Polven MRI-löydös, tulkitsemisapua..

ttl71

Loukkasin polveni kuusi viikkoa sitten. Menin ortipedille reilu viikko sen jälkeen kun yösäryt ja turvotus vain jatkuivat. Hän käski katsella yhteensä kuukauden ja ottaa yhteyttä mikäli polvi ei ole parempi.

No, ei ollut. Nyt kävin magneettikuvassa viikko sitten ja sain lausunnon kotiin. Lääkäri on lomalla ja soittelee minulle pääsiäisen jälkeen.

Kun itse tuota tulkitsin (netin avulla :)), siellä näyttäisi kaiketi jotakin repeämää olevan... Osaisiko joku teistä auttaa tuon suomentamisessa? Lisäksi minua mietityttää, että mikäli sitä täytyy tähystyksellä korjailla, kuinka kauan on viisasta odottaa. Olen lähdössä parin viikon päästä ulkomaille työmatkalle, jossa joudun aika paljon kävelemään,. Onko teillä kokemusta voiko tälläaisella polvella ihan rauhassa köpötellä vielä kolme-neljä viikkoa ja hoitaa leikkaus vasta sitten. Turvotus ja yösärky kovenevat reilusti kävelystä, mutta kaiketi huonompi vaihtoehto reisilihaksen kannalta olisi vain makoilla tekemättä jalalla mitään...

Lausunnossa on kauheasti tekstiä, mutta tuo lopun diagnoosi lyhykäisyydessään:

Polvinivelessä runsas hydrops. Mediaalimeniskin korpuksen ja takasarven ruptuura. MCL:n partielli gradus 1 ruptuura. Patellassa lateraalista subluksaatiota.

Jos joku osaa auttaa, olisin todella kiitollinen!

4

5516

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,,..,,,,...

Näyttäisi siltä että sisemmän kierukan repeämää olisi sekä sisemmässä sivusiteessä jonkin asteista repeytymää. Ilmeisesti polvilumpio käynyt pois paikoiltaan. Kyllähän nuo kierukka vauriot olisi hyvä hoitaa nopeasti mutta jos julkisen sairaanhoidon puolella hoidatat niin tuskin kovin äkkiä tähystykseen edes pääset etenkään jos kierukan repeytymä ei aiheuta polven lukkoilua.

Reisilihakset on hyvä pitää kunnossa koska se helpottaa myös polven toipumista tähystyksen jälkeen.

• ttl71

Kiitos sinulle kovasti vastauksesta!

Olen onneksi yksityisesti hoidossa, joten tähystykseen pääsen varmasti ihan nopeasti. Muutama viikko täytyy vielä odottaa tuon työmatkan takia, mutta eipä tässä pari kolme viikkoa enää missään tunnu.

Onneksi polven lukkoilua ei ole ainakaan vielä ilmennyt, mutta kävellessä kyllä on alkanut kipuilla ja iltaiset turvotukset ja yösäryt ärsyttää kaikkein eniten.

• Nivelkierukka

Moi,

Tässä on juttua nivelkierukan repeämästä ja korjaamisesta -> http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1278255485 . Nivelkierukan etu- ja takasarvessa on vahva hermotus, joka nyt aiheuttaa sinulle lepo ja rasituskivut kun kierukan rusto on revennyt.
      Muistathan, että nivelkierukan poisto aiheuttaa tulevina vuosina useimmille meistä kivuliaan nivelrikon polviniveleen. Jos olet nuori, niin kannattaa ottaa polven kanssa rennosti, ettei kuluta niveltä loppuun liian aikaisin.

• Jorma_vm.-78

Vinkki toiselta polvivammaiselta:
      Odota vielä rauhassa muutama viikko ja anna polven rauhoittua. Äläkä ryntää leikkaukseen suin päin vaan anna hajonneen nivelkierukan parantua. Jos polvi vaikka rauhoittuisi levossa ja kipusi häviävät. Minne menet leikkaukseen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      108
      4787
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      403
      1476
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      189
      1104
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      110
      1088
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      1000
    6. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      14
      963
    7. tilitoimistopiirainen huutaa

mikä tää piiraisen tilitoimistomies oikee on? olin kuullut vaikka mitä huhuja, että ihan valtavan äkkipikanen mies mutt
      Kuhmo
      11
      948
    8. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      921
    9. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      911
    10. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      876
    Aihe