Lentojätkä??

määvain...

Kertokaa kaverit, mikä hän on.
Kulukusjätkän tiedän, mutta lentojätkä??
Onko hän lentäjän poika?

19

1094

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meeriamanda

Ainakin K. Päätalon kirjoissa lentojätkällä tarkoitettiin reissumiestä, joka liikkui sutjakkaasti paikkakunnalta toiselle, uitoissa, savotoissa ja urkon loppuessa siirtyi taas jonnei muualle. Ei kotia tavallaan missän.

Kulukusjätkä taas ei sano minulle mitään? Kulkuriko? Eikö ne kuiten ole kuin samat?

• määvain......

Jepsutahupsuta, samaa minäkin kuvittelen heidän olevan. ;))

Kulkuri maailman saloilla.

• bibimbap

Lentojätkä on vanhaa kansanperinnettä.
      Se oli mies joka kulki savotalta toiselle ilman kotipaikkaa, koti siellä minne pää kallistui, ohkaisen repun viereen,
      Nykysuomi ei näistä enää muista, savottoja ja niiden emäntiä, elämää metsien armoilla.

• olen nähnyt lentojätkän ja ilolinnun pesän.

• määvain.. :))

Onko punahuulisorsa heidän jälkikasvuaan??

• määvain.. :)) kirjoitti:

Onko punahuulisorsa heidän jälkikasvuaan??

Ei suinkaan heidän jälkeläisensä ovat kunnon ammateissa kuten taivaanrannan maalareita ja joutomiehiä jotkut jopa urheilevat lajivalintana käypäläinen.
        Onpa joku musikallinen sellistikin porukassa.

• Olisiko vaimon ulos viskaama :)

• määvain......

Naurattaa, taas, lentopostina naapurin tontille. :))

Kuin leppäkeihäs.

• Lentojätkä ja ulkoruokinnassa oleva on eri asia.

• määvain..;))
        koti-kiusattu kirjoitti:

Lentojätkä ja ulkoruokinnassa oleva on eri asia.

Lentojätkä on kuin kaukainen haave, kun ihminen saa olla, huoleton, kaikista maailman vaivoista, sairauksista, vioista, vammoista?

Ulkoruokinnassa taas on joku metsäkoira, Hupi, oli mummulan pystykorva.

• määvain..;)) kirjoitti:

Lentojätkä on kuin kaukainen haave, kun ihminen saa olla, huoleton, kaikista maailman vaivoista, sairauksista, vioista, vammoista?

Ulkoruokinnassa taas on joku metsäkoira, Hupi, oli mummulan pystykorva.

Silloin kun nää maiset murheet ja vaivat tarttuu pairan helmaan niin päästä mielesi vapaaksi sitä ei voi kukaan kahlita.
        Vapaa ja huoleton mieli on mullekkin vaan haave mutta ei nää surut itkien häviä.

• lejanna
        koti-kiusattu kirjoitti:

Silloin kun nää maiset murheet ja vaivat tarttuu pairan helmaan niin päästä mielesi vapaaksi sitä ei voi kukaan kahlita.
        Vapaa ja huoleton mieli on mullekkin vaan haave mutta ei nää surut itkien häviä.

Unessa kaikki on sallittua, sanotaan.
        Ei mikään häviä, ei mikään poistu, mutta ollaan kuin ei oltaisikaan.
        Kaikki kaunis asuu omassa sisimmässämme, siinä sinä olet eto, erinomainen.

.

• Pirre*
        koti-kiusattu kirjoitti:

Lentojätkä ja ulkoruokinnassa oleva on eri asia.

Onhan se, eri asia, ja täällä mehtäsuomessa tuo lentojätkä -käsite on ollut tuttu iätsunajat.

• .

Etkö tiedä ??? jätkä lentää kuin leppäkeihäs, ku nainen suuttuu !!!

• ...

Tavallaan.

Jotenkin noin ajattelen asiaa. Tietenkin lentojätkä aikanaan tarkoitti miestä, joka ei asunut oikein missään, kiersi savottamiehenä työmailla. Elikkäs kiertävä metsuri.

Mutta ei tilanne ole muuttunut oikein miksikään, se on muuttunut lisäksi sukupuolivapaaksi ilmaisuksi. Nykyään puhutaan pätkätyölaisistä. Ihan sama asia, pidetään kortteeria aina jossain ja ollaan töissä milloin missäkin.

Näin pätkätyöläisenä itse, on todellakin välillä väsyttänyt jatkuva muuttaminen, töitten haeskelu, epävarmuudessa elely, yleensäkin kiintokohdan puuttuminen. Mutta siis, ei pätkätyöläisyys ole mikään erityisen uusi asia. Lentojätkien lisäksi ennen oli laukkuryssät, kiertelevät kalakauppiaat, veitsen teroittajat, huonekalukauppiaat, ties mitä.

Ja muistaakseni Päätalo kirjoitti jossain stanan paksussa kirjassaan, että on ylpeä siitä, että on ollut lentojätkä. Kai mäkin olen jotenkin ylpeä siitä, että nuorempana tuli kierreltyä. Näkipähän kaikenlaista, mitä ihan kaikki ei ole nähneet.

Ja mulla on vielä aikaa hommailla jotain, vaikka aika stabiiliksi olenkin koittanut eloa laitella. Mä kuitenkin olen ite jollain tavoin lentojätkä.

=DW=

• Pirre*

Se voi olla pakko lähttee leivänhakkuun vaikka mistä kuusesta, - ei ollu niitä työttömmyyspäivärahoja joihen varassa kitkutella..

• PätkTyäläinenJees

Olen kai ikäni ollut pätkötyöläinen, kun vain yhdessä paikassa sain oltua yli 10 vuotta töissä. Muut työpaikat katosivat altani. Joskus ehdin saada uuden paikan ennen työsuhteen päättymistä, joskus jouduin etsimään työttömänä uutta paikkaa.

Pääkaupungin seudulla en joutunut muuttamaan, vaikka välillä työmatkat vaativat paljon aikaa - ruuhka-Suomessa.

• 4.1960

koulun jälkeen töihin. vaihdellu työpaikkoja ja tehny mitä vaan rehellistä työtä. rahaa tarvittu ELÄMISEEN. koti- ja ulkomaita kuljettu. ilman loppututkintoja ja ammattipätevyyksiä työt tehty ja verot maksettu. nyt, vaikka terveys menny olen onnellinen. menneisyydestäni kysyjät eivät ymmärrä, kun kerron olevani/olleeni rehellinen lentojätkä. toivottavasti löytävät koneelta selvyyden siihen.

• IkuinenOpiskelija

Siirryin päiväkoulusta iltalukioon ja töihin. Suoritin ylioppilastutkinnon ohessa työhön liittyviä tutkintoja ja myöhemmin kiinnostavia tutkintoja, jotka auttoivat pitämään omaa markkina-arvoa yllä. Pitkiä työsuhteita ei osunut kohdalle, kun firmoja myytiin ja lopetettiin.
        Olen opiskellut työn ohella melkein koko ikäni ja opiskelu jatkuu edelleen. Nyt saan opiskella mitä haluan ja kiinnostaa. Enää ei tarvitse ajatella työhön liittyviä kuvioita - ainakaan paljoa. - Jotkut kurssit ovat olleet melkoisen kalliitakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe