Punainen viiva

Jopel

Viime vuosisadan alkupuolella äänestäjä vetäisi punakynällä viivan valitsemansa ehdokkaan kohdalle. Se jäi historiaan.
Asiasta on kirjoitettu kirja ja sävellettu ooppera ainakin.

Kuvaavaa oli ensimmäisellä kerralla, että innostus vaaleihin (1907) oli kova, koska kansa luuli, että nyt tahti muutuu, kun omat miehet ja naiset pääsevät päättämään meidän asioista.

Kuinkas kävikään.
Mikään ei hetkessä muuttunut. Valtiolaiva kääntyy hitaasti ja yksi vaalikausi ei siihen riitä.
Kansa pettyi ja seuraavissa vaaleissa innostus oli paljon laimeampi, muistaakseni.
Niinhän kävi myös silloi, kun SMP käväisi huipulla.

Käyköhän nytkin niin?

6

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä nyt into nousee kun punaisen viivan paikalla on timolaisen persuksen numero.

      On ttoki vastuutonta Timo Soinilta, vetää tietämättömimmän ja osaamattomimman vaalikarjan taaksensa.

      Onhan tuossa joukossa kermankäärijöitäkin, jottka valtaan päästyään hoitavat kyllä osansa.

      • Katleija

        Montako loikkaria veikkaatte persuista löytyvän siinä vaiheessa, kun puolueen suosio alkaa laskea? Se tulee silloin kun ollaan hallituspuolueiden joukossa, eikä kovia puheita millään pystytä lunastamaan. Kaiketi varsinkin joku ensikertalainen asettuu vaaleissa ehdolle siihen puolueeseen, jolla on nostoa.
        Tuo on nähty ennenkin. Soini on ennakoinut jo tämän, pistäessään väkensä tekemään sopimuksen tuon manööverin estämiseksi. Tosin sillä ei ole mitään merkitystä.

        On se niiiin iso ero olla haallituksessa kuin oppositiossa. Aika usein tuo ilmiö on toistunut,tosin ei joka kerta, nimittäin oppositiopuolueiden kannatuksen kasvu vaalikauden aikana.

        Nämä vaalit ovat todella mielenkiintoiset ja kukaan ei oikeastaan tiedä Suomen kuin Euroopankaan tulevaisuudesta, kun muutokset ovat niin nopeita. Muistelkaamme mitä ajateltiin vuosi takaperin olevan tulossa.


      • katl ja ruune
        Katleija kirjoitti:

        Montako loikkaria veikkaatte persuista löytyvän siinä vaiheessa, kun puolueen suosio alkaa laskea? Se tulee silloin kun ollaan hallituspuolueiden joukossa, eikä kovia puheita millään pystytä lunastamaan. Kaiketi varsinkin joku ensikertalainen asettuu vaaleissa ehdolle siihen puolueeseen, jolla on nostoa.
        Tuo on nähty ennenkin. Soini on ennakoinut jo tämän, pistäessään väkensä tekemään sopimuksen tuon manööverin estämiseksi. Tosin sillä ei ole mitään merkitystä.

        On se niiiin iso ero olla haallituksessa kuin oppositiossa. Aika usein tuo ilmiö on toistunut,tosin ei joka kerta, nimittäin oppositiopuolueiden kannatuksen kasvu vaalikauden aikana.

        Nämä vaalit ovat todella mielenkiintoiset ja kukaan ei oikeastaan tiedä Suomen kuin Euroopankaan tulevaisuudesta, kun muutokset ovat niin nopeita. Muistelkaamme mitä ajateltiin vuosi takaperin olevan tulossa.

        ne näköjään tietää , ja toivoo persuille kaikkea pahaa. Pönkittäkää vaan nykymenoa ja köyhien riistoa, siitä saatte varmaan hienot kiksit.
        Mitäs hyvää se punainen viiva sai aikaan, demarit pahimpia kansan sumuttajia ja rahavallan pönkittäjiä, esim. Lipponen.


      • Katleija
        katl ja ruune kirjoitti:

        ne näköjään tietää , ja toivoo persuille kaikkea pahaa. Pönkittäkää vaan nykymenoa ja köyhien riistoa, siitä saatte varmaan hienot kiksit.
        Mitäs hyvää se punainen viiva sai aikaan, demarit pahimpia kansan sumuttajia ja rahavallan pönkittäjiä, esim. Lipponen.

        Oletko taikauskoinen, kun luulet näiden kirjoitusten voimaan. Sivustaseuraaja olen minä ainakin ilman erityisempää vaikutusvaltaa. Valitettavasti nostan jonkun ärsytyskynnystä, vaikka se ei ole päätarkoitus.


    • arvaan

      Näyttää kyllä kokoomuksen riveihin tietämätöntä ja osaamatonta väkeä siunaantunut ylpeilevät aatteelllaan eikä ymmärretä arvata edes omaa tilaansa

    • lopeta jo

      vastuuton on rahavalta, joka maksattaa veronmaksajilla tappionsa ! Kyllä siellä perussuomalaisissa on myös koulutettua ja menestynyttä väkeä ehdokkaana ja äänestäjinä, sellaisia jotka haluavat pysäyttää eriarvoistumisenen ja ovat aidon demokratian kannalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      543
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      182
      401
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    Aihe