Minä olen ja jos voisin uudelleen aloittaa opiskeluni, opiskelisin maanmittausinsinööriksi. Löysin netistä www.karttapaikka.fi-sivuston ja tutkin mielenkiinnolla ilmakuvia, karttoja ja kiinteistöjen rajoja.
Oletko kiinnostunut kartoista?
41
277
Vastaukset
- Gissaaja
Pelehdin työkseni karttojen ja piirustusten kimpussa. :) Nykyisin digitaalisten sellaisten.
Ilman karttoja näyttäisi maailmamme paljon erilaiselta! - Pirre*
Kartat kiehtovat, ja - niin minäkin haluaisin olla insjööri maanmittausalalla, jos nimittäin pääsisin opiskelemaan :/
- meeriamanda
En noin mutta tavallani :)) Kun olen aikans julmettu ristikkojen ratkoja olen ostanut aikoinani karttapallon ja Maat ja kansat karttakirjan.
Karttapallosta etsiessä pitää olla suurennuslasi että saa präntistä selvää :)
Joskus saan miehenkin etsiin jotain...vaan ihmetyksien kanssa kyselee mitä sen on väliä jos sanan puuttuva kirjain on kohdassa joka ei jatku?
No on väliä :D ellen löydä en laita mitään, harmittaa kylläkin jos niin pienestä jää vaille, ja en lähettele ratkottujani mihinkään, seuraan kyllä myöhemmin oliko oikein.
Eli paljonkin joutuu karttoja selailemaan.- lyijyllinen
Miul oli kouluaikana kynänteroitin, joka oli maapallon muotoinen. Kyl oli lusti terottaa kynnii.
- keppihevonen
Kartat kiinnostavat. Olen sen sortin hassu että haluaisin aina sijoittaa itseni kartalle. No - kai sitä ilmankin tietäis missä on, mutta se on kuitenkin kiva nähdä kartalta
- pinpointti
Google Earthilla voit merkitä neulalla kartalle sijaintipaikkasi ja kertoa enemmän itsestäsi koko maailmalle. ;)
- RosaLiiin
Se on melkein sukuvika, että kartat kiinnostavat.
Nuoruudessani isä herätti sunnuntaiaamuisin aikaisin ja raahasi suunnistuskilpailuihin. Sitten elämä vei mennessään ja suunnistus jäi. Mutta passelin kipinän nuo matkat kuitenkin jättivät.
Oleminen on jotenkin selkeää kun tietää koko ajan missä kohtaa on kartalla, ajelee sitten suurpiirteisesti kaupungeista toisiin tai liikkuu kaupunkien keskustoissa.
Ennen kokemattomaan kaupunkiin, esim uudessa matkakohteessa on hauska tutustua ensin kartan avulla pöydän ääressä. Ympäristön hahmottaminen on silloin helpompaa.
Kuitenkin eksyminen tuntuu aina pienentä seikkailulta.
Matkakohteistani olen säästänyt kaikki kartat.
Ne ovat nykyisin niin selkeitä ja opastavia ja monet jopa kauniitakin.- 1943
Ihan sama juttu. Minun täytyy aina etukäteen kartasta tutkia, jos esim. autolla lähden jonnekin. Navigaattori ei ole mun juttuni, mulla täytyy olla kokonaiskuva alueesta.Etkö ole nyt alkanut suunnistaa uudelleen? Mulla jo varpaat syhyävät, kun keskiviikkona iltarastit alkavat. Onpa muitakin karttojen lumossa eläviä löytynyt ja toisaalta myös vastakohtia. Jospa sentään miettiitte tuota suunnistamista. Seurat yleensä opastavat näin kauden alussa.
- Karttamaakari
Kartat voivat olla kuin taideteoksia...tässä yksi esimerkki modernista kartasta joka on ratkaissut melkeinpä "mahdottomaan" suunnistusongelmaan. :)
Monien kaupunkien bussi- ja metrolinjat "yksinkertaistetaan" näin nerokkaasti.
http://www.tourstolondon.co.uk/london-underground-map.gif - RosaLiiin
1943 kirjoitti:
Ihan sama juttu. Minun täytyy aina etukäteen kartasta tutkia, jos esim. autolla lähden jonnekin. Navigaattori ei ole mun juttuni, mulla täytyy olla kokonaiskuva alueesta.Etkö ole nyt alkanut suunnistaa uudelleen? Mulla jo varpaat syhyävät, kun keskiviikkona iltarastit alkavat. Onpa muitakin karttojen lumossa eläviä löytynyt ja toisaalta myös vastakohtia. Jospa sentään miettiitte tuota suunnistamista. Seurat yleensä opastavat näin kauden alussa.
Muutaman kerran olen käynyt kopasemassa kuntoani rasteilla.
Nyt olisi aikaa ja muutenkin mahdollista, mutta...
Jatkaminen kangistui matkoihin. Asuminen täällä korpien kätköissä kannustaa muutenkin liikkumaan luonnossa.
Suunnistamisessa saa kyllä kokea niin valtavaa löytämisen riemua ja vauhdilla ei ole väliä. Voi unohtaa kaiken muun, ja keskittyä rasteihin.
Kaikista kivointa suunnistamisessa on mielestäni reittien valinta. Se joko palkitsee tai sitten tekee täyden pummin ja melkein nolottaa.
Ehkäpä vielä jonain päivänä löydän itseni tutkimassa karttaa viikkosuunnistuksissa, tiedä häntä.
Onnea vaan sinulle iltarasteihin, miten pitkiä reittiä juokset, useinhan niissä saa kunnon ja taidon mukaan sen matkansa valita. - 1943
RosaLiiin kirjoitti:
Muutaman kerran olen käynyt kopasemassa kuntoani rasteilla.
Nyt olisi aikaa ja muutenkin mahdollista, mutta...
Jatkaminen kangistui matkoihin. Asuminen täällä korpien kätköissä kannustaa muutenkin liikkumaan luonnossa.
Suunnistamisessa saa kyllä kokea niin valtavaa löytämisen riemua ja vauhdilla ei ole väliä. Voi unohtaa kaiken muun, ja keskittyä rasteihin.
Kaikista kivointa suunnistamisessa on mielestäni reittien valinta. Se joko palkitsee tai sitten tekee täyden pummin ja melkein nolottaa.
Ehkäpä vielä jonain päivänä löydän itseni tutkimassa karttaa viikkosuunnistuksissa, tiedä häntä.
Onnea vaan sinulle iltarasteihin, miten pitkiä reittiä juokset, useinhan niissä saa kunnon ja taidon mukaan sen matkansa valita.Kiitos toivotuksista. En juokse, vaan kävelen. Joskus reippaammin, joskus hitaammin. Katselen paikkoja. Valitsen yleensä noin 3 km:n matkan ja otan mukaani oppijoita. Naapuri oli uskollinen kaveri, mutta kaatui 2 vuotta sitten ja mursi ranteensa. Hän ei ollut koskaan ennen suunnistanut, aloitti seitsenkymppisenä. Mulla on tavoitteena 1) rastien löytyminen, 2) aika alle tunnin, 3) lankomiehen voittaminen. Nämä kaikki pilke silmäkulmassa.
- 1943
Karttamaakari kirjoitti:
Kartat voivat olla kuin taideteoksia...tässä yksi esimerkki modernista kartasta joka on ratkaissut melkeinpä "mahdottomaan" suunnistusongelmaan. :)
Monien kaupunkien bussi- ja metrolinjat "yksinkertaistetaan" näin nerokkaasti.
http://www.tourstolondon.co.uk/london-underground-map.gifTuttu juttu. Mulla on kaapissa teepurkkikin, jossa on tuo metrokartta. LOntoossa on helppo käyttää maanalaista.
- kartan kaavottumista
Tässä iässä osaa jo suunnistaa päivällä auringosta ja yöllä tähdistä. Tulen toimeen aika hyvin ilman karttoja ja kaavoja, mutta autossa on hyvä olla navigaattori. Säästää bensaa ja hermoja. Karttoja osaan piirtää tarpeen tullen vaikka itse.
- 1943
Voihan olla pilvistä, sumuista? Lapissa olin tuntureilla vaelluksella tai oikeastaan sorsajahdissa tunturijärvellä. Olin koira eli uin sorsan maihin. Tottunut kaveri sanoi, että suunnistetaan tunturihuippujen mukaan. Jos on sumua, pitää odottaa, että hälvenee.
- Karttamaakari
Lähiympäristössä, jonka on oppinut ulkoa, löytää ilman karttaakin, mutta suurempien alueiden hahmottaminen onkin jo vaikeampaa jos ei ole nähnyt kartalta milllä ilmansuunnalla ja kuinka kaukana paikat ovat.
Oma maailma olisi melko suppea ilman karttoja. :)- 1943
Aina hankin kartan, jos jonnekin matkalle lähden. Turisti-infot ovat monessa kaupungissa tosi hyviä paikkoja. Ilmaisia karttoja on paljon.
1943 kirjoitti:
Aina hankin kartan, jos jonnekin matkalle lähden. Turisti-infot ovat monessa kaupungissa tosi hyviä paikkoja. Ilmaisia karttoja on paljon.
Ennakkoperehtyminen.
Ensimmäisiä etukäteen kartasta katsottavia asioita on juuri turisti-infon sijainti.
Suunnitellessani matkaa vaakson kartasta majapaikkavaihtoehdot ympäristöineen ja liikenneyhteyksineen sekä lähimmän infopistee.
Samoin risteilyjen satamakaupungeissa.
Melkein aina t-info on joko risteilysatamassa tai sen välittömässä läheisyydessä.
Silloin harvoin kun osallistumme johonkin retkelle haluan kartasta seurata reittiämme.
Samoin kiertomatkoilla.
- 8+19
Etkö muista että aloitit samanlaisen ketjun muutama vuosi sitten ja siinäkin
halusit olla maanmittausinsinööri?
Vanhuuteen liittyy muistin heikentyminen.- 1943
En muista, koska en pidä näitä asioita niin tärkeinä, että tarkistaisin. Nyt asia tuli mieleeni, koska tuo karttapaikkasivu on uudistunut. Varmaan asia pitää paikkansa,tosiasia on että vanhenemme. Minä muiden muassa. Sulla taitaa olla puuhastelusta pulaa, koska joudat seuraamaan Sinulle jonninjoutavan ihmisen tekemisiä.
- 18+9
1943 kirjoitti:
En muista, koska en pidä näitä asioita niin tärkeinä, että tarkistaisin. Nyt asia tuli mieleeni, koska tuo karttapaikkasivu on uudistunut. Varmaan asia pitää paikkansa,tosiasia on että vanhenemme. Minä muiden muassa. Sulla taitaa olla puuhastelusta pulaa, koska joudat seuraamaan Sinulle jonninjoutavan ihmisen tekemisiä.
Harvoin täällä käyn ja ihmettelen miksi noin epäystävällisesti vastaat,
sillä en seuraa sinua ekä ketään muutakaan.
Suo anteeksi osallistumiseni.
Taitavat käyntikerrat vielä tästä harveta. Haitanneeko tuo mittää?
Universumista saattaa löytyä jokunen henkilö joka todella on niin huonomuistinen ettei tuo ole jäänyt mieleen tai sitten jopa joku ei ole sitä muinaista lukenutkaan!
On uusia palstahenkilöitä ja on aiheita joiden kiinnostavuus asioiden muutosten myötä muuttuvat.
Minua eivät uusinnat häiritse.
Jos on kovin tuttu ja tuore teema niin en viitsi avata.- siiosoo
18+9 kirjoitti:
Taitavat käyntikerrat vielä tästä harveta.Älä harvenna käyntejäsi, on mukava, että uusia ihmisiä tulee palstalle.
Enpä usko, että 1943 olisi tarkoituksellisesti epäystävällinen.
Minusta hän on yksi asiallisimpia palstaajia. - 1943
18+9 kirjoitti:
Taitavat käyntikerrat vielä tästä harveta.Niin metsä vastaa:... Ja onhan täällä muita. Hyppää ylitseni äläkä ainakaan vanhoja kaivele esiin. Se tosiaan kertoo, että melkoisesti viihdyt täällä.
Kartat ja vanhat asiakirjat joissa joissa ratkotaan tontti ym asioita saavat jakamattoman mielenkiintoni.
Karttakirja jossa kunkin seutukunnan nähtävyydet ym listattuna on aina matkassa kun liikun.
Kartanluku ajonaikana on taa takuuvarma perheneuvottelun paikka,en suosittele .- 1943
Mulla on jokunen vähän vanhempi kartta näistä alueista. Niissä on esim. isohko järvi, joka on kokonaan kuivattu. Varmaan nuokin ovat jo netissä, jos osaa hakea.
Luonnollinen kiinnostus.
Aina, mennessämme uuteen paikkaan, osana ennakkotutustumista perehdymme alueeseen myös karttojen ja mm. kuukelin earthin muodossa.
Aikaisemmin automatkoillamme ( n. 160000km ) vaimo toimi kartturina ja melko varhaisessa vaiheessa pystyi melko hyvin pelkästä kartasta arvioimaan pienbudjetilla matkustavien kukkarolle soveltuvien yksityismajoitusten sijaintialueita.
Intin aika oli luku sinänsä. RUK:ssa joukkueen kaksi lauantaisuunnisteuksen parasta sai sundiksen. Niitä kertyi.- 1943
Kartturina minäkin olin paljon- silloin ennen. Sundis on varmaan jonkinlainen vapaa sunnuntai?
- ;(
Ei aukea antamasi linkki. :((
- 1943
Ei ole linkki, koska en osaa niitä kopioida. Kokeile www.karttapaikka.fi. Tai googleta.
Vähän uusavuttomaksi meinaa tulla, kun on navigaattori autossa, veneessä ja kännykässäkin. Toista oli ennen, kun merellä kuljettiin merikortin, kompassin ja eksymätaulukon avulla. Metsissäkin olivat maastokartat ja kompassi tarpeelliset. Ilmansuunnat näkee auringosta ja maaston merkeistä, mutta se ei aina riitä, pitää myös sijaintinsa tietää. Yllä puhuttiin tähdistä, mutta haluaisin nähdä kuinka metsissä tähtien avulla navigoidaan, kun ei se merelläkään niin helppoa ole. Sielläkin se onnistuu vain aamu- ja iltahämärässä, kun tähdet ja horisontti ovat samanaikaisesti näkyvissä.
Onhan toki navigaattorista verraton apu vieraalla paikkakunnalla ja ulkomailla, mutta jollei kartta ole matkassa mukana, ei itse aina tiedä missä on kulkenut.- 1943
Noita moderneja härveleitä mulla ei ole, mutta melko hyvä suuntavaisto. Tähtien perusteella olen aivan eksyksissä. Otavan osaan katsoa, muita en.
- i_a*
Hmmm... Niin... Muistoissa...
Tuossa keskikouluaikaan tuli kasälomalla työtarjous Maanmittaushallituksen Tobokraafiselta toimistolta tulla rakentelemaan noita -50 luvun aikaa kartoituksessa tarvittavia puunlatvamerkkejä... Metsien samoilijanahan tuo oli mitä mieleisin "komennus" saatikka että hankekin oli kohtalainen... Käytössä oli vain Metsähallituksen likipitäen karttoja, mutta niillä selvittiin, joka olisikin oma juttunsa...
Keskikoulun jälken olikin sitten tuo elämänsuunnan valinnan aika... Maanmittaushallitus / tobokraafinen toimisto tarvitsi kartoittajia ja kutsu tuli... No tuo ala kiinnosti ja parin viikon tarjoamalleen kurssille pika-pikaa... Töihin Pyhäsalmen eteläpuolelle Hiiden- ja Elämäjärven kylille... Nuo korkeuskäyrät piti piirtää ja määritellä maastoon ennakkoon harvaan mitattujen korkeuspisteiden mukaan... Tuli piirrettuä kolme 10*10 kilometrin aluetta ns. neljännestä... Tuli syksy ja pyyntö lähteä Helsinkiin jollekin vakanssille... Kuitenkin veren veto oli pohjoinen... Hiukka katselua ja tekninen ala alkoi vetää... Vuosien opiskelu alalle ja siinäpä alkoi elämäni ura...
Toimistotyötä, alaisia ja onneksi viimeiset viisitoista vuotta suunnittelutehtävissä eri projekteissa, vaikkakin ilman alaisia... Paluu karttamaailmaan totaalisesti nyt kuitenkin digimuodossa ( AutoCAD jne )... Kyllä nuo Lapin kartat ovat todella tuttuja ainakin asutuskeskusten läheisyydessä...
Etuna tuosta kartoittajana olemisesta oli se hyöty että oppi lukemaan karttaa... Siinä on paljon tietoa joka ei ensi silmäyksellä tuntemattomalle avaudu... Kyllä armeija-aikanani olin aina ykkönen suunnistuskisoissa... Enpä ole koskaan eksynyt eräreissuillani vaikka kompassa olisikin jäänyt kotiin... Ilmansuunnathan voi "lukea" luonnostakin...- Pirre*
Ai teistä tuli kartoittajia kahen viikon kurssilla, miulta se vei kolme vuotta, tosin ensin kartanpiirtäjäksi ja sen jälkeen vuosi kartoittajaksi. :)
- i_a**
Pirre* kirjoitti:
Ai teistä tuli kartoittajia kahen viikon kurssilla, miulta se vei kolme vuotta, tosin ensin kartanpiirtäjäksi ja sen jälkeen vuosi kartoittajaksi. :)
Kai se oli pula-aikaa noin sodan jälkeen... Opetettiin vaan "pussoliinin" ja stereo-ilmakuvien katselu sekä Fabell Castell-tussikynän käyttö... Ei muuta kun "baanalle"... Näin se vaan kävi eikä oikeuteen oo haastettu että jokin olis kuollu eksyttyään noilla piirtämilläni "neljänneksilläni"... :)
- Pirre*
i_a** kirjoitti:
Kai se oli pula-aikaa noin sodan jälkeen... Opetettiin vaan "pussoliinin" ja stereo-ilmakuvien katselu sekä Fabell Castell-tussikynän käyttö... Ei muuta kun "baanalle"... Näin se vaan kävi eikä oikeuteen oo haastettu että jokin olis kuollu eksyttyään noilla piirtämilläni "neljänneksilläni"... :)
Leikilläni sanoinkin..;)
- i_a**
Pirre* kirjoitti:
Leikilläni sanoinkin..;)
No jatkan hiukka...
Kyllähän minulla oli tuollainen piirtämö vedettävänäni viimeiseen työpäivääni saakka... Lopussa 12 ihanaa "syöjätär-tyttöstä"... Edellä hiukka valehtelin joka suokoon anteeksi... Kyllähän tuo ammattiopiskelu noiden piirtäjienkin tasossa näkyi, mutta oleppa sitten tällaisena "lutuisena" poikana tuossa puolueettomana välissä kun palkankorotuksista on kyse... Kyllä tyttösetkin osaa olla "härskejä"... Tosi härskejä... :) - 1943
Sulla on varmaan ollut mielenkiintoinen elämä ja luulen, että samoin on jatkossakin. Lapsuuden kotikylälle tehtiin kolmiomittaustorni ja puhuttiin, että saadaan näkötorni. Pojat sinne kiipeilivätkin, minä en uskaltautunut kuin jokusen askeleen. Nythän nuo tornit ova jo lahonneet. Mieheni kanssa yksi yhteinen harrastus oli, että kävimme seutukunnan korkeimmilla paikoilla, kun paikallislehdessä esiteltiin jokaisen kunnan korkein kohta. Synnyinpitäjäni korkeimmalla kohdalla oli kolmiomittaustornin jäännökset. Projektimme jäi vähän kesken.
- i_a**
1943 kirjoitti:
Sulla on varmaan ollut mielenkiintoinen elämä ja luulen, että samoin on jatkossakin. Lapsuuden kotikylälle tehtiin kolmiomittaustorni ja puhuttiin, että saadaan näkötorni. Pojat sinne kiipeilivätkin, minä en uskaltautunut kuin jokusen askeleen. Nythän nuo tornit ova jo lahonneet. Mieheni kanssa yksi yhteinen harrastus oli, että kävimme seutukunnan korkeimmilla paikoilla, kun paikallislehdessä esiteltiin jokaisen kunnan korkein kohta. Synnyinpitäjäni korkeimmalla kohdalla oli kolmiomittaustornin jäännökset. Projektimme jäi vähän kesken.
Niin...
Nuo puunlatvamerkithän tehtiin 3 km rasterilla maaston korkeimpiin puihin... Joka merkin piti näkyä kolmeen kolmionmittaustorniin... Monta puuta piti kavuta ennenkuin oikea löytyi... Latvamerkki oli määrätty eri variaatiolla valkoisilla n. 60 cm pituisista laudoista pystyssä ja neljä 60'60 senttista valkoista levuä vaakatasossa 2'2 metrin rasterilla puun latvassa ilmakuvausta varten... Kaikkihan piti viedä mukana eväiden mukana viikoksi erämaahan... Hauskaahan se oli, näin jälkeenkin päin... :) - 1943
i_a** kirjoitti:
Niin...
Nuo puunlatvamerkithän tehtiin 3 km rasterilla maaston korkeimpiin puihin... Joka merkin piti näkyä kolmeen kolmionmittaustorniin... Monta puuta piti kavuta ennenkuin oikea löytyi... Latvamerkki oli määrätty eri variaatiolla valkoisilla n. 60 cm pituisista laudoista pystyssä ja neljä 60'60 senttista valkoista levuä vaakatasossa 2'2 metrin rasterilla puun latvassa ilmakuvausta varten... Kaikkihan piti viedä mukana eväiden mukana viikoksi erämaahan... Hauskaahan se oli, näin jälkeenkin päin... :)Olipa mielenkiintoinen puuha. Puihin uskalsin ja osasin kiivetä. Veljien ja naapurinpoikien kanssa kilpailtiin kuka uskaltaa korkeimmalle puun latvaan kiivetä. Pojat silppasivat eli menivät männynrunkoa ylös. Minä liikuin vain kuusen oksia myöten.
- i_a**
1943 kirjoitti:
Olipa mielenkiintoinen puuha. Puihin uskalsin ja osasin kiivetä. Veljien ja naapurinpoikien kanssa kilpailtiin kuka uskaltaa korkeimmalle puun latvaan kiivetä. Pojat silppasivat eli menivät männynrunkoa ylös. Minä liikuin vain kuusen oksia myöten.
Niin...
Kyllähän varallistakin se oli, tuo puissa "rimpuilu"... En vaan poikaani moiseen olisi päästänyt, vanhempani moisesta eivät tienneet... Melkein voisi kirjankin kirjoittaa noista nuoruusvuosistani ja elämäni eri vaiheista... Hmm, mene ja tiedä... :):)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171021124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102468Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2161958Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja231743- 721080
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491054Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?75895Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57872En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.43852Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä88823