Aloite

Käykö mitenkään ihmisille, että jos kirkko kuullolla-nikillä joku vastaa, niin häntä ei uhkailla millään tutkinnalla tai muutenkaan.. Keskustelut loppuu aika nopeasti tai supistuu hyvinkin suppeaksi, jos vastaajilla on pelko perseessä vastauksien puolesta. Ketään asiaanhan ei voi pakottaa, mutta aina voi pyytää. Kenen mielestä on suurikin etu, että täällä vastataan vain viran puolesta pakolliset liirumlaarumit, jotka saa googlettamallakin..Joten?

41

92

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä! Olen samaa mieltä. Kirkko kuulolla -kirjoittajat ovat vielä usein omalla nimellään ja persoonallaan täällä mukana, ja on ikävää että nimimerkkien suojasta ammutaan ties mitä uhkauksia. Keskustelu halvaantuu.

• Balttis kysäsee

Oletko sitä mieltä että: täällä pitäisi ryhtyä kirjoittamaan ilman nimimerkkejä ja omalla nimellään?

• Balttis kysäsee kirjoitti:

Oletko sitä mieltä että: täällä pitäisi ryhtyä kirjoittamaan ilman nimimerkkejä ja omalla nimellään?

Ei, en ole sitä mieltä. Siitä voi tulla kaikenlaisia ikäviä seurauksia: kaikki eivät ole terveitä mieleltään ja jotkut saattavat lähteä vaikka vainoamaan tai jotain sellaista. On ihan hyvä, että yksityishenkilö voi kirjoittaa nimimerkillä.

Kirkon edustaja kirjoittaa useimmiten koko omalla nimellään, ja on epäreilua jos häntä uhataan millään tavalla. Eivätkö ne, jotka ovat Jumalan mielipiteistä ehdottoman varmoja, voisi odottaa Jumalan tuomiota ryhtymättä niitä itse etuajassa langettamaan?

• Baltasar kysäsee

Keskustelu halvaantuu siihen, kun kirkko_kuulolla ryhtyy linkittämään keskustelun sijasta aiheita: kirkon valmiille dokmaattisille sivustoille.

Eivät nämä teologit, ole mitään Raamatun tuntijoita, jotta kykenisivät dialogiin sen pohjalta. Heitä sellainen varmaan pelottaisikin, tulla ilman virkaehtoisia oppeja avoimeen keskusteluun, ja siksi he pakenevat usein paikalta.

PS. ehkä näille papelle on käytännön työssä, eheä meikkaus tarpeellisempi, kuin se mistä Raamattu puhuu tai mitä se edustaa.

Jeesus sanoi, tämän maailmanajan lopun ihmisistä: että he elävät kuin Nooan päivinä: >> he soivät, joivat, naivat ja menivät (miehetkin) miehelle, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin. > Ja nykyiset itseasetetut virkapapit vain siunaavat kaikkia heitä, sekä tietysti hautaavat omat kuolleensa, ekös niin.

• He eivät ole Raamatun tuntijoita, joten silloin ei ole mitään peljättävää...

• ihan kuule sama

Ateistien etu on tietenkin nämä mihinkään uskomattomat papit, koska kun on sitten taas ahdettu hiukan nurkempaan, niin voidaan nirhata viimenenkin nirri nopeammin. Tai niin ne luulevat.

• Mä en ole kristitty, enkä ateisti ja minä ehdotan asiaa. Minä pystyn teilaamaan papit ja kirkon väen ilman hiippakunnan tutkintoja. Kysymys onkin, että pystyttekö te perustelemaan kantanne Raamatulla ja levittämään sanomaanne ilman itkupotkuraivareita?

• Älä pelkää
        mave kirjoitti:

Mä en ole kristitty, enkä ateisti ja minä ehdotan asiaa. Minä pystyn teilaamaan papit ja kirkon väen ilman hiippakunnan tutkintoja. Kysymys onkin, että pystyttekö te perustelemaan kantanne Raamatulla ja levittämään sanomaanne ilman itkupotkuraivareita?

Minulla ei ainkaa ole niitä.

• Balttis täsmentää:

Historiallista perspektiiviä pliis, sillä papit ovat nimeomaan niitä jotka ovat ihmisiä hengeltä, ankarien uskontolakien nojalla hengiltä nirhineet oikein tulessa pottaen, kun ensin oli "nirhitty" ja kidytetu krettiläiseksi leimattuja. Siis nimenomaan myös ns. uskonnonpuhdistajiksi mainitut reformistit, ymäri- äpmäri Eurooppaa, missä on pitkä ja fasitinen uskotolakien harjoittamisen perinne, vielä juutalisten joukotuhonnan jälkeenkin.

• Rami Bar-Amin

Aion vastedes uhkailla tutkinnalla kaikkia kirjoittajia, myös itseäni. En tiedä vielä, mikä ovat tutkintapyyntöjen perusteet, mutta kun rikos on keksitty, syyllisetkin löydetään! Tai tässä tapauksessa ehkä niin päin, että kun syylliset on löydetty, kyllä rikoksetkin keksitään!

• Kyllä käy, tämä on palsta jossa ei mitään uhkailuja tarvitsisi suvaita vaan vaikkapa, kysymykset tosiaan omalla nimellä.

• en kannata

Kyllä papilla pitää olla munaa seistä sanojensa takana.

• No kun sitä ei vaadita...ne naispapit :D .....Ei sitä kysytä kuinka vahva on "vihollinen". vaan nyt kysytään kuinka vahva sinä olet.

• Hyvä aloite Mave. Olen samaa mieltä myös muiden tämän ketjun kirjoittajien kanssa siitä, että pappien ja muidenkin kirkon työntekijöiden tulee pystyä seisomaan sanojensa takana. Ei ole kuitenkaan reilua, että nimimerkkien takaa ammutaan mitä vaan niitä kohtaan, jotka vastaavat omalla nimellään ja siten seisovat sanojensa takana.

Voin kuitenkin siitä teidät vapauttaa, että kirkon työntekijät eivät kirjoittele täällä pelossa vaan aivan luottavaisella mielellä kirkon tuki takanaan.

Meri-Anna
      teologi

• Baltasar ei kirj.

Mukavaa kuulla että mieli on edelleen levollinen. Kirjoitit:

- Ei ole kuitenkaan reilua, että nimimerikkien takaa ammutaan mitä vaan niitä kohtaan, jotka vastaavat omalla nimiellään ja siten seisovat sanojensa takana. > samona on ammuttava

• No sinä et oikeasti mihinkään vastaakkaan, joten sinulla ei ole sitä pelkoa. Kyse on näistä liberaaleista, jotka voisi uhrata "väärien" opillisten vastauksien perusteella totuuden alttarille :D. Minä en edes laske sinua vastaajien joukkoon, vaan lähinnä Sonja, Sanna, Vilppun ja Helvetti asiantuntijan Lehdeskosken....Sinun vastaukset on aamenesta öylättiin tasoa ja sitä tässä yritetään nimenomaan välttää.

• Balttis täsmentää...
        mave kirjoitti:

No sinä et oikeasti mihinkään vastaakkaan, joten sinulla ei ole sitä pelkoa. Kyse on näistä liberaaleista, jotka voisi uhrata "väärien" opillisten vastauksien perusteella totuuden alttarille :D. Minä en edes laske sinua vastaajien joukkoon, vaan lähinnä Sonja, Sanna, Vilppun ja Helvetti asiantuntijan Lehdeskosken....Sinun vastaukset on aamenesta öylättiin tasoa ja sitä tässä yritetään nimenomaan välttää.

Keskustelua ei ole myöskään, Mave se että: yksilöimättä asiaa, devalvoi yleisellä tasolla muiden vastausten arvoa, kuten teit minun kohdallani.

Keskutelua olisi sen että puuttuisit itse sanottavan sisältöön, silloin kun se on mielestäsi tasoa "aameneta öylatiin", ja osoittaisit sen todellakin olevan myös sitä. Se että yleisesti esittäen väittämiä, on omien tuntojesi ja mielipiteittesi yksisuuntaista ilmaisua, - ei dialogia - vaan monologia.

• huomhuom...
        Balttis täsmentää... kirjoitti:

Keskustelua ei ole myöskään, Mave se että: yksilöimättä asiaa, devalvoi yleisellä tasolla muiden vastausten arvoa, kuten teit minun kohdallani.

Keskutelua olisi sen että puuttuisit itse sanottavan sisältöön, silloin kun se on mielestäsi tasoa "aameneta öylatiin", ja osoittaisit sen todellakin olevan myös sitä. Se että yleisesti esittäen väittämiä, on omien tuntojesi ja mielipiteittesi yksisuuntaista ilmaisua, - ei dialogia - vaan monologia.

Balttis, mave ei kritisoinut sinun vastauksiasi nyt vaan Meri-Annan...

• Balttis täsmentää... kirjoitti:

Joo...En kylläkään kohdistanut sulle, mutta silti oli hyvä vastaus ..

• Balttis kuitaa....
        huomhuom... kirjoitti:

Balttis, mave ei kritisoinut sinun vastauksiasi nyt vaan Meri-Annan...

ok, tämä uusi sivustomalli sotki.

• Nasse.

Pikkuisen takamatkalta vain lähtevät nämä lahkojeesukset. Katsokaas kun he uskovat mnielikuvitushahmoon ja pitävät sitä (tai niitä) tosina.

Paha siitä on yrittää älyllistä keskustelua ponnistaa............

• Minä vetoankin heidän sydämeen, enkä järkeen....

• Balttis kuittaa...

Nisset ja Nasset rummuttaa vuodesta toiseen sitä tyhjää ja samaa, - iman näyttöä - " Jumalaa ei ole, tai Jumala on kuollut" ; vaikka nimenomaan ihminen: joka on kuollut synteihinsä ja rikoksiinsa on kuollut, ellei löydä avukseen kadottamaansa Jumalaa, ja Hänen armoaan oikeaan aikaan.

Juuri sitä opetti meille mm. jo: KERTOMUS Nooan, suvusta.

• Sparttalainen
        Balttis kuittaa... kirjoitti:

Nisset ja Nasset rummuttaa vuodesta toiseen sitä tyhjää ja samaa, - iman näyttöä - " Jumalaa ei ole, tai Jumala on kuollut" ; vaikka nimenomaan ihminen: joka on kuollut synteihinsä ja rikoksiinsa on kuollut, ellei löydä avukseen kadottamaansa Jumalaa, ja Hänen armoaan oikeaan aikaan.

Kerroppa yksikin uskis ,joka ei ole kuollut. Tuo näytille. Olisin halukas keskustelemaan. Kannattaisi seurata tiedeohjelmia Teemalta. Nytkin menossa ohjelmia ihmisenelämästä Afrikan hautavajoamassa. Sieltä ollaan lähdetty mustina , siirrytty ympärimailmaa väri muuttunut auringon voimakkuuden heikkenemisen myötä.Englantilaiset asuttivat Austraalian, veivät alkupperäiskansoilta ( Aporginaalit) maat olivat muka ali-ihmisiä, jotka piti käännyttää uskovaisiksi . Sairastuminen leukemiaan Austraaliassa on suurta valkoisilla ,eikö olekkin kummajuttu, puhumattakaan Bygmeistä. Jos viitsisitte katsoa tiedeohjelmia asiasta selviäisi teille luomisteorian mahdottomuus

• Nasse.
        Balttis kuittaa... kirjoitti:

sitten vain raastat sen jeesuksesi esiin :)

Tiedän ettet kykene. Toivottavasti et kuitenkaan hukkaa elämääsi enempää ja mene hautaan mielihyväsadullasi itseäsi ja muita kusettaen.

• Sparttalainen
        Nasse. kirjoitti:

sitten vain raastat sen jeesuksesi esiin :)

Tiedän ettet kykene. Toivottavasti et kuitenkaan hukkaa elämääsi enempää ja mene hautaan mielihyväsadullasi itseäsi ja muita kusettaen.

Ei kai Nassesedällä ruvennu punoittaa muukin kun nenä. Näkee tekstistä et lämmöt nousee. Rukoileminen on hyvä asia mut jos siihen kuulee vastauksen ,se on skitsofreniaa.
        Kyse on faktoista mitä tiede osoittaa todeksi. En voi raastaa jeesusta esiin kun en usko koko juttuun. On toki voinnut aikoinaan olla Jeesus niminen ihminen, joka eläessään on voinnut olla filosofi, ensimmäinen ammattiyhdistysmies puuseppä kun oli. On myöskin voinnut olla Homo, jätkienkanssa kun pyöri, mistä sen tietää. Ihminen kumminkin.
        Minä en kiellä ihmistä uskomasta enkä ole hävittämässä kirkkoja, tulkoot toimeen omillaan. Valtionavut veks. Voisin kertoa paljonkin kirkontouhuista ja uskovaisista . Minulla on kovat kokemukset just teikäläisten lupauksista ja kusetuksista saatanan pellet. En teikäläisenä puhuis mitään huorinteoista ja pettämisistä, sekä ihmeparantumisista. Tarinaa olisi Kirjaksiasti. Elän nykyisin todellisuudessa enkä illuusioissa, enkä myöskään kuseta muita,saatikka itseäni.

• nicander

Niin. Voihan sitä aivan yksinkertaisesti ilmoittaa epäilyttävät tapaukset ilman uhkailuja. :D
      No ei kai uhkailulla sinänsä mitään voita, mutta en toisaalta tiedä, miten vakavasti joku suhtautuu johonkin nettiofoorumin uhkaukseen ilmiannoista. Ja mitä siinä nyt sitten ilmiannettaisiin, ja kuka sitä kuuntelisi.

En siis allekirjoita uhkailuja. Mutta.
      Toisaalta kyllä minä itsekkin luen eri tavoin kirkon virallisten vastaajien vastauksia, kuin vain yksilöhenkilöiden vastauksia. Varsinkin pappi on sitoutunut johonkin. Se ei tietenkään poista hänen omaa ajatteluaan, mutta hänellä on vastuu. Pappi vastaa seurakuntalaistensa joko löytämisestä tai löytämättä jäämisestä. Ja jos sen oikein hienosti sanoo, niin varsinkin papista etsii sitä Jumalan ääntä. Kyllä se vain niin on.
      Minäkin siis suhtudun pienenmoisella vakavuudella, kun kohtaan varsinkin pastorin, jonka teksteissä alkaa ihmetellä liikaa.

En nyt alkaisi uhkailla, mutta vastaan kyllä sanon :D
      Ja jos ilmoituksen tekisin, niin tekisin ilman uhkailuja :D

• nicander

No minähän juuri kirjoitin, etten pidä uhkailusta. Minusta sen voi jättää pois. Jos ilmoitus täytyy tehdä, niin senhän voi fiksusti tehdä uhkailematta. :D

Hiukan suhtaudun yleensäkin ottaen näihin foorumiehin satiirilla. Tietyt ketjut jää minulta lukematta, ja tiettyjä vain silmäilen. Paljon siis menee ns. mappi ö.hön pahemmin paneutumatta.

Yleensä ottaen vain, kun kristinuskosta ja siihen liittyvistä asioista keskustellaan, en kuitenkaan itsekkään sitoudu mihinkään " hei nyt rakastetaan vaan" meininkiin. Sanon mileipiteeni. Sillä ei ole väliä, onko vastassani liberaali vai konservatiivi. Jos olen eri mieltä, sanon sen. Oikeassa elämässä keskustelu vain on hyvin erillaista. Tälläisellä foorumilla korostuvat erittäin ääri-ilmaisut. Siksi suurimpaan osaan en edes osallistu. Kirjoitettu kielikin on erillaista kuin puhuttu kieli.

Jos tiukka paikka tulisi. Voisin tehdä jonkun haloon. Eikä väliä, onko kyseessä liberaali vai konservatiivi. Tällä palstalla nyt sattumalta vain kirjoittaa melko ääriliberaalipastorit, joten konservatiivien pastoreiden kanssa ei voi olla eri mieltä. :D Täällä.

• nicander kirjoitti:

No minähän juuri kirjoitin, etten pidä uhkailusta. Minusta sen voi jättää pois. Jos ilmoitus täytyy tehdä, niin senhän voi fiksusti tehdä uhkailematta. :D

Hiukan suhtaudun yleensäkin ottaen näihin foorumiehin satiirilla. Tietyt ketjut jää minulta lukematta, ja tiettyjä vain silmäilen. Paljon siis menee ns. mappi ö.hön pahemmin paneutumatta.

Yleensä ottaen vain, kun kristinuskosta ja siihen liittyvistä asioista keskustellaan, en kuitenkaan itsekkään sitoudu mihinkään " hei nyt rakastetaan vaan" meininkiin. Sanon mileipiteeni. Sillä ei ole väliä, onko vastassani liberaali vai konservatiivi. Jos olen eri mieltä, sanon sen. Oikeassa elämässä keskustelu vain on hyvin erillaista. Tälläisellä foorumilla korostuvat erittäin ääri-ilmaisut. Siksi suurimpaan osaan en edes osallistu. Kirjoitettu kielikin on erillaista kuin puhuttu kieli.

Jos tiukka paikka tulisi. Voisin tehdä jonkun haloon. Eikä väliä, onko kyseessä liberaali vai konservatiivi. Tällä palstalla nyt sattumalta vain kirjoittaa melko ääriliberaalipastorit, joten konservatiivien pastoreiden kanssa ei voi olla eri mieltä. :D Täällä.

Minä en pyytellekkään rakkaudesta :D.....Tai no parin papin kuvat oon kaivanut...ja JEES!...Eiku, eihän se ollutkaan sitä rakkautta, kun se oli sitä syntiä..Himoa :(
        ja vieläpä minun mielikuvituksella sitä törkeeä syntiä..Eiku siis...Mitkään seksuaaliset taipumukset ei ollutkaan syntiä, joten JEES!....

Kyse ei ole oikeasti heistä, vaan meistä kyselijöistä. Mikäli noi ituja syövät ääriliberaalit kokevat ekologisen asumismuotonsa tai sen kustannuksien kattamisen olevan vaarassa, niin he vetäytyvät takavasemmalle suojelemaan liito-oravien pesäpaikkoja uuden moottoritien alta..He vastaavat suoraan aamenesta öylättiin vastauksien mukaisesti ja miten se palvelee ihmisiä? Kai nyt normaali ihminen kykenee itsekkin käymään siellä nettisivustolla ja kaivamaan ne tiedot esille..Kyse ei ole heistä, vaan meistä...

• nicander
        mave kirjoitti:

Minä en pyytellekkään rakkaudesta :D.....Tai no parin papin kuvat oon kaivanut...ja JEES!...Eiku, eihän se ollutkaan sitä rakkautta, kun se oli sitä syntiä..Himoa :(
        ja vieläpä minun mielikuvituksella sitä törkeeä syntiä..Eiku siis...Mitkään seksuaaliset taipumukset ei ollutkaan syntiä, joten JEES!....

Kyse ei ole oikeasti heistä, vaan meistä kyselijöistä. Mikäli noi ituja syövät ääriliberaalit kokevat ekologisen asumismuotonsa tai sen kustannuksien kattamisen olevan vaarassa, niin he vetäytyvät takavasemmalle suojelemaan liito-oravien pesäpaikkoja uuden moottoritien alta..He vastaavat suoraan aamenesta öylättiin vastauksien mukaisesti ja miten se palvelee ihmisiä? Kai nyt normaali ihminen kykenee itsekkin käymään siellä nettisivustolla ja kaivamaan ne tiedot esille..Kyse ei ole heistä, vaan meistä...

Herra varjelkoon hentoja pastorinalkujamme mavejen innokkailta haluilta keskustella teologisista syntyjen syvyyksistä .... :O

:) No kyllä minä huomaan, että sinulla tuon melko eriskummallisen sanaviidakkosi takana on aivan ajatustakin. Haluat keskustella ihmisten kanssa, etkä ohjelmoidun teologiaohjelman kanssa. Sehän on aivan oikein.

• Runsaasti

Yhkailua esiintyy netti keskusteluissa, yhtä luonollisesti kuin jalkasilsaa tai hiivasientä väestössä, yleensäkin.

• Ettei vain olisi niin, että olet Mave yliarvioinut palstan Parempien Ihmisten, joiden pH-arvo on 100, pelotevaikutuksen vastaajiin? Luulisin, että he eivät vastaile sinun ja fundisten tomeriin vaatimuksiin vastata, koska he ovat jo kertoneet mielipiteensä asiasta ja jankkaatte samaa uudestaan ja uudestaan kuin rikkinäinen levy. Tämä voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta vastaajilla saattaa olla myös elämä, palstan ulkopuolella. Kyllä, kaikki palstalle kirjoittavat eivät asu täällä 24/7. Ja he tekevät tätä hommaa satunnaisesti oto.

• Balttis otaksuu näin

Ilman kutsumusta, ei kaiketi saa aikaan kuin korkeitaan ½ naista.

• Seppo Ilmarinen
        Balttis otaksuu näin kirjoitti:

Ilman kutsumusta, ei kaiketi saa aikaan kuin korkeitaan ½ naista.

Aivan niin! Kun työhönsä ryhtyy se täytyy tehdä suurella sydämellä ja antaumuksella, vaikka naista takoisi.

• No minä en ole ainoastaan kirjoitellut täällä, enkä ainoastaan tästä aiheesta. Joku harjaa hevosen tai koiran persettä harrastuksena ja minä käyn harrastuksena keskustelupalstoilla. Kumpi sitten on enemmän elämää, kun keskustelee elämästä, kuolemasta, kuolemanjälkeisestä elämästä, taivaasta, helvetistä, niihiin pääsemisistä ja välttämisestä ja välillä koko homman kyseenalaistaen vai....niitten kirppukasojen harjaaminen...Makuasioita.

Tietenkin minä voisin asustella ateistien kanssa heidän palstallaan, mutta kun yrityksenä on kehittyä, eikä taantua.

Kokemuksesta ja uutisoinnista olen jo oppinut kirkosta sen, että siellä annetaan nootteja ja esimies-alainen suhde on suoraan 1600-luvulta. Epäilykseni siitä, että joku vastaaja on laitettu bullaan vastausten perusteella tai se, että samoihin aikoihin vastaaja menetti hermonsa.. tai sama vastaaja on saanut noottia esimieheltään aiemmin..Siinä syntyy riittävä epäilys siitä, että kirkko on hyvinkin voinut antaa bullaa tai sitten... voihan olla lomallakin. Kun on on kysytty, niin ei tartte ressata asialla. Kyse ei ole siitä, että ei saisi olla elämää, vaan siitä, että toista ei sorsittaisi vain sen vuoksi, että sortuisi olemaan ihminen.

• syntinenN

"Luulisin, että he eivät vastaile sinun ja fundisten tomeriin vaatimuksiin vastata, koska he ovat jo kertoneet mielipiteensä asiasta ja jankkaatte samaa uudestaan ja uudestaan kuin rikkinäinen levy."

Sama on minulle tullut mieleen. Esim. eräs aktiivinimimerkki latoo samat asiat samoilla lainauksilla ja linkeillä kymmeneen kertaan palstalle vaatien vastauksia ja perusteluita. Eikä hän edes huomaa saaneensa jo sellaisia. Ongelma on siinä, että kun annettu vastaus ei itseä miellytä, kuvitellaan että ei ole vastausta laisinkaan saanutkaan. Jotkut täällä eivät kaipaa vastauksia vaan nimenomaan itseä miellyttäviä vastauksia, ja he yrittävät toistaa samaa asiaa kunnes saavat sellaisia. Jollei niitä sitten tule, eli eivät ole saaneet vastaajia käännytettyä omalle kannalleen, he valittavat ettei heille vastata.
        Joskus olisi hyvä osata sellainenkin taito kuin "agree to disagree".

• Sparttalainen

Mullakin olisi Aloite.
      Kirkko erotettais valtiosta, jonka jälkeen se voisi tulla toimeen omillaan
      Eikö ole väärin. Olen eronnut kirkosta kun en usko jumalaan, silti kun ostan jotain kirkko saa siitä verotuloja.Vingutte hautapaikoista kirkkoon kuulumattomilta.Eiköhän ne ole maksanut ne veroina. Lisäksi teillä on tapana luvata ihmeparantumista vammautuneille, uskonavulla. Millä oikeudella menette lupaamaan parantumista, mitä ei tapahdu jos lääketiede ei pysty auttamaan.
      Eikö olisi oikein ,että lupaaja voitas viedä oikeuteen Katteettomasta lupauksesta. Aiheutatte valheillanne vain pahaa mieltä.
      Jokainen voi uskoa jos haluu mutta sillä ei ole oikeutta lupailla perättömiä.
      Voisin suostua siihen ,että kirkollisveroa vastaava summa vietäisiin tuloistani ja käytettäisiin hädässä olevien Suomalaisten auttamiseen.
      Kirkon saama valtiontuki voitaisiin poistaa. Näinhän on muuallakin mailmassa.

• Eipä täällä voida tehdä päätöksiä kirkon erottamisesta valtiosta....Se paikka on eduskunnassa. Paljon on korjattavaa, mutta asia ei korjaannu mitenkään, jos täällä luetaan vain vastauksia aamenesta öylättiin.

• Balttis
        mave kirjoitti:

Eipä täällä voida tehdä päätöksiä kirkon erottamisesta valtiosta....Se paikka on eduskunnassa. Paljon on korjattavaa, mutta asia ei korjaannu mitenkään, jos täällä luetaan vain vastauksia aamenesta öylättiin.

Olet varsin oikeassa mave, - mielestäni.

• mave kirjoitti:

Eipä täällä voida tehdä päätöksiä kirkon erottamisesta valtiosta....Se paikka on eduskunnassa. Paljon on korjattavaa, mutta asia ei korjaannu mitenkään, jos täällä luetaan vain vastauksia aamenesta öylättiin.

Se erottamispäätös tehtiin jo 1800-luvulla. On tainnut aika monelta tää unohtua, kun siitä on jo niin pitkä aika.

Antti-pappi

• Sparttalainen
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Se erottamispäätös tehtiin jo 1800-luvulla. On tainnut aika monelta tää unohtua, kun siitä on jo niin pitkä aika.

Antti-pappi

Milloin se otetaan käyttöön. Voisitte alkaa elää omillanne.
        Onko noi pellet Nicander,Mave, Balttis, Baltasar,Aatami9, benedi, Kristitty abc ja iaurwen. jotai teidän fagiireja joilla on vastaus kaikkeen.
        Käyvät skabaa keskenään ja väittelevät.
        Oliko muuten aasinnimi Halle ,jolla Jeesus ratsasti Jerusalemiin, vai miksi ihmiset huusivat Halle lujaa Halle lujaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      33
      2173
    2. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      118
      1846
    3. Olen valmis

Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      77
      1581
    4. Mitä harrastuksia kaivatullasi on?

Mitä harrastuksia sinulla? Onko teillä yhteisiä harrastuksia?
      Ikävä
      67
      1207
    5. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      160
      1202
    6. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      61
      1036
    7. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      48
      1033
    8. Tiedän että käyt täällä

Eräälle naiselle älä huoli en kerro kellekkään
      Ikävä
      64
      994
    9. Mitäs jos hyökkään rakastuneesti kimppuusi

Tuleeko painimatsi vai "painimatsi". Jää nähtäväksi 😂
      Ikävä
      62
      917
    10. Kannattaako suomalaisen nuoren lähteä Thaimaahan au pairiksi? Mitä olet mieltä?

Chiang Mai Pohjois-Thaimaassa kutsuu neljä suomalaista au pairia elämänsä seikkailuun. Arki toisella puolella maailmaa t
      Thaimaa
      28
      900
    Aihe