Millä muovimatto puhtaaksi?

pulmallinen

Ollaan muttamssa vuokratalosta pois jossa on muovimatto lattioissa. Jo tähän muuttaessa 3v sitten valitettiin kun lattiasta on "pinta" lähtenyt pois paikoin. Siis lattia on kiilloton ja mattapinta-alueisiin lika jämähtää ja sitä tummentumaa ei saa pois tavallisella pesulla. Lattian saan puhtaaksi jos esim mikrokuituliinalla jynssään polvillani.

Silloin isännöitsijä sanoi että edellinen asukas olisi pitänyt lattian huoltaa ja itse en ole asiaa tehnyt periaatteesta. Jotenkin lattian pitäisi saada paremman näköisekti ettei meidän takuuvuokra lähde pois lattian takia.

Miten saisin mattakohdista tummentuman pois, ettei näyttäisi likaiselta? Joku helppo konstti pikakorjata lattia? Vahaus kuulostaa aika vaivanloiselta.

olen kokeillut erilaisa pesuaineita ja mikään ei auta.

10

6794

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaha voisi auttaa

      Minä ehdottaisin vahausta. Eli olisiko se vaikka niin, että sopivalla pesuaineella ensin pestään lika ja sitten jollain pesuaineella pestään vielä se mahdollinen vanha vahapinta pois, ja sitten levitetään uusi vaha pintaan.

      Muistelen, että meillä kotona tehtiin juuri noin noille muovilattioille; vahaus esti lian tarttumista lattiaan ja kaipa se oli myös helpompi pitää puhtaana.

      Eikä sitä varmaan joka kerta tehty uutta vahausta, mutta että aina silloin tällöin.

      Väliaikoina sitten lattia pestiin vaan tavallisella pesuaineella, että saatiin liat pois.

    • er gtg tr

      Joop, vahaamalla.

      Pese koko lattia jollain aineella, jolla saa vanhan vahan pois Ja muutenkin peset lattian kauttaalaan hyvin. Sitten vain vahailemaan. Nuo muovimattovahat on helppoja käyttää, ei mitään isotöistä hommaa. Vahaa muutama kerta, ei sitä sitten sen paremmaksi saa.

    • pikkujuttu ...

      Vahaus on itseasiassa ihan helppo homma, isompi homma oikeastaan on vanhan vahan poisto, muttei mikään ylitsepääsemätön sekään. Vahanpoisto vaan vaatii huolellista huuhtelua.
      Jos olette saaneet jo huonekaluja tieltä pois, homma hoituu näppärästä poistamalla vanha vaha ensin pienemmissä alueissa (lattialasta on hyvä apuväline) Sit vaan uusi vaha päälle, muutaman tunnin kuivatus ja toinen kerros.

      • pulmallinen

        mutta mä en haluis lähteä tekemään mitään vahanpoistoa ja vahausta seuraavaa asukasta varten, koska lattiat olivat tälläiset jo meidän muuttaessa tähän. Jos ois oma asunto tai jäätäis tähän vuokralle niin ois eri juttu. pääasia mulle että lattiat sais puhtaaksi tarkastusta varten.

        Kaipaisin tietoa jostain pesuaineesta jolla lähtis pintynyt lika pois? Kun niistä kohdin mistä vahaus lähtenyt on lika pintynyt jämäkästi. Jos kontallani ihmesienellä hinkkaan niin lähtee pois, mutta ei yli 90 neliötä jaksa silleen hinkata puhtaaksi.


      • ei pesuaineita
        pulmallinen kirjoitti:

        mutta mä en haluis lähteä tekemään mitään vahanpoistoa ja vahausta seuraavaa asukasta varten, koska lattiat olivat tälläiset jo meidän muuttaessa tähän. Jos ois oma asunto tai jäätäis tähän vuokralle niin ois eri juttu. pääasia mulle että lattiat sais puhtaaksi tarkastusta varten.

        Kaipaisin tietoa jostain pesuaineesta jolla lähtis pintynyt lika pois? Kun niistä kohdin mistä vahaus lähtenyt on lika pintynyt jämäkästi. Jos kontallani ihmesienellä hinkkaan niin lähtee pois, mutta ei yli 90 neliötä jaksa silleen hinkata puhtaaksi.

        Lainaa tai vuokraa höyrypesuri, taatusti lähtee lika!


      • niksu naksu
        pulmallinen kirjoitti:

        mutta mä en haluis lähteä tekemään mitään vahanpoistoa ja vahausta seuraavaa asukasta varten, koska lattiat olivat tälläiset jo meidän muuttaessa tähän. Jos ois oma asunto tai jäätäis tähän vuokralle niin ois eri juttu. pääasia mulle että lattiat sais puhtaaksi tarkastusta varten.

        Kaipaisin tietoa jostain pesuaineesta jolla lähtis pintynyt lika pois? Kun niistä kohdin mistä vahaus lähtenyt on lika pintynyt jämäkästi. Jos kontallani ihmesienellä hinkkaan niin lähtee pois, mutta ei yli 90 neliötä jaksa silleen hinkata puhtaaksi.

        Mutta eikös se tarkoitus ollut kuiten, että ette menettäsi sitä takuuvuokraa. Joten silloinhan se vahaus ym. jutut kannattaa tehdä. Itsellennehän te sitä silloin teette; seuraava asukas saa toki paremmat lattiat kuin te itse saitte. No kurja juttu, mutta ei kai mikään kynnyskysymys ;)

        Ajattele sitä, että saatte rahanne takaisin, kun asunto on siisti. Ja sehän on aina kiva asia :)


    • Fiksari******

      Koita kloritella. Sitä ennen kuitenkin suorittaisin vahanpoiston ja kloritekäsittelyn jälkeen vielä kunnon peruspesu ja vaha päälle.

      Selaisenaanhan klorite haihtuu aika nopeasti eli hyvä konsti on sekoittaa kloritea vaikka toluun 50/50 ja lisätä hiukan vettä, kuitenkin niin, että seos on vielä hyytelömäistä eli ei liian juoksevaa. Levitä lattialle ja anna vaikuttaa useampia tunteja, jonka jälkeen pese lattia kunnolla.

    • soodaa maustehyllyst

      soodalla

    • Anonyymi

      Ettekö huomanneet tätä, kun muutitte. Sopineet samalla, ei kuulu takuuseen

    • No ei se sitten lähde millään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe