Marabou suklaa

Nimism.

Onko teistä joku ollut Maraboun suklaatehtaalla Sundbybärgissä 70 luvulla? Tai Sandvik Coromantilla 70-80 luvuilla? Ois mukava kuulla, kussa kukin menee, koska aikamoinen tuttavaporukka silloin syntyi. Jonnekkin he ovat nyt hävinneet. Muutamia olen tavannut mm. Tampereella ja voin sanoa että siinä oli kyllä jälleennäkemisen riemua, aika paljonkin.
Me olimme silloin nuoria, siirtolaisia, rohkeita ihmisiä. Vaikka Ruotsi oli lähellä, siitä huolimatta olimme vieraassa maassa. Pärjäsimme ja olimme hyviä.

14

2623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sielläkin tuli oltua

      Marabouta ei enää ole Sundbybergissä, ei ole ollut sitten 1995. Itse olin siellä 70-luvun lopusta 80-luvun alkuvuosiin. Porukka muutti Väsbyyn tehtaalle.

    • tehtailijan tytär

      Tiedä eksyykö kukaan tähän keskusteluun enään, mutta äiti tuossa lämmöllä muisteli kun oli 80-luvulla töissä maraboulla : ) Asui soluasunnossa Hallonbergissä ja naapuri huoneessa asui mukava suomalainen nais ihminen joka oli aina yötöissä. kiva olisi hänestäkin ollu tietää miten porukalla nykypäivänä menee, toivottavasti vielä jokin päivä!

      • Lötsjövägen

        Olin vuosina 80-81 Sundbybergin Maraboulla ja asuin Hallonbergin opiskelija-asuntolassa, mistä Maraboun työntekijät saattoivat vuokrata huoneita. Niissä taloissa asui tosi paljon suomalaisia siihen aikaan ja monet heistä olivat suklaatehtaalla hommissa. Merja oli osastoni pomo ja Eine Pirilä joku isompi pomo siellä.
        Ne vuodet olivat elämäni tapahtumarikkainta aikaa ja niitä aina lämmöllä muistelen.


      • Anonyymi
        Lötsjövägen kirjoitti:

        Olin vuosina 80-81 Sundbybergin Maraboulla ja asuin Hallonbergin opiskelija-asuntolassa, mistä Maraboun työntekijät saattoivat vuokrata huoneita. Niissä taloissa asui tosi paljon suomalaisia siihen aikaan ja monet heistä olivat suklaatehtaalla hommissa. Merja oli osastoni pomo ja Eine Pirilä joku isompi pomo siellä.
        Ne vuodet olivat elämäni tapahtumarikkainta aikaa ja niitä aina lämmöllä muistelen.

        samoin


    • Oi voi niitä aikoja

      Olin Sandvikin Coromantissa töissä 1970 joka toinen työntekijä oli Suomalainen
      muistaakseni se tehdas sijaitsi Liljeholmenissa, asuttiin kimppakämpässä Vår-
      byssä myös Skärholmen tuli tutuksi oltiin parikymppisiä nuorukaisia siihen ai-
      kaan se yksi kaveri lähti merille ja toinen muutti takaisin Suomeen Lohjalle.

      Itse ajauduin Tampereelle jossa on nyt tullut asuttua jo vuodesta 1976.

      • NoSe

        1974-81 vuodet meni Coromantilla. Ihan hyvä työpaikka, ei voi valittaa. Sehän oli siinä Asea Kabelin vieressä Västbärjan teollisuusalueella ja on tänäkin päivänä. Kävin pari vuotta sitten siellä, niin se on nykyään enemmänkin tuotekehitysyksikkö. Ois siellä saanut olla vaikka eläkeikään asti, mutta nuorena sitä pitää aina etsiä mukamas parempaa, tiedä sitten onko nämä nyt olleet sen kummempia loppujen lopuksi.


    • tuli oltua vuodenverran 71-72.maraboulla sundbybergissä.asuin ravintola sigismundin korttelissa spongassa.työskentelin osastolla,missä valmistettiin konvehteja sekä suklaalevyjä.tuli joskus otettua pirtu hömsytkin.olis kiva jos siltäajalta tuttuja löytyisi.yhtä pojoisen Helenaa jäin kaipaamaan.markku transpotteri.

      • Ajatusten Aurajoki

        Olin maraboulla Sundbybergissä 90-95 ja Väsbyssä 95-97. Asuin ensin hallonbergissä, sitten Bromstenissa ja sitten Vasagatanilla Sundbybergissä. Oli hienoa aikaa, osastoni oli 114 ja kokerietissa tehtiin massaa praliineihin. Vapaalla viihdyttiin Lilla Sumpanissa tai joskus Solvallassa. Hallonbergista mieleen jäi erityisesti Meltauksen Reino, joka huutaa joikautteli välillä tiedotteitaan koko talolle. Nykyään asun Vantaalla.


      • Anonyymi
        Ajatusten Aurajoki kirjoitti:

        Olin maraboulla Sundbybergissä 90-95 ja Väsbyssä 95-97. Asuin ensin hallonbergissä, sitten Bromstenissa ja sitten Vasagatanilla Sundbybergissä. Oli hienoa aikaa, osastoni oli 114 ja kokerietissa tehtiin massaa praliineihin. Vapaalla viihdyttiin Lilla Sumpanissa tai joskus Solvallassa. Hallonbergista mieleen jäi erityisesti Meltauksen Reino, joka huutaa joikautteli välillä tiedotteitaan koko talolle. Nykyään asun Vantaalla.

        huuteli ruotkuuu


    • Yksinäinenmieshenkilö

      Olen ollut maraboulla kurssilla ja työelämässä 1968-1973muistaakseni ja tunsin melkein kaikki suomalaiset silloin muistan heidän nimensäkkin vielä se oli hienoa aikaa nyt asun suomessa Jalasjärven kunnassa,olen syvästi katunu kun läksin pois ruotsista minulla on kaksi tytärtä naimisissa tukholmassa ruotsalaisten kanssa ihme heidän avioliitot on kestäneet arvostan sitä suuresti heilläkin on lapsia yhteensä viisi hauskaa että joku kirjoittaa ja kaipaa entisiä ystäviä se on tosi rikkautta ja suurta rakkautta.KIRJOITELLAANKO ?

    • Tiedonhaluinen

      Hu huu vielläkö tätä kukaan lukee🤔
      Menin maraboulle töihin ystävätäreni kanssa 80 luvulla. Osatoa en muista mutta siellä oli kone jossa tehtiin käck -karkkia tällä koneella olessa sai enenpi palkkaa.(siinä oli vanhempia ruotsalasia töissä.). Toinen kone jossa olimme
      Niin untuvaisena emme ymmärtäneet. (Laitan tapahtumia mitä osastollame kävi joten osaatte yhdistää olimmeko samaan aikaan töissä.) Kellokallea ja vedimme koneet täysillä ja ennätyshän siinä tuli josta vanhat työntekijät eivät tykänneet. Kahvitauolla nauroimme kun tuli tieto oli jonkun kultasormus löytynyt pistokokeessa, karkkien seasta. Osastollamme tapahtui tapaturma sormi jäi koneen pyörien väliin ja hänen poikaystävänsä oli myös osastolla. Ystävämme meni italiaan lomalle ja rakastui iltaliaiseen miehee ja erohan poikaystävästä tuli.(hän opiskeli italiaa ).
      Meitä oli koneella Pirjo , Tarja, Raili, Marja, Liina. 0sastollemme tuli suomalainen naispomo.
      Sitten kertottiin miestyöntekijän keksineen koneeseen muoviliuskat.
      Toivottavati joku huomaa lukea viellä tätä Ja jatkaa

      • Anonyymi

        oliko pomona joku Merja? aika pyöreä nainen ja sitten Kari oli kanssa Kack osastolla pomona 80 luvulla.?


    • Anonyymi

      Täällä on Sandvik Coromantin mies 1974-81. Oli hyvä työnantaja.
      Muutin Suomeen ja no, joo.. Onhan tuota tullu työtä tehtyä, mutta jotenkin ....Ois pitäny pysyä siellä vielä parikymmentä vuotta, kun noilta vuosiltakin tulee niin älyttömän hyvä eläke. Mitähän se oliskaan, huh, huh....

    • Anonyymi

      Olin -79-80 os. 114. Meitä oli Airi, Kerttu, Tuula, Anne ajoimme jappia ja franska nougattia kolmosen koneella. Asuin peräti 20v. Ruotsis. Nyt suomes jo 25v Mervi kuka muistaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5480
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3507
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1632
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      203
      1579
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1048
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe