Mielenkiinnosta. Miten poistetaan käsin vaha jos ei mahdollisuutta koneen käyttöön (tasanteet melko pieniä) vahanpoistoaine lattialle ja hankauslevyillä vaan jynssäämään? Aloitatteko vahaamisen porraskäytävissä ylimmästä vai alimmasta kerroksesta? Vahaatteko mihin aikaan? käsin vahan poisto ja vahaus metallisoituvalla periaatteessa mahdollistaisi työskentelyn melko äänettä yöaikaan jottei tulis niitä kävelijöitä?
Monta kysymystä ja kiitän jo asiantuntijoita etukäteen!
Porraskäytävän vahauksesta
7
3217
Vastaukset
- Laitoshuoltaja_n
Koskaan en oo kerrostalo siivousta tehnyt, mutta veikaisin:
Että vahanpoistoja tehdään rappuihin harvakseltaan, silloin vasta kun on pakko tilanne. Pintapesuja ja paikka vahauksia. Onhan niitä pieniä lattianhoitokoneita jotka sopivat pieniin tiloihin. Raputhan voi pestä joko rappukoneella tai sitten hankauspesimellä.
Itse jos tekisin rappusiivousta niin aloittaisin ylimmästä kerroksesta työskentelemään.
Itse kun asun kerrostalossa niin meillä perussiivoukset on ilmoitettu pari viikkoa aikaisemmin ja kehoitettu asiakkaita/asukkaita välttämään rapussa liikuskelua. Ja työ on tehty 8-16 aikaan, kun asukkaat/asiakkaat ovat yleensä töissä.
Mut,tosiaan kertokaas te jotka tekevät rappusiivousta.. :) - nt
Vahanpoisto lattialle ja hankauslevyllä ja klikillä irrotetaan. Kannattaa aloittaa yläkerroksesta, koska vahanpoistolitkua valuu porraskaiteiden välistä alempiin kerroksiin. Vahaus tehdään yleensä päiväsaikaan. Ja tosiaan on yleisempää tehdä pintapesu ja paikkaus. Peruspesu ja vahaus olisi hyvä tehdä kerran vuodessa, mutta jotkut taloyhtiöt tietysti rahaa säästääkseen tekevät sen noin kerran viidessä vuodessa. Lappu ilmoitustaululla viikon pari ennen vahausta vähentää kyllä liikennettä käytävässä vahausaikana.
- eskp
Toivottavasti vastaukseni ei tule liian myöhään, koskapa vahan poisto hankauspesimellä on todella työlästä, jo muutaman neliömetrin jälkeen tulee äitiä ikävä. Jos haluat työskennellä äänettömästi, joudut lisäksi poistamaan syntyvän "liemen" rikkalapiolla. Vesi-imuri on korvaamaton apuri. Paikkavahauksessa joutuisit ajamaan tai hankaamaan entisen vahapinnan "auki", jotta uusi vahakerros pysyisi varmemmin. Kun kuitenkin laitat kokonaan uuden vahan, voit poistaa entisen jo päivällä ja kevyen pesun jälkeen vahata yöllä. Muista lehdenjakajan aikataulu. Metallivaha ei vaikuta mitenkään työstä syntyvään ääneen. Aloita ylimmäisestä kerroksesta. Laita pyyhkeitä tai muuta vastaavaa, jotta vahanpoistosta syntyvä "liemi" ei valuisi alemmaksi. Lisäksi pyyhe kengänpohjien puhdistukseen, jos joudut käymään työalueen ulkopuolella. Myös hissin lattia on hyvä suojata. Laita vahauksesta kertova tiedote muutamaa päivää aikaisemmin ulko-oveen ja muille näkyville paikoille. Hyvin tehty vahaus kestää useamman vuoden kun sitä hoidetaan oikein. Itselläni on taloyhtiö jossa on jo 7-vuotta vanha vaha. Ala-aulan olen paikkavahannut pariin kertaan ja hissin lattian vuosittain. Sopivat pesu- ja hoitoaineet sekä työmenetelmät ja -tavat ovat tärkeitä. Olisihan toki paljon rahakkaampaa vahata joka vuosi. Peruspesu tehdään joka vuosi, mutta ei vahausta.
Kiitoksia teille, arvostan vastauksianne. Kysyisin vielä: Miten saatte vahan levitettyä parhaiten jotta tulisi tasaisin lopputulos? Käytättekö mitä välineitä? Onko mitään niksejä tms?
Suositteletteko jotain tiettyä vesi-imuria?
-Zarathustra- Laitoshuoltaja_n
Käyttäisin itse vahausmoppia. On kyllä joskus tullut vahattua myös kuivainmopilla.
Moppi kannattaa ensin nihkeyttää ja sitten levittää puhtaalle lattialle vahaa ja levittää mopilla. Jos laittaa useamman kerroksen vahaa, niin vahaussuuntaa kannattaa muuttaa.
Vaha kuivuu 15-30min. Katso vahan kanisterista.
- Yks keikkaa,toista..
Sellainen käsiin sopiva laikkahankaimen pala, keskikarkea ja hyvät suojakäsineet.
Joko oikea tai vasen laita kerrallaan, kulkijoita kun on...
??? Itte huomannut, että osalla väestä on ammatillisia puutteita, käsin tehtäviä töitä ja vaiheita on yhä. - eskp
Huomaan, että Sinulla Zarathustra ei ole kovinkaan paljon tietoa vahaustyöstä.
Voisi olla hyvä ratkaisu ottaa homman hallitseva kaveri ensimmäiselle keikallesi.
Vaikka vahaustyö tuntuu helpolta, vaatii se kuitenkin suunnittelua ja tietoa aineista ja työtavoista. Esim. Bernerin ja KiiltoCleanin sivuilta saat hyviä ja hyödyllisiä ohjeita kaikenlaiseen siivoustyöhon. Vahan levitys onnistuu parhaiten vahausta varten suunnitellulla mopilla (kevyt käyttää ja tekee tasaisen jäljen). Toivotan onnea urakallesi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819