...jos olette kuulolla : KIZZ3 ja Kevään kukka, KIZZ3.miten sinulla meni se mangeettikuvaus ja entä Kevään kukka,sinullakin oli kontrolli,jotain kuvauksia,toivotaan ettei teillä kummallakaan ollut mitään ikävää.
Entä lysu10, miten sinä jaksat?
Kaikki muutkin mm. lyhytsuoliset kertokaa kuulumisia ,joko alkaa olemaan kevättä rinnassa..?
Kyselen
58
6223
Vastaukset
- asiallinen sp.
Iltaa sinulle entinen syöpäpotilas,kyselet näiden asiallisesti kirjoittaneiden syöpäpotilaiden kuulumisia,myös minä olen hakenut heidän kirjoittamiaan viestejä mutta tuloksetta.
Palsta ei nykymuodossaan houkuttele syöpäpotilaita,täällä on vallalla muut aiheet,kuin syöpäpotilaiden keskustelu,kuulumisten vaihto,uskon että kun palsta rauhoittuu,palaavat nämä kaikki kirjoittajat takaisin ja kuulemme heistä vielä.- pipij
iuipu
- pete-j
Kevät tuntuu tulevan tosi vauhdilla, meilläkin talvi "loppui" yhtenä viikonloppuna vesisateisiin ja pluskeliin, mutta vielä se kylmenee ja tulee luntakin, näin uskon. Mahtavat hankikelit on tarjolla heti kun pakastaa.
Viikonloppu meni toipuessa sytojen oireista, mutta tänään on jo helpottanut. Toivotaan että uusi myrkky tehoaa ja hyyryläiset pysyy aisoissa ja saadaan lisää jatkoaikaa, kamppailu jatkukoon!. Hieman tässä jännitetään iskeekö meikäläiseen muita perheenjäseniä vaivaava flunssa. Nyt ei olisi väliksi koska viikolla on tarkoitus lähteä tien päälle, tapaamaan entisiä työkavereita ja poiketa myös mökillä katsomassa kuinka kevät siellä edistyy. Seuraava hoitokerta onkin vasta pääsiäisen jälkeen eli pari viikkoa on "lomaa". Huhtikuun jatkoja ja kevätmieltä kaikille ! Olkaahan ihmisiksi !- MöKin-MuiJa
Niin samaa täälläkin katselen kun lumet hupenee "silmissä" suorastaan.Voi kumpa pakkanen öisin kävisikin jotta pääsisi hankia hiihtelee edes kerran ja saisi hieman otsonikadon suomaa ruskeutta kalpeaan naamaansa ;)Voi kun olisikin sellainen taikasauva jolla saisi ne hyyryläiset sinusta ulos lopullisesti,luulen ymmärtävinäni että tuo toinen kierros on ensimäistä vaikeampi.Nyt on kummallinen keuhkokuume iskenyt läpi suomen,ihan perusterveisiin keski-ikäisiinkin jossa on flunsan kaltainen alkuvaihe,toivottasti et saa sitä nyt kun tilanteesi on mitä on kuurin takia. Kivaa mökkireisua ,ai niin joko siellä voi saunan lämmittää elikkä onko saunavesi järvestä vaiko kaivosta,no rannat on kohta sulia jotta vettä saa ,tai letku onkin paikoillaan kesät-talvet.Eikun kevättä mieleen vaikka räntää sataisi ;-)
- pete-j
MöKin-MuiJa kirjoitti:
Niin samaa täälläkin katselen kun lumet hupenee "silmissä" suorastaan.Voi kumpa pakkanen öisin kävisikin jotta pääsisi hankia hiihtelee edes kerran ja saisi hieman otsonikadon suomaa ruskeutta kalpeaan naamaansa ;)Voi kun olisikin sellainen taikasauva jolla saisi ne hyyryläiset sinusta ulos lopullisesti,luulen ymmärtävinäni että tuo toinen kierros on ensimäistä vaikeampi.Nyt on kummallinen keuhkokuume iskenyt läpi suomen,ihan perusterveisiin keski-ikäisiinkin jossa on flunsan kaltainen alkuvaihe,toivottasti et saa sitä nyt kun tilanteesi on mitä on kuurin takia. Kivaa mökkireisua ,ai niin joko siellä voi saunan lämmittää elikkä onko saunavesi järvestä vaiko kaivosta,no rannat on kohta sulia jotta vettä saa ,tai letku onkin paikoillaan kesät-talvet.Eikun kevättä mieleen vaikka räntää sataisi ;-)
Onhan tämä toinen kierros vähän kinkkisempi kun tästä taistosta ei voittajana selviä. Ehkä asian sulattelu oli kuitenkin helpompaa kuin eka kerralla, josko sitä oli asiaa jotenkin alitajunnassaan työstänyt että näin voi käydä. Mutta nyt unohdetaan myö moiset murheet, viime yönä ehti pohtia ihan riittävästi kun uni ei maittanut, muuta vuorokausi unta takana niin ei ihmekään.
Sitkeää tautia on täälläkin päin kuulemma liikenteessä. Omalta kohdaltani tiedän että tärkeää on että ei vilustuta itteään, kevät ilma on petollista. Muuten aion elellä normaalirutiineilla, pöpöt iskee jos on iskeäkseen.
Mökillä pesuvesi tulee kesällä pumpulla järvestä, talvella kaivosta kantaen eli saunaan pääsee ympäri vuoden. Huomenna ajelen ensiksi itä-suomeen ja sieltä matka jatkuu ensi viikolla eteenpäin.
- Lysu10
Kiitos kysymästä vielä jakselen. Tänään iltapäivällä vedettiin neula käsiselästä ja toinen hoitojakso käynnistyi. Olen tässä sättäillyt facebookissa ja ehtinyt kahvitkin juoda. Kohta ei olekaan kivaa, kun ruokahalukin menee ja pahoinvointi alkaa. Mutta jääkaappi on lastattu epätavallisesti esim. mämmiä, piimää, etikkapunajuuria jne..
pete-j:lle suosittelen esim. ostoskärryjen työntelemisen jälkeen jo ennen kotiinmenoa ja käsien saippuapesua vaikka pieni MediSoft käsihuudepulo povitaskuun ja siitä pikapesu. Myt ei hengityselimiin saisi päästä mitään pöpöjä ja sitten kesähelteellä sama juttu. Se vaan on pitkässä lääkityksessä näin, kun vastustuskyky on heikko. Tämä siksi, että toivoisin nykyisen kuntosi säilyvän ja muutenkin kaikkea hyvää taisteluusi.
Täällä on kanadanhanhet jo viikon lennelleet aamuin illoin metsän ja vesistöjen väliä niin, että kova "kalkatus" kuuluu asuinalueela myös sisään.
Kaikille hyvää viikonjatkoa.- Ei enää sp.
Mitä kuuluu tuoreille s-potilaille? He kirjoittivat jotain tälle palstalle. Myös olisi kivaa kuulla toipuneilta. Kuinka sujuu työelämä?
- mä vaan
Ei enää sp. kirjoitti:
Mitä kuuluu tuoreille s-potilaille? He kirjoittivat jotain tälle palstalle. Myös olisi kivaa kuulla toipuneilta. Kuinka sujuu työelämä?
Olen "tuore" 43 v keuhkosyöpäpotilas. Eli todettiin viime kesänä. Alussa sain kolmen viikon välein Alimta- sytoa suoneen, mutta se ei tehonnut. Nyt olen 5 kk syönyt Ta rceva nimistä lääkettä. Helmikuussa todettiin että ei ole kasvanut, mutta ei pienentynytkään. Seuraava kontrolli touko-kesäkuussa. Olen ymmärtänyt, että kun on levinnyt imusolmukkeisiin eikä siis leikata niin ennuste on aika huono... Mutta... mikäs pahan tappais...?
- Olet ihminen!
Jos olen ymmärtänyt oikein, että olet vaikeassa hoidossa. Oletko työelämässä? Mihin kohtaan imusolmukkeissa on levinnyt? Ei tämä ole asiantuntijan tuntemus, vaan ämätöörin.
Kuinka olet pärjännyt elämässä tässä ja nyt?
Silti elämä jatkuu. Kirjoitathan omia tuntemuksiasi ja osaathan sivuuttaa häirikköjuttuja!
Sinä olet tärkeä omana itsenäsi syöpäpotilaana!
:)- mä vaan
Olen ollut elokuusta asti sairauslomalla. Imusolmukkeissa oli kaulassa joka leikattiin ja nyt on ainakin keuhkojen välikarsinassa. Muusta en tiedä, kun muuta ei ole pyynnöistäni huolimatta kuvattu kuin keuhkot.
Mieliala on kuitenkin korkealla vaikka pikku kremppoja onkin. Periksi ei anneta. - lusiina4
mä vaan kirjoitti:
Olen ollut elokuusta asti sairauslomalla. Imusolmukkeissa oli kaulassa joka leikattiin ja nyt on ainakin keuhkojen välikarsinassa. Muusta en tiedä, kun muuta ei ole pyynnöistäni huolimatta kuvattu kuin keuhkot.
Mieliala on kuitenkin korkealla vaikka pikku kremppoja onkin. Periksi ei anneta.Onko sinulta katsottu missään vaiheessa vatsan ultra-ääntä? Kiva kun olet noin positiivisella mielellä vakavasta sairaudesta huolimatta.
- mä vaan
Eipä ole ultrattu vatsaakaan. Voiko olla olematta hyvällä tuulella kun kesä tulla kohisee? Vähän puuhastelin pihalla ja heti on selkä märkänä, kyllä se aurinko vaan jo niin lämmittää.
Loukkaannutko Pete jos kysyn sun historiaa? Kuulostaa synkältä, mutta kirjotat kuitenkin niin iloisesti?- pete-j
Enpä suinkaan. Historia lyhyesti... 2004 minulta löydettiin peräsuolen syöpä (dukes C). Hoitona peräsuolen poisto, paksusuoliavanne ja sytohoidot. Seurannoissa ei poikkeavaa kunnes 2009 syksyllä oli pitkittynyttä yskää ja keuhkokuume. Tuolloin tutkimuksissa löytyi keuhkoista suolistosyövän etäispesäkkeitä, molemmin puolin on kasvaimia. Sytohoidot alkoi 12/09 ja viime viikolla oli 24. hoitokerrat. Eka puolivuotta kasvaimet pienentyi jonkin verran, sen jälkeen ei muutoksia suuntaan eikä toiseen. Merkkerit ovat kyllä olleet nousussa tämän talven aikana. Hoitona tällä hetkellä Vectibix irinotekaani fluorourasiili.
Positiivista asennetta pitää olla, siitä saa voimaa, tälläiset eväät on annettu ja näillä mennään eteenpäin. Kamppailumme jatkuu ! - lusiina4
Hmmmmmmmmmmm, miksikähän ei? Kokovatsan uä nyt kuitenkin on oleellinen osa levineisyystutkimuksia, varsinkin jos etäpesäkkeitä on muuallakin?
- -ra
Sitkeä sissi olet,ja positiivinen ihminen,sinulle ei voi muuta kun toivottaa kaikkea hyvää ja siunausta päiviisi.
- -ra
Kyllähän se aurinko nousi kuitenkin,nyt pääkaupungissa on ihan aurinkoinen päivä,täytyy lenkille lähteä.
- Guru*****
-ra, sinulta kysyisin, kun tulen ensi kuussa Mehiläinen ympyrätaloon, kannattaisiko mennä metrolla Hakaniemeen, muistelen että lääkäriasema on siinä Hakaniemen torin lähellä.
- -ra
Kannattaa tulla metrolla.Hakaniemen pysäkki on aivan näköetäisyydellä.
- Gurulta
-ra kirjoitti:
Kannattaa tulla metrolla.Hakaniemen pysäkki on aivan näköetäisyydellä.
Muutama vuosi on vierähtänyt, kun olen viimeksi käynyt Helsingissä, siellä kyllä toimii julkinen liikenne hyvin, menen metrolla, jos polvet kestävät.
- mä vaan
Lusiina. Olen moneen kertaan pyytänyt koko vartalon kuvausta, mutta aina sanotaan että sama lääke auttaa (siis jos auttaa) joka paikkaan. Mutta voihan olla että on hyväkin ettei tiedä, tieto lisää tuskaa. Eipä sillä mitään voittaisi jos jäisi surkuttelemaan ja vellomaan itsesäälissä, joten otetaan ilolla vastaan joka päivä joka meille annetaan. Enkä todellakkaan aio luovuttaa, haluan nähdä että lapseni tulevat omillaan toimeen, ja ehkä vielä näkisin lapsenlapsiakin?
- pete-j
Ihme tosiaan kun eivät ole tehneet tarkempia tutkimuksia. Minulle tehtiin heti alkuun keuhkojen ja vatsan alueen CT, keuhkojen tähystys, otettiin koepalat sekä tehtiin luuston gammakuvaus. Kontrollissa on 3 kk välein kauhkojen ja vatsan CT. Olen kyllä itse sitä mieltä että parempi kun tietää missä mennään, ei tarvitse tuhlata energiaa turhaan pohdintaan. Pohdittavaa riittää kyllä muutenkin ihan tarpeeksi, halusi sitä tai ei.
- lusiina4
"mutta aina sanotaan että sama lääke auttaa (siis jos auttaa) joka paikkaan"
Ihanko totta? Missäshän päin suomennientä noin laadukasta hoitoa annetaan :-?
- ;(((((((((((((((((((
Siinähän se on Hakaniemen torin laidalla. Metrolla tahi ratikalla, riippuu ihan mistä suunnasta olet tulossa.
OT; ikävää että tämäkin (tosin kirjoitin nyt tähän itsekin) ketju ajautui sivuraiteille. ..raportoinnin takia. - Guru*****
Kiitos vastauksestasi. Rautatieasemalta ajattelin jatkaa metrolla, tai voinnin mukaan taksilla.
- mä vaan
Ihmetyttää moni muukin asia tässä mun hoidossa... Keuhkot on vaan todellakin kuvattu ja tehty mammografia. Kaulasta leikattiin imusolmuke pois, sanottiin että se on täynnä pahanlaatuisia soluja ja että patologi antoi lausunnon että se oli etäpesäke keuhkosyövästä. Onneksi kooltaan vain 1,8 mm.
- 1+1
Missä päin Suomea sinua hoidetaan? Outoa ettei sinua tosiaan ole tutkittu tarkemmin.
- lusiina4
Samaa mieltä, kyllä ainakin kokovatsan uä kuuluu ihan rutiinilevinneisyystutkimuksiin, ainakin keuhkosyövän kohdalla. Oishan ihan kiva tietää, onko tauti levinnyt esimerkiksi maksaan.
- mä vaan
Lahdessa. Kerroinkin jo aikaisemmin että olen käynyt kahdella eri onkologilla; toinen on ulkomaalainen eikä oikeen tahdota ymmärtää toisiamme. Onneksi mukana on hoitaja joka tulkkaa. Toinen on niin tiukka täti ettei ehdi edes kysellä mitään kun on jo käytävässä.
- 12+13
Sairaanhoitopiireissä on kai erilaisia käytäntöjä syövänhoidossa. Minun vatsaani tehtiin uä-tutkimus pari kertaa, nyt ei tarvitse, käyn puolivuosittain kontrollissa. CT-kuvaus tehtiin vain kerran. Olen gynekologisen syövän saanut. Saitko epäkriisin? Siinä voi lukea millaisia hoitoja jatkossa annetaan ja kuinka kauan usein jne. Käytkö yksityisellä onkologilla?
- mä vaan
Totta puhut Pete, ei ole kivaa enää miettiä että onko etäpesäkkeitä muuallakin,
mutta enhän voi lääkäreitä pakottaakaan kuvaamaan minua.
Miksi Pete sanot ettet voi voittajana tästä selvitä? Miksi et?
Minä kun kävin elokuussa ensi kertaa onkologilla niin kysyin että mikä on ennusteeni? Hän vastasi että jos lääkkeet ei tepsi niin vuosi... Ekat lääkkeet ei siis auttanut ja tämä toinen oli helmikuun kuvausten mukaan pysäyttänyt taudin. Joten mitähän tässä pitäisi tuumia?
Lysylle tsemppiä. Minulle auttoi viime sytokuurin jälkeen kaikki kylmä: mehukeitot,jäätelö,rahkat,jugurtit ja välillä pelkät jäät.- Lysu10
Kiitti tsempistä! Minulla raapii kurkkua, kun nielaisen kylmää juomaa tai ruokaa. Minulla on lääkeyhdistelmä: oksaliplatiini ja kapesitabiini (Xeloda)
- pete-j
Oman tilanteeni olen sisäistänyt niin että kun tuo pirulainen on levinnyt muihin elimiin, minun tapauksessa keuhkoihin niin ei siitä enää eroon pääse eikä parantua voi. Lisäksi minun osalta alkaa sytopajatso olla kohta tyhjä eli arsenaali on käytetty/käytössä. Toki tämä viimeinen alkoi juuri ja sen voimaan luotan aika paljon. Uskon että aikaa on vielä, mutta kuinka paljon, sitä ei tiedä ja tilanteet voivat muuttua nopeasti. Sen olen todennut joidenkin kolleegoiden osalta.
- pete-j
Lysu10 kirjoitti:
Kiitti tsempistä! Minulla raapii kurkkua, kun nielaisen kylmää juomaa tai ruokaa. Minulla on lääkeyhdistelmä: oksaliplatiini ja kapesitabiini (Xeloda)
Komemusta on oksaliplatinasta ja nuo kylmänarkuusoireet eivät ole mitään mukavia. Onneksi mennään kesää kohti niin ei ole tuo pakkanen kiusaamassa. Ja toivotaan että tunnottumuutta ei ilmaannu paljoa sormiin, jalkapohjiin ja varpasiin. Itselläni meni jonkin verran tunto pois, mutta se on palautunut. Oksalipaltina oli käytössä 10 kuukautta.
- Ilmapallo sinulle!
pete-j kirjoitti:
Oman tilanteeni olen sisäistänyt niin että kun tuo pirulainen on levinnyt muihin elimiin, minun tapauksessa keuhkoihin niin ei siitä enää eroon pääse eikä parantua voi. Lisäksi minun osalta alkaa sytopajatso olla kohta tyhjä eli arsenaali on käytetty/käytössä. Toki tämä viimeinen alkoi juuri ja sen voimaan luotan aika paljon. Uskon että aikaa on vielä, mutta kuinka paljon, sitä ei tiedä ja tilanteet voivat muuttua nopeasti. Sen olen todennut joidenkin kolleegoiden osalta.
Tulin huomanneeksi, että olet yhtä kovia kokenut, pete-j ,kuin silloin Raspis. Mutta kuitenkin toivossa on hyvä elää! Toivottavasti syöpäsi pysyy kurissa ja elämänlaatu on kohtuullista.
Halit jaksamisessa!
- Syövänhoidon taso?
Sädetyshoidot eivät taida kuulu yleisesti lysu-potilailla? Yleensä leikkaus, avanteen asennus samanaikaisesti tai ei, solusalpaajahoidot. Harvoin sädetyshoito käy ensihoidoksi vaikean syövän sijainnin takia pienennetyksi ennen leikkausta.
Minä taas kävin radikaalin poistoleikkauksen( myös muut elimet ja imusolmukkeet), solusalpaajahoidon 3 vk välein 6 krt ja lopulta 25 krt. Syöpäni gradusluokitus oli III. Olen toipunut.
Siksi jään vähän ihmettelemään, miten syöpäpotilaita hoidetaan eri tavoin nykyään.
Onko syövänhoidon taso pudonnut tänä vuonna? - lusiina4
"Onko syövänhoidon taso pudonnut tänä vuonna?"
En usko että on, kyse taitaa olla paremminkin jostain muusta.- 5 l tonka
""Onko syövänhoidon taso pudonnut tänä vuonna?"
En usko että on, kyse taitaa olla paremminkin jostain muusta."
En osaa sanoa, onko se juuri tänä vuonna, mutta ainakin ohjauksen ja seurannan puitteissa taso on pudonnut. Sen kuulin labrassakin, että nyt on paljon leväperäisemmällä tasolla, kuin ennen.
Ja sama kokemus on myös minullakin. - lusiina4
5 l tonka kirjoitti:
""Onko syövänhoidon taso pudonnut tänä vuonna?"
En usko että on, kyse taitaa olla paremminkin jostain muusta."
En osaa sanoa, onko se juuri tänä vuonna, mutta ainakin ohjauksen ja seurannan puitteissa taso on pudonnut. Sen kuulin labrassakin, että nyt on paljon leväperäisemmällä tasolla, kuin ennen.
Ja sama kokemus on myös minullakin.Mutta väitätkö että on vara jättää tekemättä syävn levinneisyystutkimukset vatsan ultra-äänen muodossa, kun löytyyy etäpesäkkeitä tehnyt kasvian. Väitänpä ett ei.
- 5 l tonka
lusiina4 kirjoitti:
Mutta väitätkö että on vara jättää tekemättä syävn levinneisyystutkimukset vatsan ultra-äänen muodossa, kun löytyyy etäpesäkkeitä tehnyt kasvian. Väitänpä ett ei.
Kyllä näinkin voi olla. Itselläni on jätetty tekemättä. On vaan tulkittu jotain muuta. Ja juttua olen kuullut toisiltakin, miten vaikeaa on saada, jos ei itse älyä, tajua, mitä vaatia. Näin sanoi myös labrassa, että monet jää vaille olellisiakin tutkimuksia, kun eivät tiedä vaatia.
- lusiina4
5 l tonka kirjoitti:
Kyllä näinkin voi olla. Itselläni on jätetty tekemättä. On vaan tulkittu jotain muuta. Ja juttua olen kuullut toisiltakin, miten vaikeaa on saada, jos ei itse älyä, tajua, mitä vaatia. Näin sanoi myös labrassa, että monet jää vaille olellisiakin tutkimuksia, kun eivät tiedä vaatia.
Uskomattomalta kuulostaa. Onkohan sitten eri puolella maata erilaiset tavat toimia. Kyllä tääll meillä päin se on automaatio vielä ja ei todellakaan tarvitse potilaan vaatia ja ehdotella tutkimuksia. Aika pelottavalta kyllä kuulostaa jos näin on.
- Hoidoissa on eroja
lusiina4 kirjoitti:
Uskomattomalta kuulostaa. Onkohan sitten eri puolella maata erilaiset tavat toimia. Kyllä tääll meillä päin se on automaatio vielä ja ei todellakaan tarvitse potilaan vaatia ja ehdotella tutkimuksia. Aika pelottavalta kyllä kuulostaa jos näin on.
Kyllä eri sairaanhoitopiireissä on eroa syövän hoidoissa. Ei tuo ole tavatonta. Myös syöpäsairauksien hoidossa säästetään valitettavasti. Ellei potilaalla ole riittävästi tietoa tai tietäviä läheisiä, hoito kärsii. Kaikkein paras tilanne on jos sattuu olemaan esim. lääkärituttava, joka voi käytää omaa vaikutusvaltaans. Tämä on täyttä totta. Älä lusiina4 kaunistele.
- lusiina4
Hoidoissa on eroja kirjoitti:
Kyllä eri sairaanhoitopiireissä on eroa syövän hoidoissa. Ei tuo ole tavatonta. Myös syöpäsairauksien hoidossa säästetään valitettavasti. Ellei potilaalla ole riittävästi tietoa tai tietäviä läheisiä, hoito kärsii. Kaikkein paras tilanne on jos sattuu olemaan esim. lääkärituttava, joka voi käytää omaa vaikutusvaltaans. Tämä on täyttä totta. Älä lusiina4 kaunistele.
No en kyllä kaunistele, olen ollut sypätauteja diagnosoivassa yksikössä joskus aiemmin töissä ja siellä kyllä tutkittiin levinneisyystukimukset kiitettävästi, Tosin oli pienempi yksikkö, ei yliopistotason.Oisko sitten näin että nyt kun on säästetty jo vanhustenhoidosta, vammaisista, seuraavana on syöpätaudit, mitä olet mieltä.
- Hoidoissa on eroja
lusiina4 kirjoitti:
No en kyllä kaunistele, olen ollut sypätauteja diagnosoivassa yksikössä joskus aiemmin töissä ja siellä kyllä tutkittiin levinneisyystukimukset kiitettävästi, Tosin oli pienempi yksikkö, ei yliopistotason.Oisko sitten näin että nyt kun on säästetty jo vanhustenhoidosta, vammaisista, seuraavana on syöpätaudit, mitä olet mieltä.
Tiedät varmaan, että eri sairaanhoitopiirien välillä on eroja, myös hoidon aloittamisessa. On tarkoitus saada hoitoonpääsy yhtenäisemmäksi, osassa maata on myös pulaa onkologeista, jolloin väistämättä tulee viivettä hoidon aloittamiseen. Ilman muuta raha ratkaisee, budjetit voivat olla tarkoituksella alimitoitettuja. Syöpäpotilaiden seurantaa on siirretty perusterveydenhuoltoon. Potilaan aktiivisuudella on suuri merkitys koko hoidon aikana. Olen mukana kunnallispolitiikassa.
- lusiina4
Hoidoissa on eroja kirjoitti:
Tiedät varmaan, että eri sairaanhoitopiirien välillä on eroja, myös hoidon aloittamisessa. On tarkoitus saada hoitoonpääsy yhtenäisemmäksi, osassa maata on myös pulaa onkologeista, jolloin väistämättä tulee viivettä hoidon aloittamiseen. Ilman muuta raha ratkaisee, budjetit voivat olla tarkoituksella alimitoitettuja. Syöpäpotilaiden seurantaa on siirretty perusterveydenhuoltoon. Potilaan aktiivisuudella on suuri merkitys koko hoidon aikana. Olen mukana kunnallispolitiikassa.
"Potilaan aktiivisuudella on suuri merkitys koko hoidon aikana. "
Tuossa olet oikeassa, joko potilaan tai hänen läheisensä aktiivisuus tuottaa tulosta. Mutta miten maallikkona voit olla aktiivinen , jos sinulla ei ole haisuakaan miten koko prosessin kuuluisi mennä. Olen ollut mukana taistelemassa erään läheiseni kanssa hotoon pääsystä. Ikävää todeta, että pitää olla todella sinnikäs jotta ylipäätään pääsee hoitotakuun puitteissa hoitoon.
Ps: Minä aion nukkua nämä vaalit ;-) - Hoidoissa on eroja
lusiina4 kirjoitti:
Tuossa olet oikeassa, joko potilaan tai hänen läheisensä aktiivisuus tuottaa tulosta. Mutta miten maallikkona voit olla aktiivinen , jos sinulla ei ole haisuakaan miten koko prosessin kuuluisi mennä. Olen ollut mukana taistelemassa erään läheiseni kanssa hotoon pääsystä. Ikävää todeta, että pitää olla todella sinnikäs jotta ylipäätään pääsee hoitotakuun puitteissa hoitoon.
Ps: Minä aion nukkua nämä vaalit ;-)Kaikille pohdittavaa:
09.03.2010
Syövän hoitoon halutaan aikarajat
Syövän hoidon kehittämistä pohtinut työryhmä sanoo, että sairauden hoitoon tarvitaan aikarajat.
Ensimmäinen hoito tulee aloittaa kuuden viikon kuluessa epäilystä. Kuvantaminen ja kudosnäytteiden tutkiminen tulee tehdä viikossa, ja jatkohoito tulisi aloittaa kuukauden kuluessa.
Alueelliset erot ovat merkittävät, pahimmillaan hoitoa on pitänyt odottaa kolme kuukautta. Itä- ja Pohjois-Suomessa on vaikeinta päästä hoitoon, ja Turussa ja Helsingissä hoitoon pääsee nopeimmin. On mahdollista luoda säädös puolikiireellisestä hoidosta, sanoo työryhmän puheenjohtaja Terhi Hermansson sosiaali- ja terveysministeriöstä.
Hoidon kustannusten kasvu asettaa haasteita hoidon kehittämiselle. Monimutkaiset hoidot ja syöpäryhmätkin ovat lisääntyneet. Lääkekustannukset ovat myös nousseet, mikä vaikuttaa mm. henkilökunnan palkkaamiseen, kertoo professori Pirkko Kellokumpu-Lehtinen Tampereen yliopistollisen keskussairaalan syöpätautien klinikalta.
Ryhmä esittää vaativien leikkausten ja kalliiden erityishoitoinvestointien keskittämistä.
Heta Ängeslevä
lymfooma.fi - 5 l tonka
lusiina4 kirjoitti:
Ps: Minä aion nukkua nämä vaalit ;-)Huonossa mallissaan on.
Seurannan puutteessa olin kuolla nyt ihan hiljakkoin. Nyt kävi ilmi, että sytostaatti, jota minulle on annettu, aiheuttikin vakavan sydänsairauden pahenemisen. Eikä kukaan, eikä missään vaiheessa, vaikka jatkuvasti soittelin syöpähoitajille siitä vaikeasta hengenahdistuksesta, niin kertonut, että tämä sytostaatti aiheuttaakin sydänpotilaalle sairauden vaikean pahenemisen.
Viikko sitten lakkasi pissakin tulematta, ja olin turvoksissa, kuin ilmapallo. Kädet pyöreät kuin kumipallo. Valolampun katkasijankin päälle napsautus sai aikaan mielettömän hengenahdistuksen, ja hengityksen vaikeutumiseen. En jaksanut enää peitettä päälleni vetää, niin loppu olivat sydämen toimintakapasiteetti.
Oli tarkoitus ehdottaa lääkärille, etten jaksa enää tätä sytostaattia, että hoitotauko, mutten ehtinyt, kun lääkäri sanoi, että tämä sytostaatti nyt lopetetaan tähän, sydän ei kestä tätä. Tällaista se seuranta on. Sydänklinikalta on ulkoistettu, eli poistettu minut. Keskustelin juuri eilen TK omalääkärini kanssa, ja hän oli enemmän kuin järkyttynyt tilanteesta, kun hoito ja seuranta nimenomaan pitäisi olla samassa paikassa, eli saman sairaalan seinien sisällä kun ehdotin, jos menen sydämestäni yksityiselle, niin hän sanoi, ettei se ole hyvä ratkaisu, kun tietoja tarvittaisiin koko ajan nähdä syöpäklinikalla.
Niinpä niin, mutta kun tämä on näin eriarvoista, minkäs teet. Seuranta olis pitänyt jatkua sydänklinikalla, vaan hepä ovatkin lopettaneet mun potilaskäynnit siellä. Joten todella huonossa mallissaan on.
Käteeni oli ilmestynyt suuri punainen laikku, jota pelkäsin, että alkaako se siihen tehdä verenmyrkytystä. Se ikään kuin olisi lähtenyt neulanreijästä liikkeelle. Sitten siihen ilmestyi rakkula, ikään kuin olisi palanut, mutta missä, kun en syö lämmitettyä ruokaakaan, enkä tee mitään lämmintä ruokaakaan?
Pari päivää sitten siitä lähti nahka, ja soitin syöpähoitajille, voiko sytostaatti tehdä tosiaan tätä, jos sitä iholle pääsee? Yksiselitteinen vastaus oli että voi, Kauheaa myrkkyä se on. Kyllä on iho siitä kohti kamalan näköinen, nyt kun se kovettuu vaikka kuinka rasvailen sitä.. - lusiina4
5 l tonka kirjoitti:
Huonossa mallissaan on.
Seurannan puutteessa olin kuolla nyt ihan hiljakkoin. Nyt kävi ilmi, että sytostaatti, jota minulle on annettu, aiheuttikin vakavan sydänsairauden pahenemisen. Eikä kukaan, eikä missään vaiheessa, vaikka jatkuvasti soittelin syöpähoitajille siitä vaikeasta hengenahdistuksesta, niin kertonut, että tämä sytostaatti aiheuttaakin sydänpotilaalle sairauden vaikean pahenemisen.
Viikko sitten lakkasi pissakin tulematta, ja olin turvoksissa, kuin ilmapallo. Kädet pyöreät kuin kumipallo. Valolampun katkasijankin päälle napsautus sai aikaan mielettömän hengenahdistuksen, ja hengityksen vaikeutumiseen. En jaksanut enää peitettä päälleni vetää, niin loppu olivat sydämen toimintakapasiteetti.
Oli tarkoitus ehdottaa lääkärille, etten jaksa enää tätä sytostaattia, että hoitotauko, mutten ehtinyt, kun lääkäri sanoi, että tämä sytostaatti nyt lopetetaan tähän, sydän ei kestä tätä. Tällaista se seuranta on. Sydänklinikalta on ulkoistettu, eli poistettu minut. Keskustelin juuri eilen TK omalääkärini kanssa, ja hän oli enemmän kuin järkyttynyt tilanteesta, kun hoito ja seuranta nimenomaan pitäisi olla samassa paikassa, eli saman sairaalan seinien sisällä kun ehdotin, jos menen sydämestäni yksityiselle, niin hän sanoi, ettei se ole hyvä ratkaisu, kun tietoja tarvittaisiin koko ajan nähdä syöpäklinikalla.
Niinpä niin, mutta kun tämä on näin eriarvoista, minkäs teet. Seuranta olis pitänyt jatkua sydänklinikalla, vaan hepä ovatkin lopettaneet mun potilaskäynnit siellä. Joten todella huonossa mallissaan on.
Käteeni oli ilmestynyt suuri punainen laikku, jota pelkäsin, että alkaako se siihen tehdä verenmyrkytystä. Se ikään kuin olisi lähtenyt neulanreijästä liikkeelle. Sitten siihen ilmestyi rakkula, ikään kuin olisi palanut, mutta missä, kun en syö lämmitettyä ruokaakaan, enkä tee mitään lämmintä ruokaakaan?
Pari päivää sitten siitä lähti nahka, ja soitin syöpähoitajille, voiko sytostaatti tehdä tosiaan tätä, jos sitä iholle pääsee? Yksiselitteinen vastaus oli että voi, Kauheaa myrkkyä se on. Kyllä on iho siitä kohti kamalan näköinen, nyt kun se kovettuu vaikka kuinka rasvailen sitä..Jos on noin voimakas hengenahdistus ja virtsakin lakkaa tulemasta kannattaa tilata ambulanssi eikä soitellla poliklinkan hoitajille. Tilaat ambulanssin niin pääset ainakin arvioon. Tosin ambulanssin hlökunta arvioi kotonasi onko aihetta lähteä päivystykseen.
Palaneesta ihosta kannattaa soittaa syöpäpolilinikalle, mites ihoa tulisi hoitaa. Sytostaatti on myskky joutuessaan iholle tai ihonalaiskudokseen. - lusiina4
lusiina4 kirjoitti:
Jos on noin voimakas hengenahdistus ja virtsakin lakkaa tulemasta kannattaa tilata ambulanssi eikä soitellla poliklinkan hoitajille. Tilaat ambulanssin niin pääset ainakin arvioon. Tosin ambulanssin hlökunta arvioi kotonasi onko aihetta lähteä päivystykseen.
Palaneesta ihosta kannattaa soittaa syöpäpolilinikalle, mites ihoa tulisi hoitaa. Sytostaatti on myskky joutuessaan iholle tai ihonalaiskudokseen.Ei myskky vaan myrkky ;-)
Huomenia kaikille !Kiva kun joku vielä muistaa kysellä minunkin kuulumisiani.Magneettikuvauksen tuloksia ei ole vielä tullut.Mulla on vähän tuota ahtaanpaikan kammoa,mutta pidin tutkimuksen ajan silmät kiinni,niin enpäs edes "tiennyt " missä olen.Muuten työssä käydään normaalisti.Mieli on välillä ollut vähän apeakin näiden kokemusten jälkeen,mutta kyllähän tässä porskutellaan.Että sitten jaksan ihailla Pete J ;n ja muiden kroonikoiden taistelutahtoa.Lysu 10 ; lle jaksamista ja samoin tietty muille hoidoissa käyville.Hyvät pääsiäiset,ellei ennen olla kuulolla !
- -ra
Hyvää päivän jatkoa jokaiselle,nyt on lähdettävä.
- aurinko paistaa
hyvä matkaa,toivotaan että viivyt matkalla kauan ja viihdyt sielä.muista pittää....kurissa.
- mä vaan
On kyllä niin totta, että jokaisella syöpäpotilaalla pitäisi olla joku joka lyö nyrkkiä pöytään kun ei itse osaa eikä tajua vaatia tutkimuksia tai muuta hoitoa.
Minäkin haluaisin jostain lääkäriystävän joka seuraisi tapaustani ja osaisi kertoa onko kaikki keinot käytössä.
Välillä olin jo niin vainoharhainen että vaadin hoitsua kirjottamaan papereihini että olen lopettanut tupakanpolton kun kuvittelin että hoitooni ei satsattaisi niin paljoa jos ei itse edes yritä. Onko teillä kellään samanlaisia kokemuksia tai fiiliksiä?
Mutta nyt ulos ja aurinkoon! - Suhteet auttavat
Kuule, mä vaan. Ei tuo ole mitään vainoharhaisuutta, nykyään kun tupakoitsijoita syyllistetään oikein olan takaa. Itse huomasin, kun otin yhteyttä lääkäriystävääni, joka katsoi tilannettani, niin mennessäni vastaanotolle, oli kohtelu huomattavasti parempaa, minulle oli aikaa, kuunneltiin ja toiveet otettiin vakavasti. Viestitän aina ystävälleni, missä mennään. Jokaisella tulisi olla tukihenkilö, jolla on tietoa lääketieteestä.
- mä vaan
Mistä saisin sellaisen lääkäriystävän?
- mä vaan
Pete, luuletko että minäkin saan heittää lusikan nurkkaan kun on keuhkoissa? Ei kai me niin helpolla luovuteta???
- pete-j
En suinkaan. Meillä on ihan erilaiset syöpätapaukset. Sinulla on primäärikasvain keuhkoissa ja sen hoitoon on olemassa lääkkeitä ja onko leikkauksen mahdollisuuskin ?. Omalta kohdaltani on kysymys levinneestä suolistosyövästä ja näissä tapauksissa ei parantavaa hoitoa taida olla olemassa. Emme me toki luovuta, minun mielestä koskaan ei pidä luovuttaa, silloin se on menoa niin henkisesti kuin fyysisesti. Tosiasiat voi hyväksyä ja elää niiden kanssa, mutta se ei ole luovuttamista.
- mummo...
Hyvä,olen kanssasi samaa mieltä,puolisoni tilanne on lähes sama kuin sinulla,hänkään ei luovuta, vuosi kymmen,vuosi,kuukausi,viikko - päivä kerrallaan.
Niin kauan kuin on elämää,on toivoa ja niin kauan kuin on toivoa,on elämää.
- -ra
Oikein luovuttaa ei saa,päivän kerrallaan mennään.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1966929- 482609
- 1872189
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101493Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1351484- 741150
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,351081Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241077Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke161049Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44971