Mitä on taikuus?

Juoku

Kiinnostais kuulla mielipiteitä aiheesta taikuus? Siis mitä ymmärrät taikuudella ja mitä se mielestäsi on? ONko taikuutta mielestäsi olemassa?

Esimerkiksi raamattu mainitsee jotain taikuudesta, mutta määritteleekö raamattu mitä taikuus itsessään on? En ole ainakaan itse löytänyt raamatusta yhtäkään määrittelyä taikuudelle. Sana taikuus on siis raamatussakin hyvin abstrakti käsite, jolle ei löydy selitystä.

Olen itse sitä mieltä, ettei taikuutta itsenäisenä "voimana" ole olemassakaan. Taikausko ja taikuus ovat vain ihmisten mielikuvituksen tuotosta.

17

2501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku

      ...sanoisin että se on kyky hallita kehon sisäistä ja ulkoista energiaa. Esim. Luoda energiasta tulipalloja (lämpöenergiaa), siirtää esineitä paikasta toiseen (kineettistä energiaa) ja muodonmuutos (järjestämällä atomit uuteen järjestykseen)...

    • I am a man

      Taikauskoa ja taikatemppuja, katso Copperfildiä ja muita "velhoja" mitään ei tapahdu kaikki perustuu ihmisen huijjaamiseen. Mitä hyötyä on harrastaa magiiggaa, helppo tapa rikastua, kostoa vihollisille,mitä siitä haetaan? kaikki tyyni huuhaata.

      • Atomi

        Taikuus on nykypäivänä viihdettä siinä kuin musiikki ja elokuvatkin. Jos se tuottaa jollekin pahaa mieltä, niin sitten ei mahda mitään. Niin tuottaa uutiskuvatkin ja monet muut. En ole enää nykyään törmännyt yhteenkään taikuriin, joka väittäisi omaavansa yliluonnollisia kykyjä.

        Taikuus muuten voidaan käsittää ihan muuten mutta tämä oli lähinnä vastaus tuohon äskeiseen sisäänpäin lämpeävään kommenttiin aiheesta.


      • Viljami

        Itse jakaisin taikuden kahteen osaan: oikeaan taikuuteen ja huijaamiseen. Viihdetaikurit tekevät juuri tätä "huijaamista". Niin, ja mutten taikuus(huijaaminen) ei tosiaankaan ole helppo tapa rikastua! Taikuus(huijaaminen) on työ tai harratus siinä missä muutkin.
        Mitä sitten on oikea taikuus? Ehkä tällä tarkoitetaan, että tapahtuuko jotain yliluonnollista? Tämähän on puhtaasti uskon asia...


      • taikuri
        Viljami kirjoitti:

        Itse jakaisin taikuden kahteen osaan: oikeaan taikuuteen ja huijaamiseen. Viihdetaikurit tekevät juuri tätä "huijaamista". Niin, ja mutten taikuus(huijaaminen) ei tosiaankaan ole helppo tapa rikastua! Taikuus(huijaaminen) on työ tai harratus siinä missä muutkin.
        Mitä sitten on oikea taikuus? Ehkä tällä tarkoitetaan, että tapahtuuko jotain yliluonnollista? Tämähän on puhtaasti uskon asia...

        viihdetaikurit eivät ole huijareita vaan tekevät asioita jota ei silmät usko ja järki käsitä.
        taikureiden asiakkaat tilaavat viihdetta, eivätkä taikurit huijaa paitsi silloin kun väittävät omaavansa yliluonnollisia kykyjä.
        koska taikatemput eivät yleisesti perustu mihinkään yliluonnolliseen.


      • Taikuri Klabbis
        taikuri kirjoitti:

        viihdetaikurit eivät ole huijareita vaan tekevät asioita jota ei silmät usko ja järki käsitä.
        taikureiden asiakkaat tilaavat viihdetta, eivätkä taikurit huijaa paitsi silloin kun väittävät omaavansa yliluonnollisia kykyjä.
        koska taikatemput eivät yleisesti perustu mihinkään yliluonnolliseen.

        Taikurit jotka eivät väitä omaavansa yliluonnollisiä kykyjä ovat rehellisiä huijareita.He viihdyttävät yleisöä tekemällä temppuja jotka näyttävät mahdottomilta,mutta itse asiassa takana on ankara harjoittelu ja hyvä esiintymistaito joilla he saavat
        ihmiset näkemään asiat niinkuin he haluavat ja luovat näin illuusion jostakin mitä ei itseasiassa tapahdu.


      • Harraste Taikuri
        Taikuri Klabbis kirjoitti:

        Taikurit jotka eivät väitä omaavansa yliluonnollisiä kykyjä ovat rehellisiä huijareita.He viihdyttävät yleisöä tekemällä temppuja jotka näyttävät mahdottomilta,mutta itse asiassa takana on ankara harjoittelu ja hyvä esiintymistaito joilla he saavat
        ihmiset näkemään asiat niinkuin he haluavat ja luovat näin illuusion jostakin mitä ei itseasiassa tapahdu.

        Olen kuullut jostakin listasta jossa olisi taikatemppuja mitä ei kukaan pysty muka selvittämään,koska ne ovat muka SAATANASTA,itse en kyseistä listaa ole viela saanut kaikki temput mitkä itse aikoinaan mielsin mahdottomiksi ovat suorastaan nerokkaita oivalluksia ihmismielen hämäämiseksi sekä kaikkien maailman kameroita!


      • jaah...
        Harraste Taikuri kirjoitti:

        Olen kuullut jostakin listasta jossa olisi taikatemppuja mitä ei kukaan pysty muka selvittämään,koska ne ovat muka SAATANASTA,itse en kyseistä listaa ole viela saanut kaikki temput mitkä itse aikoinaan mielsin mahdottomiksi ovat suorastaan nerokkaita oivalluksia ihmismielen hämäämiseksi sekä kaikkien maailman kameroita!

        must taikuus on just semmost et pystyy vaan hallitsee eri asioita...mut niinku aina sanotaan että pitää sanoa jotain tai lausua jotain on musta potaskaa... miten ne sanat muka vaikuttaa itse tekemiseen?Valitettavasti niit taikuuden kykyjä on vaan harvalla, tai he eivät vain halua tulla ilmi.Tietääkö joku joka on oikea ns. "Velho/Noita"? itse en tunne, mutta luulen että kaikki riippuu tahdon voimasta..en tiiä...


      • Ellusionist
        Taikuri Klabbis kirjoitti:

        Taikurit jotka eivät väitä omaavansa yliluonnollisiä kykyjä ovat rehellisiä huijareita.He viihdyttävät yleisöä tekemällä temppuja jotka näyttävät mahdottomilta,mutta itse asiassa takana on ankara harjoittelu ja hyvä esiintymistaito joilla he saavat
        ihmiset näkemään asiat niinkuin he haluavat ja luovat näin illuusion jostakin mitä ei itseasiassa tapahdu.

        Asia on juuri näin, olkoot jotku vaan toista mieltä. Itse teen paljon temppuja korteilla ja muutenkin taikatemppuja. En ole itse tietääkseni vielä tarvinut mitään voimia hengiltä tai joltain tälläsilt ja silti ku teen temppui nii jotku uskoo niin, Asiat eivät aina ole siltä miltä näyttävät;)


    • ehkä ehkä ei

      uskon taikuuteen koska olen lukenut joitakin faktoja kukaan muu ei usko mutta taikuus voi joillakin tavoin olla totta

      • 2346

        Niinku mistä luit faktoja?


    • Yep yep

      On kahdenlaista taikuutta. ihan oikeasti yliluonnollista ja myös sitä illuusio -taikuutta jota niin sanotut taikurit esittävät yleisön edessä. Taikuus (magia, noituus) tarkoittaa siis taikojen käyttöä luonnon ja kohtalon voimien hallitsemiseksi. Yliluonnollisen hallintaan pyritään toimitusten eli taikojen eri taikaesineiden ja loitsujen avulla. Taikuus voidaan jakaa myös toimintatapojensa mukaan valkoiseen magiaan ja mustaan magiaan.

    • nimimerkki23462346

      Taikuus on 'näkymätöntä taidetta', joka vaikuttaa ihmisten psykofyysiseen kokonaisuuteen. Ikävä esimerkki on synteettinen taikuus, joka luodaan sotilas tms. lähetystekniikoilla ihmisten mieleen ja pahimmillaan viedään vapaa tahto, kuten Potterin kotitontulta mielikontrollilla. Eli selkokielellä synteettinen, keinotekoisesti luotu taikuus on olemassa, eikä mitään leikkiä. Totuus ei pala tulessakaan, eikä psykiatriakaan mahda sille yhtikäs mitään.

    • Joriman

      Kysymys on mielenkiintoinen. Millaiseen asiaan liitämme sanan "taikuus"?
      Subjettiivisia mielipiteitä ainakin on, mutta onko olemassa yhtä oikeaa vastausta?

      Yhdyn Taikuri Ben Elfin mietteisiin taikuudesta:
      http://www.taikuribenelf.fi/mitaontaikuus.html

    • Magic123

      Taikuus ei perustu pelkästään silmän kääntöön tai illuusioon eikä sormi näppäryteen taikuus on tietyn lainen tunne jota vain alan osaavat voi taitaa tai kuudessa on kyse ihmisten ajatuksista.

    • Bad wolf

      Luovu kristinuskosta, ryhdy wiccaksi niin pystyt tekemään oikeita taikoja

    • uskon mitä uskon

      kaikissa ihmisissä on taikavoimaa, mutta vain rankalla harjoittamisella ja keskittymisellä sen saa esiin. taikuus on sisällään piilevän ylijäämävoiman ja joskus myös ulkoisten voimien käyttöä omiin tarkoitusperiinsä, olivat ne hyviä tai pahoja.
      viihdetaikuus on vain silmän hämäämistä ja illuusioita, maalaiskielellä savua ja peilejä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe