Kelan etuudet ja verotus.

Pirre*

On se vaan kumma, kun saat jotain etuutta Kelalta siitä on maksettava puolet veroina takaisin, näin on näköjään esim. sairaspäivärahan kohalla. :(

40

1018

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koskeeko se myös lääkärilaskujen KELA-korvausosuutta?
      Miten?
      En ole kiinnittänyt huomiota.

Päivärahoista en tiedä.

• ..

No ei tietenkään koske, nehän ovat vain osa asiakkaan itsemaksamista palkkioista.

Päiväraha on tuloa.

• .. kirjoitti:

No ei tietenkään koske, nehän ovat vain osa asiakkaan itsemaksamista palkkioista.

Päiväraha on tuloa.

Miten niitä päivärahoja saisi?

• Pirre*
        laiska-lasse kirjoitti:

Kun ja jos olet ansiotyössä, ja joudut jäämään jonkun vaivan takia sairaslomalle, lääkärin lapulla, niin silleenhän niitä saa..elä heittäävy tyhmäksi.

• ..
        laiska-lasse kirjoitti:

Eläkeläisille kyllä pitää eläkkeen riittää.

• Pirre*
        .. kirjoitti:

Eläkeläisille kyllä pitää eläkkeen riittää.

Tottakai eläkkeen, mutta kun ei tässä olla vielä eläkkeellä, meikä meinaan.., mutta joku roti se pitäsi verorosvouksessakin olla.., tietenkin saahan ne takaisin jos sinne liikaa maksaa, mutta en mie mikkää rahan lainaaja valtiolle halua olla..

• Pirre* kirjoitti:

Kun ja jos olet ansiotyössä, ja joudut jäämään jonkun vaivan takia sairaslomalle, lääkärin lapulla, niin silleenhän niitä saa..elä heittäävy tyhmäksi.

Olenkohan menettänyt jotakin?

Hamassa muinaisuudessa, ollessani ansiotyössä, olin todella muutamaan otteeseen sairastamassa.

Alkuvuosina asia kulki työnantajan sairauskassan kautta enkä huomannut tuloissani mitään.
        Yksi rupeama kesti 2,5kk, jalka kipsissä jolloin olin koko jakson töissä.

Viimeinen oli polveni paukahtaminen jolloin olin ollut sen hetken työnantajan palveluksessa vasta 9-päivää ja koska kyseessä oli vapaa-ajan tapaturma ei työnantajalla ollut mitään siihen liittyvää velvoitetta.
        Koska olin kykenemätön hoitamaan tehtävääni niin muutimme toistaiseksi työsopimuksen määräaikaiseksi päättymään tapaturmaa seuranneen viikon alussa.

6:n viikon kuluttua pääsin leikkaukseen.
        Silloin kyllä epäilin että olisi ehkä kannattanut mennä heti yksityiselle puolelle.

Olemme hiivatin huonoja korvausten hakijoita.
        Luultavasti olemme tietämättömyyttämme jättäneet kotivakuutuksestakin hakematta sinne ehkä kuuluneita vahinkoja.

Ilmeiseti minun ei tarvitse heittäävytä tyhmäksi. Taitaa onnistua luonnostaan?

• ..
        Pirre* kirjoitti:

Tottakai eläkkeen, mutta kun ei tässä olla vielä eläkkeellä, meikä meinaan.., mutta joku roti se pitäsi verorosvouksessakin olla.., tietenkin saahan ne takaisin jos sinne liikaa maksaa, mutta en mie mikkää rahan lainaaja valtiolle halua olla..

Eihän kommentti sinulle ollutkaan.
        Huonosti näkyy nykyisin, vaikka vanhaa puuta yritetäänkin vähän jäljitellä.

• Pirre*
        laiska-lasse kirjoitti:

Olenkohan menettänyt jotakin?

Hamassa muinaisuudessa, ollessani ansiotyössä, olin todella muutamaan otteeseen sairastamassa.

Alkuvuosina asia kulki työnantajan sairauskassan kautta enkä huomannut tuloissani mitään.
        Yksi rupeama kesti 2,5kk, jalka kipsissä jolloin olin koko jakson töissä.

Viimeinen oli polveni paukahtaminen jolloin olin ollut sen hetken työnantajan palveluksessa vasta 9-päivää ja koska kyseessä oli vapaa-ajan tapaturma ei työnantajalla ollut mitään siihen liittyvää velvoitetta.
        Koska olin kykenemätön hoitamaan tehtävääni niin muutimme toistaiseksi työsopimuksen määräaikaiseksi päättymään tapaturmaa seuranneen viikon alussa.

6:n viikon kuluttua pääsin leikkaukseen.
        Silloin kyllä epäilin että olisi ehkä kannattanut mennä heti yksityiselle puolelle.

Olemme hiivatin huonoja korvausten hakijoita.
        Luultavasti olemme tietämättömyyttämme jättäneet kotivakuutuksestakin hakematta sinne ehkä kuuluneita vahinkoja.

Ilmeiseti minun ei tarvitse heittäävytä tyhmäksi. Taitaa onnistua luonnostaan?

Ei miulla ainakaan ole varaa "unohtaa" päiväraha hakemusta jos en kykene lääkärinkään mukaan töihin, mutta - jos on niin helppo työ että voi tehä sitä kippeenäkin, niin mikäpäs siinä, mie en ainakaan pysty, ja lain mukkaan miulle kuuluu ansiotuloon pohjautuva laskennallinen sairaspäiväraha ja sen aion ottaa ihan puhtaalla omallatunnolla.

• Pirre*
        .. kirjoitti:

Eihän kommentti sinulle ollutkaan.
        Huonosti näkyy nykyisin, vaikka vanhaa puuta yritetäänkin vähän jäljitellä.

Sorry, ja niin tämä on nyt joskus hieman sekava siinä että kuka ja kelle :)

• enkeliduo
        Pirre* kirjoitti:

Ei miulla ainakaan ole varaa "unohtaa" päiväraha hakemusta jos en kykene lääkärinkään mukaan töihin, mutta - jos on niin helppo työ että voi tehä sitä kippeenäkin, niin mikäpäs siinä, mie en ainakaan pysty, ja lain mukkaan miulle kuuluu ansiotuloon pohjautuva laskennallinen sairaspäiväraha ja sen aion ottaa ihan puhtaalla omallatunnolla.

Totta Pirre,
        kunpa ihmiset miettisivät tarkemmin,ketä äänestävät.
        Yhtä hullua on,kjos olet työttömänä ja joudut sairaslomalle,tulee 10vrk karenssi-aika.Mää en käsitä sitä ollenkaan.Tuttu miäs oli pakkolomil muutaman viikon.Jotus sairaslomil kahdeks viikoks....Liiton virkailija neuvos hakemaan siitä parist viikost rahan Kelalt,mut huomautti 10vrk karenssist.Miäs pisti sairaslomalapun taskuun ja tuumas "Unohdetaan tämä"! Näin sai koko ajalt liiton korvaust.Ei sekä kyl ihan oikein menny......mum miälest.Saipahan miäs 10vrk rahaa.

• henrjii

jaa eikö se olekkaan sama prosentti mikä on verokortissa

• Pirre*

Enpä ole katsonut laskuista kuin loppusumman..kai niissä on ainakin alvit rahastettu..

Olen ollut sairaslomalla pian kuukauden ja sain tänään päätöksen saamastani sairauspäivärahasta, josta osa oli tullut kirjeen mukaan maksuun jo tänään, mutta veroina oli napattu 40 prosenttia, "kele" kuin se oisi jotain sivuansiota!

Kyllä ottaa pattiin%&%#¤"#&"!!!!

• henrjii

Kelan tädit on tainneet sössiä lisäprosentin mukaan verot

• ..
        henrjii kirjoitti:

Kyllä siellä on setiäkin.

• Silloin aikanaan kun sairastelin niin menin kelaan ja pyysin sairasloman ajalta arvion summasta ja sitten verotoimistoon jossa laskettiin se summa ja loppuvuoren palkka yhteen.
        prosentti oli senjälkeen kohillaan,pientä säätöä pirre niin kyllä se siitä saat sä ylimaksetun takasin.

• henrjii
        .. kirjoitti:

Kyllä siellä on setiäkin.

Tuskin sedät sentään alkaa tollai heilumaan. Sairauspäivärahaa maksetaan kuudelta päivältä viikossa, pitäisi sen olla karvan verran parempi kuin työttömyyspäiväraha.

• henrjii
        henrjii kirjoitti:

Tuskin sedät sentään alkaa tollai heilumaan. Sairauspäivärahaa maksetaan kuudelta päivältä viikossa, pitäisi sen olla karvan verran parempi kuin työttömyyspäiväraha.

Pssstttt,,,, näin se menee, ei kannata ressata http://www.youtube.com/watch?v=6eKbZL_C5HU

• ..
        henrjii kirjoitti:

Opetat sie äitiäs pissille? :))

• Pirre*
        henrjii kirjoitti:

Niin mieki luulen, ja aamulla soi siellä puhelin ja - korva :))

• Pirre*
        koti-kiusattu kirjoitti:

Silloin aikanaan kun sairastelin niin menin kelaan ja pyysin sairasloman ajalta arvion summasta ja sitten verotoimistoon jossa laskettiin se summa ja loppuvuoren palkka yhteen.
        prosentti oli senjälkeen kohillaan,pientä säätöä pirre niin kyllä se siitä saat sä ylimaksetun takasin.

Mutku tuli niin törstisti vaan päätös, ja pidätys tehty jo maksuun tulleen päivärahan osalta ominpäin - kylymänviilleesti 40 prossaa..kyllä hatutti. Ois ollu aikkoo kysellä verokorttia..sieltäkkii päin...

Kiitos, pittää tässä rauhottuu, ja ottaa huomenna veroprosentista päättänyt yksilö puhutteluun..:)

• Pirre*
        koti-kiusattu kirjoitti:

Silloin aikanaan kun sairastelin niin menin kelaan ja pyysin sairasloman ajalta arvion summasta ja sitten verotoimistoon jossa laskettiin se summa ja loppuvuoren palkka yhteen.

Lisään vielä pikkasen ja nyt jo ensi järkytyksestä toipuneena :)..,siis mie olen luullut että tänä tietoyhteyhteiskunnan aikakautena valtion virkailijoilla olisi sen eri laitoksilla kaikki meidän tietomme, - ei tullut pieneen mieleenikään ettei palkasta määräytynyt veroprosenttini olisi jo sinne kirjattuna. Mutta onhan turhallakin pyrokratialla työllistävä vaikutus. :/

• henrjii
        .. kirjoitti:

Opetat sie äitiäs pissille? :))

Nooh ei hyssälöidä enempää

• enkeliduo

Sairauspäiväraha

Sairauspäiväraha korvaa alle vuoden kestävän työkyvyttömyyden aiheuttamaa ansionmenetystä. Sitä maksetaan enintään 300 arkipäivältä.
        Sairauspäivärahaa maksetaan vasta omavastuuajan jälkeen. Omavastuuaika on yleensä sairastumispäivä ja seuraavat 9 arkipäivää.

Menikö Pirre sulta kans pois siitä 10vrk ?

• Pirre*
        enkeliduo kirjoitti:

Sairauspäiväraha

Sairauspäiväraha korvaa alle vuoden kestävän työkyvyttömyyden aiheuttamaa ansionmenetystä. Sitä maksetaan enintään 300 arkipäivältä.
        Sairauspäivärahaa maksetaan vasta omavastuuajan jälkeen. Omavastuuaika on yleensä sairastumispäivä ja seuraavat 9 arkipäivää.

Menikö Pirre sulta kans pois siitä 10vrk ?

Juu..näin on mennyt, ja siitä etiäpäin laskennallinen s -päiväraha, en tiedä kuinka kauan täytyy odotella kirugille pääsyä..täs vaan ootellaan ja kärsitään.., ja aikaa on vaikka lampaat söis :/

• Hyvää tuuria

Kun mie olin töissä ollessani 4 kk:n sairaslomalla, sain täyden palkan koko ajalta.

• Pirre*

Kuinka se on mahdollista?

• Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

Kuinka se on mahdollista?

P.s. olet siis kai yrittäjä..

• moutsi
        Pirre* kirjoitti:

P.s. olet siis kai yrittäjä..

Kyllä sen saa ihan normityöntekijäkin.Täydellä palkalla

• .........
        moutsi kirjoitti:

Enpä ole kuullut moista, vaikka olen ollut Kelalla töissä.

Sait sen sitten muun kuin Kelan kautta.

• ei ole''''''''''''''
        moutsi kirjoitti:

3 kuukautta palkalla ja sitten siirtyy Kelan korvauksille, on totuus. Kaikenlaisia säheltäjiä voi kirjoitella, laki kuitenkin on noin.
        Katsahdin ja olen kirjoittamassani oikeassa. Älä viitti puhua paskaa tietämätön!

• ://
        ei ole'''''''''''''' kirjoitti:

3 kuukautta palkalla ja sitten siirtyy Kelan korvauksille, on totuus. Kaikenlaisia säheltäjiä voi kirjoitella, laki kuitenkin on noin.
        Katsahdin ja olen kirjoittamassani oikeassa. Älä viitti puhua paskaa tietämätön!

Eihän sitä kolmea kuukautta Kela maksa, vaan työnantaja. Kelan maksatus alkaa vasta, kun sen päiväraha on suurempi työnantajan palkkaa.

Sen maksuaika taas määräytyy työehtosopimuksessa.
        Kumpikin siis oltiin oikeassa.

Onko tuollalinen nimittely sivistyneen puhetta??

• ei ole''''¨'''
        :// kirjoitti:

Eihän sitä kolmea kuukautta Kela maksa, vaan työnantaja. Kelan maksatus alkaa vasta, kun sen päiväraha on suurempi työnantajan palkkaa.

Sen maksuaika taas määräytyy työehtosopimuksessa.
        Kumpikin siis oltiin oikeassa.

Onko tuollalinen nimittely sivistyneen puhetta??

Lue ja ymmärrä! Kerroin et 3 kk jälkeen siirtyy Kelan maksuun. Tämä on uskomatonta ettei ymmärretä kirjoituksia vaan aletaan väittää oikeaa vääräksi!!!
        Kerro olitko itse sivistynyt, kun et edes osaa lukemaasi tajuta?
        Tumpuloita on todella Kelassakin, åpitää ottaa selvää jos mukamas istuu tiskin takana. Meitä on niitäkin jotka tietävät enempi!

• Pirre*

Loppu hyvin, "kaik hyvin", eli otettu oli omin luvin liikaa, kyl se tästä taas iloksi muuttuu - "vain" 26 prossaa jatkossa..:/

• On se helppoa toisil

Eihän se ole ihme. Pitäähän jonkun pitää tää maa pystyssä.

Herrat / raharikkaat kun saavat verottoman ottaa ulos 90 000 euroa vuodessa, siis mitä 7500 euroa kuukaudessa!

Ääni kokoomukselle tai SDP:lle niin meno jatkuu samaan tyyliin, tai sit ne vieläpä paranee ja kansa maksaa lystin.

• 15

Sinä olet siis niitä, jotka luulevat, että demarit ovat hallituksessa?

• Pirre*

Oli "huvittavaa" huomata miten omaishoidontuki vaikuttaa esim. kys.tapauksessa tukea saavan sairaspäivärahan verotukseen, eli se oikeuttaa muka ottamaan sairaspäivärahasta veroa sivutulo prosentin mukkaan, - hieman samoin kuin että lapsilisät lasketaan tuloksi muita tukia laskettaessa. :(

Kuinkahan käynee kun olen eläkkeellä, katotaanko omaishoidontuki päätuloksi ja eläke sivutuloksi..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1692
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      214
      1359
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      83
      1298
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      962
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe