Asensin koneelleni Avast virustorjuntaohjelman, mutta tarvitsisin nyt apua oikeanlaisen palomuurin löytämisessä. Latasin Comodo Firewall -palomuurin, mutta en päässyt alkua pidemmälle kun näytti katkovan internet-yhteyden jatkuvasti niin että netin käyttö oli mahdotonta. Yritin poistaa palomuurin asennusta, mutta ruutuun pamahti jokin herjausteksti windowsin suojelemisesta ja kone sammui... Nyt minulla on käytössä windowsin palomuuri, mutta en oikein luota sen riittävyyteen. Olen itse aivan pihalla, joten voisiko joku suositella hyvää palomuuria tuohon Avastin rinnalle?!
Mikä palomuuri??
12
228
Vastaukset
- Pyyhis
Itse asiassa wintoosan palomuuri hoitaa hommansa ihan hyvin, ja lisäksi modeemissasi/reitittimessäsi on melko varmasti jonkinlainen palomuuri.
Itse en ole käyttänyt enää vuosiin muuta palomuuria kuin windowsin omaa, ja hyvin on pärjätty. "..windowsin palomuuri, mutta en oikein luota sen riittävyyteen."
Jännä juttu. Minä taas en laittaisi mistään hinnasta mitään ylimääräisiä leikkipalomuureja konetta sotkemaan.- c=3
Jännä juttu. Minä taas en laittaisi mistään hinnasta mitään palomuureja konetta sotkemaan.
Toimiva työpöytäkäyttöjärjestelmä ei tarvitse palomuuria.Linukseissa on sisäänrakennettu palomuuri samoin kuin kaikissa tuetuissa Windowseissakin
Tämä koskee linukseja:
"... Usein palomuuri kannattaa silti varmuuden vuoksi kytkeä päälle, erityisesti mikäli on epävarma siitä, saako erilaiset jälkeenpäin asentamansa verkkopalvelut säädettyä oikein. Kotikäytössä riittää yleensä palomuurisääntö, joka estää kaikki ulkoapäin (Internetistä) tulevat yhteydenotot ja sallii ulospäin suuntautuvan liikenteen, sekä mahdollisesti yhteydenotot kotiverkosta. "
http://linux.fi/wiki/Palomuuri- lw?kTg@2<*
f.e.dzerzhinsky kirjoitti:
Linukseissa on sisäänrakennettu palomuuri samoin kuin kaikissa tuetuissa Windowseissakin
Tämä koskee linukseja:
"... Usein palomuuri kannattaa silti varmuuden vuoksi kytkeä päälle, erityisesti mikäli on epävarma siitä, saako erilaiset jälkeenpäin asentamansa verkkopalvelut säädettyä oikein. Kotikäytössä riittää yleensä palomuurisääntö, joka estää kaikki ulkoapäin (Internetistä) tulevat yhteydenotot ja sallii ulospäin suuntautuvan liikenteen, sekä mahdollisesti yhteydenotot kotiverkosta. "
http://linux.fi/wiki/PalomuuriHölmösti sanottu.
Mikäli palvelun asentaa koneelleen niin ei sitä palomuurilla saa tukkia koska palvelu ei silloin toimi.
Mikäli palveluita ei ole niin yhteydenottopyynnöt joutuvat joka tapauksessa bittien taivaaseen eikä palomuurista ole mitään hyötyä. - c=3
f.e.dzerzhinsky kirjoitti:
Linukseissa on sisäänrakennettu palomuuri samoin kuin kaikissa tuetuissa Windowseissakin
Tämä koskee linukseja:
http://linux.fi/wiki/PalomuuriJätit sitten tärkeimmän kohdan pois: "Useimmissa kotikäyttöön tarkoitetuissa jakeluissa ei oletuksena ole mitään ulkoapäin tulevia pyyntöjä kuuntelevia palveluita käytössä, mikä vähentää oleellisesti palomuurin tarvetta."
Eli työpöydälle suunnatuissa Linux-jakeluissa palomuuri on tarpeeton. - 15+11
Sait sitten noin jännästi ulostettua hengentuotepökäleesi.
tähän kuulu välttämättä mutta seiska sp ykkönen jo sisältää palomuurin jolla voi estellä ulospäinkinmenoa. eiks se ole jo ihan täydellinen vainoharhaisille?
Ulospäin menevää liikennettä voi hallita jo Vistalla, W7:ssa on tietysti ollut aina mahdollista.
- aloittaja vielä
Palatakseni siis tuohon aloitusviestiini, että voisiko joku suomenkieltä käyttäen ehdottaa mikä palomuuri olisi tuon avastin rinnalle hyvä? Siitä nyt ollaan näköjään montaa eri mieltä riittääkö windowsin oma palomuuri vai ei, minä en todellakaan mikään ammattilainen näissä asioissa ole enkä ala väittämään siitä siis mitään :D Mutta tuntisin kuitenkin oloni turvallisemmaksi jos saisin tähän jonkun muun palomuurin. Comodo tosiaan on (mutta ei tällä hetkellä käytössä koska esti netin käytön ja aiheutti muutenkin omituisuuksia koneeseen...). Lisäksi löytyy SpywareBlaster.
- Pyyhis
Tuossa on erilaisia ilmaisia palomuureja tarjolla.
http://www.techsupportalert.com/best-free-firewall.htm#Quick_Selection_Guide
Tuolla sivulla on muitakin freewareohjelmia jos kiinnostaa.
http://www.techsupportalert.com
Periaatteessa millä tahansa noista voi laittaa windowsin remonttiin. Palomuuri asentuu melko syvälle käyttöjärjestelmään, ja voi sekoittaa sen pahastikin, jos ko. ohjelma on buginen tai ei ole yhteensopiva. Paremmuusjärjestyksestä on paha mennä sanomaan mitään, koska jokaisesta varmasti löytyy hyvää ja huonoa sanottavaa, riippuen käyttökokemuksista. Tuossakin pidetään Comodoa parhaana, mutta se onnistui kuitenkin sekoittamaan koneesi.
Joten omalta kohdalta edelleen suosittelen windowsin omaa muuria koska
-se toimii
-ei jatkuvasti huomauttele käyttäjää turhilla ilmoituksilla
-ei tuhoa käyttöjärjestelmääsi
Nettipäätelaitteestasi (modeemi/reititin) löytyy myös palomuuri, joten koneesi on joka tapauksessa kahden palomuurin takana.
Kannattaa muistaa, että pelkkä palomuuri saattaa antaa turvallisuuden tunteen, mutta se ei todellakaan takaa sitä. Pahimmat haittaohjelmat kyykyttävät kaikki ns. tietoturvaohjelmat. Paras tapa suojautua ongelmilta on järjenkäyttö.
- test5109
Yritä nyt ensin poistaa se Comodo, voit nimittäin joutua asentamaan Windowsin kokonaan uusiksi. Mietitään sitten sitä että riittääkö Win-muuri.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706564
- 584472
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283118- 612987
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161905- 151564
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271556Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381495- 341340
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest461259