6.7 index 2009:10/2006:10 = 1750/1633?
Uudessa vuokrasopimuksessa indexikorotus on ilmoitettu näin. Aikasemmassa luki vain, että vuokraan tehdään vuosittain indexikorotus.
Mitä tarkoittaa...
14
1145
Vastaukset
- Helppo homma
Siinä on idexsin laskukaava katso tilastokeskus ja indeksi löydät ohjeet.
- af
no kerro toki miten tuolla kaavalla lasketaan vuokrankorotus
- Helppo homma
Ei indeksikorotus ole vaikea laskea kaavassasi on ilmoitettu indeksin pisteluvut.Linkissäni on esitetty asia helposti jos ei linkki suoraa mene hae se tilastokeskus haulla.http://www.stat.fi/tup/verkkokoulu/data/ind/04/09/index.html
- af
Indeksikorotuksen laskeminen on minunkin mielestäni helppoa, lasken niitä työssäni. Tarkoitamme sanalla kaava ilmeisesti eri asiaoita. Minä en aloittajan kirjoituksessa näe kaavaa vaan ainoastaan indeksiluvut. Se miksi aloittajan uudessa vuokrasopimuksessa on kaksi pistelukua, pisteluvut 10/2006 ja 10/2009 ei minulle selvinnyt. Ja ellei silmäni aivan harita niin eikö pisteluku 10/2009 ole väärin. Minun mielestäni se on 1723 ei 1750.
- Helppo homma
4.9 Indeksiehtosopimukset
Indeksiehdon tarkoituksena on sitoa jonkin taloudellisen sitoumuksen arvo indeksiin, jotta sitoumuksen arvo säilyttäisi perusajankohdan arvon koko sopimusajanjakson. Suomessa tuli voimaan 1968 indeksiehdot kieltävä laki. Laissa on kuitenkin lueteltu suuri joukko tapauksia, joissa indeksiehtoa voidaan käyttää. Tavallinen kuluttaja törmää vuosittain indeksiehtoon mm. vuokra-, vakuutus-, työehto- sekä eläkesopimuksissa. Yritysmaailmassa pitkäaikaiset toimitussopimukset, liike- ja maavuokrasopimukset sekä useat rakennusurakat on sidottu eri indekseihin.
Otetaan esimerkiksi 30 neliön yksiön vuokrasopimus Helsingin keskustassa. Asunto on annettu vuokralle 1.1.2001. Sopimuksessa sanotaan, että vuokraa tarkistetaan vuosittain tammikuussa edellisen vuoden marraskuun elinkustannusindeksin 1951:10=100 pisteluvun mukaisesti. Vuokran lisäksi asukas maksaa taloyhtiön perimän vesimaksun. Perusvuokra eli tammikuun 2001 vuokra on 500 euroa ja indeksin peruspisteluku marraskuulta 2000 on 1519.
Lasketaan vuokra 1.1.2002 ja 1.1.2007, kun marraskuun 2001 indeksipisteluku on 1543 ja marraskuun 2006 pisteluku 1634.
Uutta vuokraa laskettaessa kertoimen osoittajaksi eli jaettavaksi laitetaan uusin pisteluku ja nimittäjäksi/jakajaksi aina peruspisteluku. Tällä kertoimella kerrotaan aina perusvuokra. Vuokrasopimuksissa voidaan käyttää mitä indeksiä tai mitä tarkistustapaa tahansa. Voidaan sopia esimerkiksi, että vuokra kehittyy elinkustannusindeksin mukaisesti, mutta vähintään 3 prosenttia jne.
Ala-aiheessa 6.8 on lisää esimerkkejä indeksiehtosopimuksista.
Viimeistää nyt pitää selvitä ammatti ihmisellekkin - af
Kyllä minä indeksin osaan laskea se on uusi indeksi jaettuna vanhalla indeksillä kerrottuna alkuperäisellä vuokralla. Kaavaa eli laskutapaa minä en villäkään aloittajan kirjoituksessa näe. Minusta siinä on ainoastaan pisteluvut joista toinen on viellä väärin. Jos siinä olisi kaava niin eikai silloin tarvitsisi ohjetta mistään etsiä. Eikö se kaava ole juuri tuo mitä sinä kirjoitit. Ja miksi aloittajan vuokrasopimukseen on laitettu kaksi pistelukua.
Ole nähnyt kaikenlaisesti tehtyjä vuokrasopimuksia työssäni ja minun mielestäni yleisesti ottaen ne tehdään todella surkeasti. Välittäjätkin voivat sählätä mutta ylivoimaisesti omituisimmat sopimukset tekevät yksityishenkilöt. Käsittämättömiä ehtoja joista osa suorastaan lain vastaisia.
Vuokrasopimuksen pitäisi olla niin selkeästi laadittu ettei turhia riitoja sen tulkinnasta tulisi- Allekirjoitanko?
Kaksi pistelukua on varmaankin siksi, että nykyinen (remontin vuoksi uusittava) vuokrasopimus on tehty siirtymäsopimuksena. Eli siirryimme nykyiselle vuokranantajalle v. 2009 vanhoina vuokralaisina vuokranantajalta, jonka kanssa oli tehty sopimus v. 2006. Silti minustakaan nuo luvut eivät täsmää, ja koska viimeksi remontin aikana ymmärsin, ettei vuokranantajaan voi luottaa pätkääkään, ajattelin kysyä täältä viisaammiltani.
Miksi ne pitää ylipäätään mainita? Eikö näille ole joku standardi, miten indeksikorotus maksetaan? Jos koti ei olisi remontin vuoksi kaaoksessa, voisin tarkistaa vanhoista sopimuksista.
- Allekirjoitanko?
Eli osaatko tuon perusteella laskea miten uusi vuokramme indeksikorotus määräytyy? Aiempi sopimus oli tehty vuokrasopimuskaavakkeelle, nyt vähän ihmettelen noita numeroita ja mihin ne perustuvat.
Eli jos allekirjoitan sopimuksen, niin joudunko maksaan normaalia korkeampaa indeksikorotusta? Vuokranantaja on viiden vuoden aikana yrittänyt sahata linssiin vähän joka raossa, joten en luota häneen yhtään. - Helppo Homma
Osaan laskea Jos vuokranne on 400 e Pisteluku on ollut lokakuu 2009. 1750 .Ja lokakuussa 2006. 1633
1750
_______ * 400 e = 428,6 e uusi vuokra
1633
Viimeinen pisteluku mikä on ollut vuokrasopimusta tehtäessä voimassa käytetään ja vuokraa korotettaessa sen hetkistä pistelukua.Vuodet eivät täsmää tuossa sopimuksessa ne saa aina tilastokeskuksesta.Asiasta voi mainita vuokranantajalle. - Helppo homma
2009 olet muuttanut pisteluku ollut 1750 vuokrankorotukseen tämänhetkinen luku.
- af
Mitä tarkoittaa tuo 6.7 ?
Oletko asunut vuodesta 2006 alkaen samassa asunnossa? - Helppo homma
6,7 on tilastokeskuksen aiheen numerointi.
- Allekirjoitanko?
Olen asunut v:sta 2006 lähtien. Koko rimpsu kuuluu: "EUR/M2=7.18 (indeksin mukaan 2008/10) 6.7 index 2009:10/2006:10 = 1750/1633"
Tuolla kai yritetään selittää aiempi (meidän mielestämme laiton, mutta se ei nyt kuulu tähän) vuokrankorotus asunnon omistajan vaihtuessa v. 2009.
Haluaisin nyt varmistaa sen, että jatkossa vuokraan tulisi todellakin vain ja ainoastaan normaali indeksikorotus, mutta kun luvut eivät mielestäni täsmää, eli mietin, että mitäköhän tämän takana taas on. - af
Mitäköhän tilastokeskuksen aiheen numerointi tekee vuokrasopimuksessa?
Tuo on kyllä aika outo tapa ilmoittaa vuokrankorotus. Yleensä mainitaan mitä perusindeksiä käytetään ( sinänsä ihan kiva jos pistelukukin on mainittu) ja milloin vuokraa tarkistetaan. En kuitenkaan usko että vuokranantaja ihan mitään tolkuttomia korotuksia voi vaatia jos korotus on sidottu elinkustannusindeksiin, jotain pientä kikkailua laskutavalla, saattaa laskea tietysti ihan oikeinkin.
Vuokrasopimuksessa on tietysti muutakin tärkeää kuin korotusehto, esim. vuokrataso muihin asuntoihin verrattuna. Kannattaa katsoa kokonaisuutta ja pääseehän asunnosta tarvittaessa eroon jos vuokra nousee liian korkeaksi jos vain vuokrasopimus on voimassa toistaiseksi, määräaikaisessa pitää olla tarkempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️741611Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia1161057YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä52892- 58831
Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan74776- 57760
Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli73740Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606028739Missä kaikessa olet erilainen
Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.39737Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.42726