Jumalan olemassaolo

Jumalasta
Ongelma Jumalan olemassaolosta puhuttaessa on "olemassaolo".
Juicen erään runokokoelman nimi oli "Jumala on" ja eräs sen säe kuului:"Jumala on , vaikkei uskoisi". Siinä on mielestäni sanottu melko paljon siitä mitä voi sanoa Jumalasta. Sillä se Jumala johon uskotaan, on Luoja. Ja Luoja ei voi olla olemassa, koska koko olemassaolo on Jumalasta.
Niin nykyaikaisen fysiikan ja tähtitieteen kuin Raamatunkin mukaan olemassaolo ja aika ovat äärellisiä, luotuja asioita, joilla on alku ja loppu. Jumala, Luoja on taas ajan ja olemassaolon ulkopuolella. Jumalaa ihminen ei voi tutkia tai ymmärtää. Vain uskoa tai olla uskomatta.
Jotkut ihmiset tuntuvat mieluummin uskovan, että tyhjyydestä ja olemattomuudesta voi syntyä tämä käsittämättömän nerokas, ihmeellinen järjestelmä itsekseen, mieluummin kuin että sillä on Luoja.
Minä uskon helpommin että rantahietikolta löytämäni vasara on syntynyt tyhjästä.
Ateismi on uskonto, jonka lähtökohtana on ihmisen tarve kohottaa itsensä kaiken yläpuolelle, jumalaksi. Siellä Jumala olisi häiritsevä tekijä.
Silti, Jumala on, vaikkei uskoisi!

7

68

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nicander

Minä välillä ajatelen niin päin, että ateisteja on, vaikkei uskoisi.
      Kun minä nimittäin ajattelen ateisteja, niin minun on ensi ajatuksella vaikea mieltää ihmistä, joka suurella vuoren varmuudella ilmoittaa tietävänsä, ettei mitään Luojaa tai Jumalaa ole. Sellaisen väittämiseenhän tarvitaan joko tietoa, tai sitten jokin yliluonnollinen ilmoitus jostakin. Mutta kuka sen yliluonnollisen ilmoituksen sitten taas olisi antanut, ellei mitään yliluonnollista ole.
      Eli minulla on suuri kiusaus alkaa väheksyä ateistiksi ilmoittautuvan ihmisen uskoa ateismiinsa eli Jumalan tai jumalien olemattomuuteen. Kuitenkin jossakin vaiheesa kai lienee viisaampi vain myöntää, että ateisteja totta vieköön todellakin voi olla olemassa, vaikkei uskoisi.
      ;P

• Kun minä näen fundamentalistikristityn, niin minun on hyvin vaikea mieltää, että hän ei usko Vishnuun. Hindulaisuutta on on ollut jo 3500 vuotta ja jopa sellaisilla alueilla, joilta on löytynyt kirjoitustaitoista väkeä.

• 7 + 8 = 3

Vishnu sopii varmaan täysin 3500 v. sitten vallinneeseen maailman ymmärrykseen.

• herttainenhertta
        7 + 8 = 3 kirjoitti:

Vishnu sopii varmaan täysin 3500 v. sitten vallinneeseen maailman ymmärrykseen.

Vishnu sopii tänä päivänä noin miljardin hindun maailman ymmärrykseen.

• Antaisitko linkin niihin nykyaikaisen fysiikan ja tähtitieteen tutkimuksiin, joiden mukaan olemassaolo ja aika ovat luotuja. Olen lukenut yliopistossa fysiikkaa, mutta siellä ei kumma kyllä tuota muistettu kertoa.

• ??

tem
      16.4.2011 21: Puhut asiaa just noin on. Jumalaa ei tarvitse ne ketä itse haluaa siksi. Siksi ateistit niin ärhäkästi käyvät uskovien kimppuun.

Mutta Jumalan edessä on jokaisen polven kerran notkistuttava.Halusi tai ei.

• Kuulostaa suunnilleen samalta kuin jos olisi olemassa näkymättömien vaaleanpunaisten yksisarvisten kultteja, joiden kannattajat vaatisivat kaikkia muita uskomaan samaan yksisarvisten sarven pituuteen, aivopesemään lapset uskomaan vaaleanpunaisiin yksisarvisiin ja joiden jäsenet tappelisisvat keskenään oikeista yksisarvistulkinnoista. Sitten olisi ihmisiä, jotka sanoisivat että yksisarvisia ei ole oikeasti olemassa eikä niiden palvominen vaikuta oikein terveeltä. Yksisarvistit toteaisivat, että a-yksisarvistit haluavat itse päästä vaaleanpunaisiksi yksisarvisiksi. Mutta yksisarvisten edessä on jokaisen polven vielä notkistuttava. Halusi tai ei.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      87
      1704
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1212
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1113
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      67
      896
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      861
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      808
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      721
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      712
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      661
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      653
    Aihe