Shelttistä hankkimassa...

Haluun koiran!<3

Mroo : ) Kiinnostais vaan että minkä verran shelttistä pitäis käyttää päivässä lenkillä...? Mulla on semmonen koe aika jollon käyn aamulla kuudelta "lenkittämässä koiran" (jota mulla ei siis vielä ole) ja koulun jälkeen ja vielä illalla. Se tuntuu melko mahdottomalta, vieläpä kun mun se pitäis yksin niillä lenkeillä käyttää. Ja vielä joka ikinen päivä... Sen koe ajan tarkotus on se että tietäisin että jaksanko sitä sitten oikeasti lenkittää...

Niin sitten suunnitelmia siitä shelttiksestä. Sille rakennettais ulos häkki / pieni kokoinen "tarha" jossa se olis sitte sen ajan kun mä koulussa. Sitten kun tuun koulusta sen sieltä ulos ottaisin... Mutta riittäiskö teijän mielestä yks tai kaks hiukan pitempää lenkkiä...? Yöks ottaisin sen sisälle.

Mulla ei oo aikasempaa kokemusta koirista... Senpä takia: tottuuko shelttis helposti kissoihin, jos sen ottais juur siinä luovutusikäisenä...?

Ja jos teillä on kokemusta shelttiksistä, tai muuta olennaista tästä rodusta lukisin mielelläni kaiken mahdollisen tiedon.

Kiitos jos vastaat!

11

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosiasioita vaan

      Siis siitähän on lähdettävä, etä sheltti EI OLE ULKOKOIRA!
      Ja toisekseen, vanhempasi ovat vastuussa koirastasi, koska olet alaikäinen.
      Joten unohda koko juttu, kasva aikuiseksi ja harkitse sitten uudestaan.

    • Pimun Omistaja

      Nuilla perusteilla unohda koko sheltti. tosiaankaanse ei ole ulko koira.Minulla on sheltti ja on sisällä aina , ja lenkillä käydään 2-3kertaa viikossa, muuten se saa olla vapaana kotipihalla ja teuhata siellä mitä lystää. Ja se tykkää juosta pallonperässä kun sen pallon heittää niin se hakee sen juoksujalkaa ja tipahuttaa minun jalkojen viereen, siinä se saa sitä kaivattua liikuntaa.....Jos kuitenkin hankit sen Sheltin niin MUISTA TÄMÄ SHELTTI EI OLE HÄKKIKOIRA:

    • Haluun koiran!<3

      Okei okei, selvä selvä... Mistä mäkin olisin tollasta voinu tietää...? Kun oon vaan lukenu että sheltit ei välttämättä opi täysin sisäsiistiks, mutta kai se sitte oppii.... Ei tarvi silti ruveta haukkumaan, kun en voinu tietää tollasta... Mutta kiitos ny sitte kuitenki... : /

      • Pimun Omistaja

        En tiedä mistä olet lukenut että sheltti ei opi sisäsiistiksi, se on väittäisin että oppivin koirarotu mitä on ja siistein. Minullakin se nukkuu minun kans samassa sängyssä. Pimu on nyt 1vuosi ja 3kk, Edelline sheltti oli 15vuotias kun jouduin siitä luopumaan sen nimi oli Bettiina.


    • shelttifani

      Voi shelttihän on niitä älykkäimpiä koirarotuja, oppii aika helposti käytöstavat ym pienellä vaivalla. Sisäsiistiksi oppii siinä missä muutkin koirat, oma shelttini oli yöt kuivana n. 3-4kk iässä ja sisäsiisti n. 8kk iässä, joitakin vahinkoja saattoi joskus vielä sen jälkeen tulla. Ja minä olen siis todella laiska kouluttaja. Istu, maahan, tassu ym jutut oppi n. 4-5kk iässä, muutaman kerran harjoituksella. Tosin niitä pitää sitten toistella päivittäin vaikka jo oppinut ne.
      Sheltti ei todellakaan ole häkki- eikä ulkokoira, kuten tuossa jo todettiin aiemmin, eikä viihdy yksin pitkiä aikoja. Se on seurakoira ja seuraa omistajaansa kotonakin joka paikkaan, jopa vessaankin. Se ei halua olla yksin kauaa vaan haluaa pitää laumastaan huolta, onhan se paimenkoira.

      Kannattaa lukea eri koiraroduista vaikka tuolta: http://www.koirat.com/rodut , siellä esitellään eri rotujen ominaisuudet ja luonteet.

      ja jos kuvittelet hankkivasi häkkikoiran, jonka otat vaan joskus sieltä ulos vaikka yöksi, ota mielummin joku oikea häkkielän, esim hamsteri, pupu tms, koira tarvitsee paljon koulutusta, hoivaa ja seuraa ja ulkoilua ihmisen kanssa. Ja siihen pitää mielellään koko perheen sitoutua.

    • Häkki on rääkäystä

      sheltti tarvitsee 5-10 km liikuntaa päivässä ,ja paljon muita virikkeitä aqility, toko... yms toisin sanottuna sheltti sopii enemmänkin liikuntaa harrastavaan kotiin.tarhakoiraksi se ei todellakaan sovellu koska on todella sosiaalinen koira ja kiintyy omistajaansa ja varmasti viihtyy paremmin omalla pedillään sisällä silloin kun olet koulussa.

      • Shelttitytön omistaj

        Minäkin omistan seltin ja on mitä mainioin seurakoira sekä lapsiperheisiin, että eläkemummoille, joilla on vielä voimia käydä sen kanssa ulkoilemassa. Kyllä se pärjää vähemmälläkin lenkittämisellä, mutta muuten se on innokas kaikkea aktiivista toimintaa harrastamaan esim. palloleikkeihin hyppelemiseen ja kaikenlaiseen hassutteluun. Puhun nyt kolmen vuoden kokemuksella miten ihana kaveri se on. Jäin juuri silloin eläkkeelle ja sain lahjaksi, aikaisemmin oli ensin mopsi ja sitten samojedi, mutta tämä on ollut ylitse muiden. Meillä se on sisäkoira muut ajat, paitsi sulan aikaan saa olla vapaasti aidatun rivitalon takapihalla. Sisäsiistiksi oppi pian meille tulon jälkeen, ehkä noin kolmen kuukauden iässä. Käytämme kaksi kertaa päivässä lenkillä, aamulla on isännän vuoro pienempi kakkalenkki ja iltapäivällä käyn minä jopa kympin lenkillä ja hyvin jaksaa, mutta vähemmälläkin pärjää kasavattajan mukaan. Nehän ovat hyvin taitavia agility-harrastajille jos vaan itsellä on intoa opettaa ja on todella oppivainen pienellä makupalalla jokaisen uuden suorituksen tehtyään. Tulee hyvin pienellä ruoka annoksilla toimeen.
        Jos otat ja sitoudut pitämään siitä huolta niin et parempaa rotua varmaankaan tule löytämään. Lukuunottamatta normaalia karvanlähtöä kahdesti vuodessa on todella helppohoitoinen turkki, vaikka onkin pitkä ja muutenkin vähän sairastava rotu, meillä ei ole ollut minkäänlaisia sairauksia. Onnea vaan hankinnoillesi, jos päädyt ottamaan, hinta on nykyään 1250 euroa.


    • Sheltti <3

      Sheltti tarvitsee PALJON liikuntaa, tosin se myös on hyvin sopeutuva ja tottuu myös lyhkäsiin lenkkeihin. Meillä käydään 4 kertaa päivässä lenkillä josta yksi on ainakin tunnin mittainen (aamulenkki onkin sitten huomattavasti lyhyempi...). Sen lisäksi käydään treeneissä kerran viikossa ja koira saa juosta/oleskella vapaana ulkona toisen koiran kanssa n.1-2 tuntia päivässä. Sheltti on tosi oppivainen ja meillä ainakin oltiin täysin sisäsiistejä siinä 3-4 kuukauden iässä (tosin sitä sitten myös juoksutettiin paljon ulkona). Ainoa ongelma oppimisessa/kouluttamisessa oli tuoa haukkuminen. Kun näyttää sumutepulloa hänet kyllä saa hiljaiseksi, mutta sekun ei aina ole mukana... Tämä haukkuminen johtuu epävarmuudesta (esim isompia koiria kohtaan) toinen tapa on pyytää istumaan ja vilauttaa herkkua :) silloin tyttö kyllä keskittyy siihen herkkuun ja haukkuminen loppuu (hetkeksi).

      • Shelttitytön omistaj

        Sama juttu meillä, pelkää isoja harmaita koiria, koska joutui vajaan vuoden ikäisenä aamulenkillä juostessaan jämtnin hyökkäyksen kohteeksi, hyvä kun ei päässyt hengestään, sen vuoksi on hieman arka, muutenkin shelteissä on rotuna arkuutta. On tosiaan hyvin herkkä haukulle, jos ei yritä sitä karsia. Lenkillä ollessa, jos iso koira tulee vastaan häntä alkaa nousta vaakasuoraan ja murina alkaa, mutta otan sen aivan viereen ja sanon vaan rauhallisesti, ei hauku, koira katsoo silmiin ja tottelee.


    • häkit on jyrsijöille

      mitään koiraa ei hankita jos ei ole kokemusta, lainanut kasan kirjoja kirjastosta, ottanut vaikka jonkun kaverin koiran hoitoon mm.
      ja jos etsii "semmosta rotua jonka kanssa ei pitkiä lenkkejä taritse mennä" nii voi unohtaa edes koiran hankinnan.
      Minä sanon vaan että "koira raukka" jos haluaa koiran, otta vaan jonkun tosi söpön jonka löytää...voivoi ei käy hyvin.
      Koiran osto on todella suuri päätös, missä se on 15 vuoden päästä? varmaan kuollut jo kun ei ole jaksattu hoitaa.
      se on niin ett monet koirat viedään eläinlääkärille lopetettavaks koska se koira on " niiiin hirveee" ,mukavai, räksyttää ei tottele, vetää hihnasta, se on ihan 100 % omistajan syytä.
      ikävä kyllä naapurilla on semmonen joku sekarotuinen pystykorva joka asustelee häkissä ja haukku ihan KOKO AJAN vitsi kun ärsyttää, tekis mieli sanoo pari sanaa niille julmille eläinrääkkääjille.
      ekaks se koira oli vain siinä häkissä kun ne oli poissa, ja kun tuli koulusta ja töistä nii sit ne oli sen kanssa koko ajan...onnellinen koira varmaan silloin alussa.
      nyt se on ollu häkissä kohta varmaan kymmenen vuotta, se haukku koko ajan kun silä ei ole muuta tekemistäkään, se on hirveen paksu kun ne antaa sille paljon ruokaa et se pysyis hiljaa edes vähän, en oo ikinä nähnyt ett ne ois ottanu sen ulos häkistä ja se häkki on pieni ja todella epähygieeninen ja likainen nykyjään.
      ympäri uoden se siellä haukkuu vaan koulemaan saakka, eikö ole kurjaaa???
      nii älkää hankkiko koiraa jos ei tietoa koulutuksesta ja ei mitään motivaatiota ja on epävarma jos jaksaa.

    • Dallinger

      Nimenomaan,Luojan kiitos olet kiinnostunut sheltistä,etkä mistään oikeesti vaikeasta rodusta,olisit varmaan sellaisenkin hankkinut tietämättä rodusta yhtään mitään. Meillä on kenneli ja voin kokemuksen rintaäänellä kertoa sinulle,että sheltti ei ole ulkokoira,sitä ei tarvitse käyttää kolmea kertaa päivässä lenkillä,vaan pissikerrat on erikseen lyhyitä pyrähdyksiä ja yksi lenkki päivään riittää hyvin,KOSKA joka ikinen koira tarvitsee myös aivotyöskentelyä johonka kuluttaa energiaa. Suosittelen että lainaat kirjoja ensin ihan yleensäkkin koirien hoidosta ja käyttäytymisestä,sen jälkeen tutustut rotuun josta olet kiinnostunut,eli käyt kasvattajien luona ja vaikka näyttelyissä kahtelemassa yms,ei täällä suomi24 keskustelussa kyselemällä(täällä voi kuka tahansa sanoa mitä vain ja noin nuori kun sitten uskookin kaiken autuaan tietämättömänä) ja sitten vasta hommaa se koira. Mutta tärkeintä että opit ensin koirista ja niiden hoidosta kaikki perusteet.
      Muista että koiran omistajuus on paljon muutakin kuin se lenkillä käyttö,se on ehkä se pienin vaiva ihan oikeesti. Ajattele,sinun vastuulla on se että koira tottelee ja käyttäytyy hyvin (kuinka osaat sen kouluttaa sellaiseksi)Sinun vastuulla on huolehtia sille oikeanlainen ruokinta(siihenkin vaikuttaa monet monet seikat,lue niistäkin) sinun kuuluu huomata millon jokin on huonosti koiralla,millon se on kipeä tai vaikkapa niin sairas että tarvitsee jatkuvaan erikoishoitoa yms.
      Ei ole tarkoitus olla ilkeä vaan koiran omistaminen on iso asia ja vastuu,ja ihan oikein että vähän täällä kyseletkin,vaikkei tämä mikään paras mahdollinen paikka olekaan siihen. Kuitenkin ehkä parasta että koko perheen voimin nyt sitten tutustutte näihin koirahommiin ja rotuihin. Odottele pari vuotta,olet silloin jo paljon tietävämpi ja näin ollen parepi koiranomistaja! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1428
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      962
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      682
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      677
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      634
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe