Kissan ääntelyt ja eleet

Nosferatu666

Niin voisiko joku valaista pikkusen noita? Tullaan kissan kanssa hyvin toimeen ja usein aamusin jutellaankin... kissa tuntuu jopa muodostavan lauseita päästäen monia erilaisia äännähdyksiä peräjälkeen. Muutama "sana" ja ele on kuitenkin jäänyt vähän epäselväksi.


1: Kissa istuu jossain ja tuijottaa esimerkiksi puoli tuntia putkeen, mitä se tarkoittaa? Ymmärrän että haluaa seurata meikäläisen elämää mutta viimeistään ton vartin jälkeen tuo alkaa jo ahdistamaan kun tuntee tuijotuksen selässäkin.

2: Kissa siristelee silmiään? Onko se oikeasti hymyilyä?

3: Sanoo "Hur" kun itse herää uniltaan tai tulee mun viereen ton sanan kera kun itse herään. Tuon voi kai laskea ystävälliseksi tervehdykseksi. Monta kertaa kun sanon sille "moi" niin saan vastaukseksi "hur".

4: Silmän vinkkailu. Olen saanut käsityksen että kissat viestivät tolla tavalla ja monta kertaa jos vinkkaan takaisin, vinkkailu kissan puoleltakin toistuu.

5: "Nau Nau" sellasella oudolla ulkomaalaisella aksentilla. Välillä riepottelee lempileluaan, välillä sitten taas kuljettaa sitä suussaan ruokakupilleen tai jopa viereen nukkumaan. Yleensä tuon kuljetuksen aikana tuota kuuluu. On hieman miettivä äänensävy.


6: Ja sitten tärkein joka mua oikeasti ärsyttää välillä. Eli keittiöön mentäessä kissa on maassa, katsoo mua vaativasti ja sanoo todella vaativaan äänensävyyn "mah mah" vähän huristen. Ton saattaa kulla tietysti "mäh mäh" äännähdyksenä. Mutta varmaan kissanystävät tietää ton. Tuota esiintyy aina kun avaan jääkaapin oven tai menen lähelle sitä. Kissa pitää tuota edelleen vaikka olisi juuri saanut omaa lempiruokaansa. Mieluummin jättää syömisen kesken ja tulee "käskyttämään" mua. Enemmänkin tuo äänensävy ottaa päähän. On nimittäin ennenki ollu vähän vääntöä ton kanssa siitä et kuka täällä loppujenlopuks määrääkään...

Noihin olisi kiva saada vastaus.

5

436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KissoilleVinkkailija

      1. Käy lukemassa keskustelu http://keskustelu.suomi24.fi/node/9780141

      2. Kissan silmien siristely ja silmän vinkaaminen tarkoittaa "haluan olla ystäväsi" "Ollaanko kavereita?" yms. Kannattaa vinkkailla kissalle (minä teen niin ja sitten sanon "nyt me ollaan bestiksiä" :D )

      3. En kyllä tiedä tieteellistä kantaa, mutta itse ajattelisin samaa. Meilläkin kissat vastaa joskus.

      4. Ks. kohta 2

      5. Kaikki "nau" "mau" ääntelyt tarkoittavat kissan haluavan jotain, esim ruokaa, leikkiseuraa tai silitystä

      6. Kissa haluaa sinun ruuat :D Meillä ainakin kissat kerjäävät ja en pysty olemaan antamatta niille ruokaa, joten ne oppi että joka kerta kun syön tulevat pöydän viereen kerjäämään "parempaa ruokaa"

    • HotFrog

      Minulla ollut ihana poikakissa 8 vuotta ihan sen pentuiästä saakka ja se mitä olen oppinut on:

      1. Tuijottelu tarkoittaa huomion haluamista, jos siis tuijottaa suoraan minua herkeämättä. Haluaa siis, että kommentoin olemistaan / alan leikkimään / otan syliin.

      2. Itsekin olen tulkinnut tuon hymyilyksi! : ) Vaikuttaa myös onnelliselta ja tyytyväiseltä eli ei se hymyily niin väärin ole..... : )

      3. "Hur" (meillä usein myös jokin pieni muu ääni tai vain kissan suun aukaisu ilman ääntä) on juurikin tervehdys tai tervetulotoivotus. "Huomenta, tule leikkimään / ruokkimaan" tai "tervetuloa kotiin, missä olit, anna ruokaa"

      4. Olen lukenut kissakirjoja ja niissä juurikin sanotaan, että kissa tervehtii ja hyväksyy ihmisen silmän vinkkauksella. Usein väsyneenä ja tyytyväisenä kissa vinkkailee silmäänsä - ja hyvin usein sitä samaa!

      5. Lukisin tämän samaan kategoriaan tuon tuijottelun kanssa eli huomion kerjäämiseksi ja itsensä julki tuomiseksi, mutta paljon aggressiivisemmin eli energiaa on enemmän.

      6. Ja meillä ihan sama! Määräävää äänesävy ja selkeästi odottaa niinkuin saisi jotain hyvää. Eroa meillä teidän ääntelyyn on, että jos on juuri saanut hyvää ruokaa ja nauttii siitä niin sitten on hiljaa ja tyytyväinen vaikka itse avaisi jääkaapin.

    • Kissalan AnNa

      Mitä mieltä olette kehräämisestä, mä olen ajatellut että se on vähän kuin ihmisellä laulu: iloisena on mukava lauleskella, surullisena laulu antaa lohtua, äiti laulaa jälkikasvulleen tuutulaulua eli vähän niinku kissalla kehräys.

    • katoin telkkarista joskus dokumentin jossa sanottiin et kissa huoltaa kehoaan kehräämällä, pyrkii edistämään omaa terveyttään siis. Sen lisäksi tietysti tyytyväisyyden merkki

    • 80+1

      Teilläkö ei ole muuta tekemistä kuin nostella vuoden vanhoja ketjuja aiheesta jos toisestakin?

      Hupinsa toki kullakin.

      Jopa meillä eläkeläisillä on näköjään enemmän elämää kuin teillä nuorilla tyhjäpäillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 155
      4557
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      117
      4165
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2750
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      93
      1596
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe