http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kotimaa/1194674518475/artikkeli/tyttojen kirjoitustaito tyydyttava poikien vain valttava.html?s=k
"Tyttöjen kirjoitustaito tyydyttävä, poikien vain välttävä"
Onkohan tutkimukseen otettu mukaan myös erityisluokkien oppilaita, joita kuntien laittomien säästöjen takia ei joka koulun erityisluokassa pystytä edes opettamaan. Tällaisen toteamuksen kuulin omin korvin luokanopettajalta vähän toista vuotta sitten kun opetusvirasto ohjasi luokkaan psykiatrista sairaalapaikkaa odottavia oppilaita.
Koulu ei voinut myöhemminkään noudattaa yleisopetuksen tasoa opetuksessa, vaikka vanhemman allekirjoittamassa HOJKS-sopimuksessa niin luki. Lapsen opetus jäi lopulta vain aiemmin laittomalla huostaanotolla epäkelvoksi kasvattajaksi leimatun äidin varaan. Tosin lapsi on menestynyt hyvin viime syksynä yleisopetukseen siirryttyään, mutta se ei ole peruskouluopetuksen tason tarkoitus, että opetusvastuu siirtyy kokonaan vanhemmille!
Jos siis tutkimukset tehdään erityisoppilaiden kohdalla HOJKS-sopimusten perusteella, se antaa täysin valheellisen käsityksen oppilaiden osaamistasosta yhdeksännen jälkeen ainakin erityisoppilaiden kohdalla. Jos koulu ilmoittaa vain peruskoulun läpäisseiden määrän, siinä ei kerrota vielä sanaakaan siitä, että monen oppilaan kohdalla ei tärkeissä aineissa ole saavutettu yleisopetuksen tasoa.
Osaamistaitoja voisi tutkia muidenkin aineiden kohdalla, eikä vain luku- ja kirjoitustaidossa... Ja puutteitahan ilmiselvästi on MUIDENKIN kuin vain erityisoppilaiden kohdalla heihin suunnattujen lakien rikkomusten takia.
PISA menestys taas outoon valoon
27
228
Vastaukset
- Oikeistopolitiikkaa
Viime vuosien oikeistohallitukset ovat romahduttaneet myös peruskoulun opetustasoa, siitä ei päästä mihinkään. Koulua kun pitäisi arvioida kokonaisuutena ja vertailla kaikkien oppilaiden tasoa, eikä vain muutaman, jotka onnistuivat joissain kansainvälisissä kilpailuissa.
Katainen puolsi jo vuosia sitten yksityiskoulujen määrän lisäämisen puolesta. Hän saa laittaa oman jälkikasvunsa kymmenien tuhansien kuukausipalkallaan ihan millaiseen kouluun tahansa.
Mutta kaikilla lapsilla pitäisi olla mahdollisuu peruskoulun suorittamiseen kaikissa aineissa, IHAN JUURI SILLÄ PERIAATTEELLA, minkä takia peruskoulujärjestelmään aikanaan siirryttiin. Oikeistopoliitikot ovat hukanneet senkin hyvän periaatteen viime vuosina.
Puhun tässä siis oppilaista, joilla on normaali älykkyys- ja oppimistaso, eli tavallisista peruskouluista, vajaakuntoiset ovat omissa kouluissaan. - Hälyyttävää tietoa
Outoa tietoa Hesarin Fakta-osiossa tänään:
"
Yhdeksäslu0okkalaisten osaamista äidinkielessä ja kirjallisuudessa arvioitiin keväällä 2010. Otosoppilaita oli 2600.
- Alueelliset erot olivat pienet, mutta koulukohtaiset erot etenkin kirjoittamisessa suuret.
- Kouluarvosanat eivät vastanneet testiosaamista, vaan olivat yleensä sitä parempia. Etenkin ammattikouluun aikovat saivat todistuksiinsa suhteellisesti korkeampia numeroita verrattuna lukioon aikoviin."
Minkä takia ammattikouluihin aikoville on annettu valheellisen hyviä numeroita peruskoulun päättötodistukseen? - Valhe arvosanat
Koulujen opetustaso on laskenut poliitikkojen lakien rikkomusten takia!
Tälle palstalle tämä ei ole mikään uutinen, mutta muille näköjään siitäkin edestä. Uutinen on täälläkin sen sijaan se, että valheellisen hyvillä arvosanoilla peitellään opetustason puutteita.
Kaiken huippu on tämä HS:n artikkelista tänään otettu pätkä:
"Valtaosa nollasuorittajista ei ollut saanut oman ilmoituksensa mukaan lainkaan tuki- tai erityisopetusta. Kuitenkin heidän kirjoitustaitonsa olivat olleet heikot jo seitsemännen luokan alussa. "
Käsittämätöntä, koska PERUSOPETUSLAIN mukaan joka lapsella on oltava siihen oikeus! Ja siitäkin hämärtyneestä seikasta pitää vielä muistuttaa, että OPETUSTEHTÄVÄ on koululla, EI vanhemmilla!- Upeope
Niinpä niin. Vuosikymmeniä koulutyötä tehneenä tiedän vallan hyvin tuon tukiopetuksen saamattomuuden syyn.
Kun lapsella alkavat arvosanat olla sitä luokkaa, että vitonenkin todistuksessa alkaa tuntua liialliselta, hänelle järjestetään tukiopetusaika - huolimatta open usein tiukastakin aikataulusta. Tukiopetus ei kuitenkaan tahdo kelvata. Oppilas haluaa itse määritellä minkä tunnin aikana hän suostuisi tulemaan tukariin - lukujärjestyksen mukaisten oppituntien ulkopuolella nyt ei ainakaan! Kuitenkin tukiopetus järjestetään pääsääntöisesti ennen tai jälkeen oppilaan lukujärjestyksessä olevien tuntien, emmehän voi noin vain ottaa oppilasta toisen aineen tunnilta oman aineemme tukiopetukseen!
Silloinhan asia on niin, että lapsi ei ole saanut tukiopetusta. Tämän sanoman sekä oppilas että vanhemmat kertovat niin koululle kuin muillekin. Amen.
- poliitikkojen rikoks
Kouluista tehdään älyttömiä vertailuja, joiden takia koulut omaa mainettaan paikatakseen peittelevät opetuksen puutteita mm. valheellisen korkeilla arvosanoilla.
Lopulta peitellään vain poliitikkojen rikoksia, jotka kouluissa suuntautuvat oppilaita kohtaan samoin kuin terveydenhuollossa ja lastensuojelussakin. - Miksi näin?
Monet erityislasten vanhemmat ovat viime vuosina joutuneet ottamaan suuren osan jopa koulujen opetusvastuusta itselleen.
Miksi näin, koska joka vanhempi on kuitenkin veroina maksanut jo siitä, että jopa perusopetuslakia noudatettaisiin heidänkin lastensa kohdalla? - Noora Koski
Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori, Noora Koski kirjoitti HS:n Mielipiteissä eilen mm. näin:
"Kyse on suomalaisista virkamiehistä ja päättäjistä, jotka säästävät koulun hengiltä. Viimeinen järjetön uudistus on laki, jonka tarkoitus on ilmeisesti lakkauttaa koko erityisopetus, vaikka juuri pätevä erityisopettaja on kaikkien oppimishäiriöistä kärsivien paras auttaja.
Suomen peruskoulu ei tarvitse enää yhtään säästöjä. Se ei tarvitse myöskään yhtään turhaa kehittämissuunnitelmaa tyyliin "erityisopetus on lakkautettava". Naapurimaamme rapautti oman koulujärjestelmänsä ja kadotti pätevät opettajansa opetussuunnitelmauudistuksilla, ja siellä ihmetelläänkin, miksi Sumi on lähtenyt iloisesti samalle tielle.
Olen työskennellyt äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana 11 vuotta, joista viimeiset kahdeksan 50.000 asukkaan kaupungissa. Kaupunki on melko varakas, mutta kouluni tuntikehys on kutistettu olemattomiin. Tilanne lienee sama lähes koko Suomessa." - hyvä hyvä
Tuhat pistettä tuolle opettajalle, joka rohkenee sekä lasten että opettajien puolesta ottaa kantaa koulun osin hyvinkin surkeaan tilanteeseen, josta vain harva opettaja uskaltaa avata sanaisen arkkunsa.
On niin paljon helpompi purkaa paineita vaikka vanhempia haukkumalla kuin osoittaa arvostelu sinne, minne se todellisuudessa kuuluu.- Idiotismia?
Tänään radiossa on uutisoitu 174.000 peruskoululaista kärsii ongelmista.
13.000 oppilasta kärsii mielenterveysongelmista.
Uutisissa haastateltiin Kari Paakkurista hänen mielestä,opettajat eivät kykenen elämään ajan hengessä.
Espoossa kirkon diakonityöntekijät ja kaupungin sosiaalityöntekijät tekevät monipuolista yhteistyötä (Salaliitto?).
Voidaan pohtia onko sosiaalitoimen näkemykset realistisia, mikäli " uskovaiset " ovat mukana sosiaalityössä?
Samaa voi pohtia myös opettajakunnasta.
Tänään 26.4.2011 Keskisuomalaisessa oli grafiikkaa ja prosenttilukuja Tilastokeskuksen tutkimuksesta jonka mukaan joka kolmatta koululaista on tuettava.
Erityisopetuksen tarve on 10 vuodessa kaksinkertaistunut. Yhä useammalla on tunne-elämän ongelmia ja sopeutumattomuutta. Koulun on opetettava myös sosiaalisia taitoja.
Olikohan tämä tilasto tehty tarkoituksellisesti, tukemaan "tiettyjä" intressiryhmiä.
Lainaus tilastotiedosta. Osa-aikaisen erityisopetuksen tarve.
Luku ja kirjoitushäiriö 41 %
Tunne-elämän häiriö, tai sopeutumattomuus. 6%.
Muut oppimisvaikeudet 8%.
Vieraan kielen oppimisvaikeudet 9%.
Puhehäiriö 13%.
Matematiikan oppimisen vaikeudet 23%
Tämän mukaan 92 %:lla :olisi jonkinasteinen "häiriö" ja vain 8 % olisivat "n o r m a a l e j a", eli opettajan mieleen.
Kokoaikaisen perusopetuksen tarpeen syyt peruskoululaisilla.
Näkö, tai kuulovamma 2%.
Erittelemättömät ja muut syyt 23%.
Kielellisen kehityksen häiriöt 20%.
Lievä kehitysvääristymä 17%.
Aivotoiminnan häiriö, tai liikuntavamma 16%.
Tunne-elämän häiriö, tai sopeutumattomuus 13%.
Vaikea kehitysvääristymä, tai vamma 6%.
Autismi, tai Asperger 3%.
Yhteensä 94 %, joilla on joku häiriö ja vain 6%, joilla ei ole häiriötä.
Lähde.:Tilastokeskus.
Koonnut Terhi Nevalainen. Grafiikka Sami Rytkönen
Espoon sosiaalitoimen ja Diakonian yhteistyöstä.
http://www.espoonseurakunnat.fi/etusivu/-/asset_publisher/3yGI/content/180036
--- - Sisäpiiriläiset.
Idiotismia? kirjoitti:
Tänään radiossa on uutisoitu 174.000 peruskoululaista kärsii ongelmista.
13.000 oppilasta kärsii mielenterveysongelmista.
Uutisissa haastateltiin Kari Paakkurista hänen mielestä,opettajat eivät kykenen elämään ajan hengessä.
Espoossa kirkon diakonityöntekijät ja kaupungin sosiaalityöntekijät tekevät monipuolista yhteistyötä (Salaliitto?).
Voidaan pohtia onko sosiaalitoimen näkemykset realistisia, mikäli " uskovaiset " ovat mukana sosiaalityössä?
Samaa voi pohtia myös opettajakunnasta.
Tänään 26.4.2011 Keskisuomalaisessa oli grafiikkaa ja prosenttilukuja Tilastokeskuksen tutkimuksesta jonka mukaan joka kolmatta koululaista on tuettava.
Erityisopetuksen tarve on 10 vuodessa kaksinkertaistunut. Yhä useammalla on tunne-elämän ongelmia ja sopeutumattomuutta. Koulun on opetettava myös sosiaalisia taitoja.
Olikohan tämä tilasto tehty tarkoituksellisesti, tukemaan "tiettyjä" intressiryhmiä.
Lainaus tilastotiedosta. Osa-aikaisen erityisopetuksen tarve.
Luku ja kirjoitushäiriö 41 %
Tunne-elämän häiriö, tai sopeutumattomuus. 6%.
Muut oppimisvaikeudet 8%.
Vieraan kielen oppimisvaikeudet 9%.
Puhehäiriö 13%.
Matematiikan oppimisen vaikeudet 23%
Tämän mukaan 92 %:lla :olisi jonkinasteinen "häiriö" ja vain 8 % olisivat "n o r m a a l e j a", eli opettajan mieleen.
Kokoaikaisen perusopetuksen tarpeen syyt peruskoululaisilla.
Näkö, tai kuulovamma 2%.
Erittelemättömät ja muut syyt 23%.
Kielellisen kehityksen häiriöt 20%.
Lievä kehitysvääristymä 17%.
Aivotoiminnan häiriö, tai liikuntavamma 16%.
Tunne-elämän häiriö, tai sopeutumattomuus 13%.
Vaikea kehitysvääristymä, tai vamma 6%.
Autismi, tai Asperger 3%.
Yhteensä 94 %, joilla on joku häiriö ja vain 6%, joilla ei ole häiriötä.
Lähde.:Tilastokeskus.
Koonnut Terhi Nevalainen. Grafiikka Sami Rytkönen
Espoon sosiaalitoimen ja Diakonian yhteistyöstä.
http://www.espoonseurakunnat.fi/etusivu/-/asset_publisher/3yGI/content/180036
---Jatkoa edelliseen.
Viittasin edellisessä Kari Paakkunaisen tämänpäiväiseen radiohaastetteluun, jossa hän " rivien välssä", otti kantaa opettajien "jälkeenjääneisyyteen", eli opettajat eivät elä reaaliajassa.
Samoin voidaan ehkä pohria elävätkö "sossutkaan" realiajassa, vai elävätko "tietyt ryhmät" fantasiamaailmassa.
Etsin netistä Paakkunaisen nimihaulla tietoa. Haulla löytyi mm. Uusi Sumi lehdessä 2.1.2011 hänen kannaotto Tasavallan presidentin uudenvuoden puheeseen, joka hänen mielestä oli "sanahelinää".
Lue artikkeli, sekä kommentit.
http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kotimaa/1194660844224/artikkeli/puheenaihe onko presidentti kaikkien kaveri .html
---
- Kukkahatut vauhdissa
Kriittisiä kannaottoja erityisopetuksesta.
Pisa sanaan voisi lisätä yhden ässän lisää ja ottaa käyttöön kansanomaisempi ilmaisu kusi ja kusettaa, jotka kertoisivat totuuden.
Keskisuomalainen 28.4.2011.
Erityisopetuksen myytit ja faktat.
Peruskoulutusopetuksesta, varsinkin sen eri erityisopetuksesta on liikkeellä joukko virheellisä myyttejä
Myytit eivät ole ihan viattomiakaan, sillä niiden ohjaamana politikot suuntaavat koulun kehittämiseen tarvittavia varoja.
Näyttää riittävän, että joku opettaja tokaisee huomion toimittajalle.
Timo Saloviita.
Okl:n erityispedskogiikan professori.
Jyväskylän yliopisto.
http://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/erityisopetuksen-myytit-ja-faktat/666844
---- Faktoja koulusta.
Keskisuomalainen mielipide 30.4.2011.
Faktoja oikeasta koulusta. Olen ollut opettajana yli 30- vuotta.
http://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/faktoja-oikeasta-koulusta/667530
---
- Virkkusen mokia?
Yle uutiset kotimaa 2.5.2011.
Peruskolulaisten heikkenevät taidot huolestuttavat.
Lue uutinen ja kommentoi.
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/05/peruskoululaisten_heikkenevat_taidot_huolettavat_2552876.html
---- Oppettaja
Oletko lintsannut äidinkielen tunnit? Eikö sinulla ole kielikorvaa lainkaan?
Kirjoittamasi älytön lause pitäisi oikeasti kuulua näin: Peruskoululaisten taitojen heikkeneminen huolestuttaa. - Ylen otsikko
Oppettaja kirjoitti:
Oletko lintsannut äidinkielen tunnit? Eikö sinulla ole kielikorvaa lainkaan?
Kirjoittamasi älytön lause pitäisi oikeasti kuulua näin: Peruskoululaisten taitojen heikkeneminen huolestuttaa.Et vastannut minulle, mutta en voi olla huomauttamatta, että edellisen kirjoittama lause on täysin oikein, ei siihen ole mitään huomauttamista.
- Porvarien saastaa
Porvarihallitusta tästä kaikesta saadaan kiittää, kahta edellistä sellaista.
Ajoivat peruskoulun kurjaan jamaan varsinkin erityisopetuksen osalta kahdesta syystä:
1) Tähtäsivät yksityiskoulujen perustamiseen.
2) Rodun puhdistusajattelussaan eivät siedä erityisoppilaita, koska autuaasti unohtavat esim. äskettäin eräästä Suomen varakkaimmista yrittäjäsuvuista julkaistun kirjan.... Siinä juniori muisteli lapsuuttaan, ja perhehelvetti sisälsi kirkkaasti huostaanottoperusteita - mutta eihän sitä nyt huostaaottoa niin varakkaasti eliittiperheestä - hyvänen aika sentään! Tuon perheen ajoittain juoppohullu isä nimittäin kärsi opiskeluaikanaan lukihäiriöstä, mutta sattuuhan sitä paremmissakin piireissä. - Ja muuta hönöä
Minua jaksaa aina ällistyttää ilkeilijöiden tietämättömyys ja typeryys asioista, joihin katsovat oikeudekseen silti puuttua.
Yhtenä esimerkkinä juuri erityisopetukseen suhtautuminen.
Tänne kirjoitti jokin aika sitten syömishäiriöön sairastuneen lapsen vanhempi, ja perhettä tietysti uhattiin huostaanotolla, koska eri syömishäiriöistä kärsiville lapsille ei kerta kaikkiaan ole hoitopaikkoja kuin pienell prosentille. Äiti kertoi blogissaan, että lapsi oli erityisopetuksessa....
Siihen joku tomppeli moukka kommentoi, että "jokin syyhän siinä pitää olla, että lapsi on laitettu erityisluokalle." Tarkoitti raukka siis, että erityisopetukseen siirto on rangaistus lapselle hänen huonoista kotioloistaan. HUOH!
Perusopetuslaki nyt vain sattuu määräämään niin, että lapsella on OIKEUS päästä erityisopetukseen, jos hän tarvitsee opiskelussaan erityistä tukea. Lisäksi kellään ei ole oikeutta LAITTAA lasta yhtään mihinkään, vaan erityisopetussiirto tehdään yleensä yhteistyössä vanhempien kanssa, hyvin usein vanhempien aloitteesta.
Ikävä kyllä porvarit ajoivat erityisopetuksen niin huonoon jamaan monessa koulussa, että siellä olo ei kenenkään kohdalla vastaa enää lainlaatijoiden ajattelemaa tarkoitusta.- Opetuksesta lisää.
Keskisuomalainen 3.5.2011. Mielipide.
Kaikki opiskelijat ovat erityisiä.
http://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/kaikki-opiskelijat-ovat-erityisiä/668290
---
- Porvaripolitiikasta
Porvaripoliitikot yrittävät tuhota vielä kaiken mitä ehtivät ennen seuraavan hallituksen virkaan astumista.
Kuulin juuri, että lähikoulustamme lopetetaan toinen erityisluokka ensi syksyyn mennessä. Kaikki oppilaatkin ovat aivan ihmeissään, mistä lapset sitten saavat apua itselleen.
Toivottavasti maahan saataisiin vihdoin sellainen hallitus, joka pakottaa kunnat lakien noudattamiseen myös lasten asioissa. - Kuntapoliitikoille
Jos huostaanottoja tosiaan halutaan vähentää, niin siihen tehokkain keino on juuri LAKIEN noudattaminen kunnissa, niin koulun kuin lasten terveydenhoidonkin osalta. Eikä tietysti olisi pahitteeksi, että lakia kunnioitettaisiin lastensuojelussakin, mutta siihenkin tarvittaisiin riittävä budjetointi kuntapoliitikkojen suostumuksella. Hoitaisivat nyt asiansa kunnialla, niin seuraavissa kuntavaaleissa ei käy samoin kuin nyt eduskuntavaaleissa.
- Tärkeä huomio
Lisäksi lakeja olisi noudatettava KAIKISSA kunnissa, eikä vain joissain, kuten nyt.
Asuinkunnat asettavat nyt asukkaat valtavan eriarvoiseen asemaan palvelujen saatavuuden suhteen. Se on taustalla siinäkin, kun joku aina tällekin palstalle kirjoittaa, että:
"Ei minulla vaan käynyt noin...."
"Ei ollut puhettakaan huostaanotosta..."
"Sain apua lastensuojelusta."
Ei se silti kumoa toisten kertomuksia vääriksi, vaikka olisivat täysin päinvastaisia kokemuksia. Ihmisten on vain niin mahdottoman vaikea näköjään käsittää, miten suuret kuntien väliset erot palvelujen saatavuudessa on. Kaikkia ei näköjään kiinnosta uutisten ja yleensä median seuraaminen näissä asioissa.- Oppilaan oikeudet.
Oikeus ja kohtuus. Löysin tälläisen linkin, jossa nostetaan esiin yhteiskunnallisia epäkohtia.
Tosikertomuksia pienestä ihmisestä korporaatioiden hallitsemassa maassa.
Linkki avautuu aiheseen
Helsingin opetustoimi 1-3.
Oppilaan oikeus tuki ja erityisopetukseen.
http://oikeusjakohtuus.blogspot.com/2010/09/helsingin-opetustoimi-osa-1-3-oppilaan.html
-- - Kouluasiaa.
Oppilaan oikeudet. kirjoitti:
Oikeus ja kohtuus. Löysin tälläisen linkin, jossa nostetaan esiin yhteiskunnallisia epäkohtia.
Tosikertomuksia pienestä ihmisestä korporaatioiden hallitsemassa maassa.
Linkki avautuu aiheseen
Helsingin opetustoimi 1-3.
Oppilaan oikeus tuki ja erityisopetukseen.
http://oikeusjakohtuus.blogspot.com/2010/09/helsingin-opetustoimi-osa-1-3-oppilaan.html
--Unohtuiko lapsen etu?
Savon Sanomat 5.5.2011.
Tarja Istolainen kuvaa osuvasti, miten kuntien kouluverkkoa koskevia päätäksiä tehdään.
Järki on karannut, kouluja pistetty kiinni ja lapset koulukyydityksen piiriin......
Juttu kokonaisuudessa ja mahdollisuus kommentoida.
http://www.savonsanomat.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/unohtuuko-lapsen-etu/668323
--
- käsittämätöntä
Savon Sanomat on hyvällä asialla, samoin oikeus ja kohtuus foorumin kirjoitukset ovat TÄYTTÄ ASIAA.
Huvittaa vain, että senkin palstan ansiokkaaseen keskusteluun oli ujuttautunut joku aivoton tumpelo, joka piruili lastensa oikeuksia puolustaville vanhemmille heidän kirjoituksistaan.
Ilmeisesti aivoton kokoomuslainen, sen puolueen kannattajat kun eivät paljon välitä politiikkaa seurata, koska eivät siitä mitään ymmärrä.
En pysty mitenkään ymmärtämään sitä, miksi poliitikoilla pitäisi olla oikeus rikkoa voimassa olevia lakeja. Ja joku idiootti vielä hyökkää vanhempia vastaan, jotka yrittävät hoitaa lastensa asiat niin, että LAPSET EIVÄT JOUTUISI POLIITIKKOJEN LAKIEN RIKKOMUKSISTA KOHTUUTTOMASTI KÄRSIMÄÄN! - Säästetty jo liikaa
Hesari eilen
"Vantaan koululaisten heikentynyt osaaminen yllätti tutkijatkin
Osaamista oli tutkittu seuraavilla alueilla ja verrattu vuoden 2004 tasoon:
matemaattinen ajattelu
sanallinen päättely
käsitteellinen päättely
luetun ymmärtäminen
päättely: historia
päättely: mekaniikka
Vasta äsken Vantaan opetustoimi sai kehuja koulujen vähäisistä tasoeroista, mutta heti perään tuli huonoja uutisia: pitkittäistutkimus osoittaa, että yhdeksäsluokkalaisten oppimistaidot heikentyivät reippaasti kuudessa vuodessa. Osaamista ja asenteita koulunkäyntiä kohtaan mitattiin kutakuinkin samoilla tehtävillä 2004 ja 2010.
Nyt ihmetellään, mistä muutos johtuu, ja ennen kaikkea, päteekö se myös koko Suomeen, josta Pisa-menestys on tehnyt koulutuksen mallimaan. Vantaan arviointia tekemässä ollut tutkija Sirkku Kupiainen sanoo, että tulos on yllättävä, merkittävä ja huolestuttava. Hänen mielestään vastaava tutkimus pitäisi pikaisesti toteuttaa koko maassa: ei ole m itään syytä olettaa, että ilmiö koskee vain Vantaata.
-----
Opetushallituksen arvioinneista on käynyt ilmi, että esim. äidinkieltä ei enää pidetä niin hyödyllisenä oppiaineena kuin ennen. Varsinaista tason laskua ei ole havaittu, mutta Napapiirin yläasteella opettavan Jaako Sarmolan mielestä etenkin "keskiverto-oppilaiden" taidot ovat hiipuneet.
Johtaja Ritva Jakku-Sihvosen mukaan keskipitkän ruotsin osaamisen voi päätellä jopa taantuneen.
"Syksyllä selviää, mitä paljastavat uusimmat matematiikan ja luonnontieteen arvioinnit", Jakku-Sihvonen kertoo.
"Onko nyt jo liikaa säästetty perusopetuksesta? Säästöputki on kestänyt 20 vuotta", Jakko-Sihvonen pohtii syitä sekä kuntien nihkeyteen arvioida opetusta että kehittää sitä.
Kupiainen uskoo, että mahdollisia selityksiä osaamisen notkahtamiseen löytyy sekä koulusta että sen ulkopuolelta. Opetussuunnitelmia, oppikirjoja ja opetusmenetelmiä on uudistettu. Juuri 2004 äidinkielen, matematiikan, fysiikan ja kemian tunteja lisättiin, valinnaisuus supistui.
"Nuorten elämässä on nykyään niin paljon muuta. Digi-maailmassa syntyy helposti kuva, että koulussa opittava on vaikeaa ja turhaa", Kupiainen muistuttaa.
KOulun ja kodin yhteistyötä on määrä tiivistää ja miettiä keinoja, miten oppilaitten ajattelutaitoja voitaisiin parantaa, kertoo Vantaan opetuspäällikkö Eero Väätäinen. Opetusryhmien kokoa on jo pienennetty tuntuvasti etenkin alimmilla luokilla."- Totuuden sanoja
Tuleehan niitä totuuden sanoja muualtakin välillä, eikä vain tämän palstan vanhemmilta. Hieno oivallus pohtia, onko säästämisessä todellakin menty jo liian pitkälle. Ehdoton mielipiteeni on, että varmasti on menty jo aikoja sitten, niin koulussa, lasten terveydenhuollossa kuin kouluissakin.
Montako vuotta pitää odottaa vielä sitä tutkimusta, jossa kerrotaan, paljonko laittomat säästöt ovat aiheuttaneet turhia lastensuojelutoimia, jopa huostaanottoja?
- Anonyymi
hmm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059