Joulumasut 2011

Ho 123

Moikka! Kaikki joilla on laskettu aika joulukuussa mukaan vaan.. Mulla on laskettu aika 11.12.2011. 6. raskausviikko menossa. Oireita: kamala väsymys,pahaolo,painontunne alavatsassa jne.. Meillä on 4 vuotias poika. Yritimme noin 7 kuukautta tätä raskautta ja vihdoin tärppäs ;) Olen iki onellinen!! Tuntuu,että elämä hymyilee. Ensimmäinen neuvola oli jo ja odotan kirjettä ensimmäiseen ultraan.. Ps. Äitiyspakkaukseen en ole tyytyväinen. Mitä mieltä te olette? Onnea kaikille!!

192

2646

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mkl 123

Moikka ! Laskettu aika on 13.12 ja esikoinen tulossa:)) Jätimme ehkäisyn pois alkuvuodesta joten tärppäsi aika nopeasti ONNEKSI :)

• Savonneito

Heip! Jouluvauvaa odotellessa, noin 20 päivän seutuville ajoittuu laskettu, ei vielä varmistettu :) Nyt menossa 6-7 rv, ensi keskiviikkona käydään sit ekaa kertaa äitiysneuvolassa, esikoinen tulossa.

Minulla on ihan eri tilanne kuin teillä, pikku ihme on suoraansanoen vahinko (sillä käytän ehkäisyä eikä suunnitelmissa ollut vauvaa) Mutta kun viivat pamahti testin näytölle niin uskottava se oli. Olemme mieheni kanssa olleet yhdessä vasta 5kk,muutenkin suhteemme on edennyt nopeaan tahtiin. Mutta olemme molemmat iloisia ja vakavissamme lapsen suhteen. Emme ole enää teinejä vaan vastuu kannetaan, epäilijöitä kyllä riittää ja se tuntuu välillä masentavan ainakin minua.

Oireita: jatkuva pissihätä, rinnat ovat arat ja tuntuvat kovemmilta, vatsa käyttäytyy kuin olisi menkat tulossa (kivistystä yms.) kova nälkä ja väsyttää mutta ei mitään huonoja oloja tai mielialanvaihteluita.

Paljon Onnea Molemmille! :)

• -e1-

Täällä la 16.12. toista lasta odotellaan,esikoinen on 3,5 v. Ekaneuvola 5.5. Äitiyspakkaus ei ollu kovin miellytävä,joten tuskin meille sitä otetaan. Oireita on nyt paljon enemmän kuin esikoisen aikaan: jatkuva vessähätä, rinnat ovat arat, mahakipuja, päänsärkyä, yököttävää oloa, närästystä, väsymystä ja kamala nälkä kokoajan :D

Onnea odotukseen teille kaikille :) !

• mkl 123

Huomasin eilen että on tota päänsärkyä kans :/ Ei oo oikein uskaltanu mtn särkylääkettä ottaa..
      -e1-, meillä onkin tuo ensimmäinen neuvola sama päivänä :) Jänskättää kun kaikki on niin uutta ja ihmeellistä kun on ensimmäinen lapsi vasta tulossa.. Mitä tuolla ensimmäisellä neuvola käynnillä yleensä sit tehdään ja jutellaan ? :))

• -e1-

Mulle sanottin neuvolaan kun soittelin että panadolia voi käyttää huoletta särkylääkkeenä :) käytin myös esikoista odottaessani sitä. Ensimmäisellä neuvola käynnillä ainakin mitataan paino,verenpaine ja hemoglobiini :) myös terveyteen liittyvistä asioista kysellään esim. onko perus sairauksia. On siellä varmasti paljon muutakin puheenaihetta, kaikkea en kyllä muista kun nuista neuvola käynneitä on jo useampi vuosi :) kaikki tuntuu silti jotenkin jännittävältä..
      Ensimmäistä neuvolaa jo innolla odotellaan :)

• ensimmäinen -83

Hei kaikki! rv 6 3 Täällä kans jouluvauva olis tulossa noin 13.12 laskettu aika olisi näin ihan raskauskiekon mukaan. Esikoinen on tulossa tänne ja siksi olenkin menossa varhaisultraan 27 pvä jotta pääsen tarkistamaan onko kaikki kunnossa ku jotenkin pelottaa vaikkei kyllä mitään konkreettista syytä ole...onko teillä ollu samanlaisia ajatuksia?
      ...mulla on rinnat tosi arat ja turvonneet,kaikenlisäksi yököttävä olo iskee iltapäiväisin ja onkin sitten koko illan :) sellaista ns "menkka"kipua on alavatsassa,mutta onko teillä ollu sellaista pistävää kipua jommalla kummalla puolella vähän umpisuolen alapuolella?

mua välillä pistelee niin mietin onkohan se iha normaalia?
      ehkä hiukan hölmä kysymys ku ehkä kaikennäköistä tuolla vartalossa tapahtuu mistä ei oikein selvää ota :)

Ensimmäinen neuvola aika olis sitte 3.5 :)

• mkl 123

Onnea sulle ensimmäinen -83 :)
      Mitä raskauskiekkoa käytät, kun itsestä tuntuu et kaikki netissä olevat näyttää ihan eri viikkoja? :D
      Itsellä on ollut noita samoja ajatuksia että kaikki ei olisi kunnossa ja lueskelinkin koko viime viikon pelkistä tuulimunista ja muita kauhutarinoita.. Kauhea pelko iski ja siksi päätinkin että en lue tollasia juttuja ollenkaan. Eiköhän kaikki ole niinkuin pitääkin :))
      Mulla on ollu noita menkkamaisia kipuja ja tuntuu et aina illalla jomottaa tosta vasemmalta puolelta.. Kaippa se on ihan normaalia . :))

• -e1-

Samaan on täälläkin "langettu" :D siis lukemaan nuita keskenmeno ja tuulimuna juttuja, ei saanu muuta kun pelon tunteen ja pahan mielen itselleen niin lopetin niitten lukemisen :)
      Mä oon käyttäny vau.fi sivun raskauslaskuria,se näyttää saman lasketun ajan sekä samat viikot päivät mitä on menossa :)

• ensimmäinen-83

Hei! Mä en oo odes uskaltanu lukea mitään :)...
      Luulisin että kaikki ok on,mulla on vatsaki sen näköinen että jotain siellä nyt sitten kasvaa,se on nimittäin silä lailla turvoksissa ,ettei voi enää luulla normi vatsamakkaraksi,onko teillä vatsa pyöristynyt?
      Mä sain yhdeltä tutulta joka juuri sai vauvan niin sellaisen kiekon,ehkä neuvolasta saa sellasen?en tiedä, mutta siihen ku laittaa viim menkka päivät niin näkee milloin mitäkin tapahtuu :)

mä ku oon lukenu kaikkii oireita nii musta tuntuu että ihan 7vko:n oireita on ollu vaik luulen tosiaan että rv 6:des menossa.

Tää lapsi on tosi toivottu...viimeisen kolmen vuoden ajan yritetty välillä taukoa pitäen mutta nyt onnistu :)
      Kivaa päästä juttelemaan toisten joulumasujen kanssa :)

• HO 123

Kiva kun tänne on tullut muitakin joulukuun odottajia. Mulla on ollut viikon verran kamalan paha olo,etova olo. Sängystä kun pääsee ylös niin johan alkaa. Ei oikein tee mieli syödä mitään. Mulla oli ensimmäinen neuvola käynti viime viikolla. Ensimmäisella käynnillä mitattiin verenpaine,hemoglobiini ja paino otettiin. Terveydenhoitajan kanssa juteltiin noin tunti. Mulla on myös vatsa hieman turvoksissa ja nipistelee välillä. Odottelen kovasti ensimmäistä ultraa. Kattelin tuolta vau.fi sivuilta sitä laskuria,niin antoi mulle 6 2. Panadolia saa ottaa raskauden aikana,mulle neuvottin niin apteekissa. Onnea kaikille raskaudesta ja ihanaa odotusta.

• -e1-

Täällä myös maha ihan turvoksissa ja nipistelee ja kipristelee aika ajoin. Mulla oireena myös järkyttävä hikoilu,kokoajan on kainolot märkänä :( toivottavasti alkaa pian helpottaa nuo oireet. Millä viikoilla teillä muilla on ensimmäinen ultra? täällä vkolla 12 vasta.

• peikkoo

Moi!!!
      Ilmottaudun mukaan ketjuun, laskettu aika 6.12 ja ensimmäinen tulossa:)
      Oireina on ollut kamala väsymys ja rintojen arkuus. Käytiin ensinmäisessä ultrassa rv 6 3 ja sydän sykki vimmattua vauhtia. Seuraavan kerran ultraan viikolla 12. Meillä takana 4v. yritystä ja siitä ajasta 3v. käyty hoidoissa, ja nyt ensinmäisen kerran tärpänny ja jännittää ihan pirusti :)

• onnellinen82

Moi kaikki, tulen teidän mukaan :) Laskettu aika 3.12 ja esikoinen tulossa! Ennen tätä koin keskenmenon joten tämä pieni on niin arvostettu ja tervetullut! Raskausviikot nyt 8 3, eka neuvola takana ja 3 päivää sitten varhaisultra josta selvis sydänääni ja kaikki hyvin-mahtava tunne! Oireina lievä jatkuav pahoinvointi joka on pahin aamulla ja myöhään illalla-liittyiskö väsymykseen, onko muilla kokemuksia?? Myös nälkä 3 h välein, väsymys sekä rintojen aristelu, alussa oli alavatsakipuja, nyttemmin poistuneet :)

• nellikaramelli

Hei vaan kaikille!! Mulla laskettu aika 1.12 ja ensimmäinen tulossa jota on toivottu kohta viisi vuotta. Tämä saanut alkunsa lapsettomuushoidoilla. yksi keskenmeno takana noin vuosi sitten. joten pelottaa miten kaikki menee. olen käynyt yhdessä varhaisultrassa silloin oli 6 4 ja silloin oli aikaa vastaava sikiö ja hyvät sydän äänet. nyt meillä on ensi tiistaina ultra ja jännittää kamalasti mitä siellä näkyy.

• ilona.86

täällä kans! Meilläkin on laskettu aika (näillä näkymin, jos ei ultrassa muutu), niin 1.12. :) ! Ja toinen tulossa. Esikoinen on 1v 5 kk. Oireina pientä etovaa oloa ja kuvotusta, täytyy vain syödä usein. Lisäksi myös hurjaa väsymystä ja ajoittaista päänsärkyä, sekä menkkamaista painon tunnetta välillä. Voi että, innolla odotamme tätä uutta tulokasta, toivottavasti kaikki menee hyvin! Onnea kaikille teillekin odotuksiinne :) !

• -e1-

Kiva kun tulee lisää porukkaa :) Täällä on kamalan turvonnut olotila ja hiki virtaa. nälkä ois kokoajan ja makean himo armoton. Saapas nähä miten kauan tämä toinen tulokas pysyy salassa :) Onnea kaikille uusille mukaan tulleille odotukseen :)

• onnellinen82

Moi taas,
      kysyisin teidän mahan kasvusta, mitä olette huomanneet, ollenkaan mitään? Kun kirjoista lukee tulee sellanen fiilis että sen tässä vaiheessa ei pitäisi näkyä ollenkaan, mutta mähän en saa enää normaaleja farkkujani sekä työhousujani kiinni ja maha selvästi "palloontunut", eli ei näytä normaalilta ylipainolta vaan selvä pallo, en tiedä onko se sitten rasvaa koska pakko mun on syödä paljon enemmän kun normaalisti kun nälkä ja paha olo on jatkuva, mutta haluaisin ajatella että pallovatsani ei olisi vaan rasvaa vaan myös jotain muuta, kyllähän se kohtu jo on turvonnut tässä vaiheessa vaikka ötökkä itse on vajaa 2 cm? Mulla nyt rv 8 5, laskettu aika tuo 3.12...

• ensimmäinen-83

Heippa Kaikille!
      Tuli mieleen tuosta vatsa asiasta niin olen nyt rv 7 2 ja mulla on kyllä vatsa pyöristynyt aika paljon vaikka paino ei ole juuri ollenkaan noussut ja se näyttää ihan erilaiselta jku normi "vatsamakkara". Farkut kiristää jo aika lailla ja mietin että on mentävä housu ostoksille :D
      Huomenna olis varhaisultra,josta näkee onko kaikki kunnossa,toivotaan niin :)
      jännittää aika paljon :)

• kieppis84

Vihdoin ja viimein, tein eilen positiivisen raskaustestin, joka piti tänään vielä varmistaa toisen merkkisellä testillä :)
      Lasta yritetty aika tarkkaan vuoden päivät, ja vihdoin tärppäsi, aika stressaavaa aikaa, kun odottaa jotain mitä maailmassa eniten haluaa.
      Nyt menossa rv 4 3, eli LA olisi joulukuun loppupuolella.
      Mitään ihmeellisiä raskausoireita ei oo ollut, paitsi että pari viikkoa suunnilleen kiinnittymisen aikoihin sitten oli ihmeellisen huono ja etova olo pitkin päivää ja vatsassa kiersi kummallisesti, nyt on viikon verran alavatsaa nipistellyt ja vähän ollut kipeä, pari kertaa on krampannut lievästi, aivan kuin kroppa ilmoittelisi että sisälläni kasvaa joku... :)
      Olo on hieman hämmentynyt ja hiukan pelokas, mutta samalla onnellinen, varsinkin kun tänään tein vielä tuplavarmistuksen toisella testillä.
      Perjantaina suunnistetaan Karibian risteilylle, ja reissun jälkeen on sitten eka neuvolakäynti.
      Vuodenvaihteessa pitäisi sitten olla hikiset paikat synnärillä :)
      Sitä odotellessa, päivä kerrallaan... :)

• savonneitokainen

Heips! Olinpas laittanu LA:n väärin :D eli 12 päivän seutuville ajoittuu ei 20 :) (vau.fi laskurilla arvioitu) Tänään on eka neuvola,jännittää aivan älyttömästi!! Onko pikku ihme kunnossa, olenko tarpeeksi terve itse antamaan lapselle hyvä alku, tykyttääkö pikku sydän,olenko edes raskaana, vai kuvittelenko? Miten kerron omille vanhemmilleni, kuinka anoppini suhtautuu.. Kaikki ajatukset risteilee päässäni yhtäaikaa.

Onko teillä ollut vuotoa rinnoissa,onko se normaalia? Muutama tippa saattaa tulla puristaessa,ei niinkään maitoa,mitä se on? Paino ei niinkään ole noussut mutta upeimmat farkkuni olen joutunut laittamana hyllyn perälle, ei mahdu enää kiinni. Lisäksi tiukat paidat eivät tule kysymykseenkään,huomaa muutoksen laihassa vartalossani (bmi 20)

Syöminen tuottaa ongelmia, olen tottunut alle 1000 kaloriin päivässä ja nyt olen opetellut syömään monipuolisemmin,rouskutellut porkkanaa ja syönyt rahkaa enemmän, nyt olen syönyt noin 1000-1500 kaloria päivässä (se ei vieläkään riitä mutta yritetään). Entisenä syömishäiriöisenä raskaus voi aiheuttaa oireita pääni sisällä, mutta uskoisin että asenteeni kehooni muuttuu koska se on nyt uuden elämän koti josta minä itse olen vastuussa.

Nyt on ollut pahaa oloa,eikä aamupala pysy sisällä, pystyn syömään vasta iltapäivällä :( inhoan oksentamista yli kaiken ja yleensä pahan olon alettua käyn makaamaan ja nieleskelen ettei tarvitsisi mennä pönttöä halaamaan.

• mkl 123

Moi kaikille ja onnea uusille tulokkaille :)

Täällä olo on niin hirveä että ei tule paljon muuta tehtyä kun nukuttua :/
      Tuntuu koko ajan niin kuvottavalta, mutta oksennusta ei tule.. mikä tekee olosta vielä kauheemman :D Ei tee mtn mieli syödä ja tuota väsymystä on koko ajan.
      Toivon todellakin että loppuu mahdollisimman pian :D Nyt viikkoja vau laskurin mukaan 7 1 :)) ja viikon päästä tuo ensimmäinen neuvola käynti..

• HO 123

Moikka kaikille! Kiva kun ollaan saatu uusia odottajia mukaan :))
      Mulla on ollut kamala viikko. Viime lauantaina alkoi kurkkukipu ja sen jälkeen olen ollut kamalassa flunssassa kotona. Sairaslomalla siis koko viikon :( Ei jaksa tehdä yhtään mitään. Vois tosiaan nukkua vaan koko aika.. Onko muilla ollut alkuraskaudessa flunssaa? No,ens yöks on mentävä yövuoroon..
      Mulla on mielestäni maha pikkasen kasvanu,tai huomaan housuista kun puristaa. Onko kukaan miettinyt menevänsä 4D ultraan? Mukavaa ja onnellista odotusta kaikille :D

• Missu-21

Moikka vaan kaikki!

Täältä ilmottautuis uus odottaja mukaan!
      Tossa hetki sitten plussasin ja meinas jalat mennä alta.. :D vau-laskurin mukaan nyt ois menossa 5 5, et aika aikasessa ollaan vielä, toivottavasti kaveri pysyy kyydissä =)
      jätin pillerit pois helmikuussa ja uskomatonta et nyt jo tärppäs, vielä ku pääsis kertoo miehelle ^^
      Mullakin on tällähetkellä kauhee flunssa päällä, ollu jo jonkun aikaa :(
      Mulla ois laskettu aika 26.12.2011 jos nyt oon oikein kattonu.. :D

• Saralyn2

Moikkis kaikki

Mie myös liityn mukaan eli laskettu olis 27.12 Ainakin nyt kun laskee kuukautisista, Mutta uskon et ekassa neuvolassa siirtyy myöhemmäks kun satun tietämään että ovulaatio ollut myöhemmin ja tiedän milloin saanut alkunsa. Meillä myös jo yksi 4 vuotias ja tämä toka tärppäs heti ehkäisyn poisjättämisen jälkeen..... HAppy

• Sad Mam

Jouluvauva tulossa myös!LA 18.12.Oli iloinen yllätys,en uskonut enää saavani kolmatta lasta.Riskiraskaus on kyseessä koska ikää on ja terveys ei paras mahdollinen.Olen kuitenkin hyvin luottavaisella mielellä,neuvola ja äitiyspoli käyntejä tulee tiheesti,tarkka seuranta!Keskenmenon vaara on toki suurempi.Tässä aasinsilta asiaan joka mullisti maailmani.Eilen satuin kuulemaan kun lapsen isä keskusteli veljensä kanssa,molemmat toivoivat että saan keskenmenon!!! Toissapäivänä oli vielä kaikki ok,sanoi rakastavansa ja halusi että kerrotaan isommille lapsille yhdessä uudesta vauvasta.No,se mies on nyt ex-mies.Vaatteet pakkaan oven taakse valmiiksi...

• IceCrystal -90

Meillekin esikoinen tulossa, laskettu aika olis 17.12. :) Neljä vuotta meni että tärppäsi, eli kauan sai odotella, mutta nyt sitten onkin tosi onnellinen fiilis :) 10.5. olis ensimmäinen neuvolakäynti, saas nähdä mitä siellä sitten. Kovasti jännittää kyllä!
      Itse lopetin tupakanpolton sopivasti 3pv ennen kuin tein testin, ja ollut savuton siitä lähtien eikä tee edes tiukkaa :) Tiedä sitten johtuuko siitä ettei enää polta, vai siitä että on raskaana, mutta tuntuu että koko ajan pitäis olla melkeen napostelemassa jotain tai syömässä vaikkei olis nälkäkään!

• Susu33

Ensimmäinen -83, oisko mahdollista saada sun yhteystietojasi, mulla LA samaan aikaan.. ?

• muovitehdas81

Otanpa "riskin" ja liityn tänne..Laskettuaika olisi n.12.12. Lopullinen selviää sitten ultrassa.Keskenmenoja takana 3..nyt jotenkin olo että Onnistuu...mutta silti kauhea pelko ja epävarmuus kokoajan läsnä.

Eka neuvola oli takana viikko sitten ja jotenkin jäi tällä kertaa huono maku suuhun tästä neuvolatädistä,mutta voi tietty johtua siitäkin että en itsekkään oikein tiedä mitä pitäisi ajatella ja miten tähän suhtautua ja uskaltaako vielä edes iloita.Lapsi on todella toivottu ja yritetty.Kumpa saisi tällä kertaa kulkea loppuun asti matkassa ja jouluna saisi vauvelin syliin!!

• Saralyn2

Mulla alkoi tänään 6 3 vuoto niukka kylläkin. Ja luulen että tää raskaus päätty nyt jo alkuunsa... 2 viikon päästä olis eka neuvola ni siellä viimeistään selviää jos sydänäänet ei kuulu :(

• deli_kiz

voieiii :(( itekki pelkään keskenmenoo ihan liikaa...

• Onnellinen odottaja

Hellurei!
      Ja onnittelut kaikille tuleville ja jo oleville äideille!!
      Minulla olisi laskettuaika 28.12, joten ehkä vielä joulukuussa :)
      Minulla on jo 6-vuotias tyttö, joten viime odotuksesta on jo kauhean pitkä aika...olen ihan kuin uusi synnyttäjä :)
      Rintoja aristaa ja mahaa turvottaa ja nipistelee, muuten olo ihan hyvä...
      Toivotaan että meillä kaikilla odotus menee hyvin!!!
      Tsemppiä teille kohtalotoverit :)

• mkl 123

Tänään kävin tuolla varhaisultrassa ja pieni ihmisen alkuhan siellä näkyi ja pieni sydän sykki .. :)

• nellikaramelli

tuntuu niin oudolta kun oireet alkaa helpottamaan niin että ei aina muista olevansa raskaana. viikkoja mulla on nyt 10 1 nyt pitäis jaksaa odottaa että seuraava ultra on 18.5 ja sitten jos kaikki on hyvin voi jollakin tapaa huokasta helpotuksesta. mites teillä muilla joko oireet helpottaa?? rinnat on kyllä pysyny kipeenä ihan alusta asti ja nyt tuntuu että ne on alkanu turvota ihan kunnolla. ja välillä alamaha vetää itsensä ihan pinkeen kovaks mitäköhän se tarkoittaa??

• Onni82

Mä olen rv 10 4 ja toinen ultra on 17.5, aj että sitä odotan niin voi taas hieman huokaista :) Mullakin oireet ruvennu helpottamaan, pahoinvointia enää vaan aikaisin aamulla sekä myöhään illalla, kunhan muistan syödä tosi usein pitkin päivää, ja väsymyskin helpottanut, mutta just sama kun nellikaramelli eli rinnat pysyy kipeinä ja tuntuu et ne vaan turpoo, myös maha sekin turpoo, noi kuvaamasi kivut ovat jonkinsorttisia supisteluja, ihan normaaleja kuulema!

• lipsu90

Täällä yksi joulumasu ilmoittautuu mukaan joukkoon viikkoja nyt 6 3 eli laskettu aika on todennäköisesti 30.12.2011 :) Täällä odotellaan toista meillä on myös kohta 10kk ikäinen tytär :) Kesto pahaolo on täälläkin ja kamala väsymys...

• -e1-

täällä mennään nyt 8 3 vkolla ja on oireet alkanu kyllä helpottamaan,onneksi :) rinnat kasvaa kasvamistaan ja ovat kyllä arat mutta muuten on kyllä hyvä olo. Eka neuvola oli 5.5 siellä oli kaikki hyvin,ainut että verenpaineet huitelee aika korkealla. 17.5 eka ultra ja sitä jo kovasti ootetaan ja jännitetään :)

• ensimmäinen -83

Hei kaikille pitkästä aikaa!
      Täällä menossa rv 9 1 (luultavammin), varhaisultrassa on käyty ja siellä sykki pieni "katkarapu" :D...oli meinannut tulla kaksoset kun oli kaksi ruskuaispussia,mutta toisessa ei ollut mitään ja toisessa sykki sydän :),
      yksikin kyllä riittää :)
      Eka neuvola oli ja kaikki hyvin :)..noin 2kg on sit kerenny paino nousta näin alkuun, onkos teillä muuten ollu vielä pahaa oloa?
      mulla on etova olo tosi paljon ja tänään ennen töihin menoa aloitin aamuni oksentamalla...GREAT!!!..no eipä ollu eka kerta..toivon vaan että helpottaa paha olo jossain vaaiheessa :)

31.05 Olis vasta ensimmäinen ultra minkä kunta hoitaa,joten sitä odotellessa :)...jo jännittää :)

Tsemppiä kaikille!

Susu33,olitko mistä päin? :)

• HO 123

Moikka vaan kaikille! Nyt jo tuntuu olo paremmalta,oireina enään väsymys. Pahoivointi on vähentynyt. Odotan vaan kirjettä kättäriltä ensimmäiseen ultraan. Varmaan menee toukokuun loppuun-kesäkuun alkuun. Seuraava neuvola olis 26.5. Kaikille onnellista odotusta :)

• -Sartsa-

Täällä yksi joulumasu ilmottautuu mukaan :)
      Rv 8 3. Ensimmäistä odotellaan :) Yritystä ja hoitoja takana 8 vuotta. Varhaisultrassa käyty ja siellä sykki pienen pieni sydän

• ElleF

Mä tein äitienpäivänä positiivisen testin :)
      Laskettu aika taitaa mennä tammikuun ekoille päiville.. mutta tuun tänne joukkoon nyt kans. Sehän voi muuttua.
      Mulla taitaa olla nyt rv 5 3. Jännitys on kova, että onko kaikki kunnossa.
      Pääsen varhaisultraan, mutta millä rv:llä se tehdään?? Koska pitäis neuvolassa kuulla sydänäänet? Mulla neuvola parin viikon päästä, ja silloin vasta 7 3.

• -e1-

Taitaa se ultra riippua vähän paikkakunnasta. Mulla eka ultra 17.5 ja sillon ois 9 4 ja siitä seuraava ultra vkolla 12. Mulla esikoisen aikaan sydän ääniä kuunneltiin vasta vkolla 16. Kyllä ne jo aiemmin kuuluu,mutta ei ennen vkoa 10 ainakaan mielellään niitä kuunneella :) jokaisessa neuvolassa on tietty omat jutskat että nuo ajat voi heitellä,mutta ovat ehkä suuntaa antavia :)

• moona86

Täällä ilmoittautuu yksi odottaja mukaan joukkoon, viikkoja kasassa 11 :). Tämän mukaan laskettu aika olisi 1.12. mutta ensi viikolla olevassa ultrassa selviää sitten tarkemmin. Meille olisi toinen tulossa, esikoinen on reipas 1,5-vuotias :). Oireina hirvittävää väsymystä ollut ja ajoittaista huonoa oloa, ei kuitenkaan mitään todella huonoa oloa. On vain täytynyt syödä usein.

Ensimmäisessä neuvolassa kävin 2 viikkoa sitten ja nyt sitten jännityksellä odotamme tulevaa ultraa! Noista sydänäänistä sen verran, että saattavat ne hyvällä tuurilla löytyä jo esim. viikolla 9, mutta ilmeisesti aika harvoin. Esikoista odottaessani säikähdin toden teolla, kun ensimmäisellä lääkärikäynnillä rv 11 ja jotain (ehkä 3?) lääkärikään ei saanut ääniä kuulumaan.. No, kaikeksi onneksi minulla oli samalla viikolla ensimmäinen ultra, jossa sitten näimme pienen ihmisen alun heilumassa

• IceCrystal -90

Heips! Mulla oli eka neuvolakäynti maanantaina, mutta nyt vasta muistin tulla kirjoittelemaan tänne asti. Mies oli mukana, mulla jännitti niin paljon mennä yksin :D Kyseltiin vaan elämäntapatottumuksia, suvun sairauksia yms. ja lopuksi kokeiltiin kuunnella sydänäänet,, silloin oli rv 8 6. Ääniä ei kuulunut, katsottiin sitten ultralla, ja olihan siellä pikkuinen heilumassa ja sydän pamppaili kovasti :D Oli ihan uskomaton tunne, mieskin oli ihan innoissaan kun päästiin neuvolasta pois, ei ollut aiemmin vielä kellekään kertonut että meille tulee vauva, mutta heti samana päivänä sitten kertoi isovanhemmilleen ja äidilleen :) Taisi se ultra tosiaankin herättää myös hänet todellisuuteen, että sieltä on oikeasti nyt meille tulossa vauva :)

• ensimmäinen-83

Hei! täällä menossa rv 9 6 (tai 7 miten se nyt onkaan :)

Jännitystä pitää edelleen ja etovaa oloa..ehkä odotan kun sekin helpottaisi sitten jossai vaiheessa :)
      IceCrystal-90, mistä päin olit?
      mietin vain kun sanoit sulla ensimmäisen neuvola käynnin olleen niin siinä oli yritetty kuunnella sydänääniä ja ultrakin oli otettu?
      mulla oli jo ensimmäinen neuvola,mutta siellä vain kyseltiin oloja ja sairauksia ym,mut ei sen kummempaa. Ultra vasta 31.05 ku meinaa olla niin malttamaton :D elikä silloin pitäis olla noin rv12 menossa näin alkutietojen mukaan :)

p.s milloin teidän mielestä voi sitten ostaa pikkuiselle esim vaatteita?
      ettei liian aikaisin osta mitään?

Tsemppiä kaikille :)

• deli_kiz

Mä alan ostamaan vaatteita ainaki heti viikol 14 ku selviää sukupuoli ;)

• IceCrystal -90

ensimmäinen-83 : Etelä-Pohjanmaalla Kauhavalla asun :) Kyllä se täti ensin meinasi silloin että voi hyvin olla ettei ääniä kuulu vielä, eikä kuulunutkaan, niin se ajatteli sit tosiaan sillä ultralla vilkaista :)

• Mymmeli4

Heippa!
      Voisin liittyä myös mukaan... Laskettu aika on 4.12 eli viikko 11 2 menossa. Tänään oltiin ultrassa ja kaikki oli kunnossa. On se vaan huojentava tunne. Kakkonen olisi tulossa, esikoinen on kohta 11kk.
      Olen tässä ootellut, että nää oireet laantuisi pikku hiljaa.. pahaolo ehkä onkin jo hieman laantunut, mutta väsymys on ihan hurjaa. päikkäreitä on pakko nukkua. Mites teillä muilla? Onko oireet jo laantuneet?

Mahakin alkaa jo pikku hiljaa näkyä ja kohtahan sitä ollaan taas sellaisia rantapalloja ;)

• moona86

Hei taas :) ! Ultrassa eilen käyty ja laskettu aika siirtyi muutamalla päivällä, on nyt 6.12. :) ! Kaikki muuten hyvin ja noista oireista, alkaa pikkuhiljaa helpottamaan! On edelleen päiviä, jolloin olen aivan poikki ja voisin vain maata ja nukkua, mutta väsymys ei ole enää todellakaan samaa luokkaa kuin esim. pari viikkoa sitten. Huonoa oloa on edelleen vähän, jos en ehdi syödä tarpeeksi usein. Mutta on tämä vaan niin hienoa!!

• deli_kiz

Laskettu aika 13.1 mutta jos on äitiinsä tullut niin syntyy ennen joulua ;)

• deli_kiz

Eli liityn, eka ultra parin kolmen viikon päästä :)

• deli_kiz
        deli_kiz kirjoitti:

Eli liityn, eka ultra parin kolmen viikon päästä :)

Mulla ei ole ollut ollenkaan pahoinvointia :O rinnat on vaan kamalan kipeät ja kosketusarat ja ollut vähän vatsa- ja alaselkäkipua, lihakset tosi huonossa kunnossa, onkohan normaalia? Pelkään keskenmenoa tosi paljon ... :( OMNOM nyt tuli taas nälkä ;D

• -e1-

Eilen oli eka ultra,oli aika mahtava tunne nähdä pikkunen ja sydänkin sykki niin reippaasti :) Täällä on olot alkanu jo helpottaa,väsymys taitaa olla pahin vaiva enää.. Tosin verenpaineet on tosi korkealla ja joudun niitä kotona mittailemaan,onko muilla kohonnutta verenpainetta ? Ensi viikolla neuvola aika ja vkolla 12 seuraava ultra. Maha on alkanu pömpöttämään ja kaikkiin entisiin housuihin en mahdu enää.

• HO 123

Mulle tuli kirje eilen kotiin kättäriltä. Ensimmäinen ultra on 31.5 ja toinen neuvola on 27.5. Jännittää ja ihanaa! Minä ostin vauvalle soittorasian. Saa pikkuinen kuunnella musiikkia mahassa. Mulla on vieläkin välillä pahoivnointia aamuisin ja kamalaa väsymystä. Tänään nukuin 3 tuntia päivällä.. Oliko kukaan katsomassa suomen leijonia kauppatorilla? Minä lähdin mieheni,poikani ja äitini seurassa sinne. Mahtava kokemus,kamalasti vaan ihmisiä :) Hyvä Suomi!

• garota92

Täällä maanantaina plussannut ensikertalainen :-) Maaliskuun jälkeen ei ollu menkkoja kuullu mut luulin et taas ne vaan tekee tepposiaan (oon negatestejä tehny aikasemmin) joten ajattelin että taas turhaan ostan testin. Oireita oli mutta ajattelin että ne on menkkaoireita, rintojen arkuus, NÄLKÄ, väsymys, mahanipistelyt ym..Mutta sitten tuli huoltsikan vessassa testi tehtyä ja selkeät kaksi viivaa. Ostin vielä samantien toisen testipakkauksen, tein myöhemmin vielä yhden ja seuraavana aamuna toisen, kaikissa selveät vahvat viivat.

Pakko kai se on uskoa ja olen SUPER ILOINEN! ^;^

Tänään sitten palasin todellisuuteen (täällä sitä on leijuttu yhdeksännessä pilvessä ja minun ja kihlattuni mielestä tämä on uskomatonta, vaikka ilman ehkäisyä olemme olleet jo puolisen vuotta ja välillä tuntui epätoivo, enkö voikaan tulla raskaaksi) ja tosiaan tänään soitin neuvolaan. Siellä ne onnitteli ja varasi ajan viikon päästä keskiviikolle. :-)) Arvioi että olisin 9. raskausviikolla ja laskettu aika olisi 24.12 (!!)

• mmusicbox

Heissan!
      Mäkin voisin liittyä mukaan.
      Täällä siis 19v yksinodottaja Etelä-Pohjanmaalta. : )
      Ihana yllätys tämä koko raskaus oli!
      Raskausaika on ollut alusta asti aika hirvittävää kauhean pahoinvoinnin takia.
      Olenkin ollut paljon töistä sairaslomalla ja tälläkin hetkellä olen osa-aikasairaslomalla.
      Laskettu aika on siis näillä näkymin 5.12 ja tällä hetkellä viikkoja 12 1.: )
      Täällä on ollut oireina HIRVEÄ pahoinvointi, rintojen arkuus, vessassa ravaaminen monta kertaa päivässä (ja varsinkin yöllä) ja ajoittaista pääkipua.
      Ensimmäinen neuvolakäynti on takanapäin, olikohan se 3.5 ja eipä siellä sen kummempaa : )
      Eka ultra 30.5 eli vielä pitäisi muutama päivä malttaa orottaa :S
      Toivottavasti kaikki on pikkusella hyvin

• jade.soturi

Heippa :) Täällä odotellaan jouluvauvaa tosissaan! LA 23.12, esikoinen tulossa, rv 10 menossa (9 4). Käytiin varhaisultrassa Savonlinnassa, kaikki kunnossa ja pieni ihme on täydellinen

• garota92

täälläkin älytön pääsärky ja väsymys :] Ultra ylihuomenna, toivotaan että kaikki on hyvin

• jade.soturi

-ei1- kyselit ylemmässä verenpaineesta, minulla se on päinvastoin, paineet romahtaa ja olen joutunut käymään pitkäkseni aika ajoin kun alkaa huippaa, muutaman päivän paineet: 100/58, 86/52, 90/55, 81/50 ja 103/60 eli tosi matalla mennään. Minulla on aina ollut matala verenpaine, mutta nyt raskauden aikana se on todellakin pudonnut ennestään alle 100/60 mikä olis minulle normaali.

• -e1-

Mulla oli korkeimmillaan 171/94 mutta nyt onneksi laskenu eilen oli 133/74 :) oon päänsärystä kärsiny tuon verenpaineen takia. Eilen neuvolassa oli kaikki kunnossa,kaikki arvot oli parantunu edellis kerrasta. Ja pikkusen sydän äänet kuului helposti :) seuraavaksi np-ultra parin vkon sisällä :)

• ensimmäinen -83

Hei kaikille!
      Täällä menossa rv 11 4 ja paha olo on helpottanut HUOMATTAVASTI!!
      Onneksi :)..kaveri tosin sanoi pahan olon tulevan myös takaisin jossain vaiheessa..toivotaan että ei niin pahana :)...onko teillä vatsa kasvanut?
      mulla on kyllä jonkun verran turvonnut/kasvanut,koska alkuun verrattuna vyötäryn ympärys oli noin 80cm...nyt se on noin vähä yli 90cm :)

ens viikolla on sitten ultra ja toivon kovasti että kaikki on hyvin..onko teillä sellaista ns pelkoa että onko siellä nyt varmasti joku?
      pelko varmaan kuuluu asiaan,toivotaan kaiken olevan niinkuin pitääkin :)

p.s onko teillä jotain aikarajaa milloin aiotte ostella vauvan sänkyä tai jotain pientä vaatetta tms? :)

• IceCrystal -90

Heips!

Mullakin on pahoinvoinnit helpottaneet, olo ollut itseasiassa suht. normaali lukuunottamatta ajoittaista huimausta.
      9.6. olis vk 12-14 ultra, sinne kun jaksais odottaa ^^ Tosin, kyllä mullakin kieltämättä vähn epäilyttää että mahtaako tuolla sittenkään olla ketään, vaikka silloin ekalla neuvolakäynnillä nähtiinkin jo että on.. :D En tiedä, jotenki niin epätodellista, mutta toivottavasti sieltä nyt sitten asukki löytyy ja kaikki olis kunnossa :)
      Meillä ei ole silleen aikarajaa etä koska aletaan vauvan tarvikkeita hankkimaan, mutta viimeisellä kolmanneksella nyt viimeistään luultavasti :)
      Tässä olisi muuttokin pian yhteiseen isompaan asuntoon. Kolmiota pitäis kattella jostain, nyt molemmilla on kaksiot, joskaan en ole omassa asunnossani viettänyt ainuttakaan yötä, että.. :D Ja ollaan me aiemmin jo asuttu pari vuotta yhdessä, joten ei sinänsä mikään uusi asia ole sekään. Mutta innolla odottelen :)

• Onni82

Itselläni huomenna alkaisi rv 14 :) Ultrassa käytiin 2 viikkoa sitte ja oli aivan mahtavaa nähdä liikkuva pikkuinen, nyt vaan kun on reissu jenkkeihin edessä viikon päästä tekis mieli mennä uudestaan ultraan varmistaa et kaikki on hyvin, mut eivät taida päästää ilman painavaa syytä, onko kokemuksia kellään? Me ollaan pientä vauvan vaatetta jo ostettu sieltä täältä kun on jonkun "löydön" löytänyt ja kirpparilla kun kävin en malttanut olla ostamatta kun on niin halpaa ja ihania vaatteita :) mutta suuremmat ostokset saavat vielä odottaa ainakin heinäkuun (rv20) ultraan asti :)

• O-78

Heips kaikille,

Meillä laskettu aika on 2.12 ja odotan esikoistani

• HO 123

Moikka vaan! Meillä oli tänään ensimmäinen ultra ja kaikki näytti olevan hyvin. Pikkuinen liikkui paljon ja vilkutteli meille!! Ultran jälkeen laskettu aika muuttui, 6.12 on meidän laskettu aika. Itsenäisyyspäivänä :) Laskettu aika oli alunperin 11.12. Nyt tuntuu paljon todellisemmalta. Ajattelin jo ostella jotakin pikkuiselle. Seuraavassa ultrassa meinaamme kysyä sukupuolta. Kaikille hyvää kesää ja onnellista odotusta. :)

• nellikaramelli

jee nyt tänään shoppailu urakalla... ostin vauvan vaatteita, kylpyammeen, sekä vaunut jne... tästä se lähtee.. en millään malta olla enää ostelematta kun masukin näkyy jo niin hyvin. aina voi myydä jos jotain vielä tapahtuisikin. tätä hetkeä on kuitenkin odotettu niin monta vuotta. nyt menossa siis vasta 14 4

• DD

Heippa!
      Täällä ekalla neuvolakäynnillä LA 25.12 eli sen mukaan nyt olis RV11 2. Tänään ensimmäinen neuvolalääkäri ja siellä epäiltiin masun mittailun perusteella, että viikkoja olisi jo parikymmentä, aikamoinen shokki tuli.. Ens viikolle varattiin heti lääkärin tekemä ultra, sitä ja ns. "luotettavaa päivämäärää" odotellessa.. :)

• -e1-

toissa päivänä oli toinen ultra (np-ultra) ja kaikki oli hyvin :) oireetkin on alkanu helpottamaan pikku hiljaa, ainut että nilkkoja meinaa turvottaa kun päivän seisoskelee. Täällä ei olla vielä osteltu mitään tavaroita,ehkä sitten vasta kun sukupuolen saa selville :) välillä täytyy ihailla nuita esikoisen aikaisia vauva vaatteita tuolta kaapista :) nyt menossa 12 5 ja seuraava ultra on sitten vkolla 20.

• adelle86

Hei! Täällä ois la.5.12.2011. Kolmatta odotellaan ja raskausviikoilla 14 2 mennään. Keskenmenoja monia takana. Ehkä sitä jo pikku hiljaa alkaa uskomaan että sitä oikeasti vielä saisi pienen käärön syliinsä :). Kunnon liikkeitä odotellessa ;). Pahin pahoinvointi alkaa olla takana päin ja väsymyskin alkaa jo hellittää. Kauhea kuumuus tehnyt välillä heikon olon. Vaikka muistanut juoda paljon. Vaatteita en ole vielä pikkuiselle ostanut ehkä sitä rakenneultran jälkeen jo uskaltaisi se siis ensi kuussa sitä kovin jo odottelen. Ihania odotus hetkiä kaikille :).

• IceCrystal-90

Meillä oli np-ultra 9.6. kaikki kunnossa ^^ saatiin tietty myös pari kuvaakin mukaan :)

• jade.soturi

Eilen rakenneultra, ja pienokainen oli täydellinen

• IceCrystal -90

Kiva että on ollut kaikki kunnossa :) !
      Meillä on joka vuosi joulun alla tapahtunut ei-niin-mukavia asioita, tapaturmia sun muuta, että tämä joulu tulee kyllä olemaan aivan päinvastainen kun pienokainen toivottavasti syntyy ennen joulua, laskettu aika meillä kun pysyi 14.12. :)
      Minä haluaisin kyllä tietää pienokaisen sukupuolen.. Tietää sitten vaatteita ja tavaroita ostaessakin että ostaako enemmän tytölle vai pojalle suunnattuja juttuja, värin perusteella jne :)

• HO 123

Moikka taas kaikille! Mulla oli tänään neuvola. Hemoglobiini oli hyvä ja paino oli tippunut vähän. Sydänäänet kuuluivat hyvin napakasti,pulssi oli 155. Meillä seuraava ultra 21.7 ja meinataan kysyä sukupuoli. Huomenna ois tarkoitus mennä ostamaan pikkuiselle jotakin. maha kasvaa ja housut alkaa jäämään pieniksi. Mukavaa kesää! Ensi viikolla alkaa loma :)

• adelle86

Moikka taas :).
      Onko teistä kukaan vielä tuntenut liikkeitä? Ite aloin tuntemaan viime viikolla ihan pienen pieniä tönäisyjä jotka on nyt tähän päivään mennessä voimistuneet niin kovin ettei voi olla erehtymättä.
      Olen viikolla 14. Mietin että voiko se vaikuttaa kun jo kaksi raskautta takana?! O
      Otetaan selvää sukupuolesta :) vaikka aluksi mietin että ois kivempi pitää yllätyksenä mutta kiva sitten jos onkin poika niin olla jotain vaatetta jo valmiina kun kaksi aikasempaa on ollut tyttöjä :). Meillä rakenneultra 20.7. Sitä jo kovasti odottelen :).

• -e1-

Moi. Täällä on samoja liike tuntemuksia,tuntuu tosiaan pieniä hipaisuja ja tökkäsyjä :) Mun mielestä sillä on vaikutusta jos on aikaisempia raskauksia takana,että liikkeet tuntuisi aikaisemmin. Mullakin yksi raskaus takana ja silloin ensimmäiset liikkeet tunsin vkolla 16 ja nyt pyörähti 15 vko käyntiin :) Meillä kanssa aiotaan ottaa sukupuoli selville, rakenneultra on 1.8 ja maanantaina neuvola :)

• adelle86

Moi kiva tietää että on muitakin jotka jo liikkeitä havainnut :). Oon jotenkin kattonut ihan väärin mullakin menossa jo viikko 15 :D. Ekassa ra tunsin viikolla 17,toisessa 16 ja nyt sitte viikoilla 14 hujakoilla. Mulle tehtiin sokerirasitus tällä viikolla ja vaikka pahoinvointi on vähentynyt niin se oli yhtä tuskaa :/.

• TeletappiMyy

Heissan. Meilläkin on rakenneultra 1.8 ja toivon saavani sukupuolen siinä selville. Raskausviikkoja nyt 16 3 ja en ole liikkeitä vielä tuntenut,toista lasta odotellaan. Tänään kävimme koko perheen voimin katselemassa vaunuja kirppiksillä.vielä ei ostettu. Ihanaa odotusaikaa :)

• moona86

Minäkin olen tuntenut pientä liikettä

• jade.soturi

Hyvät Juhannukset näin jälkikäteen :) Täällä eletään rv 15, ei vielä liikkeitä, tai jos niitä on ollut en tajua niitä, ensimmäisen kohdalla varmaan monesti näin. Töissä oli hyvin hyvin rankkaa, olen tarjoilijana ravintolassa ja juhannus mentiin tosi tiukilla. Nostelut aiheutti kramppeja ja kipuja ja päätin että nyt loppuu meikäläiseltä kaljatynnyreiden nostelut! Myös jaksaminen on huonontunut, ennen vedettiin 10 tunnin päiviä, nyt olen jo voipunut 8 tunnin jälkeen ja jalat on turvoksissa. Myös alaselkä on alkanut vihoitella, masuasukki ei taida tykätä äipän raskaasta työstä ja pistää sellaiset kivut iltaisin että oksat pois! Unohdan myös totaallisesti syödä työvuoroni aikana, eikä taukojakaan heltiä herkästi kun kassalla olen lähes jatkuvasti :/ toivottavasti muilla on helpompi työ! :)

• jade.soturi

ainiin! Onko joukossa ratsastajia? Itse olen kova hevoslikka ja aion edelleen nousta selkään, niin kauan kun se on mahdollista. Tietysti omat riskinsä ison eläimen kanssa, vahinkoja sattuu niin hoidettaessa kuin selässä.

Mites muut? Onko jääny harrastus vähemmälle/ kokonaan pois?

• fuhpojj

Hei!

En kuulu oikeastaan tähän ketjuun vaan tuonne seuraavan kuukauden puolelle eli tammikuulle. Minä olen ihan säännölliseen käynyt ratsimassa sen kerran viikkoon. Oman hevosen pistin kylläkin ylläpitoon kun ei päivittäin kuulostanut niin houkuttelevalta.

Itse olen huomannut, että tarvitsee hepalla olla todella tasaiset askellajit tai muuten on alavatsa sen tuntuinen kuin se olisi vedetty pesukoneen likousohjelmasta läpite. Muuten ei ole raskaus menoa haitannut. Esteet tosin päätin suosiolla jättää ohjemistosta pois.

Kuulemma (neuvilan täti osasi sanoa) 7. raskauskuukausi on semmoinen kohta missä täytyy lopettaa. Tärinä saattaa ravistaa istukan irti. Sinne saakka siis jos vain mahan kanssa selkään pääsee...

• IceCrystal-90

Heips taas!
      Onkos kukaan ostanut vielä tulevalle pienokaiselle mitään vaatetta tai muuta? :) Minä olen jo jotain unisex vaatetta ostellut ja tilaillut, ja äitini kirpparilla käydessämme myös haali jotain pientä mukaansa ;)

jade.soturi: Itse olen aikaisemmin harrastanut ratsastusta, mutta ollut jo pari vuotta ns. tauolla. Olen kuitenkin miettinyt että lähtis taas tallille kattelemaan josko sitä innostuis, niin ja ratsastamaan, tuolla on sellainen issikka-ori joka on kyllä niin varma ratsastaa ja hoitaa kun voi vaan olla :) Että sillä kyllä uskaltais lähteä ratsastamaan :)

• HO 123

Moikka vaan kaikille! Miten jaksatte näillä helteillä? Minä olen aina välillä niin väsynyt ja tuskastunut. Hiki vaan valuu. Onneks on kesäloma,ei tarvitse työpaikalla hikoill. Onko kukaan vielä miettinyt millaiset vaunut hankkii? Minä olen ajatellut brion happy yhdistelmävaunuja. odotan jo rakenneultraa joka on 21.7. Olen ostellut alennusmyynneistä vauvalle jo jotakin pientä.. Vatsa kasvaa ja pieniä potkuja tuntuu välillä :)
      Mukavaa kesää!

• moona86

moi! Itse en yleensä kärsi helteistä, mutta nyt kyllä täytyy myöntää, että helteet ovat saaneet aikaan monesti melko voimattoman olon. Mutta ihanaa silti, kun on lämmintä :)! Me ei olla hankittu vielä tulokkaalle mitään, koska on toinen lapsi ja suurin osa tavarastahan on jo valmiina. Tosin asumme nyt eri paikassa, kuin esikoisen syntyessä, joten tulemme tarvitsemaan esim. jonkinlaista hoitopöytää/tasoa ja uuden turvakaukalon (isofix-kiinnitteisen) meinasimme autoon hankkia. Ja kai sitä vielä jotain muutakin tulee hommailtua. Mutta jos sukupuoli sattuu olemaan sama, kuin esikoisella, vaatteita ei ainakaan tarvitse hankkia! ...tosin en varmaan malta olla ostamatta mitään... :)

Ja nyt on sikäli ihana vaihe menossa, että olen alkanut tuntea pikkuisen liikkeitä enemmän ja enemmän ja vahvempina :). Tänä aamuna sängyllä maatessani sain jopa bongattua käden tai jalan, luultavasti jalan, koska tuntui niin selvästi

• nellikaramelli

tänään käyty rakenne ultrassa ja kaikki oli niin hyvin kun vaan voi olla. ja poikaa täällä nyt sitten odotellaan.. oli niin selvä ettei tyttöä saa tekemälläkään.. niin onnellinen olo

• mammmayh

La 21.12.2011
      lieviä pahoinvointeja paljon helpompi kuin edellinen raskauteni tällä hetkellä viikkoja 18 3

• helmikorvakoru

Ilmottaudunpa minäkin tänne. :))

Eli joulukuussa laskettuaika 10.12.2011 ja nyt olis meneillään Rv 19 5

• HO 123

Tänään käytiin rakenneultrassa. Meidän pikkuisella kaikki hyvin,saatiin mukavia kuvia muistoksi myös. Me saadaan poika,ultrassa näkyi selvästi. Kovasti jo potkii mahassa. Tänään kävin ostamassa muutaman vaatteen. Vaunut ja kylpyamme on vielä hankkimatta. Ajattelimme brion yhditelmävaunuja. Vielä pitäis jaksaa ahertaa töissä :D Ummetus vaivaa välillä :/ Onko muilla? Rv 20 2 tänään. Tsemppiä kaikille odotukseen.

• helmikorvakoru

20 0 täällä Ja eilen käytiin rakenneultrassa, pikkusella kaikki hyvin ja tyttölupaus saatiin. ihanaa

• adelle86

Moikka taas :)!
      Rv20 6.
      Meillä oli viime viikolla rakenneultra. Kaikki oli hyvin,ja sukupuolikin tuli selvästi ilmi. Pikku prinsessa meille tulee :). Sain myös kiellon raskaiden esineiden nosteluun ynm. Oli pientä supistelua havaittavissa viime viikolla.

Liikkeet tuntuu jo vatsan päältä ja muutaman kerran joutunu valvomaankin neidin riehumisen takia.

Onko kenelläkään kokemusta Hartan vaunuista? Ihastuin niihin mutta en tiedä sitten onko ne läheskään yhtä hyvät kuten mm.emmat.
      Voikaahan paksusti :)

• helmikorvakoru

Mullakin välillä ollut harjostussuppareita. Tuntuu aika epämukvailta. ;o ynf.

• moona86

Kiva lukea kaikkien rakenneultrakuulumisia, meillä tuo olisi ensi viikolla esissä :) ! Nyt menossa siis rv 20 5. Mulla kans on ollut välillä joinakin päivinä supistuksia :/ , eikä asiaa varmaan auta suht raskas työni. Mutta jospa se tästä :) ! Esikoista odottaessani tunsin ensimmäiset harjoitussupistukset vasta joskus suht lähellä laskettua aikaa.

Ja täällä kans liikkeitä tuntuu ja näkyykin välillä jo päälle päin, mutta sitten taas on päiviä, jolloin tuntuu vähemmän. Varmaan riippuu aika paljon siitä, mihin suuntaan pikkuinen monottaa :).

Meillä on Hartanin vaunut olleet käytössä esikoisella ja hyvät ovat mielestäni olleet! Huonoja puolia esim. se, että itse kävin jonkun verran kaupassa vaunujen kanssa vauva-aikana ja ainakin näissä hartaneissa on suht pieni tila siellä alhaalla. Joten ei oikein isoja ostoksia saanut vaunuihin työnnettyä. Ja päälle 1-vuotiaana alkoi käydä nukkumistila ahtaaksi, en tiedä olisiko näin muissakin vaunuissa. Mutta lapsi ei kyllä joskus alle 1,5-vuotiaana halunnut enää nukkuakaan vaunuissa, joten ei ole sitten haitannut. Ja nyt käytetään edelleen rattaina, ja joulukuussa olisi tarkoitus ottaa taas pienen käyttöön ;) ! Mutta yleisesti ottaen ovat olleet näppärät ja hyvät käyttää!

• jade.soturi

Täällä kanssa monotetaan ahkerasti iltaisin kun äippä haluais nukkua :D Tunsin ensimmäiset täysin varmat liikkeet 16 6, nyt siis rv 19 alussa. Enkä osaa verrata tätä ilmakupliin tai perhosen siipiin, enemmän sellainen tump :) Painoa tullu tähän asti noin kilo per kuukausi, eli alkupainosta tähän päivään 5-6kg, nyt en ole puntarilla käynyt. Ennen raskautta bmi oli 19-20. Mites muut?

Helteet oli tuskaa töissä, tiskin takana koko ajan 35 ja taukoja, no pari per 8 tuntia joskus ei yhtään.. Lennossa kerkee vessassa käydä, ja joutuu edelleen nostaa raskasta, etenkin jos yksin olen aamuisin töissä.. Työpaikkani on muuten aivan mahtava ja tykkään, tää kesäsesonkin on vaan mitä on, se on kestettävä. Nyt helpottaa 9 päivän loma, jalat saavat levätä!

Masu näkyy jo hivenen ja ne ihanat ensimmäiset mahantaputtelijatkin on saatu kokea! Välillä se tuntuu ahdistavalta etenkin jos lähes tuntematon koskee vatsaa. entäs sitten kun massu on huomiota herättävä??

Ihanaa kuulla että teillä rakenneultrassa kaikki hyvin :) Meillä olisi vielä pari viikkoa odotusta.

• helmikorvakoru

Mulla kaiketi painoa tullu 2-3 kg tähän mennessä tänään 20 2. bmi pikkusen yli 25 alussa -.-' tosiaan edellisestä raskaudesta jäljellä mukavat ehkä 8 kg.

Pitäiskö kirjottaa joku listä missä ois nimimerkit ja lasketut ajat niin siitä olis aina ns. helppo tarkistaa. :D ja samal vois vaikka laittaa jos on saanu lupausta ja edelliset lapsoset? =)

Mulla kans seisomatyö jossa ei kunnon taukoja oo ollenkaan. ;o saa kyl istuu välil, mut ei siin välissä kauaa kerkeä istumaan. 30 on tuollakin sisällä ja aika tuskasta on. Edellinen työ oli kylmässä ja nostellessa raskaita raskaita laatikoita. sillon pystyin kyl tekeen sitä aika hyvin, maha kasvaessaan vaan oli tiellä :D

Niin mistäs päin mammat ovat?

• adelle86

Toi lista kuulostaa hyvältä en vaan tiedä miten moisia tehdään jne :).

Hui kun moni pystyy tekemään raskaitakin töitä,me rakennetaan omakotitaloa ja siellä joutunu tekemään yhtä sun toista pakko on ollut pitää välipäiviä ja vaan lepäillä välillä.

Mulla painoa ei ole tullut kuin yhden kilon mitä taas ihmettelen kun 2 edellisistä raskaudesta sitä tuli aika reippaasti :D.
      Meillä kanssa vatsa kumpu näkyy jo selvästi :).

Ja noihin hartanin vaunuihin kattelin kanssa että tosi pieni se tavaratila eli taitaa joutua unohtamaan ne :/.

• helmikorvakoru

Jos se vaan laittaa sen listan tähän perään ja siitä sitten aina kopio. :) Musta olis oikeen kiva kirjotella useamminkin tänne. :P
      Jos vaikka alotan

helmikorvakoru LA 10.12.2011, poika 01/2011

• HO 123

HO 123 LA 6.12.2011, poika 12/2006

• moona86

Alkuviikosta rakenneultrassa käyty ja kaikki oli hyvin :) ! Pikkuinen ei millään meinannut esitellä sukukalleuksiaan, mutta pienenpieni poika-arvio kyllä kätilöltä saatiin

• helmikorvakoru

Hihiii, onnea pikkusesta lupauksesta :)

• adelle86

adelle86 LA 5.12.2011, tytöt 6/2005 & 1/2008

• nellikaramelli

nellikaramelli LA 1.12.2011 ensimmäinen tulossa joka on poika

• -e1-

-e1- LA 16.12.2011 ja tyttö 10/2007

• helmikorvakoru

moona86, LA 6.12.2011, tyttö 11/2009

Tein tämmössen yhtenäisen listan, jos joku viel lisää iteensä niin jos viittis kopioida tuon niin olis kaikki aina yhessä listassa :)

• jade.soturi

moona86, LA 6.12.2011, tyttö 11/2009
      jade.soturi LA 25.12.2011

• -e1-

Käytiin maanantaina rakenneultrassa ja meille on tulossa poika :) kaikki oli hyvin,vauva kasvaa normaalisti :)

• HO 123

Moikka vaan kaikille! Mitä kuuluu? Minä olen ollut todella flunssainen ja yskäinen. Varmaan viilenevät ilmat syynä tähän. Yövuorossa kirjoittelen. Seuraava neuvola on 19.8 jota odotan. Onko muut saanut syysflunssaa? Nyt ois rv 23 0. Aika menee siivillä.. Pikkuinen ilmoittelee päivittäin itsestään ihanilla potkuillaan

• jade.soturi

Heips! Oikein hyvää, eilen rakenneultrassa käytiin, täysin terve TYTTÖ tulossa :) Vielä pitää mennä 2 viikon päästä uudestaan kasvuseurantaan, neiti on pieni, vastaa viikkoa 19 vaikka olen jo viikolla 21, tuskailinkin jo että taasko ne siirtää laskettua eteenpäin. Miula tehty se jo kolmesti! Tää on kuin lottorivin täyttämistä, mistä sitä tietää oikeat numerot? :D

Säilytty kaikilta taudeilta, ihanaa kun toi ilma viileni! Lenkillä on helpompi käydä kun saa raikasta happea! Muutenkin olo on energisempi työpäivien jälkeen! :)

Huomattu kans että äskenhän vasta voivottelin alkuraskauden olojen kanssa ja nyt ollaan jo puolessa välin matkaa :D

• moona86

hei vaan :) ! Täällä myös rv 23 0 menossa ja aika tuntuu todella menevän siivillä! Varsinkin, kun itse vertaan esikoisen odotteluun :)! Kaikki on mennyt hyvin, mitä nyt selkä meinaa välillä hieman kipuilla. Ei onneksi ainakaan toistaiseksi kuitenkaan mitään pahempaa. Ensimmäisen raskauden aikana ei ollut minkäänlaisia ongelmia selän kanssa, varmaan lihakset vähän heikommassa kunnossa kuin silloin.. tai jotain.. tartteis siis varmaan tehdä asialle jotain ;) !?

Kyllä itse meinasin sen äitiyspakkauksen ottaa, pitäisi itse asiassa laittaa kelan paperit menemään, kun ne viime viikolla neuvolasta sain. Tai vähän mietin kyllä sitä rahaakin, mutta se on niin häviävän pieni summa sen rinnalla, mitä kaikkea äitiyspakkauksessa on! Ja onhan se ihanaa päästä vähän fiiliksiin niitä pieniä vaatteita hypistellessä :)

• adelle86

Heips kaikille :)!

Viikoilla 23 6 mennään.
      Täällä kanssa ollut selkä särkyä ja lattialta ylös nouseminen ruppee olemaan jo aikas koomista :D. Ja odotan koko ajan että ilmat vaan viilenis kun tuntuu vaan se että helteet pistää pään särkemään. Mitä viileämpi ilma tosiaan sitä energisempi sitä vain on :).

Viime viikolla oli neuvis ja siellä kaikki ok. Sain kelaan paperit ja vaikka meille 3 tulossa niin otin ä-pakkauksen. Vaikka vanhempien tyttöjen vaatteitakin vielä jälellä.

Meillä on kolmas ultra nyt ensi kuussa viikolla 27 katsotaan painoa ja synnytystapa arviota kun ei oikein putkeen ole mennyt edelliset synnytykset. Oletteko muut ajatelleet mennä synnytysvalmennukseen?

Jade soturi kolmestikko jo saman ra aikana sitä la vaihettu :O? Toiv nyt saisit jo lopullisen päivän :).

Jaksamisia ja vointeja kaikille voidaan paksusti ;)!

• nellikaramelli

kertokaa mulle kun sain kelan paperin niin siinä kysytään vuosilomasta niin laitanko siihen tän kesän kesäloma ajan?? oon niin uuno noiden papereiden täyttämisessä..

• helmikorvakoru

Kun viet kelaan niitä papereita niin kysy siellä mitä siihen pitää laittaa. :)

• iii12

Aattelinpa itsekkin kirjoittaa tänne kun oon jo pari kk keskusteluja seurannut :D elikkäs viikolla 23 6 mennään :) Olo on edelleen välillä väsynyt mutta nyt parempaan päin. Selkää särkee jatkuvasti muuten raskaus sujunut hyvin ilman pahoinvointia.. esikoista odottelen :)

• jade.soturi

Onnea iii12 tulokkaasta :D jep kolmasti annettu uusi päivä eli olisko oikeasti kahteen kertaan vaihdettu, ensimmäinen laskettiin viim. kuukautisista joka osui 11.12 kohdalle. No sit nt-ultrassa havaittiin sikiön olevan paljon nuorempi, ei 12 viikkoa vaan 8 6. Eli sitten sain 25.12. No nyt viimeisimmässä rakenne ultrassa viikolla 20 2 tulos oli taas nuorempi eikä mittauksia voi suorittaa, vastaa viikkoja 18 6 ja taas muutettiin aikaa noin 5.1. eli tammikuulle saattaa mennä tai sitten olla menemättä. Mie oon itse ajatellu edelleen lasketun jouluksi kun en voi uskoa että odottaisin 10kk ja synnyttäisin 11 kuulla... Jos neiti sattuu vaan olemaan pienikokoinen? Olin tuossa pari vuotta sitten vuosia alipainoinen, ei kuukautisia 3 vuoteen joten kierto niiden taas alkaessa aikamoista vuoristorataa, eli ei miun kierrosta voi laskea tarkkaan.

• adelle86

No on aikamoista säätämistä. Mulla ekan kanssa kyllä venkslattiin sitä la.ta joka suuntaan se oli rasittavaa. Jos pikkanen vaan pienikokoisempi niinkuin sanoit, ja eikai sillä jos kaikki muuten hyvin :)?
      Täällä ootellaan vieläkin kelan päätöstä äippäpakkauksesta,kumpa tulis ennen vklpua! Ens viikolla toiseen sokrurasitukseen odotetaan sitä innolla,no ei tod. :(.

• iii12

Joo itsekkin odottelen äippäpakkauksen päätöstä ja mullaki ens viikolla sokerirasitus :/ kaikki arvot ollu neuvolassa hyviä mut perinnöllisistä syistä joudun menee.. toivottavasti ei löydy mitään.. Mietin vaa et miten kestää olla ravinnotta sen 12 tuntia tuntuu et jos ei heti aamusta laita jtn suuhun niin taju lähtee :D

• adelle86

Mullakin arvot olleet hyviä,mutta kanssa perinnöllisistä syistä joudun menemään :(. Eka raskaus missä se tehdään mulle kaks kertaa ihan kun ei yks kerta riittäis sitä kidutusta. Se litku meinaan on jotain niin kauheeta. Luulen että alkuraskaudessa se oli kuitenkin pahempi kun oli pahoinvointia ynm. Tsemppiä sulle siihen iii12 :). Ja kannattaa ottaa jotkut eväät vaikka mukaan sinne. Niin mä oon aina tehny.

• helmikorvakoru

Täällä 23 6 nyt tänään. Pikkuselle kehto on ja vaatteita alettu osteleen. :) Mullakin maanantaina edessä sokerirasitus.. ensimmäinen tässä raskaudessa. Ekassa kävin siellä sen kaks kertaa, muistaakseni.

Jännä et iii12 et ne muutti tota LA:ta viel rakenne ultrassa, täälläkin vaavi vastas paril päiväl pienempää ja sano just että tossa vaiheessa voi heittää parillakin viikolla suuntaan tai toiseen. :o

Mulle pakkauksesta päätös tullu jo, tai raha otettiin kun ei pakkaus miellyttäny. Eikä oikeen oo tarvetta. :) Torstain ens viikolla rahat tilillä! Myös mammarahapäätös tuli mut laitoin uuen hakemuksen varhennetusta, koska muuten olisin pelkällä kodinhoidontuella joku parisen kk ja se olis muutama sata kait 400? ja mulla tuo mammaraha päälle 1000.. Enään ois 3 vkoa töitä mulla, kunnes työsoppari loppuu! VIHDOIN :D ens mammalomalla en tosiaan mee töihin!

• iii12

Meilläkin on jo lähes täynnä lipasto joka ostettiin tässä kuussa vauvan vaatteita varten :D jotenkin niitä vaa tarttuu aina mukaan.. tuntuu että itselleen ei ollenkaan enään halua katsoa mitään vaan kaikki shoppailu on vauvaan liittyvää. Pinnasänkykin on jo hankittu ainoa mikä vielä pitäisi hankkia olisi noi rattaat ja tosiaan kun on esikoinen kyseessä niin en oo oikein perillä et millaiset niitten pitäisi olla, ainakin kestävät sillä autoa meillä ei tällä hetkellä ole joten rattaita tulisi käytettyä paljon. Mutta onneksi on vielä 3 kuukautta aikaa miettiä noita hankintoja tuntuu vaan et aika menis liian nopeasti just äskenhän vasta tiesi olevansa raskaana :S Tuntuuko muista yhtään samalta?

• helmikorvakoru

iii12 Ei tunnu samalta :D Matelee tää aika ihan hirmusen hitaasti kun ajattelen raskautta. :D Tuntuu piiiitkältä. Mut kun mietin meiän poikaa et se on 7,5 kk jo! Herranjumala sillon tuntuu et aika menee nopsaa.. :D

Mä suosittelen panostaan vaunuihin. Vaik oliskin vähän kalliimmat mut jos vaan on varaa. Ite en panostanu noihin meiän ensimmäisiin yhdistelmiin ja mä VIHAAN niitä. :D Tuli ostettu liian hätäsenä ja käytettynä ostettiin, jälkeen päin en oikeen ymmärrä miks. makso huikeet 60 e... Oli kiat turhan kiire ja näytti kivoilta. Vaik olis kyl ollu varmasti enemmänkin varaa panostaa.. huoh. Nyt meil on käytettynä ostetut tuplat. ,mut uudet yhdistelmät haluisin vielä, mutta kun on vähän tärkeempääkin ennen niitä sit... Ja suosittelen sitten ilmakumipyöriä :D

• jenniilona

Hei!
      Kävin alusta alkaen koko viestiketjun läpi, ihana kuulla muitakin jouluodottajia. Miulla olisi LA 24.12, eli rv 23 1, rakenneultrassa pojumme oli jonkun päivän edellä kasvussa.. Oon käynyt nuita keskustelupalstoja läpi, tää tuntui omimmalta :) Ootte varmaan muutkin seuranneet muitakin ketjuja, niin eikö tunnu välistä että joillekin tää odotus suorittamista, siis ihan älytöntä hulabaloota ja aika kärkästäkin mielipiteenvaihtoa kyllä ihan minimalistista asioista ;D huh. Mutta täällä tosi kivanoloista porukkaa.
      Ensimmäistäni odotan, ja tosi onnellisen oloisena. Maha kyllä on tosiaan kiitettävästi kasvanu ja takapuolikin tainnut pikkasen levitä ;)

Miten muuten teillä, ootteko työelämässä/opiskelemassa? Ja miten ajattelitte äitiyslomanne aloittaa? Mulla määräaikanen soppari loppuu vuoden loppuun, oon ajatellut sitä varhennettua, kun ei kuitenkaan työt jatku eikä motivaatio ole maailman suurin. Toisaalta sitten pikkasen huono omatunto kaihertaa, jos kuitenkin PYSTYY olemaan sen jonkun viikon pidempään. Teen istumatyötä, muuten ollut ok, tuossa muutaman viikon oli jumalattomat selkäkivut ja istuminen ei tehnyt hyvää, nyt ei mitään, vessassa vaan juosta koko aika.

Voidaan paksusti & palataan ;)

• HO 123

Moikka! Viime perjantaina kävin neuvolassa. Hemoglobiini oli 131 ja verenpaineet hyvät. Painoa on tullut yli 3 kg,kauhistuttaa. Paljon muilla on tullut painoa lisää? Mulla on menossa rv 24 6. Me ostettiin myös pikkuiselle oma lipasto ja tuntuu olevan jo täysi vaatteista :D Viime viikolla käytiin ostaa uudet yhdistelmävaunut. Päädyttiin brion happy harmony khakibeigeihin,niissä oli kampanja menossa,saatiin kaupan päälle lämpöpussi ja hoitolaukku. Olivat kalliit mutta toivottavsti rahan arvoiset.. Vielä puuttuu kylpyamme ja sängyn uudinverhon tanko.. Äitiysloma alkaa virallisesti 31.10. Töissä olen jaksanut olla ihmeen hyvin. Vielä teen tämän listan yövuoroja.. Minä ravaan myös vessassa ja yöllä täytyy nousta. Viikko sitten tunsin supistuksen,kesti noin 15 sek. Mukavaa syksyä ja odotusta kaikille!

• iii12

Nyt on sokerirasituksessa käyty eikä ollu ees niin paha mitä aluksi luulin :D seuraavas neuvolassa saa sitten ne tulokset selville..
      Potkut tuntee jo ihan vatsan päältä pikkuinen liikkuu todella usein :)

• adelle86

Moikka!
      Hyvä iii12 että sulla meni se hyvin :). Mulla meinanu vaan se litku tulla ylös ja heikottanu aika reippaasti sen jälkeen.
      Meillä kaikki valmiina vauvalle paitsi vaunut ja sänkyyn pehmuste ja jos jonkun kivan verhon löytäis :).
      Niin ja muuttokin ennen tulokkaan syntymistä elikkäs pitäs jonkinlainen lipastokin löytää neidin vaatteille.
      Koko ajan löytää lisää ihania vaatteita ei malttas olla ostamatta.
      Mulle nyt tullu painoa semmoset 3kg ja vattan päältäkin jo näkyy kun neiti liikuu.
      Nyt oottelen sitä painoarvio ultraa 5.9 rv 27 siinä samalla sitä synnytystä vielä mietitään vaikka päättäny olen että sektion haluan.
      Hyviä vointeja kaikille :).

• jade.soturi

Heips!

Me käytiin kasvuseuranta uä:ssä, jo oli neiti ottanut kahteen viikkoon muut ikätoverit lähes kiinni. Seuraava onkin synnytystapa-arvio uä :) Eli ei rumppailla enää LA:aa, jee :D

Vauva voi erittäin hyvin, paremmin ei vois mennä mutta äiti voi huonosti :/ Miule ei maistu edelleen ruoka, kaikki maistuu pahvilta, rautakuurin aloittivat kun hemppari laski 110. Sen takia vauva ei kasva kunnolla kun äiti ei anna ravintoa, rupesi harmittaa mokoma kommentti ja melkein itketti että nytkö ne jo lyttää meikäläisen aina samasta ongelmasta, r u o k a. Ihan kuin en olisi tapellut asian kanssa jo koko nuoruuteni... kahtena yönä on ollut kivuliaita supistuksia että herää ja joutunut haukkoo henkeään kun sattuu niin pirusti. Syytä ei tiedetä, kohdunsuu kiinteä ja visusti kiinni. Labraan ne laitto bakteeriviljelyt jos siellä jonkin sortin tulehdusta, mutta en tiedä, en ole huomannut epänormaalia hajua tai vuotoja, tai ylipäätään kipua vessassa käydessä.

Ja kivuttomia supistuksia tulee lähes joka ilta, ei kyllä tarviis tulla, olo on silloinkin tukala ja inhoittava vaikkei satu.

Teillä on malttanut vaaka pysyä ystävänä, miula taasen on lähtöpainosta tähän päivään tullut 12kg, mutta todellisuudessa uskon muistavani väärin painoni ennen raskautta, että olisko sitä tullut 8-9kg. Mutta tosiaan olen kokoa 38 edelleen ja voin käyttää esim xs-s vaatteitani jotka antavat periksi. Jos sitä vaan miula tulee enemmän mut ei se kyllä muussa kuin mahassa näkee :D Paino nousi alussa noin 1kg kuukaudessa, nyt kuukauteen on tullu 400-500g viikossa. Mut se on lukema vain, onneksi todellisuus vaikuttais paaaaaaljon vähemmältä, ette uskois kun miut näkisitte :D

jenniilona kysyit muutaman kysymyksen joten vastaan samalla: Työelämässä, määräaikaisesta toiseen seilaan, kesällä toimin tarjoilijana, nyt olen joutunut taas kokin hommiin ja mahdollisesti syyskuussa pääsen lastenhoitajaksi päiväkotiin ihan mammalomaan asti joka alkaa 19.11, eli mikään työ ei jää ns. kesken :)

Minun onneks kaikki ystäväni joilla on jo isompi muksu lahjoittivat vaunut, sitterin, sängyn varusteineen, turvakaukalon telakalla yms. isommat. On tullu vaatteita jo liiaksi asti! :D Mutta ei voi olla kuin kiitollinen, rahapussi on kiittänyt :)

• paulllna

Heippa !

Ensinäkin, onnea kaikille joulumasuille ! :)

Esikoista odotan, 14.12 la, mutta voipi olla et putkahtaa jo Marraskuun puolessa välissä ulos diabeetikko kun olen (jotain hyötyä siitäkin, pääsee ultraan useammin ;) ). Nyt rv siis 24 5, potkut alkoivat tuntumaan n. rv 21, ja poika on ihan mahdoton liikkumaan ! Ei millään malttais pysyä paikallaan :) Vatsassa muutenkin kaikki hyvin.

Viimeisen viikon aikana tullut ennakoivia supistuksia, liitoskipuja (ovat välillä todella kivuliaita!) ja kaksi kertaa yön aikana "maitoakin" tirskahtanut tissistä... :D

Verensokerini ovat olleet paremmat mitä ovat 10 vuoteen ollu (12 vuotta diabetesta sairastanut), ja lähtöpainosta on tullut vaan 2kg lisää, ja raskaus on muutenkin vielä ihan peitettävissä, ilmeisesti sukuvika :> Odotan kyllä jo että olisi isompi vatsa, ja vielä enemmän odotan että poika syntyy !

Stressi painaa hieman päälle syystä ja toisesta... Tavaroiden hankinnat, kämpän laittaminen, ja yleisestikkin vauva-aika.
      Raha-asiat huolettavat vähän liikaakin, mies alkoi juuri saamaan eläkettä, itsellä ei mitään muuta kuin toimeentulotuki, että mites tässä pärjätään...

Olisiko jollain kokemusta työttömänä selviytymisestä lapsen kanssa?
      Kiitos vastauksista.

• helmikorvakoru

jenniilonalle vastauksi: Oon tälläkin hetkellä vanhempainvapaalla (esikoinen tänään 8kk

• Ho 123

Millasia oireita muilla on rv 26-27? Kyllä tässä alkaa oireilemaan kun masu kasvaa! Kävellessä pistää alavatsaan,ei pääse kovin nopeasti. Yöunet on jäänyt vähemmälle masun kasvaessa,täytyy vaihtaa varovasti asentoa. Harmittaa vielä se kun lepmiasentoni on mahallaan nukkuminen,nyt ei oikein onnistu. Istuminen on jo hankalaa. Yritän vielä jumpata kotona. Onko kellään ollut vielä neuvolalääkäriä? :D

• jade.soturi

Hengästyn normaalia helpommin, ja ei jaksa touhuta enää niin täysillä, ihan kuin kunto olis huonontunu. Aamupahoinvointi on voimakasta jos en heti herättyäni syö jo sängyssä jotain pientä, pala banaania tai lasi mehua auttaa. Turvotus iltapäivisin, pitäisi muistaa istua, maata ja levätä jalat ylhäällä. Autossa istuminen pitkään (yli1h) on jo tuskaa, neste kertyy kahta kauheammin ja tuntuu kuin iho repeää. Uni on katkonaista, hankala löytää hyvää asentoa, yleensä tyyny polvien välissä.

Sitten erinäisiä vaivoja harrastaessa, aivastaessa tai yskiessä, pöksyt saattaa vähän kastua. Vaikka on hyvin vahva lantion lihaksisto. Makean himo on myös lisääntynyt, suklaa on hyvää (onneksi pysyy kohtuudessa)

Ei tarvitse käydä n.lääkärillä, kävin vasta kasvuseuranta ultrassa.

Mikähän on kun ei kuumetta nosta? Keuhkot lentää pihalle ja olo on mitä kamalin, iho on kosketusarka ja tulikuuma, mutta ei lämpöä kun yleensä olen aina ensimmäisenä kuumeessa :s Joku syysflenssu iski :( Uskaltaahan apteekista käydä huoletta lääkkeitä? Panadolia olen syöny särkyyn ja juonu kuumia hot-juomia, jotain vielä saatava kurkkukipuun, harmi kun on sunnuntai :(

• Meillä laskettu aika 12.12! Esikoista odotetaan. Rakenneultrassa lupasivat meille poikaa. No asiahan varmistuu vasta myöhemmin, mutta kova on ainakin potkimaan :) Tällä hetkellä menossa jokin virus-nuha ja olo hiukan puolitehoinen. Kirjoittivat neuvolasta viikon sairaslomaa, koska verenpaineet olivat koholla. Tosin korkea vp johtuu yleensä siitä taudista, mutta parempi katsoa kuin katua. Muita raskausoireita ei sitten olekkaan. Mieli on pysynyt hyväntuulisena koko odotuksen ajan. Mieheni kyllä on sitä mieltä, että se johtuu mun "lääkkeistä" eli vitamiineista joita olen syönyt koko ajan ;) Maha kyllä on kasvanut ja musta se näyttää söpöltä! Mitäs muut mamit? Tykkäättekö kummustanne vai onko se kauhistus? Toivon kaikille ihanaa odotusta ja iloista mieltä!

• helmikorvakoru

26 1 ja myös hengästyy helpommin, paine alavatsassa ja vihlonta häpyluussa myös tuo vähäninen pöksyjen kastuminen on ongelma -.- , muutenkin saa useemmin ravata vessassa, pitäisi myös muistaa syödä vähän ja usein. jos oon mooonta tuntia syömttä niin alkaa tuleen heikko olo vaik olis syöny kunnolla edellisen kerran. Täällä tiistain ois neuvolalääkäri ja yhellä olen jo käynytkin.

• Ho 123

Joo,musta tuntuu myös että saa ravata usesammin vessassa. Yöllä joutuu heräämään. Meillä pikkuisella on pari kertaa päivässä hikka,tuntuu hassuna tunteena alavatsalla. Potkii jo melko kovasti,välillä sattuu kovasti. Pikkuinen painaa virtsarakkoon,tuntuu että tulee housuun :D Mulla on myös maha kasvanut aika lailla,kenkien sitominen on hankalaa jo. Odotan neuvolalääkäriä,saa selvyyden kohdun tilanteesta. Vein vasta viime viikolla kelaan paperit,mietin vaan et milloin äitiyspakkaus tulee? Yövuorossa koitan taas jaksaa! Kaikille jaksamisia ja onnellista odotusta

• iii12

Täällä kans joudutaan koko ajan ravaamaan vessassa :D varmaan 3 kertaa yössä. Masu myöskin kasvanut reippaasti. Huomaan myöskin että kävelykin rupeaa hengästyttämään ja saattaa pienenkin matkan aikana supistaa :/
      Onko muilla ollut samaa???

• Ho 123

Joo,huomaan jos kävelen liian nopeasti,vatsaa alkaa sattumaan ja supistelee.. Ei pääse enää juoksemaan :/ Onko kukaan vielä saanut äitiyspakkausta?? Millaset vaunut olette ostaneet?!

• Eilen kävin hakemassa pakkauksen postista. Ei mennyt montaa viikkoa siitä, kun laitoin hakemuksen kelaan. Vaunut ovat vielä hankkimatta. Samaten hoitopöytä ja sitteri.

• iii12

Hain pakkauksen viime viikolla tuli nopeasti päätös kelasta. Olin ihan tyytyväinen pakkaukseen, tosin alle 70 kokosia vaatteita olisin kaivannut enemmän. Vaunuja en ole vielä hankkinut. Onneksi vielä on aikaa.
      Olo on vielä suht mukava mitä nyt välillä selkä kipeänä. Pitäis varmaan neuvolasta kysellä sellaista tukivyötä.

• helmikorvakoru
    • Ho 123

Me ostettiin tosiaan noi brion happy harmonyt. En malta odottaa että pääsen käyttää niitä :D Täytyy hankkia niihin vaan isommalle pojalle seisomateline.. Minä täällä vielä odottelen äitiyspakkausta. En kyllä ole kovin tyytyväinen pakkaukseen mutta varmasti tarpeellisempi vaihtoehto kun toi raha! Tuntuu,että hikoilen tavallista enemmän.. :/

• -e1-

meillä on briot myös ja hyvät ovat olleet,ostettu siis jo esikoiselle ne. käveleminen alkaa olla kuin pingviinillä :D kohdunpohjan korkeus on alusta saakka kasvanut yläkäyrän ylä puolella ja liitoskipuja sekä supisteluja on ihan kiitettävästi. me otettiin rahana äitiysavustus.

• helmikorvakoru

Mä tilasin tuolta meille uudet yhdistelmät. :) En malta oottaa et ne tulee! :D Vaik meneekin joku kuukaus. Me kasn rahana otettiin toi äitiysavustus. Niin paljon vaatteita ja kaikkee muutenkin. Et ei oikeen miellyttäny se pakkaus. Vaik ei sillä 140 €:lla paljon kyl ostella :D tuplat sain 180 e käytettyinä uudet vaunut 340 € (halvat viel) sit pitää esikoiselle ostaa turvaistuin että vauva saa kaukalon ja näin. :D Mut eopä se äitiyspakkaus ois niihin auttanu :D

• ensisynnyttäjä

helmikorvakoru: kiitos ! hienoa kuulla että olette pärjänneet, lohduttaa sitte itseänikin :)

Itsellä nyt siis 26 5, ja virtsankarkailua ollut havaittavissa, ainakin aivastaessa, muutenkin aivastellut ihmeen paljon viimeisen 3kk aikana :D
      Poju kanssa riehuu jatkuvasti, ja välillä painaa rakkoon niin että pakko mennä vessaan, vaikka ei sieltä sitten juuri mitään tulekkaan. Öisinkin herään n.3 kertaa vessaan. Liitoskipuja sillontällön, mutta selkä vaivaa istuessa ! Kotona on yksi tuoli jossa pystyn istumaan kuinka kauan vaan :D
      Vaunuja pitäisi mennä katselemaan ! Yhdistelmävaunuja olen ajatellut, ja toivoisin että niissä olisi paksut renkaat, helpottaa täällä maastossa kulkua :)

Äitiyspakkaus tuli kyllä todella nopeasti hakemuksen tehtyäni. Olin ihan tyytyväinen sisältöön, kun oli ne kaikki rasvat, kynsisakset, peitot, lakanat yms.

Rauhallista syksyä kaikille !

• jade.soturi

Minäkin sain pakkauksen eilen, ihan kivoja vaatteita, mutta mielestäni ne on enemmän pojalle :D Yhdet ainoat punaiset pöksyt vain :D Mietin pitäisikö kokeilla kestovaippoja? Miten ne toimii, pitääkö siinä olla joku imuliina vai tuolleenko niitä pidetään? Sit se peseminen mietityttää, kakkaiset etenkin.. Sitten ne vaatteiden koot, mikä koko menee normaalin painoiselle vastasyntyneelle (n.3kg)? Nyt iskee paniikki kun enhän minä tiedä näistä hölkäsen pöläystä! Aloitin eilen työt päiväkodissa jossa kaksi vuoden ikäistä, kun toinen ei malttanut nukkua ja alkoi itkeä olin ihan sormi suussa huutamassa aaaaapuaaa, mitä tälle pitää tehdä!!!! :D Mites sit pärjään oman pienen kanssa!!!!

• montaudon

Huomasin itsekin että oli kyllä enemmän poikamaisia nuo äippäpakkauksen vaatteet, mutta onneksi meille on poikaa lupailtu ;D

Kestovaippoihin en ole perehtynyt, ei oikein ole mun juttu ^^

Noista koko jutuista, vastasyntyneen vaatteet on niitä 50-56cm välillä. Voihan sen siitäkin laskea että vauvat syntyessään on n.50cm pitkiä ;)

• Jade.soturille. Kestovaipat kiinnostavat minuakin. Ainakin siellä äitiyspakkauksessa olleille vaipoille oli pieni opaslehtinen miten niitä ko. vaippoja käytetään. Pestä ne pitää ennen käyttöä (imu paranee) ja tosiaan siihen toiseen pystyy laittamaan sen banbuliinan ja vaikka froteeta imuksi ja se toinen oli valmis vaippa, joka vain otetaan käyttöön. Kikkareet tietenkin huuhdotaan pönttöön ennen pesuun laittoa. Imut ja vaippaosat otetaan toisistaan irti pesun ajaksi. Siinä linkkilapussa oli osoite kestovaippasivustolle, joka oli kyllä kaikenkattava pläjäys aiheesta. Kattelin niitä tee-se-itse kestovaipan ompeluohjeita, josko tohtisi alkaa itse tekemään. Nyt vielä aikomus ostaa vaipat valmiina :)

• Ajattelin järjestää vauvan vaatteet koottain, jotta kaikki tulisi käytettyä edes kerran. Mieheni on kannustanut malttiin niiden pikkuvaatteiden ostossa, koska vielä ei tiedä minkä kokoinen sankari maailmaan tuleekaan :) Onneksi saa hipelöidä noita pakkauksen kuteita :D

• jade.soturi

mie lueskelin sitä ohjetta mutta jotenkin en ymmärrä lukemaani, opin asiat paremmin kun teen (käytännön nainen :D) Ehkä koen asian liian hankalaksi (?) No pitää vielä lukasta nettisivut ja miettiä. Pitäähän niitä vaippoja olla useampi kun toiset pesussa,yhdet puhtaana, pari käytössä ja parit likaisena oottamassa, joten.. :D Kaipa miunkin on laitettava vaatteet koon mukaan järjestykseen, helpompi kuin etsiä sopiva vaate isosta kasasta! :)

• jade.soturi

ainiin ja aloitin uuden työn päiväkodissa jossa kolme vaippaikäistä vuoden molemmin puolin, ja sitä vaipan vaihtoa on ja paljon per muksu! 6 tunnin aikana kahdet kolmet pisut plus kakka tai pari, että kestoilla tulis hirvee määrä pyykkiä, mutta tavan vaipoilla roskis täyttyy. No tuleepahan nyt opittua kantapään kautta lasten hoitoa, ja voin vaan sanoa että työpäivän jälkeen ON väsynyt olo :D

• Ho 123

Heips! Mitäpä kuuluu? Mulla oli kamala viikonloppu,jouduin kättärin päivystykseen kamalan päänsäryn ja vatsakivun takia. :/ Ei auttanut panadol kipuihin. Multa otettiin verikokeet,virtsakokeet ja ultrattiin.. Ultrassa lääkäri totesi sikiön olevan pienipainoinen viikkoihin nähden! Onko teillä muilla ollut painoarvioita? Meidän pikkuinen painoi rv 28 4 1.066. Normaalihan on 1.250-1.300. No,meillä kontrolli parin viikon päästä. Kyllä olen vähän huolissaan. maha kyllä kasvaa. Neuvolassa maanantaina rv 28.6 painoa oli tullut 4.5 kg mulle. Sf-mitta 28,se on taas yläkäyrällä.. Todella hassua!! Mukavaa syksyä!

• Ho 123

Mutta nythän se sikiö vasta alkaa näillä viikoilla kasvaa kovaa vauhtia!! Toivotaan,että saavutetaan normaalipaino.

• nellikaramelli

mä kävin tänään ultrassa ja pieni poika painoi 1576g ja mulla rv 29 6
      mun sf mitta oli kolme viikkoa sitten 29. ja painoa tullut koko raskaudessa ensin 9kg laihtumisen jälkeen 400g. masu on kyllä kivan kokoinen. muutenkin kaikki ok. niin tänään selvis että voin synnyttää normaalisti näillä näkymin kun istukka siirtynyt kohdunkaulan päältä pois.

• iii12

Mulla oli toi sf mitta viikko sitten 22. Ja paino oli kk aikana noussut melkein 5 kiloa :D tänään tuli rv 29 0.. Painoarvioo ei oo vielä tehty.

• Ho 123

Äitiyspakkaus haettiin tänään postista.. Ihanaa oli avata laatikko ja katsella pieniä vaatteita.. Makuupussi oli ihan kiva (: Mietin vaan täytyykö noi vaatteet pestä.. tai pesettekö uudet vaatteet vauvalle?

• paulllna

Lauantai-iltaa :)

Meidän pieni poika sai painoarvion vkolla 27 5 930g, kaksi päivää myöhemmin 4D-ultrassa painoarvio 1125g, tosin tuo jälkimmäinen mittasi huomattavasti huolellisemmin, ja myös vatsan mittasi, kun toisessa oli vain se pään ja reisinluun mitan perusteella katsottu, ja muutenkin oli vähän hätiköivän oloinen täti niitä mittaamassa. Mutta pojulla oli pää jo melkein synnytyskanavassa, että 4D-kuvaa ei saatu, ku siinä lantioluiden ja istukan välissä köllötteli :) Alapäätään sitte esitteli senkin edestä... :D

Olen kuullut että kaikki vaatteet pitäisi pestä, joten ajattelin ne pesaista, ja silittää. Ja huomaa että anoppi oli pessyt vaatteet joita on meille antanut, melko voimakas tuoksu, pitää saada se tuoksu pois, kun ei kuulemma sais mitään sellasta pesuainetta käyttää.

• helmikorvakoru

sonja.a kannattaa ostaa vastasyntyneelle 56 cm vaatteita ainakin :) Ne nyt yleensä menee. (: Mä vaan jouduin ainakin sit loppuenlopuks käydä synnytyksen jälkeen ostelemassa 50 cm vaatteita kun ne 56 oli niin isoja :D

Mä oon nyt hirmuna kirpparishoppaillu meiän kohta 9 kk esikoiselle ja tälle tulevalle vaatteita

• Ho 123

Eihän noihin painoarvioihin aina ole luottamista! Meidän pieni asukas on kova potkimaan ja heilumaan. Pää on alhaalla ja jalat ylhäällä. Välillä noi potkut on jo niin kovia että sattuu. Oletteko huomanneet pienen hikkaa,meillä päivittäin hikottelee.. Tänään rv 30 1 (: Äitiyslomaan on enää 4 viikkoa! Onko kukaan vielä laittanut pienokaisen sänkyä valmiiksi? Meillä on vielä varastossa odottelemassa...

• Ho 123

Miten on odotus mennyt? Minä jäin sairaslomalle töistä.. Alaselkä särkee. Lauantaina en päässyt sängystä ylös. Kipu säteilee jalkaan.. Nyt vaan lepoa! Täytyy keksiä tekemistä,että aika kuluu.

• helmikorvakoru

Odotus menee hyvin. :) tänän olis 30 6

• Ho 123

Perjantaina käytiin kättärillä painokontrollissa. Pieni muru painoi rv 31 3 1.600. Muilla painoarvioita viikolla 31? Lääkäri sanoi että hyvin on kasvanut. Vähän käyrän alapuolelle mennään. Lääkäri arvioi syntymäpainoksi noin 3.100. Nyt on hyvä mieli jatkaa loppuun asti raskautta. Maha tuntuu jo niin isolta ja tunnen olevani kömpelö.. Ihanaa syksyä ja odotusta (:

• -e1-

eilen ultrassa painoarvio 1860g ja oli 30 4. ei kovin luottavainen mieli arvioon kun ei harjottelija lääkäri tuntunut hallitsevan niitä mittaus hommia. onneksi muutaman vkon päästä uusi ultra ja arvio :)

• helmikorvakoru

Miks teil on noita painoarvio ultria? Ei oo meillä ollut moista. Esikoisesta oli jossain veiheessa joku arvio. Mulla ei oo neuvolaakaan ollut nyt 5 viikkoon. Ens perjantaina vasta on seuraava neuvola. sillon 32 6 edellinen oli 26 5. Vähän siirtyny pari viimistä neuvola aikaa täs.. mut eipä mulla tässä mitään hätää oo ja minikin myllää mahassa niin lujaa että tuskinpa tuolla hätää on Vaavilla alkaa jo aika paljon olla vaatetta, melkein kaiken oon kirppareilta ostanu. :) Kun kattoo semmossella silmällä niin saa ihan uudenverosta :)

• Ho 123

Mulla on ollut painoarvio ultria koska huomattiin että vauva on pienipainoinen viikkoihin nähden.. Tuntuu että vaivoja on taas vaikka muille jakaa.. Flunssa iski ja unettomuus :( Onko muilla unettomuutta? Molemmat kyljet ovat myös kipeitä. Viime perjantaina oli neuvola ja kaikki näytti olevan kunnossa. Sairaslomalla olen äitiyslomaan asti! Nyt on rv 32 6 menossa!

• nellikaramelli

mulla oli unettomuutta tolla viikoilla ja nyt taas uni maistuu tosi hyvin. lonkat vaan on kipeät yö aikaan kun jotenkin ne painuu.. mulla nyt rv 33 4.

• moona86

Täälläkin odotus sujuu mukavasti, joskin itsekin lonkkakivun takia jäin sairaslomalle. Eipä tässä olisi enää ollutkaan kuin vajaa pari viikkoa ahertamista! Nukuttua olen saanut viime aikoina hyvin, joku viikko sitten huomasin yöllä heräileväni todella usein. Nyt on siis rv 32 6 :). Ja muutaman päivän olen saanut myös nauttia jonkinlaisista supistuksista ja menkkakivuista, pitänee neuvolassa tällä viikolla vähän noista kysellä..

Muuten olo on ollut todella hyvä, eikä voinnissa valittamista. Nyt loppua kohti huomaan taas vaan tarvitsevani lepoa ja unta enemmän, onneksi ei väsymys sentään samanlaista kuitenkaan ole kuin alussa! Ja painoa on tullut tässä raskaudessa nyt jo se kymmenisen kiloa :O, muta enpä stressaa asiasta. Edellisessä raskaudessa kiloja tuli koko raskauden aikana suunnilleen tämän veran, mitä nyt tähän mennessä :D.. mutta hoikka olen alkujaan, joten ei tässä mitenkään älyttömästi ole tursuiltu ;).. ehkä täytyy myöntää, että makeat maistuvat liiankin hyvin....

Itse en ole vielä edes hirveästi laittanut tavaraa valmiiksi, toki vauvan vaatteet on jo kaivettu esiin ja näin, mutta mitään en ole vielä pessyt enkä sillä tavalla laittanut valmiiksi. Täytynee alkaa noitakin kohta suunnittelemaan! Eihän tässä ole enää kuin muutama viikko ja vauva on jo täysiaikainen :) !! Ja toisaalta taas voi mennä vielä monta, monta viikkoa ennen synnytystä...

ihanaa loppuodotusta teille muille :) !

• Ho 123

Mulla oli toissapäivänä kovat kivut navan seudulla. Soitin kättärin päivystykseen ja epäilivät napatyrää. Tänään aika omalle lääkärille,saas nähdä mitä sanovat. Raskauden aikana napatyrää ei leikata. Mietin vaan että miten tämmöisen kivun kanssa voi elää loppuun asti raskautta.. Onko muilla kokemusta?

• helmikorvakoru

Täällä oli tänään neuvola ja Rv 32 6

• Ho 123

Moi! Missä kaikki joulumasut on? Täällä on niin kovin hiljaista.. Tänään rv 34 1 ja aika rientää.. Alkaa tosiaan pikkuhiljaa jännittämään synnytys,eihän siihen kauaa enää ole ;) Sairaalakassi on pakattu ja kamera ladattu.. Vauvan sänky laitetaan tulevana viikonloppuna valmiiksi.. Asuuko kukaan muu pääkaupunkiseudulla ja on menossa synnyttämään kättärille?

• paulllna*

Heippa !
      En taida kuulua enää tähän ryhmään, ilmeisesti diabeteksen takia kehittyi vakava raskausmyrkytys, ja poika piti leikata rv 33 1, leikkauspäätös tuli lääkäriltä sekunneissa, molempien henget oli vaarassa.
      Pikku prinssi oli syntyessään 41,5cm ja 1760g, pieni poika, mutta ei tarvinnut edes kuin muutaman tunnin apuhappea ja valokaappia, nyt vaan odotellaan että oppisi vielä syömään ni olis kaikki erinomaisesti :) Poika syntyi siis 27.10.
      Mukavaa odottelua kaikille !! Nuo pienet kääröt ovat ihania

• Ho 123

Onnea paljon pienestä pojasta! :) Hyvä,että pojalla on kaikki hyvin vaikka syntyikin aikasin.. Meillä alkaa huomenna rv 35 :) Viimeiset viikot käsillä :) Mukavaa ja onnelista jatkoa Pauliinalle ja pienelle prinssille

• almuska85

Jaahas, nyt olis varmaan korkea aika ilmottautua joulumasuksi. :)
        Nyt on aikaa istua koneella ja lueskella näitä. Mammalomakin virallisesti alkanut. Jee.

Elikäs täällä naputtelee 26w mamma uudeltamaalta, esikoisella ikää 2v ja poikalapsi kyseessä. Laskettu aika masuasukilla on 8.12. :)

Tää raskaus on ollut aivan toista maata kuin edellinen, vatsakin on puolet isompi nyt jo mitä oli viimeksi viimeisillään. Turvotusta, närästystä, lihomista, ahdistusta ja kaikkea muuta pientä kivaa on siivittänyt tätä raskautta. Mutta eipä tässä enää kaukaa ole, yritän "nauttia" viimeiseen asti.

Onnea kaikille joulukuussa tuleville äideille!

• Ho 123

Terve! Minä kävin neuvolalääkärissä maanantaina rv 35 6. Painoa on nyt tullu koko raskauden aikana yhteensä 10 kg. Hemoglobiini oli laskussa 111,jouduin rautakuurille.. Verenpaineet hieman koholla 133/84. Millasia sf-mittoja olette muut saaneet rv 36? Lääkäri kirjoitti neuvolakorttiin mulle 31-32. Kohdun ulkosuu auki ja pehmentynyt. Vauva raivotarjonnassa. Supistuksia ei ole ollut. Miten muilla menee loppuraskaus? Tänään rv 36 1.

• moona86

moi! Täällä kans rv 36 1 menossa ja huomenna olis neuvolalääkäri. Itselläni on ollut supistuksia rv 32 alkaen. Tai välillä on useampi päivä väliä ja välillä sitten taas saattaa olla muutaman tunninkin ihan suht tuntuvia supistuksia. Saas huomenna sitten nähdä, ovatko saaneet mitään aikaiseksi tuolla kohdunsuulla.. Mullakin on ollut kohdun ulkosuu auki puolesta välistä asti, mutta se johtuu sitten taas siitä, että olen uudelleensynnyttäjä. Mutta jännäähän tämä alkaa jo olla, kun ei tässä kovin montaa viikkoa kuitenkaan mene enää, kunnes saamme kaikki pikkuiset syliimme :)

• -e1-

Moi! täällä menossa nyt 34 6. kävin tällä vkolla ultrassa ja painoarvio pienelle oli 2590g. Samalla mitattiin verenpaineita niin huitelivat siellä 150/88 eli koholla olivat.Viimeksi neuvolassa vkolla 33 oli paineet 132/78 hemoglobiini 113 ja sf-mitta 34cm. Täällä paikat on toistaseksi kiinni,kohdunkaulaa vielä 1,5cm mutta pehmeä. Seuraava neuvola parin vkon päästä :)

• nellikaramelli

hei
      tänään käyty kasvunseuranta ultrassa ja yllätykses kohdun suu auki 3-4cm ja kohdunkaula hävinnyt. lääkäri oli ihmeissään kun oon ensisynnyttäjä ja kaikki alkaa olla niin valmista.lähtö synnyttämään voi tulla milloin tahansa.. pieni oli laskeutunut jo aivan lähtö asemiin..tänään mulla rv 37 1. paino arvio pienelle pojalle oli 3678g. Verenpaineet on ollu koko raskauden erittäin hyvät. ja painoa sen jälkeen kun lähteny raskauden aikana 10kg niin 1kg tullut takaisin. mutta hyvä näin kun oon muutenkin hieman ylipainoinen.

• jade.soturi

Heips!
      Täällä mennään 34 6 ja loistavasti jaksellaan. Ei ole jomotuksia, kolotuksia, supistuksia (vain harjoitussuppareita) tai ylipäätään mitään ongelmia raskauden kanssa, kaikki arvotkin hyvät. Olen pystynyt harrastaa ihan normaalisti, jumpat, reippaat lenkit, juoksupyrähdykset. Viikko sitten muutettiin omaan kotiin ja kannoin muuttokuormaa (omasta jääräpäisestä tahdosta) eikä siitä haittaakaan ollut. Kiitos nuoren iän ja superhyvän kunnon?

Painoa tullu se 14kg, massu on pieni ja soma. Täälläkään ei ole painoarvioita tehty (tehdäänkö edes, en tiedä)

Vauva viihtyy edelleen alhaalla rt:ssa, sf 30cm.

Kaikki ystävät ovat saaneet jo käärönsä maailmaan, olen sarjan viimeinen ja alkaa jo jännittää! Tänään on tuoreella isällä varpajaiset (pidetään meillä) ja kyllä siellä sitten synnytetään ja minnuu pelotellaan!

• jade.soturi

eikäku 33 6...

• nellikaramelli

no niin lapsivedet meni 1½h sitten.. eikun odottelua miten supistukset voimistuu.. hui

• Ho 123

Moikka!

nellikaramellille paljon tsemppiä koitokseen. Oletko soittanut sairaalaan? Onko sulla supistuksia jo? Tule sitten kertomaan tänne miten kaikki sujui :) Hui,alkoi itseäni oikein jännittämääm tuleva koitos! Tänään ja eilen supistuksia tullut vähän. Varmaan saan jännittää vielä 3 viikkoa.

• Ho 123

Tänään rv 37 0 :) Olen jotenkin niin onnellinen.. Joulua kovasti odottelen ja vauvan syntymää! Ihanaa,enään muutama viikko!!

• nellikaramelli

no niinhän siinä sitten kävi että sunnuntaina 13.11 isänpäivänä syntyi poika 51cm ja 3820g. eli tuli ennakkoon rv 37 3. tulen kertomaan miten synnytys meni mutta nyt pienen luo.. miten voi rakastaa toista näin paljon.. häntä on ikävä vaikka olis vaan nukkumassa..

• moona86

Voi, onnea kovasti nellikaramelli :) !! Ihana juttu! Äidin rakkaus on kyllä ihan uskomatonta, ei sitä pysty etukäteen kuvittelemaan

• Ho 123

Onnea paljon nellikaramelli! :) Tulehan kertomaan miten synnytys meni?
      Täällä tänään alkoi rv 38.. Eilen tuli pari kivutonta supistusta.. Menkkamaista jomotusta välillä :) Liikkeet on vähentyneet mielestäni vähän.. Yöt menee miten menee :/ Heräilen 3-4 kertaa. Kaikille joulumasuille tsemppiä synnytykseen ja tulkaahan kertomaan miten menee?

• Potkijan äiti -87

Moi! Uutena tänne kirjottelen. Mulla LA 5.12.11 ja kovasti toivoisin että ehtis syntyä reippaasti ennen joulua jotta sitten ite pääsis herkuttelemaan äidin joulupöytään. Esikoista odotellaan eli hyvinkin mahdollista että yli menee, mutta ei kai ne paljoa yli kahta viikkoa yli aikaa kattele? NÄIN olen ainakin ite ymmärtänyt.

Olisko kenelläkään vinkkiä miten saisi turvotusta laskemaan? Itse juon paljon paljon vettä, pidän jalkoja ylhäällä aina kun mahdollista ja oon myös ananasta koittanut, mutta eipä tunnu auttavan.

• lentosukat ...

Sellaiset lento/matka -sukat auttavat minulla ainakin jalkojen turvotukseen ... jalat tuntuvat paljon paremmilta illalla ja yöllä, jos on niitä sukkia muistanut pitää päivällä. Niiden jalkoihin kiskominen ja poisottaminen on vain työn ja tuskan takana. Pistää supistelemaan kamalasti.

• helmikorvakoru

Ohhoh, eipä ole tosiaan täällä tullu kauheesti käytyä. Nyt on alkanu aivan hitsistä jänskättämään toi toisen pikkusen tulo. Jännittää ihan kamalasti mitä toi meiän alle vuoden ikänen esikoinen tykkään. :) Tänään on siis Rv 38 2 :) Esikko synty 39 0 ja toivoisin tosiaan että vauveli alkais tässä kohta myös tulemaan, mielummin tosiaan ennen joulua! Ja eiköhän se tulekin. :)

"Menkka kipuja" ollu muutaman päivän ja liitoskivut tullu myös oikeen urakalla, varsinkin öisin. Supistuksia vähän ehkäpä, ei kipeitä kuitenkaan. Vauva liikuskelee vähän maltillisemmin. Paljon oon siivoillu ja pitäny kämppää puunattuna. :) Mut ei oo valittamista kyllä oloissa! Oli huomattavasti tukalampaa tuo ensimmäinen raskaus, mulla myös lievä turvotusta ja verenpaineita vähän seuraillaan ja pelkopolillakin oon käyny. Mut älyttömän hyvillä fiiliksillä oon synnyttämään menossa! Aivan ihanaa saada toinen pikkunen. Pitääkin huomenna muistaa viettää taas paljon aikaa esikoisen kanssa =)

Mulla oli lääkäri neuvola joskus ennen kun 35 vkoa tuli täyteen ja sillon oli viel kaikki kiinni mut pehmenny. ja kaulaaki oli se 2 cm jäljellä. Esikosta oli siinä paikkeilla 1 cm auki vissiinkin.

• -e1-

täällä ollu peti potilaana jo muutama päivä,raskausmyrkytys päällä mutta onneksi aika lievä. 37 4 vauvan paino arvio3,6kg :) ja kaikki paikatvielä kiinni. ensi viikolla ehkä käynnistys,sitä odotellessa :)

• jade.soturi

Helmikorvakoru: jännitetään yhdessä loppumetrit :D Yritän olla avoimin mielin mutta alitajunnassa jännitän aivan mahdottomasti. Onhan kokemus ensimmäinen ja ainutkertainen!! Sitä kun ei voi hallita, aikatauluttaa tahi päättää yhtään miten synnytys tulee menemään..huh!

-e1-: voimia ja lepoa sinne!! toivotaan että pysyy lievänä!

Itse kävin tänään synnytystapa-arviossa. Viikkoja 36 5, täysin terve ja hyvinvoiva vauva, tosin painoarvio on 2600g joten joudun kasvukontrolliin (?) Hemppari matala (100), vaikka syön kourakaupalla rautaa, vuotoriski siis (voihan nenä!) Tyttö on rt:ssa ja kiinnittynyt, mutta kohdunsuu epäkypsä ja kiinteä. Alateitse synnytetään (onneksi ja toivottavasti myös toteutuu, pelkään sitä sektiota)

Kiloja on tullunna jo 15, herrajumala ja missään ei näy, kyllä suurin osa on nyt kertynyttä nestettä.. Vielä jaksaa lenkkeillä ja touhuta kaikkea, kunhan kelit paranis ja tulis pakkanen lunta!

Tsemppiä kaikille joulumasuille loppukoitokseen :)

• Ho 123

Tänään aamusta asti tullut limaista veristä vuotoa ja supistuksia. Toivottavasti synnytys alkais kohta!

• hyiiiiiiiiiiiiiiii

YÄK !!!! Ällöttävä limapuo.

• Almuska*

Heips!

Täällä onnellinen pienen tytön äiskä. LA olis ollut 8.12, mutta päättivät käynnistää raskausmyrkytyksen takia. :) Tyttö siis syntyi 3.12. Synnytys oli lyhyt, mutta perkuleen kivulias, esikoinen tuli paljon helpommin "ulos". Tyttö syntyi rv 39 2, painoa 3520g ja pituutta 49cm. :) Ihan sopivan kokonen pallero mulle. :)

Luulin, että 15 lisäkiloa olis samantien jäänyt laitokselle, mutta pyh.. 5 kg jäi sinne, loput 10 kg roikkuu vielä mukana. Ankaraa treenausta nyt sit vaan.. Tai no ehkä ens vuonna sit. :D

Mutta nyt tytön kanssa kotona, kotona odotti 2v isoveli.. Mustasukkasuutta havaittavissa. Katsotaan kuinka tilanne tästä etenee.

Onnea jo synnyttäneille joulumasuille ja synnyttävillä tsemppiä synnytykseen! :)

• helmikorvakoru

Noniin, eli seuraavana päivänä viimisestä kirjotuksestani syntyi tänne pieni neiti

• Ho 123

Moikka! Meille syntyi 7.12.2011 kaunis poika. Pojan hienot mitat 3620g & 52cm.
      Olemme koko perhe mielettömän onnelisia pojasta

• odottavanaikaonpitkä

Mulla la 11.12 ja masuasukki edelleen sisällä HUOH -,- Vois tulla ulos jo et sais olla joulun kotona! :D

• Almuska*

Odottavanaika on pitkä, toivottavasti tulee ennen joulua. Ikävä olla sairaalassa aatto ja muut pyhät. :( Onko eka lapsi kyseessä? Toisesta lapsesta onneks pääsee päivässä parissa pois sairaalasta.
      Koitahan jaksaa ja hyvää joulun odotusta teille! :)

• -e1-

7.12 syntyi poika 3680g ja 50cm

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      182
      3635
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      513
      2843
    3. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      38
      1644
    4. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      102
      1417
    5. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      50
      1300
    6. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      22
      1271
    7. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      342
      1167
    8. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      51
      1158
    9. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      125
      1088
    10. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      41
      1019
    Aihe