjani olivat todella ärtyneessä tilassa, kohtu oli tulehtunut, eikä mitään muuta tehtävissä kuin kohdun poisto, munasarjankin poistamista he harkitsivat, mutta se ei jokatapauksessa ole enää toimintakelpoinen, niinpä minä elän ja olen oikean munasarjan armoilla.
Olen huomannut että periksi ei saa antaa missään nimessä, muuten kukaan lääkärit eivät ota sinua vakavasti. Luin kertomuksesi ja tunnistin itseni, kipuineen kaikkineen.
Yritä jaksaa ja älä anna periksi! Minua hoitanut lääkäri tajusi tilanteen vasta, kun räjähdin hänen silmilleen. Itkeminen ei auta, käsketään mennä psykiatrille, anelu ei auttanut(tunsin olevani säälittävä), vasta sana vasten sanaa sai havahtumista aikaan. Tsemppiä, toivottavasti tämä helpottaa ja auttaa sinua toimimaan ja jaksamaan.
Tiedätkö,kivut ovat poissa ainakin vielä...jarkyttavaa, miten Suomessa liian myöhaan hoidetaan tallaisia tilanteita. Mulla todettiin 4 cm. kysta ja kokeillaan ensin 3 kuukautta hormoonihoitoa kystan pienetamiseksi, koska jos kasvaa yli 6-7 cm., minut on leikattava eli kohtu veks, olen kahden lapsen aiti ja 42 vuotias. Ystavani ovat kehuneet kohdunpoistoleikkausta talla ialla, koska myös syöpariski pienenee. Taalla Turkissa ei ole leikkausjonoja, vaikka valtion puolen sairaalat eivat mitaan upeita olekaan, mutta laakarit ja menetelmat ovat parempia kuin Suomessa ja leikkauksen saan heti kun haluan. Olen huolissani Suomen terveydenhuollosta!!!
- :(m
marsu kirjoitti:
moi!Mulla todettiin kysta vasemmassa munasarjassa eilen.Ja mulla se on ainakin vaikuttanut kuukautisiin, jo 21 päivää myöhässä.
Kivut on just sellasia vihlovia ja tulee esille jos käyn istumaan tai yritän olla sukupuoliyhdynnässä.Oon 20 ja kyllä se raskaaksi tuleminen pelottaa kun lapsia en vielä kuitenkaan haluaisi ja sitähän ei sitten tiedä onnistuuko se myöhemmin.Onko kukaan ehdottan että sulla vois olla kohdun ulkopuolinenraskaus?minulla on ollut jo pitkään vasemman puolen munasarjoissa vihlovaa kipua
myös sukupuoli yhteydessä ja muna sarjojen takana selässä myös kivut
tuntuu samaan aikaanaaa? Ja on ollut mahassa usein turvotusta ja väillä
vihloo myös oikealle puolelle ja keski vatsaan terkkari epäili olevan kysta
muna sarjoissa, mutta se täytyisi tarkistaa... Pelottaa, kun itse olen jo kokenut
yhden kystan rinnassa se poistettiin noin siitä vuodesta kun löysin en se oli noin
neljä ja puoli vuotta poistettiin....
- Gloriosa
Tänään gynellä käynnin jälkeen sain reseptin keltarauhashormoniin..
Vasemmassa munasarjassa noin 10cm kokoinen kysta.
Olen nuori, iältäni 18.
Onko lapsettomuuden mahdollisuus kuinka varmaa? - jännittynyt
Huomenna sairaalaan tarkempiin tutkimuksiin. Gynekologi näki ultrassa oikean munasarjan kohdalla 5 sentin läpimitalta olevan omituisen "jutskan". Saattaa olla kysta, mutta pelottaa tietysti, että on jotain pahempaa. Kohdunkin limakalvo oli jotenkin liian paksu. Ikä 28 v. ja lapsia ei vielä ole... Kolme kipukohtausta muutaman viimeisen kuukauden aikana, alavatsanseutu mennyt aivan kramppiin ja sattunut älyttömästi n. 15 minuuttia. Palaan asiaan kun saan tietää mistä on kyse.
- neiti 84
heipsan!kiva kun on kohtalo tovereita..ja näkyy olevan vielä jopa useita. itse olen 20 ja ensimmäinen kysta todettiin noin vuosi sitten,olin avio mieheni kanssa peti puuhissa kunnes kauhea kipu tuli ala vatsaa,muutama viikko tätä ennen oli vihlaissut muutamia kertoja päivässa oikealle puolelle ala vatsaan.jouduin soittamaan ambulanssin koska en pystynyt itse kävelemään tai liikkumaan yhtään kun tuntui että taju lähtee jos yhtään liikahtaa.paleli,pyörrytti,kauhen huono olo,silmissä sumeni,tuntui kun pää olisi ollut täynnä painetta ja se räjähtää.eikös sieltä sitten löytynyt kysta,lekuri sanoi että se häviää sieltä itsekseen ja kävin kontrollissa ja se oli hävinnyt. viime yönä samanlainen juttu,oltiin hommissa ja kipu tuli,kävelin kylläkin itse autolle mutta ajamaan en kyllä olisi pystynyt. lääkärit eivät edes ruenneet tutkimaan mikä siellä on, kipu piikkiä vaan kannikkaan ja kotiin.sanoivat että kynelle jos olo ei helpotu.ihmeellistä toimintaa minusta.edelleen masu todella kipeä,harkitusti täytyy liikkua ja yskäsykin tekee kipeää. lasta olemme yrittäneet vuosi ja 3 kk mutta tuloksetta.3kesken menoa kylläkin saldona.
- voihan kysta...
neiti 84 kirjoitti:
heipsan!kiva kun on kohtalo tovereita..ja näkyy olevan vielä jopa useita. itse olen 20 ja ensimmäinen kysta todettiin noin vuosi sitten,olin avio mieheni kanssa peti puuhissa kunnes kauhea kipu tuli ala vatsaa,muutama viikko tätä ennen oli vihlaissut muutamia kertoja päivässa oikealle puolelle ala vatsaan.jouduin soittamaan ambulanssin koska en pystynyt itse kävelemään tai liikkumaan yhtään kun tuntui että taju lähtee jos yhtään liikahtaa.paleli,pyörrytti,kauhen huono olo,silmissä sumeni,tuntui kun pää olisi ollut täynnä painetta ja se räjähtää.eikös sieltä sitten löytynyt kysta,lekuri sanoi että se häviää sieltä itsekseen ja kävin kontrollissa ja se oli hävinnyt. viime yönä samanlainen juttu,oltiin hommissa ja kipu tuli,kävelin kylläkin itse autolle mutta ajamaan en kyllä olisi pystynyt. lääkärit eivät edes ruenneet tutkimaan mikä siellä on, kipu piikkiä vaan kannikkaan ja kotiin.sanoivat että kynelle jos olo ei helpotu.ihmeellistä toimintaa minusta.edelleen masu todella kipeä,harkitusti täytyy liikkua ja yskäsykin tekee kipeää. lasta olemme yrittäneet vuosi ja 3 kk mutta tuloksetta.3kesken menoa kylläkin saldona.
sain yöllä 3 just tollaista 15 minuutin armotonta alavatsakramppia, jotka pakottivat myös vessaan ja repimään vaatteet päältä tuskanhiessä. aamulla töihin, josta sitten terveyskeskukseen ja lopulta keskussairaalaan, jonne piti jäädä yöksi. gyne huomasi muutaman kystan vasemmassa munasarjassa, vaikkakin kipu oli koko ajan oikealla! kystat vielä kaiken lisäksi todella pieniä, joten ei edes varmaa johtuiko kipu niistä.
yön olin tarkkailussa (olen 25 ja lapseton, sanoivat että heti on leikattava jos kipu kovenee) ja tipassa, mutta iltapäivällä kotiin. nyt viikko sairaslomaa enkä yhtään tiedä jatkosta, mitä tuleman pitää. toivon vain, että kystat ovat kadonneet ennen kontrolliultraa, mutta en tiedä kuinka todennäköistä on että vaivat todella katoavat?
lopetan samantien minipillerit, joita olen nyt migreenipotilaana joutunut kokeilemaan 5kk, ne kun saattavat olla osasyy kystiin! eli ojasta allikkoon... - Minä74
voihan kysta... kirjoitti:
sain yöllä 3 just tollaista 15 minuutin armotonta alavatsakramppia, jotka pakottivat myös vessaan ja repimään vaatteet päältä tuskanhiessä. aamulla töihin, josta sitten terveyskeskukseen ja lopulta keskussairaalaan, jonne piti jäädä yöksi. gyne huomasi muutaman kystan vasemmassa munasarjassa, vaikkakin kipu oli koko ajan oikealla! kystat vielä kaiken lisäksi todella pieniä, joten ei edes varmaa johtuiko kipu niistä.
yön olin tarkkailussa (olen 25 ja lapseton, sanoivat että heti on leikattava jos kipu kovenee) ja tipassa, mutta iltapäivällä kotiin. nyt viikko sairaslomaa enkä yhtään tiedä jatkosta, mitä tuleman pitää. toivon vain, että kystat ovat kadonneet ennen kontrolliultraa, mutta en tiedä kuinka todennäköistä on että vaivat todella katoavat?
lopetan samantien minipillerit, joita olen nyt migreenipotilaana joutunut kokeilemaan 5kk, ne kun saattavat olla osasyy kystiin! eli ojasta allikkoon...Mä sain yleisimät kipukrampit tossa kolmen jälkeen yöllä, ja sen jälkeen olikin turhaa nukkua, alkoi hikoiluttaa, tuskanhiki lensi vaatteista ja kroppa oli kuin horkassa...niinkuin olisi ollut kuumetta kovasti. Vaikkei ollutkaan kun korkeintaan 37.3.astetta. Vatsa sekaisin ekan krampin jälkeen sitten vaan nuokuttiinkin ihan horkassa koko ajan ja taas vessaan... koko yö tuota ja aamulla pitäisi olla skarppina duunissa... Ja mä olin kuin pystyyn kuollut hauki maalla. Ristinivel ei liikkunut milliäkään vasemmalta oikealle ilman tolkutonta kipua, lantioni alue oli jäykkä kuin kakkosnelonen. Menin töihin josta käskettiin lähteä lääkäriin, koska olin valkoinen naamaltani. Terveyskeskuksessa otettiin verikokeet, neljä tulehdusarvoa oli yläkantissa.
Siitä yksityiselle lääkärille, uudet verikokeet ja kokoajan tulehdusarvot nousivat. Saman viikon torstaina tyksiin sisälle ja vatsa auki leikkaussalissa. Kohtuni jouduttiin postamaan ja vasen munasarja oli kuin räjähtämäisillään oleva ilmapallo ja munasarja oli pysyvästi vahingoittunut. Jos kysta olisi "räjähtänyt" olisin todennäköisesti menehtynyt. Minullakin kystat "katosivat" aikaisemmissa tutkimuksissa eli hormonikierron loppuvaiheessa. Kolmella edellisellä kerralla ei löydetty kuin endoa joka poltettiin pois. Kivut tuli kovempina takaisin ja sitten lämpöpallohoitoon. Puoli kuukautta meni hyvin, sitten helvetti repesi irti, kivut oli jo sitten sitä luokkaa että kolme viikkoa maattiin sängyn pohjalla kun ei pystynyt tekemään mitään. Kystat on leikattava tai "imettävä" tyhjäksi, muuten ne vain jatkaa kasvuaan. En halua pelotella mutta mitä aiemmin juttu hoidetaan niin sen parempi mahdollisuus sinulla on saada lapsia vielä joskus, ettei tilanne luisu siihen kuin minulla. Viisi vuotta päivittelyä ja ihmettelyä koekaniinina olemista. Mulla alkoi mitta riittää... Lääkärithän ei tee mitään, koska he vetkuttavat ja pitkittävät ja siirtää potilasta paikasta toiseen ja lääkäriltä toiselle. Täytyy olla tiukkana... Lopuksi vetosin hoitotakuuseen ja sen täyttymiseen (5 vuotta) ja sitten alkoi tapahtua. Tsemppiä sinulle taistelussasi ja muista et ole yksin... - mokkapirtelö
Minä74 kirjoitti:
Mä sain yleisimät kipukrampit tossa kolmen jälkeen yöllä, ja sen jälkeen olikin turhaa nukkua, alkoi hikoiluttaa, tuskanhiki lensi vaatteista ja kroppa oli kuin horkassa...niinkuin olisi ollut kuumetta kovasti. Vaikkei ollutkaan kun korkeintaan 37.3.astetta. Vatsa sekaisin ekan krampin jälkeen sitten vaan nuokuttiinkin ihan horkassa koko ajan ja taas vessaan... koko yö tuota ja aamulla pitäisi olla skarppina duunissa... Ja mä olin kuin pystyyn kuollut hauki maalla. Ristinivel ei liikkunut milliäkään vasemmalta oikealle ilman tolkutonta kipua, lantioni alue oli jäykkä kuin kakkosnelonen. Menin töihin josta käskettiin lähteä lääkäriin, koska olin valkoinen naamaltani. Terveyskeskuksessa otettiin verikokeet, neljä tulehdusarvoa oli yläkantissa.
Siitä yksityiselle lääkärille, uudet verikokeet ja kokoajan tulehdusarvot nousivat. Saman viikon torstaina tyksiin sisälle ja vatsa auki leikkaussalissa. Kohtuni jouduttiin postamaan ja vasen munasarja oli kuin räjähtämäisillään oleva ilmapallo ja munasarja oli pysyvästi vahingoittunut. Jos kysta olisi "räjähtänyt" olisin todennäköisesti menehtynyt. Minullakin kystat "katosivat" aikaisemmissa tutkimuksissa eli hormonikierron loppuvaiheessa. Kolmella edellisellä kerralla ei löydetty kuin endoa joka poltettiin pois. Kivut tuli kovempina takaisin ja sitten lämpöpallohoitoon. Puoli kuukautta meni hyvin, sitten helvetti repesi irti, kivut oli jo sitten sitä luokkaa että kolme viikkoa maattiin sängyn pohjalla kun ei pystynyt tekemään mitään. Kystat on leikattava tai "imettävä" tyhjäksi, muuten ne vain jatkaa kasvuaan. En halua pelotella mutta mitä aiemmin juttu hoidetaan niin sen parempi mahdollisuus sinulla on saada lapsia vielä joskus, ettei tilanne luisu siihen kuin minulla. Viisi vuotta päivittelyä ja ihmettelyä koekaniinina olemista. Mulla alkoi mitta riittää... Lääkärithän ei tee mitään, koska he vetkuttavat ja pitkittävät ja siirtää potilasta paikasta toiseen ja lääkäriltä toiselle. Täytyy olla tiukkana... Lopuksi vetosin hoitotakuuseen ja sen täyttymiseen (5 vuotta) ja sitten alkoi tapahtua. Tsemppiä sinulle taistelussasi ja muista et ole yksin..."vatsa sekaisin krampin jälkeen"?
miulla oli toissa yönä kans tuommonen kipu kohtaus... Yhtäkkiä tuli semmonen olo että nyt pitää mennä vessaan, yö paita piti heittää pois (oli kans tuskanen olo ja hiki), itkin kyttyrässä pöntöllä kun sattu niin kauheesti sitten tuli limasta ripulia ja lopuks oksennus....
Muutenkin oikean puolen alavatsaan sattuu joka päivä, viiltää sillain yks kaks.. ja kun yskii niin sattuu aina (pitää ottaa mahasta valmiiks jo kiinni ennen kun yskäsee ettei kauheesti repäse)..... muutenkin kroppa oireillu, kaulan imusolmukkeet turvonnu vapisuttaa ja voimatonta oloa, ja nyt vielä kuukautisetkin sen kaksi viikkoa myöhässä.... Voiko minullakin olla tuollainen kysta??
- Goldy
Mulla on hiukan erilainen näkemys munasarjakystasta. Mulla on nyt viimeisen puolentoistavuoden ajan "seurailtu" 5cm:n kokoista vesikystaa. Mulle on lääkäri sanonut, että ei vaikeuta raskaaksi tuloa tai mitään muutakaan sellaista. No nyt ylilääkäri sanoi yhdeksi "hoitokeinoksi" raskaaksi hankkiutumisen... Kuullostaa aika oudolle, että teille muille olisi sanottu sen vaikeuttavan/hidastavan lasten saantia?
- ester
Heips!Mulla todettiin 7cm kokoinen kysta raskauden aikana ekassa ultraäänessä ja toisessa ultraäänessä se oli kadonnut!Olin tosi huolissani ja sanottiin,et tuntisin kyllä jos se esim. puhkeaisi ja neuvottiin tulemaan kiireesti sairaalaan jos tulisi kipuja.mitään ei kuitenkaan tuntunut ja kysta hävisi itsestään..Useimmiten kystat on kuulemma ihan vaarattomia.
- Lazie
Minulla ollut kipuja koko syksyn, olen ollut ilman ehkäisyä, mutta raskaaksi en ole tullut. Olen syönyt monia eri antibiootteja, kun koko ajan on joku tulehdus alapäässä. Lääkäreitä ei tunnu paljon kiinnostavan. Olen ravannut eri lääkäreillä koko syksyn. Vasta yksityisellä ultrattiin kohtu ja munasarjat ja löydettiin ilmeisesti kysta oikean puoleisista munasarjoista. Halkaisijaltaan noin neljä senttiä. Kivut vaan pahenee koko ajan. Nyt olen viikon maannut sängyssä tuskasena eikä mikään tunnu helpottavan. Öisin ei pysty edes nukkumaan. Nyt lääkäri määräsi terolutia, jotta kuukautiskierto tasaantuisi ja sen pitäsi auttaa kipuihin. Tämä on tosi väsyttävää ja painaa myös parisuhdetta. Sitä vaan miettii, että loppuko kivut koskaan ja voiko saada ikinä lapsia. Alan olemaan todella loppu.... :(
- ntx
hei, mulla löydettiin viikon lääkärissäjuoksun jälkeen ultrassa valtava munasarjakystakysta, mikä leikataan parin viikon päästä, vielä ei tietoa onko kyseessä tähystys vai isompi leikkaus.. Vähävarainen opiskelija kun olen, niin kiinnostaisi, kuinka paljon se leikkaus tulee suurinpiirtein maksamaan. Onko kyseessä kympit vai sataset? Kuinka paljon kela korvaa? Saako sossusta haettua jotain tukea sairasmaksuihin?
- Pikkutyttö
Okei. Elikkäs mulla todettiin kysta ennen syntymääni. Se taisi olla jotenkin niin että lääkärit ei ollu varmoja mikä mua vaivas mutta heti kun synnyin niin mut vietiin tutkimuksiin ja kysta löytyi.
Aika pian mut sitten leikattiin ja toinen munasarja poistettiin ja toisesta munasarjasta noin puolet.
Kuukautiset tulee kumminkin joka kuukausi. Tosin olen vasta 15 - vuotias joten tosta raskaaksi tulemisesta en tiedä. Mutta ei mulle ainakaan oo sanottu ikinä että siinä olis jotain ongelmaa. - [ananas]
Hei! minulla todettiin kans lähiaikoina 8cm kokoinen kysta ja lääkäri totesi, ettei asia vaikuta lasten saantiin. Itse epäilen asiaa koska olen lukenut että se vaikuttaa lasten saantiin. Olen aika epätietoinen asiasta, et miten se loppujen lopuks vaikuttaa. Kystaa tarkkaillaan ja seuraava kontrolli on parin kuukauden päästä. Hirvittää vain kun se on noinki iso.
- sara
olin kuusutoista vuotias ku mulla tuli hirveät säryt vatsaan ensi mietittiin hirveästi mikä mulla oli ja lähetettiin kotiin vaan.. mulla oli viikkoa aikasemmin ollut virtsatietulehdus ja epäilin jotain maksatulehdusta joka voi siitä seurata. sitten epäiltiin umpisuolenlisäkkeen tulehdusta.ne kertoi minkälasista oireista kannattaa huolestua. sitten niitä tuli ja kunnolla. äkkiä sairaalaan jossa odoteltiin puolivuorokautta apua ja sitten ne rupes epäilemään munasarjakystaa. ultraäänitutkimuksissa oli jotain häikkää muttei mitään selkeää näkynyt.. ne päätti leikata mut varmuuden vuoksi umpparitulehdus epäilyksen takia ja mulla oli ja kysta jonka ne poisti sitten samalla. kun heräsin ja ne kertoi kystasta niin kysyin heti vaikuttaako lisääntymiseen ja ne sanoi ei ja eivät mitää muuta. käytän pillereitä vaikuttaako se nyt mihinkää.?? ja eikö kystiä sitten yleensä poisteta???
- ntx
kumma etteivät poista sitä. Multa poistettiin just 10cm kysta munasarjasta, juuri sen takia, että se oli niin iso ja painoi muita sisäelimiä sivuun, että aiheutti kipuja. Kyllähän ne pienet kuulema jätetään usein leikkaamatta, koska ne saattavat puhjeta tai surkastua itsestään pois, eivätkä sinänsä ole vaarallisia, mutta isompien kystien kohdalla on olemassa riski sisäisestä verenvuodosta, jos sattuvat puhkeamaan.
Jos yhtään epäilyttää, niin pyydä vaikka toiselta lääkäriltä arvio. Ei ne kivutkaan mitään mukavia ole, mulla ainakin oli ajoittain aivan saatanallisia tuskia.
Mulle uskoteltiin kokoajan, että kaikki joudutaan poistamaan toiselta puolelta, koska se on helpompi tapa saada kysta kokonaan pois. Nainen voi saada lapsia normaalisti yhdelläkin munasarjalla, mutta tottahan se lapsettomuus pelottaa. Leikkaava lääkäri kuitenkin suostui tekemään säästävän leikkauksen, kun kerroin ennen leikkausta peloistani lapsettomuuden suhteen. Eli molemmat munasarjat on vielä tallella ja pitäisi toimia normaalisti.
- ...kun näitä lukee.
Itsellä tänään normitarkastuksessa gynekologilla löydettiin ultrassa 4cm kysta. Lääkäri vain totesi, että yleisiä, normaalisti harmittomia ja poistuvat useimmiten itsekseen. Kontrolli on kolmen kuukauden päästä. Nyt kotiin tultuani rupesin hakemaan netistä tietoa ja rupeaa jo tosiaan pelottamaan, että tästä voi olla jotain haittaakin... Söin tässä välillä migreenin takia minipillereitä, jotka olen vähän aikaa sitten lopettanut. Ilmeisesti nekin voi vaikuttaa jotain...? Lääkäri vain sanoi, että voivat aiheuttaa vatsakipuja, joita mulla ei mielestäni ole ollut. Vasta tätä lukiessani tajusin, että ne voi ilmeisesti aiheuttaa myös alaselkäkipuja ja niitä mulla on ollut senkin edestä. Joskus nuorempana oli myös hirveä kipukramppikohtaus alavatsassa, jollaista ei sitä ennen eikä jälkeen ole ollut (oliskohan sekin johtunut kystasta). olen 25 vuotta vanha ja - vaikkakaan en vielä - niin haluan kuitenkin myöhemmin lapsiakin. Rupeaa pelottamaan, että siinä voi tulla jotain vaikeuksia...
- 30 v.
Hmm. Nyt tuli ristiriitasia ajatuksia.
Menimme alkuvuodesta mieheni kanssa lapsettomuuteen erikoistuneelle lääkäriasemalle aloittamaan tutkimukset, kun ei ollut vuoden yrittämisen jälkee lasta kuulunut.
Ensimmäisessä ultraäänessä lääkäri löyti vasemmasta munasarjastani kolme kystaa, mutta vielä ne eivät mitään haitanneet. Seuraavassa ultrassa vasemmalla oli vain kaksi kystaa. Yksi oli siis puhjennut ja olinkin herännyt eräs yö särkyyn, joka kyllä meni särkylääkkeillä pois.
Seuraavassa ultrassa vasemmalla oli vieläkin nämä kaksi kystaa mutta oikealle oli kolmessa viikossa muodostunut noin 6 cm halk. kysta. Tämän takia lääkäri kieltäytyi etenemästä IUI:hin, koska raskauden aikana voi tulla kipuja.
Mutta nyt minua mietityyttääkin että miksi nämä kystat pitää leikata, jos ne tulevat ja menevät. Aikaisemmin lääkäri kuitenkin sanoit, ettei todennäköisesti kuitenkaan ole kyse munasarjasyövästä.
Nyt minua ärsyttää istua leikkausjonossa yli puoli vuotta, odotellen milloin voisimme päästä kokeilemaan inseminaatiota... kystat kuitenkin tulee ja menee.
Pitäisikö mennä toiselle lääkärille, kysyä se kuuluisa toinen mielipide?? Mieleni tekisi.
P.S. olen 30 v. - tahnaa
30 v. kirjoitti:
Hmm. Nyt tuli ristiriitasia ajatuksia.
Menimme alkuvuodesta mieheni kanssa lapsettomuuteen erikoistuneelle lääkäriasemalle aloittamaan tutkimukset, kun ei ollut vuoden yrittämisen jälkee lasta kuulunut.
Ensimmäisessä ultraäänessä lääkäri löyti vasemmasta munasarjastani kolme kystaa, mutta vielä ne eivät mitään haitanneet. Seuraavassa ultrassa vasemmalla oli vain kaksi kystaa. Yksi oli siis puhjennut ja olinkin herännyt eräs yö särkyyn, joka kyllä meni särkylääkkeillä pois.
Seuraavassa ultrassa vasemmalla oli vieläkin nämä kaksi kystaa mutta oikealle oli kolmessa viikossa muodostunut noin 6 cm halk. kysta. Tämän takia lääkäri kieltäytyi etenemästä IUI:hin, koska raskauden aikana voi tulla kipuja.
Mutta nyt minua mietityyttääkin että miksi nämä kystat pitää leikata, jos ne tulevat ja menevät. Aikaisemmin lääkäri kuitenkin sanoit, ettei todennäköisesti kuitenkaan ole kyse munasarjasyövästä.
Nyt minua ärsyttää istua leikkausjonossa yli puoli vuotta, odotellen milloin voisimme päästä kokeilemaan inseminaatiota... kystat kuitenkin tulee ja menee.
Pitäisikö mennä toiselle lääkärille, kysyä se kuuluisa toinen mielipide?? Mieleni tekisi.
P.S. olen 30 v.Mulla vähän sama asia tullut esiin. Kuukausi sitten todettiin 10x10cm kysta munasarjassa. olen 18vuotias. Kiirelliseenä laitettiin lähetettä eteenpäin, aika tuli viiden päivän sisällä. Kävin siellä niin laittoivat taas kiireellisenä lähetettä yliopistolliseen sairaalaan, josta tuli lähete kolmen päivän sisällä leikkaukseen. 7.5 olisi leikkauks oulussa sitten.. Epäili tämä toinen lääkäri että kysta olisikin munanjohtimessa, vaan saa nähdä minkä version Oulusta saa.. :D oikeasti ei tiedä pitäsikö itkeä vai nauraa.. Suuri riski kuulemma on että joutuvat poistamaan munasarjan, mutta eivät näin nuorilta mielellään poistasi.. Leikataan ilmeisesti avoleikkauksella se kysta kuitenkin pois. Ottavat Oulussa verikokeet,röntgenit ja mahankin ultraäänen. Ja silti vakuutellaan että ei se ole pahanlaatuinen.. Näitä kirjotuksia lukiessaan tulee väkisinkin semmonen olo että mahtaa jäädä lastensaanti vain haaveiksi..
JA mene ihmeessä toiselle lääkärille, ei siitä haittaakaan voi olla. - sahanlaitaa
tahnaa kirjoitti:
Mulla vähän sama asia tullut esiin. Kuukausi sitten todettiin 10x10cm kysta munasarjassa. olen 18vuotias. Kiirelliseenä laitettiin lähetettä eteenpäin, aika tuli viiden päivän sisällä. Kävin siellä niin laittoivat taas kiireellisenä lähetettä yliopistolliseen sairaalaan, josta tuli lähete kolmen päivän sisällä leikkaukseen. 7.5 olisi leikkauks oulussa sitten.. Epäili tämä toinen lääkäri että kysta olisikin munanjohtimessa, vaan saa nähdä minkä version Oulusta saa.. :D oikeasti ei tiedä pitäsikö itkeä vai nauraa.. Suuri riski kuulemma on että joutuvat poistamaan munasarjan, mutta eivät näin nuorilta mielellään poistasi.. Leikataan ilmeisesti avoleikkauksella se kysta kuitenkin pois. Ottavat Oulussa verikokeet,röntgenit ja mahankin ultraäänen. Ja silti vakuutellaan että ei se ole pahanlaatuinen.. Näitä kirjotuksia lukiessaan tulee väkisinkin semmonen olo että mahtaa jäädä lastensaanti vain haaveiksi..
JA mene ihmeessä toiselle lääkärille, ei siitä haittaakaan voi olla.Älä huoli, mulla poistettiin toinen munasarja kokonaan ison kasvaimen takia ollessani vähän päälle kaksikymppinen ja sain syöpähoidot vielä päälle. Onkologi vihjali, että lapsentekohaaveet voi unohtaa. Kuitenkin olen nyt raskaana ja ihan ilman mitään hedelmöityshoitoja, muutaman kuukauden yrityksen jälkeen. Tsemppiä, ei pidä heittää kirvestä kaivoon. :)
- tahnaa
sahanlaitaa kirjoitti:
Älä huoli, mulla poistettiin toinen munasarja kokonaan ison kasvaimen takia ollessani vähän päälle kaksikymppinen ja sain syöpähoidot vielä päälle. Onkologi vihjali, että lapsentekohaaveet voi unohtaa. Kuitenkin olen nyt raskaana ja ihan ilman mitään hedelmöityshoitoja, muutaman kuukauden yrityksen jälkeen. Tsemppiä, ei pidä heittää kirvestä kaivoon. :)
Yritän olla positiivisella mielellä ja toivoa parasta..
- PCO...
tahnaa kirjoitti:
Mulla vähän sama asia tullut esiin. Kuukausi sitten todettiin 10x10cm kysta munasarjassa. olen 18vuotias. Kiirelliseenä laitettiin lähetettä eteenpäin, aika tuli viiden päivän sisällä. Kävin siellä niin laittoivat taas kiireellisenä lähetettä yliopistolliseen sairaalaan, josta tuli lähete kolmen päivän sisällä leikkaukseen. 7.5 olisi leikkauks oulussa sitten.. Epäili tämä toinen lääkäri että kysta olisikin munanjohtimessa, vaan saa nähdä minkä version Oulusta saa.. :D oikeasti ei tiedä pitäsikö itkeä vai nauraa.. Suuri riski kuulemma on että joutuvat poistamaan munasarjan, mutta eivät näin nuorilta mielellään poistasi.. Leikataan ilmeisesti avoleikkauksella se kysta kuitenkin pois. Ottavat Oulussa verikokeet,röntgenit ja mahankin ultraäänen. Ja silti vakuutellaan että ei se ole pahanlaatuinen.. Näitä kirjotuksia lukiessaan tulee väkisinkin semmonen olo että mahtaa jäädä lastensaanti vain haaveiksi..
JA mene ihmeessä toiselle lääkärille, ei siitä haittaakaan voi olla.mua alkoi pelottamaan..mulla on PCO ja mulle ei viimeksi sanottu mitään sen ihmeempää sieltä yliopistollisesta keskussairaalasta.Joudun käyttämään hormonihoitoa menstruaation aikaansaamiseksi.Lasta olen yrittänyt jo vähän aikaa,mutta kun. Ja mua pelottaa nää munasarjanpoisto,kohdunpoistojutut. Mulla on kipuja useinkin, mutta ei mitään yhdyntäkipuja tai sellasia. Eikä nyt ole kiirehditty sieltä yo-sairaalasta. MIten tää nyt tulisi ottaa?? Onko tämä nyt jotenkin maan tapa,että munasarjat saavat mädäntyä, ennenkuin jotain tapahtuu? Miksi en pääse hoitoon?? Ja kuinka mua voidaan kohdella näissä lapsettomuusasioissa näin. meillä on PCO:ta suvussa. Mä haluan gynelle,joka tunnustaa,että mulla on polykystiset munasarjat. Kaikki gynet ei ole edes tunnustaneet sitä.
- tahnaa
PCO... kirjoitti:
mua alkoi pelottamaan..mulla on PCO ja mulle ei viimeksi sanottu mitään sen ihmeempää sieltä yliopistollisesta keskussairaalasta.Joudun käyttämään hormonihoitoa menstruaation aikaansaamiseksi.Lasta olen yrittänyt jo vähän aikaa,mutta kun. Ja mua pelottaa nää munasarjanpoisto,kohdunpoistojutut. Mulla on kipuja useinkin, mutta ei mitään yhdyntäkipuja tai sellasia. Eikä nyt ole kiirehditty sieltä yo-sairaalasta. MIten tää nyt tulisi ottaa?? Onko tämä nyt jotenkin maan tapa,että munasarjat saavat mädäntyä, ennenkuin jotain tapahtuu? Miksi en pääse hoitoon?? Ja kuinka mua voidaan kohdella näissä lapsettomuusasioissa näin. meillä on PCO:ta suvussa. Mä haluan gynelle,joka tunnustaa,että mulla on polykystiset munasarjat. Kaikki gynet ei ole edes tunnustaneet sitä.
PCO:sta hermoilet? Tiedän monia kellä tämä on ja ovat tulleet raskaaksi yllättävänkin helpolla. Mullakin todettiin tämä samalla kun kysta löytyi. Pääset kyllä hoitoon. Laki sanoo että 6kuukauden sisällä pitää päästä tälläsiin.. Ei se PCO tee vahinkoa munasarjoille mun käsityksen mukaan..
- violaorvokki72
Mulla kuukautisvuoto viimeksi jatkui ja jatkui 4 vkoa ja myös supistuksia ja ihan älyttömän runsas vuoto välillä. Yks päivä tampoonin perässä pönttöön putos joku lihamöhkäle myös. Viime synnytyksessä 1 v. sitten)todettiin kohdunkaulalla kystia, nyt luulenkin, että multa tuli ulos kysta? Vuoto loppui kuin seinään tämän möhkäleen tultua ulos. Olin ollut läkäärissä vuodon takia ennen tätä plumpsahdusta ja sain keltarauhashormoonia mutta eipä ole seuraavia kuukautisia kuulunut.. Lääkäri katsoi ultralla munasarjat, luulisin, että olisi huomannut jos olisin ollut raskaana ja se olisikin ollut keskenmeno? Voiko kystat tulla tuolla tavalla ulos vuodon mukana itsekseen? Ja vielä, että mikä meidän terveydenhuollossa mättää, kun parempia vastauksia saa näillä nettifoorumeilla..
- vieras22
mullakin tuollainen 10 cm kysta toisessa munasarjassa. Todettiin ensimmäisessä ultrassa.. toivottavasti ei vaikuta raskauden etenemiseen mitenkään tässä vaiheessa..
- tiitai
Itselläni huomattiin munasarjassa aika kookas kysta joka leikattiin pois kun olin 20vuotias. Leikkaus sujui oikein hyvin. Lääkärit anto ymmärtää, että käytännössä ei ole mitää riskiä kun on niin helppo juttu... Parin vuoden päästä tulin saman tien raskaaksi kun jätettiin ehkäisy pois....Mietin kuitenkin monesti ennen kun tein plussatestin että voinkohan koskaan saada lasta...Munasarjakystiahan tulee yhdelle sun toiselle...Mitä ne meinas sille kystalle tehdä nyt??
- Epätoivoinen :(
Heippa "kohtalotoverit" !
Olen 17-vuotias ja just päässyt tutkimuksiin mahdollisista munasarjakystista. Mulla on ollut puolenvuoden ajan voimakasta alavatsakipua, lähinnä oikealla puolella. Kipukohtaukset tulee yleensä muutama pvä ennen kuukautisia mutta myös muulloinkin sekä esim. kävellessä pitkiä matkoja, kipu iskee välittömästi voimakkaana ja kestää n. 15 min. Kipu on suoraansanottuna RAASTAVAA, kuin puukkoa kääntäisi ja vääntäisi alavatsassa. Lisäksi on ollut huimausta, hikoilua, pistelyä, vihlomista, silmissä sumentumista, kuuma olo kuin olisi kuumetta ja taju heittelee. pahimpien kipukohtauksien aikana jalan nostaminen seisaaltaan maasta on täysin mahdotonta sekä kävelykyky on mennyt kovien kipujen vuoksi.
Tällä hetkellä kaikista eniten pelottaa se, että lääkärini sanoi että kystat voi aiheuttaa LAPSETTOMUUTTA!
Olen nuori ja haluan koulujen jälkeen perustaa perheen, olisi TODELLA KOVA paikka minulle, jos en saisi ikinä lapsia :( olen aina ollut lapsirakas ja kasvanut suuren perheen keskellä. Nykyään päiväni kuluvat vain ajatellen voinko saada milloinkaan lapsia. :( Kysta on melkein ottanut ylivallan elämästäni :(- epätoivoinen:(
jatkan vielä tähän että tarkoitin kun lääkärini sanoi että kystat voi aiheuttaa lapsettomuutta, niin hän tarkoitti sitä, että voi aiheuttaa JOS ei hoida ajoissa.
- rune88
Mulla tehtiin n.kk sitten laparoskopia,jossa molemmista munasarjoista kuorittiin kypsäkapselia pois. Toinen munasarja jäi normaaliksi (ainakin siis tossa raportissa lukee) ja toista jäi neljännes jäljelle.Lääkäri mulle sanoi,että ei pitäisi lapsentekoon vaikuttaa...toinen lääkäri taas kehotti pikaisiin lapsenteko puuhiin,kun uusiutuminen on aina mahollista ..
Päädyttiin ''varmuuden vuoksi'' sitten tohon jälkimmäiseen,mutta silti vähän askarruttaa,että onko vielä liian aikaista?? Mitään jälkitarkastusta ei kuulemma vaadita,mutta pitäisikö silti käydä vielä tarkistuttamassa paikat gynellä,ennen kuin alkaa yrittää tosissaan?
Minulla siis ikää 23v ja mies muutaman vuoden vanhempi, joten tuskin tässä nyt muutenkaan hirveesti odottelisi enää... - viallinen
Jep,mulla oli kuutisen vuotta sitte,uskokaa tai älkää, vasemmassa munasarjassa 4,6 kilone kysta,no poistettii kokonaan,mulla ei oo ollu minkäänlaisii tuntemuksii tälläsen olemas olost :/ Luulin yhdes vaihees et mä vaan lihosin. Sit vast ku jouduin sairaalaan munuaistulehduksen takia,huomattii et jotai epämääräst mun vatsas on, utelivat olenko raskaan, en. Epäilivät että virtsaa rakossa ym.,en edes muist kaikkee. no leikkauksen yhteydes tuli sit tieto et mul on myös oikeel puolel vähäsen endometrioosii, eipä ollu sekään oireillu... Ei ollu tuolloin vielä lapsia,nyt on pian 3 vuotias poika, joka sai alkunsa clomifeneillä,toisella kuurilla :) Pojan jälkeen on ollu nyt pitkään vauvahaaveista, mut tuntuu todella kaukaa haetultu. Kuukaus sitte oikeel munasarjas (siin ainoos) oli pienehkö kysta, mitään ei sanottu et menisin viä uusiks ultraan kattoo miten sen laita on vaan sanottii et nyt sit ku seuraavat menkat alkaa, alottaisin terolutin ja sen jälkeen clomifenit, mut miten voisin alottaa ku joulukuun jälkee ei oo ollu menkkoi, ei sillä et hirveesti ihmettelisin tätä ku muutenki kierrot aiva epäsäännöllisii, mut tää on jo pisin ikinä, testi tehty, negaa näytti :/ Kai tää täst (toivon mukaa) selvii, soitan huomenna jo lääkäriajan itselleni. Ja pyydän myös päästä verikokeeseen kilpirauhasen vajaatoiminnan epäilyksen takia, ihan kaiken epätietoisuuden takia.
- tiituska
3 vuotta sitten aloin valittaan kotipaikkakunnallani alavatsan oireilusta jne muista oireista, lääkärit ei tutkinu, eikä laittanu mihinkää tutkimuksiin, yks niistä jopa sano et mulla on päässä vikaa, et kuvittelen kaikki oireet. No nyt sitten viime talvena menin jälleen valittaan, suoraan neuvolaan, kun sattui niin paljon alavatsaan ja oli hulluja yhdyntäkipuja.
Sitten minun vihdoin laitettiin ultraäänitutkimuksiin ja sieltähän löytyi 6,5cm kokoinen kysta.
Minut laitettiin vielä kunnon sairaalaan uudelleen ultraan muutaman viikon päähän ennen leikkausta, mutta siellä sitä sitten ei taas näkynytkään ollenkaan, mitään puhkeamiseen viittaavia oireita ei ollut, mihkä mahtoi kadota.. Mutta juuri tuota lapsettomuusasiaa pohdin itsekkin. Olen kohta 22-vuotias ja perheenlisäystä tahtoisin... - Uusi potilas
Tuntuu todella luottavaiselta kun muutamaa sivua erilaisia kokemuksia lukeneena, on ilmeisesti lottovoitto saada oikeaa hoitoa ja oikeaa opastusta tässä kysta asiassa -ja mikä sitten on se oikea hoito?
Itse kävin yksityisellä gynekologilla perustarkastuksessa johon kuului ultrakin. Ultrassa todettiin 3mm nestekysta ja sovittiin 3kk päähän kontrolli. Tänään kontrollissa kysta oli edelleen sitä mitä viimeksikin ja päätti laittaa lähetteen naistentaudeille, ehkä myös siksi että kuukautis oireeni ovat kuin endometrioosissa vaikka kaikki tämän tutkimuksen tiimoilta olivat sen suhteen kunnossa (voi kuitenkin ilmetä peremmältä). Katsotaan nyt näyttävätkö sitten sairaalassa vain ovea kotiin päin. - Lupu83
Heippa!
Minulta löytyi lapsettomuushoitojen yhteydessä kananmunan kokoinen kasvain joka oli kiinni munasarjassa.
Lääkäri laittoi minut heti leikkausjonoon ja pääsinkin nopeesti leikkuriin. Kasvain poistettiin ja samalla polteltiin ylimääräisiä rakkuloita (pcos) munasarjasta pois. Lapsettomuushoidot jatkuivat parin kuukauden päästä toimenpiteestä..sillä tiellä edelleen. Vähän poistettiin munasarjaakin samalla koska kasvain oli niin kiinni siinä.
Tsemppiä! :) - Mun unelma?
Itsellä todettu munasarjakysta v. 2010, ollaan yritetty lasta, 3 raskautta päätynyt keskenmenoon kystien takia:(
- kystia..
On aina surullista lukea tämmöisiä juttuja, mutta kaikki teistä on silti yli 20-vuotiaita ja suurimmalla osalla on lapsia. Itse olen 16 ja kystia minulta löytyi 15-vuotiaana, kun kysta puhkesi. Olin sinä aamuna käynyt kouluterveydenhoitajalla, joka paineli mahaani(siinä se varmaan puhkesi) ja mahani alkoi kipeytyä päivän mittaan. Luulin, että minulla oli niin kova nälkä. Viimeiselle terveystiedon tunnilla yritin nousta teroittamaan kynääni ja silloin tajusin piston olevan niin kova etten päässyt ylös penkistä. Sanoin asiasta opettajalle ja tämä lähti hakemaan minulle jotain syömistä luullen, että minua heikottaa nälästä. Söin ruuat, jotka hän minulle toi ja jonkin ajan kuluttua tajusin etten edelleenkään pääse ylös penkistä. Sanoin asiasta opettajalle ja hän ja viereisenluokan opettaja yrittivät vetää minut ylös. Tajusin siinä huutaneeni ääneen kun kaikki tuijottivat selkääni. He saivat minut kuljetettua sen toisen opettajan autoon. Joku oli kokoajan kyselemässä seksielämästäni arvelevan minun olevan raskaana, vaikka vakuutin heille olevani neitsyt. Minut kuljetettiin paikalliseen tkhon ja sieltä gynekologisen tarkastuksen ja parin tiputusletkun kanssa ambulanssilla oyssiin. Siellä sitten vuorottelin lasten- ja naistenosaston välillä sen yön. Ultrassa ja röntgenissä käyneenä seuraavan aamun kynekologin tarkastuksessa minulla todettiin munasarjakystat. Pari kertaa olen tuolla oyssissa sen jälkeen käynyt, enkä yhtään tiedä mihin tässä ollaan seuraavaksi menossa. Olen kuitenkin vasta 16, niin en todellakaan toivo mitään saman kaltaista, mitä te jouduitte kärsimään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491506Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761335Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 14957
- 86926
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee186868Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82801
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi82775Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740