Väkivaltapelit

Satu.

Pari päivää sitten lapseni ystävä 10-vuotias, löi äkillisesti ilman mitään syytä lastani nyrkillä kasvoihin.
Lapseni sai silmän mustaksi, sekä otsaan tuli ruhje.

Selvitttelimme mistä tuo johtuu, tuli esille että lyöjä pelaa aikuisille tarkoitettuja väkivaltapelejä tuntikausia, jopa 02.00 asti aamuyöhon arkena.
Tämän pelaajan vanhempien mielestä peli ei ole ongelma, vaan lyöminen kuuluu pojan normaaliin kehtykseen.
Omasta mielestäni olen 100% varma, että lapsi stressaantuu väkivaltapelistä.

60

2900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • =#%)`#/&`#

      Aivan varmaa on ainakin se, että pelit eivät ole lapselle hyväksi, samoin kuin ei yövalvominenkaan. Lyöminen saattaa liittyä siihen tai sitten johonkin muuhun, koska jos vanhemmat sallivat tuon, niin he todennäköisesti eivät muutenkaan hallitse lastenkasvatusta kovin hyvin, minkä todistaa jo se, että heidän mielestään on normaalia, jos mukiloidaan kavereita. Valitettavasti vain sinun on hyvin vaikea tehdä kaverin hyväksi mitään. Jos tilanne vaikuttaa riittävän pahalta, lastensuojeluilmoitus on ainut mahdollisuus yrittää vaikuttaa kaverin oloihin, mutta tuskin sekään mainittavasti, koska vanhemmat eivät ole vastaanottavaisia. Kaipa sen ilmoituksen joku opettaja kuitenkin jossain vaiheessa tekee, kun lapsi nukkuu tunneilla ja on muuten tarpeeksi epäsosiaalinen.

    • Liina Anniina

      Ilmoitus lastensuojelulle, koska lapsesi ystävän vanhemmat laiminlyövät lastaan.
      Asia on vakava.
      Lapsensuojelu on juuri mitä se sana tarkoittaa: lasta on suojeltava.
      Tähän kuuluu myös henkinen puoli, on väkivaltaa lasta kohtaan antaa hänen pelata kiellettyjä pelejä. Hänen psyykkinen kehityksensä vaurioituu.
      Olet enkeli jos sen teet ja estät tilanteen pahenemisen. Se nimittäin pahenee jopa niin, että vauriot jäävät pysyviksi.
      Jos lapsi öitä myöten valvoo, on hänen fyysinen puolensa myös laiminlyöty... ja pahasti.
      Ihmettelen vain, miten näin typeriä ihmisiä voi olla, että eivät tajua, eivätkä välitä lapsestaan puupennin vertaa.
      Lapsi ei pelkästään stressaannu, vaan hänen tulevaisuutensa on vaarannettu. Koulunkäynti on tyhjäkäyntiä, lapsi ei opi mitään, koska valvoo jatkuvasti.
      Asia on todella, todella vakava.
      Ei muuta kuin soitto ja selitä, mitä olet saanut tietää lapsen olosuhteista. Olet tehnyt täten lapselle suuren palveluksen.

      • xxxslayerpenisxxx

        oLEn kymenen vuota poka ja hakaan kavereita ni koska pelaan peliä niheltä gränd teft ato


    • mk

      Ei lapsi tressaannu mutta kun trpeeksi pelaa niin ei erota mikä on peliä mikä on normaalia elämää ja tilanne olisi mennut paremmin kun olisit ojentanut sitä lapsesi kaveria samalla mitalla ja tehnyt selväksi ettei tämänkaltainen käytös sovi normaaliin elämään. Sen pojan vanhemmat heräävät vasta sitten kun se laittaa äitiään turpaan kun tulee riitaa ja silloin on liian myöhäistä. Itse 50v miehnä olen tuttavien poikien nähnyt pelaavan näitä tappelupelejä ja omasta mielstä niissä ei ole mitään järjeä mutta kun on periksi annettu niin ei sitä voi takautuvasti kieltää.

    • 12351

      Voi jeesus. Eiköhän se stressinaiheuttaja ole joku ihan muu, kuin väkivaltapelit. Huonot kotiolot, olot koulussa, tms. mikä voi aiheuttaa pahaa oloa. Jos vanhemmat eivät välitä lapsestaan/lapsenkasvatuksesta tarpeeksi, niin eikö se juuri stressaa eniten lasta??

    • Pyllymulkero

      Aina nämä kukkahattutädit osaavat hämmästyttää näillä väkivaltapelien syyttelyillä...
      Lapsi saa todennäköisesti vaikutteita ihan muualta kun peleistä...ja muutenkin tutkimuksissa on todettu, että pelien yleistyminen on Vähentänyt väkivaltaa ja rikoksia ympäri mailmaa.

      Terveisin mies joka pelaa Sota/tappopelejä JOKA päivä.

      • Liina Anniina

        Ja mikähän oli tutkimuksen nimi ja kuka teettänyt? Olisiko jokin pelien tuottaja tämän tutkimuksen rahoittanut?
        Väkivalta ja rikokset kun eivät ainakaan minun mielestäni ole tutkimuksissakaan vähentyneet. Päinvastoin.
        Mies, joka pelaa sota -ja tappopelejä joka päivä on TÄYSIN eri asia kuin lapsi, joka pelaa yökaudet pelejä.
        Eikä enää eroteta lapsia ja aikuisia toisistaan, olemmeko palanneet keskiajalle, jolloin kuviteltiin lasten olevan aikuisia pienoiskoossa.
        Lapsi saa tietysti vaikutteita päivän mittaan kaikkialta ja pelien vaikutteet eivät ole terveellisiä, jos niissä ei ole mitään rajaa eikä tolkkua.
        Koulunkäynti on lapsen ensisijainen toiminta ja yöllä nukkuminen se toinen tärkeä juttu.


      • Pyllymulkero
        Liina Anniina kirjoitti:

        Ja mikähän oli tutkimuksen nimi ja kuka teettänyt? Olisiko jokin pelien tuottaja tämän tutkimuksen rahoittanut?
        Väkivalta ja rikokset kun eivät ainakaan minun mielestäni ole tutkimuksissakaan vähentyneet. Päinvastoin.
        Mies, joka pelaa sota -ja tappopelejä joka päivä on TÄYSIN eri asia kuin lapsi, joka pelaa yökaudet pelejä.
        Eikä enää eroteta lapsia ja aikuisia toisistaan, olemmeko palanneet keskiajalle, jolloin kuviteltiin lasten olevan aikuisia pienoiskoossa.
        Lapsi saa tietysti vaikutteita päivän mittaan kaikkialta ja pelien vaikutteet eivät ole terveellisiä, jos niissä ei ole mitään rajaa eikä tolkkua.
        Koulunkäynti on lapsen ensisijainen toiminta ja yöllä nukkuminen se toinen tärkeä juttu.

        Olen pelannut noin 12-vuotiaasta saakka ahkerasti päivittäin ja en ole huomannut mitään väkivaltaisia piirteitä itsessäni ja inhoan tosielämän väkivaltaa.

        Taitaa olla kasvatuksessa vika..kannattaa kattoa ennemmin peiliin kuin alkaa muita syyttelemään...


      • feeeeeds
        Pyllymulkero kirjoitti:

        Olen pelannut noin 12-vuotiaasta saakka ahkerasti päivittäin ja en ole huomannut mitään väkivaltaisia piirteitä itsessäni ja inhoan tosielämän väkivaltaa.

        Taitaa olla kasvatuksessa vika..kannattaa kattoa ennemmin peiliin kuin alkaa muita syyttelemään...

        Pylly mulkero minkä ikäne oot nyt? Tiiäkkö ku toi kasvatus alkaa vast vaikuttaa sitte ku oot aikuinen.


      • 345
        feeeeeds kirjoitti:

        Pylly mulkero minkä ikäne oot nyt? Tiiäkkö ku toi kasvatus alkaa vast vaikuttaa sitte ku oot aikuinen.

        Ootko ihan tyhmä? :D Kasvatus alkaa vaikuttaa vasta aikuisena? Et kyllä tiedä ihmispsykologiasta yhtään mitään.


      • feeeds
        345 kirjoitti:

        Ootko ihan tyhmä? :D Kasvatus alkaa vaikuttaa vasta aikuisena? Et kyllä tiedä ihmispsykologiasta yhtään mitään.

        Aikuisena vasta näkee mite kasvatus on onnistunu.


      • Pyllymulkero
        feeeds kirjoitti:

        Aikuisena vasta näkee mite kasvatus on onnistunu.

        Olen 21-vuotta nyt..


      • minikorento

        itsekin olen samaa mieltä.
        Lapsi saa vaikutteita melkeimpä kaikesta mitä ympärillä tapahtuu, myös väkivaltapeleistä.
        Se, että lapsi pelaa pelejä, joissa on väkivaltaa ei todellakaan tarkoita sitä, että lapsesta tulee väkivaltainen.
        Jos lapsi ihan oikeasti rupeaa toista hakkaamaan kirveellä tai muuten vain satuttaa toista fyysistesti sen takia, että jossain pelissä tehdään niin, niin silloin täytyy kyllä vanhempien myöntää, että heidän lapsellaan on päässä vikaa (Jos siis kyseessä on vähän vanhempi lapsi)

        Jos tietenkin joku vähän nuorempi lapsi lyö, niin se voidaan laittaa vielä iän piikkiin. Eihän pieni lapsi tiedä mikä on oikein ja mikä väärin. Sen kertominen on vanhempien vastuulla!


    • Pelaaja2

      Itselläni ainakin hermostuneisuus laskee kun purkaa vihaa ampumalla pelissä. Enkä tunne kasvaneeni hirveästi kieroon. Tuonkin pojan tapauksessa mistä tietää ettei poika vaan saanut hyvää ideaa syyttää peliä ajatellen ettei saa kovempaa rangaistusta.

      • ...........

        Lapsen pelaaminen on täysin eri asia kuin aikuisen.


    • oikea laitalinkki

      "Selvitttelimme mistä tuo johtuu, tuli esille että lyöjä pelaa aikuisille tarkoitettuja väkivaltapelejä tuntikausia, jopa 02.00 asti aamuyöhon arkena.
      Tämän pelaajan vanhempien mielestä peli ei ole ongelma, vaan lyöminen kuuluu pojan normaaliin kehtykseen."
      Lapsen vanhemmat ovat täysin oikeassa, peli ei ole ongelma. Todellinen ongelmien syy löytyy niistä lapsen vanhemmista, jotka antavat lapsille kuulumatonta materiaalia lapselleen ja antavat lapsen pelata tuntikausia sekä valvoa yötä myöten.

      • MixEnSaaLanittaaCSxD

        Tuo on aivan totta. Vaikka oonkin vasta 13-v. Niin mua ärsyttää sairaasti jos PELIÄ ITSESSÄÄN syytetään. Vanhemmat ne antavat pelata ja valvoa vaikka lapsi on vasta nuori ja tarvitsee unta. Ja peleihin on sitä varten ikärajoitukset/suositukset. Mun oma varhaislapsuus (ja ei niin varhainen lapsuus myös kerta sitä jo "nuoria" ollaan :D) meni vanhemmilla ikärajoja katsoessa. Mikä on sinänsä hyvä, koska se esti tälläisiä tilanteita, mutta nyt se tuntuu jo turhalta. Itsestä tuntuu että pystyisin pelaamaan vanhemmille tarkotettuja pelejä ja ymmärtämään mikä on oikein ja väärin, ja peliä ja todellisuutta. Mutta vanhemmat katsoo vieläkin ikärajoja joka vähän rasittaa mutta pointti varmaankin tuli selväksi tossa ylempänä :D.


    • Äippä -87

      Minä olen pelannut väkivaltapelejä jotakuinkin 12-vuotiaasta lähes päivittäin. Mieheni aloitti "uransa" jo nuorempana. Meillä on kaksi pientä lasta, jotka eivät vielä ymmärrä peleistä tietenkään mitään, mutta saavat leikkiä ohjaimilla varovasti yms. Aivan varmasti annamme myös heidän pelata haluamiaan pelejä - kunhan kasvavat sen verran isoiksi, että ymmärtävät pelien olevan satua.

      AP:n mainitseman 10-vuotiaan ongelmana eivät ole väkivaltapelit. Anders Behring Breivikin ongelmana eivät olleet väkivaltapelit. 10-vuotiaan ongelmana ovat kotiolot, joista löytyy varmasti muitakin epäkohtia kuin AP:n mainitsema valvominen ja tuntikausien pelaamismaratonit (joita tuonikäisen ei tod. tarvitse vielä harrastaa). Behring Breivikin ongelmana puolestaan oli (ja on) tasan se, että tyypillä ei ole kaikki inkkarit kanootissa.

      Ottakaapa, kukkahattutädit, se hattu pois hetkeksi päätänne kiristämästä ja napatkaa ohjain käteen ja purkakaa kiukkuanne näytöllä vilkkuviin pikseleihin, kuten normaalit ihmiset tekevät.

      • just joo

        Ja tämä teksti ei ole Äipän kirjoittamaa, vaan selvästi miehen joka on työkseen tekemisissä näiden pelien kanssa.


      • Äippä -87
        just joo kirjoitti:

        Ja tämä teksti ei ole Äipän kirjoittamaa, vaan selvästi miehen joka on työkseen tekemisissä näiden pelien kanssa.

        Kyllä minä kahdesti synnyttänyt olen, mikä luultavasti tekee minusta äipän ja aika huonon miehen. :) Alaa olen kyllä opiskellut, jos se yhtään just joo -henkilöä lohduttaa. :D


      • just joo
        Äippä -87 kirjoitti:

        Kyllä minä kahdesti synnyttänyt olen, mikä luultavasti tekee minusta äipän ja aika huonon miehen. :) Alaa olen kyllä opiskellut, jos se yhtään just joo -henkilöä lohduttaa. :D

        "Alaa olen kyllä opiskellut,",

        no toi kyllä selittää miksi puolustelet väkivaltapelejä.

        Viittaus "kukkahattutätiin", kuulosti kyllä enemmän joltain peruskoulun käyneen miehen heitolta. Miehen joka on itse ollut tekemisissä sosiaalipuolen naispuolisten työntekijöiden kanssa, syystä tai toisesta.


      • Äippä -87
        just joo kirjoitti:

        "Alaa olen kyllä opiskellut,",

        no toi kyllä selittää miksi puolustelet väkivaltapelejä.

        Viittaus "kukkahattutätiin", kuulosti kyllä enemmän joltain peruskoulun käyneen miehen heitolta. Miehen joka on itse ollut tekemisissä sosiaalipuolen naispuolisten työntekijöiden kanssa, syystä tai toisesta.

        Tahdon vielä huomauttaa, ettei kyseessä ole väkivaltapeliala (koska ainakaan minun yliopistossani ei tuollaista ainetta tai siihen liittyviä kursseja löydy), vaan ihan yleisesti tietojenkäsittelytieteen ja vuorovaikutteisen median peleihin liittyviä kursseja. :) Työkseni en tee (enkä luultavasti tule tekemään) varsinaisesti mitään suoranaisesti peleihin tai pelaamiseen liittyvää, vaan opetan matemaattisia aineita.

        Kukkahattutäti nimityksenä puolestaan on kuvaava, osuva ja sen verran yleisesti levinnyt, että vaikka käytinkin sitä hivenen sarkastisessa sävyssä, en olettanut kenenkään tarttuvan siihen.


      • ihminen on yksilö ja se tarkoittaa että reagoimme asioihin eritavalla. se että just te ette tunne että olette saaneet vaikutteita väkivaltapeleistä ei tarkoita sitä että se on hyväksi ihmiselle.
        satua ? milloin saduista on tullut noin pahoja ? väkivalta pelit kuvaavat todellisuutta sotaa,tappamista jne. millä tavoin ne voi olla hyväksi ? iloksi ?

        kaikki ihmiset saavat vaikutteita siitä mitä ympärillä tapahtuu, herkkä ja tunteelinen ihminen ei kestä edes katsoa pahoja asoita esim. tv:eestä saatikka saa mitään iloa väkivalta peleistä. siinä on jo se suuri ero meidän ihmisten välillä, itse persoona...
        minkalaiset jäljet ihmiselle jää kaikesta negatiivisesta ? en usko että siihen koskaan löytyy helppoa vastausta. ei kaikki murhaajat ole huonoista koti oloista.
        eikö todella ole muuta annattavaa omalle lapselle kun että hän kuluttaa aikansa väkivaltapelien kanssa ? on tapauksia missä lapsi ymmärrtämättömänä tappaa toisen lapsen, missä syy ? ehkä siinä kun lapselle ei opeteta mikä on oikein ja väärin, hän ei ymmärrä jos ei ole saanut oppia mitä lyöminen saattaa aiheuttaa ja ettei se ole oikea tapa ratkaista riitaa/ ongelmaa. mistäköhän johtuu että useimmiten just pojat käyttää kovempia otteita kun tulee riitoja ? ehkä vanhempien käsityksestä että pojat ovat poikia?


    • harriholkeri123

      Siis asian ydin tässä on nyt se että pojan on opittava puolustautumaan. Kuitenkin poika on jo 10-v ja silloin olisi aika ruveta puolustamaan itseään. Näin yleisesti, ei lyövät pojat lopu vaikka kaikki sotapelit kiellettäisiin. Aina on uusi poika lyömässä turpaan, niin vinkkinä vaan, että laita poikasi harjoittelemaan krav magaa ja kukaan ei lyö enää naamaan. muutenki musta silmä on herttainen ja herättää hyvin huomiota ja tytöt tykkää! ;)

    • ajatelkaa aivoilla

      Välivaltapelit eivät aiheuta väkivaltaa. Ovatpahan pelit vaan usein siinä sivussa läsnä. (Ihan kuten kolesteroli ei aiheuta sydän- ja vs-sairauksia, mutta versisuonitukoksissa on kyllä hapettunutta ldl-kolesterolia joka on siihen ohikulkeissaan tarttunut).

    • Väkivaltapelien pelaamisella ja väkivaltaisuudella on varmasti korrelaatio, mutta en jaksa uskoa että pelaaminen suoraviivaisesti aiheuttaa väkivaltaista käyttäytymistä. Jos yhteyttä halutaan ruveta selittämään, ehkä luonnostaan väkivaltaan taipuvaiset tai agressiiviset ihmiset pitävät todennäköisemmin väkivalta peleistä.

      Itsekin pelailen jonkin verran, ja suurimmaksi osaksi nimenomaan niitä jossa tapetaan ja hakataan kirvein ja pesäpallomailoin eikä ammuskella. Silti en ole koskaan fyysisesti tapellut toisen ihmisen kanssa. Nollatoleranssilla väkivaltapeleihin suhtautuvat kai harvoin ajattelevat, mitä kävisi jos nämä ihmiset eivät pelaisi väkivaltapelejä... :P

    • ..........

      Ei niissä peleissä huvin vuoksi ole ne ikärajat. Nykyään todella monissa väkivaltapeleissä on k-18.

      • ..............

        Ja on täysin vanhempien välinpitämättömyyttä antaa lasten niitä pelata.


    • Basistin

      Minulla on 15v ja 17v vuotiaat pojat. Pojat on koko ikänsä pelanneet väkivalta pelejä. He ovat kuitenkin tosi rauhallisia, kilttejä ja kohteliaita. Mitään agressioon viittaavaa käytöstä heillä ei ole. Pojat ei kiroile, käytä alkoholia tai muutenkaan machoile missään muodossa.
      Sen sijaan tiedämme, että aikuiset miehet - harjoittavat väkivaltaa perheessä, kiroilevat, uhoavat purkavat pahaa oloaan muihin ihmisiin tms ja käyttävät alkoholia. Eli kyse miehistä, joilla ei ole nuoruudessaan edes ollut tilaisuutta väkivaltapeleihin - miksi he siis ovat väkivaltaisia ?
      Lapsi, joka lyö - ilmaisee pahaa oloa, mikä hänellä on sisällään. On syytä kysyä, mistä paha olo johtuu ? usein se suurta tarvetta, tulla hyväksytyksi ja arvostetuksi.
      Omat poikani tuntevat itsensä onnellisiksi ja hyväksytyiksi, millaisiksi heidät on kasvatettu. He ymmärtävät, että -väkivalta on tyhmyyttä, eli samaa, kuin löisi itseään.
      Poika joka löi lastasi, hänellä oli paha olla. Kyse voi olla myös autismista tai lievästä aivovauriosta.

    • olen mannerheim

      Jos lapsesi ei saa pelata CS ja juoda ES hänestä tulee hylkiö(ääliö) joka pitäisi hirttää!!!!!!

      • Etkä ole

        Kyllä


    • Lyöminen on väärin

      Tuo ilman syytä lyöminen ihmetyttää, jos näin todellakin on. Peleistä en sen usko kyllä johtuvan suoranaisesti, vaan ennemminkin nyky yhteiskunnassa oppimastaan tavasta toimia jossa vahvat pärjäävät ja heikot ei. Piirretyt ja lasten pelit joissa voi lyödä, pomppia päällä, tippua korkeelta ja mitään ei satu olisivat lähempänä totuutta pelistä johtuvana syynä. Kotiolot ovat nykyään vähempi syy kuin ulkoiset paineet.
      Väkivaltaa tulee nykyään joka kolosta ja varsinkin koulumaailmassa henkinen/fyysinen väkivalta rehottaa varsinkin niissä jossa on enemmän kuin yksi oppilas eli ryhmä koko vaikuttaa. Tuo koulumaailma ja sen tuoma kaveriympäristö asettaa kovat vaatimukset/paineet nykyajan lapsille pärjäämisen suhteen.
      Huolestuttavaa on tuo valvominen ja lyöminen lyöjässä. Oman lapsesi kohdalla suosittelen selvittämään että oliko kyseessä todellinen ystävä/olisiko mahdollista välttää lyöjää vai
      hakeeko lapsesi hyväksyntää kaveri piiriin vai onko kyseessä jomman kumman puoleinen kiusaaminen ja jos lapsesi on kaveri/koulu väkivallan uhri niin suojele lastasi koska muut ei siihen pysty.
      Lainaa kirjastosta "Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot", kertoo hyvin lasten toiminta mallista päästä tavoitteeseensa ja kertoo nyky yhteiskunnan vaatimuksista ja uusista psykologisista tutkimus suuntauksesta agressiosta.

    • Tykkäätutkia

      Opiskeluaikoinani (n. 3 vuotta sitten) suoritin ihan omasta aloitteestani tutkimuksen, jossa selvitin faktat liittyen juuri tähän olettamukseen ja tulokset puhuvat puolestaan: 10-15 vuotiaista vastaajista 72 % ilmoitti hoitavansa stressin oireita pelaamalla väkivaltapelejä, 16-20 vuotiaissa luku oli 81 %.

    • nn84

      Olen 27-vuotias nainen ja aloitin väkivaltapelien pelaamisen 13-vuotiaana. Pelaan vieläkin iltaisin mieheni kanssa kaksinpelejä, jossa ammuskelen ukkeleita päähän.

      Inhoan tosielämässä tapahtuvaa väkivaltaa ja iltaisinkin mökillä pyydystelen hyttyset purkkeihin ja päästän ulos, koska en halua tappaa itikoitakaan. Eli pelit eivät ole vaikuttaneet minuun mitenkään.

      Mitä olen itse seurannut ihmisiä ympärilläni lyhyen elämäni ajan, väkivaltaisuus ja mielen ongelmat ovat kiinni siitä, kuinka paljon vanhemmat antavat aikaansa lapsilleen. Jos vanhemmat rakastavia ja jatkuvasti läsnä, ei peleilläkään mielestäni ole mitään vaikutusta.

    • 16+11

      Tottakai väkivaltapelit vaikuttaa käytökseen jos niitä pelaa aamusta aamuyöhön. Itsekin olen pelannut väkivaltapelejä alaikäisenä, mutta en pelaa niitä koko ajan ja olen muutenkin tasapainoinen ihminen,

    • fiftififti

      Toisiin vaikuttaa ja toisiin ei.. En puolustele enkä kiistäkkään.. Onhan noita monia tapauksia joissa muksut on ottanu vaikutteita peleistä, Esim lähetään ammuskelemaa autoja, Rockstar yhtiö siitä joutui kuseen. Ja teini lapsenvahdit ''leikkivät'' mortal kombatia ja pieksivät hoitolapsensa. Ja sitten brasiliassa 12v tappoi 10vuotiaan tibia pelin rahojen takia. On myöskin tapaus missä pikkulapsen isä pelasi xbox 360:sta, no tämä taapero sitten tuli ja kaatoi konsolin ja peli tilttas niin isä pieksi sitten lapsensa.. Ja eräs kersa liipasi mutsiaan turpaan kun takavarikoi pleikkarin kun oli pelannu ties miten monta tuntia putkeen. Onhan noita kaikennäkösiä hulttioita..

    • mies 32

      Joka uskoo ettei väkivaltapelit ja väkivaltaviihde vaikuta lapsiin, ei tiedä mistä puhuu. Kaikki järkevät aikuiset rajoittavat tuollaisia harrastuksia lapsiltaan koska tietävät niiden tekevän suurta hallaa lapsen kehitykselle.

      • himalajantiikeri_

        Koska et perustele sanomisiasi, vaan jankutat yleistyksiä("kaikki järkevät aikuiset..."), ei kirjoituksellasi ole mitään arvoa tai uskottavuutta.


    • näkemiin93

      Itsekin olen pelannut väkivaltapelejä lapsena, enkä ole lainkaan väkivaltainen. En edes kännissä. En osaa yhdistää räiskintäpelejä tosielämän väkivaltaan; ne vaan ovat niin kaukana toisistaan.

      Tutkitusti pelit joissa kilpaillaan, tekevät aggressiiviseksi. Siinä saakin sitten kieltää jokseenkin kaiken, pihaleikit, urheilun jne. Japanissahan näin tehdäänkin, eli alle kouluikäisiä lapsia ei päästetä tekemisiin minkäänlaisen kilpailun kanssa. Japani onkin maailman vähiten väkivaltainen maa.

    • Black Opsin pelaaja

      Itse sain ensimmäisen GTA pelin 8 vuotiaana.Ei ne pelit vaikuta sun lapsees mitenkään vaikka pelais 10 tuntia päivässä kuten minä. Jos selität lapsellesi että pelit ovat vain keksittyä maailmaa kuten vaikkapa unet. Jos et kuitenkaan anna pelata niin yritä saada se pelkäämään vaikkapa tällein = Sanot että heistä voi tulla jotain tappajia tai mitä lapsesi vihaa eniten vaikkapa = nörttejä jotka tahkoaa pelejä koko päivän niin varmana lopettaa pelaamisen. Riippuu myös missä asutte ja jos se on vaikka joku ''isin pikku tyttö'' niin ei kauaa ole ulkona joten yritä saada vähän aikuismaisempaa, mutta ei kuitenkaan mitään tupakoivaa sil tytöt ei tykkää :P Tästä kaikesta huolimatta olen täysin normaali lapsi joten mieluiten anna pelata sil kun tulee murrosikä niin ei kauaa istu koneella vaa hengaa kaupungilla muijien kanssa..

      Terveisin = 8 vuotiaasta pelannut täysin normaali 12v peluri joka pelaa JOKA PÄIVÄ sotapelejä

      • Black Opsin pelaaja

        Ja jos väitätte että vaikuttaa jotenkin kasvamiseen..OLETTE VÄÄRÄSSÄ päinvastoin tunnen monia kavereitten veliä jotka ovat pelanneet 7-12 vuotiaasta asti k-18 pelejä ja heillä on normaali elämä eli työ yms.


      • Black Opsin pelaaja
        Black Opsin pelaaja kirjoitti:

        Ja jos väitätte että vaikuttaa jotenkin kasvamiseen..OLETTE VÄÄRÄSSÄ päinvastoin tunnen monia kavereitten veliä jotka ovat pelanneet 7-12 vuotiaasta asti k-18 pelejä ja heillä on normaali elämä eli työ yms.

        Kaikki riippuu siitä miten vauvamainen/lapsellinen lapsenne on ja sen voitte estää helposti vaikkapa näin = Kutsut vaikka lapsesi katsomaan uutisia..siellähän on paljon pahempia asioita kuin jossain pelissä ja selitätte asiat niin eiköhän naperot ala tajuamaan pelin ja oikean elämän eroa :)


    • Aina ei voi ymmärtää

      Ei ikärajoituksia ole turhaan keksitty. Mielestäni on turhauttavaa kuulla selityksiä vanhemmilta, ettei tuollaiset pelit tai ikärajalliset tv ohjelmat vaikuta lapseen. Ikävä kyllä ne vaikuttaa, usein lapsi ei sitä osaa itse kertoa, eikä lapsen kuulukaan osata kertoa. Ei ole mukavaa, kun työskentelee lasten kanssa ja joku lapsista vaikka alkaa esim. leikkimään huumeitten käyttäjää tai itsensä myyjää. Ihan vain sen takia, että on tullut katsoneeksi salattuja elämiä. Onhan se tietysti hyvä, että lapsi saa purkaa leikin avulla näkemäänsä, mutta jos se tekisi sen vaikka joskus kotona, voisi useammalla huoltajalla olla eri näkemys tämän näkemisen jälkeen. Huoltajan kuuluu osata asettaa rajat ja miksi pitäisi antaa lapsen tehdä ja nähdä sellaisia asioita jotka ovat katsottu sopimattomaksi hänen ikäiselleen? Onko kyse oikeasti rajojen asettelun puutteesta vai mistä?

      • -ozq-

        se on suhteellisuuden ymmärtämisestä ja kokonaiskuvan hahmottamisesta.
        pelkkä jyrkkä raja, ei aina auta ja ole oikea vaihtoehto.
        pitää osata perustella lapselle päätökset ja kiellot järkevästi, jos niitä meinaa asettaa.


    • aidar97

      haista vittu terveisin aidar

    • hämähäkkinen

      Olen 20v nainen ja olen paljon pelannut ns. räiskintäpelejä sekä muitakin pelejä. En ole koskaan lyönyt ketään, en edes koulukiusaajia, vaikka olisihan sitä ehkä pitänyt..

      Supermariokin on tuttu, mutten ole koskaan tykännyt sienistä tai putkissa ryömimisestä..

    • penn&teller=)

      Väkivaltapelit oikeastaan vähentävät väkivaltaisuutta. Henkilö saa purkaa vihaansa siihen, sen sijaan kuin tappelisi muiden kanssa.

    • -ozq-

      Meikäläinen on 23- vuotias.
      Täytyy kyllä myöntää että tullut tahkottua jo AMIGALLA sotapelejä yms.
      Sitten pihalla heiluttiin sotamiekka kädessä ja oltiin käpysotaa ja elettiin pelien tapahtumat lävitse.
      Vanhemmat sitten kielsivät kaiken väkivaltaan liittyvät teemat. En saanut vielä 10 vuotiaanakaan katsoa klo 22.00 uutisia, ja aina 18- vuotta täytettyäni perheessä oli käytäntö myöskin elokuvien osalta: Jos olen alle elokuvaan merkityn ikärajan, et sitä saa katsoa, sama pätesi peleihin.

      Siitä tulin sitten yläasteella jonkinsortin silmätikuksi kun kaverit kerto eteenpäin että toi tyyppi ei saa pelata Counter-strikeä tai kattoa kauhuleffoja, ja sillä on kotiintuloajat ennen kuin meillä muilla. Ja tulihan niitä lumipesuja, ja rillit lenteli pihoilla. Mopoakaan en saanut, enkä liioin kevytmoottoripyöräkorttia, vaikka tahto oli kova.
      Mentiin aina kavereille katsomaan leffat ja pelaamaan tappopelejä. kyllä ne keinot löytyi, mutta pirun noloa oli itse käydä ostamassa omilla rahoilla kaverille peli jota pääsi sitten jokatoinen päivä pieksemään.

      Olen vahvasti sitä mieltä, että k-18 ikäraja tulisi olla "Ehdoton" ( Sillä sellaiset pelit kattavat varmasti väkivaltaa ja usein niissä on jätetty " Jumalan " rooli pelaajalle : Voit tappaa sivullisen, tai säästää hänen henkensä, tai " Mistä ja miten silvotaan", "Ammutaanko suoraan päähän, vai sytytetäänkö palamaan, sahataan käsi irti ja annetaan kitua"?

      mutta useat k16 pelit saattavat olla sisällöltään täysin erilaisia.Mielestäni kannattaa kerätä tietoa itse pelistä ensin ja sitten sen jälkeen katsoo että miten sen muksun psyyke kestää käsitellä ruudulla vilkkuvat tapahtumat. Jos lapsella vakava ADHD tai masennusta niin juttu voipi olla eri.

      Minun nuorimmalta pikkuveljeltäni (11 - vuotias) kiellettiin juuri eräs autopeli, jonka hän sai ystävältään synttärilahjaksi. Soitti sitten minulle itkien että " äiti ei anna pelata tätä autopeliä". Piti siitä sitten mennä kotin porukoille katsomaan peliä jossa oli k-16 leima.
      Autopeli oli perusteemaltaan selvä : Ajetaan kisaa, ja maailma sortuu / tuhoutuu samalla. Ymmärrän osittain että tuollainen teema ei välttämättä ole terve, mutta eikös pelien tehtävä ole kuitenkin pysyä jännittävinä, ja kiinnostavina. Kaiken lisäksi tuo oli pelisarjan 4 osa, ja pikkuveljelläni omistaa aikaisemmat kaikki 3 ( sallittuja).

      Heitin vähän noottia äipälle että nyt perkele lopetat ton! pelaa vaikka pari peliä ton veljen kanssa nii teillä vois olla kivaakin yhdessä jatkuvan kiistelyn sijasta.. samalla kyseenalaistin että miksi hän saa sitten pelata NHL 2011 ja 2012 pelejä joissa k-16 leima ( Muistaakseni), sillä niissä hakataan jengiä tappeluissa, ja pikkuveljeni muuta siinä teekkään kun ota 5 minuutin rangaistuksia että pääsisi tappelemaan... Eli ei näin..

      Ei kuitenkaan meikäläisen muksu. Mutta kyllä on vaikeeta olla varsinkin yläasteikäinen ja kasvaa vanhempien kuplassa.

      Nykyään pelaan paljon hyviä sota/tappo pelejä, jotkut ovat todella sairaita.
      Pelaan myöskin autopelejä, ja nettipokeria.
      Siinä meikän pelaamiset. ja voisin ehkä väittää että toi nettipokeri olisi haitallisin noista, kun ei mulla matemaatikon aivot ole.

      muuten olen mielestäni pärjännyt hyvin elämässä eteenpäin. 2 koiraa, hyvin kasvatettu. Avopuoliso, kämppä yms.
      Jos saisin jotain muuttaa takavuosista, niin ehkä sen että vanhemmat olisivat voineet jyrkän kieltämisin sijaan katsoa minun kanssani niitä "haitallisia" k-15 elokuvia, ja Tekken tappelupelisarjaa olisi ollut mukava treenata myös iskänkin kanssa eikä pelkästään salaa kavereilla. Ei tuntunut mukavalta "salaaminen".

      • -ozq-

        Mun mielestä pitäis puuttua enemmän nuoren vapaa-ajan käyttöön kodin/koulun ulkopuolella. Vedin ekat kännit joskus 14 vuotiaana ja viina kuulunut aikalailla tapoihin. Sama on toisella veljelläni. Hän on minua 3 vuotta nuorempi ja kohta otetaan vierotukseen 4 seinän sisään.

        Jos lapsen/nuoren kanssa vietettäisiin vapaa-aikaa fiksusti ja yritettäisiin ymmärtää maailmaa myös heidän vinkkelistään, olisi suomen lapsilla parempi olla.

        Vanhempieni antama kasvatus oli
        1) ironista: ironialla tarkoitan sitä, että jos esim liukastuin kotona, niin kysyttiin heti että mitä löytyi, ja tätä oli jatkuvasti eri muodoissa
        2) minulle tärkeiden asioiden kieltämistä: Puhutaan juuri sotapeleistä, elokuvista, jotka yhdisti pientä kaveriporukkaani.Mopo = Ehdoton ei, koska se on kuolettavan vaarallinen. ja siitä ei sen koommin muita perusteluja tullut.
        3) sitten aloin olla yksinäinen ja toivoin vanhemmilta edes lemmikkihiirtä, niin sekin torpattiin moneen otteeseen, koska niistä nähtiin olevan vaivaa perheelle.

        (jos olisin saanut enemmän näkökantoja heidän "perusteltuihin" kieltoihin, ja minulle olisi selitetty asiat fiksummin niin olisin varmasti ymmärtänyt paremmin).

        Sanotaan näin että minulle on jäänyt onneksi muutama ystävä, joiden kanssa pelasin salaa näitä tappelupelejä, ja katsoin salaa k-15 elokuvia, ja mielestäni heidän ansiostaan jaksoin yrittää enemmän ja uskoa itseeni.
        Se pelaaminen ja elokuvien katselu kuitenkin yhdisti meitä ystävinä ja antoi mietittävää ja jutunjuurta.
        Oli minulla tietysti liikuntaharrastuksia ja musiikkiharrastuksia, mutta silti :
        Kotona oli vaikeaa, vaikka molemmat vanhemmat asuivat yhdessä, eivätkä käyttäneet alkoholia juuri koskaan, ja tarkat rutiinit joka päivä. Ei oltu mitää helluntailaisia :D

        Niin ihan oikeesti te, Kukkahattutädit siellä westendissä. Se peli ei tee lapselle pahaa, jos se on jossainmäärin perusteltua, tai kytköksissä kavereihin ( Enkä tarkoita nyt että 8 vuotiaalle lykätään porno/tappopeli, vaan että järkeä voi käyttää sokeuden sijasta)
        ja hiekkalaatikolla voi saada pahemmin turpaan ku peleissä.


    • lolollotyoltykotroh

      hankkikaa pojillene fifa steert tai nhl 12 oon 16 vuotias ja pelaann vaan niitä

    • sanna20

      Minulla on 12-vuotias lapsi ja isänsä osti hänelle eräänä päivänä xbox360 konsolin ja sanoin,että peliaika on 2tuntia päivässä. poika hyväksyi asian ja hän pelaa kaikenlaisia modern warfareita ja muita k-18 pelejä,enkä ole huomannut hänessä mitään agressiivista. eikä pelikaupoista saa ostaa väkivaltapelejä,ellei ole 16 tai 18vuotias.se riippuu ihan lapsesta,että tuleeko peleistä agressiiviseksi

      • Ja nopeasti

        Olethan provo? Mikäli et, niin idiootti ja vastuuton äiti. Ei niissä ikärajoitukset suotta ole. Odotahan vain, kun alkaa mäiskimään muita ihmisiä ja eläimiä. Ei ole väkivaltainen ei... Lapset pois tuollaisilta.


      • mitäh?

        Ymmärtäkää ihmiset että se teidän lapsenne ovat sekopäitä idiootteja!!!! se riippuu ihan lapsestanne,että tuleeko niistä sekopäitä kun pelaa. heittäkää vaan se konsoli järveen,niin asia on sillä selvä!! jestas....


      • sanna2002
        Ja nopeasti kirjoitti:

        Olethan provo? Mikäli et, niin idiootti ja vastuuton äiti. Ei niissä ikärajoitukset suotta ole. Odotahan vain, kun alkaa mäiskimään muita ihmisiä ja eläimiä. Ei ole väkivaltainen ei... Lapset pois tuollaisilta.

        On minulla 25vuotiaskin poika,joka on jo naimisissa ja on pelannut sotapelejä lapsena.Eikä ole lyönyt ketään pelin takia IKINÄ! Jos teidän lapsistanne tulee sekopäitä,kun ei ymmärrä todellisuutta,niin ottakaa konsoli ja myykää se!


    • Kasvojenmenetys?

      Meidän lapset asuvat toistaiseksi äidilään,tai oikeastaan eräänlaisessa kommuunissa. Tuolla lapset ovat oppineet mm. netistä löytämään pornosivuja, pelaamaan väkivaltapelejä netissä tai konsoleisssa, ampuilemaan keskenään muovikuula-aseilla toisiaan sekä kiduttamaan pieniä viattomia luontokappaleita.

      Tuon kaiken on mahdollistanut kommuunissa myös asuva yli 12v lapsi, joka on ahdistellut kavereiden puutteessa tyttöämme jopa niin, että minulla useampikin huolestunut viesti tytöltä että tämä pelkää muuttuvansa pojaksi. Poikaamme, joka on yli 4v nuorempi tuota sekoboltsipoikaa kertoi hiljan iloisena kuinka tämä isompi poika oli opettanut uuden urheilulajinkin:etanabaceballin elävillä etanoilla, eivätkä edes lopettaneet etanoita lyöntien jälkeen. On aiemminkin tämä iso poika naureskellen esitellyt kuinka esim. sammakon raajoja elävältä sammakolta repiminen voi olla jotain erittän ratkiriemukasta. Isomman, lastemme kämppiksen, mielialojen mukaan esim. poikamme on joko kaveri tai kiusaamisen kohde jolloin poikamme saatta olla ollut lähellä tukehtua omaan sukkaansa isomman pojan toimesta tai tämä poika on ampunut kuula-aseella varottamatta todella läheltä esim. reiteen.

      Olen joka ikisen asian ilmitullessa ollut yhteydessä lähivanhempaan näistä asioista, mutta paha on puuttua jos toinen esittää ulospäin kaikkea muuta. Poikamme tosin on asioista avautunut myös ulkopuolisille ja täysin omatoimisesti. Perheneuvolassa tuon isomman kommuunin kämppispojan edesottamukset saivat varsin huolestuneen vastaanoton, kun taas esim. lastenvalvojaa ei asia kiinnosta.

      Kuula-aseitahan ei alle 18-vuotiaille saa edes myydä. Toki itse sotiminen on eri asia, mutta ei tulisi mileenkään antaa lasten keskenään sotia aseilla joiden teho on helposti puolet tehokkaasta ilmakivääristäkin. Ostin sitten itsellenikin tuollaisen kuula-aseen ja käymme pojan kanssa sotia keskenämme tai ystävieni ja heidän lastensa kanssa. Aikuisen on pakko olla mukana joko aktiivisesti tai valvojana näissä sodissa!

    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,

      Tutkimuksesta väkivaltapelien pelaamisesta oli tehty tv-ohjelma ja siinä todettiin testaamalla, että väkivaltapelien pelaajat ovat huonokäytöksisempiä ja epäempaattisempia.

      Suomeksi sanottuna tälläisistä lapsista kasvaa aikuisia, joita syrjitään työelämässä. Potkujen tullen ei suosituksia heru.

    • jussi96

      Mikä vittu siinä on kun aina pelejä tulitetaan tästä syystä? Onko tälläkään threadin starttaajalla mitään vitun tietoa kuinka kyseistä kersaa on kasvatettu, itse tässä 16 ja on pelattu K-18 pelejä since 9v.

      Jos mua vituttaa niin pelaan vaan niitä pelejä ja puran sen energian niihin, kyl on kasvatukses jotain aika pahasti vikana jos tuost vaan napauttaa jotain naamaan.

    • Orionhotelli.net

      Orionhotelli on virtuaalimaailma jossa lapset voivat rakentaa huoneita jutella kavereiden kanssa ja muuten vaan olla. Hotellissa pidetään kisoja joka viikko ainakin 3kertaa. Orionhotellissa kolikot on ilmaisia ja kolikoita tulee 15minuutissa 2500 ja pixeleitä 1000 per 15min. Peli on suosittu 8v ylöspäin ikäisille. Orionhotellissa on valojia jotka ovat aikuisia tarkasti valittuja ja asiallisia henkilökunnan jäseniä. Hotellin henkilökunta vahtii aina, että pelaajilla ei tule riitaa ja jos sellaista tapahtuu henkilökunnan jäsenet puuttuvat asiaan ja selvittävät tämän. Toisten nettisivujen mainostaminen Orionhotellissa on kiellettyä ja, jos sellaista tapahtuu siitä seuraa porttikielto hotelliin hahmollesi. Orionhotellin henkilökunnan jäsenet toivottavat sinut tervetulleeksi http://orionhotelli.net/index

      • Timotein625172

        Ottakaa huomioon se että lapsen aivojen kehitys alkaa muuttumaan täysin murrosiän kynnyksellä..jos teidän 8v tenava sai lahjaksi k-18 pelin ja on nyt 2-3 vuotta sitä pelannut monta tuntia päivässä,vielä ei ehkä näy mitään "oireita". mutta varsinkin jos sukurasitteena on jonkinlaista mielenterveysongelmaa,lievääkin, niin lapsi tulee todennäköisesti 13-19 vuotiaana oireilemaan jollain tavalla,koska siinä vaiheessa aivoissa käy muutenkin jatkuva myllytys harmaan massa synapsien lisääntyessä ja elimistön hormoonitoiminnan kasvaessa.Jo se että lapsen koulunkäynti/kaverisuhteet/muut harrastukset hiipuvat,on hyvä esimerkki "oireesta". juuri murrosiässä yleisimmin ilmestyy ensimmäiset merkit aikuisiällä puhkeavasta mielenterveysongelmasta ja aina se ei tarkoita että pitäisi olla väkivaltainen.Lapsi ei myöskään koe pelkoa pelaamishetkellä mutta esim illalla/yöllä/muuten yksin ollessaan saattaa olla hyvinkin pelokas ja arka,ja yli 10v lapsi ei välttämättä "kehtaa" näistä tunteista puhua aikuisille tai kavereille.Aikuisen on siis jatkuvasti oltava tarkkana lapsen voinnista ja mielialoista ja puututtava tilanteeseen ennemmin liian aikaisin kun liian myöhään.Ja minkä takia altistaa pientä lasta toistuvasti väkivallalle lapsuusaikana kun aikuisena sitä joutuu kuitenkin jostain näkemään ja kuulemaan,kannattaisi antaa lapsen olla lapsi ja ostaa joululahjaksi vaikka lauta ja kymmenen tikkua ennemmin kuin pelikone..Totuus on se että ei se pelien ja elokuvien vaikutus näy vuodessa eikä parissa,ja on aina ihmisestä riippuvainen että tuleeko niitä oireita vai ei, joku lapsi käsittelee asiat täysin eritavalla kuin toinen ja aikuisen tehtävä on tuntea oma lapsensa.Ei niiden kukkahattutätien ja setien tehtävä ole muiden lapsia kasvattaa,eikä ne ikärajat yms ole ihan vaan tuulesta temmattuja.Maalaisjärjellä ja oman lapsen kanssa kommunikoinnilla pärjää helkutin pitkälle.


    • xdlsdjee

      Jos lapsi ei löydä kodistaan kunnon roolimallia (eli vanhempaa joka opettaisi, että väkivalta on väärin) ottaa lapsi siten mallia väkivaltapeleistä. Mutta terve lapsi jolle ovat vanhemmat opettaneet väkivallan olevan väärin, tietää kyllä mikä on oikein ja mikä väärin, vaikka pelaisikin väkivaltapelejä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2739
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      352
      2594
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2180
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1856
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1763
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1754
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      70
      1744
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      132
      1648
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1593
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1402
    Aihe