Hikoilu/kuumat aallot

Tuskaa1963

Hei, olen 48 v. ja hikoillut viimiset 2 yötä todella pahasti. Noin pari kertaa tunnissa tulee hirveä aaltomainen hikikohtaus ja juuri kun saat peiton pois päältä niin sitten taas tulee kylmä. Siis onko nämä jo vaihdevuosi oireita ja mistä apu tälläiseen? En haluaisi syödä hormooneja eli mielummin jotain luontaistuotteita.
Minulta poistettiin kohtu 12 päivää sitten eli voiko tämä jotenkin vaikuttaa tähän. Olen aina ollut kova hikoilemaan, mutta nämä viimiset 2 yötä olleet jo aivan liikaa! (siis hikinorot vaan valuneet selässä ja rintojen välissä)

37

20992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesyyntynyt raivotar

      Ihan kuulostaa vaihdevuosilta. Omanikin alkoivat kuin salaman iskusta, kerta laakilla.
      Ota gynekologiin yhteyttä, mitä näistä vaivoista kärvistelemään. Erikoislääkärin osaamiseen kannattaa luottaa, ei mutu-tietoon.
      Itse en usko luontaistuotteisiin. Eivät ole tutkittuja ja hormoonimäärät saattavat vaihdella. Rahat vain menevät. Jotkut ovat saanneet niistä apua, vai onko plasebovaikutus.
      Estrogeeni on naisen luontainen hormoni ja sen puute kyllä saa elämän sekaisin.
      Suosittelen sinua lukemaan Kajanin kirjan, Sukellus kuumaan aaltoon. Kirjaa on täällä moneen otteeseen suositeltu ja antaa hyvää perustietoa vaihdevuosista. Akateemisessa kirjakaupassa maksoi n. 29 euroa, mutta löytynee varmasti kirjastostakin.
      Itse suhtauduin kielteisesti hormoonihoitoihin niin kauan kunnes omat vaihdevuoteni alkoivat. Yllätyskö tuo, että asenteeni muuttuivat melko pian ;)
      Etsin tietoa ja hain vaivoihini apua. Kyllä kannattaa omaa elämänlaatua korjata, itseään ja ympäristöäänkin arvostaa.

    • Tuskaa1963

      Kiitoksia vastauksesta, mutta minua todellakin pelottaa hormoonihoidot, sillä ihan lähipiirissäkin ollut näitä rintasyöpätapauksia hormoonikorvaushoidon yhteydessä. Ja toiseksi olen aina ollut hoikka ja pelkkä ajatuskin, että lihoisin hormooneista ei kyllä kiinnosta.Täytyy nyt ainakin yrittää kokeilla jotain luontaistuotetta ja vasta sen jälkeen uudelleen arvioida tilanne. Eli mielellään otan vastaan jotain luontaistuote merkkejä jotka edes hiukan helpottaisi vaihdevuosioireita. Puuh, toivottavasti ei tule hellekesää!

      • entinen hikoilija

        Hei.
        itselleni eivät nämä keinotekoiset hormoni sovi, joten olen joutunut turvautumaan luontaistuotteisiin ja olen saanut avun.( Maija Kajanin kirja on yksipuolinen hormonilääkityksen ylistys, eikä siinä huomioida hormoneiden sivuvaikutuksia, joista itsekin jouduin kärsimään. Estrogeenihoidosta tulee sivuvaikutuksia, ei aivan kaikille, mutta joillekin.) Minultakin on kohtu poistettu, joten en tarvinnut keltarauhashormonia.
        Voit kokeilla mm. seuraavia tuotteita soija (esim. Pro Balance), siitepöly geleeroyale ja gla. Nämä kolme tuotetta ovat pitäneet hikoiluni poissa. Vaikutus alkoi noin kahden viikon käytön jälkeen. Eikä näistä tullut mitään sivuvaikutuksia.
        Sitten paljon on keskusteltu Lady Care -magneetista. Siitä löydät varmaan muualta täältä tietoa. Minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia. Sitten voit keskustella fytonomin kanssa, jolla koulutusta luontaistuotteista. Fytonomit osaavat kertoa muista tuotteista ja yrttiuutetipoista, joista voit saada apua.
        Sitten vielä on Pueraria, luontaistuote, jota saa Euroopan ulkopuolelta ja auttaa tehokkaasti vaihdevuosioireihin. Siitäkin oma ketjunsa.
        Toivottavasti näistä olisi sinulle apua. Mikään tuote ei auta päivässä eikä kahdessa vaan vaatii oman aikansa. Jaksamista tv. entinen hikoilija.


      • Kiitospurtsi

        Hellekesä saa tulla jos on Pueraria käytössä:) Mulla on hyvä kokemus viime kesästä. Puerariat loppui helteen jälkeen ja muutaman viikko meni niin hikoilut palasivat. Sitä ennen käytin n. vuoden verran Puerariaa ja pidin yhden kk tauon välissä. Olen kitkutellut huonosti nukuttujen öiden ja hikoilujen kanssa. Kokeilin 1kk Estrogeeliä, mutta apua ei tullut, mutta kiloja kylläkin. Nyt sain Puerariaa ja heti alkoi yöunet pidentyä ja hikoilupuuskat harveta. Tavalliset luontaistuotteet eivät mulle tehonneet.


      • Minulla on sama tilanne edessä ollut puntaroin haittoja ja hyötyjä.


        Olen kärsinyt erittäin hankalista vaihdevuosioireista, ja en todellakaan halua mitään rintasyöpäriskiä tässä päälle enään.
        Minulle aloitetaan niin minimi hormonikorvaushoito kun vain mahdolista, laastarin muodossa kohta, en muuten jaksa valvoa sekä hikoilla.

        Kysele pienintä mahdollista annostusta.


    • Tuskaa1963

      Kiitos vastauksesta myös "entiselle hikoilijalle". Siispä luontaistuotekauppaan, mars!

    • Tuskaa1963

      Tutkin hiukan tuota Puerariaa ja siinähän on vaihdevuosia helpottavaa fytoestrogeenia, jota on myös Suomessa myytävässä Menohopissa. Onko kenelläkään positiivisia kokemuksia Menohopista? Hiukan arvelluttaa toi nettitilaaminen Jenkeistä asti? Täytyykö antaa visakortin numerot yms.???

      • Kiitospurtsi

        Olen tilannut Iherbistä Visa debitkortilla ja kyllä pitää antaa numerot. Pari viikkoa meni ja tavara oli postilaatikossa. Tällä hetkellä vahvempi Pueraria on tilapäisesti loppu sieltä, mutta sain Dim-plussaa erikseen ja Solgaria, joka sis. Puerariaa 80mg. Aika hyvin olen saanut avun vaiovoihini:)

        ps.Menohop ja Menomax kokeiltu, eikä apua, siis minä en saanut apua, mutta voi se toiselle auttaakin..


      • Tuskaa1963
        Kiitospurtsi kirjoitti:

        Olen tilannut Iherbistä Visa debitkortilla ja kyllä pitää antaa numerot. Pari viikkoa meni ja tavara oli postilaatikossa. Tällä hetkellä vahvempi Pueraria on tilapäisesti loppu sieltä, mutta sain Dim-plussaa erikseen ja Solgaria, joka sis. Puerariaa 80mg. Aika hyvin olen saanut avun vaiovoihini:)

        ps.Menohop ja Menomax kokeiltu, eikä apua, siis minä en saanut apua, mutta voi se toiselle auttaakin..

        Ok. Kiitos tiedoista.


      • Itse ostin Tarjoustalosta (19.90) Menohoppia käyttänyt 4 päivää joten en tiedä auttaako, mutta saa myös suomesta. Myös apteekissa myytiin kahta eri vahvuista Menohoppia. Onko sinulla tietoa voisiko esim.kuivattaa humalan lehtiä ja juoda teetä. Auttaisko?


    • entinen hikoilija

      Ei minullakaan ollut menohopista apua. Eikä femiwellistä, vaan tarvitsen kolme rinnakkaista tuotetta.
      Tietysti normalli monivitamiiniannos päälle. Toivottavasti löydät itsellesi sopivat tuotteet.
      Terv. entinen hikoilija

    • islanninjäkälä

      Valioravinto myy kuivattuna mm. humalaa ja salviaa, joista voi hauduttaa teetä.
      Salvisan-tippoja on Vogelin, ainakin, mutta hinta n 16e.
      Itse olen kasvattanut salviaa parvekkeella ja lisännyt teeainesten joukkoon.
      Lady care magneetti ollut käytössä yli 2kk.
      Kolme viikkoa jo ilman "yöuinteja".
      Lisäksi käytän Epaa, elikä vahvaa omega3:sta,
      helokkiöljykapseleitakin joskus. Viimeksi Femiglandin, se on hyvä.

      Onhan tämä tehoaminen yksilöllistä.
      Ja vaikutuksen tuntuminen vie aikansa.
      Sitkeesti olen itselläni kokeillut, koska olo alkoi jo olla sietämätön!

      Femostonin olen lopettanut. Siinä on sekä estrogeeni, että keltarauhashormoni mukana. Hyvin tehosi alkuun, mutta riskien takia
      en uskaltanut jatkaa. Rintasyöpä leikattu 10v sitten.

      Tuntuu uskomattomalta, että on "normaali" olo!
      Itse luotan nestemäisiin valmisteisiin, uutteisiin ja teehen,
      olen todennut että vaikutus tulee nopeammin.

      Muutama tuttavani on noita Chelloja ja muita tabletteina syönyt,
      eikä ole tullut helpotusta.
      Gelee royal on minulta kokeilematta, mutta kiinnostaa.

      Joten jos minulle TODELLA auttoivat nuo yllämainitut,
      niin miksieivät sinullekin :)
      Ja tuoreet ja kuivatut yrtit ei maksa maltaita.
      Magneetti oli tarjouksessa 29e. Siitä en kyllä luovu!
      Myös vahva B vitamiini käytössä, samoin C, ja magnesium.
      Jaksamisia!

    • islanninjäkälä

      Unohdin mainita, että Frantsilalta on saatavissa Pohjan-akka tippoja,
      mitkä saataisivat myös tuoda apua. Tarkoitettu vaihdevuosiin.
      Toivottavasti muistin nimen oikein, mutta kaupassa tietävät.
      Ja myös unohdin sitruunamelissan, jota kasvatan ja lisään teeainesten
      sekaan, sillä on myös rauhoittavia ominaisuuksia, muiden hyvien lisäksi.
      Että tämmöisiä :)

    • hyväarki

      Kesyyntynyt raivotar, aivan kuin olisin lukenut omia kokemuksiani ja ajatuksiani.
      Olen samaa mieltä, luottakaa erikoislääkäreiden tietoon, taitoon ja kokemukseen. Itse olen avun saannut ja olen todella tyytyväinen. Äitini on sairastanut rintasyövän n. 20 vuotta sitten käytettyään vuosia hormonihoitoa. Elää ja voi hyvin nykyisin. Äitini sairastamasta rintasyövästä huolimatta koen, etten ole ottanut suurempaa riskiä.

      Vaikeat vaihdevuosioireetkin voivat viedä ennenaikaiseen hautaan. En voi ymmärtää luotaistuotehömpötystä. Ei niitä ole tutkittu kuten lääkkeitä. Varmasti monet niistä avun saavat, mutta itse en uskaltaisi lähteä umpimähkään kokeilemaan luottaen tällaisten keskustelupalstojen juttuihin ja kokemukseen.

      Moni täällä kammoksuu estrogeenikorvaushoitoa. Miksi ihmeessä? Lääkkeissähän vahvuudet on tarkkaan tiedossa toisin kuin kuin luontaistuotteissa. Varmasti kaikki lääkkeetkään eivät sovi kaikille kuten ei luontaistuotteetkaan.

      • hyväarki

        Lisäys edelliseen:
        Ennen vaihdevuosia suhtauduin todella epäröiden hormonihoitoihin ja ajattelin, että kyllä pärjään ilmankin.
        Oireiden alkaessa aivan yllättäin, lähes yhdessä yössä, päätin melko nopeasti, etten kärvistele. Hain gynekologilta apua ja sain, sain myös elämänlaatua josta en halua luopua.


    • islanninjäkälä

      Hyväarki,
      hyvänen aika sentään.
      Luonnontuotteita ja yrttejä on käytetty mailmansivu :)
      Hyvin tuloksin ilman lisäaineita ja haittavaikutuksia.

      Tietenkään ei pidä mennä itse poimimaan luonnosta mitä tahansa
      ellei tunne kasveja.
      Miedoillakin annoksilla saadaan jo tuloksia,
      vaikka vaikutus viipyilevästi tuleekin. Sekin on yksilöllistä.
      Niitä myös on tutkittu todella tarkkaan.
      Pelkkää rahastustakin tapahtuu, myydään kalliita tuotteita
      joissa on vaan hitunen, eli nimeksi vaikuttavaa ainetta.
      Kun on järki mukana, voi yrttejä käyttää turvallisesti.

      Vaikka lääkärin määräämä lääke on myös hyvinkin tarkkaan
      tutkittu, ovat haittavaikutukset monille hankalat.
      Teho tulee kyllä nopeammin.
      Joten ei kannata "hömpötystäkään" poissulkea
      pelkän ennakkoluulon vuoksi =)

      • Tangoleidi

        On kokeiltu luontaistuotteet ja päätin että nyt ei enää kokeilla. Rahaa meni enemmän kuin lääkäriin. Marssin tänään lääkäriin joka TEKI TÄRKEÄN SISÄTUTKIMUKSEN VARMISTAAKSEEN ETTEI MITÄÄN POIKKEAVAA SISUSKALUISTA LÖYTYNYT (papa ja mammografia on myös tärkeitä, ne tuli joukkotarkastuksessa). Olen kokeillut Lady care-magneetit (kiva jääkaappimagneetti!!!!!), Ladyvitan ja Femal balans-tabletitkin, pelkkää rahastusta! Pääsin gynekologille 60e:n vastaanottohintaan Eurassa ja lääke maksoi reilun kympin, ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET ANTAKO HUIJATA ITTEÄNNE!!!
        Parempi laadukas elämä, kuntoa hoitaen, liikkuen ja hyvällä ruokavaliolla itseään terveellisesti hoitaen.
        Ei syövän saaminen ole kiinni pelkistä pillereistä vaan elämän kokonaishallinnasta. Paino kuriin ja liikettä niveliin siskot!


      • karpal/mustik/maca
        Tangoleidi kirjoitti:

        On kokeiltu luontaistuotteet ja päätin että nyt ei enää kokeilla. Rahaa meni enemmän kuin lääkäriin. Marssin tänään lääkäriin joka TEKI TÄRKEÄN SISÄTUTKIMUKSEN VARMISTAAKSEEN ETTEI MITÄÄN POIKKEAVAA SISUSKALUISTA LÖYTYNYT (papa ja mammografia on myös tärkeitä, ne tuli joukkotarkastuksessa). Olen kokeillut Lady care-magneetit (kiva jääkaappimagneetti!!!!!), Ladyvitan ja Femal balans-tabletitkin, pelkkää rahastusta! Pääsin gynekologille 60e:n vastaanottohintaan Eurassa ja lääke maksoi reilun kympin, ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET ANTAKO HUIJATA ITTEÄNNE!!!
        Parempi laadukas elämä, kuntoa hoitaen, liikkuen ja hyvällä ruokavaliolla itseään terveellisesti hoitaen.
        Ei syövän saaminen ole kiinni pelkistä pillereistä vaan elämän kokonaishallinnasta. Paino kuriin ja liikettä niveliin siskot!

        Minäpä olen kokeillut kolmea eri hormoonia. Kahdesta ekasta tuli niin paljon sivuvaikutuksia (turvotusta ja lihomista) ja kolmas Estrogel ei edes imeytynyt. Yksi luontaistuote mikä ei ollut mainitsemiesi joukossa, niin siitä olen saanut avun. Käyn kyllä gynellä vuoden välein, eikä 60 ekellä irtoa vielä muuta, kuin pelkkä gynekologinen tutkimus. Ultrasta ja papasta saa pulittaa vielä toisen saman verran. Ei se (tärkeä sisätutkimus) kata vielä kaikkea. Näkyy kyllä limakalvojen kunto, mutta pääasia tietenkin, että olet tyytyväinen ja hyvillä mielin. Siitä on hyvä ponnistaa eteenpäin:D


      • Hikoilu loppunut
        karpal/mustik/maca kirjoitti:

        Minäpä olen kokeillut kolmea eri hormoonia. Kahdesta ekasta tuli niin paljon sivuvaikutuksia (turvotusta ja lihomista) ja kolmas Estrogel ei edes imeytynyt. Yksi luontaistuote mikä ei ollut mainitsemiesi joukossa, niin siitä olen saanut avun. Käyn kyllä gynellä vuoden välein, eikä 60 ekellä irtoa vielä muuta, kuin pelkkä gynekologinen tutkimus. Ultrasta ja papasta saa pulittaa vielä toisen saman verran. Ei se (tärkeä sisätutkimus) kata vielä kaikkea. Näkyy kyllä limakalvojen kunto, mutta pääasia tietenkin, että olet tyytyväinen ja hyvillä mielin. Siitä on hyvä ponnistaa eteenpäin:D

        Hei kaikki hikoilusta kärsivät. Olen 54 v nainen ja kärsinyt myös kuumista aalloista, unettomista öistä sekä ahdistuneisuudesta. Otin käyttöön Vogelin Salvisan 50 mg-tipat, joita saa mm.luontaistuotekaupoista sekä isommista marketeista.Hinta n 18-19.00 eur. Käytän rohtoa n 15 tippaa kolmesti vuorokaudessa ja olen saanut siitä apua hikoiluun. Hikoilu ei ole kadonnut kokonaan vaan on helpottanut elämääni huomattavasti. Elämääni helpottaa myös viileä makuuhuone, puuvilla-vaatetus sekä oikeanlainen pukeutuminen. Stressi kuitenkin selvästi pahentaa oireita, sekä kuumat ruat ja juomat.
        Otin käyttöön myös pieninä annoksina sitalopraamia eli Sepram 10 mg / 1 tabl.vuorokaudessa joka tarkoitettu masennukseen ja ahdistuneisuuteen. Lääkkeiden avulla saan mieleni pysymään tasapainossa joka estää myös pahemman stressin puhkeamaista.


      • sama täällä 55v.
        Tangoleidi kirjoitti:

        On kokeiltu luontaistuotteet ja päätin että nyt ei enää kokeilla. Rahaa meni enemmän kuin lääkäriin. Marssin tänään lääkäriin joka TEKI TÄRKEÄN SISÄTUTKIMUKSEN VARMISTAAKSEEN ETTEI MITÄÄN POIKKEAVAA SISUSKALUISTA LÖYTYNYT (papa ja mammografia on myös tärkeitä, ne tuli joukkotarkastuksessa). Olen kokeillut Lady care-magneetit (kiva jääkaappimagneetti!!!!!), Ladyvitan ja Femal balans-tabletitkin, pelkkää rahastusta! Pääsin gynekologille 60e:n vastaanottohintaan Eurassa ja lääke maksoi reilun kympin, ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET ANTAKO HUIJATA ITTEÄNNE!!!
        Parempi laadukas elämä, kuntoa hoitaen, liikkuen ja hyvällä ruokavaliolla itseään terveellisesti hoitaen.
        Ei syövän saaminen ole kiinni pelkistä pillereistä vaan elämän kokonaishallinnasta. Paino kuriin ja liikettä niveliin siskot!

        homeopatiat ja luontaislääkkeitä kokeltuani -auttoivat kyllä, muttä vähän, kävin gynellä ja sain hormooni pläjäyksen ja elämänlaatuni parani huomattavasti!
        Hyvästi nivelkivut ja lihaskivut, hyvästi huonot unet ja alkuloisuus, hyvästi harmaa iho ja jatkuva väsyminen, hyvästi hiusten oheneminen ja roikkuvat suupielet ;-)
        Tein muutakin kuin sen, että ajattelin luottaa lääketieteeseen ja sen suosittelemiin lämänlaatua helpottavin apuihin, minä jätin ruokavaliostani pois valkoiset viljat ja sokerin. Neljä kuukautta on mennyt ja olen laihtunut 6 kiloa ruokavalio muutoksella, 10 vuodessa olin lihonut 10kiloa salakavalasti ja vaihdevuosien saattelemana.
        Usko säännöllisen lääkäri kontrollin ja terveellisen elämäntavan tuovan itselleni paremman tulevaisuuden, henkisesti se sitä on jo nyt ja olen paljon iloisempi ja energisempi vaikka elämäni ei ole ulkoisilta olosuhteiltaan muuttunut mihinkään


      • Hikoilu loppunut
        Hikoilu loppunut kirjoitti:

        Hei kaikki hikoilusta kärsivät. Olen 54 v nainen ja kärsinyt myös kuumista aalloista, unettomista öistä sekä ahdistuneisuudesta. Otin käyttöön Vogelin Salvisan 50 mg-tipat, joita saa mm.luontaistuotekaupoista sekä isommista marketeista.Hinta n 18-19.00 eur. Käytän rohtoa n 15 tippaa kolmesti vuorokaudessa ja olen saanut siitä apua hikoiluun. Hikoilu ei ole kadonnut kokonaan vaan on helpottanut elämääni huomattavasti. Elämääni helpottaa myös viileä makuuhuone, puuvilla-vaatetus sekä oikeanlainen pukeutuminen. Stressi kuitenkin selvästi pahentaa oireita, sekä kuumat ruat ja juomat.
        Otin käyttöön myös pieninä annoksina sitalopraamia eli Sepram 10 mg / 1 tabl.vuorokaudessa joka tarkoitettu masennukseen ja ahdistuneisuuteen. Lääkkeiden avulla saan mieleni pysymään tasapainossa joka estää myös pahemman stressin puhkeamaista.

        Kirjoitin 27.9.12 viestin jossa kerroin käyttäneeni Vogelin Salvisan-tippoja muutaman viikon ajan ja joka tuntui auttaneen pahempaan hikoiluun. Ikävä kyllä lopetin tuotteen käytön, sillä aloin saamaan tuotteesta haittavaikutuksia kuten huonoa oloa ja vatsakipua. Aloin tarkemmin tutkimaan mitä itseasiassa salvia on ja olin kauhistunut luettuani, että salvia sisältää HERMOMYRKKYÄ TUJONIA.

        Nyt olisin kiinnostunut kuulemaan maahantuojan A.Vogel Oy:n mielipiteen asiasta miten on tämän Tujonin laita tuotteessa ? Tuotepakkauksessa kerrotaan ainoastaan aineosasta salviauute 100 % etanolipitoisuus n 65 til -% ???


      • lkjjhg
        Hikoilu loppunut kirjoitti:

        Kirjoitin 27.9.12 viestin jossa kerroin käyttäneeni Vogelin Salvisan-tippoja muutaman viikon ajan ja joka tuntui auttaneen pahempaan hikoiluun. Ikävä kyllä lopetin tuotteen käytön, sillä aloin saamaan tuotteesta haittavaikutuksia kuten huonoa oloa ja vatsakipua. Aloin tarkemmin tutkimaan mitä itseasiassa salvia on ja olin kauhistunut luettuani, että salvia sisältää HERMOMYRKKYÄ TUJONIA.

        Nyt olisin kiinnostunut kuulemaan maahantuojan A.Vogel Oy:n mielipiteen asiasta miten on tämän Tujonin laita tuotteessa ? Tuotepakkauksessa kerrotaan ainoastaan aineosasta salviauute 100 % etanolipitoisuus n 65 til -% ???

        Hei , ostin Menoforcea mikä sisältää salviaa. Siinä ei pitäisi olla tujonia. Näin jostain luin.


      • Anonyymi

        Mikä se kirja olikaan josta on monet puhuneet? Se "menopaussiopus/opas"???


    • hyväarki

      Mammografia-ultraäänitutkimuksessa radiologi totesi, että naissukupuoli on jo sinänsä riski rintasyövälle - ja kannusti minua jatkamaan korvaushoitoa, koska hoidosta saatu hyöty on niin moninkertainen vaihdevuosivaivojen haittoihin verraten.

      Itse sain avun ihan klassisiin oireisiin: unettomuuteen, ärtyneisyyteen, mielialojen vuoristorataan, kuumiin aaltoihin, päänsärkyyn, lihaskipuihin, nivelsärkyihin. Myös mies suorastaan kärsi "lohikäärmeestään".

      Käyn säännöllisesti gynellä, papakokeessa ja mammografia- ultratutkimuksessa.

      En edes halua kokeilla luontaistuotteita - maksavat paljon, tulos erittäin epävarma ja ovat huonosti tutkittuja. Täällä joku viittasi, että on maailman sivu käytetty luontaistuotteita. Kyllä, kyllä - on käytetty ihan luolamiesajoista saakka, en lähde tätä enempää kinaamaan.

    • hansuliinikka

      Kohdunpoisto nopeuttaa aina vaihdevuosien alkamista. Kysy gynegologilta Belladonna reseptiä, siitä voisi saada apua. Itse käytän sitä koska veritulppariskin tähden ei suositella ollenkaan hormoneja. Minulla lieveni yöhikoilut, niitä tuli myös tunnin välein, nyt noin kolme kertaa yössä.

    • Miiru

      Olkaahan varovaisia niiden yrttien ja muiden luontaislääkkeiden kanssa.Tuttavalleni tule vaikea maksanvajaatoiminta luontaislääkkeiden vuoksi, ja joutui maksansiirron kokemaan ja pitkät ajat sairaalassa. Nyt joutuu hylkimisenestolääkettä syömään lopun ikäänsä ja pelkäämään pöpöjä. Katsokaa ainakin että ovat tutkittuja, eivätkä maksatoksisia.

    • Nina65

      Hei,
      minulla on aivan samat vaihdevuosioireet, olen tasan samanikäinen eli 48-vuotias ja minulla kuumat aallot ovat nyt kestäneet parisen viikkoa. Tuskailen itsekin, joten en valitettavasti voi antaa neuvoja, mikä vaivoihin auttaisi. Päivällä hikoilu ei juurikaan haittaa. Ihme kyllä, töissä sitä ei juuri huomaa. Yöllä heräilen noihin hikoilukohtauksiin noin puolentoista tunnin välein, mikä on tosi rasittavaa. Lisäksi oli pari päivää kestävä "hormonipäänsärky". Minulla ei juuri koskaan ole päänsärkyä, paitsi joskus kuukautisia edeltävänä päivänä. Olisi kiva tietää mikä auttaisi. En ehkä vielä lähtisi hormonipillereitä napsimaan, luontaistuotteet kiinnostaisivat.

      • voikukkaa

        Hei, käytin hormonikorvauspilleritä pari vuotta, tepsivät hyvin kuumiin aaltoihin ja muihin vaihdevuosivaivoihin - mutta jouduin luopumaan niistä verenohennuslääkityksen takia (marevan-lääke siis kyseessä). marevanin takia en voi käyttää suurinta osaa luontaistuotteita, joten tuskaa on nämä *hilmanpäivät* kun ei lääkitys sovi.

        Onko kellään tietoa mikä luontaistuote(tai joku...) sopisi marevanin kanssa, alkaa olla vitsit vähissä jo.


    • 57-vuotta

      Hei, onko kenelläkään sellaista, että menee monta viikkoa ettei ole yhtään kuumia aaltoja ja sitten tulee taas hirveä kuumotus ja hiki monta kertaa yössä? usein aamulla kun herään niin tulee kuuma aalto ja ruumiinlämpö on ties kuinka korkea.Onneksi ne kestävät vain korkeintaan minuutin.Sitten on sellainen ongelma että suussa on outo tunne ja kielessä ja suu on jotenkin kuiva, juominen ei oikeastaan auta.Hormoonihoitoa en ole käyttänyt.

    • 61Mimmix

      Minulla auttoi D-vitamiini. Pitoisuus veressä oli alhainen (40 ?), ja lääkärin kehotuksesta aloin ottaa 100 mikrogrammaa / vrk. Noin kuukauden kuluttua hikoilu alkoi helpottaa, ja itse asiassa nykyään sitä on hyvin harvoin. Tätä kannattaa ainakin kokeilla!

      • Activelle53

        Joillekin D-vitamiini aiheuttaa unettomuutta, mikä jo sinällään kuuluu vaihdevuosioireistoon.

        Itse en ikinä lähtisi leikkimään luontaistuotteilla, kun oikeita lääkkeitä vaihdevuosivaivoihin on olemassa!

        Hormonikorvaushoidoilla on paljon enemmän hyviä puolia kuin riskejä. Ts. riskit ovat minimaaliset etuihin verrattuna.

        Kun itse aloitin korvaushoidot, lihoin nopeasti (n. 3 kk:ssa) 7 kg. Onneksi tajusin ottaa itseäni niskasta kiinni ja kahden kuukauden kuluttua nuo kilot oli karistettu liikunnalla. Nyt on kuntoa liikkua, koska vaihdevuosiin liittyvää lihaskatoa ei ole.


      • 61Mimmix
        Activelle53 kirjoitti:

        Joillekin D-vitamiini aiheuttaa unettomuutta, mikä jo sinällään kuuluu vaihdevuosioireistoon.

        Itse en ikinä lähtisi leikkimään luontaistuotteilla, kun oikeita lääkkeitä vaihdevuosivaivoihin on olemassa!

        Hormonikorvaushoidoilla on paljon enemmän hyviä puolia kuin riskejä. Ts. riskit ovat minimaaliset etuihin verrattuna.

        Kun itse aloitin korvaushoidot, lihoin nopeasti (n. 3 kk:ssa) 7 kg. Onneksi tajusin ottaa itseäni niskasta kiinni ja kahden kuukauden kuluttua nuo kilot oli karistettu liikunnalla. Nyt on kuntoa liikkua, koska vaihdevuosiin liittyvää lihaskatoa ei ole.

        D-vitamiinin lisääminen ei ollut luontaistuotteilla leikkimistä, vaan lääkärin ohje.


    • Kirsi65

      Käy sopivalla lääkärillä ja noudata terveellistä
      elämäntyyliä. Liikunta ja raittus on auttaa vaivaan.
      Positiivinen asenne helpottaa tilanteeseen.

    • Hiki pois

      Mulla käytössä homeopaattiset tipat hikoiluun ja Ladyvita 50. Nyt lisäsin vielä Ovestin voiteen. Saas nähdä loppuuko hikoilu näillä.

    • Anonyymi

      Kokeilkaa hyvät naiset kuumiin aaltoihin lemmikkieläinten viilennysmattoa, minulla on sellainen marketin halpa matto, itseviilentyvä. Vaikea, invalidisoiva hikoilu-horkka-helvettini loppui jo ensimmäisenä käyttöyönä, myös päiväaallot loppuivat. Yksi yö ilman menee, mutta kaksi yötä ilman tuo oireet takaisin. Mitään muuta hoitoa en käytä, koska en voi enkä saa.

    • Anonyymi

      Minulla on pelkästään "kylmiä aaltoja", vilunväristyksiä, yleensä muutamana yönä ennen kuukautisia. Onkohan tämä vaihtareitten alkua ja kohta alkaa kuumat aallot?
      Aiemmin olin todella kiukkuinen, mitä kesti noin vuoden, mutta se kumma kyllä meni ohi.

    • Anonyymi

      Käytin Menoforce Strong -tabletteja kuukauden eikä mitään vaikutusta. Taitaa toimia toisilla lumelääkkeen tavoin. Vaikutti huuhaalta myös väite salvian vaikuttavien aineiden kiinnittymisestä johonkin hikoilu- tms. reseptoreihin. En muista väitettä sanasta sanaan. Nää on näitä luontaistuotteiden markkinointiin käytettyjä tieteellisesti todistamattomia väitteitä. Rahat meni hukkaan ja söin käytännössä helvetin kallista ruohosilppua.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2858
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      105
      2140
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      924
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe