Hakeuduin viime kesänä työharjoitteluun ihan omatoimisesti puoleksi vuodeksi. Työllistyin vuoden alussa palkkatuella ko paikkaan, jossa en nyt sitten jaksakaan. Työpaikan vakinaisen henkilöstön tulevista siirroista (kriisikunta) johtuen ilmapiiri on masentava. Muijat haukkuvat kaikkia ja kaikkea ja teettävät minulla osan töistään.
Olen ollut kaksi päivää saikulla ja olen tosi väsynyt, kyllästynyt ja pettynyt. Tänään tuli mieleen ajatus, että en mene ensi viikollakaan töihin. Katselisin jotain muuta työpaikkaa. Saanko minä karenssin? Ja mitä minun tulisi tehdä, kun ei kiinnosta pätkääkään keskustella esimiehen kanssa, joka ei mitään ongelmia työpaikalla edes näe.
Jos löydän muuta työtä, niin siirtyykö palkkatukioikeus sit mukanani? Olen jo yli 50v, joten vapailla markkinoilla ei ole juurikaan kysyntää ikäiselleni.
Mitä nyt tapahtuu?
3
256
Vastaukset
- noirac
Moi!
Ikävä kuulla sinun tilanteestasi :(
Itse irtisanouduin hetki sitten työstä jossa olin ollut kuukauden. Syynä tähän olivat mm. se, että työ ei ollut sitä mistä työhaastattelussa puhuttiin. Lähinnä arkistoin papereita ja täyttelin taulukoita. (vaikka minulla oli työhön soveltuva korkeakoulututkinto.)
Muut työntekijät ja ja itsekin kyselin esimieheltäni, että koska voisin saada "oikeitakin" hommia, mutta kommentit olivat lähinnä vaan tyyliä, että ethän sinä nyt osaa tai pysty tekemään mitään. Minkäänlaista opastusta tai työhönperehdytystä en saanut!
Itse kerroit myös tuosta ilmapiiriongelmasta, ja minun paikassa oli tuo sama ongelma. Kaikki haukkuivat toisia seläntakana ja eivät tulleet toimeen. Itse ahdistuin tästä kaikesta niin paljon että aloin voimaan jo fyysisestikin pahoin. Melkein joka aamu oksensin ennen töihiinmenoa ja kunnon yöunista ei ollut tietoakaan. Eli siis masennuin.
Nyt kun sitten päätin että oma hyvinvointini menee työn edelle, on odotettavissa kolmen kuukauden karenssi, eli en todellakaan tiedä mistä saan rahaa maksaakseni vuokran tai muut pakolliset laskut.
Todella ikäviä asioita tällaiset, koska ihmisen hyvinvoinnista ei kukaan välitä, ajatellaan vaan että tyhmähän se oli kun työstään lähti ja siitä rankaistaan tässä maassa erittäin ankarasti. - ei saa uupua
Voin melko varmuudella sanoa, että omasta irtisanoutumisesta 3 kk karenssi tulee. Aina voi tietysti yrittää antaa oman selvityksen asiasta, mutta näistä lappusista työvoimaviranomaiset lähinnä taittelevat lennokkeja ja viskelevät roskiin. Itse tein tämän virheliikkeen ja irtisanouduin töistäni osin työpaineiden ja samalla osastolla tapahtuneen itsemurhan vuoksi. Se ei ainakaan ollut riittävä peruste karenssin lyhentämiselle. Näin siis Järvenpäässä.
Nyt valitettavasti vielä 1,5 vuoden jälkeen edelleen työtön, kun omia eikä muita töitä ei vaan yksinkertaisesti enää saa mistään kirveelläkään. Työttömyydestä ja työehtosopimusten kierrosta on tehty laillinen bisnes vuokratyöfirmojen ja erinäisten palkkatukien sun muiden orjaseteleiden muodossa. Ketään ei kiinnosta, kukaan ei välitä, vaikka tämä maa on totaalisen tuhon tiellä.
Että sellainen paremminvointivaltio. Itsellä ikää huimat 37v. Kaikki säästöt loppu, avoliitto paskana, liiton 500-päivät loppuu kesällä ja siihen loppuu myös asuntolainan maksaminen. Vittu kun ei kykene enää edes ostamaan vaatteita koskaan, vaan paikkaamaan vanhoja riepuja. Erinomaiseksi ompelijaksi sitä kehittyy näemmä insinöörismieskin. Ei mennyt koulunkäynti hukkaan.
No, nyt kuitenkin ylös, ulos ja aurinkoon sekä työkkärin tiskille hakemaan eioota. - tyokkari
Hei.
Kiitos kysymyksestäsi!
Jos työsuhteesi päättyy, ota heti yhteys paikalliseen työ- ja elinkeinotoimistoon (TE-toimisto). Käydessäsi TE-toimistossa, ota mukaasi työtodistus sekä todistus työsuhteen päättymisen syystä. TE-toimisto pyytää näkemystäsi siitä, mitkä seikat työsuhteen päättymiseen johtivat, jos työsuhde esimerkiksi päättyy oman pyyntösi johdosta.
Mikäli TE-toimisto katsoo, että työnhakija on eronnut työstä ilman pätevää syytä tai on itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, voi työttömyysetuuden menettää määräajaksi tai toistaiseksi.
Työpaikalla olevia ongelmia tulisi ensisijaisesti selvitellä ja pyrkiä ratkaisemaan työssä ollessa. Työolosuhteissa olevia puutteita tulisi yrittää ratkaista esimerkiksi ammattiliiton tai työsuojeluviranomaisten välityksellä.
Palkkatukioikeuden osalta kannattaa olla yhteydessä paikalliseen TE-toimistoon.
Terveisin Teppo työkkäristä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232742Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292302- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532180Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211792Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891652Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961586- 2941470
- 1331418
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409