Haluan varata ja maksaa menopaluulipun ystävälleni Suomessa, Helsinki-Australia-Helsinki. Haluaisimme ottaa vakuutuksen senkin varalta, että myöhästyisi jatkolennolta. Onko pakko siksi varata matka matkatoimiston kautta? Jos ostaa netistä liput ja sitten vakuutuksen, jääkö omalle vastuulle, jos myöhästyy?
Voitteko suositella hyviä matkatoimistoja, joissa voi tehdä varauksen näin netin kautta, sähköpostitse tai muuten? Suomalainen toimisto siis. Voisin ostaa täältä päästä, mutta Suomessa vaikuttaisi olevan hiukan halvemmat hinnat, äkkiä katsoen. Onko?
Kiitos neuvoista jo etukäteen.
Mistä lippu? Netistä vai toimistosta?
9
249
Vastaukset
- mietis nyt
Tämä kuuluu aihevalikon "tyhmät kysymykset" alle.
- aloita vaikka näistä
Matkatoimiston kautta varatessa hinta on vähän kalliimpi kuin netistä suoraan ostaen, koska siihen tulee tietty palvelumaksu päälle. Mutta koska lippunne on varmaan muutenkin aika kallis, ei muutamalla kympillä liene merkitystä. Suomalaisia matkatoimistoja on esim. Area, Kalevatravel, SMT - näiltä löytyy nettisivut sekä suomenkielistä puhelinpalvelua.
Nettisivuja joilta voi hintoja ja reittiyhteyksiä katsoa on esim. ebookers (laita .fi niin on suomalaiset sivut tai vaikka .com jolloin kansainväliset) , area.fi, supersaver.fi ja niitähän on vaikka miten paljon. Eri vaihtoehtoja löytyy vaikkapa siten että aloittaa etsimisen momondo.com sivujen kautta, joka hakee hintoja usealta eri toimistolta ja sivustolta. Mutta jos koet netistä varaamisen hankalaksi, voithan etsiä sopivat lennot ja sitten pyytää matkatoimiston varaamaan ne.
En ole kuullut että olisi olemassa erikseen vakuutusta lennolta myöhästymistä varten!!?? Matkavakuutus kannattaa tietysti ilman muuta ottaa ellei sellaista ole ennestään esim. ammattiliiton tms kautta. Se korvaa jos matka peruuntuu vaikka sairastumisen vuoksi. Lentoyhtiö puolestaan on vastuussa siitä että jatkoyhteys toimii eli jos vaikka ensimmäinen kone tulee myöhässä vaihtokentälle ja siitä syystä menettää jatkoyhteyden, niin lentoyhtiö bookkaa matkustajan eteenpäin jollain myöhemmällä yhteydellä. Tällöin lippujen pitää olla yhteinäiset Suomesta Australiaan eli varattu yhdellä kertaa, vaikka sisältäisivät vaihtojakin. Mutta en usko että mikään vakuutuskaan korvaa sellaista, jos jotenkin itse hidastelee ja siitä syystä myöhästyy lennolta! - Australiaan
Kiitos asiallisesta vastauksesta tietämättömän kysymykseen!
Googlasin kaikin mieleentulevin termein, mutta ei löytynyt juuri mitään, matkatoimistoja eikä nettivarauspaikkoja. Suomessa asuvat varmaan ovat hyvinkin tietoisia niistä, koska ne näkyvät mainoksissa ja muuten, jatkuvasti. Minulle ne ovat uutta. Varaan omat matkani täkäläisten matkatoimistojen kautta.
Voi olla, että olen ymmärtänyt väärin. Sekoitin vakuutukset ja lentoyhtiöiden vastuudet. Luulin, että jos lento on myöhässä ja seuraavalta lennolta myöhästyy, jatkoyhteys järjestetään ilman lisäkuluja vain, jos liput on varattu matkatoimiston kautta. Mutta jos se onkin lentoyhtiön asia ja toimii, jos liput on varattu samalla kertaa koko reitille, ei liene sitten väliä, mistä lipun ostaa. Niin, omaa hidastelua ei kukaan maksa, se on ymmärrettävää.
Aloitan Arean sivuilta. Kiitos sinulle avustasi! - Junde2
Esimerkiksi http://www.vertaa.fi sivustoa voi käyttää edullisimpien lentojen etsimiseen. Sieltä löytyy samalla linkit nettivaraussivustoihin. En tiedä onko sivuilla jotain systeemejä, jotka estäisivät käyttämästä suomalaista palvelua Australiasta käsin. Jos haluat käyttää matkatoimistoa, niin voin suositella Matkahaukka Oy - nimistä pientä matkatoimistoa, http://www.matkahaukka.com
- niin tai näin
Ei niiden webbisivujen nimiä tarvitse tietää. Senkun googlaa "halvat lennot" tai cheap flights". Varmasti löytyy, on mm. eticket, supersaver, seat24 jne. Itse olen lentänyt aasiaan aina varaamalla lennot eticketistä.
Toki jos haluaa asian tehdä kalliisti ja hankalasti, marssii matkatoimistoon. - Australiaan
Kiitos neuvoista teille kaikille. Olen jo vilkaissut lentoja ja tosiaan, ne ovat halvempia Suomesta ostettuna. Kumma juttu, mutta näin on. Viime vuonna maksoin omista lipuistani $3000... Varasin ne matkatoimiston kautta, mutta webjetistä hinnat olisivat olleet samat, viime tippaan kun olin asian jättänyt ja oli tosiaan peak-aika. Minusta, harvoin matkustavasta, matkan jännittävyys (myönteisessä mielessä) alkaa jo siitä, kun astun matkatoimiston ovesta sisään. Tuntuu hienolta puhua kasvotusten virkailijan kanssa ja ojentaa setelinippu varauksen päätteeksi.
- omatoimisesti kaikki
Sehän on hinoa, kun saat ilon siitä, että ojentelet setelinippua! :) Itse ostan lentoni netistä, jolloin sillä ei ole väliä olenko Melbournessa, Miamissa, Bangkokissa, Moskovassa vai Oulussa. Nettihinnat on aina edullisempia ja etsimällä löytyy lähes tunnin tarkkuudella itselle sopiva lento, vaihto ja reitti. Ei pidä tyytyä ylihinnoiteltuun "valmispakettiin", jonka matkatoimistovirkailija ehdottaa. Mitä puhumiseen tulee, puhun mieluummin läheisteni kanssa matkasuunnitelmista, jolloin myös toinen osapuoli tuntee minut ja miun tarpeitani sekä halujani. Mutta kukin tavallaan! Jos kaikki olisi kuin minä, matkatoimistovirkailijat olisivat työttömiä!
- Alan Ammattilainen
Tarkennus ammattilaiselta! Matkavakuutus on tärkeää lentojen osalta silloin kun sinulla esim. 2 eri lippua. ja ensimmäisen lipun lento myöhästyy nin että et ehdi toisella lipulla olevalle lennolle. Tälllöin matkavakuutuksen myöhästymisvakuutus astuu voimaan. Mikäli sinulla on yksi lippu niin vaihdosta huolehtii lentoyhtiö!
Omatoimisesti kaikki.. tarkennuksena sanon että "valmismatkat" eivät suinkaa ole ylihinnoiteltuja vaan sisältävät monia parannuksia itse erikseen ostettuihin matkan osiin verrattuna. mm. valmismatka sisältää riskisuojan. Mikäli hotelli, lentoyhtiö tai vaikkapa matkan järjestäjä kaatuu saa kuluttaja rahansa takaisin. Samoin ongelmatilanteissa Matkatoimsto vastaa matkan sujuvuudesta. Matkatoimistot asettavat järjestelyistä matkoista vakuuden Kuluttajavirastolle sekä neuvottelevat hyvät hinnat asiakkaan puolesta ja kaiken lisäksi säästää asiakkaan aikaa ja käyttää omaa ammattitaitoa onnistuneen matkan rakentamisesta. Näin ollen mistään ylihinnoittelusta ei todellakaan voi puhua. Ilman Matkatoimistoa olet todellakin maailmalla yksin mikäli kaikki ei mene miten pitäisi... jolekkin trapetislla keikkuminen ilman suojajärjestelmää sopii ja jollekkin ei. Valinta on asiakkaan!- omatoimisesti kaikki
Niin, ongelmatilanteissa matkaopas tai viime kädessä matkatoimisto vastaa matkan sujuvuudesta. Onhan se huomattu mm. Matkaoppaissa, miten asiakkaan kanssa mennään nostamaan rahaa automaatilta, kuoletetaan kortit ja jopa neuvotaan saako rantatuolin kuljettaa lentokoneessa muistoksi kotiin! Se on hienoa, että palvelu pelaa! Mutta edelleen matkustan omatoimisesti, enkä tarvitse oppaan neuvoja, mistä minä voin ostaa maitoa. Ikinä ei ole ongelmia ollut, mutta kertahan se olisi ensimmäinenkin, eli jos vaikka lentoyhtiön konkurssi tulee, se tulee, menetän rahat, mutta minun ei tarvitse käydä paperirumbaa läpi saadakseni jotain korvauksia (ehkä?), ostan vain uuden lipun. Siltikin olen säästänyt useita lomia hoitamalla järjestelyt itse ja juuri siten kun minulle sopii.
Pätevinkään matkatoimistovirkailija ei voi tietää minun mielihaluja ja ajatuksia, joten minä tiedän itse parhaiten, mitä haluan ja sen osaan myös itse hakea, neuvotella ja ostaa. Mitä tulee aikakysymykseen, minulla on aikaa ja se matkan suunnittelu on erittäin mukavaa ja tiedon/lennon etsiminen netistä on jo osa matkaa. En vain ole valmis maksamaan palveluista, jotka teen itse mielelläni ja juuri siten kun ne minulle sopii.
Mutta kuten sanoin, jos kaikki toimisivat kuten minä, omatoimimatkojen hinnat nousisivat ja matkatoimistovirkailijat olisivat työttömiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403067- 802831
- 1862444
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362165- 191483
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411396- 101274
- 131269
- 221241