Videon tekeminen Macilla.

Hmm...

Minulla on MacBook ja uusin iMovie. Tietokoneellani on valokuvia iPhotossa ja musiikkia iTunesissa, ja haluaisin tehdä sellaisen videon, jossa ei ole lainkaan liikkuvaa kuvaa, vaan se koostuisi pelkästään aloitusotsikosta, valokuvista, jotka on synkronoitu vaihtumaan musiikkibiisin säkeistöjen vaihtuessa, ja lopputekstistä.

Olen nyt kuukauden päivät joka ilta käyttänyt 1-3 tuntia iMovien käytön opettelemiseen. Täytyy sanoa, että maailmassa ei voi olla olemassa yhtään vaikeampikäyttöistä tietokoneohjelmaa kuin iMovie. Se on täysin käsittämätön. Kaikkia muita Macin ohjelmia minä osaan käyttää oikein sujuvasti, samoin Applen ulkopuolisten tekijöiden Macille tekemiä ohjelmia, mutta en iTunesia.

Olen lukenut iMovien ohjeet alusta loppuun parikymmentä kertaa. Olen selannut netistä suomen-, ruotsin-, saksan- ja englanninkieliset Mac-keskustelupalstat etsiäkseni ohjeita siitä, miten valokuvista ja musiikkikappaleesta tehdään video, jolla kuvat vaihtuvat laulun säkeistöjen vaihtuessa. Mistään ei ole ollut apua.

iMovien omat ohjeet ovat täysin käsittämätöntä kapulakieltä, josta ei ymmärrä yhtään mitään. Niistä ei ole mitään hyötyä. Käytännön kokeileminenkaan ei tuota tulosta, vaikka iMovien kaikkia säätöjä ja niiden kaikkia yhdistelmiä kokeilisi kuinka monta kertaa käytännössä. Ei synny videota.

En ole koskaan elämäni aikana kohdannut yhtään tietokoneohjelmaa, joka olisi niin vaikea käyttää kuin iMovie. Älykkyydessäni ei muuten sitten ole mitään vikaa, Mensan testissä tulos 124. Apple nyt vain on tehnyt ohjelman, jota ei voi käyttää.

Tiedättekö jotain Macille tehtyä kolmannen osapuolen videoeditoria, jolla mainitsemani kaltaisen videon voisi tehdä helposti? Ei väliä, onko se ilmainen vai maksaako se 500 euroa, kunhan se on äärimmäisen helppokäyttöinen. Äärimmäisen.

15

2962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1stMacFinn

      Olet ilmeisesti kertonut tuon Mensan tuloksesi kolmella. Moisen teko iMoviella on about 10 minuutin homma. Tein tollaisen joulutervehdyksenäni. Enemmän aikaa meni niiden kuvien valitsemiseen ja sen musiikin.

      Kuvien ajastukseen ei mennyt aikaa kuin hetki.

      1) valitse ne kuvat iPhotosta iMovien media selaimella, tiedäthän, siitä oikeassa reunassa olevasta kameran kuvakkeesta

      2) valitse musiikki siinä kameran vieressä olevasta nuottikuvakkeesta.

      3) ota näkyviin Leiketrimmeri sen musiikkiraidan kohdalta, hae ne kuvanvaihtokohdat ja lisää se iskumerkki M-näppäimellä.

      4) Sisältövalikosta Kohdista iskuihin

      Eiköhän tuo ole tossa.

      • ei Mensan jäsen

        Pienenä lisäkkeenä ja helpotuksen tuojana.
        Valitse iPhotossa ne kuvat jotka haluat tuolle videolle tuoda ja tee oma kansio niistä, samoin toimi iTunes ohjelmassa.
        Tälloin nuo kansiot näkyvät iMovien mediaselaimessa eikä kaikkia kuvia ja kaikkia musiikkikappaleita tarvitse läpikäydä.

        Tulee mieleen yksi insinööri joka ei saanut videokamerasta tuotua videoa konelleen. Oli monta kertaa yrittänyt löytää kameraa eikä löytänyt. Kun kerroin että avaa iMovie ohjelman ja napauttaa siellä olevaa kameran kuvaa voi nuo videot tuoda koneeseen. Eihän siitä mitään tule jos yrittä liian vaikeasti hommia tehdä kun helpompikin vaihtoehto on.


      • Hmm...

        Mensan tulos on Jumalan tosi. Mutta itse asiaan, löytyiskö niitä helppokäyttöisiä vaihtoehtoisia ohjelmia iMovielle, maksavat mitä maksavat?


      • Hmm...
        ei Mensan jäsen kirjoitti:

        Pienenä lisäkkeenä ja helpotuksen tuojana.
        Valitse iPhotossa ne kuvat jotka haluat tuolle videolle tuoda ja tee oma kansio niistä, samoin toimi iTunes ohjelmassa.
        Tälloin nuo kansiot näkyvät iMovien mediaselaimessa eikä kaikkia kuvia ja kaikkia musiikkikappaleita tarvitse läpikäydä.

        Tulee mieleen yksi insinööri joka ei saanut videokamerasta tuotua videoa konelleen. Oli monta kertaa yrittänyt löytää kameraa eikä löytänyt. Kun kerroin että avaa iMovie ohjelman ja napauttaa siellä olevaa kameran kuvaa voi nuo videot tuoda koneeseen. Eihän siitä mitään tule jos yrittä liian vaikeasti hommia tehdä kun helpompikin vaihtoehto on.

        Kun raahaan valokuvat mediaselaimesta iMovien vasemman ylänurkan Projekti-alueelle, ne samalla poistuvat iPhotosta. Projekti-alueelle mahtuu ainoastaan 8 valokuvaa, enempää siihen ei saa siirrettyä, vaikka tarkoitus olisi saada. Samalla Projekti-alue muuttuu vihreästä violetiksi. Kun nyt pääsisi ensin tästä eteenpäin. Ei kai ole tarkoitus, että kuvat katoavat iPhotosta? Ei kai ole tarkoitus, että vain 8 kuvalla pitää koostaa video?


      • Ei Mensan jäsen
        Hmm... kirjoitti:

        Mensan tulos on Jumalan tosi. Mutta itse asiaan, löytyiskö niitä helppokäyttöisiä vaihtoehtoisia ohjelmia iMovielle, maksavat mitä maksavat?

        Mitähän yrität??? Luin viestisi ja päätin kokeilla mitä tapahtuu..

        Avasin iMovien aloitin uuden projektin (projektikirjastosta valitsin valokuva-albumi teeman) sekä vedin 61 kuvaa sisältävän kuvakansion tuohon projektiin. Hommaan meni pari minuuttia ja jos olisin valinnut musiikin koko minuutti tai pari enemmän.
        Kaikki 61 kuvaa näkyivät projektikirjastossa ja iPhoto kirjastossa näkyi lähdekansio. Koska olin valinnut tuon Valokuva-albumi teeman tuli noiden kuvien väliin siirrokset ja homma olisi ollut siirrettävissä poltettavaksi DVD:lle tuohon pariin minuuttiin.
        Kuinka paljon helpommin homma pitäisi tehdä??


      • Hmm... kirjoitti:

        Mensan tulos on Jumalan tosi. Mutta itse asiaan, löytyiskö niitä helppokäyttöisiä vaihtoehtoisia ohjelmia iMovielle, maksavat mitä maksavat?

        Eli siis et halua tehdä hommaa iMoviella johon olet ohjeet saanut, vaan pitäisi ehdottomasti olla jokin muu ohjelma? Olet trolli.:)


      • Heh heh...
        Hmm... kirjoitti:

        Kun raahaan valokuvat mediaselaimesta iMovien vasemman ylänurkan Projekti-alueelle, ne samalla poistuvat iPhotosta. Projekti-alueelle mahtuu ainoastaan 8 valokuvaa, enempää siihen ei saa siirrettyä, vaikka tarkoitus olisi saada. Samalla Projekti-alue muuttuu vihreästä violetiksi. Kun nyt pääsisi ensin tästä eteenpäin. Ei kai ole tarkoitus, että kuvat katoavat iPhotosta? Ei kai ole tarkoitus, että vain 8 kuvalla pitää koostaa video?

        Älä näist paskantärkeist MäkkiFinnesist ja Ruutikulleist välitä, ne on ylimielisii narisijoit. Ne pitää itteensä neroin ja muita ääliöinä eikä tajuu, miten ne tekee ittestään pellehermanneja. Ne tyypit ei oo koskaan osannu käyttäytyy, mitä lie entisii koulukiusaajii ja häirikköi. Sääliks käy, et muutama mätä omena pilaa koko Mac-yhteisön.


      • jbshvfhsa
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Eli siis et halua tehdä hommaa iMoviella johon olet ohjeet saanut, vaan pitäisi ehdottomasti olla jokin muu ohjelma? Olet trolli.:)

        Pitäisi varmaan olla Moviemaker, muuten ei kelpaa.

        Jos viitsii etsiä, niin kaikkea löytyy.
        http://video-editing.findthebest.com/d/a/Mac-OS-X

        Kuitenkin listalta vielä puuttuu melkein kaikki kokeilemani editorit.


    • 1stMacFinn

      Älä turhaan yritä opastaa, tää aloittaja ei ymmärrä sun neuvojas ollenkaan. Menis hyvä trollaus mönkään, jos homma onnistuisi.

      Esim. tämä ei auta mitään:
      http://www.apple.com/fi/findouthow/movies/#photos

      Tuon opetusvideon mukaan asetettu aika ei onnistu tämän kysyjältä.

      • Ei Mensan jäsen

        Myönnetään... provosoiduin!
        Toisaalta, tuolla tavalla saa noi örkit hiljaiseksi tai ainakin näyttämään tyhmiltä vaikka kuinka olis ÄO korkea....


      • Heh heh...

        Eipähän tuos videos ollut yhtään ohjetta musiikin lisäämisest kuviin eikä musan ja kuvien tahdistamisest! :D Taitaa MäkkiFinni olla aika pihalla ku ei ees ymmärrä esitettyy kysymystä ja vastailee mitä sattuu, ha ha ha... :D


    • 1stMacFinn

      Siis vieläkään et saa musiikkia lisättyä. Saati, että saisit oikein mallin kanssa asetettua kullekin kuvalle sen näyttöajan, niin turhaa on selittää.

      Olen vastaavia tehnyt useita ilman pienintäkään ongelmaa. Siirtymät, ajoitukset ja Ken Burns-efektit syntyy tuosta vaan. Tämän jälkeen valmiin työn vienti nettiin suoraan Jako-käskyllä.

      Mutta kun ei osaa niin ei osaa.

    • En neuvo:

      Mul ei oo sulle mitää neuvoo:( teen musiikki videot Video starilla se on helpompaa ja iha ilmanen :) mut öö...Se pitää asentaa iPhonelle Tai iPadille :D

    • :))

      Macin käyttö on tehty niin yksinkertaiseksi että sen käyttäjät ovat yksinkertaistuneet.

    • ehkä vidiootti

      Oletko kahdessa ja puolessa vuodessakaan oppiut? Olen puolivuotta äimistellyt samaa, vaikka aiemmin olen 10 vuotta editoinut vanhemmilla (2002-2005) versioilla niin en tunnu oppivan tätä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe