Kaveri on vartijakurssilla. Siellä opetettiin ettei kaupan hälytinportin hälytys ole kiinniottoperuste. Ei saa edes olla asiakkaan edessä, se jo kuulema on asiakkaan vapauden rajoittamista. Tahtoessaan asiakas voi kävellä tiehensä eikä vartija saa tehdä mitään tätä estääkseen. Voiko tämä olla totta?!
Ei mahdu minun oikeustajuuni. Tottakai rosvo otetaan voimakeinoin kiinni jos hän yrittää lähteä paikalta. Rautohin vaan jos vastustelee ja poliisit paikalle!
Turvaportti hälyttää, voi kävellä
20
3025
Vastaukset
- Valitettavasti.
Kyllä tämä on totta :D.
Koska se on tekninen laite ja siinä saattaa olla tekninen vika.
Saattaa hälyyttää ilman mitää syytä,ja vartijan pitää olla 100% varma rikoksesta ennen kiinniottoa.
Osaava vartija ei aseta paineita vaan sanoo vaikka että
"Voinko tarkistaa ostoskassit ja tuollaset,että jos on jääny jotain vahingossa maksamatta?ei oo kiva että jossain muuallaki hälyyttää aina ku kävelet ohi"
SIinä sitte verrataan ostoksia kuittiin.- Voiko olla totta?
Entä jos rosvoa ei huvita jäädä "vertailemaan", saa siis marssia paikalta pois ja jos vartija on tiellä syyllistyy hän rikokseen jos edes sanallisesti yrittää estää rikollista?!
- Anonyymi
Ei ole pakko näyttää, en itse ainakaan vartijalle näytä mitään. Haluan poliisit tutkimaan ne sitten, enkö aio jäädä paikalle ellen ole kiinniotettu. Minun aikani ei ole ilmaista.
- 18+2
Kaupan hälytysportit hälyttävät jos kännykkä ottaa kusoja just samaan aikaan kun kävellään läpi.
Jos on jonkinlaine johdinkela taskussa, kaapelia rullalla.
Aluminifoliota, jotkut litteät purkat, jne... - 3+19
Minä en koskaan varsta mitään. Olen tällainen perusrehellinen mies. Joskus hälytinportit ovat hälyttäneet kun kävelen kaupasta ulos. En ole huomaavinaan ja kävelen ulos. Koskaan kukaan ei ole tullut kysymään mitään. Jos joku vartija tulisi pysäyttämään niin kehoittasin hänet tilaamaan huollon turvaporteille, niisähän on selvästi jokin vika. Enempään en suostu. Jos vartija yrittäsi pysäyttää, pidätellä tai peräti raudoittaa minut hän kyllä yllättyisi. Hän olisi omissa raudoissa muutamassa sekunnissa. Sen jälken soittaisin poliisit paikalle.
Olen jonkin verran harrastanut painia ja painan 125kg.- VP
kova ja tyhmä jätkä olet!! siinähän lähdet sitten linnaan kun painit vartijan kanssa :)
- 5+5
VP kirjoitti:
kova ja tyhmä jätkä olet!! siinähän lähdet sitten linnaan kun painit vartijan kanssa :)
Niin lähtee vartija kans, jos hän aivan syytöntä alkaa raudoittaa. Siellä vietetään sitten mukavaa laatuaikaa yhdessä.
- Anonyymi
VP kirjoitti:
kova ja tyhmä jätkä olet!! siinähän lähdet sitten linnaan kun painit vartijan kanssa :)
Saat vaikka poliisia vetää turpaan jos se laittomasti koittaa sinua pidättää
- Anonyymi
Sama täällä,nappaan sen vartian kainalooni ja kannan ulos,siellä voidaan sitten keskustella kuka tarkastaa ja ketä!
- Hajatuksia...
Jep, ja jos vie vielä takahuoneeseen ilman syytä niin aika pitkälti luvaton vapauden riisto kyseessä.
Koska koskemattomuushan on jokaisen perusoikeus,ja aina ku vartija,JV tai poliisi iskee rautoihin niin se puuttuu siihen oikeuteen perustellulla syyllä. - plaplaplaplaa
Kun portti hälyttää asiakkaan mentäessä portin läpi, myymälästä ulos kun mahdollista rikosta ei ole kukaan nähnyt, eikä kameroiden kautta näy kyseisen asiakkaan tekemisiä:
1 - Asiakas pysähtyy ja ihmettelee miksi portti ulisee kohdallaan.
1.1 - Asiakas ymmärtää mennä heti itse kassalle. Myymälän työntekijä ja asiakas yhdessä katsovat kantamuksia onko hälytysnappi, koodia ym. jäänyt maksettuun tuotteeseen tai taskuun. Vartijan ei välttämättä tarvitse vielä tulla kovin lähelle. Tilanteen tarkkailu hieman etäämmältä riittää, jottei asiakkaalle tulisi turhaan epämukava olo. Myyjä voi myös pyytää vartijaa selvittää asiaa.
Asiakkaan suostumuksella, vartija voi tarkistaa kantamukset, jolloin voi kysyä, onko asiakkaan omissa taskuissa sellaista mikä voi häiritä porttia. Vartija voi selittää, että tällä tavalla voidaan ennaltaehkäistä sitä, ettei vastaavaa tilannetta asiakkaalle tapahtuisi muissa myymälöissä.
1.2 - Selvitetään kyseessä olevan turha hälytys. Voi johtua porttia "ärsyttäneestä" esineestä, portti liian herkkänä tai toisen myymälän koodeista jne. Asiakas voi mennä.
1.3 - Selviää ettei ole maksanut tuotetta, missä hälytysnappi tmv on. Vartija tulee rauhallisesti paikalle. Selvittää myymälän edustajan kanssa, haluaako hän ilmoitusta poliisille.
1.4 - Näpistys todettu, asiakas yrittää paeta, vartija kiinniottaa hänet mahdollisia tarvittavia voimakeinoja käyttäen.
1.5 - Asiakas on rauhallinen/yhteistyöhaluinen, edustajalle riittää, että asiakas maksaa ottamansa, asiakas voi sen jälkeen poistua. (Voi riippua minkä arvoinen/hintainen tuote on, sekä edustajasta itsestään).
1.6 - Edustaja vaatii asiakkaalle rangaistusta tai asiakkaalla ei ole rahaa, vartija tekee kiinnioton ja edustaja tai vartija ilmoittaa asiasta poliisille. Mikäli asiakas yrittää kiinnioton yhteydessä pakoon, vartija saa käyttää tarvittavia voimakeinoja kiinniottamiseen.
2 - Asiakas pysähtyy hälyttävien porttien jälkeen. Asiakkaassa syntyy vastareaktio. Tuntee itsensä loukatuksi, itseluottamus menee alas. Tuntee että häntä pidetään nyt pahana ihmisenä. Tiedostavaisuus alenee. Voi esiintyä sisäistä tai ulkoista agressiota.
Myyjä joutuu pyytämään asiakkaan kassalle selvittämään asiaa.
2.1 - Asiakas menee kassalle pyydettäessä. Kassalla asiakas on tuohtunut ja suuttunut tapauksesta mutta antaa toisen selvittää minkä takia portti aktivoitui. Vartija voi olla tilanteen läheisyydessä, menee paikalle rauhoittelemaan verbaalisesti ja tarvittaessa sen jälkeen fyysisesti jos asiakas alkaa käyttäytymään agressiivisesti.
Jos asiakas käyttäytyy vain negatiivisesti, eikä agressiivisesti, vartijan ei välttämättä tarvitse olla selvittämässä asiaa, ellei myyjä erikseen sitä pyydä. Asiakas voi pahentaa mielentilaansa vartijan kautta, riippumatta siitä, käyttäytyykö vartija provosoivasti vai mahdollisimman asiallisesti.
2.2 - Asiakas pysähtyy porteilla muttei suostu menemään kassalle/antaa selvittää tilannetta. Ei anna koskea kantamuksiin ym. Ellei myyjä saa puhuttua hänelle järkeä, vartija voi tulla ilman eri pyytämisiä välittömästi paikalle juttelemaan asiakkaalle.
2.3 - Asiakkaan ollessa passiivisen agressiivinen, vartija kertoo hänelle selkeän asiallisesti tilanteen ja minkälainen se voi olla negatiivisessa ja positiivisessa mielessä. Tähdentäen mikä olisi asiakkaalle, mielenrauhalleen paras ratkaisu, oli lopputulos porttihälytyksen selvittelyssä mikä tahansa. Vartija antaa asiakkaalle "kuvan", että asiakkaalla on vaihtoehtoja ja niillä tietynlaiset tulokset. Jos asiakas ei suostu tämänkään jälkeen yhteistyöhön. Myyjä voi soittaa paikalle poliisin tehostamaan yhteistyöhalua.
2.3 - Asiakas aloittaa ulkoisen suullisen agressiivisuuden, porttien luona, vartija tulee paikalle ilman provosoituvaa ulosantia ja puhuttelee toista asiallisesti. Tähdentää asiakkaalle tarvittaessa jämäkästikin ettei asiakkaan käyttäytyminen ole paras ratkaisu tilanteen hoitamiseen asiakkaan itsensä kannalta ja kertoo miten asia voidaan yhdessä hoitaa paremmin, ilman turhia draamoja.
2.4 - Asiakas ei taltu puhuttelusta ja käy fyysisen agressiiviseksi. Vartijalla on oikeus puolustaa itseään fyysiseltä uhalta käyttäen tarvittavia voimakeinoja, taltuttaessa asiakasta. Vaikka näpistystä ei olisi kyseisessä vaiheessa vielä todettu, vartija voi laittaa asiakkaan käsirautoihin ja ilmoittaa asiasta poliisille.- plaplaplaaplaapla
3 - Asiakas jatkaa matkaa kävellen tai juosten portin piipatessa hänen kohdallaan.
3.1 - Vartija voi lähteä asiakkaan perään käyttäen harkintakykyään siitä, millä tavalla hän asiaa lähestyy, saadessaan asiakkaan "hihasta kiinni". (Niinkuin missä tahansa asiakastilanteessa...)
3.2 - Vartija saa kävelevän/juoksevan asiakkaan kiinni ja pyytää tulemaan takaisin selvittämään asiaa. Asiakas voi joskus tulla kun ei itse huomannut aiheuttaneen sitä ja on yhteistyöhaluinen. (Joskus voivat huomata mutta jatkavat matkaa jos heitä ei kukaan heti pysäytä mutta voivat silti olla yhteistyöhaluisia. Tämä lähinnä heidän kohdalla, jotka kävelevät.).
3.3 - Vartija saa kävelevän/juoksevan asiakkaan kiinni, joka suuttuu asiasta mutta ei ole fyysisesti agressiivinen. Vartija voi puhutella asiakasta ja käyttää jälleen neuvottelutaitojaan.
3.4 - Asiakas ei suostu pysähtymään. Vartijan ei tarvitse lähteä mihinkään takaa-ajoon, koska mahdollista näpistystä ei ole voitu todeta. Eikä vartija voi väkisin asiakasta viedä myymälään, taikka ottaa kantamukset itselleen. Vartija tai myyjä soittaa asiasta poliisille.
Yleisesti ottaen kun portti piippaa ja jos myyjää ei ole sillä hetkellä lähettyvillä, vartija voi mennä paikalle ja selvittää rauhallisin menoin asiakkaan kanssa mikä piippaa. Porttihälytyksen jälkeen, joissakin paikoissa tai jotkut myyjät voivat ilmoittaa heti vartijalle, että tulisi paikalle, ennenkuin itse tekevät asiakkaan kanssa mitään.
Jos kukaan ei voi todeta näpistyksen tapahtuneen, edes kameroiden kautta ja asiakas ohittaa hälyttävät portit joko juosten tai kävellen, vartija voi lähteä perään ja yrittää "käännyttää" asiakkaan selvittämään asiaa parhaansa mukaan mutta ei väkisin. Vartija ei voi alkaa tuuppia asiakasta toiseen suuntaan tai katsoa väkisin kantamuksiin tai taskuihin. Eikä tivaamaan että näyttää kaiken mitä asiakkaalta löytyy.
Vartija voi pyytää asiakasta odottamaan tarkkailun alla, sillä aikaa kun tarkistaa kameroista onko mitään viety. Toinen vaihtoehto on toisen lähtiessä pakoon vielä ilman syytä, on asiakkaan tavoittamisen, sen yrittämisen jälkeen, ilmoittaa poliisille ja kertoa tarkat tuntomerkit, jos poliisia kiinnostaa. Jokainen käyttää kuitenkin omaa maalaisjärkeään ja tilanneharkintaa, miten olisi parhaiten sekä lain mukaan oikein selvittää asia. Niinkuin todettiin, porttihälytys ei missään vaiheessa täytä kiinniotto-oikeutta, jos kukaan ei ole lainvastaisuuksia vielä nähnyt. Vartijan ei silti tarvitse olla toimeton vastaavissa tilanteissa ja voi aina yrittää tavoittaa asiakkaan ja puhua "järkeä". - Kysyn vaan
plaplaplaaplaapla kirjoitti:
3 - Asiakas jatkaa matkaa kävellen tai juosten portin piipatessa hänen kohdallaan.
3.1 - Vartija voi lähteä asiakkaan perään käyttäen harkintakykyään siitä, millä tavalla hän asiaa lähestyy, saadessaan asiakkaan "hihasta kiinni". (Niinkuin missä tahansa asiakastilanteessa...)
3.2 - Vartija saa kävelevän/juoksevan asiakkaan kiinni ja pyytää tulemaan takaisin selvittämään asiaa. Asiakas voi joskus tulla kun ei itse huomannut aiheuttaneen sitä ja on yhteistyöhaluinen. (Joskus voivat huomata mutta jatkavat matkaa jos heitä ei kukaan heti pysäytä mutta voivat silti olla yhteistyöhaluisia. Tämä lähinnä heidän kohdalla, jotka kävelevät.).
3.3 - Vartija saa kävelevän/juoksevan asiakkaan kiinni, joka suuttuu asiasta mutta ei ole fyysisesti agressiivinen. Vartija voi puhutella asiakasta ja käyttää jälleen neuvottelutaitojaan.
3.4 - Asiakas ei suostu pysähtymään. Vartijan ei tarvitse lähteä mihinkään takaa-ajoon, koska mahdollista näpistystä ei ole voitu todeta. Eikä vartija voi väkisin asiakasta viedä myymälään, taikka ottaa kantamukset itselleen. Vartija tai myyjä soittaa asiasta poliisille.
Yleisesti ottaen kun portti piippaa ja jos myyjää ei ole sillä hetkellä lähettyvillä, vartija voi mennä paikalle ja selvittää rauhallisin menoin asiakkaan kanssa mikä piippaa. Porttihälytyksen jälkeen, joissakin paikoissa tai jotkut myyjät voivat ilmoittaa heti vartijalle, että tulisi paikalle, ennenkuin itse tekevät asiakkaan kanssa mitään.
Jos kukaan ei voi todeta näpistyksen tapahtuneen, edes kameroiden kautta ja asiakas ohittaa hälyttävät portit joko juosten tai kävellen, vartija voi lähteä perään ja yrittää "käännyttää" asiakkaan selvittämään asiaa parhaansa mukaan mutta ei väkisin. Vartija ei voi alkaa tuuppia asiakasta toiseen suuntaan tai katsoa väkisin kantamuksiin tai taskuihin. Eikä tivaamaan että näyttää kaiken mitä asiakkaalta löytyy.
Vartija voi pyytää asiakasta odottamaan tarkkailun alla, sillä aikaa kun tarkistaa kameroista onko mitään viety. Toinen vaihtoehto on toisen lähtiessä pakoon vielä ilman syytä, on asiakkaan tavoittamisen, sen yrittämisen jälkeen, ilmoittaa poliisille ja kertoa tarkat tuntomerkit, jos poliisia kiinnostaa. Jokainen käyttää kuitenkin omaa maalaisjärkeään ja tilanneharkintaa, miten olisi parhaiten sekä lain mukaan oikein selvittää asia. Niinkuin todettiin, porttihälytys ei missään vaiheessa täytä kiinniotto-oikeutta, jos kukaan ei ole lainvastaisuuksia vielä nähnyt. Vartijan ei silti tarvitse olla toimeton vastaavissa tilanteissa ja voi aina yrittää tavoittaa asiakkaan ja puhua "järkeä".Hirveet selostuksen mutta eikö asian ydin ole että asiakas voi aivan rauhassa kävellä tiehensä eikä vartija saa häntä estää mikäli näpistystä/varkautta ei ole nähty? Miksi viattoman asiakaan pitäisi jäädä "selvittämään" asiaa, hänellä voi olla kiire?
- kassalla on kivaa
Kysyn vaan kirjoitti:
Hirveet selostuksen mutta eikö asian ydin ole että asiakas voi aivan rauhassa kävellä tiehensä eikä vartija saa häntä estää mikäli näpistystä/varkautta ei ole nähty? Miksi viattoman asiakaan pitäisi jäädä "selvittämään" asiaa, hänellä voi olla kiire?
Mulla on vähän erilainen tulkinta. Minusta aika selkeesti kerrottu ettei tarvitse olla tumpulat suorina jöpöttää kun alkaa piippaa.
Hälytysportit sitten taitavat olla kalliita mutta käytännön tasolta täysin arvottomia. Sama onko niitä vai ei. psstt..keksiiköhän joku sanoa samaa vartijoista ;)
Eli antavat vain kaikkien mennä porteista läpi ja hymyilevät kun portit huutaa hoosiannaa. Tietysti ihmisillä on aina kiire. Varsinkin sellaisilla, jotka ovat tehneet jotain ovelaa kaupassa. Niitä varsinkin saa päästää läpi.
Onko ihmisiltä kohta tipahtamassa vasen aivopuoliskon kapasiteetti pohjiin? Eli asioita ei saa tehdä jos niistä ei erillistä mainintaa laissa ole? Maalaisjärki ja tiedostavainen toiminta on pannassa? Elämme vielä 3D-maailmassa ja suurimalla osalla ei telepaattisia kykyjä vielä ole, joilla nähdä onko joku "viaton" vai ei. Eli mitäkö sitten pitäisi tehdä? Ottaa asiasta selvää? Mutta eiii..ei niin voi tehdä. Ei se toinen saa mennä kysymään että jäikö mitään, täysin järkevän selityksen kera...Sehän olisi heti täysi vapaudenriisto. Jos tyyppi ei haluu kuunnella niin juu, menkööt mutta toivottavasti sellaisesta myös ottavat tuntomerkit ylös ja seuraavat kahta tarkemmin kyseistä asiakasta seuraavan kerran.
Asian ydin? Kyllä saa mennä vetäsemään hihasta (älkää viittikö ottaa kirjaimellisesti) sellasta joka uskaltaa piipittää sitä porttia. Sillä tavalla lähes kaikki ovat kiltisti pysähtyneet ja viitsineet olla sen verran fiksuja, että ovat selvittäneet asiat läpi.
- nmui
OK?
- fdgfdhghdfgjh
Tokmannilla näyttää olevan pysyvää vikaa systeemeissään, koska heillä on SISÄÄNtuloportilla pyyntö pysähtyä ja odottaa henkilökuntaa, jos portti piippaa. Ja sehän piippasi kerran! No, jäin siihen seisoskelemaan ja kun ketään ei tullut, siirryin vähitellen kaupan puolelle, silti katsellen, että tuleekohan sieltä joku. Tuli sitten, agressiivinen pikkupimu, joka kailotti, että olisi pitänyt pysytellä portin luona (joka oli parin metrin päässä). Se jo alkoi ärsyttää, ja tilannetta pahensi se, että hän kohteli minua syyllistävästi. En kai nyt varmaan ollut mitään 'varastanut', kun sisääntullessa hälytti! Ei selitystä, ei anteeksipyyntöjä. Käski avata takin ja kysyi, oliko minulla uusia vaatteita. Olin poistua kaupasta, mutta hän astui tielleni, ikäänkuin en hänen mielestään olisi saanut tehdä sitä. Sitten muistin, että olin tosiaan viikkoja aikaisemmin ostanut heiltä kerraston. Ei naikkonen kuitenkaan ehdottanut, että riisuudun ilkosilleni, uskoi sanaani, ja vasta sitten kertoi, että se saattoi olla se ongelma. En kyllä ymmärrä lainkaan, koska olinhan maksanut tuotteen silloin, eikä ulosmenoportti ollut vinkunut. Miksi se nyt sitten? Jos hän olisi kohteliaasti selittänyt, että heidän systeemeissään on ollut vikaa, ja millaisia, asia olisi ollut pikku juttu. Nyt kuitenkin olen jättänyt kyseisen kaupan - ostan roskatuotteeni muualta. Kai hän huonosti palkattuna ei ollut motivoitunut palvelemaan asiakasta hyvin. Tai ehkä rahaa oli säästetty, kun häntä ei ollut koskaan asiakaspalveluun koulutettu. Tai ehkä hän oli joka orjatyöläinen. Sai kuitenkin karsittua asiakasryysyläisten joukosta yhden. Lieneekö työnantaja tyytyväinen.
- Anonyymi
"Kaveri on vartijakurssilla. Siellä opetettiin ettei kaupan hälytinportin hälytys ole kiinniottoperuste..."
Mun kaveri on hevosmiesten valjastuskurssilla ja siellä just puhuttiin samasta asiasta mutta siellä kyllä sanottiin että kiinni voi ottaa jos lähtee karkuun kun valjastetaan. - Anonyymi
Mitäs sitten kun oli väärä hälytys mitä 90% noista on, tai kassantäti ei piipannut vaan itse sitä tuotetta. Vartijan pitää verekseltään saada kiinni rikoksesta, sillä on ihan samat kiinniotto-oikeudet kuin kellä tahansa. Jos hälyttimen perusteella tekee kiinnioton, se on laiton vapaudenriisto ja kunnianloukkaus. Oikeudessa nähdään
- Anonyymi
Aina kun minun kohdalla on portti piipannut niin nostan kädet ylös ja karjaisen myyjälle kovaan ääneen että,EN TUNNUSTA! Joka kerta tuo on aiheuttanut kovan naururöhähyksen kaikilla kassoilla ja vartioita ei ole näkyny.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 725064
- 734043
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.2703775- 1313241
- 482964
Ero 68-vuotiaana
Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi3502664- 232648
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192266- 462010
- 1101932