Kellään kokemuksia tuosta yhdistelmästä? Hakusessa mahd. edullinen käymälärakennus ja mielellään kompostoiva käymälä, tuo ei olisi hinnalta mikään mahdoton.. Kokemuksia kiitos! :)
Ecoteco puucee
17
9547
Vastaukset
- Hyvä puucee
Lähinnä vain positiivista sanottavaa
Meillä ollut ecoteco toiminnassa nyt kohta vuoden. Syksyllä jätin säiliön tyhjentämätta ja jätin jätteen muhimaan omiaan ja nyt pääsiäisenä oli hyvin maatunutta tavaraa kun poistin hiukan tavaraa säiliöstä. Nestesäiliötä en ole tyhjentänyt viellä vuoden aikana. Taitaa aika hyvin haihtua piipun kautta sitä ylimääräistä kosteutta
Meillä on ollut hajuton ja helppohoitoinen ja ei ollut hinnalla pilattu. Toisen säiliön hankintaa olemme miettineet jotta tulisi vähemmän jätteen siirtelyä, nyt olen siirtänyt maantuneen jätteen vanhaan kompostiin jossa se saa jatkaa maantumista viellä ensi vuoteen. Näin minulle on ainakin "viherpeukaloiden" puolesta neuvottu.
Puuceen pystyttämisessä täytyy vain seurata tarkoin ohjeita ja sitten perustaa se kunnolla jotta säiliö sopii puuceen takaseinään. Jos on joskus legoja rakennellu niin varmaan onnistuu tämäkin.
Toivottavasta auttoi, vaikeeta nyt mitään negatiivistä keksiä kun että vessapaperi on aina välillä loppu... :) Jee, edes joku, joka on testannut! :) Kiitos vastauksesta, ehkäpä sitä sitten uskaltautuu tuon yhdistelmän ostamaan, nettisivujen perusteella kun ei ole viitsinyt sikaa säkissä ostaa..
- os..
Se näyttää olevan vanha tuttu juttu. Se on saavi, jonka pohjaan on porattu reikiä.
Tietysti se toimii kuin junan vessa.
https://www.netrauta.fi/attachments/ohjeita/ecoteco_ohjeet.pdf Juu, tuttu juttu, mutta hakusessa on nimenomaan käymälärakennus itse "saavin" lisäksi... :)
- Hyvä puucee
Sen lisäisin viellä että ei se ihan ole "saavi jossa on reikiä pohjassa". Minua miellyttää se että maantuminen todella tapahtuu, tämä on kivaa kun astian tyhjentää... Onhan se kivempi maantunutta jätettä lapioida kun sitä tuoretta tavaraa.
Toisen jutun jota voi miettiä on sellaisen "pyörivän propellin" asentamista ilmausputken päähän sinne katolle. Ihan oman teorian mukaan se voisi nopeuttaa maantumista ja poistaa kosteutta. No ompa oma teoria, kai sitä pitää kesällä testata. - thsrthsfhf
Tyhjensin viime viikonloppuna tuollaisen paljun jonka pohja reijitetty ja alla vesivanerista tehty matalareunainen laatikko täytettynä turpeella. Viime kesän jätökset maatuneet erittäin hyvin eikä mitään jäämiä isommista tavaroista, hyvin maatunutta tavaraa kaikenkaikkiaan. Halpa ja toimintavarma systeemi, seosaineena kekkilän kompostikuivike sahanpurulla jatkettuna
- joojoo..
Meillä tämmönen: Iso saavi jonka pohjassa reikä, ja siitä lähtevä letku n. 10m, haihdutusaltaaseen. Saavin pohjalle käpyjä, ettei letku mene tukkoon, ja sitten itse tavaraa ja kuiviketta sopivin kerroksin. Syksyllä monttu maahan ja tavara sinne ja kohta se on multaa. Toiminut 20 vuotta. Ei hajuja kunhan pitää huolen ettei virtsa jää saaviin.
- Erkka Kulmala
Moi!
Koottiin vessa vanhempien mökkitontille pari päivää sitten. WC-rakennuksen kokoomisohjeet ovat pahasti puutteelliset. Meidän ECOTECOn mukana tuli sellainen taitettu A4-kokoinen lehtinen. Ohjeen yhdellä sivulla on ohje tuulestusputken kattoreiän paikalle. Sivu on kuitenkin printattu väärän kokoiseksi ja ohjeen mukaan tehty reikä on noin 80 mm, josta on vaikea 110 millin putkea saada läpi :D Mukana toimitettu PUUCEE-rakennus oli myös huonosti valmistettu. Sieltä törrötti ainakin pari ohi porattua/naulattua kiinnikettä ja toisessa seinässä oli 40x20 cm kokoinen ja puolisen senttiä syvä ruhje.
Itse wc näytti ihan siistiltä, joskin pohjaritilässä oli jo valmiiksi vähän ruostetta. Toimivuutta testataan myöhemmin. Hienoa, että muilla on toiminut! - olafur
Rautakaupanvalmiit maksaa hunajaa sekä on rimpuloita.
Siis käymälärakennukset. Alkuvuoden tekniikan maailmassa oli ohjeet kun tekee itse niin saa hyvän. Hintaa tuolle tuli ohjeita soveltaen noin 400 euroa. Ohjeen mukaan kun tekee niin varmaankin maksaa kutakuinkin 650. mutta on kyllä tilava sekä hyvä. No joo, en sitten ecotekoa ostanutkaan, ostin valmiin huussirakennuksen, joka maksoi vajaan 400 euroa, siihen sitten sellainen erotteleva istuinosa ja hyvin on toiminut. Ei haise, eikä houkuttele kärpäsiä ja on helppo ja "mukava" tyhjentää.. :)
- mummonmökki
Tässä ohjeet joko uuden tai,
VANHAN PUUSEEN MUUTTAMINEN KOMPOSTIKÄYMÄLÄKSI
Tarvikkeet:
o n. 60 litran muovisaavi
o Saavin pohjaa leveämpi tiivis muovivati, jonka reunat ovat n. 10 cm korkeat
o 2 kpl tiiliskiviä
o Säkillinen turvetta
Aseta puuseen reiän alla olevaan tilaan alimmaksi muovivati ja levitä sen pohjalle n. 10 cm turvetta.
Laita tiiliskivet vatin pohjalle. Puhkaise saavin pohjaan reikiä, joiden halkaisija on noin sentin ja
aseta saavi tiiliskivien päälle niin, että sen pohja tulee n. 20 cm vatin pohjaa ylemmäs. Saavin pohjalle
kaadetaan kerros kuiviketta (esim. haketta, kuoriketta tai turvetta). Lisäksi istuimen alla olevasta
tilasta johdetaan tuuletusputki käymälän katon kautta ulos.
Jokaisen käymälässä käynnin jälkeen jätösten päälle levitetään kuiviketta. Kiinteät jätökset kertyvät
kuivikeen kanssa ylempään saaviin ja neste valuu alavatiin, jossa se neutraloituu turpeen kanssa.
Saavin täytyttyä sen sisältö viedään jälkikompostoitumaan ja samassa yhteydessä myös alempi vati
tyhjennetään ja siihen vaihdetaan uusi turve.
Uskon että toimii yhtä hyvin kuin kaupalliset "kalliit" ratkaisut. Ei itsellä kokemusta mutta tällaisen ajattelin rakentaa tulevaksi kesäksi. - Valitsemaan
Tuon edeltävän ohjeen lisäksi on firma tehnyt yhteenvedon erilaisista kompostoivista huuseista:
http://www.pirkanmaan-jatehuolto.fi/dev/AKPMedia.nsf/Resources/Kompostikaymalat.pdf/$file/Kompostikaymalat.pdf
Siitä vaan valitsemaan itselle sopivin. - ilmaeriste
Oma Ecoteco on palvellut tosikäytössä pian vuoden eikä heppoisen rakenteen lisäksi ole ongelmia ilmennyt. Rakennatta saa jäykistettyä tarvittaessa tukilankuilla tai kulmaraudoilla, mutta eihän tuolla tansseja pidetä kuhan pysyy katto päällä..
Pöntön "lämpöeristettä" olen vähän ihmetellyt kun muoveista näkyy läpi kauttaaltaan eli eristeenä toimii ainoastaan ilma! Onkohan sama idea kaikissa kompostipöntöissä, koska tuntuisi lämmönpysyvyyden kannalta fiksummalta mikäli eristettä olisi oikeasti tyhjässä n. 50 mm tilassa. Sinne saa ruikattua esim. uretaania aika helposti jälkeenpäinkin, mutta onkohan sillä mitään merkitystä eli jatkuuko käyminen kylmemmällä tms? - Anonyymi
Löytyykö tuoreita kokemuksia Ekoteco käymälästä?
- Anonyymi
Meillä on ollut kolme vuotta Ecoteco käytössä ja olemme tyytyväisiä. Käytämme Biolanin huussikuiviketta, osoittautunut parhaaksi.
Ainoa huono puoli on ollut säiliön tulpan paikoillaan pysyminen. Puucee sijaitsee tuulisella paikalla. Säiliön takana on kaksi reikää tuuletusputkelle. Toiseen tulee tulppa. Meillä tuuli puhalsi tulpan irti pariin otteeseen kunnes asetin kiven painoksi.
Jos aiot maalata sisäpuolelta niin tee se ennen kokoamista. Muutoin seinien alareunoihin ei sudilla yllä, kuin poistamalla säiliö ja sitten huussin takaa alakautta.
Onko tuoreita kokemuksia Ekoteco kompostikäymälän toiminnasta vaihtosäiliöllä varustettuna. Joutuuko suotonestesäiliötä miten usein tyhjentämään ja miten hajupuolen kanssa, onko tuuletusputkessa käytetty kattotuuletinta tuuletuksen apuna?
- Anonyymi
Mulla ollut käytössä ainakin neljä vuotta. Ei ole kattotuukletinta, ei ole ollut hajuhaittaa. Suotoveden poiston olen tehnyt kerran vuodessa, kun käyttö on ollut aika vähäistä. Tänä kesänä on ollut enemmän käyttöä ja tarkistin suotonesteet, eipä ollut juuri mitään tyhjennettävää. Eli helppohoitoinen on!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212556- 1482234
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292202Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871603Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961536- 2861432
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379