missä vika kun...

öhömmm.

skootteri ei kiihdy kunnolla tasaisella, tai varsinkaan ylämäkeen. kulkee sen 55km/h alamäkeen. tuntuu että pidemmässä ajossa skootteri uupuu, ja toimii paremmin pienen tauon jälkeen. Skootteri on Kymco Super 9, -06 malli ja ilmajäähdyitteinen. Skootteriin vaihdettu rullat kun vanhat olivat kuluneet, hihna hyvässä kunnossa. Skootteri ei booaa eikä "röpötä" joten seossuhde luulisi olevan oikea. Tarpeeksi jyrkässä ylämäessä joutuu työntämään skootteria, kun ei jaksa. Koneremontti tehty jossa vaihdettiin mäntä ja männänrenkaat ja porautettiin pytty. Painetta on riittävästi sylinterissä, missä vika ?

26

9516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Daelim

      onko viritetty? Jos rullat on vaihdettu kevyempiin niin se tapahtuu väännön kustannuksella. Kaasarissa vois olla joku pieni reikä tukossa. Mulla on 2-tahti kone vakiovempeleillä ja vie komiasti aikuista miestä isoonkin ylämäkeen.

    • Anonyymi

      Rullat vaihdettiin ongelman huomaamisen jälkeen, ei vaikuttanut ollenkaan. Aattelin jos tuo putki olisi tukossa kun yksi kuri on siellä irti, tukki ennen putken eikä lähtenyt käyntiin. Kaasari kyllä putsattu ja suutin on oikeankokoinen. Pitäisi vissiin kurit poistaa tai ainakin laittaa takaisin kiinni.. ?

    • öhömmm.

      Hei olis kiva saada tuo kuntoon, eli voisittekos heitellä veikkauksia ? Kierrokset pysyy kovina ylämäkeenkin, mutta ei jaksa vetää. olisikohan liian jäykkä vp jousi, koska variaattori kuumenee ja tosiaan ei kiihdy kuin alamäkeen.

      • arvailevainen

        Keskipakoiskytkin luistaa.


    • öhömmm.

      kuinka tuon keskipakokytkimen voi korjata ? Ne kytkinjouset olivat kyllä hyvässä kunnossa mutta tosiaan takavariaattori on aika kuuma ajon jälkeen, kuuluuko kuumeta ? mut kyllä se ylämäkeen liikkuu muttei kiihdy/kulje yli kahtakymppiä ! alamäkeen tosiaan kulkee kuin unelma. Olisiko syynä putken tukkoisuus kun siellä on kuri irti, joka ennen tukki putken alkupäästä. Ei pystytty aukaisemaan ja kiinnittämään joten kiinni parilla pultilla, jottei alkupäästä tuki putkea. Mutta on mahdollisuus että tukkii ylämäkeen mentäessä ulostuloreijän.. Voisiko olla syynä ?

    • arvailevainen

      Onko keskipakoiskytkimen kello sinistynyt, kuin pakoputki. Onko kitkapinnat kengistä lasittuneet kiiltäviksi.
      Onko liian kevyet rullat, eli kiipeääkö suurilla moottorin kierroksilla mäen kuin liian pienellä vaihteella.
      Vai tuntuuko kuin olisi liian iso vaihde päällä.
      Putoaako moottorin kierrokset mäessä.

      Meikän 2t zxsf ei juuri kierroksia mäessä pudota, vaan käy kuin vakiomoottori. Eikä vauhtikaan paljon putoa.
      Nelitahtisesta ei kokemusta.

    • yhden_mielipide_toiseen

      Mikäli kierrokset pysyvät korkealla mutta vauhti hidastuu niin vika ei siinä tapauksessa ole moottorissa, pakoputkessa eikä kaasuttajassa joten ne voi unohtaa.

      Kytkimen kitkapinnat on erittain hyvä vaihtoehto vian alkuperäksi. Mitä enemmän luistaa niin sitä enemmän kuumenee variaattori. Hyvänä kakkosena tulisi variaattorin rullat. Muistat varmasti itse minkä kokoiset rullat laitoit kun uusit ne? Oletko uusinut muuta?

    • öhömmm.

      Yhtä painavat rullat kuin vakiona. Eli muistaakseni 5,5g. Kuinka tarkistan keskipakokytkimen kitkapinnat ? Yritin vaihtaa vp jousen taakse mutten saa sitä mutteria irti joka on keskipakokytkimessä kiinni. Voiko tarkistaa ilman irroittamatta, koska pitäisi muuten huoltoon viedä, ja niin pikkuhommahan tuo luulisi olevan, joten ei oikeen huvittaisi maksaa työstä, jonka voisin itsekkin tehdä.

    • arvailevainen

      Laita oikean kokoinen lenkkiavain tai hylsy mutteriin, varsi kello kymmeneen. Paina takajarrua ja polkaise lujasti varteen, niin eiköhän aukea.
      Kello vetämällä pois, niin näet kengät. Jo väri kertoo onko luistanut. Kullankeltainen eloksoitu väri, niin ei, mutta sinertynyt on.
      Jos kitkapinta kiiltää, niin hio santapaperilla kiilto pois.
      Ei kai ne pinnat ole rasvaiset.

    • öhömmm.

      aa joo. sain kyllä tuon mutterin auki ! näytti vähän mustilta(onko normaalia?) vissiin pitäisi hioa..

    • öhömmm.

      Niin ja skootteriin vaihdettu rajottamaton holkki, oli alkuperäisillä osillakin sama ongelma. Hioin ne pinnat, kiiltivät ja olivat mustia. Ei ainakaan paljoa vaikutusta. Tulppa vaihdettu, ei ole aivan samanlainen kuin entinen tulppa, mutta näyttää toimivan. Skootteri myös savuttaa aika paljon. Kun ylämäkeen ajaa tarpeeksi kauan yhtämenoa, niin kyllä ne kierroksetkin tippuvat.

    • arvailevainen

      Minkä värinen tulppa oli.
      Onko ilmanputsari pesty.
      Miksiköhän savuttaa. Kaksi vai nelitahtikone. Jos 2t, niin kannattaisiko kokeilla seosbensalla ilman tuorevoitelua, jospa siinä on vika.
      Lämmin kone ei savuta jos on kunnossa.

    • öhömmm.

      tulppa on paahteisen kahvin värinen, eli oikea seos. 2 tahtihan se. Aikaisemmin laitoin bensan sekaan vähän öljyä, ei tahtonut pysyä käynnissä kun jätin tuorevoitelunkin päälle.. : d Ei siinä tuorevoitelussa ennenkään ole ollut vikaa. eikä asetuksia ole säädetty(pitäisikö säätää?) epäilen itse että putki olisi aika tukossa tuon irtinäisen kurin takia, mutta veikkaushan se on. Jännä että kiertää ihan hyvin kun ei ole vastusta(keskijalalla) mutta loivaankin ylämäkeen veto loppuu. Alamäkeen jaksaa myös hemmetin hyvin.

      • öhömmm.

        ja vielä tuohon että ilmaputsari on uusi ja puhdas. Vähän samantyylinen kuin Pipercross, vain halvempi stage 2:sen ilmaputsari.


    • arv....

      Voisiko olla liian raskaalla seos.Tuo automaattiryyppy on tuntematon alue meikäläiselle.
      Nyt saisi tietäjät tulla apuun.

    • öhömmm.

      Automaattiryyppy toimii lämpötilan mukaan. Kylmä ilma saa ryypyn menemään päälle, joka menee pois päältä skootterin ollessa käynnissä, koska automaattiryyppyyn menee sähkövirta joka lämmittää ryyppyä. Raskas seos ? tarkoitatko rikasta ? en usko kun tulppa kertoo ihan muuta =)

    • arv....

      Joo. Unohda se edellinen seosjuttu. Oli huti.
      Sen verran, että laiha seos moottorisahassa on voimattoman tuntuinen. Pätisikö mopossa sama.

      Kyllä jäljelle jää se pakoputkijuttu. Se kannattaisi katsoa kuntoon.

      • arv...

        Sahavertausta lisää. Laihalla seoksella ottaa tosiaan kierroksia helposti ( mopo keskijalalla, alamäki ) mutta raskasta kuormitusta tarjotessa voima loppuu, vaikkei vielä booaa.

        Tulppa laihalla ajettaessa pitäisi olla vaalean harmaa, mutta konetta ei ole vielä varmaankaan ajettu niin kuumaksi. Siksi tuo kahvin väri.


    • öhömmm.

      Niin, laiha seos on tosiaan mahdollinen, mutta en usko. Nyt suuttimen koko on 80, vakio oli 72. Testasin 82 ja 88, röpötti, eli liian rikkaalla paloi. Nyt palaa ihan hyvin, seosruuvi on rikkaalla, automaattiryypyn päällä ollessa skootteri palaa niin rikkaalla, koska röpöttää eikä tahdo pysyä käynnissä. automaattiryypyn lähtiessä pois päältä, röpötys loppuu ja seos kohdallaan. Hmm vissiin pitäisi etsiä halpa koneistamo tms. jossa putken voisi avata/sulkea pilaamatta putkea. Itse en uskalla tuota putkea tuhota : D nimimerk. hitsaustaidot ruosteessa..!

      • arv...

        Juu. Se pukihomma on varmasti parasta tällä tietoa.
        Kyllä se siitä kuntoon tulee.
        Kerro sitten kuinka kävi, kun kuntoon sait.


    • fkfu

      mitäs muuten mahtaa tarkoittaa semmoset pienet ns: '' jyvät'' varin takimmaisen kitkapinnan alla? onko tarpeellisia? vai vanhaa tuotantoa :D niii ja skootteri on aprillia rally 50 1998

    • baotian

      skootterini menee 3/4 osaa kaasulla 70km/h ja täys kaasulla 60 km/h mikä voisi olla vikana

      • linnanahne

        Kaasarissa skeidaa tai liian pieni suutin. Tankissa skeidaa?

        Koita tukkia hieman ilman saantia putsarilta -kulkeeko paremmin?


    • Anonyymi

      Omistan samanlaisen laitteen, eli Kymco Super 9, tais olla -05 vm. itellä, mut muistelen vaan että myös omani aikoinaan kun sen ostin toimi juuri kuten sanot, ei tahtonut oikein kiihtyä ja ylämäet meni turhan hitaasti, jyrkemmissä mäissä vauhti tippu johonkin 20 km/h tietämille. Itellä autto se kun ajoin kiville sen alkuperäsen putken ja enemmän kustannussyistä kuin virittämisen halusta ostin tilalle Technigas next-r teharin, vaikutus oli käsittämätön. Myös muut sillä ajaneet tuumasivat et niinku oisin pistänyt isomman pytyn jo pelkän putken sijaan, niin iso teholisä. Vakioputkellakin sen saa kuulema toimimaan paremmin tukkimalla hukkaputken ja poistamalla just sen käyrän alun kuristimen, ja ilmanputsarille menevä putki niin ikään pois ja käyrältä tukkii sen reijän. Ja lopuksi kannattaa kokeilla vakioputken kurien poiston jälkeen jollain sopivalla putken pätkällä tai hylsyllä pienentää äänenvaimentimen reikää millin pari sisähalkaisijaltaan, tämä tuo pillikurit ja hukkaputket poistetulle ja siksi paremmin virtaavalle putkelle lisää pakovastusta joka saa vakioputkenkin hieman toimimaan "tehoputkimaisesti". Olen vuosien varrella huomannut et just toi superi 9 on ihmeen "ronkeli", mm. kun laitoin toisesta laitteesta siihen 1.5 % seosvoitelu bensaa eli 2 tahtiöljyt seassa ni kymco ei lähtenyt sillä bensalla käyntiin lainkaan. Ja ilmanotossa kaiken pitää olla "viimesen päälle", pienikin imuvuoto / vähän liian likanen ilmanputsari esim. vaikuttaa todella paljon. Ja sama juttu sähköosissa ja -liittimissä, jotka jostain syystä tuntuvat nekin vaikuttavan 9 superissa enemmän kulkuun ku missään muissa 2 tahti laitteissa mitä on tullut rassattua...
      Tää on tosi vanha threadi näköjään, mut sinä alkuperäisen kysymyksen esittäjä jos satut näkemään tän joskus ni olisin utelias tietämään mistä sulla johtu toi ongelma? :)

    • Osaisko joku sanoa mikä vois olla kun ennen kulkenut sen 70km/h. Skootterin kaasari oli rikki joten ostettiin uusi samanlainen mutta nyt kulkee vaan vähän yli 50km/h. Osaisko joku sano mikä vois olla

    • Anonyymi

      Mulla on benelli 49x 2015vm ja vikana on se että ei kiihdy melkein ollenkaan ja huiput vian yhteydessä 50km/h ja kun antaa olla tyhjäkäynnillä niin jostain (ehkä variaattorista) alkaa kuulumaan kilinää ja ei meinaa pysyä käynnissä tyhjäkäynnillä. Kaasari koitettu säätää mutta ei oo auttanut. Itse en ole mikään professori skoottereitten kanssa että jos täältä joku tietäväinen löytyy niin ois hyvä jos joku vois kertoo jos osaa. Ps. Bensapumppu ja sähköryyppy on vaihdettu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2886
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2440
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      18
      2029
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe