Huostaanoton syyt?

mitä ne on?

Eli mitkä on syitä huostaanotolle?

se että on pukenut lapsen yhdellä ulkoilukerralla (oli lämpimämpi päivä joten ohuempi haalari päälle) huonosti ("liian vähiin" vaatteisiin ulos mutta lapsi ei vanhemman mielestä ole liian vähän puettu, ei ole ollut kylmissään)?
Ja jos on vähän sekaista kotona (lapsen leluja lattialla ja lemmikit tuo omaa sotkuaan (puruja lattialla) vaikka päivittäin imuroi)?
Ja ei myöskään raskaudesta johtunut alkuraskauden väsymys ja joskus olevat alakulot (raskaudenaikainen mielialavaihtelu)?

Tällaisista asioista on tehty lastensuojeluilmoitus, tosin raskaudesta ilmoittaja ei ole maininnut, mutta on väittänyt olevan masennusta ilmeisesti. Ja väsymystä mukamas hoitaa lasta (masennus ja väsymys ei pidä paikkansa).

16

4065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lumpeen kukka

      Noilla perusteillahan saisi kaikki lapset jossain vaiheessa ottaa huostaan. Tuossa alla on linkki lastensuojelulakiin - ehkä sieltä löytyy vinkkiä ja apua tilanteeseesi. Iso hali ja aurinkoa kevääseesi!

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070417

    • iltaa '''

      Onko tuo tosi tapaus?

      Eihän noissa seikoissa ole mitään muuta kuin tavallisen elämän mukanaan tuomaa "oirehdintaa". Tuollasen ilmottajan pitäis pysyä itse kaukana pienistä lapsista :O -Ja muutenkin elellä mieluiten omissa oloissaan.

      • aloittaja....

        On ihan tosi tapaus joo.
        Eli ilmoitus tehty ja sossut tulee meille kotikäynnille tällä viikolla.

        Neuvolassa keskusteltii asioista tänää ja heidän mielestä kaikki ok, sanoi et meillä tuskin aihetta huostaanotolle, ei näillä perusteilla siis. ainut mitä ne ei oo nähnyt on tän asunnon siisteys mutta hoitajaki tiesi kyllä et eläimet tuo omaa "sotkuaan" kun niitä asunnossa on ja että se kuuluu asiaan, kuitenki niitä "sotkuja" on päivittäi siivottu pois.. eli juuriki noita puruja lattialta.

        Sossut ei ollu neuvolaankaan ollut vielä ainakaa yhteyksissä, siitäki sanoivat että tuskin on sitten kovin iso huoli heillä meidän ja lapsemme asioista, ja kun ilmoituksestakin on kulunut jo melkein kuukausi, ennenku kotikäynnille tulevat edes. Ilmoitus on tehty nimettömänä mutta yks henkilö (mun entinen "kaveri) myönsi ilmoittaneensa, kun epäilin häntä ilmoituksen tekijäksi ja kysyin suoraan. Kun oli samalla viikolla mulle valittanut näistä asioista.


      • vatuttaa

        Samanlainen juttu sattui meillekin..Oltiin kaupassa käymässä ja otin siellä lapsen kengät pois koska oli hiukan liian kuuma. Joku katkera vanha mummo nähtävästi soitti hätäkeskukseen ja kun tultiin kaupasta pois, poliisiauto pysäytti minut kadulla koska lapsella ei ollut kenkiä (rattaissa siis) ja ilmoittivat sosiaaliviranomaisille.

        Ja samaan aikaan Suomessa terveyskeskukseen joutuu jonottamaan yms yms.

        Muutto Viroon alkaa tuntua houkuttelevalta, siellä ei ainakaan joudu maksamaan veroja siitä hyvästä että joutuu menemään sosiaaliviranomaisille juttelemaan siitä miksi lapsen pitää kärsiä jalkahiestä


    • BoogienN

      Olen duunissa törmännyt sellaiseen asiaan kun inhimillisyys. se toimii molempiin suuntiin. selvitä rauhassa asia kun sosiaalipuolen väki tulee käymään. siellä todennäköisesti ja toivottavasti vastassa kokeneempi ammattilainen joka tietää että lastensuojeluilmoituksia tehdään joskus liian löyhin perustein. he voivat tarjota muuten apua jos otatte vastaan ja koette tarpeelliseksi. tää on tätä kun on meidän alalla monenlaista taapertajaa.

      • iltaa'''

        Joo, se on ainakin 90-luvulla ollut tiedossa sostt:n väelle, että moni tekee vartavasten kostomielessä ilmoituksen lastensuojeluun..siis että sellaista tapahtuu monasti. -Mulle sanottiin noin toimistossa, kun kauhuissani menin kysymään että kuka sinne on voinut soittaa...(olin avopuolen asiakas).

        He kertoivat että soittaja oli ollut mies ja sanoivat päivämääränkin. Osasin siitä ynnätä, että se oli soittanut heti seuraavana pnä kun olin tehnyt selväksi etten tahdo treffeille hänen kanssa! (Oli naimisissa oleva ihminen ja minulla oli ok kahdestaan lapseni kanssa!)

        Oli silloin aika inhimillistä toi suhtautuminen ja koko "ilmoituksella" haluttiin vain lyödä minua. Siinä ei siis ollut perusteita ja se työntekijä oli pahoillaan kun mut oli kuitenkin pakko ollut pyytää toimistolle ja tiesi että hain itse aina joitain kesälomanviettopaikkoja joissa on ls mukana jakamassa vastuuta.

        -Voi kun koittaisikin taas tuollaiset kunnon toimivat avittamiset ilman ylhäältäpäin tulevia arvosteluja ja kontrollia, silloin oli luottamus ja vanhempaa rohkaistiin olemaan just sillä omalla tavallaan lapsensa kanssa, jotenka se luonteva vuorovaikutus pääsi toimimaan.


      • lisäys vielä...
        iltaa''' kirjoitti:

        Joo, se on ainakin 90-luvulla ollut tiedossa sostt:n väelle, että moni tekee vartavasten kostomielessä ilmoituksen lastensuojeluun..siis että sellaista tapahtuu monasti. -Mulle sanottiin noin toimistossa, kun kauhuissani menin kysymään että kuka sinne on voinut soittaa...(olin avopuolen asiakas).

        He kertoivat että soittaja oli ollut mies ja sanoivat päivämääränkin. Osasin siitä ynnätä, että se oli soittanut heti seuraavana pnä kun olin tehnyt selväksi etten tahdo treffeille hänen kanssa! (Oli naimisissa oleva ihminen ja minulla oli ok kahdestaan lapseni kanssa!)

        Oli silloin aika inhimillistä toi suhtautuminen ja koko "ilmoituksella" haluttiin vain lyödä minua. Siinä ei siis ollut perusteita ja se työntekijä oli pahoillaan kun mut oli kuitenkin pakko ollut pyytää toimistolle ja tiesi että hain itse aina joitain kesälomanviettopaikkoja joissa on ls mukana jakamassa vastuuta.

        -Voi kun koittaisikin taas tuollaiset kunnon toimivat avittamiset ilman ylhäältäpäin tulevia arvosteluja ja kontrollia, silloin oli luottamus ja vanhempaa rohkaistiin olemaan just sillä omalla tavallaan lapsensa kanssa, jotenka se luonteva vuorovaikutus pääsi toimimaan.

        Silloin sai siis sitä kotipalveluakin ja kerrankin yksi ihana vakituinen kävijä tokaisi, että oishan se luonnotonta jos lapsiperheessä ois järjestys :D


      • aloittaja.....
        lisäys vielä... kirjoitti:

        Silloin sai siis sitä kotipalveluakin ja kerrankin yksi ihana vakituinen kävijä tokaisi, että oishan se luonnotonta jos lapsiperheessä ois järjestys :D

        Aiheetonhan tuo meidänki käynti oli... ja pelko huostaanotosta kans aiheetonta.. Mutta kun ei koskaan voi varmaksi tietää...
        Meistä oli ilmoitettu siis, eräs "kaverini" (entinen sellainen nyt, ei kuulu enää minun kavereihini siis), ja syyt oli kodin siisteys (tai kaverin mielestä siis siisteyden puuttuminen), sekä se että ei kuulemma ulkoilla lapsemme kanssa tarpeeksi. Sossut kertoi siis nämä ilmoituksen aiheeksi. Siivoukseen ei kuulemma edes puututa ellei kämppä näytä siltä et puoleen vuotee ei oo siivottu ja et roskat haisee viemättöminä roskiksissa yms. ja lemmikeistä tulevat purutki kuuluu asiaan kunhan ne kuitenki siivotaa eikä jätetä viikoks lojuu lattialle, niinku me ei jätetty mutta joka päivähä niitä tuli. Nyt ei purua tarvitsevia eläimiä enää olekaan.
        Meidän asunto on normaali lapsiperheen asunto, sanoi sossut, ja lapsi todella hyvin hoidetun oloinen jne vaikka oli kipeäkin heidän käyntinsä aikana, niin oli tosi virkeä ym.

        Ilmoittaja itse myönsi meille et on ilmoituksen tehnyt, sossuille se oli tehty nimettömänä...

        Eli täysin aiheeton ilmoitus. Ne ilmeisesti arveli niin jo ennen tänne tuloakin kerta aloittivat keskustelun melkein sillä et kun pakko on jokainen ilmoitus tarkastaa ettei syytetä virkavirheestä.


    • sdfsdfsf.........4

      No jos ainoa asia mistä valittavat on viluinen lapsi
      niin antaisin asian olla
      mutta nyt onkin masennusta ja uusi raskaus ja sekainen koti

      ajattele sossutanttojen tapaamista kuten tyohaastattelua
      Sossurouva ei halua sinusta sydän-ystävää. Nyt sinun on hoidettava asiasi ja näyttää että osaat lapsiasi hoitaa

      Kuinka vanhat ovat lapsesi? Aika paljon riippuu myos siitä

      • aloittaja.....

        No siis sossuthan ei ollu saanu ilmoitusta viluisesta lapsesta eikä mielenterveysongelmista, vaan siitä että ei kuulemma siivota tarpeeks hyvin ku on ollu leluja ja jyrsijän puruu lattialla sillo ku tää ilmottajaihminen on käynyt, ja että ei ulkoilla tarpeeksi. ja alle vuoden ikänen lapsi on. Mutta kuten tossa ylempänä kirjotinki niiden käynnistä niin kaikki meni hyvin ja totesivat kaikinpuolin aiheettomaksi ilmoitukseksi ja jatkotoimia ei tarvita meidän kohdalla. Raskaudestani he eivät edes tienneet ennenku käynnillään huomasivat.


    • minulla on tälläinen tarina mikä pitää paikkaa myös.
      mie sain ensimmäisen lapseni ja hänet ja meidän perhe laitettiin suoraan synnytyksen jälkeen savonlinnan keskussairaalaan lastenosastolle millä perusteella meinattiin viedä heti saman tie pois meiltä. siitä kun selvittiin niin siirryttiin kotiin 1kk ajaksi oli perhetyöntekijät apuna jonkin aikaa ja sitten siirryttiin soslapsikylään. ja ollaan oltu 11 kk täällä.ja perheeni on hajonnut täysin nyt pojat sijaishoidossa ja mä täällä yksin.

      • deeeeeeeeeeeeeee

        Voisitko selventää hiukan.. Oletko itse siis vielä alaikäinen ?? Sitten sinun on hyvä saada koulusi loppuun.


    • bioäiti vm 70

      huostaanoton syyt;jos lapsella on alkoholisti/narkkari vanhemmat ja siihen vielä lisätään väkivalta ja lapsesta ei huolehdita,on syytä pelätä lapsen olevan vaarassa.....yms.....huostaanoton syyt eivät todellakaan ole;likainen koti,äidin väsymys,lapsen liian vähät vaatteet...huh huh...kukahan idiootti on iilmoituksen tehnyt noilla perusteilla,ja vielä idiootimpia ovat lastensluojelun työntekijät,jos noilla perusteilla teille kotikäyntiä tekevät.......ilmeisesti kova hinku saada lapset pois vanhemmiltaan,onko lie sijaislapset niin vähissä.....ole kuule aivan huoleti jos syyt ovat vain nuo jotka kerroit...ei ole huolen häivää teillä.

      • aloittaja. :)

        Aiheetonhan tuo ilmotus oli, kuten tuol aiemmin kerroinki... Tulin huvikseni kattelee onko tänne tullu viel lisää kommentteja...
        Ei oo lastensuojeluun ilmoteltu enää, ei ainakaa meille asti oo tullu tietoa.
        Kun en oo enää tuon ilmoittajan kanssa ollut tekemisissä.
        Ei kukaan muu lähde tollaiseen ja kaikki muut tunteeki mut paremmi, käy kylässäki enemmä (tietää millasta tääl oikeasti yleensä on) yms.


      • Oujeeee
        aloittaja. :) kirjoitti:

        Aiheetonhan tuo ilmotus oli, kuten tuol aiemmin kerroinki... Tulin huvikseni kattelee onko tänne tullu viel lisää kommentteja...
        Ei oo lastensuojeluun ilmoteltu enää, ei ainakaa meille asti oo tullu tietoa.
        Kun en oo enää tuon ilmoittajan kanssa ollut tekemisissä.
        Ei kukaan muu lähde tollaiseen ja kaikki muut tunteeki mut paremmi, käy kylässäki enemmä (tietää millasta tääl oikeasti yleensä on) yms.

        Meidän lapset vietiin, kun lapset erityislapsia, vaikka niistä huolehdittiin normaalisti. Lasten käytös antoi syyn epäillä hoitoa, vaikka on tutkittu, että vamma on synnynnäinen.
        Tänään tuli päästös, ettei huostaanottoa pureta, vaikka tuntemamme henkilöt todistivat oikeudessa, että kaikki on hyvin. Oikeudeudessa tuntemattomat henkilöt "tiesivät" toisin.


    • Anonyymi

      Nuoreni meni miesystäväni luo ennen minua, tavallaan mies oli lapsenvahti niin tässä sossuilla tuli epäily seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Että sellasta. Ja nuori lähti huostaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1927
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1729
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1186
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe