Suomen tulevaisuus?

Pelko tulevasta.

Ajattelin kirjoittaa tänne kun haluaisin tietää onko kukaan muu huolestunut samasta asiasta kuin minä...

Elikkä:

Oon 15-v poika, vähän erilainen kuin kaikki muut nuoret. Sitä ei kauheasti muut ehkä tajua, kun vaikka olen hyvä koulussa (reilusti ysin yli keskiarvo), niin olen kaveri ihan "normaalien" kanssa eikä minua kiusata tai pidetä outona. Oon viime kuukausien aikana alkanut kuitenkin miettiä tällasta yleistä asiaa koulussa ollessani ja muutenkin.

Seuraillessani nykynuorison puuhia ja ihanteita, niin aloin joskus tajuta että hei, mihin tämä maa on oikeasti menossa? Olen alkanut huolestua asiasta yhä enemmän ja enemmän. Tiedän että hiukan liioittelen asioita itselleni, mutta tiedän olevani osin myös oikeassa.

Esimerkkejä: (jotkut hiukan liioiteltuja mutta tulee ainakin selville mitä tarkoitan)

-Nykyään täytyy olla kova. Se on ainoa tavoite. Jos et pelaa jääkiekkoa tai videopelejä olet "vit*n nössö". Jos harrastat ns. kilttiä lajia niin olet kiusattu. En voisi kuvitellakaan että oman kouluni (poika)oppilas voisi harrastaa esimerkiksi ratsastusta tai viulunsoittoa olematta muiden mielestä edes vähän nössö tai kiusattu. Katoavatko kaikki mukavat lajit, instrumentit ja niiden osaajat vain sen takia että sen harrastajat eivät voi olla massaa ja kovia? (Tyttöjen keskuudessa tämän asian laita on kuitenkin paaljon parempi.)

-Käytöstavat ovat järkyttäviä. Jos käyttäydyt hyvin, olet kiusattu. Siksi kukaan ei saa tietää mitään käytöstavoista jos haluaa olla kova. Eräs päivä istuin bussissa, ja pysäkiltä astui sisään hyvin vaivalloisesti liikkuva vanha rouva. Hän pyysi etumaisella penkkiparilla istuvaa seiskaluokkalaista poikaa siirtämään reppuaan, jotta hän pääsisi istumaan. Pojan vastaus oli vain tyly "En". Hänen kavereidensa mielestä asia oli todella huvittava, kun mummo vielä tiuskaisi pojalle että "eikö sinulla ole mitään käytöstapoja?" Vastauksena vain poikien kova hihitys. Onneksi seuraavalla rivillä istuva keski-ikäinen nainen nousi ja antoi mummolle paikan. Eihän sitä voinut katsoa kuin järkyttyneenä ja miettiä että kyllä näillä pojilla on outo kuva siitä mikä on kovaa. Ja kyllähän kaikki muutkin varmaan ovat huomanneet millaisia nuoret ovat... kaikki roskat vaan maahan ja kaikki paikat hajalle. Ja pääasia että kiroilee paljon ja haukkuu muita paljon... Tunnetaanko sanaa "herrasmies" enää 50 vuoden kuluttua?

-Uskonto. Okei, tiedän että on vähän väärin sanoa näin koska ihmiset saa uskoa mihin haluaa. Mutta itse uskovaisena olen huolestunut tästäkin: Kukaan ei enää usko Jumalaan. Jos joku nuori tietää vähänkin raamatusta jotain niin hän on "v*tun homo hihhuli" tai jotain vastaavaa. Onko 50 vuoden päästä kirkkoa olemassakaan?

-Yleissivistys ja perustaitojen osaaminen on olematonta. Eräällä tunnilla opettajani kysyi luokalta, että onko joku kuullut aikaisemmin nimeä Väinö Linna. Kukaan ei ollut kuullut paitsi minä. Eräs luokkani tyttö huusi "Onks se joku suomen edellinen kuningas?" huom, vastaajatyttö on 15-vuotias. Runebergistäkin kommentit ovat "mitä mekin hyödytään siitä että tiedetään jotain jostain s**tanan homo-runebergistä?"
Lisäksi kukaan ei osaa mitään perustaitoja mitä pitäisi osata, kuten kotitöitä, koska jos vähänkin joutuu kotona kärsimään niin siitä tulee melkein jokin oikeusjuttu. Onneksi omaan taloon muuttaessa tilanne hiukan muuttuu. Olen myös ajatellut, että jos joku on ensiavun tarpeessa, niin kuka häntä muka osaa auttaa kun ei tiedetä mitään ensiavusta, niinkuin ei muistakaan tärkeistä perustaidoista kun asenne on "mitä v*tun väliä"

-Nuorten kunto on surkea. Tämä on täysin faktaa, kyllä sen kaikki tietävät. Ei se kunto kasva kun istutaan kaiket päivät koneen ääressä ja energiajuomatölkki kädessä. Ja jos tulevaisuudessa tarvitsee suomea puolustaa sotilaallisesti, niin eihän siitä tule mitään. Tai no, jos Suomessa nyt enää silloin on mitään puolustettavaa. Eikä nuoret varmaan edes tiedä mitä tarkoittaa isänmaa.

-Hällä väliä-asenne tulee esille kaikessa. Kukaan ei välitä mistään, ei ketään auteta, ei lain rikkomisella ole väliä, ei tarvitse eduskuntaa... Ja kavereille kerskaillaan että "minä olen sitä mieltä että mitä v*itun väliä"

-Nuoret eivät edes aikuistu. Liikuntatunneilla opettaja ei välitä mistään ja 15v pojat sitten painivat lattialla nauraen ja kun joku haluaisi pelata ihan kunnollisesti jotain joukkuepeliä niin parissa minuutissa se menee täydeksi jenkkifutikseksi. Ja hahhah kun on poijilla hauskaa riehua.

Tällaisia ajatuksia mulla on viime aikoina ollut. Jos nämä ihmiset ovat suomen tulevia työntekijöitä ja päättäjiä niin voi heittää kaikki hyvästit hienolle ja menestyvälle Suomen maalle. Kaikki hyvä katoaa, tiedot, taidot, ja arvokkaat asiat. Näin masentunut minä olen, vaikka vähän liioitteluksi tämä menee.

Onko kukaan ajatellut näitä samoja asioita?

25

256

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuski olisi kyllä saanut heittää pojan, joka ei päästänyt vanhusta istumaan, ulos bussista. Aika törkeää käytöstä.

Olen kyllä samaa mieltä tekstisi kanssa. Ei saisi yleistää mutta suurimman osan suomen nuorista eivät osaa käytöstapoja, omaa edes tyydyttävää kirjoitustaitoa ja sivistyksessä on suuria aukkoja. Esimerkiksi itse täytän 18 ja pari kuukautta sitten luokaltamme kysyttiin, kuka on Suomen pääministeri. Minä ja luokan vanhin -29 vuotias- tiesimme. Olisiko pitänyt itkeä vai nauraa?

Tuota Jumalaan uskomisesta... Itse en usko Jumalaan mutta en näe mitään pahaa, jos toinen uskoo. Kunhan vain ei ala minulle asiaa tuputtamaan. Saisin varmasti uskovan kanssa mielenkiintoisen keskustelun aikaiseksi, mutta se ei varmasti päätäni kääntäisi.

• 18vvvvv

Itsellä on hieman sama tilanne kuin sinulla. Olin ylä-asteella ysin keskiarvon oppilas, ja silti olin kaveri sekä näiden "kovisten" että ihan taviksien kanssa. Nyt lukiossa koulumenestys on ollut hieman heikompaa, mutta olen muuten täysin samanlainen kuin aiemmin: minulla on mielestäni hyvä yleissivistys muihin verrattuna, olen hyvässä kunnossa, yritän olla kohtelias ja hyväkäytöksinen, minulla on paljon kavereita jne. Toki minussa on vikojakin, esim. tupakointi ja alkoholi ovat paheitani, ja olen usein varsin äkkipikainen.

Itseäni ihmetyttää myös suuresti tämä nykynuorten huono yleissivistys. Ei tiedetä kuka oli Mannerheim tai vaikkapa juuri Väinö Linna. Useista muistakin "itsestäänselvistä" asioista käsitykset ovat nuorilla surkeita. Käytöstavat ovat unohtuneet jonnekin, tosin koko ajan iän myötä ovat kaverini ja myös muut alkaneet käyttäytymään paremmin. Itse olenhuomannut, että kohtelias käytös vetoaa varsinkin tyttöihin. Tytöt ovat joskus todella otettuja aivan arkipäiväisistä asioista, vaikkapa siitä että luovutan bussissa istumapaikkani jollekin tytölle. Tulet huomaamaan että hyvät käytöstavat auttavat sinua monessa asiassa.

Tuosta kovuudesta olen hieman eri mieltä. On oltava "kova" vain jos haluaa kaveerata koviksien kanssa. Mutta ainahan löytää samanhenkisiä ihmisiä harrastusten kautta. Joten se, että harrastaa vaikkapa balettia tai ratsastusta ei tarkoita että joudut elämään ilman ystäviä ja että kaikki pitävät sinua omituisena.

Nuorten kunnon suhteen olet täysin oikeassa, nykynuoret ovat todella järkyttävän huonossa kunnossa. Kuntoilu vaikuttaa täysin unohdetulta asialta. Itse pyrin pitämään itseni mahdollisimman hyvässä kunnossa.

Olet ajatuksiesi kanssa terveellä pohjalla. Kuitenkin on turha vaivata päätään liikaa muiden asioilla. Yritä hoitaa oma tulevaisuutesi kunnolla, missä epäilemättä tulet onnistumaan.

18v. jannu

• Jeps, samaa mieltä täälläkin ollaan. Mielestäni tosin nuoriso ei ole se ainoa ongelma, minut juuri haukuttiin provoksi toisessa keskustelussa, kun yritin selvittää, mikä on hyvä tapa sanoa ei ihmiselle, joka on kiinnostunut.

• dafsdgfasdf

Totta. Ja sitten kukaan ei enää välitä esmi. ruotsin kielen opinnoista. Se on toinen kotimainen kieli, joten sitä tulee opettaa Suomessa. Sitten sitä haukutaan ja jos joku on siinä hyvä niin ainakin ylä-asteella olit homo. Nyt lukiossa kummaksutaan vielä vähän, mutta nyt vaikuttaa, että hekin haluaisivat pärjätä siinä.

Ja sitten en ymmärrä sitä, että ihannoidaan jotakin hoppareita, jotka eivät edes osaa katsoa vaatekaupassa kokolappua vaan kulkevat aivan liian suurissa vaatteissa.

Tupakanpoltto ei ole minun mielestä paha juttu, jos sillä ei kehuske, mutta se, että jos ei polta olisi nössöä, on ihan raukkamaista.

16v poika Itä-Suomesta

• edelliseenkommenttii

Ruotsia ei tarvisi opettaa! Miks se ei voisi olla vaikka valinnaisena kielenä? Mielummin opettelisin vaikka saksaa, josta on edes jotain hyötyä maailmassa. Ruotsia ei puhuta muualla ku Ruotsissa ja muissa pohjoismaissa hyvin vähän. Mulla on 5-6 ruotsi ja ei vois vähempää kiinnostaa...

• ____________________

Tuosta tuli mieleen, että meidän liikuntaopettaja (Inkeri-Suomalainen)on käynyt Puna-armeijan. Tulee kunnon liikunnanopetusta. Jos esim. kukaan ei ole ollut viime tunnilla hyvin, niin koko porukka seuraavalla tunnilla ulos lenkille. Satoi tai paistoi.

• Dont worry, be happy

Sähän vaikutat fiksulta mieheltä. Voisin kyllä kuitenkin väittää että oot tosiaankin vähän liioitellut tätä nykyajan rappiota joten jaankin nyt omat mielipiteeni näistä aiheistasi. Itsepähän kysyit, siispä oma moka.

"-Nykyään täytyy olla kova." Noniin, myönnettäköön että tuo on ajan henki. Niin se on kyllä ollut kautta aikojen, kyllä nuoret oli samanlaisia tuon asian suhteen jo meidän vanhempienkin aikoina, nuoret pollti, joi ja teki kaikkea muuta mukavaa samaan malliin kuin nykyäänkin, enkä voi kuvitella että kukaan silloinkaan piti näistä rusetti-viulunsoittajapojista. En kuitenkaan pidä tätä piirrettä yhtä vahvana kuin sä, tunnen mäkin yhen pojan joka harrastaa tanssia ja vaikkei kaverit sitä oikein tajuakkaan niin hän on aivan pidetty tyyppi. En olisi huolissani tästä asiasta.

"-Käytöstavat ovat järkyttäviä." Kusipäitä löytyy aina, eihän siitä pääse mihinkään. Mutta harva normaali nuori bussissa kieltäytyy antamasta paikkaa vanhuksille. Tuo huono käytös näkyy vain selvimmin ns. "häiriköissä" jotka ajan myötä parantavat tapansa tai joutuvat linnaan. Itse asiassa käytöstavathan ovat paremmat kuin koskaan. Ennen vielä heitettiin jätteet kadulle ja syötiin sormin.

"-Uskonto." Tästä olin erityisen huolissani myös vuosi sitten. Sittemmin kyseenalaistin uskoni ja huomasin ettei sillä ole mitään perustaa mutta ymmärrän huolesi eikä sulla ole mitään syytä pelätä vaikka uskonto tosiaankin on nuorten keskuudessa melko epäsuosittua. Tai siltä ainakin tuntuu. Todellisuudessahan uskontokin porskuttaa melko vahvana vaikkei kirkko enää pidäkkään luisevin sormin yhteiskuntaa kylmissä kourissaan niinkuin vanhoina hyvinä aikoina. Suurin osa ihmisistä (jopa nuorista) edelleenkin kuuluu johonkin uskontokuntaan, nuoret eivät vain kehtaa myöntää sitä. On erittäin harvoja nuoria jotka ovat ilmaisseet olevansa ateisteja, melkein kaikki muut sitten omaavatkin jonkinlaisen uskon. Ja jos uskonnon tila vieläkin huolestuttaa niin rejoice! 50% USA:n kansalaisista kertoo olevansa fundamentalisteja kristittyjä, eli Raamattu on sanasta sanaan totta ja se on otettava kirjaimellisesti. Eli aviorikoksen tekijät kivitettäviksi vain! Tämä määrä on ymmärtääkseni suurin sitten valistuksen aikakauden.

"-Yleissivistys ja perustaitojen osaaminen on olematonta." Näinhän asia joidenkin nuorten kohdalla kieltämättä on. Ei sitä voi kieltää. Mutta väittäisin että edelleenkin löytyy edes jotenkin sivistyneitä nuoria enemmän kuin näitä idiootteja.

"-Nuorten kunto on surkea." Tämähän on tunnettu fakta ja vaivaa kaikkia muitakin länsimaita. Ei tässä paljon voi muuta kuin pitää huolta itsestään ja toivoa että muut tekevät samoin. Maanpuolustuksen kannalta ajateltuna tämä ongelma ei ole niin valtava sillä se vaivaa muitakin maita ja nykyajan aseethan ovat "helpottaneet" sodankäyntiä. Mutta nuorten peruskunnon tulisi olla parempi, samaa mieltä olen. Kommenttisi nuorten isänmaallisuudesta on kuitenkin mielestäni täysin virheellinen. En ole tavannut ketään nuorta joka ei olisi valmis puolustamaan Suomea ja tunnen monta henkilöä jotka varmasti taistelisivat Suomen puolesta ja kunnioittavat veteraaneja.

"-Hällä väliä-asenne tulee esille kaikessa." Tämä on nuorella iällä yleistä ja menee ohi ajan myötä. Ja jos ei mene niin vankilaan tai ojanpohjalle tuolla asenteella päätyy.

"-Nuoret eivät edes aikuistu." Mielestäni aika virheellinen väite. Vaikutat kypsältä ja älykkäältä tyypiltä niinkuin mäkin (sori itsekehu). Kyllä muutkin aikuistuvat eikä kaiken aina niin vakavaa tarvitse ollakkaan.

Itselläni nämä huolet hävisivät kun menin lukioon ja useimmat häiriköt ja ääliöt menivät muihin kouluihin. En tarkoita sitä ettei muissa kouluissa ole fiksuja tyyppejä, ainakin meillä päin vain käy niin että lukiossa ei lapsellisia ääliöitä juuri ole. Johtuu varmaan siitä että me ollaan kaikki homoja ja hikkejä.

• SUOMI MAATUU

Suomi on taantumassa vauhdilla.Työpaikkoja katoaa, tärkeitä palveluita ajetaan alas ja työvoimapula useilla aloilla on jo huutava. Meillä on lähitulevaisuudessa valtavasti eläkeläisiä, alkoholismin tai mielenterveysongelmien takia työkyvyttömiä tai syrjäytyneitä joista pitäisi huolehtia, mutta millä resursseilla? Alle 20-vuotiaita alkoholisteja ja narkkareita pyörii kaduilla. Rasismi, viha ja väkivalta rehottavat. Pelottavinta ja lohduttominta on se, että ne joille on uskottu vaaleilla valta päättää maamme asioista eivät ole kiinnostuneita muusta kuin omista eduistaan ja asemastaan. Puolueeseen katsomatta. Sen sijaan että puolueet unohtaisivat oman egonsa, käärisivät hihansa ja alkaisivat nopeasti yhdessä ponnistella maamme eteen, ne kiistelevät yhdestä ainoasta asiasta ja kävelevät ovet paukkuen ulos neuvotteluista.

• Niinpä..

Sen takia päätän tehdä kuin viisas merimies.... jätän uppoavan laivan, en ole kapteeni, joten en aio upota laivan mukana.

Muutan ulkomaille, jopa joku amerikka vaikuttaisi jo Suomeen verrattuna loistavalta vaihtoehdolta. Mitä minä ikinä sain tältä valtiolta, tältä maalta ja tältä kansalta...?

En mitään, armeijan käyn, velkani 18-vuoden paskasta on sen jälkeen suoritettu.

• WEST IS THE BEST
        Niinpä.. kirjoitti:

Sen takia päätän tehdä kuin viisas merimies.... jätän uppoavan laivan, en ole kapteeni, joten en aio upota laivan mukana.

Muutan ulkomaille, jopa joku amerikka vaikuttaisi jo Suomeen verrattuna loistavalta vaihtoehdolta. Mitä minä ikinä sain tältä valtiolta, tältä maalta ja tältä kansalta...?

En mitään, armeijan käyn, velkani 18-vuoden paskasta on sen jälkeen suoritettu.

USA on maailman paras maa sellaiselle jolla on ennakkoluulottomuutta, uskallusta ja terävä pää ja joka yrittää ja tekee työtä. Pitää olla myös hyvä kielitaito ja kyky keskustella ihmisten kanssa. Amerikassa ei pärjää suomalaisuudella.

• Kepulainenko?

Ongelmien suhteen olette oikeassa, mutta maailma, tai edes Suomi ei muutu paremmaksi paikaksi jos ongelmat vain todetaan netissä, sillä niihin tulee puuttua. Ainoa tapa vaikuttaa lain sallimissa puitteissa nykyisessä yhteiskuntajärjestelmässä on politiikka, tarkemmin sanottuna äänestäminen ja ITSE suoraan politiikassa toimiminen. Siis, osallistukaa politiikkaan, maamme on täynnä poliittisia nuorisojärjestöjä, ja nämä järjestöt ovat niitä tekijöitä, jotka valavat perustaa huomiselle.

Ajatustenne perusteella profiloituisitte loistavasti ns. uuden polven poliitikoiksi, suoraselkäisiksi vaikuttajiksi, jotka kohtaavat ongelmat, eivätkä juokse niitä pakoon.
      Älkää nyt kauhistuko, mutta maamme kannalta ehdottaisin teitä tutustumaan keskustanuoriin, sillä suuri osa ajatuksistanne on varsin yhteneväisiä kyseisen järjestön kanssa, mutta tutustukaa myös muiden järjestöjen aatemaailmoihin, valitkaa lähinnä teitä oleva aatemaailma, ja alkakaa rakentaa Suomelle valoisampaa huomista, tulevaisuutta, josta te täällä netissä unelmoitte.

Asiat EIVÄT muutu, ellet ITSE ole valmis tekemään mitään muutoksen hyväksi.

• .lkjnhgbvfcds

En suosittele keskustaa. Itse en tuota äänestäisi.

• PIIKKI LIHASSA

Olet oikeassa. Voisin huomenna mennä eduskuntaan ja lausua seuraavaa: 1. Työnteosta ei enää rangaista vaan palkitaan. ei enää juotavia ja typeriä karensseja työttömyyskorvausten kanssa. Kun olet töissä, saat palkkaa. Kun joudut työttömäksi, saat työttömyyskorvausta. That's it. Pois ihmisten tarpeeton kiusaaminen, kyykyttäminen ja simputtaminen. 2. Pankit eivät saa enää myöntää holtittomasti suuria lainoja ihmisille joiden maksukyky on epävarma. 3. Kuntien rahankäyttöä, erityisesti valtionosuuksien kanssa tulee valvoa tiukemmin. 4. Monopolit pois ja vapaata yrittäjyyttä tukemaan. 5. Väkivaltarikoksista ja raiskauksista rankasti ankarampia tuomioita. Pelkistä uhkauksistakin pitää antaa kunnon rangaistuksia. 6. Aselainsäädäntöön tiukkoja kiristyksiä 7. Armeijasta vapaaaehtoisten ammattilais-/palkka-armeija. Nykyisestä pakkoarmeijasata ei ole mitään hyötyä sillä puolet alokkaista jokatapauksessa keskeyttää palveluksen heti alkuunsa jostain syystä. 8. Rasismi, syrjintä ja kiusaaminen kriminalisoitava. 9. Alle 1000 euroa kuussa tienaavalta ei peritä mitään veroja. 10. Venäläisille ei myydä tästä maasta yhtä ruohonkortta niin kauan kun ulkomaalaiset eivät voi ostaa Venäjältä mitään. Tässä nyt muutama idea aluksi. Mitä luulette, toteutuisiko noista yksikään?

• jepp girl

Yleistät, kyl ehkä 5% nuorista on hyvä kunto, mm. mulla. :D No kuitenkin, nuoruus on nuoruutta, ja sen kuuluu olla vähän hulluu mut kyl se on menny överiks ja menee viel enemmän vuosien kuluessa.. en kyl haluu tietää miten mua kohdellaan sit ku oon vanha! Ymmärrän sen, että saatetaan juoda ja polttaa tupakkaa jne, halutaan kokeilla kaikkii asioita ja kielletty on jännittävää. Itekki juon, eikä siin oo mitään pahaa ellei oo oikeesti joku 10-vuotias (seki on varmaan pian melko yleistä et 10-vuotias juo = NOT GOOD!!). Isoveljien ja -siskojen pitäs näyttää mallii pienemmille, ihan tosissaan. Ja jos on joku vaikka 10-vuotias poika kadulla, niin ei mielellään kannata alkaa polttaa siinä sen vieressä tai kiroilla. Järkytyin yks päivä kun joku varmaan 8-vuotias poika kiroili ääälyttömästi. Ja oon samaa mieltä kiusaamisesta, sitä ei pitäs tehä kellekkään. Vaik se oiski läppää, tai vaik se ois kavereitten mielestä kuinka hauskaa. Kun tulee suosituksi, siin menee helposti mopo käsistä.. ei ajattele samal tavalla kun ennen, aattelee et mitä välii jollai yhel "nössöl" on. Sit toi yleissivistysjuttu! Oon ite sitä mieltä et mitä välii on jos ei tiedä kaikkia historian henkilöitä? En mäkään tiedä kuka toi Väinö Linna on.

Jotkut ihmiset vois lopettaa idioottina olemisen, ja jotkut taas luulemisen että on itse parempi, ja jotkut taas molemmat. (:

• jussirama

Kaikki on kiinni meistä nuorista ja siitä minkälaisen tulevaisuuden rakennamme. Ikävä kyllä nuorten keskuudessa on valalla hyvin antipoliittinen ilmapiiri, eli että ei uskota että politiikalla on mitään merkitystä. Nuoria ei paljoa kiinnosta se miten asiat ovat täällä vaikka 20 vuoden kuluttua. Vaikuttaa, että useita kiinnostaa vain se mistä saa rahaa ensi viikonlopun känneihin. Tai siitä miten seuraavan kuukauden WOW-maksun saa maksettua. Elin itsekin kauan "tiedostamatonta" ja viihteeseen perustuvaa elämää, kunnes tajusin miten päämäärätöntä se on. Liityin sitten poliittiseen nuorisojärjestöön ja aion sen kautta tehdä oman osani hyvinvoinnin turvaamisessa.

Päättäjät eivät meistä nuorista (taikka tulevaisuudesta) välitä, he ovat niin vanhoja, että heille riittää vain se, että saavat isot eläkkeet itselleen. Nuorten tukemisesta ja syrjäytymisen ehkäisyyn käytettyjä rahoja siiretään kansanedustajien palkankorotuksiin. Nuorten syrjäytyminen on tulevaisuuden kannalta Suomen suurin ja pahin ongelma, jos asiat jatkuvat nykyisellään en halua asua täällä tulevaisuudessa. Nuorten ja nuorten aikuisten työttömyys on huipussaan. Samoin mielenterveysongelmat. Ja silti poliitikot eivät tee juuri mitään estääkseen tätä. Puhutaan vaan huonosta vanhustenhoidosta ja siitä miten pitäisi tukea rahallisesti ihmisiä, ketkä elävät korkeintaan pari vuotta. Harvoin edes mainitaan nuorten ja sitä kautta tulevaisuuden ongelmia.

Toinen asia mihin päättäjät syytävät rahaa on rikkaille ja ylemmälle keskiluokalle tarkoitetut kulttuurielämykset, tästä esimerkkinä satoja miljoonia maksanut musiikkitalo, mikä on tarkoitettu vain klassisen musiikin esityksille (kuinkakohan monta prosenttia suomalaisista harrastaa aktiivisesti klassista musiikkia?). Olisi niistäkin rahoista ollut enemmän hyötyä, jos ne olisi laitettu vaikka mielenterveyspalveluihin tai sairaiden hoitoon. On suorastaan raivostuttavaa nähdä, miten verorahoja tuhlataan.

Joten jos me nuoret haluamme mitään muutosta, on meidän aikamme toimia NYT! On jo korkea aika näyttää päättäjille, että kyllä Suomen nuorillakin on tahtoa ja halua rakentaa parempi tulevaisuus! Hyvinvointia ei synny tyhjästä, sitä pitää edistää. Politiikka ja kansalaisaktivismi on ainoa tie muutokseen parempaan. Meidän nuorten EI pidä sallia verorahojen järjestelmällistä ryöstämistä.

• Musiikkitalo (Y)

"Toinen asia mihin päättäjät syytävät rahaa on rikkaille ja ylemmälle keskiluokalle tarkoitetut kulttuurielämykset, tästä esimerkkinä satoja miljoonia maksanut musiikkitalo, mikä on tarkoitettu vain klassisen musiikin esityksille (kuinkakohan monta prosenttia suomalaisista harrastaa aktiivisesti klassista musiikkia?). Olisi niistäkin rahoista ollut enemmän hyötyä, jos ne olisi laitettu vaikka mielenterveyspalveluihin tai sairaiden hoitoon. On suorastaan raivostuttavaa nähdä, miten verorahoja tuhlataan."

Vaikka klassisen musiikin kuuntelijoita ei olekaan enemmistö suomalaisista, niin ei se tarkoita sitä että heitä (esim. minua) ei tulisi huomioida ollenkaan

• ....................

Minua v*tuttaa se, miten omenan kuorta kiillotetaan, mutta sisältä omena on mätä. Ensin ne käytännön asiat kuriin ja ihmisille hyvinvointi, ja sitten vasta mietitään, että miten Suomesta saisi väännettyä modernin ja "hienon" maan. T. toinen poliittiseen nuorisojärjestöön kuuluva.

• Slipknot=Jumala

Oon melkein samaa mieltä aloittajan kanssa! Hengentuotteet kuolee, pitää olla kova, ja muuta paskaa!! Toivottavasti ymmärrätte lyhyen viestini, koska en jaksa kirjoittaa. Itse en usko Jumalaan, mutta arvostan heitä jotka uskoo. Olen 14v. Normi poika, minulla on kavereita ja muutenki menee ihan hyvin ( keskiarvo 8,5 )
      Lähiaikoina olen huomannut, että moni minun ikäinen dataa, juo ja/tai on muuten "iha sama" -persoona. Onneksi paikkakunnallani on vielä pari järkevää kaveria.

• voihitsinhitsi

Voi kyllä.

Olen itse sellainen kasin keskiarvon oppilas, eli en mikään priimus, mutta tietyissä aineissa loistan kirkkaasti, muihin ikäisiini verrattuna ainakin.

Tuntuu siltä, että asuinalueelleni on kerääntynyt koko kaupungin massateinit. Back in the ylä-aste days, jokaisella tunnilla sai kuulla justiinsa tällaista "mitä vitun välii"-juttua ja esitystä riitti koko ajan.

Soitan viulua, pyöräilen, uskon Jumalaan, tykkään Dr. Pepperistä, eli olen pelle vammanen homo idiootti.

Joissain henkilöissä näen kuitenkin sitä toivoa. Kiitos heille.

• asdasdasasdsad

voi vitun assburgerit luulette et ootte jotai "normaaleja" ku tuutte tänne esittämää et "muut on ihan perseest ku iskä ei ostanu mulle mopoo en haluiskaa mopoo vaik kaik muutki ajaa" mahtaa olla kova olo

• Eieieiei

Voi hyvänen aika, tuossa viestissä tulee esille juuri se asia mistä täällä oikein keskustellaan

• korppi™

mikä on assburger

• :DD

No life

• *Ä-öpuyjhrtfgwsqawse

Rakastan suomi24. Kirjoitin aivan saatanan pitkän, hyvän tekstin, ja se vaan katosi johonkin ilman syytä.

• jorma691

Oletpa oikea uniikki lumihiutale kun luulet olevasi muita parempi. Kai ymmärrät että teinit ovat ja tulevat aina olemaan vähän kusipäisiä kun hormoonit hyrräävät? Ja älkää missään ihmeessä ruvetko minulle valistamaan että "kyllä ennen vanhaan nuoret käyttäytyivät paremmin." Ei tasan tarkkaan käyttäytynyt. Kyllä silloin "ennen vanhaan" teinit joivat alkoholia ja käyttivät huumeita. Tuo tekosyy on niin ylikäytetty ja paska että meinaa jo vuotaa korvista ulos.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      70
      3149
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2495
    3. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2136
    4. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      94
      2045
    5. Heilutetaanko peittoa hieman

Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      55
      1952
    6. Tilanteesi nyt?

Kysymys otsikossa
      Suhteet
      42
      1594
    7. Kaipaan sua, Ope

Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      40
      1560
    8. Mä en jaksa suojella sua enää

Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      14
      1253
    9. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      139
      1168
    10. Vuodetvierii

E siitä tulee nyt 50 vuotta oivoi
      Ähtäri
      6
      1083
    Aihe