työvoimakoulututus ja saikku

hetisaikulle..

aloitin tänään työvoimakoulutuksen, mutta hermot ei kestä..
todennäköisesti saisin masennuksesta ym. saikkua, miten vaikuttaa koulutukseen? mitä korvausta saisin edes siltä ajalta?
koulutus on 1kk kestoinen, mitä jos saikku esim 2vk?

4

288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyottomyyskassat

      Hei,

      kiitos kysymyksestäsi. Vastaan siihen työttömyyskassojen osalta.

      Jos olet koulutusajalta oikeutettu ansiopäivärahaan, sinulla voi olla sairasajalla myös oikeus etuuteen. Jos sairautesi kuitenkin kestää pidempään kuin sairaspäivärahan omavastuuaika, sinun tulee hakea sairaspäivärahaa Kelasta. Tällöin ansiopäivärahaa voidaan maksaa sairaspäivärahan omavastuun ajalta.

      Sairaspäivärahaa ja ansiopäivärahaa ei voi saada samaan aikaan. Katso sairaspäivärahasta tarkemmin www.kela.fi.

      Ystävällisin terveisin Tiina työttömyyskassasta

      • kela

        Hei,

        vastaan vielä Kelan osalta kysymykseesi.

        Jos sairaus kestää pidempään kuin omavastuuajan (1 9 päivää), voit hakea Kelasta sairauspäivärahaa. Jos työvoimakoulutus ei keskeydy sairausloman vuoksi, voi Kela maksaa työttömyyskorvauksen normaalisti myös sairausloman ajalta.

        Ole tarvittaessa yhteydessä hoitavaan lääkäriisi ja TE-toimistoon.

        Ystävällisin terveisin,
        Kirsi Kelasta


    • tulevatyökyvytön

      Hetisaikulle, moikka sulle! Samassa veneessä soudetaan...
      Mie aloitin tosin työvoimakoulutuksen pari viikkoa sitten... 5 päivää olen ollut sairaslomalla.(2 tytön sairastumisen takia ja 3 oman) 4päivää "voi " olla pois... Joka ainoa aamu olen ajatellut, että miten miun pääni kestää. Eikä se kestäkään. Olen aikoinani sairastanut burn outin ja masennuksen ja oireet on jo nyt samat. Lisäksi maha oireilee psyykkisesti ja paniikkiahdistus on koko ajan päällä. Maha alkaa oireilla heti, kun seuraava koulutuspäivä lähestyy. Nyt mietin, mitä .... tehdä. Soitanko aamulla lääkärille ja kerron, että pää ei kestä. Koulutusta olisi vielä jäljellä 5,5 vkoa. Voiko koulutuksen lopettaa vedoten tämmöisiin paniikkikohtauksiin... olen ihan valmis menemään psykologin juttusille, koska eihän tällainen voi jatkua, että lopun ikääni ahdistaa kaikki koulutukset ja työt. Olen vasta 32....työkyvytön tätä menoa... en halua sitä. Mitä miun pitäisi tehdä? Korniksi tilanteen tekee se, että jo toisen kerran hain ko. koulutukseen, ekalla en päässyt. Ja kun nyt pääsin, hypin riemusta kattoon....
      En hypi enää. Karenssihan tästä taitaa tulla.

    • tyokkari

      Hei nimimerkit hetisaikulle… ja tulevatyökyvytön.

      Kiitokset kysymyksistänne!

      Tilanteesta, esimerkiksi poissaoloista, kannattaa keskustella kouluttajan kanssa. Työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen aikana työ- ja elinkeinotoimisto (TE-toimisto) ei seuraa koulutuksessa olevien poissaoloja eikä anna lausuntoa poissaolopäivistä. Jos koulutuksesi päättyy, ota heti yhteys paikalliseen TE-toimistoon.

      Jos työnhakija eroaa työvoimapoliittisesta aikuiskoulutuksesta, pyydetään työnhakijalta tarkempi selvitys, mitkä syyt eroamiseen johtivat. Työnhakijan antaman selvityksen perusteella paikallinen TE-toimisto tutkii oliko henkilöllä pätevä syy erota työvoimapoliittisesta aikuiskoulutuksesta.

      Työttömyysturvalain mukaan työnhakijalla on pätevä syy kieltäytyä tai erota koulutuksesta, jos se ei ole tai kyseisen ammattialan työ ei olisi hänen terveydentilansa ja työkykynsä huomioon ottaen hänelle sopivaa. Henkilöltä edellytetään lähes poikkeuksetta lääkärintodistusta, ennen kuin hänellä voidaan katsoa olevan pätevä syy kieltäytyä tai erota koulutuksesta terveydellisistä syistä.

      Jos työnhakija eroaa ilman pätevää syytä työvoimapoliittisesta aikuiskoulutuksesta, voi seurauksena olla työttömyysetuuden menettäminen määräajaksi tai toistaiseksi.

      Terveisin Teppo työkkäristä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1285
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1060
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      672
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      40
      657
    9. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    10. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      351
      633
    Aihe