Opiskelu harrastuksena?

tulevaisuus edessä?

Olen tällä hetkellä työelämässä ja olisin aloittamassa maksullista (ilta)opiskelua "harrastuksena". Opinnot ovat avoimen yliopiston opintoja ja maksavat noin 1000euroa/lukuvuosi. Eivät johda tutkintoon.

Uskallanko aloittaa iltaopiskelun harrastusmuotoisena, vai vaikuttaako se ansiosidonnaiseen päivärahaan jos minut lomautetaan tai irtisanotaan?

Sitten toinen kysymys:
Entä jos olen ansiosidonnaisella (lomautettuna tai irtisanottuna) menetänkö ansiosidonnaisen päivärahan jos otan yliopistosta opiskelupaikan vastaan ja ryhdyn opiskelemaan (tutkintoon johtavaa koulutusta)?

3

208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyottomyyskassat

Hei

Voit saada ansiopäivärahaa mikäli opintosi ovat sivutoimisia tai työllistymissuunnitelmasi mukaisia työllistymistä edistäviä opintoja. Työttömyyskassa saa TE-toimistosta lausunnon onko kyseessä opiskelu jonka ajalta sinulle voidaan maksaa ansiopäivärahaa.

Ystävllisin terveisin
      Tiina työttömyyskassasta

• >= to >

Aika usein työttömyysturvan kannalta sivutoimisissa avoimenyliopiston opiskeluissa tulee eteen seikka, että 1 kk kurssi on luokiteltu 3 op arvoiseksi, ja työttömyysturvalaki määrittelee keskimääräisen opiskeluvauhdin päätoimiseksi jos kurssin kesto on vähintää 3 op laajuinen.

Suotaisiin edes sellainen helpotus, että työttömyysturvalaissa sanoittaisiin, että ennemmän kuin 3 op/kk opinnot luokitellaan päätoimisiksi.

• tyokkari

Hei.

Kiitos kysymyksestäsi!

Jos sinut lomautetaan tai irtisanotaan ota heti yhteys paikalliseen työ- ja elinkeinotoimistoon (TE-toimisto). Opinnoista tulee ilmoittaa aina TE-toimistoon, jolloin TE-toimisto tutkii pidetäänkö sinua pää- vai sivutoimisena opiskelijana.

Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Jos TE-toimisto toteaa opinnot sivutoimisiksi, ne eivät ole esteenä työttömyysetuuden saamiselle. Myös muut työttömyysetuuden saamisen työvoimapoliittiset edellytykset tulee täyttyä.

Sivutoimisessa opiskelussa opintojen suorittaminen tulee olla mahdollista normaalin kokoaikaisen palkkatyön ohessa. Opiskelun vaatimaa työmäärää arvioitaessa otetaan huomioon muun muassa opintojen laajuus ja sitovuus sekä henkilön aiempi työssäolo ja koulutus. Tarkastelussa arvioidaan, ovatko opinnot esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle työmarkkinoilla yleisesti sovellettavin ehdoin.

Katso pää- ja sivutoimisesta opiskelusta linkistä:

http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/01_tyottomyysturva/01_edellytykset/02_opiskelija/index.jsp

Jos aloitat työttömänä ollessasi opinnot, ilmoita niistä heti TE-toimistoon, jolloin TE-toimisto tutkii opintojen pää- tai sivutoimisuuden.
      Omaehtoisia opintoja voi tietyin edellytyksin opiskella menettämättä työttömyysetuutta. Seuraavasta linkistä voit lukea omaehtoisten työttömyysetuudella tuettujen opintojen yleisistä edellytyksistä kohdasta ”Olen jäänyt työttömäksi ja haluaisin opiskella. Voinko opiskella työttömyys-etuudella?”

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9765505

Terveisin Teppo työkkäristä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2902
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2763
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1649
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1590
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      19
      1488
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1249
    Aihe