Ideoita - Mitä viedä tuliaisiksi Suomesta?

vaihtari

Heips!

Kaipaisin siis pientä apua kysymykseen, mitä viedä ulkomaille tuliaisiksi Suomesta? Mitkä ovat "tyypillisiä" suomalaisia juttuja?

- Fazerin sininen
- Koskenkorva ..
- Marimekko

Itse tarvitsisin erityisesiti apua/ehdotuksia pieniksi viemisiksi noin 7 henkilölle (kaikille jotain pientä mukavaa suomalaista). Fazerin sininen ja muumilakut ovat varmastikkin yksi vaihtoehto, mutta veisin mielelläni myös jotain muutakin kuin pelkkiä makeita herkkuja.

Olen kiitollinen kaikista vinkeistä! :)

33

18187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 0jio

      finlandia vodka, salmiakki, sf punalippu...

      • en ole

        ollenkaan varma, että suomalainen salmiakki maistuu ulkomaalaisille.

        Omia ehdotuksiani: Aarikka, Marimekko, suomalaista keramiikkaa, lasia (esim Iittala) ...


      • Kai se nyt
        en ole kirjoitti:

        ollenkaan varma, että suomalainen salmiakki maistuu ulkomaalaisille.

        Omia ehdotuksiani: Aarikka, Marimekko, suomalaista keramiikkaa, lasia (esim Iittala) ...

        riippuu vähän siitä, minne päin maailmaa on roudaamassa tavaroita. Ei noita mainitsemiasi Aarikkaa ja Marimekkoa arvosteta kaikkialla läheskään niin korkealle kuin Suomessa! En itsekään noteeraa kumpaakaan järin korkealle muuten kuin businessideana, joka on onnistuttu markkinoimaan hyvin. Suunnittelupuoli on harvaa poikkeusta lukuunottamatta keskinkertaista eikä edes innovatiivista. Etenkin Aarikan 'puupalikat' ovat karmeita!

        Toisekseen kumpikaan ei tänä päivänä ole enää järin kotimaista. Tuotteet valmistetaan halpatuontimaissa.

        Miksi et ap etsisi jotain Oikeasti Suomalaista? Etsi tuotteita pieniltä suomalaisilta valmistajilta, esim. messuilta, toreilta ja erilaisista tapahtumista. Vinkkinä voisit kertoa minne olet tuliaisia viemässä...


    • lakkaliköri

      Tuntemattomille ihmisille vieminen on vaikeaa, joku Marimekko on aika neutraali jota uskaltaisin viedä. Alkoholia en veisi ellen tiedä että he käyttävät alkoholia. Koskenkorvaa en veisi, ennemmin Lakkaliööriä. Salmiakkikossua olen vienyt kavereille. Salmiakki taas karkkina ei ole muiden makuun. Voihan sitä yhteisesti porukalle jonkun pussin viedä mutta ei sen enempää. Aarikkaa olen vienyt ihmisille jotka ovat Suomessa käyneet ja vieneet Aarikkaa mukanaan! Kannattaisin myös tuota ehdotusta yksityisyrittäjien tukemisesta, niitä löytyy messuilta ja toreilta.

    • Meillä aikoinaan

      asustellut jenkkivaihtari vei tuliaisinaan mustikka- ja lakkahilloa, suklaata, SALMIAKKIA (johon hän itse tykästyi Suomen vuotenaan!), näkkileipää (sellaista reikäleivän näköistä, oikein rukiista), isälle lähti matkaan Finlandia vodkaa, jotain Marimekon juttuja kun tiesi äitinsä ikäpolven niitä Jenkkilässä arvostavan - Aarikka ei kyllä napannut yhtään!

      Japanilaistuttavamme näyttävät suosivan puhdaslinjaisia puuesineitä, Pentikiä ja käsintehtyjä neuleita.

      Itse reissataan paljon Intiassa, ja täytyy sanoa, että ei tosiaankaan tulisi mieleen viedä sinne sen enempää Marimekkoa kuin Aarikkaakaan. Siellä niiden muotokieltä ja kuoseja pidetään lähinnä kömpelöinä, ellei suorastaan rumina. Samoilla linjoilla olivat myös jordanialaiset tuttavamme Suomessa käydessään.

      Tietenkin ihmisten henkilökohtaiset mieltymykset ratkaisevat, kuka pitää mistäkin, mutta kyllä kultturillisillakin tekijöillä on merkityksensä.

    • Plein de cadeaux

      Itse olen vienyt paljonkin tuliaisia ulkomaille, lähinnä Ranskaan. Tässä joitain muistamiani esimerkkejä:
      - Laadukas kuvakirja Suomesta
      - Suomalaisia ruokia esittelevä keittokirja
      - Suklaata (Fazerin sinistä, Fazerin piparisuklaata, Geishaa jne)
      - Lakua
      - Salmiakkia (tämä lähinnä kuriositeettina, yleensä inhotaan Pohjoismaiden ulkopuolella)
      - lakkahilloa
      - Se kaikkein pienin Aalto-malja (alkuperäispakkauksessa, että saaja tietää, ettei kyseessä ole mikä tahansa marketista löytynyt tuhkis.. :D )
      - Suomalaista klassista musiikkia, suomalaista jazzia.
      - Marimekon huiveja, Aarikan koruja

      "Itse reissataan paljon Intiassa, ja täytyy sanoa, että ei tosiaankaan tulisi mieleen viedä sinne sen enempää Marimekkoa kuin Aarikkaakaan. Siellä niiden muotokieltä ja kuoseja pidetään lähinnä kömpelöinä, ellei suorastaan rumina. Samoilla linjoilla olivat myös jordanialaiset tuttavamme Suomessa käydessään."
      Samaa olen kuullut joidenkin ranskalaisten suusta, toiset taas ovat hyvinkin ihastuneita. Mutta eivätpä kaikki suomalaisetkaan Marimekkoa rakasta.

    • Riippuu

      Ei se fazerin sininenkään välttämättä ole hyvä idea jos kohdemaassa on totuttu loihtimaan mitä hienoimpia suklaakonvehteja. Ilmeisesti lapset on kohteena kun muumilakuja ehdotat. Riippuu siis mistä roikkuu

    • viinaa ja paljon

      Pullo kossua ja se on siinä!

    • pari ehdotusta

      Fazerin sininen suklaa on varma hitti vaikka kohdemaassa valmistettaisiinkin upeita konvehteja. Suklaata lahjoittaisin useamman mutta sen lisäksi jotain muutakin kuin syötäviä lahjoja. Lakukaan ei ole suomalaista, sitä saa muistakin maista.

      Iittalan Taika-sarja, Ristomatti Ratian tuikkuja, lasitavaraa, Arabian Muumimukeja jne. Kirjallisuutta lapsille esim. Mauri Kunnaksen kirja, hänen kirjoja on käännetty hyvin monelle eri kielelle.

      On vaikea tietää mistä vastaanottaja pitää, mutta muista että lahjasi kertookin suomalaisesta kauneuskäsitteestä ja suomalaisuudesta.

      • Plein de cadeaux

        "Lakukaan ei ole suomalaista, sitä saa muistakin maista."

        Viethän sitä Fazerin sinistäkin, vaikka suklaata saa taatusti joka maasta. Ainakaan Ranskasta ei löydy suomalaisen lakun veroista lakua, lähinnä jotain Haribon tyyppisiä muovisen makuisia "lakuja".


      • vinkkaaja123
        Plein de cadeaux kirjoitti:

        "Lakukaan ei ole suomalaista, sitä saa muistakin maista."

        Viethän sitä Fazerin sinistäkin, vaikka suklaata saa taatusti joka maasta. Ainakaan Ranskasta ei löydy suomalaisen lakun veroista lakua, lähinnä jotain Haribon tyyppisiä muovisen makuisia "lakuja".

        Haribo nyt ei ole suomalainen tuote edes.


      • Sivusta seurannut
        vinkkaaja123 kirjoitti:

        Haribo nyt ei ole suomalainen tuote edes.

        Teikäläisellä ei taida tuo luetunymärtäminen olla ihan niitä vahvimpia aloja, vinkkaaja 123...? :D


    • del mondo

      Kerro mihin maahan olet menossa, niin on helpompi ideoida. Maut vaihtelevat kovasti eri kulttuurien välillä.

      Muumeja ei tunneta monessa maassa, yleensä salmiakki ei maistu ja alkoholin vienti/halussapito alle 21v. on laitonta esim. USA:ssa.

    • lemonde1

      Lakkahillossa on siemeniä, ei käy.

    • Tatun ja Patun Suomi

      Tatun ja Patun Suomi, sitä saa kirjakaupoista ainakin englanninkielisenä, voi löytyä muitakin. Me veimme suomalaisen ystäväperheen lapsille suomenkielisen version, kun lapset eivät ole ole koskaan asuneet Suomessa, vain lomailleet.

    • 24

      jos paikassa johon menen on pieniä lapsia, vien suomessa tehdyn "mansikkapipon". he ovat rakastaneet sitä!

    • vinkkiviikari

      No vaikkapa:
      Suomen kartta paperimuodossa
      Suomalaista musiikkia , klassista, poppia, tanssimusiikkia
      DVD Suomen historiasta
      Visit Finland lehtinen
      Villasukat
      Valokuvaa itse kaunis maisemakuva paikkakunnaltasi ja tee siitä pöydälle lautastenalukset ,
      Oma kuva hiirimattoon.
      Kutsu vastavierailulle

      • Doubi

        Tuossa ollaan kyllä vähän rajoilla, onko lahjat todella mieluisia saajalle vai onko viejä nyt vain mainosmatkalla. Ainakin tuo Visit Finland -lehtinen on minusta enemmän mainosläpyskä kuin kiva tuliainen/lahja. Enkä Suomen karttaakaan oikein lahjaksi kokisi.


    • ex-vaihtari

      Itse vein vaihtariperheelle tuliaisiksi Risto-Matti Ratian Takka-tuikkulyhdyn (tosin hajotin sen ennen kuin ehdin antaa heille), katajaisia veitsiä ja salaatinottimet ja Suomi-kirjan. Myöhemmin sitten äiti lähetti Suomesta heille lahjaksi Marimekkoa (host-sisko rakastui mun unikoihin), Pentikiä, Aarikkaa, suklaata ja muita karkkeja. Omar-niminen host-veli sai tietenkin Omar-karkkeja :)

      Nyt jos lähtisin, veisin ehdottomasti Fiskarsin SAKSET. Missään ulkomailla ei yleensä ole kunnollisia saksia ja nehän on Suomessa huippulaatua. Meidän perheessä ei ollut yksiäkään kunnollisia saksia ja veitsetkin oli niitä, mitä ravintoloissa on pihviveitsinä. Nythän on Fiskarsilla tosi kauniitakin saksia, kukkakuvioiset ja varsinkin Muumit sopivat mielestäni hyvin tuliaisiksi.

      • 15

        Ainakin USAssa saa Fiskarsin saksia joka kangaskaupasta eivat maksa paljon.
        Muumit ovat monessa maassa ihan tuntemattomia omituisen nakoisia oliota.
        Salmiakki on myrkkya.


      • Niitä
        15 kirjoitti:

        Ainakin USAssa saa Fiskarsin saksia joka kangaskaupasta eivat maksa paljon.
        Muumit ovat monessa maassa ihan tuntemattomia omituisen nakoisia oliota.
        Salmiakki on myrkkya.

        Fiskarsin saksien halpiskopioita on ihan kaikkialla! Ja monet ovat kaiken lisäksi ihan kelpo saksia, paitsi huomattavasti edullisempia kuin aidot fiskarsit, joten miettisin kaksikin kertaa ennen kuin sellaiset veisin tuliaisiksi.


      • aussimuori
        Niitä kirjoitti:

        Fiskarsin saksien halpiskopioita on ihan kaikkialla! Ja monet ovat kaiken lisäksi ihan kelpo saksia, paitsi huomattavasti edullisempia kuin aidot fiskarsit, joten miettisin kaksikin kertaa ennen kuin sellaiset veisin tuliaisiksi.

        Ainakin täällä Australiassa saatavana olevat "Fiskarsin sakset" on tehty Kiinassa tai USA:ssa ja ovat kalliita ja huonoja. Fiskars on pahasti sahannut omaa oksaansa myydessään lisenssejä maihin, joissa ei osata tai viitsitä tehdä suomalaisen veroista tuotetta. Minulle Fiskarsin sakset, Suomessa tehdyt, ovat aina tervetullut lahja; yleissakset, keittiösakset, räätälinsakset, vasenkätisen sakset.


      • sdtgd fg r
        aussimuori kirjoitti:

        Ainakin täällä Australiassa saatavana olevat "Fiskarsin sakset" on tehty Kiinassa tai USA:ssa ja ovat kalliita ja huonoja. Fiskars on pahasti sahannut omaa oksaansa myydessään lisenssejä maihin, joissa ei osata tai viitsitä tehdä suomalaisen veroista tuotetta. Minulle Fiskarsin sakset, Suomessa tehdyt, ovat aina tervetullut lahja; yleissakset, keittiösakset, räätälinsakset, vasenkätisen sakset.

        Niin, Fiskarsilla oli maailmalla maine laatutuotteena. Se maine on mennyt ja ihan ansiosta, juuri noiden lisenssien takia. Lyhytnäköistä ja valitettavaa.


    • Hennako5

      Entisenä vaihtarina jouduin hankkimaan tuliaisia useaan otteeseen :)
      Salmiakkia en suosittele, sillä ainakaan Japanissa siitä ei pidetty ja ihmiset olivat vähän kummastuneita, että miksi haluat antaa meille jotain tuollaista.

      Hyviä juttuja on valokuvakirjat ja just makeat syömiset, koska niiden kanssa ei voi mennä paljon vikaan.

      Kannattaa myös ottaa selvää millaisia asioita kohdemaassasi arvostetaan - joka maassa ei keräillä kippoja ja kulhoja niin kuin Suomessa, eikä monessa maassa arvosteta esim luontojuttuja niin kuin täällä.

    • jaifeklms

      miten olisi vaikka mariskooli?

    • emilia90k

      Englannissa asuvat iranilaiset kaverini eivät tienneet mitä muumit olivat kun vein heille muumimukin,mutta sanoivat niiden näyttävän hauskoilta ja pitävänsä siitä. Myöskin Englannissa asuvat aasialaiset kaverit eivät pitäneet yhtään salmiakista,heistä tuntui että halusin myrkyttää heidät :D Fazerin suklaata olen vienyt joka paikkaan ja aina sitä on pyydetty tuomaan lisää seuraavalla reissulla. (sinistä,geishaa,jne)

    • yksi ehdottaja

      Vie esim. ryhmäkuva Persuista, nisitä jotka ovat nyt eduskunnassa!!!

      • No jopas!

        En tiedä, onko kovinkaan 'hienoa' tulla muistetuksi NIIN tyhmän kansan edustajana, joka äänesti persut vaalivoittoon...


    • ap

      Hapankorput on monen mielestä hyviä ja poikkeavia. Suomalainen suklaa mukaanlukien Fazerin sinisen ei ole mikään loistoidea.

    • Rukihista

      Fazerin suklaa on saanut kehuja, kaikki ovat omien kokemusteni mukaan tykänneet siitä ja pyytäneet tuomaan toistekin...

      Ruisleipä tai karjalanpiirakat (kunnolliset, ei mitään pahvieinespiirakoita)

    • Anonyymi

      Tuttavien lapsille tilaisin T-paidat heidän omilla kuvillaan. Aikuisille grilliessut, myös heidän kuvillaan. Smartphotossa on paljon muitakin vaihtoehtoja. Googlaa!

    • Anonyymi

      Reissumies leipää ostan kun Suomessa käyn noin 50 pakkausta, säilyvät hyvin pakkasarkussa , eikä tartte moneen kuukauten ruottinleipää syödä :)

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      368
      4543
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1600
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      213
      1397
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe