Perhejuhlissa otetun ryhmäkuvan julkaiseminen...

perhepotretti

Eli otin perhejuhlissa ryhmäkuvan jossa on 7 henkilöä. Julkaisin sen facebookissa ja nyt yhden kuvassa olevan lapsen (kohta 18 vuotta) vanhemmat pyytävät poistamaan kuvan. Tämä kuvassa esiintyvä lapsi on itsekkin facebookin käyttäjä ja hänestä on siellä paljon muitakin kuvia. Kuva ei ollut millään tavalla loukkaava tai hyvän maun vastainen.
Tietäisiköhän joku sanoa mitä laki sanoo moiseen asiaan? Ja mikäli kuvan julkaiseminen tuollaisenaan on kiellettyä niin olisikohan se laillista julkaista kyseisen henkilön kasvot sutattuna esim. mustalla? Facebookissa missä kuva on julkaistu niin sitä ei kuitenkaa pääse katsomaan kuin pelkästään kaverini ja samat ihmiset näkisivät kuvan myös perhealbumistani.

15

1928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DrDDR

      Koska kuvaa ei ole otettu julkisella paikalla, vaan ilmeisesti kutsujuhlissa yksityistiloissa pitää se kuvassa olevan henkilön (tai alaikäisen tapauksessa huoltajan) niin vaatiessa poistaa. Mustaaminen käy myös, kunhan jäljelle ei jää mitään tunnistettavaa tekijää (tällaisia eivät ole esimerkiksi samanlainen puku kuin meidän pikku Erkki-Nyyrikillä on).

      • puuh .....

        # Henkilökohtaisen salasanan takana internetissä olevat valokuvat eivät ole julkisia.


    • Rikoslaissa on pykälät kunnianloukkauksesta ja yksityisyyttä loukkavan tiedon levittämisestä. Eli toisin sanoen kuvia, jotka voivat aiheuttaa kärsimystä kuvassa olevalle henkilölle, ei saa julkaista ilman lupaa. Muutoin mielestäni kuvien julkaiseminen on sallittua. Kuvauksen kohde tosin voi ilmeisesti kieltää kuvan julkaisun, mutta en tiedä, miten on asian laita alaikäisen tapauksessa.

    • nainen valokuvaharr

      Tästä käydään useinkin tätä samaa vääntöä. Jos kuvaamista ei erikseen ole juhlissa kielletty, ja kaikki kuvattavat ovat olleet vapaaehtoisesti kuvassa (eikä ole hyvän tavan vastainen...tyyliin vahingossa puvusta pullahtanut tissi...) on kuvan ottajalla kaikki oikeudet kuviinsa ja voi julkaista sen vaikka sanomalehdessä.
      Omilla facebook sivuillaan on ihan samat oikeudet julkaista valokuviaan, kuin liimailla niitä perinteisesti albumiin ja esitellä albumia kavereilleen.
      Fiksua (muttei välttämätöntä) on tietysti asettaa FB asetukset niin, ettei kuvia tosiaankaan näe muut kuin omat ystävät.

      Käytäntö on sitten jokaisen mietittävä itse, minkä kokee kohteliaaksi tai asialliseksi. Itse kysyn aina etukäteen, saanko kuvan julkaista. Useinmiten saan luvan (vaikken sitä tarvitsekaan) Jos julkaisu kielletään, en siis julkaise, mutta aktiivi valokuvausharrastajana suku-ym. juhlissa myös lakkaan kuvaamasta kyseisiä henkilöitä. Juhlatilanteissa saatan nykyisin jo kysyä ihmisiltä etukäteenkin, saako yleensäkään kuvata. Joku kieltäytyy, ja hän ei siis itsestäänkään kuvia saa.

      Vastaava tilanne oli muuten ystävälläni, joka julkaisi lapsenlapsensa kuvan omassa facebookissaan (jossa kavereita n. 20 henkilöä) Miniä ärähti tästä kiukkuisena ja "kielsi" julkaisun, vaikka omassa facebookissaan on julkaissut lapsesta satoja kuvia (ja ystäviä on yli tuhat...) Tässä hommassa ei ole mitään logiikkaa, ja nitisijöillä on yleensä noussut kusi päähän luullen voivansa hallita kaikkea. Miten kuvan näyttäminen facebookissa 20 ystävälle eroaa siitä, että kuva on kotona seinällä kehyksissä, ja huoltomiehestä lähtien kaikkien kävijöiden nähtävillä? Ei mitenkään.

      Muuten, nää nitisijät on aina naisia????

      • Artnuvoo

        Alaikäisen vanhemmat päättävät asiasta, ei alaikäinen itse. Joten jos valokuvaaja ei nimenomaan ole kysynyt alaikäisen vanhemmilta kuvien julkaisuun lupaa alaikäisen osalta sitä hänellä ei ole,

        Ja minua jurppii sekin myös että valokuvaajat kysyvät vain luvan mutta eivät mainitse missä aikovat ne julkaista joten olen aina kieltänyt omien kuvieni ja lasteni julkaisun ellei kuvaaja ilmoita nimenomaan missä ja miten monta kertaa ja hänen täytyy maksaa palkkio jos aikoo käyttää niitä kaupallisissa tarkoituksissa. Salakuvaajat on asia erikseen.

        Minun naamatauluni ja lasteni on tekijänoikeussuojalla suojattua materiaalia!

        Suojaa siis sinäkin naamasi tekijänoikeuksilla ja liity taitelijaksi!


      • N-63 Hki
        Artnuvoo kirjoitti:

        Alaikäisen vanhemmat päättävät asiasta, ei alaikäinen itse. Joten jos valokuvaaja ei nimenomaan ole kysynyt alaikäisen vanhemmilta kuvien julkaisuun lupaa alaikäisen osalta sitä hänellä ei ole,

        Ja minua jurppii sekin myös että valokuvaajat kysyvät vain luvan mutta eivät mainitse missä aikovat ne julkaista joten olen aina kieltänyt omien kuvieni ja lasteni julkaisun ellei kuvaaja ilmoita nimenomaan missä ja miten monta kertaa ja hänen täytyy maksaa palkkio jos aikoo käyttää niitä kaupallisissa tarkoituksissa. Salakuvaajat on asia erikseen.

        Minun naamatauluni ja lasteni on tekijänoikeussuojalla suojattua materiaalia!

        Suojaa siis sinäkin naamasi tekijänoikeuksilla ja liity taitelijaksi!

        Miksi ihmeessä yrität kieltää valokuvaajalta kuvien julkaisun? Eikö olisi asiallisempaa ja oikeudenmukaista kaikille, että kieltäydyt jo valokuvaamisesta?

        Vai ajatteletko asian niinpäin, että saat itsestäsi jopa ammattitason kuvia ilmaiseksi, joita sitten voit itse julkaista? Eihän tää nyt ihan näin mene. Avaa siis suusi ajoissa, ja ilmoita, ettet halua, että Sinua valokuvataan. Ei tarvitse huolehtia luvanannoistakaan sen jälkeen.

        Käyppä muuten googlaamassa, paljonko valokuvaaja velottaisi kuvaamisestasi. Hän siis ottaa maksun ja kuvattava maksaa.


      • jpfdhxd
        Artnuvoo kirjoitti:

        Alaikäisen vanhemmat päättävät asiasta, ei alaikäinen itse. Joten jos valokuvaaja ei nimenomaan ole kysynyt alaikäisen vanhemmilta kuvien julkaisuun lupaa alaikäisen osalta sitä hänellä ei ole,

        Ja minua jurppii sekin myös että valokuvaajat kysyvät vain luvan mutta eivät mainitse missä aikovat ne julkaista joten olen aina kieltänyt omien kuvieni ja lasteni julkaisun ellei kuvaaja ilmoita nimenomaan missä ja miten monta kertaa ja hänen täytyy maksaa palkkio jos aikoo käyttää niitä kaupallisissa tarkoituksissa. Salakuvaajat on asia erikseen.

        Minun naamatauluni ja lasteni on tekijänoikeussuojalla suojattua materiaalia!

        Suojaa siis sinäkin naamasi tekijänoikeuksilla ja liity taitelijaksi!

        vitun taukki... naamaa ei voi suojata tekijänoikeuksilla :D ja susta voi ketä lystää ottaa kuvan julkisella paikalla ilman mitään vitun lupia.... ei tarvitse mitää palkkioita maksella :D


    • jatkoa...

      # Valokuvan tekijänoikeuden haltija on aina valokuvan ottanut valokuvaaja. Tekijänoikeuteen liittyy rajoitettu julkaisuoikeus. Valokuvaajan kohteena olevilla henkilöillä tai kohteena olevan omaisuuden omistajalla on oikeus sallia/kieltää heitä/omaisuutta esittävän valokuvan julkinen julkaisu.
      Poikkeuksena valokuvaajan ei tarvitse pyytää henkilöiltä julkaisulupaa jos valokuvassa esiintyy joukko tunnistettavia ihmisiä, mutta kuvan pääkohteena voidaan katsoa olevan esimerkiksi "ruokailu", "tanssiaiset" tai "tapahtuma" jne. Tällöin yksittäisen ihmisen ei voida katsoa olevan valokuvaajan kohteena.

      # Henkilökohtaisen salasanan takana internetissä olevat valokuvat eivät ole julkisia.

    • oikeudenmukaista

      Pian tullaan siihen, että juhlatilanteissa, joissa väkeä on paljon ja mahdollinen päivänsankari on valokuvia toivonut, me harrastelijatkin pyydämme luvan kuvaamiseen (siis kuvaamiseen, ei kuvien julkaisuun)
      Homma voisi toimia käytännössä vaikka niin, että kaikille vieraille jaetaan valmis lappunen, jossa kuvaaminen kielletään. Ne, jotka antavat itseään kuvata, repivät lapun roskikseen ja ne, jotka eivät kuvattavaksi halua, laittavat lappuun nimensä ja tuovat lapun kuvaajalle, jolloin valokuvaaja ottaa yhden tunnistuskuvan itselleen näistä henkilöistä.
      Kun juhlahumussa sitten kuvia on otettu satojakin, voi valokuvaaja käydä rauhassa kuvat läpi, ja poistaa sieltä ne kuvat, joissa esiintyy kuvaamisen kieltänyt henkilö ja vaihtoehtoisesti kuvankäsittelyssä ryhmäkuvista poistaa nämä henkilöt. Näin ei siis vahingossakaan julkaista niiden kuvia, jotka sitä eivät halua.
      Tässä tapauksessa sitten kuvaamisen kieltäneiden on turha myös jälkikäteen narista, ettei heistä ole kuvia juhlissa.

      Lappusen teksi voisi olla jotain tähän tyyliin:

      Hyvä vieraani :) Jos olet vastaan juhlieni valokuvaamista tai kuvien julkaisua kenen tahansa juhlavieraani toimesta, täytä tämä lappunen, ja vie se valokuvaajalle. Valokuvaaja ottaa sinusta yhden kasvokuvan itselleen tunnistuskuvaksi ja näin saa kuvasi poistettua juhlakuvieni joukosta, eikä eitoivottuja kuvia tahtomattasi julkaista omissani, eikä muiden blogeissa.

      Jos kuvissa esiintyminen ei sinua häiritse, voit repiä tämän lappusen ja heittää lähimpään roskikseen.

      Minä ...n.i.m.i... en halua itseäni kuvattavan enkä anna mahdollisiin kuviin julkaisulupaa. Minusta otetut valokuvat on poistettava juhlakuvien joukosta tai käsiteltävä tunnistettamattomiksi. Kiitos

      • oikeudenmukaista

        ja tietysti valokuvaaja antaa allekirjoittamansa vastalapun, että tieto asiasta on vastaanotettu. Näin ei tule jälkikäteenkään turhia nitinöitä, jos kuvaamista ei ole tajunnut kieltää silloin, kun sitä on selvästi kysytty. Jos vastalappua ei ole, on turha nitistä viikon päästä, kun kuvat on facebookissa.


    • jk

      enntiedä

    • näin on

      Jos ei ole julkinen profiili netissä ei kaikki voisivat katsella kuvia niin voi julkaista.Esimerkiksi kuvat voi rajata jotta näkee vain kaverit tai kaverien kaverit.Ei ole julkinen eli vaikea saada pois jos ei kuvan laittanut halua ja kuva on todellakin joku ryhmäkuva jossa kuvan laittanut on mukana.Varsinkin jos pähenkilönä on kuvassa niin ei muut saa omiaan pois millään.Saahan kadullakin kuvata esim jotain nähtävyyttä ja jos joku siihen tulee vahingossa kuvaan ei hänellä ole mitään oikeutta kieltää kuvan julkien esittäminen:=)Kun kohde on selvästi joku muu ja rajaus pilaisi koko kuvan.Monilla on kuvia netissä ulkomailtakin jossa paljon ihmisiä eikä todellakaan tarvitse jokaiselta kysellä lupia.Saahan julkkiksistakin kuvia julkaista ihan ilman niiden lupia suomessakin.Samat säännöt on muillakin kansalaisilla.

    • kasdjflkasjlöfk

      Minä en missään tapauksesa laittaisi mitään perhe ym. yksityisten juhlien potrettia ollenkaan nettiin, paitsi kaikkien kuvattujen luvalla tietysti. Miksi laittaisin? Yleensä en tosin kuvaa ihmisiä muuta kuin vahingossa kuvaa haahuilevia.

      Alaikäinenkin saa päättää sentään joistain asioistaan. Ainakin 12 vuotta täyttäneen ja normaalilla kehitystasolla olevan lapsen etunimeä tai sukunimeä ei muuteta nimilaissa erikseen tarkoitetuissa tapauksissa (oikestaan lähes aina), jos lapsi vastustaa muutosta.
      Voisi ajatella niinkin, että kohta (kuinka pian?) täysi-ikäiseksi tuleva lapsi saa itse päättää, häiritseekö ko. kuvan julkaisu FB:ssa häntä, kun ottaa huomioon, että se ei ole suinkaan kaikkien nähtävillä. Kysy siis ko. lapselta.

    • Anonyymi

      Miten koulukuvat/ ryhmäluvat? Saako julkaista ilman lupaa?

      • Anonyymi

        Saa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe