Millaista alapääkipua synnytyksen jälkeen?

pohdin_vain

Eli onko se synnytyksen jälkeen tuleva alapääkipu sellasta jomottavaa, joka tuntuu maatessakin, vai pelkästään istuessa/liikkuessa? Miten sitä voi helpottaa? Pystyykö nukkumaan ilman särkylääkkeitä? Koitosta odotellessa... :)

7

304

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyttys-emo

Riippuu varmaan aika lailla synnytyksen vaikeudesta. Minulla oli käsittääkseni aika keskivertosynnytys, pieni (olikohan 4-5 tikkiä) eppari tehtiin, ei repeämistä. En tarvinnut sairaalassa ollenkaan särkylääkkeitä, kotona piti sitten ottaa pari kertaa, kun juutuin liian pitkäksi aikaa sohvalle telkkua katsomaan ja se leikkaushaava siitä vähän ärtyi. Mutta tarvittaessa olisin selvinnyt vaikka kokonaan ilmankin särkylääkkeitä.

Huomattavasti vähemmän kivuliasta oli kuin vaikkapa viisaudenhammasleikkauksen jälkitila, jolloin rouskutin Buranaa useamman päivän kuin pastilleja. Oikeastaa jälkikäteen hämmästyttää, miten vähän synnytyksen jälkeen teki kipeää. Ainoastaan vessassakäynti oli alkuun ikävän tuntuista.

• Ap kiittää :)

Kiitos tästä positiivisesta kertomuksesta :) Yleensä netissä törmää vain kauhukertomuksiin ja synnyttäneet kaveritkin on pelotelleet minut puolikuoliaaksi synnytyskertomuksillaan... Eihän sitä voi tietää, miten omalla kohdalla käy, mutta on aina rohkaisevaa lukea näitä myönteisempiäkin synnytyskokemuksia :).

• Hyttys-emo
        Ap kiittää :) kirjoitti:

Kiitos tästä positiivisesta kertomuksesta :) Yleensä netissä törmää vain kauhukertomuksiin ja synnyttäneet kaveritkin on pelotelleet minut puolikuoliaaksi synnytyskertomuksillaan... Eihän sitä voi tietää, miten omalla kohdalla käy, mutta on aina rohkaisevaa lukea näitä myönteisempiäkin synnytyskokemuksia :).

Mietin kotvasen, viitsinkö tätä kirjoittaa, mutta menköön:
        Minulla on ollut kerran niin järisyttävä päivän kestänyt krapulan ja migreenikohtauksen yhdistelmä, että siihen verrattuna synnyttäminen jäi kyllä ihan kakkoseksi.

Lopputulos: calvadosta en juo enää ikinä, synnyttämään mahdollisesti vielä joskus menen uudelleen.

• JGEOPHÄVEPI

En minäkään ole mitään särkylääkkeitä synnytyksen jälkeen tarvinnut. Ensimmäiset päivät alkoi jomottaa helposti pidempään kävellessä tai seistessä ja istuminen oli vähän hankalaa, mutta esimerkiksi maatessa ei ollut mitään ongelmia.

• helenas

en tarvinut särkylääkettä olenkaa.Vessassakäynti oli vähä teki kipeettä.Luulin et tekisi kipeeää mutta ei ollutkaa

• kpli

Joo-o.. Suuri merkitys on tosiaan sillä leikataanko, repeääkä vai ei mitään. Usein ekalla kerralla leikataan välilihaa, joten kannattaa henkisesti varautua siihen, että alapää on jonkin verran arka synnytyksen jälkeen.

Itsellä kuukausia oli välilihan leikkauskohta kipeä, mutta sitä sörkittinkin kunnolla ja useaan otteeseen tehtyjen virheiden takia.. Tämän vuoksi suosittelen mielelläni ensisynnyttäjille sitä, että lukee niistä asioista, jotka vaikuttavat siihen välilihan leikkaamistarpeeseen. Ihan vaan kaiken varalta.
      Tokasta taas yksi tikki ei kipuja ollenkaan ja heti pystyi istumaan.

• fisutt

Vertaisin sitä kipua kuukautiskipuihin, mutta kyllä se kipeämpi jomotus oli. Nyt jälkeenpäin tulee kuukautisten aikana muistikuvia siitä kivusta. Minulla 4 repeämää (emättimeen ja häpyhuuliin) ja toistakymmentä tikkiä. Parina päivänä sairaalassa otin särkylääkettä alapään kipuun ja kotona muutaman kerran jos istumisesta tuli kipeäksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      27
      5324
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      12
      3885
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3197
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      51
      2810
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      285
      1312
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1308
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1193
    8. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1139
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      396
      1112
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      214
      1091
    Aihe