"Käsiase"-luvasta...

HarriHarjukka

Olen lueskellut ristiriitaista tietoa käsiaseluvista ja niiden saamisen edellytyksistä, "Poliisin luvananto politiikan yhteneistämisohje jne.".

Onko mahdollista saada lupaa käsiaseeseen jos:

Alaikäinen ja olisi kyseisen asetyypin (pienoispistooli) hallussapitoon sopivaksi osoittautunut henkilö, muutoin paitsi -ettei ole vuoden harrastuksesta kirjallista todistusta- (mutta kuitenkin olisi radalla käynyt pienoispistoolilla kuukauden ajan ampumassa "valvovien silmien" alla ja olisi siitä muutama kirjallinen todistus).

Voisiko edes rinnakkaislupaa saada näillä perusteilla?

Eli periaatteessa onko vielä aivan pakkoedellytys se että löytyisi vuoden ajalta kirjallinen todistus kyseisellä ampuma asetyypillä ampumisesta.

Kiitos jo etukäteen!

9

472

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -eSa-

Kaikki on periaatteessa vielä vanhan lain alla mahdollista, mutta vain periaatteessa.

Alaikäinen, eli alle 18-vuotias ei tällä hetkellä saa lupaa mihinkään lyhyeeseen aseeseen, ennen kuin on noin vuoden todistettu harjoittelu takana. Tällöinkin se olisi sitten vain rinnakkaislupa.

Lisäksi en tiedä miten sinä (tai kukaan muukaan luvan hakija) voi olla " käsiaseen hallussapitoon soveltuva henkilö", ellet sinä ole:

a) hankkinut lääkärintodistusta
      b) ollut kahden poliisivirkamiehen kuultavana lupahakemuksesi kanssa
      c) toimittanut riittävästi dokumentaatiota, mukaanlukien seuran/yhteisön jäsenyys todistukset harjoittelusta.

Vasta kuin nuo ovat toteutuneet, olet sinä/kuka tahansa toteennäytetysti sopiva hallussapitämään käsiasetta.

Tänä päivänä kenellekkään ei anneta mihinkään lyhyeen käsiaseseen edes rinnakkkaislupaa jollain parin kuukauden näytöillä. Varsinkaan jos kyseessä on ensimmäinen ase, mutta ei kyllä muutoinkaan.

Kesäkuun 13. päivän jälkeen se onkin sitten kaikki em. vaatimukset kahden vuoden harjoittelu ja 20 vuoden ikä.

Alle 20-vuotiaat voivat vielä tulevaisuudessa saada luvan erikoistapauksessa, lähinnä silloin kun ovat Suomen ampumaurheiluliiton virallisessa harjoitusohjelmassa, yleensä siellä kovemmalla tasolla.

Jos lupa sitten vihdoin saadaan, niin se on käsiaseelle aina määräaikainen, yleensä viisi vuotta. Kun aika on kulunut, on pystyttävä todistamaan ,että on käyttänyt asetta harrastukseen. Jos viranomaisen mielestä näyttöä ei ole tarpeeksi, niin lupa raukeaa. Tällöin ase on myytävä pois.

• -eSa-

Lisään edelliseen korjauksen;

ensimmäisen käsiaseen lupa on aina määräaikainen, tästä viiden vuoden kuluttua (!) haettavat uudet käsiaseet ovat sitten toistaiseksi voimassa olevilla luvilla.

Mutta jotta tähän päästään pitää ensin läpäistä ensimmäinen viiden vuoden jakso, eli olla riittävästi todistettua harjoittelua ko. jakson ajalta, että homma voi jatkua. Jos siis harrastusta haluaa jatkaa.

• HarriHarjukka

Kiitos vaan vastauksista!
      "Kaikki on periaatteessa vielä vanhan lain alla mahdollista".

Vaikka olen alaikäinen, minulla on jo useampi aselupa kivääreihin ja haulikoihin.
      Olen metsästäjäntutkinnon suorittanut, ja on jo muutama kausi takana. Asun useita (50 ) kilometrejä lähimmästä kaupungista lapissa, enkä käy koulua, enkä ole minkään näkoisissä sosiaalisissa harrasteissa mukana, paitsi että nyt tuo ampumaradalla käyminen kinnostaisi, varsinkin juuri sen pistoolin kanssa ´=).

Sitä juuri mietin kun muuten varmasti olisinkin sopiva, vielä kun haen läälärintutkinnot, ja käyn poliisin haastatteluissa jne. että kannattaisiko sitä edes kokeilla saada, sillä kesäkuun 13. päivän jälkeen voisin melkein unohtaa pyssyhommat useaksi vuodeksi...

• HarriHarjukka

Ainiin ja unohdin vielä mainita että olen myös ampumaseuran (SAL alainen) jäsen.

• :|:
        HarriHarjukka kirjoitti:

Ainiin ja unohdin vielä mainita että olen myös ampumaseuran (SAL alainen) jäsen.

eipä taida ampumaseuran jäsenyys sinulle merkitä yhtään mitään, kun pitää täältä juttuja kysellä.

Tuskin sinä siellä sillä pistoolillasi mitään pahojasi tekisit, että varmaa sen noin vaan saisitkin ennen uutta lakia ja jos vaikka parin vuoden päästä muutat kaupunkiin aseinesi, niin sehän ei sitten ole enää sen aseita myöntäneen poliisin harmi.

• HarriHarjukka
        :|: kirjoitti:

eipä taida ampumaseuran jäsenyys sinulle merkitä yhtään mitään, kun pitää täältä juttuja kysellä.

Tuskin sinä siellä sillä pistoolillasi mitään pahojasi tekisit, että varmaa sen noin vaan saisitkin ennen uutta lakia ja jos vaikka parin vuoden päästä muutat kaupunkiin aseinesi, niin sehän ei sitten ole enää sen aseita myöntäneen poliisin harmi.

Kiitos vastauksestasi, kyseskelen ylipäätänsä sillä olen hyvin ristiriitaista tietoa tästä asiasta saanut. Kyllä se jäsenyys merkitsee, ja olen heidänkin mielipiteensä kuullut.

• jos olis
        HarriHarjukka kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi, kyseskelen ylipäätänsä sillä olen hyvin ristiriitaista tietoa tästä asiasta saanut. Kyllä se jäsenyys merkitsee, ja olen heidänkin mielipiteensä kuullut.

Kyllä nyt kannattaa lupia hakea jos tuntee mielenkiintoa harrastukseen ja on varaa hankkia kyseisen luvan ase.

• HarriHarjukka
        jos olis kirjoitti:

Kyllä nyt kannattaa lupia hakea jos tuntee mielenkiintoa harrastukseen ja on varaa hankkia kyseisen luvan ase.

Tottakai haluaisin, mutta lähinnä kiinnostaisi voisiko, tai kannattaisiko kyseistä lupaa edes lähteä hakemaan jollei olisi vuoden kirjallista ampuma harrastus todistusta : /.

• :|:
        HarriHarjukka kirjoitti:

Tottakai haluaisin, mutta lähinnä kiinnostaisi voisiko, tai kannattaisiko kyseistä lupaa edes lähteä hakemaan jollei olisi vuoden kirjallista ampuma harrastus todistusta : /.

sillä perusteellahan ne voi sanoa ei, mutta ei se mihinkään lakiin perustu. Kannatas varmaan kysyä siltä poliisilta joka sen luvan sitten myöntää.

Ihan älytön vaatimus se on. Käytännössä hyvin harvalla on edes mahdollisuutta harrastaa pistooliammuntaa vuoden ajan ilman omaa asetta. Ilmapistoolilla ampumistakaan kun ei pidetä minään ampumaharrastuksena.

Toisaalta ei sillä pistoolilla oikeastaan mitään teekkään, jos ei asu lähellä toimivaa ampumaseuraa ja rataa. Toisaalta taas, jos on jonkun seuran jäsen, niin silloinhan on mahdollista käydä ampumassa seuran aseilla ihan satunnaisesti, eikä tarvitse välttämättä olla mikään lain määrittelemä harrastaja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      95
      9076
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      174
      3832
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3319
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      259
      2674
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      49
      2257
    6. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      33
      2117
    7. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      42
      2065
    8. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      48
      1942
    9. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1813
    10. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      60
      1798
    Aihe